Közlekedés: A Főváros sürgeti a V0 megvalósulását és a Déli Körvasút felülvizsgálatát

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

2022. június 8-án egy igen meghatározó fővárosi döntés született a Budapesten áthaladó tehervonatokról és a Kelenföld-Ferencváros közötti vágánybővítés szükségességének kérdésességéről. Ezek alapján hazánk és fővárosunk közlekedési stratégiái is korrekcióra szorulnak.


A döntés értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál a „V0” teherforgalmi vasútvonal megépítését, egyben nem engedélyez olyan vasúti beruházást Budapesten, ami teherforgalom erősödését eredményezheti. Ez az eredmény a közlekedési stratégiák részévé kell váljon, így Budapest saját hatáskörben beilleszti azt a BMT-be (Budapesti Mobilitási Terv), és felkéri a kormányt, hogy a vonatkozó BAVS (Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia) és NKS (Nemzeti Közlekedési Stratégia) is ennek figyelembevételével alakuljanak.


Ezzel a lépéssel a Déli Körvasút beruházás költséghatékonyságát leginkább lerontó és a városi zöld környezetet leginkább pusztító részeinek a felülvizsgálatára ugyan még egyik kormányzati szerv se vállal kötelezettséget, ugyanakkor a Fővárosi Törvényszék bírósági ítélete alapján megismétlendő engedélyezési eljárás során már nem lehet mellőzni az alternatívák vizsgálatát és a stratégiai célokba való illeszkedést.


A két elfogadott dokumentum megtekinthető és letölthető a Főváros honlapjáról:



A javaslatot felvezető polgármesteri beszéd (2:19:41-től), az azt követő vita és végül a szavazás (2:31:00-ig) itt nézhető meg:

https://onkormanyzati.tv/fovaros/2022_junius_08?&type=3&w=314&h=314&pos=8381


A szerdai közgyűlési döntés Újbuda önkormányzata és a POPÉK közös munkája, akiket más civil szervezetek és a lakosság segített céljaikban. A döntés után az alábbi köszönőlevelet küldi a POPÉK Dr. László Imrének és munkatársainak:


Tisztelt Polgármester úr!


Szeretnénk köszönetet mondani, amiért meghallotta a civilek hangját, és tegnap a Fővárosi Közgyűlésen kiállt Újbuda természeti környezete, az újbudaiak egészséges környezethez való joga és összességében a nemzetgazdasági érdekeink mellett. Különösen fontos, hogy a közérdeket egy olyan felszólalóval szemben is megvédte, aki a Déli Körvasútról szóló bírósági ítéletet figyelmen kívül hagyta.


A Főváros tegnap megszületett döntése értelmében a főpolgármester azonnal kezdeményezi a kormánynál, hogy megépüljön az átmenő teherforgalom elterelését lehetővé tevő „V0” vasútvonal, valamint tiltott, hogy Budapest területén teherforgalom bővítését célzó beruházás megvalósuljon. Ez önmagában még nem jelenti, hogy a Déli Körvasút projekt felülvizsgálatára bármely kormányzati szerv is kötelezettséget vállalna, a bíróság által előírt ismételt engedélyezés során azonban a tegnap született határozat nagyon jó hivatkozási alap, hogy alternatívavizsgálat iránti igényt és végállapot stratégiai céljait már ne lehessen figyelmen kívül hagyni. Erre vonatkozóan javasoljuk, hogy a nyári időszak előtt a kerületi közgyűlés is fogalmazzon meg célokat.


Reméljük, hogy ez az együttműködésünk a jövőben ennél is gyümölcsözőbb lesz, és kívánjuk, hogy erre a képviselők is nyitottak legyenek. Polgármester úrnak ezúton is köszönjük a törekvéseit és a munkáját.


Üdvözlettel: Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) egyesület



Főváros döntésének sajtóvisszhangja:



Kapcsolódó cikkeink:


___


Így indokolja a bíróság a Déli Körvasút engedélyének érvénytelenségét


Ahogy arról már korábban hírt adtunk, 2022. február 17-én megsemmisítette bíróság a Pest Megyei Kormányhivatal által kiadott, PE 06/KTF00052-39/2020 számú környezetvédelmi engedélyt, amely a Budapest-Kelenföld–Ferencváros vasútvonal (BFK Budapest Fejlesztési Központ és a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. Déli Körvasút projektje) pályabővítését tette volna lehetővé. Az eljárást egyesületünk egy tagja és a Védegylet Egyesület kezdeményezték. Mostanra megérkezett a Fővárosi Bíróságtól az ítélet indoklása is, amelyről lejjebb közlünk egy összefoglalást.


A teljes dokumentum

a majdnem 100 oldalas indoklással

ide kattintva olvasható el.


A bírósági ítélet indokolása összesen 246 bekezdésbőll áll. Az [1] [32] pontok leírják a per alapjául szolgáló tényállásokat. A [33] [75] pontok a felperesi keresetünket mutatják be. A [76] [136] pontok az alperesek védiratai. A [137]-[246] pontok a Bíróság megállapításai. Ezekből a [137] [233] az ítélet valódi indoklása, és a [234]-[246] az alperesek kötelezettségei. Ez azt jelenti, hogy a Kormányhivatalnak új eljárást kell lefolytatnia. Az indokolási pontok között a [137] [157] szólnak a jogi keretekről és a kommunikációról, a [158]-[233] pedig műszaki és környezeti kérdésekről, élen ([158][161]) a beruházás környezeti hatásaiból közvetetten következő társadalmigazdasági hatásokkal.


A vasútvonal bővítésének a társadalmi-gazdasági hatásai a vágányok és a (teher)vonatok számának a növekedésével emelkedő zajhatásból származnak. A bíróság rámutatott, hogy a tervezett beruházás jelentős közegészségügyi változással ([218]-[231]) és további következményekkel jár. Ezt a beruházók és a környezetvédelmi hatóság teljesen elhanyagolta, többek között ezért hoztak jogellenes döntést az engedély akkori kiadásával.


