Közlekedés: A Lohner-Porsche kerékagyba épített elektromotoros hajtású autó 1900-ban, 110 éve mutatkozott be a Párizsi Világkiállításon

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Szinte hihetetlen, de igaz, bő 110 évvel ezelőtt mutatkozott be Párizsban ez az autó, ami jórészt mindenben megfelel azoknak a követelményeknek, amelyek a ma elektromos autóit jellemzik. Elsősorban a nulla károsanyag-kibocsátás követelményének.



A járművet, bár bátran nevezhetjük autónak, mind a négy kerekére szerelt elektromotor hajtotta, s ezek 1900.-ban 45 kilométeres sebességgel "röpítették" a 980 kilós, fa karosszériás szépséget.

 

Az ehhez szükséges 80 voltos feszültséget egy 44 cellás ólomakkumulátor szolgáltatta, mégpedig akár három órán keresztül.

 

A járművet nem akárki álmodta meg, az illető, Ferdinand Porsche volt, egy Ludwig Lohner nevű úrral közösen építették és mutatták be Párizsban, nem kis sikert aratva. Azért voltak hátrányai is a konstrukciónak, az ólomakkumulátorok nagyon súlyosak voltak, s ezen csak a legújabb, mai kutatások és fejlesztések tudtak segíteni, így várható, hogy előbb-utóbb elterjednek a mai modern elektromos autók.

 

network.hu

A híres villanyautó: a Lohner-Porsche 1900-ban. (reprodukció)

 

 

A KERÉKAGYBA ÉPÍTETT ELEKTROMOTOR FELTALÁLÓI

 

A jobbra látható gépjármű a bécsi Jakob Lohner & Co. kocsigyártó műhelyben készült, 1899-ben.

 

A cégalapító édesapja, Heinrich Lohner kocsikészítő 1811-ben Németországból költözött Bécsbe, és 1821-ben lett a Monarchia állampolgára. Fia, Jakob Lohner 1868-ban alapította meg a Jakob Lohner & Co. Kocsigyártó Üzemet. Az unoka, Ludwig Lohner 1896-ban vette át a cég vezetését, és 1898-ban került a vállalathoz egy igen ambiciózus német fiatalember, bizonyos Ferdinand Porsche.

 

Feltehetõen Porsche volt az, aki az elektromotorok alapkonstrukcióját, tehát az álló mágnes és a forgó elektromágnes kettősét "megfordítva" megtervezte a mai hub-motorok ősét (a "hub" angolul kerékagy). Azt hogy Porsche volt az ötlet gazdája, mi sem bizonyítja jobban mint az, hogy a motor felhasználásával megépített gépkocsi a "Lohner-Porsche" típusmegjelölést kapta. A képen jól látható, hogy a motorokat az elsõ kerekekbe építették be, az energiát ólom-akkumulátorok szolgáltatták, ezek számát és a motorok teljesítményét illetve a jármű végsebességét fedje a feledés jótékony homálya.

 

 

A Lohner-Porsche nagy sikert aratott az 1900-as Párizsi Világkiállításon, és ezzel a konstrukcióval alapozta meg Ferdinand Porsche a késõbbi karrierjét. Nem tudni mi vette rá a derék Ferdinándot arra, hogy a csendes és tiszta elektromotorok helyett a hangos és büdös benzinmotorokkal kezdjen foglalkozni, mindenesetre tény, hogy 1906-ban otthagyta a Lohner céget, és az Austro-Daimler Motoren AG. fejlesztési igazgatója, majd a stuttgarti Daimler-Benz főkonstruktőre lett, de ez már egy másik történet, ami a gyors vagy kevésbé gyors, ugyanakkor kicsi, hangos, büdös, kényelmetlen és környezetszennyező járművekrõl szól.

 

Mielõtt azonban búcsút vett volna a Lohner cégtől, Porsche részt vett a világ elsõ négykerékmeghajtású hub-motoros járművének megépítésében, amit a bal oldali képen láthatunk. A jármû 1901-ben készült, a képen látható, hogy mind a négy kerekét hub-motorok hajtották, az akkumulátorok pedig feltehetően az igen elégedett keménykalapos urak alatt található szekrényben lapultak, igen nagy számban.

 

 

Ludwig Lohnert nem rázta meg Porsche távozása, a hub-motoros jármûvek gyártása és a fejlesztések folytatódtak, ennek bizonyítéka a harmadik, 1912-ben készült fotónk, amelyen egy, a Lohner-mûhelyben készült, hub-motoros teherautó látható. (A postás-sapkát viselõ férfiak jelenléte arra utal, hogy a jármûvet a Monarchia postája használta.)

 

Ha Porsche távozása nem is, az elsõ világháború tönkretette a Lohner cégnek az elektromos járművek fejlesztésére irányuló ambicióit. A háború alatt repülõgépeket, majd az elsõ világháború után már csak karosszéria-elemeket és kocsiszekrényeket gyártottak.

 

A Lohner cég túlélte a a második világháborút is, késõbb azonban elérte a kisvállalatok sorsa: elõbb egyesült egy Rotax nevû másik osztrák kisvállalattal, majd az 1970-es években az egészet tokkal-vonóval megvásárolta egy nagy hal, konkrétan a kanadai Bombardier konszern. A cég neve jelenleg Bombardier-Rotax GmbH.

 

 

Érdemes ugyanakkor érdekességként megemlíteni, hogy az ötvenes években, még Lohner néven a cég robogókat gyártott, igaz benzinmotorral. A képeken egy 1950-ben gyártott 98 köbcentis, illetve egy 1955-ben gyártott, 125 köbcentis Sachs motorral szerelt Lohner robogót láthatunk.

 

Kár, hogy ekkor már nem Ludwig Lohner vezette a céget, akkor talán nem kellett volna ennyit várni az elektromos biciklik megjelenésére...

 

A műszaki régiségek szerelmeseinek nagy örömére az elsõ hub-motoros jármûvek egyik példányát akár személyesen is meg lehet tekinteni, nevezetesen a Bécsi Mûszaki Múzeum (Technisches Museum Wien) gyûjteményében. Az alábbi képeken ez a jármû látható:

 

 

 

 

 

 

Kapcsolódó linkek: Ludwig Lohner, Ferdinand Porsche, Technisches Museum Wien

 

 

Ferdinand Porsche életéből:


network.hu

 

A Porsche-autók névadó konstruktőre, Ferdinand Porsche 1875. szeptember 3-án, az Osztrák-Magyar Monarchiához (ma Csehországhoz) tartozó Masseldorfban született. Az Osztrák–Magyar Monarchiában Masseldorf akkor Csehországhoz tartozott, később a csehszlovák állam területére került. Porsche saját magát mindig szudétanémetnek vallotta.


A kivételes műszaki képességekkel megáldott Ferdinand már gyermekként élénk érdeklődést mutatott a különböző szerkezetek, gépek iránt. Tizenöt éves korában bádogos inasnak jelentkezett szülővárosa textilgyárába. Három évvel később, friss szakmunkás-bizonyítványával a zsebében Bécsbe ment, ahol a magyar származású Egger Béla, Vereinigte Elektrizitäts Bela Egger & Co nevű cégénél helyezkedett el.


Az invenciózus fiatalember számos ötlettel, megoldással öregbítette a vállalkozás hírnevét, közben „fekete”, azaz nem hivatalos hallgatóként elvégezte a Technikai Múzeum elektrotechnikai karát. Bár szakmai tudását anyagilag magasan elismerték, néhány év múlva Ferdinand mégis búcsút vett második munkaadójától is, és a Jacob (egyes források szerint: Ludwig) Lohner & Co. Császári és Királyi Udvari kocsigyártó céghez szerződött.


Lohner alkalmas társnak, az akkortájt villamos autók gyártásával kísérletező gyár pedig ideális helyszínnek bizonyult a megszállottan kutató fiatalember számára első, kétüléses elektromos autója megtervezéséhez és elkészítéséhez. A két konstruktőrről Lohner-Porsche névre keresztelt jármű korszakalkotó vívmánynak számított, ugyanis négy villanymotorja tengelykapcsoló nélkül, direkte a kerekeket hajtotta. Teljesen hangtalanul! Nem véletlenül keltett nagy feltűnést az 1900-ban megrendezett Párizsi Világkiállításon.


Két évvel később Ferdinand egy úgynevezett mixtwagen-t szerkesztett. A járműből már a próba napján rendelt egyet-egyet Ferenc Ferdinánd trónörökös és báró Nathal Rotchild bankár. A kutatásokra fordított hatalmas összegek azonban megrendítették Lohner cégét, és 1906-ban Ferdinand Porsche kénytelen volt búcsút venni konstruktőrtársától.


A Daimler csak erre várt. Alig két héttel később Porschét kinevezték a Daimler Motor ausztriai részlegének (Austro Daimler) műszaki igazgatójává. Ám Ferdinand itt sem töltötte tétlenkedéssel az időt. Hamarosan pompás kis kocsit tervezett és szerkesztett, melynek Jellinek lányáról a Maya nevet adta. (Maya annak a Mercedesnek volt a húga, akiről minden idők leghíresebb autóját nevezték el.) Egy évvel később Porsche tervezőasztalán megszületett a Tulipán nevű versenyautó. A virágnevű csodajármű a Prinz Heinrich-versenyen százhetvenhat versenyzőt maga mögé utasítva lett az első.


A sikerek dacára Porsche 1923-ban egy nézeteltérés miatt megvált az Austro Daimlertől és Stuttgartba utazott, ahol azonnal kinevezték a Daimler központ konstrukciós irodájának vezetőjévé. Stuttgarti ténykedése eredményeként születtek meg a Mercedes Benz S, SS és SSK-típusai.


Hosszas előkészületi munkát követően 1931-ben Ferdinand Porsche végre megalapíthatta saját tervezőirodáját, a mai Porsche AG ősét. Három év múlva a Birodalmi Autóipari Szövetség (s nem Hitler) megbízta egy népautó (Volkswagen) kifejlesztésével. A formája miatt „Bogárnak” becézett gépkocsi az 1939-es berlini autókiállításon mutatkozott be. A furcsa kis négykerekű rövidesen a világ legnépszerűbb kisautójává vált. Gyártásával csak az 1960-as években álltak le.


A második világháború idején Porsche számos felkérést, megbízást kapott különböző hadi cégektől. A háború után a franciák a nácikkal való kollaborálás címén letartóztatták, és csak jelentős összeg ellenében engedték szabadon. (Állítólag sikerült rákényszeríteniük, hogy részt vegyen a Renault cég Dauphin nevű népautójának tökéletesítésében.)


Ferdinand Porsche 1951-ben hunyt el. Halála előtt azonban még részt vehetett legendás sportautójának, a Porsche 356-nak bemutató ünnepségén.


A Porsche-sportautók gyártását fia vette át. Az üzem ma a legkisebb, de a legsikeresebb autógyártó Németországban. Stuttgart városnak jóval több adót fizet, mint a Mercedes. Komoly nyereségének köszönhetően az egyetlen olyan német autógyár, amely még családi tulajdonban van.


(forrás: civilhirlap.hu, szaszandras.info, hu wikipedia.org, ecv.freeport.hu)

Címkék: 1900 bombardier bombardier-rotax gmbh elektromos elektromotoros ferdinand porsche gépkocsi hub motor jakob lohner & co. kocsigyártó Üzem lohner-porsche ludwig lohner párizs párizsi világkiállítás rotax ólomakkumulátor

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:

A_nagykorut_50_ev_mulva_nina_kov_drondisztopiajaban__foto_olajos_tamas_with_midjourney_2180877_2621_s

Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...

M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre 17 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...

M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...

M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:

Országos havazás a következő napokban már nem várható,...

M Imre 18 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:

A fényképen szereplő "úriember", aki...

M Imre 23 órája új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu