Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Szinte hihetetlen, de igaz, bő 110 évvel ezelőtt mutatkozott be Párizsban ez az autó, ami jórészt mindenben megfelel azoknak a követelményeknek, amelyek a ma elektromos autóit jellemzik. Elsősorban a nulla károsanyag-kibocsátás követelményének.
A járművet, bár bátran nevezhetjük autónak, mind a négy kerekére szerelt elektromotor hajtotta, s ezek 1900.-ban 45 kilométeres sebességgel "röpítették" a 980 kilós, fa karosszériás szépséget.
Az ehhez szükséges 80 voltos feszültséget egy 44 cellás ólomakkumulátor szolgáltatta, mégpedig akár három órán keresztül.
A járművet nem akárki álmodta meg, az illető, Ferdinand Porsche volt, egy Ludwig Lohner nevű úrral közösen építették és mutatták be Párizsban, nem kis sikert aratva. Azért voltak hátrányai is a konstrukciónak, az ólomakkumulátorok nagyon súlyosak voltak, s ezen csak a legújabb, mai kutatások és fejlesztések tudtak segíteni, így várható, hogy előbb-utóbb elterjednek a mai modern elektromos autók.
A híres villanyautó: a Lohner-Porsche 1900-ban. (reprodukció)
A KERÉKAGYBA ÉPÍTETT ELEKTROMOTOR FELTALÁLÓI
A jobbra látható gépjármű a bécsi Jakob Lohner & Co. kocsigyártó műhelyben készült, 1899-ben.
A cégalapító édesapja, Heinrich Lohner kocsikészítő 1811-ben Németországból költözött Bécsbe, és 1821-ben lett a Monarchia állampolgára. Fia, Jakob Lohner 1868-ban alapította meg a Jakob Lohner & Co. Kocsigyártó Üzemet. Az unoka, Ludwig Lohner 1896-ban vette át a cég vezetését, és 1898-ban került a vállalathoz egy igen ambiciózus német fiatalember, bizonyos Ferdinand Porsche.
Feltehetõen Porsche volt az, aki az elektromotorok alapkonstrukcióját, tehát az álló mágnes és a forgó elektromágnes kettősét "megfordítva" megtervezte a mai hub-motorok ősét (a "hub" angolul kerékagy). Azt hogy Porsche volt az ötlet gazdája, mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a motor felhasználásával megépített gépkocsi a "Lohner-Porsche" típusmegjelölést kapta. A képen jól látható, hogy a motorokat az elsõ kerekekbe építették be, az energiát ólom-akkumulátorok szolgáltatták, ezek számát és a motorok teljesítményét illetve a jármű végsebességét fedje a feledés jótékony homálya.
A Lohner-Porsche nagy sikert aratott az 1900-as Párizsi Világkiállításon, és ezzel a konstrukcióval alapozta meg Ferdinand Porsche a késõbbi karrierjét. Nem tudni mi vette rá a derék Ferdinándot arra, hogy a csendes és tiszta elektromotorok helyett a hangos és büdös benzinmotorokkal kezdjen foglalkozni, mindenesetre tény, hogy 1906-ban otthagyta a Lohner céget, és az Austro-Daimler Motoren AG. fejlesztési igazgatója, majd a stuttgarti Daimler-Benz főkonstruktőre lett, de ez már egy másik történet, ami a gyors vagy kevésbé gyors, ugyanakkor kicsi, hangos, büdös, kényelmetlen és környezetszennyező járművekrõl szól.
Mielõtt azonban búcsút vett volna a Lohner cégtől, Porsche részt vett a világ elsõ négykerékmeghajtású hub-motoros járművének megépítésében, amit a bal oldali képen láthatunk. A jármû 1901-ben készült, a képen látható, hogy mind a négy kerekét hub-motorok hajtották, az akkumulátorok pedig feltehetően az igen elégedett keménykalapos urak alatt található szekrényben lapultak, igen nagy számban.
Ludwig Lohnert nem rázta meg Porsche távozása, a hub-motoros jármûvek gyártása és a fejlesztések folytatódtak, ennek bizonyítéka a harmadik, 1912-ben készült fotónk, amelyen egy, a Lohner-mûhelyben készült, hub-motoros teherautó látható. (A postás-sapkát viselõ férfiak jelenléte arra utal, hogy a jármûvet a Monarchia postája használta.)
Ha Porsche távozása nem is, az elsõ világháború tönkretette a Lohner cégnek az elektromos járművek fejlesztésére irányuló ambicióit. A háború alatt repülõgépeket, majd az elsõ világháború után már csak karosszéria-elemeket és kocsiszekrényeket gyártottak.
A Lohner cég túlélte a a második világháborút is, késõbb azonban elérte a kisvállalatok sorsa: elõbb egyesült egy Rotax nevû másik osztrák kisvállalattal, majd az 1970-es években az egészet tokkal-vonóval megvásárolta egy nagy hal, konkrétan a kanadai Bombardier konszern. A cég neve jelenleg Bombardier-Rotax GmbH.
Érdemes ugyanakkor érdekességként megemlíteni, hogy az ötvenes években, még Lohner néven a cég robogókat gyártott, igaz benzinmotorral. A képeken egy 1950-ben gyártott 98 köbcentis, illetve egy 1955-ben gyártott, 125 köbcentis Sachs motorral szerelt Lohner robogót láthatunk.
Kár, hogy ekkor már nem Ludwig Lohner vezette a céget, akkor talán nem kellett volna ennyit várni az elektromos biciklik megjelenésére...
A műszaki régiségek szerelmeseinek nagy örömére az elsõ hub-motoros jármûvek egyik példányát akár személyesen is meg lehet tekinteni, nevezetesen a Bécsi Mûszaki Múzeum (Technisches Museum Wien) gyûjteményében. Az alábbi képeken ez a jármû látható:
Kapcsolódó linkek: Ludwig Lohner, Ferdinand Porsche, Technisches Museum Wien
Ferdinand Porsche életéből:
A Porsche-autók névadó konstruktőre, Ferdinand Porsche 1875. szeptember 3-án, az Osztrák-Magyar Monarchiához (ma Csehországhoz) tartozó Masseldorfban született. Az Osztrák–Magyar Monarchiában Masseldorf akkor Csehországhoz tartozott, később a csehszlovák állam területére került. Porsche saját magát mindig szudétanémetnek vallotta.
A kivételes műszaki képességekkel megáldott Ferdinand már gyermekként élénk érdeklődést mutatott a különböző szerkezetek, gépek iránt. Tizenöt éves korában bádogos inasnak jelentkezett szülővárosa textilgyárába. Három évvel később, friss szakmunkás-bizonyítványával a zsebében Bécsbe ment, ahol a magyar származású Egger Béla, Vereinigte Elektrizitäts Bela Egger & Co nevű cégénél helyezkedett el.
Az invenciózus fiatalember számos ötlettel, megoldással öregbítette a vállalkozás hírnevét, közben „fekete”, azaz nem hivatalos hallgatóként elvégezte a Technikai Múzeum elektrotechnikai karát. Bár szakmai tudását anyagilag magasan elismerték, néhány év múlva Ferdinand mégis búcsút vett második munkaadójától is, és a Jacob (egyes források szerint: Ludwig) Lohner & Co. Császári és Királyi Udvari kocsigyártó céghez szerződött.
Lohner alkalmas társnak, az akkortájt villamos autók gyártásával kísérletező gyár pedig ideális helyszínnek bizonyult a megszállottan kutató fiatalember számára első, kétüléses elektromos autója megtervezéséhez és elkészítéséhez. A két konstruktőrről Lohner-Porsche névre keresztelt jármű korszakalkotó vívmánynak számított, ugyanis négy villanymotorja tengelykapcsoló nélkül, direkte a kerekeket hajtotta. Teljesen hangtalanul! Nem véletlenül keltett nagy feltűnést az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállításon.
Két
évvel később Ferdinand egy úgynevezett
mixtwagen-t szerkesztett. A járműből már a
próba napján rendelt
egyet-egyet Ferenc Ferdinánd
trónörökös és
báró Nathal
Rotchild bankár. A kutatásokra
fordított hatalmas összegek
azonban megrendítették Lohner
cégét, és 1906-ban Ferdinand
Porsche kénytelen volt búcsút venni
konstruktőrtársától.
A Daimler csak erre
várt. Alig két héttel
később Porschét kinevezték a Daimler
Motor ausztriai részlegének
(Austro Daimler) műszaki igazgatójává.
Ám Ferdinand itt sem
töltötte tétlenkedéssel az
időt. Hamarosan pompás kis kocsit
tervezett és szerkesztett, melynek Jellinek
lányáról a Maya nevet
adta. (Maya annak a Mercedesnek volt a húga, akiről minden
idők
leghíresebb autóját
nevezték el.) Egy évvel később Porsche
tervezőasztalán megszületett a Tulipán
nevű versenyautó. A
virágnevű csodajármű a Prinz Heinrich-versenyen
százhetvenhat
versenyzőt maga mögé utasítva lett az
első.
A
sikerek dacára Porsche 1923-ban egy
nézeteltérés miatt megvált
az Austro Daimlertől és Stuttgartba utazott, ahol azonnal
kinevezték a Daimler központ
konstrukciós irodájának
vezetőjévé.
Stuttgarti ténykedése
eredményeként születtek meg a Mercedes
Benz S, SS és SSK-típusai.
Hosszas
előkészületi munkát követően
1931-ben Ferdinand Porsche végre
megalapíthatta saját
tervezőirodáját, a mai Porsche AG
ősét.
Három év múlva a Birodalmi
Autóipari Szövetség (s nem Hitler)
megbízta egy népautó (Volkswagen)
kifejlesztésével. A formája
miatt „Bogárnak” becézett
gépkocsi az 1939-es berlini
autókiállításon mutatkozott
be. A furcsa kis négykerekű
rövidesen a világ legnépszerűbb
kisautójává vált.
Gyártásával
csak az 1960-as években álltak le.
A
második világháború
idején Porsche számos
felkérést, megbízást kapott
különböző
hadi cégektől. A háború
után a franciák a nácikkal
való
kollaborálás címén
letartóztatták, és csak jelentős
összeg
ellenében engedték szabadon.
(Állítólag sikerült
rákényszeríteniük, hogy
részt vegyen a Renault cég Dauphin nevű
népautójának
tökéletesítésében.)
Ferdinand Porsche 1951-ben
hunyt el. Halála előtt
azonban még részt vehetett legendás
sportautójának, a Porsche
356-nak bemutató ünnepségén.
A
Porsche-sportautók
gyártását fia vette át. Az
üzem ma a
legkisebb, de a legsikeresebb
autógyártó
Németországban.
Stuttgart városnak jóval több
adót fizet, mint a Mercedes. Komoly
nyereségének köszönhetően az
egyetlen olyan német autógyár,
amely még családi tulajdonban van.
(forrás: civilhirlap.hu, szaszandras.info, hu wikipedia.org, ecv.freeport.hu)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megújult a Here Maps; új neve Here WeGo
Gépjárműszerzési támogatás: sikerült áttörni a falat
Autók fogyasztása: ígéret és valóság
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)