Esszenciálisan fontosnak tartjuk az alternatívavizsgálat hiányát bemutató, az egyes köz- és magánprojektek környezeti hatásainak vizsgálatáról szóló 2011/92/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvre (a továbbiakban: EU irányelv) hivatkozó [175] pontot. Ezért ezt a pontot külön most ki is emeljük:


[175] „A bíróság a felperesek ezen kereseti vitatására alapítottan megállapította, hogy a felperesek keresetük részeként e körben helytállóan hivatkoztak az EU Irányelv 5. cikke (3) bekezdés d) pontján keresztül alkalmazandó 5. cikk (1) bekezdésében foglaltakra. Helytállóan emelték ki, hogy az EU Irányelv 4. sz. mellékletének 2) pontja alapulvételével a hatástanulmány kötelező tartalmi elemét képezi az alternatívák vizsgálata. A bíróság az „alternatíva” fogalom körében – egyezően a felperesek keresetében felhívottakkal – kiemeli, hogy azok a (tervezett) mű tárgyához képest, annak valamely lényegadó sajátossága, vagy sajátosságai tekintetében eltérő, a mű egy vagy több eleme tekintetében változó elem kell, hogy legyen (ezek a tárgyi ügyben: szűk keresztmetszet, /nemzetközi/ átjárhatósági követelmény; a vasút városon belüli átszálló kapcsolatok növelésére alkalmas műtárgy építmény; a vágányok száma tekintetében a jelenlegi vágányszám vagy a 3. vágány).


Fontos ennek a bekezdésnek az az összefüggésében megjegyeznünk, hogy az elmúlt két év egymást követő vizsgálataiban bizonyítani tudtuk, hogy a beruházó által engedélyeztetett és a környezetvédelmi hatóság által tanulmányozott egyetlen útvonalnak létezik komoly és jól felépített alternatívája. Azt is nyilvánvalóvá tehetjük, hogy az alperes felek már az eljárás kezdetétől tisztában voltak ezzel az alternatívával.


A Bíróság ehhez egy 2020. január 20-án tartott közmeghallgatásra hivatkozott, amelyen az érintett felek arra kérték az eljáró hatóságot, hogy vizsgálja meg az teherforgalom alternatív útvonalra való átirányítását, megnevezve a „V0” elkerülő vasútvonalat.  A bíróság ezt a következő, [176] [179] pontokban részletezte.


A további pontok a helyi környezeti hatásokról szólnak, amelyeket a beruházó nem vett eléggé figyelembe: a [180]-[187] a zajról és a rezgésről, a [188]-[194] az élővilág sokféleségéről (megj.: a Duna és ártere (HUDI20034 vízrajzi kóddal) kiemelt jelentőségű természetmegőrzési terület: a Duna teljes 2888 fkm-e európai TEN-G ökológiai folyosó, és a Hamzsabégi sétány ennek egy jelentős biológiai sokféleséggel rendelkező "mellégága" városi környezetben), a [195] [200] az újbudai kerületi településrendezés következetességéről, a [201]-[203] a talajvízbázisok védelméről, a [204] a levegőminőségről (ezt a Bíróság nem találta indokoltnak), a [205] [207] az építési munkák többletterheléséről, a [208] [212] a természetvédelemről, a [213] [217] a hatásterület lehatárolásáról, a [218] [231] a zaj és rezgés emberi egészségre gyakorolt hatásairól, figyelembe véve az elérhető legjobb technológiákat (BAT), [232] a zajvédelmi szerkezet tájba illeszthetőségéről.

Ezek alapján a bíróság új eljárás lefolytatására kötelezte alpereseket. A [235] pont szól az alternatívák a 2011/92/EU irányelv 5. cikkének (3) bekezdésének d) pontja és 4. mellékletének 2. pontja, valamint a 314/2005 kormányrendelet 6. melléklete mellékletének 1c. pontja szerinti kidolgozásáról, amihez figyelembe kell venni a  314/2005 kormányrendelet környezetvédelmi elemeit, a BAT elvét és a rendelet 6. § (1a) bekezdésének rendelkezéseit.


Ügyvédünk, Dr. Fülöp Sándor ezt az ítéletet olyan referenciának tartja, ami minden olyan beruházás alapját képezi, amelyeknek az alternatíváit nem az előírásoknak megfelelően határozták meg.


Az ítéletre reagálva az alperes NIF és BFK újra el kívánja indítani a környezetvédelmi engedély kérelmezését. Egyesületünk ebben a bejegyzésben osztotta meg javaslatait a beruházóval, hogy az új eljárásban körültekintőbben járhassanak el:



___


Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület

A POPÉK a XI. kerületi Hamzsabégi-Dombóvári-Sárbogárdi út környékének lakóit és a Hamzsabégi sétányt szerető emberek összefogását támogatja, hogy közösségként tudjunk részt venni a tervezett Ferencváros-Kelenföld vágánybővítést érintő vitákban és elérjük, hogy valódi társadalmi egyeztetés jöjjön létre a Déli Körvasút nevű, félreérthetően csak elővárosi személyforgalom-célúnak kommunikált, valójában teherforgalmi bővítésről is szóló, indokolatlanul drága és túlméretezett vasúti beruházásról.

Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik! Céljainkról, történetünkről és javaslatainkról bővebben a BEMUTATKOZÁSban és az ONLINE PETÍCIÓban olvashatnak. (a jobb oldalon)


Bemutatkozás, céljaink és történetünk


Kik vagyunk, és mit szeretnénk elérni?


A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület közössége 2019 őszén kezdett formálódni, amikor a helyiek felfedezték a Déli Körvasút nevű, félreérthetően csak elővárosi személyforgalom-célúnak kommunikált, egy Mészáros-cég 337 milliárd forintos kiviteli ajánlata alapján megvalósítandó vasútfejlesztési beruházás keretei között tervezett vágánybővítés első jeleit: a kivágásra ítélt fákon a piros pöttyöket. A POPÉK a Hamzsabégi-Dombóvári-Sárbogárdi út környékének lakóit és a Hamzsabégi sétányt használó és szerető emberek összefogását támogatja, hogy közösségként tudjunk részt venni a Kelenföld-Ferencváros szakaszon tervezett vágánybővítést érintő vitákban és elérjük, hogy valódi társadalmi egyeztetés jöjjön létre. Meggyőződésünk, hogy erre szükség van (lett volna) egy ellentmondásos, több százmilliárd forintba kerülő, több ezer ember életét negatívan befolyásoló gigaberuházást megelőzően.


Fontosnak tartjuk kiemelni, hogy NEM vagyunk vasútellenesek. Egyesületünk nem az elővárosi személyvonatok tervezett nyomvonalán szeretne módosítani. Nem ellenezzük a BFK Déli Körvasút nevű beruházását, amennyiben az valóban az elővárosi vasúthálózat fejlesztéséről szól - azonban szeretnénk felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy Újbuda közepén egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból. A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. A közel 1 milliárd eurós árat többek között a tehervonatok miatt építendő, extra drága, több emelet magas beton támfal és zajvédő fal: a kilométereken keresztül húzódó csőkígyó indokolja, amely örökre megváltoztatná lakóövezetünk és az egész kerület arculatát. Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen.


A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!


Szeretnénk elérni, hogy a Hamzsabégi út Budafoki és Bartók Béla utak közötti rövid, sűrűn lakott szakaszán, ahol a sétány több száz 40-50 éves fájának elpusztításával járna a beruházás, maradjon a két vágány, a teherforgalom csökkentésével. Vágánybővítés helyett a modern vasútbiztonsági berendezések alkalmazását támogatjuk, valamint korszerű zajfogó kialakítását, de nem 10-16 m-es, oda nem illő vasbeton- és üvegfalat, amely sötétbe borítaná a parkot és a sínek közelében lévő lakásokat. Csak a növényzet sérelme nélkül kialakított zajvédelmet fogadunk el. A beruházás környezeti hatástanulmányából kiderül, hogy a jelenleg tervezett zajárnyékolót egyértelműen a teherforgalom indokolja. Ha a kormány által már 2013-ban bejelentett, akkor 2017-re tervezett, Budapestet délről elkerülő V0 körgyűrű a Déli Körvasúttal egy időben épülne meg, a teherforgalom jelentős részét ki lehetne vezetni a fővárosból és a Hamzsabégi sétány mentéről – nem pedig további évtizedekre bebetonozni egy lakóövezetbe.


Nem törődünk bele, hogy a Kelenföld-Ferencváros közötti kapacitásnövelés egyetlen lehetséges megoldása a vágánybővítés, a tömeges fakivágás és a gigantikus zajvédő fal megépítése. A környezetvédelmi engedélyt a bíróság megsemmisítette, így a tervek még megváltoztathatók, ha lesz rá politikai akarat. Ezt a szerény, mintegy 1 milliárd eurós összeget más, fontos beruházásra is elkölthetik.


Céljainkról, javaslatainkról az online petíciónkban is olvashatnak.


Történetünk

Alább kronologikusan bemutatjuk a civilek 2019 ősze óta folytatott harcát, melynek során a döntéshozók ugyan újra és újra figyelmen kívül hagyták kérdéseinket és kéréseinket, a közösség összefogása azonban felemelő élmény, és számos eredményt is fel tudunk mutatni; valamint igyekszünk feltárni a tervezett projekt beruházó által kommunikált céljainak ellentmondásosságát: mi indokolja valójában a vasútfejlesztést?

Előzmények:

· Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2013-as bejelentése a V0 teherkörgyűrű megépítésének kormányzati szándékáról: „Olyan vasútvonalat kell építeni, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatoknak ne Budapesten keresztül kelljen áthaladnia.“
(A V0 megvalósíthatósági tanulmányára már 10 éve, 2011-ben kiírták a pályázatot.)

· A Hír TV tájékoztatója a V0-ról.

· A 2014-18-as újbudai településfejlesztési stratégia alapján az akkori önkormányzatnak már évek óta tudnia kellett a tervezett Ferencváros-Kelenföld vágánybővítésről (67.o.).

· 2019 nyarának végén lettek figyelmesek a lakók a bepöttyözött kivágandó fákra, és – bármiféle előzetes tájékoztatás hiányában – maguk kezdték el felderíteni az okokat.

· A lakosság megnyugtatására az önkormányzat kitérő válaszokat adott (a beruházás csak tervezési fázisban van, nem kell tartani fakivágástól, csak fakatasztert készítenek, stb.).

· Közben a jelenlegi önkormányzat az akkori választási kampányába belefoglalta a témát, s ezzel számos helyi lakó bizalmát és szavazatát elnyerték.

· 2020. január 20-án, a környezetvédelmi engedély kiadása előtt közmeghallgatást tartottak a decemberben megjelent környezeti hatástanulmányról. Ez nem az önkormányzat, hanem a Pest Megyei Kormányhivatal és a NIF Zrt. által szervezett - kötelezően tartandó - rendezvény volt, az önkormányzat képviselői nem is vettek részt rajta.
Itt vált igazán nyilvánvalóvá, hogy a környék lakossága mennyire felháborodott, elkeseredett és mennyire ellenzi a beruházást, mert - bár délután 2-kor kezdődött a közmeghallgatás - a terem zsúfolásig megtelt, és este 7 óráig tartott a rendezvény.

· Annak ellenére, hogy az ezt követő egy hétben kb. 70 lakossági kifogás és észrevétel érkezett a hivatalhoz (Kreitler-Sas Máté, önkormányzati képviselő Zöldhatósághoz írt levele itt érhető el.), január 27-én kiadták a környezetvédelmi engedélyt.

· A XI. kerületi önkormányzat a nyílt levéllel fordult a kormányhoz: „vizsgálja felül, valóban elengedhetetlen-e a bővítés! Ha igen, alaposan vizsgálja meg annak lehetőségét is újra, hogy a többletforgalom érdekében korábban tervezett V0 projektet hogyan tudja megvalósítani, és áthelyezni a többlet vasúti síneket a városon kívülre!”

· Annak ellentmondásossága ellenére 2020. február 27-én, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának a főváros ellenzéki, zöldpolitikát hirdető vezetése jóváhagyta az egyértelműen környezetromboló beruházást, megállapodva a NIF-fel és a BFK-val.
A XI. kerület polgármestere – ekkor még – felháborodásának adott hangot: „úgy történt ez a megegyezés a főváros vezetésével, hogy minket bizony kihagytak belőle. Kihagytak, bár főpolgármester helyettesek (szám szerint 3!) számára is jeleztük, elmondtuk, hogy a lakott területen történő vasútvonal bővítése milyen problémákkal jár és nem mellékesen az ott élők részéről milyen tiltakozást váltott ki maga a szándék.”

· A BFK videósfacebookos anyagaiban vonzó projektnek állította be beruházást, a teherforgalomról egy szót sem ejtve.

· 2020. március 2-án egy helyi lakó és a Védegylet Egyesület közigazgatási perben megtámadta a környezetvédelmi engedélyt.

· Mivel kiemelt kormányzati beruházásról van szó, a projekt környezetvédelmi engedélye annak ellenére véglegesnek minősül, hogy ellene per folyik, így nem volt akadálya a vasútépítési engedély kiadásának 2020 májusában. Ha a közösség megnyeri a pert, és a környezetvédelmi engedélyt visszavonják, akkor új engedély kiadásáig az építési engedély is érvénytelen.

· Korábbi állásfoglalásaik és ígéreteik ellenére csalódást okozott a XI. kerületi önkormányzat is 2020 június végi nyilatkozata, melyben nyilvánvalóvá tették, hogy a lakosság helyett a beruházóval működnek együtt.

· 2020. szeptember 19-én, az egyesületünk által szervezett fáklyás felvonuláson mintegy 300 helyi lakó fejezte ki egyetértését a céljainkkal, ahol az önkormányzati vezetésből senki nem jelent meg.

· 2020. szeptember 21-én, egyesületünk kezdeményezésére lakossági fórumot tartottunk, amelyre meghívtuk a NIF, a BFK és a helyi önkormányzat vezetőit, akik csak online jelentkeztek be. A moderációt elvették tőlünk és másfél órás prezentációval fárasztották le a lakosokat, nem adva elég időt kérdéseinknek, javaslatainknak és véleményeinknek.

· 2020. szeptember 23-án velünk foglalkozott az Újbuda magazin több cikke is (8-9. o.). Ebben névlegesen kiáll a sétányért a polgármester, de közben kicsit el is határolódik a civilektől. Az egyesület fő célja a park jelenlegi állapotának megmentése, ő inkább a beruházás utánra tervez. Ezt igazolja a 2021. január 29-én aláírt háromoldalú megállapodás (NIF, BFK, Újbuda vezetése) is, amelyben végül László Imre is jóváhagyta a projektet, szembekerülve korábbi kijelentéseivel.

· 2020. októberében elindítottuk petíciónkat „Ne vágják ki a fákat a Hamzsabégi sétányon! Ne növeljék a teherforgalmat a XI.ker. lakóövezetében!” címmel, amit több ezren aláírtak már (2021.09.14-én 6056 aláírást számlál).

· 2020-21-ben számos döntéshozót megkerestünk figyelemfelhívó levélben, segítségüket kérve, de a miniszterelnökség az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, a köztársasági elnök pedig a BFK-hoz irányított vissza minket, érdemi reakció nélkül; az ITM válaszleveleiben pedig a jól ismert, BFK által használt, nyilvános tanulmányok által nem megalapozott érvelést olvashattuk. (Különösen ellentmondásos az államfő hozzáállása, akit egyfajta zöld élharcosként állít be a kormánymédia.)

· 2021 márciusában örömmel értesültünk róla, hogy újra van kormányzati szándék a V0-körgyűrű megépítésére. Ebből az apropóból 2021. április 21-én találkoztunk Bíró Koppány Ajtonnyal, a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) főtitkárával. Szerinte a V0 megvalósításáig (ha megvalósul) továbbra is a Hamzsabégi sétány mentén fogják elvezetni gyakorlatilag az egész kelet-nyugat-irányú teherforgalmat, amely a következő években várhatóan jelentősen növekedni fog. Viszont a V0 megépülése után - Bíró Koppány szerint - a teherforgalom 100%-a kivezethető lesz a fővárosból - tehát tényleg ideiglenesen, a V0 forgalomba állításáig veszi igénybe a teherforgalom a Ferencváros-Kelenföld szakaszt. A főtitkár egy 2021. márciusi 15-i cikkben így nyilatkozott: „Nem jelent gyógyírt a vasúti árufuvarozás Budapest-függőségére a Déli körvasút-projekt megvalósítása."

· 2021. április 27-én megszavazták a parlamentben, hogy a sétány kerüljön ki a "közlekedési terület" besorolásból (korábban itt tervezték vezetni az M1-M7 forgalmát a Rákóczi hídra). Ez persze sajnos még nem menti meg önmagában a parkot (a kormányberuházások "átrobognak" még a Natura2000-es területeken is), de jó irány lehet a jövőre nézve. (Megdöbbentő, hogy a DK és MSZP frakciók nemmel szavaztak, míg a Párbeszéd tartózkodott, erről részletesebben itt és itt írtunk.) Szeptember 29-én a Fővárosi Közgyűlés megszavazta a zöldterületi besorolást.

· 2021-ben a BFK vezérigazgatója, Vitézy Dávid Facebook-hozzászólásaiban és a BFK cikkeiben többször is úgy állította be egyesületünket, hogy a „vasútfejlesztés megakadályozására” jött létre, holott videónkban és közleményeinkben mindig jeleztük, hogy nem a vasúti személyszállítás fejlesztése ellen vagyunk, csak éppen más módokat javaslunk rá.

· Vitézy Dávid egy ideje már nem is tagadja, hogy a vágánybővítés egyik indoka az, hogy a következő években jelentősen növekvő teherforgalmat továbbra is az újbudai lakóövezeten keresztül kívánják átvezetni, és e célból növelnék a pályakapacitást és a zajvédőfalak méretét – ahelyett, hogy a Déli Körvasúttal párhuzamosan a fővárost a tehervonatoktól megszabadító V0-körgyűrűt is megépítenék.

· 2021. május 25-én, a NIF Zrt. visszavonta a V0 előkészítésére kiírt pályázatot sejthetően adminisztratív vagy technikai átgondolatlanság miatt. Várhatóan újra ki lesz írva a tender.

· 2021. július 13-án megnyitottuk plakátkiállításunkat a sétányon a Magyar Kétfarkú Kutya Párt odaadó segítségével.

· 2021. július 29. és szeptember 8. között lezajlott a BFK közösségi tervezése a vasúti beruházás után kialakítandó „Újbudai Zöldfolyosó” részleteiről. Ezzel a rendezvénysorozattal látszólag a lakosságot is bevonják a beruházás körüli döntéshozatalba, de ez valójában azonban csak a tervezett vágánybővítés megvalósulását követő parkrendezésről szól. Egyesületünk minden alkalmon aktívan jelen volt és fel is hívta a figyelmet mindarra, ami a BFK beszámolóiból és magából a közösségi tervezésből kimaradt.

· 2021. augusztus 12-én a NIF válaszolt közérdekű adatigénylésünkre. A haszon-költség elemzéstől mentesített megvalósíthatósági tanulmány (2021 februárjából! – emlékeztető: a beruházás 2020 májusában kapott építési engedélyt) nem tartalmazza az igazán lényeges adatokat, amelyek független szakértői vizsgálat után a társadalmi egyeztetés alapjául szolgálhatnának - azok továbbra is titkosak, vagy „törvények által védettek”.

· 2021. augusztus 28-án élőláncot rendeztünk a sétányon, előtte pedig közösségi pikniket a Levendulás parkban. A lakóknak ismét lehetősége volt kifejezni támogatásukat az egyesület felé, illetve a vágánybővítés elleni tiltakozásukat. Ezúttal – a tavaly szeptemberi 0-hoz képest nagyon pozitív eredmény – Újbuda 3 alpolgármestere is megjelent az eseményen. Felszólalásaikat ebben a posztban értékeltük.

· 2021. szeptember 6-án, a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd nevű cég, nettó 337 milliárd 904 millió forintos (kb. 1 milliárd euró) ajánlatával nyert a vágánybővítés kivitelezésének pályázatán. Vasúti szakértők meglátása szerint a projekt hétszer (mások szerint tízszer) drágább a reális összegnél. Hogy miért, ilyen drága, erről itt olvashatnak. Szeptember 29-én a kormány már 364 milliárd forintra kötelezte el magát a Déli Körvasút mellett, egy olyan operatív programra hivatkozva, ami már nem tartalmaz pénzforrást. Erről az Átlátszó oknyomozó hírportál is írt egy átfogó cikket október 5-én.

· 2021. december 28-án elfogadta a kormányBudapest Agglomerációs Vasúti Stratégiát (BAVS), belefoglalva a Déli Körvasutat is. A BAVS szakmaiatlanságára a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hívta fel a figyelmet.

· 2022. február 17-én Megsemmisítette a bíróság a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét!

· 2022 tavaszán a POPÉK anyagi támogatást és díjat (Újbuda környezetének védelmért) is kapott Újbuda őnkormányzatától, akikkel közösen egy fát is elültettünk a sétányon.

· 2022. június 8-án fővárosi döntés született a Budapesten áthaladó tehervonatokról és a Kelenföld-Ferencváros közötti vágánybővítés szükségességének kérdésességéről.

Címkék: budapest déli körvasót kelenföld-ferencváros közötti vágánybővítés közlekedés tehervonatok v0 vasüt

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hete

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért: Lemondásom a POPÉK elnökségből

Kedves Lakók, Támogatók, Civil társak!

Szeretném megerősíteni, hogy lemondok a POPÉK elnökségében betöltött tisztségemről. Két elnöktársam is ugyanezt fogja tenni. Elsősorban egészségügyi és családi okokból mondok le, de ez az egész kérdés persze sokkal összetettebb. Már tavaly jeleztem ezen szándékomat, de a sétány ügye és a felgyorsulva érkező fejlemények mindig visszarántottak. Tovább már nem húzhatom a dolgot, mert már fel akar őrölni. Lépni kell, és nektek is lépnetek kell.

Először is sajnálom, hogy bár megnyertük a pereket, végül mégsem tudtuk a fákat megmenteni. Az ellenfél nem tartja be a játékszabályokat, és észrevehetőbb következmények nélkül tudja végezni tevékenységét illegálisan úgy, hogy nincs egy hatóság, aki lefogná a kezüket, hogy "Te meg mit csinálsz itt?" Ez sokat elárul az ország állapotáról. A jogállamnak már csak a kifényezett roncsai maradtak meg, de még mindig van némi remény és mozgástér.

Sajnálom azt is, hogy nem sikerült több önkéntest hadrendbe állítani, hogy kiegyenlítettebb legyen a terhelés. Ez az én felelősségem is, túl sokat vállaltam egyedül és elhanyagoltam a tanítványozást. Ebből tanulnunk kell! Fontos tudnotok, hogy a POPÉK emberfeletti munkát végez (ingyen) maroknyi aktív tagságával, de ez nem maradhat így sokáig, mert belegebedünk. Önkéntesekre van szükségünk, aktív segítőkre.

Kár lenne az egyesületért, mert

- egyedül nem lehet érvényesülni a lakossági érdekvédelemben, csak hivatalos keretek között, jogi személyként. Ennek legjobb formája az egyesület.

- A POPÉK-ot piszok nehéz volt létrehozni és bejegyeztetni a mindenbe belekötő hatóságoknál. Ezt az utat mi már kitapostuk nektek.

- A POPÉK-nak - bár csak pár éve létezik - van egy komoly sikertörténete, vívmányai, kialakult közössége, kapcsolatrendszere, bejáratott ügyintézési folyamatai. Ezeket érdemes tovább építeni, mert még van bőven feladat, és nemcsak a Hamzsabégi ügy vár megoldásra a kerületben.
Mindez viszont a lakosságon múlik. Ha nem fogtok össze és csak sodródtok az árral, akkor mindenből kiforgat titeket a gátlástalan nagyvállakozók hada és a korrupt hatalom. Ha meg akarjuk állítani ezt a romlást (legalább lokálisan), akkor bele kell fektetni az önkéntes, szervezett munkánkat. Harcoljatok a környezetetek és lakhelyetek élhetőségéért, harcoljatok az életetekért!

A legsürgetőbb teendő, hogy három új elnököt válasszunk (két jelölt már van). Lehet, hogy a titkárság megújítására is szükség lesz, de új, aktív önkéntesekre mindenképp. Jó dolog csetelni és kommentelni, de ha el is akarunk érni valamit, akkor ki kell szakítani az időnkből, felállni a fotelből és átrendezni prioritásainkat, beletenni a munkánkat. Május végén lesz a kötelezően megtartandó POPÉK közgyűlés (részletek később), ahol dönteni kell az elnökök személyéről és úgy egyáltalán a jövőről. Kedves Lakók, meghívlak titeket, legyetek a részesei! Előtte azonban szervezkednetek kell, beszéljetek egymással, legyenek találkozók, hogy megtalálhassátok a szerepeiteket. Hívjatok meg engem is, szívesen segítek május végéig, addig úgyis hivatalban leszek még! Utána azonban nagyon a háttérbe kell vonulnom.

A margóra írom csak, hogy mióta kivágták a fákat eltolódott a fókusz olyan témákra is, amit már nem nekem kellene képviselni (ilyen például az átjárók ügye). Van továbbá pár ember, akikkel szemben néha keményebb hangnemet használtam. Függetlenül attól, hogy ezt mennyire éreztem jogosnak (tévedhetek is), bocsánatot kérek tőlük.

Köszönök minden támogató hozzáállást, amit megtapasztalhattam tőletek 2019 óta. Köszönöm elnöktársaim munkáját és a Védegylet bajtársias segítségét. Köszönöm a döntéshozóktól, politikusoktól kapott lehetőségeket és minden önkormányzati anyagi segítséget a perköltségekre. Köszönöm Istennek úgy az egészet!

