Közlekedés: A tervezett KRESZ módosításokról

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2648 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A KRESZ módosításának tervezete már elkészült, ám jelenleg elfogadásáról még egyeztetések folynak. A tervezet a meglévő rendelkezéseket számos ponton módosítja, illetve teljesen új rendelkezésekkel egészíti ki. A jelenleg ismertté tett változtatások érintik a KRESZ szinte valamennyi fejezetét. A jelen cikk a teljesség igénye nélkül a tervezett főbb változások bemutatását tűzi ki célul.

A korábbiakhoz képest a járműveket érintően változás, hogy a jármű vezetőjének mielőtt járművével elindulna, a kormányberendezésen, a fékberendezésen, a gumiabroncsokon, a világító - és fényjelző berendezések működésén kívül a hatósági jelzések (rendszámtáblák) meglétét, állapotát is ellenőriznie kell. Ez utóbbiakat a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni, vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.
A jövőben nem hivatkozhatnak majd az autósok arra, hogy leesett a rendszámtábla: a KRESZ új formája kimondja, hogy minden indulás előtt köteles a sofőr ellenőrizni a meglétét, és csak akkor indulhat el, hogy ha az a helyén van. A jövőben már nem lesz elég, ha a rendszámtáblát a szélvédő mögött helyezi el az autós.


Kiegészítést jelent, hogy a jelzőőr mellett a polgárőr piros fényű lámpával vagy jelző tárcsával adott jelzésére is meg kell állni.

A tervezet alapján az eddig sok kérdést felvetett, autópályákon kihelyezett hóesésére vagy esőzésre utaló kiegészítő tábla is teljes értelmet kap. A tábla alatt elhelyezett hóesésre vagy esőzésre utaló kiegészítő jelzőtábla azt jelzi, hogy a sebességkorlátozás csak a megjelölt időjárási körülmények vagy nedves útburkolat esetében érvényes. Kiegészítő táblával jelezhetik azt is, hogy a sebességkorlátozás meghatározott időszakra vagy bizonyos járműkategóriákra vonatkozik.

Az autópályákon gyakran találkozunk mind táblával jelzett, mind szöveggel különböző nyelveken kiírt "torlódás" felhívással. A tervezet ezt a táblát is bevezeti a veszélyt jelző táblák közé, amely azt jelzi, hogy az úton forgalmi akadályt képezhetnek a feltorlódott járművek. Szintén új táblaként jelenik majd meg a magánút tábla, amelyet a mindkét irányból behajtani tilos jelzőtábla alatt helyeznek el, ezzel jelezve, hogy az út a közforgalom elől el van zárva.


A tájékoztatást adó jelzőtáblák között bővítésre kerül a várakozóhelyet jelző tábla, amely alatt kiegészítő tábla jelezheti egyrészt a várakozó helyen való kötelező elhelyezkedés módját (pl. jobb oldali kerekekkel a járdára állva kell várakozni) (eddig is így volt), másrészt azt, hogy a várakozóhely bizonyos járművek (pl. csak személygépkocsik, csak kerékpárok stb.) (eddig is így volt) részére van fenntartva


Új tábla a nyitott kerékpársávot jelző tábla, amely a kerékpárosok egyirányú közlekedésére kijelölt kerékpársáv úttesten történő elhelyezkedését jelzi.
Nem változott az a szabály, hogy az autópálya és autóút úttestén - forgalmi okból szükséges megállást kivéve - továbbra is tilos megállni. Tilos azonban a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve, ha a jármű műszaki hiba miatt továbbhaladásra képtelen, a jármű a forgalmat ellenőrzi, útfenntartást, úttisztítást végez, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi, vagy megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik. (eddig is így volt)


A korábbi elképzelésekkel ellentétben nem kell megállni a gyalogátkelőhelyek előtt, hanem azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsőbbsége van, olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a jármű vezetője elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni és amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni. (eddig is így volt)
A korábbi kormányzati tervek ellenére kimaradt a kötelező sebességkorlátozás a zebrák előtt, bár a gyalogosok védelme a KRESZ-ben más szabályok szerint erősödik. A korábbi javaslatok szerint a zebrák előtt 30 kilométeres sebességkorlátozást írtak volna elő - hasonlóan a vasúti átjárókhoz. Most épp a fordítottja történik: a módosítás kiveszi a közlekedési szabályok közül a vasúti átjárókban kötelező sebességkorlátozást.


A tervezetben pontosításra kerül a gyermekülés használata. A gépkocsiban vagy mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek a testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz, vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gyermeket hevederekkel, pántokkal is rögzíteni kell a rendszerhez. A gépkocsi első üléséhez a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. 3 évnél fiatalabb gyermek csak ilyen rendszerbe rögzítve szállítható. (eddig is így volt/ a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek pedig az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve utazhat)

Motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt bukósisakot kell viselni.
A rendőrség és a közút kezelője mellett a közterület felügyelet - az üzembentartó értesítése mellett és költségére - is jogosulttá válik elszállíttatni azt a járművet, amely többek között megállást vagy várakozást tiltó jelzőtábla hatálya alá tartozó területen szabálytalanul várakozik, illetve a mozgáskorlátozottak gépkocsija részére fenntartott jelzőtáblával vagy útburkolati jellel megjelölt várakozó helyen várakozik jogosulatlanul. A jármű elszállításáról a közterület felügyeletnek, illetve az út kezelőjének értesítenie kell a rendőrséget is.

Változást hoz, hogy a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet mellékútvonalon, közterület-használati engedély nélkül a jelenlegi 30 nap helyett legfeljebb 10 napig szabad csak tárolni. A rendelkezést megsértő járműveket a rendőrség, a közterület felügyelet, a közút kezelője a tulajdonos költségére szintén eltávolíthatja.

Új fogalomként definiálásra kerül a quad és mopedautó, valamint az iskolabusz fogalma is.
A módosításokat az európai uniós irányelvekben meghatározott rendelkezések átvétele is indokolta. A felsorolt változások egyrészt a KRESZ egyértelműbbé tételét, másrészt a balesetek megelőzését szolgálják. Vezessenek figyelmesen!

Jó hír a mopedautósoknak, hogy a KRESZ definiálja a mopedautó és a quad fogalmát.(hatályba lépett)


A jövőben újra csak "fokozott óvatossággal" kell a vasúti síneken áthajtani, természetesen a fénysorompó jelzéseit figyelembe véve. Legalizálják a szabálytalankodó lesipuskás traffipaxos rendőrautókat is: számos rendőrt eddig sem zavart, ha a parkolni tilos tábla hatálya alól mérte a forgalmat, de a KRESZ ezt a jövőben kifejezetten megengedné. (egy gyorshajtó pere van folyamatban a tilosban álló rendőrautóval kapcsolatosan)


Forrás: D.A.S.

 

Előzmény

 

A közlekedésszabályozás megújítását szorgalmazza az országos rendőrfőkapitány, az ombudsman, az országos vámparancsnok, a Közlekedési Bírák Egyesület és több más civil szövetség, egyesület - tudatta az ombudsman hivatala az MTI-vel pénteken.

 

A felhívás aláírói azt várják a jogalkotóktól, hogy a XXI. század és az EU-tagság "követelményeinek megfelelően tekintsék át a közlekedésszabályozás teljes rendszerét a polgárbarát, biztonságos és felelős magatartást ösztönző normarendszer továbbfejlesztésének érdekében. Újítsák meg koncepciójában és részleteiben a több mint harminc éves, többször módosított KRESZ szabályait, a közlekedési nyilvántartás és ellenőrzés rendszerét" - tartalmazza a közlemény.

Az Országgyűlési Biztosok Hivatalában június 4-én tartott műhelymegbeszélésen mutatták be az állampolgári jogok országgyűlési biztosának közlekedési projektjét. A megbeszélésen résztvevő szervezetek közös felhívást fogalmaztak meg a közlekedési jog újragondolására, a XXI. század közlekedési körülményeinek megfelelő jogalkotói tevékenység ösztönzésére.

A felhíváshoz csatlakozott Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, Bencze József országos rendőrfőkapitány, Nagy János, a Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége, a Közlekedési Bírák Egyesülete, a Közlekedéstudományi Egyesület, a Magyar Autóklub, a Magyar Biztosítók Szövetsége, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos egyesülete és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.

Szabó Máté szerint a mára kialakult helyzet, a "szabályozás ellentmondásos, kusza, időnként zagyva csomagja" nem ösztönzi a gépjárművel közlekedőket a jogkövető magatartásra. Világos szabályozásra, áttekinthető, egyszerű és olcsóbb eljárások kialakítására van szükség, hogy növekedjék a közlekedők felelősségtudata, mind több polgár meggyőződése legyen a közlekedési normák önkéntes betartása - tartalmazza az ombudsman közleménye.

 

Forrás:168 óra

Címkék: kresz közlekedésbiztonság módosítás rendelet szabályozás tervezett törvény

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...

M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...

M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:

Azelet1__eletmento_osszefogas_a_gyorshajtas_ellen_bkk_2183062_5746_s

Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:

A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu