Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gondolom, sokan közülünk közlekedtek már utánfutóval vagy lakókocsival. Jön a nyár, ilyenkor elszaporodnak az utakon a hasonló járműszerelvények. Nyaraló családok és munkásbrigádok lepik el kis hazánk porladozó úthálózatát. De vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy hogyan is kell ilyen esetben közlekedni?
Elnézve a forgalmat, erős kétségeim vannak. Biztos mindenki látott már autópályán 160-nal hasító kéttengelyes lakókocsit (általában prémium SUV-ok mögé kötve...), vagy 20 éves Transit mögött kacsázó, betonkeverővel megrakott utánfutót, esetenként kivilágítatlanul. Nos, eddig nem nagyon gondolkodtam el a dolgon, de mostanában, ahogy zajlik (zajlott...) az építkezés, és én is sokan megyek utánfutóval, hozok-viszek különböző építőanyagokat, kerti bútort, stb., meglepő metamorfózisnak lehettem tanúja önmagamon. Ugyanis feltűnt, hogy bizony sokszor én sem a KRESZ által előírt sebességgel közlekedem, még ha nem is szándékosan.
KRESZ 26. § (1) Az egyes járművekkel - ha e rendelet másként nem rendelkezik - legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
a) személygépkocsival, motorkerékpárral, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
aa) autópályán 130 km/óra,
ab) autóúton 110 km/óra,
ac) lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra,
ad) lakott területen 50 km/óra,
a/1. a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő autóbusszal - autópályán 100 km/óra, - lakott területen kívül, egyéb úton 70 km/óra, - lakott területen 50 km/óra,
b) egyéb gépjárművel - kivéve teherszállításra kialakított motoros triciklit -, valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/óra,
c) villamossal 50 km/óra,
d) teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
da) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
d/1. hólánccal felszerelt gépjárművel 50 km/óra,
d/2. a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
d/3. a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra,
e) mezőgazdasági vontatóval, valamint mezőgazdasági vontatóból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 40 km/óra,
f) lassú járművel, valamint lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 25 km/óra,
g) olyan járművel, amelynek kerekei fúvott gumiabronccsal felszerelve nincsenek 20 km/óra,
h) pótkocsinak nem minősülő fék nélküli vontatmányt (mezőgazdasági vagy ipari munkagépet) vontató mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel 15 km/óra.
(2) Ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.
(3) Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás során az (1) bekezdésben foglaltaknál alacsonyabban állapították meg és ezt a jármű forgalmi engedélyébe (igazolólapjába) bejegyezték, legfeljebb a megállapított sebességgel szabad közlekedni.
(4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell. (5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.
Az ember lába egy idő után megszokja, hogy mennyire tapad a gázpedálhoz, és bizony elfeledkezik magáról, ha nem figyel oda. Pedig a sebesség megfelelő megválasztása nem csak a Kresz miatt fontos! Az utánfutó terheletlenül kegyetlenül pattog, terhelten meg iszonyatosan imbolyog! Emlékezzünk csak Csikós Zsoltiékra, meg a hármas BMW által húzott trélerre, amin fönt trónolt a Ponton. 80 km/h felett beszitált, volt is riadalom!
Hasonló családi emlékem nekem is van, csak szerényebb kiadásban. Mi Zsigulival húztunk egy szépen megrakott utánfutót, tele kukoricás zsákokkal. Mondjuk a 80-at esélyünk sem volt még csak megközelíteni sem, de fékezésnél úgy tolt előre a 12 mázsa kukorica, hogy talán az első randin izzadtam annyira utoljára, mint akkor! És itt jön a következő sarkalatos pont, a szállítmány rögzítése! Itt nem elég a szokásos magyarázat, hogy „csak két utcát megyek, minek kössem le?".
Nem szép, de tartott
Ami mozogni tud, az nincs lekötve. Lehet legyinteni, hogy mi az a pár centi, csak aztán kifut elénk egy őzgida, vészfék, mert ugye a gyerekek szeme láttára nem üthetjük el Bambit, a hátunkra meg ráesik a lapra szerelt mászóka. Nagyon oda kell ezekre a dolgokra figyelni, mert komoly baleset, sérülés következhet be egy apró mulasztás következtében is! Inkább szánjunk rá még tíz percet, még két kötelet, spanifert, mert ez még mindig kisebb macera, mint mankóval járni.
Indulás előtt pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy az utánfutó (vagy lakókocsi) megfelelően van-e rögzítve a vonóhorogra, és a biztonsági lánc is rögzítve van-e (az újabb típusokon már nem látni ilyet, nekem még van).
Tudom, kéne rá egy kis zsír és olaj
Aztán ellenőrizzük, hogy az utánfutó világítóberendezései működnek-e, miután csatlakoztattuk a vontató autóhoz.
Irányjelző, rendben
Amennyiben olyan tárgyat szállítunk, ami túllóg, mindenképpen feltűnő színű vászondarabbal jelezzük ezt a forgalom többi résztvevője számára.
KRESZ 47§ 6) A járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40x40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel, az oldalra kinyúló rakományt előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni. A rakomány külső széle és a lámpa átvilágított felületének, illetőleg a fényvisszaverőnek a külső széle között - vízszintes irányban - legfeljebb 40 cm távolság lehet. Az oldalra kinyúló rakomány lámpával és fényvisszaverővel való megjelölése mellőzhető, ha a rakomány legszélső pontja a járműnek az azonos oldalon levő helyzetjelző lámpájától - vízszintes irányban - 40 cm-nél nincs nagyobb távolságra.
És persze ne terheljük túl az utánfutót, mert egy beszitáló, felboruló vontatmány az álmoskönyv szerint sem a legjobb! A túlterhelés szül ugyan viccesnek tűnő helyzeteket, de ha gondolkodunk, akkor rájövünk, hogy elég veszélyes dolog is ez. Én legalábbis nem szeretnék egy ilyen elszabadult lakókocsi mögé kerülni!
Elég sok gyártó kínál már mindenféle kiegészítő berendezést, főleg lakókocsihoz, általában a menetbiztonsági elektronikai arzenál részeként, ami az átlag felhasználóknak tényleg valós segítség. Ami előremenetben nagyon hasznos, viszont megeshet, hogy bizony tolatni is kell. És itt aztán van baj, bőven!
Itt lehet gyakorolni a tolatást...
Biztosan tud mindenki legalább egy történetet, amiben szerepel egy lakókocsis, nyugdíjas házaspár, aki három óra alatt találja meg a helyét a kempingben. Jobbik esetben. Mert rosszabbik esetben lehet egy román honosságú piacos brigád, dobozos kisáruszállítóval, ami lehetetlenül nagy utánfutót cincál magával, ereje utolsó koromfelhőbe burkolózó gázolajos cseppjeivel. És megpróbál betolatni egy két centivel nagyobb helyre, mint maga a szerelvény szélessége. Pazar látvány, tényleg. Csak unalmas az a fél óra, ami alatt sikerül. Ha sikerül. Mert ha nem, akkor a puhatestűek meneküljenek, mert sokszor a ha nem megy ügyességből, akkor megy erőből elv érvényesül, ami nem a hosszú élet titka.
Viszont kis gyakorlással a tolatás is (mint minden más) könnyen
elsajátítható. Mondjuk aki szimplán csak az autóval sem tud, az inkább
azt gyakorolja előbb, mert a csalódás nem motivál.
Ha nem a téglahordó Lady az egyetlen vontatmány, amivel találkozunk, fontos megjegyezni, hogy a ráfutófékes utánfutóval üzemi állapotában tolatni nem lehet. Ilyenkor ugyanis épp az történik, mint amikor előremenetben fékezünk: az utánfutó és az autó közötti távolság lecsökken, a futó befékez. Ilyenkor tehát reteszeljük a féket oldott állapotában, mert a blokkoló, füstölő kerekekű utánfutót tolva nehéz manőverezni.
Nem is értem, hogy az autóvezetői engedély megszerzésének folyamatába miért nem kerül bele legalább egy óra erejéig a vonatmánnyal való vezetés? Mondjuk, sok minden más sem fér bele, úgyhogy ezt inkább hagyjuk is.
Fontos kérdés persze az is, mivel mit vontathatunk. Ha rendelkezünk egy T72-es harckocsival és az ő szállítására hivatott trélerrel, viszont csak a papa kispolszkiján van horog, nyilván bajban leszünk. Nem csak műszakilag, de jogilag is.
Nézzük hát, mit ír a Nagykönyv - a hajtás után!
Mit vontathatok?
Nagyon bonyolult és sokszor vitatott kérdés ez. Függ a jogosítványunk kategóriájától, az autó és a vontatmány megengedett és valós össztömegétől, valamint a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett maximális vontatható tömegtől. Utóbbiból ráadásul van rögtön négy is.
Az autó forgalmi engedélye:
G - saját tömeg
F1
- együttes tömeg (max. megengedett össztömeg)
O1 - max. fékezett
vontatmány
O2 - max. fékezetlen vontatmány
(0) - max.
fék nélküli vontatmány (szgk-nál azonos O1-gyel)
(1) -max.
ráfutófékes vontatmány (szgk-nál azonos O2-vel)
(2) - max.
átmenőfékes vonatmány (szgk-nál nincs)
(2) - max. nyeregterhelés
(szgk-nál nincs)
Az egyszerűség kedvéért most kizárólag a személyautó (pontosabban 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi) mögé akasztott vontatmánnyal és a B kategóriás, "úrvezetői" jogosítvánnyal foglalkozunk.
Amit a jogosítvány enged:
Először is, a friss jogosítványosoknak: ők a papír megszerzését követő két évig úgynevezett "kezdő vezetői engedélyt" birtokolnak. Ez vontatásra egyáltalán nem jogosít, ők semmilyen utánfutót, de még másik autót sem húzhatnak maguk után.
Ha a jogosítvány két évnél régebbi, kétféle vontatmányt akaszthatunk a horogra.
Az utánfutó forgalmi engedélye
G - Saját tömeg
F.1 - Együttes tömeg (max.
megengedett össztömeg)
Könnyű pótkocsi, azaz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ebben a maximális össztömegbe a pótkocsi súlyát nem kell beleszámolni, tehát 3500 kg-os vontató járművel húzhatunk 750 kg-os vontatmányt. Így a szerelvény teljes tömege maximum 4250 kg lehet.
Nehéz pótkocsi, azaz 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ilyenkor a pótkocsi megengedett maximális össztömege (vontatmány F.1 rovata) nem haladhatja meg a vontató jármű saját tömegét (vontató G rovata). Egy ilyen szerelvény teljes tömege maximum 3500 kg lehet.
Amit a műszaki paraméterek engednek:
A fenti, általános érvényű határok tovább szűkülnek a konkrét vontató és vontatott jármű ismeretében. Fontos, hogy amíg fentebb a forgalmiba bejegyzett maximális vontatható tömegről beszéltünk, a továbbiakban a vontatmány valós tömege a mérvadó. A fenti utánfutó saját tömege 300 kg, ha ehhez 100 kg rakományt teszünk, a valós tömeg 400 kg lesz, tehát 100 kg-mal a megengedett maximális határ alatt leszünk.
A maximálisan vontatható valós tömegek tehát így alakulnak:
Fék nélküli könnyű pótkocsi: az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű 68 kg-mal (=Átlag Árpi, a sofőr) megnövelt saját tömegének (vontató G rovata) a felét.
Példa: A forgalmi szerinti autó sofőrjével együtt (elméletileg) 768kg. Ha a lentebb látható forgalmihoz tartozó utánfutó fékezetlen, akkor 350 kg-os saját tömegéhez 34kg rakományt tehetünk.
Ráfutófékes pótkocsi: az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű maximális megengedett össztömegének (vontató F.1 rovata) háromnegyedét.
Példa: A fenti autó max. megengedett össztömege 1085 kg, ennek háromnegyede 813.75 kg. Az utánfutó saját tömege 350 kg, tehát nagyjából 460 kg terhet pakolhatunk rá. Fontos, hogy ez a megengedett maximális össztömege alatt van, tehát nem terheljük túl a közeg nézőpontjából sem. Szintén megjegyzendő, hogy bár a max. megengedett össztömeg alapján nem vontathatnánk ezzel az autóval, ám, mint említettük, itt a valós tömeg számít. Ezt megerősíti az NKH hivatalos állásfoglalása is, amely időnként megtalálható a net valamelyik pincemély bugyrában.
Ezek azonban még mindig csak elméleti határok. Pontosítsunk még egyet:
Amit a forgalmi enged:
Itt érkezünk el a forgalmi engedélyben bejegyzett O.1 és O.2 rovatokhoz. Ezeket sem ötletszerűen írják be: a vonóhorog felszerelésekor négyféle érték (1. EU típusbizonytvány, 2. 6/1990 KöHÉM rendelet 21. paragrafusa, 3. a vonóhorog műbizonylatában jegyzett érték és 4. az autó adattábláján szereplő össztömeg és a járműszerelvény max. megengedett össztömege nevű értékek különbsége ) közül a legkisebb kerül ebbe a rovatba (pontosabban az EU-s típbiz általában felülbírálja a többit).
Természetesen itt is a vontatmány valós össztömegével kell számolnunk. A fenti forgalmi engedélyek alapján tehát az autó 400 kg-ot vontathat, a műszaki paraméterek alapján a ráfutófékes 300 kg-os utánfutóra felrakhatnánk azt a bizonyos 460 kg-ot. Ez azonban majdnem duplája volna az O2 rovatnak, így ne próbálkozzunk vele! Valójában a két fenti forgalmiból számolva csupán 100 kg-mal terhelhetjük az autót.
Apropó!
Ha vonóhorog felszerelésére adjuk a fejünket, legyünk nagyon figyelmesek! A kisebb autók tulajdonosait komoly meglepetések érhetik előzetes tájékozódás nélkül. Könnyen elképzelhető, hogy egy Matizra harmincezerért vásárolunk egy horgot, tizenötért felrakatjuk, húszért vizsgáztatjuk, és a procedúra végén a vontatható tömeg rovatban egy provokatív nulla szerepel majd. A Suzuki Splash típusbizonyítványa szerint az 1.25D és 1.0 motorral szerelt autók nem vontathatnak, az 1.2 benzinesek igen, ám a vontatmány max. megengedett össztömege csupán 200 kg lehet!
Kaptunk tehát három értéket, a jogosítványunk, a jármű és a forgalmi által elérhető elméleti maximumot. Ezek közül természetesen a legkisebb érték számít, ezt ne feledjük el!
Számoljunk tehát sokat, gyakoroljuk az utánfuttatást, és figyeljünk magunkra, egymásra!
Még ennyit érdemes hozzátenni
Járműszerelvény fogalma: gépjárműből, mezőgazdasági vontatóból vagy lassú járműből és hozzákapcsolt pótkocsiból (egyéb vontatmányból) álló, a forgalomban egy vezetővel, egységként résztvevő járműkombináció.
Országok | autópályán | autóuton | egyéb úton | lakott területen | egyéb |
Magyarország | 80 km/h | 70 km/h | 70 km/h | 50 km/h | * |
Ausztria | 100 km/h | 100 km/h | 100 km/h | 50 km/h | * |
Belgium | 120*/90 km/h | 120*/90 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * osztott pálya |
Bulgária | 120 km/h | 90 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * |
Csehország | 110 km/h | 90 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * |
Dánia | 80 km/h | 70 km/h | 70 km/h | 50 km/h | * |
Franciaország | 130* km/h | 110 km/h | 90* km/h | 50 km/h | * osztott pálya és 2×2 sáv |
Görögország | 120 km/h | 100 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * |
Hollandia | 80 km/h | 80 km/h | 80*/60 km/h | 50 km/h | *1 tengelyes utánfutó |
Horvátország | 80 km/h | 80 km/h | 80*/70 km/h | 50 km/h | * |
Lengyelország | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h | 50 km/h | * osztott pálya |
Luxemburg | 90 km/h | 90 km/h | 75 km/h | 50 km/h | * |
Monaco | - km/h | - km/h | - km/h | 50 km/h | * |
Németország | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h | 50 km/h | * |
Olaszország | 130 km/h | 110 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * |
Románia | 60/50* km/h | 60/50* km/h | 60/50* km/h | 50 km/h | * fék nélkül |
Szlovákia | 130 km/h | 130 km/h | 90 km/h | 50 km/h | * |
Szlovénia | 80 km/h | 80 km/h | 80 km/h | 50 km/h | * |
Spanyolország | 80 km/h | 80 km/h | 70 km/h | 50 km/h | * |
Svájc | 80 km/h | 80 km/h | 60 km/h | 50 km/h | * |
Ukrajna | - km/h | 90 km/h | 90 km/h | 60 km/h | * |
(forrás: autofilia.blog.hu, hollako.hu)
|
|
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) LGT - Egy elfelejtett szó videóhoz:
"Néha jutalomjáték az élet Presser Gábor interjú (2024 ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Hat éve építették újra azt a szakaszt, amely miatt most fél ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Ajánló HOLNAPRA, azaz 2024. december 15-re: » a Fényszili ...
M Imre írta 2 napja a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Tegnap, azaz 2024. december 12-én este, 22 óra körül a ...
M Imre írta 2 napja a(z) Essemm - Kóbor kutyák videóhoz:
Sintérbiznisz: patkányok rágják az éhező kutyákat egy...
M Imre írta 2 napja a(z) Az M3-as metró felújítása (vizsgálóbizottság) blogbejegyzéshez:
Ezért rángatózhat a 225 milliárdért felújított 3-as metró |...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
A MÁV-val fizettette ki Lázár tárcája Horthy Miklós vasúti ...
M Imre írta 2 napja a(z) Panta Rhei - Román Táncok (Bartók Béla | 2017.) videóhoz:
Panta Rhei 50, Djabe 30 jubileumi koncert 2025. április ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vadveszélyes idők: az őzek párzási időszaka
Európai ellenőrzések 2014-ben - TISPOL
Ingyenes közlekedésbiztonsági e-learning képzés, amellyel akár KRESZ tanfolyamot is nyerhetsz!
"Féken tartott lendület" - a Bács-Kiskun Megyei Baleset-megelőzési Bizottság és a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. országos közlekedésbiztonsági fotópályázata