Szeretettel,
Tóth Sándor Péter, POPÉK
+36 20 562 5802
https://www.facebook.com/photo/?fbid=435976355600930&set=a.258037113394856

Válasz

M Imre üzente 3 hete

... fák nem kellenek, jöjjön a beton. A kivitelező V-híd (Mészáros Lőrinc cége) nekiállt kivágni a Hamzsabégi park fáit. A munkavégzéshez több száz embert, rengeteg szekuritist sorakoztattak fel (utóbbiakat kifejezetten azzal toborozták, hogy a lakosságot kell távol tartani) akik a rendőröket sem engedték be a lezárt (amúgy önkormányzati) területre.
https://www.facebook.com/photo?fbid=787607480070685&set=a.612736530891115

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Népliget fórum; lex déli körvasút; Életvitelszerű - beszámoló a Blaha aluljáró 3 napjáról | Tilos Rádió

A Népliget megújítására kiírt tájépítészeti ötletpályázat alapján a 6 díjazott pályázati anyagból készül egy mesterterv, melyet követően apró lépésekkel elindítják a Népliget rendbetételét. Most szerdán lakossági fórum lesz ezekről a tervekről, ami lehetőséget biztosít a tervezők, parkhasználók párbeszédére, kérdések, dilemmák megbeszélésére. Mennyire hasznos az ilyen egyeztetési forma? Milyen hatása lehet? Petus Márta, a szervező Tegyünk együtt a Népligetért csoport és Balogh Andrea, a II. díjas 4D Tájépítész Iroda tájépítésze segítségével mérlegeljük a helyzetet.

https://www.facebook.com/events/1313734962599695

Bonus: a közönségszavazás, amelyen november 3-ig adhatják le voksaikat az érdeklődők. A legtöbb szavazatot kapó pályamű alkotója 3 millió forinttal lesz gazdagabb.
https://epiteszforum.hu/kozonsegszavazas-a-nepliget-megujitasanak-ugyeben-

-\\-

Lex déli körvasút - példátlan intézkedés: egy kormányrendelettel katonai célú beruházássá minősítette át a kormány az ukrán háborúra hivatkozva a Déli Körvasút építését, amelynek a bíróság már kétszer visszadobta a környezetvédelmi engedélyét.

https://popek11.blogspot.com/

-\\-

A múlt héten az előkészületek perceiben kapcsoltunk a Blaha aluljáróban játszódó eseményre, most megtudjuk, milyen volt az a három délután, amikor az alkotók egy élő emlékművet valósítottak meg az egykori hajléktalansági demonstráció helyszínén, együttműködve mostani érintettekkel, lakhatási szervezetek dolgozóival és aktivistáival. Török Timea (Paralel Alkotócsoport) és Kelemen Kristóf a stúdióban.

https://www.facebook.com/kelemenkri

https://www.facebook.com/events/3608433706148423/3622669018058225/stof1990

Válasz

M Imre üzente 6 hónapja

Sajnálatos és felháborító fejlemény történt a Déli Körvasút ügyében. A kormányberuházó úgy próbálja megkerülni az engedélyeztetés kérdését, hogy egy új, hirtelen kiadott rendelkezésre hivatkozva katonai célúvá minősítette a projektet.
– írta lapunknak a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület (POPÉK).
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2300381.KOR&dbnum=1

A bíróság 2023. január végén azonnali jogvédelmet rendelt el a Déli körvasút kivitelezésével kapcsolatban. Ennek nyomán, a helyzet további tisztázásáig, ideiglenesen felfüggesztették a MÁV Zrt. üzemi területén folytatott fakivágásokat is.

A kormány mostani rendeletével viszont veszélybe került a civilek által már kiharcolt azonnali jogvédelem a Déli Körvasút hatásterületére: ugyanis az azonnali jogvédelem a honvédelmi és katonai célú sajátos építményfajtákkal kapcsolatos valamennyi, közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási perben kizárt. Sőt, az érintettek az ügyféli státuszukat is elveszíthetik az engedélyezési eljárásban.

A Ferencvárostól Kelenföldig tervezett, Dunát is keresztező Déli Körvasút bővítése az újbudai Hamzsabégi sétányt és környékét is érintő vasútfejlesztési beruházás, ami nagyfokú lakossági tiltakozást eredményezett. Az ott élő lakosoknak nem a vasúti személyszállítás fejlesztésével volt gondjuk, hanem azzal, hogy úgy érezték, átverték őket. Ugyanis évekig próbálták eltitkolni előlük, hogy az elővárosi közlekedés díszes mázába csomagolt projekt valójában a teherforgalom jelentős megnövekedését jelentené számukra.
https://atlatszo.hu/kozugy/2023/10/18/katonai-celu-beruhazassa-nyilvanitotta-a-deli-korvasutat-a-kormany/
___

Eddig nem volt „létfontosságú”

Csakhogy a már működő vasúti pálya töltése is 12 méter széles, így a kettő helyett akár három vágányt is meg lehet rajta építeni, vagyis a HM szempontjából az egész beruházás irrelevánsnak tűnik. Ez már csak azért is így van, mert most is rendszeresen haladnak el katonai szállítóvonatok a meglévő vasútvonalon, minden gond nélkül.
https://www.szabadeuropa.hu/a/hatalmas-letfontossagu-katonai-beruhazasra-keszul-a-kormany-budapest-belvarosaban-az-ukran-haboru-miatt/32642982.html

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Az LMP válaszokat vár Lázár Jánostól a Déli Körvasút projektre vonatkozóan
-- 2023. szeptember 8., péntek (OS)

Az LMP írásbeli kérdést nyújtott be Lázár János építési és közlekedési miniszterhez arról érdeklődve, hogy két, a Déli Körvasutat is érintő kormányhatározat hatályon kívül helyezésével a projektet is törölték-e.

Lázár János és Vitézy Dávid cicaharcának a közösségi közlekedést használók a vesztesei. Az építési miniszter, és a volt közlekedési államtitkár nyilvánosság előtt zajló konfliktusából jól látható, hogy teljes koncepciónélküliség jellemzi a hazai közlekedésfejlesztést. Miközben kistelepüléseket lehetetlenítenek el a vasúti vonalbezárásokkal, addig több száz milliárdot költenek a Budapest-Belgrád vasútfejlesztésre, ami a Kínából érkező teherforgalom növelését tűzte ki célul. Szintén több száz milliárdot költenek a Budapest-Belgrád folytatásának tekinthető Déli Körvasútra, aminek a minimális társadalmi hasznai sem térülnek már még a napokban leállított, kapcsolódó vasútfejlesztések miatt.

Már azt sem lehet biztosan tudni, hogy egyáltalán megépül-e a Déli Körvasút, mivel több erre vonatkozó kormányhatározatot is hatályon kívül helyeztek, illetve elérhetetlenné vált a Déli Körvasút honlapja. Azonban arról nem tudni, hogy a 2023-ban kiadott nem nyilvános, úgynevezett "kétezres" kormányrendelet, ami utasította az Építési és Közlekedési Minisztériumot a beruházás mielőbbi elkezdésére, továbbra is hatályos-e. Valószínűleg igen, mivel információink szerint ebben az ügyben már 100 milliárdos előleget fizettek ki a V-Híd Zrt.-nek, amit a beruházás lefújásával vissza kellene fizetnie Mészáros Lőrinc cégének.
Kreitler-Sas Máté,
az LMP újbudai önkormányzati képviselője
Kiadó: LMP - Magyarország Zöld Pártja

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért: Friss Újbuda címlap. Az Önkormányzat is újra perelni fog, ha ugyanarra (a már kétszer elbukott tervre) harmadszor is kiadná a kormányhivatal a környezetvédelmi engedélyt.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=311661384699095&set=a.258037113394856

Válasz

M Imre üzente 7 hónapja

Míg Újbuda vezetése egyre aktívabban vesz részt a Hamzsabégi sétány jogi védelmében felperestársként és támogatóként

Nem titok, hogy az egyesületünk érdekvédelmi munkájához szükséges peres eljárások komoly anyagi teherrel járnak. Két eddigi sikeres perünk költségeinek oroszlánrészét a XI. kerület önkormányzata biztosította. Helyi képviselők egy lelkes csoportja most újból felajánlotta képviselői keretük egy részét a kerület lakóinak jogi védelmére.

A jó hír az, hogy ebből az adományból rendezni tudjuk a második per hátra maradt költségeit. Kevésbé jó hír, hogy így hosszú időre kimerítettük önkormányzati forrásainkat. Jobban rá leszünk most szorulva az érintett lakók adományaira, mint valaha. Milyen költségeink lesznek a közeljövőben?

A java még csak most jön, szükségünk van a lakosság segítségére!

A kormányberuházó a mostani engedélykérő eljárással sebességet váltott, ezért nekünk is tartanunk kell a tempót. Újabb bírósági utakat kell keresnünk, hogy nagyobb esélyünk legyen a győzelemre. Mik ezek az utak?

-- Jelenleg is per alatt áll a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélye, ezúttal már a Kúriánál és

-- folyik egy polgári per előkészítése is a lakosság bevonásával, sőt nem kizárt, hogy

-- lesz egy újabb közigazgatási per is, ha időközben újra engedélyhez jut a beruházás.

Ez a három várható, de szükséges bírósági eljárás eddigi költségeink sokszorosát jelentik. Kérjük az érintett helyieket, akik szívükön viselik a sétány ügyét és szeretnék megőrizni élhető környezetüket, hogy segítsenek egyesületünknek.

Értetek harcolunk, de a támogatásotok nélkül nem megy! Most kell igazán összefogni! 3-4 millió forintot kell összeszednünk, hogy a fenti célok elindulhassanak a megvalósulás felé. Mi ingyen dolgozunk, de az igazságügyi szakértőket és az ügyvédet ki kell fizetnük (mind remekül dolgoznak, ők nyerték meg nekünk a pereket eddig). Kérjük, hozzatok áldozatot egy szebb és élhetőbb jövőért, amit csak együtt, összefogással tudunk felépíteni!

Ide tudtok utalni, amennyit gondoltok: 16200151-18562154 (MagNet Bank). A közlemény mezőbe elég annyi, hogy "perköltség".

Előre is köszönjük. Ne feledjétek, magatoknak adtok esélyt!
https://popek11.blogspot.com/2023/08/ujbuda-tamogatta-civileket-fovaros.html

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Köz nélküli közmeghallgatást tartanak a déli körvasútról és az útjában álló ezer fáról

„Az érintettek személyes megjelenése nélkül” tart közmeghallgatást a Pest Megyei Kormányhivatal a déli körvasút Kelenföld és Ferencváros közötti szakaszának bővítéséről annak ellenére, hogy a helyiek évek óta komoly ellenállást tanúsítanak a többek közt ezer fa kivágásával járó beruházással szemben. A lakosság augusztus 13-áig küldheti el írásban kérdéseit, észrevételeit a kormányhivatalnak, arról azonban nem tudhatunk meg többet a hatóság közleményéből, hogy milyen formában válaszolnak majd ezekre.

A Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Kft. által kivitelezett déli körvasút környezetvédelmi engedélyét a bíróság korábban kétszer is hatályon kívül helyezte, és új eljárásra kötelezte az Építési és Közlekedési Minisztériumot. A kormány idén június 5-én harmadjára is nekifutott az engedélyeztetésnek, a beruházás pedig olyannyira sietős, hogy a most „közmeghallgatásra” bocsátott környezetvédelmi engedélyezés gyorsítása érdekében nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították az eljárást.

A környékbeli lakosokat és a vasútbővítés által érintett Hamzsabégi sétányt szeretőket képviselő Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület nemrég arról írt közösségi oldalán: most fontosabb, mint valaha, hogy az érintett lakók hallassák a hangjukat, és megírják saját észrevételeiket a tervezett beruházással kapcsolatban a kormányhatóságnak. Amellett, hogy a Hamzsabégi sétány ezer fájának megmaradása a tét, a civilek aggódnak amiatt is, hogy a beruházással jelentősen sűrűsödni fog a (személyvonatoknál sokkal hangosabb) tehervonatok száma, valamint a várható környezeti károk, az építendő óriás objektumok nyomasztó betonmennyisége, és a sok évig elhúzódó nagy építkezés káros hatásai is jelentősek.

A tervek szerint ugyanis a jelenlegi kettő helyett három, helyenként négy vágányt építenének, és egy transzeurópai teherfolyosót (is) bővítenének a beruházás keretei között, ahelyett, hogy a 2011 óta tervezett V0 teherkörgyűrű megépítésével kivezetnék a tranzit teherforgalmat a fővárosból.

A V0 a tervek szerint valóban az országon áthaladó vasúti tranzitforgalmat szolgálná ki, és elviekben jelenleg is előkészítés alatt áll – kérdéses azonban, hogy mikor készülne el. A kormány – és Vitézy Dávid akkori közlekedési államtitkár – álláspontja szerint a most fejlesztendő déli körvasúton eleve a személyforgalom kiszolgálása érdekében fejlesztenek. Félő ugyanakkor, hogy amennyiben a V0 megvalósítása csúszik – és jelenleg úgy tűnik – a civilek által említett növekvő teherforgalmat is ezen a pályán vezetnék el, miután alternatíva nincs. E tekintetben persze a V0 elkészültéig így is, úgy is ezen a pályán kellene haladniuk a tehervonatoknak, akár építenek újabb vágányt, akár nem.

A Hamzsabégi sétány mentén fejlesztendő teherfolyosó így a tervezett Budapest-Belgrád-vasútvonal folytatása lenne Nyugat-Európa felé. Mint a civilek felhívják a figyelmet, az emiatt tervezett több emelet magas (és igen drága) beton támfal és zajvédő fal örökre megváltoztatná lakóövezet és az egész kerület arculatát.

-- „Meggyőződésünk, hogy a beruházásnak ez a része nem indokolt, a 21. században a tranzit teherforgalomnak nincs keresnivalója egy fővárosi, sűrűn lakott területen. A jelenlegi tervek átgondolására kérjük a döntéshozókat a sínek közelében élő lakosság és a vasút mentén kialakult erdős, ligetes park, a jelenleg is létező zöldfolyosó megőrzése érdekében. Legyenek tekintettel azokra is, akik elszenvedik majd az építkezést és a forgalomnövekedést, ne pedig csak azokra, akik a javait élvezik!”

– fogalmaznak.

A pályaszakasz ráadásul már most az ország legforgalmasabbika, a teher és a személyforgalom is nagyon nagy, a zaj és a rezgés pedig éjjel-nappal terheli a lakosságot.

Mivel a civilek és az LMP szerint egyértelmű, hogy a kormányhivatal egyáltalán nem kíváncsi a sétány környékén élők véleményére, közösen alternatív közmeghallgatást tartanak augusztus 10-én, az összegyűlt kérdéseket, észrevételeket pedig továbbítják a kormányhivatalnak.

A kormány április végén döntött úgy, hogy az

-- úgynevezett háborús veszélyhelyzetre hivatkozva

lehetőséget ad a hatóságoknak és önkormányzatoknak, hogy „az érintett személyek megjelenése nélkül” – vagyis

-- köz nélkül is lehessen közmeghallgatásokat tartani.

A lehetőséggel pedig hamar éltek is a hatóságok: július elején a Samsung gödi akkumulátorgyára ügyében tartottak köz nélküli közmeghallgatást.

Mint arról beszámoltunk, az ukrajnai háborúval valójában nem magyarázható rendelkezés feltehetőleg elérte a célját a Pest megyei kisvárosban: túl körülményessé és nehezen értelmezhetővé tenni a közmeghallgatást, elkerülni a lakosság nyilvános felháborodását, és erősíteni az akkumulátorgyárakkal kapcsolatos kormányzati narratívát, miszerint minden a lehető legszabálykövetőbben működik.

És, ahogy az várható volt, a hatóságok más konfliktusos ügyek kapcsán is úgy döntenek, nem kérnek a lakosság panaszainak több órányi meghallgatásából, helyette inkább elolvassák leveleiket – hátha azokból kevesebb érkezik.
https://merce.hu/2023/08/08/koz-nelkuli-kozmeghallgatast-tartanak-a-hamzsabegi-setany-ezer-fajanak-kivagasarol/

Válasz

M Imre üzente 10 hónapja

„Szeretném hangsúlyozni, hogy nem a fejlesztés ellen vagyunk önmagában, de ez a projekt több sebből vérzik. Egyrészt nem lehet tudni, mi kerül egy rövid, alig négy kilométeres pályaszakasz megépítésében az állam szerint nettó 337,9 milliárd forintba. Ennyi pénzből Nyugat-Európában nem vasúti pályát, de egész pályaudvarokat felépítenek. Ráadásul például hiába a drágaság, egyelőre nincsenek tervek egy majdani intelligens forgalomirányítási rendszer kiépítésére, ami önmagában sokat segítene a forgalom jobb megszervezésében. Másrészt erős a gyanúnk, hogy a Déli Körvasutat azért erőlteti ennyire a kormány, mert ha ez megépül, akkor a V0-st egyszerűen elfelejtik majd, és Budapest belvárosára szabadítják például az épülő Belgrád–Budapest vasút teherforgalmát is” – mondta lapunknak Tóth Sándor Péter (POPÉK).
https://www.szabadeuropa.hu/a/hiaba-a-birosagi-tiltas-dolgoznak-meszaros-lorinc-vasuti-beruhazasan/32429335.html
____

Ratkó József: Ember, fa

Minden emberben fa lakik,
ágaira fészkel a hit,
s dalol, mint valami madár,
míg le nem üti a halál.

Minden fában lélek lakik,
az emeli az ágait,
és fészket óv, szélnek feszül,
s szenved – már majdnem emberül.

https://tenyek.sk/2017/10/13/ratko-jozsef-ember-fa/

Válasz

M Imre üzente 11 hónapja

Közös munka volt, közös a győzelem is!

Sokaknak tartozunk a köszönettel, mindenek előtt a minket támogató lakosoknak. Köszönjük az ügyvédi és szakértői csapatnak a felkészültséget és felperes társainknak a kiállást: a Védegyletnek, Kreitler-Sas Máténak, Újbuda Önkormányzatának, valamint a Fővárosnak és Ferencváros önkormányzatának! Bár az utóbbi kettő csak a legvégén csatlakozott és agyonhallgatta résztvételét (egy hírt sem jelentettek meg róla), az eljárásba pedig - tudomásunk szerint - nem küldtek észrevételeket. Köszönjük továbbá az LMP-nek, hogy a kezdetektől mellénk állt. Köszönjük Orosz Annának és Simicskó Istvánnak is a segítséget, valamint a minket támogató önkormányzati képviselőknek. Köszönjük Hűse Anitának, hogy az első pert megalapozta és Pichovszky Antalnak a kezdeti támogatást. Köszönjük Egri Orsolyának a bátorításokat, a támogatást és a gyülekezőhelyet. Köszönjük Suszter Andrásnak és Földes Péternek és más újságíróknak, hogy rendszeresen tudósítottak ügyünkről, szembeszállva a beruházói agymosó médiakampányok túlerejével. Köszönjük mindenkinek, aki segítette munkánkat és eljött rendezvényeinkre!

Tanul hibáiból a beruházó?

Ha már a médiakampányoknál tartunk, az említett projektben már nem kompetens Vitézy Dávid, korábbi médiabefolyását kihasználva ma egész nap az interneten tombol és mindennek elmond minket, miközben ránk akarja verni azt, amit ő rontott el a rossz koncepciójával és megalomán elképzeléseivel.

Jobban tenné, ha inkább elcsendesedne és levonná a következtetéseket, hogy hová vezetett az arroganciája. A két bírósági ítélet és a korábbi, kérészéletű tisztségei és a sorra elbukott beruházások intő jelek arra, hogy valamit rosszul csinál és nem mindenki más a hibás (civilek, környezetvédők, bíróság, önkormányzatok stb.).

Hasonlóan nyilatkozott az LMP is: "Vitézy Dávid bölcsebben tenné, ha hallgatna, ugyanis az ő felelőssége, hogy már másodszorra sem sikerült megfelelő színvonalú terveket készíteni. A folyamat során szóba sem állt a civilekkel, semmilyen kompromisszumkészséget nem mutatott. Ezek után aljas húzás „vasútellenes civilekre” hárítani azt, hogy Magyarország eleshet uniós forrásoktól. Ha ez valóban bekövetkezik, akkor Vitézy Dávidot és a kormányt terheli a felelősség."
https://popek11.blogspot.com/2023/05/deli-korvasut-ujra-elvesztette.html

Válasz

További hozzászólások 

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 2 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu