Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A KRESZ betartása a biztonságos közlekedést szolgálja - legtöbbször. Néha viszont akkor cselekszünk logikátlanul, sőt azzal teremtünk balesetveszélyt, ha pontosan követjük az előírásokat, és éppen a szabálysértéssel érjük el azt, amire a jogalkotó is törekedett.
Elenyésző azon autósok száma, akik soha nem követtek el szándékos
szabálysértést. Ez első olvasatban kissé megdöbbentőnek tűnhet, de most
nem száguldozásra, piros lámpán áthajtásra, és még csak nem is menet
közbeni telefonálásra vagy a megállni tilos tábla figyelmen kívül
hagyására kell gondolni.
Olyan példákat gyűjtöttünk össze, amikor a gépjárművezető gyakorlatilag belekényszerül a szabályszegésbe, hogy ne hozza lehetetlen helyzetbe magát vagy közlekedőtársait. Furcsa módon éppen a KRESZ-sértéssel valósítja meg azt, amit a KRESZ-alkotó próbált elérni.
1. Inkább nem állnak meg a lehajtósávban
Amióta kész van az M0-s új szakasza,
azóta jelent gondot az M3-asról felhajtani a körgyűrűre a Megyeri híd
irányában. A városból kifelé, az M3-as kivezetőjének végén ugyanis a
sáv úgy kanyarodik fel az M0-sra, hogy a fel- és lehajtósáv egybeesik.
Ez a szakasz csupán annyira hosszú, mint az M3 felett áthaladó
felüljáró, így aztán a hosszú kanyarodás után az autósoknak
húsz-harminc méter alatt kellene egyet balra sorolniuk úgy, hogy közben
nagy lendülettel érkeznek a lehajtók és azok, akik később Fót felé
mennének. A tábla is viszonylag későn jelzi, melyik a jó sáv, így sokan
még a jobb oldaliban maradnak. A szabály szerint meg kellene állniuk
(ez esetben a lehajtósávban), ha elfogyott a gyorsítósávjuk, mindaddig
amíg nem tudnak besorolni - nem szükséges hosszasan fejtegetni, mi
történne akkor. Ezért sokan az egyébként a forgalomtól elzárt területen
haladnak addig, amíg nem tudnak biztonságosan átjutni a forgalmi sávba.
37. § (4): Autópálya és autóút úttestjén - a forgalmi okból szükséges megállást kivéve - megállni tilos. Műszaki okból megállni csak a leállósávon, illetőleg az útpadkán szabad, a járművet azonban onnan is mielőbb el kell távolítani. Egyéb okból megállni a leállósávban és az útpadkán is - kivéve a forgalomellenőrzés céljából történő megállást - tilos. A forgalomellenőrzés során használt járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. |
2. Sem gyalog, sem autóval nem érnek át a zöldön
Az
elmúlt időszak tragédiái időről időre felhívják a figyelmet a
gyalogátkelőhelyekre. Bár a hatályos KRESZ sem engedi meg a gázolást,
gyakran felvetődik a szigorítás gondolata, a legújabb terv szerint már akkor is meg kell állni a járművel, ha a gyalogos jelzi áthaladási szándékát
- pedig a mostani, enyhébb előírás sem tartható be mindig. Nem nehéz
olyan helyet találni, ahol a szabály betartása kritikus forgalmi
állapotokat idézne elő. A budapesti Andrássy útról jobbra kanyarodók
egyszerre kapnak zöldet a Bajcsy-Zsilinszky úton átkelő
gyalogosokkal. A csúcsidőszakot sem kell megvárni ahhoz, hogy a
kanyarodók és a szabálytalankodók száma közé egyenlőségjelet tegyünk.
Még a tempósan lépkedő fiatalok sem érnek át a zöld jelzés ideje alatt
- az idősebbek teljesen esélytelenek -, a járművezető pedig kénytelen
megszegni a szabályt, ha a főútvonal forgalmának megindulása előtt be
akarja fejezni a kanyarodást, és esetleg még a mögötte várakozóknak is
szeretné megadni az átjutás örömét.
21. § (7): A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó
gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége
van - kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is - az útkereszteződésnél
áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az
útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. |
3. Útban parkol, aki szabályos
A
parkolás visszatérő probléma, ám ezúttal nem a zsúfolt belvárosban,
hanem a XII. kerületi Roskovics utcában figyeltünk fel egy érdekes
helyzetre. Gyalogosközlekedés gyakorlatilag nincs, autóforgalom viszont
van, de a kétirányú haladást nem akadályozza semmi - amíg nem parkol
valaki szabályosan, a felfestéseknek megfelelően. Mellette már csak egy
autó fér el, így csúcsidőben hosszabb várakozásra is kényszerülhet az,
akinek kerülnie kell . Mindkét oldalon van járda - ha legalább az
egyikre félig felállhatnának az autósok, megszűnne a KRESZ alakította
blokád.
41. § (1): A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad várakozni, ha |
Nézze meg az értelmes KRESZ-sértésekről készült videónkat!
4. A busznak is jó lehet, ha a buszsávban autók mennek
Ritka
nagy szemtelenség a buszsávban megelőzni az álló kocsisort és aztán
elöl bekéredzkedni. Más a helyzet azonban, ha valaki a jobbra
kanyarodáshoz veszi igénybe a védett sávot, ám azt csak a
"bekanyarodásra felkészüléskor" teheti meg, és bár a KRESZ ezt nem
határozza meg méterben, a záróvonal melletti szaggatott felfestés
jelzi, általában a kereszteződés előtti húsz-harminc méteres szakaszt
jelöli ki erre a célra az útfenntartó. Aki az Örs vezér tere felől a
Kerepesi út külső sávjában halad a Hungária körút irányában, hirtelen a
buszsávban találja magát. Ha szabályos, megpróbál besorolni egy sávval
beljebb, hogy aztán - dugóban számolva - tíz perc múlva visszatérhessen
a buszsávba és rákanyarodhasson a körútra. Amíg a buszsávban arra vár,
hogy beengedje valaki, mindenkit feltart maga mögött - többek között a
tömegközlekedési járműveket is.
36. § (8): Az autóbusz-forgalmi sávban: |
5. Inkább a leállósáv, mint az autópálya forgalmi sávja
Az M7-es autópálya érdi lehajtójával már foglalkoztunk a gyakori szabálytalanságokat soroló cikkünkben.
A kihajtósávot túl rövidre méretezték, emiatt csúcsidőben egész
egyszerűen kilóg belőle a kocsisor. A járművezetők két lehetőség
választhatnak: az egyik, hogy az úttesten, vagyis gyakorlatilag az
autópályán állnak meg, haladásra alkalmatlanná teszik az egyik sávot
és komoly balesetveszélyt okoznak, vagy a szabályt megszegve a
leállósávon állnak sorban.
37. § (4): Autópálya és autóút úttestjén - a forgalmi okból szükséges megállást kivéve - megállni tilos. Műszaki okból megállni csak a leállósávon, illetőleg az útpadkán szabad, a járművet azonban onnan is mielőbb el kell távolítani. Egyéb okból megállni a leállósávban és az útpadkán is - kivéve a forgalomellenőrzés céljából történő megállást - tilos. A forgalomellenőrzés során használt járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. |
6. Az életükért gyorshajtanak
A
nagyvárosi forgalomban mindenki rohan, a járművezetők tekintélyes része
az 50-es sebességhatárt csak bizonyos ráhagyással tartja be. Ilyen
környezetben a segédmotoros kerékpárt vezetők kockázatot vállalnak
azzal, ha betartják a rájuk érvényes szabályt, miszerint nem
haladhatnak gyorsabban 40 kilométer/óránál. Ha járművük képességei
engedik, nem tartják be a korlátozást.
26. § (1) d) Teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral 40 km/óra [sebességgel szabad közlekedni]. |
7. Biztonságosabb buszsávban motorozni, mint mellette
Talán még nagyobb veszélynek vannak kitéve a két keréken közlekedők akkor, ha a buszsáv mellett haladnak a külső forgalmi sávban. Próbáltunk ilyet is mutatni a videón - többórás időráfordítással sem sikerült. A városi bicikliseknek, motorosoknak erős az életösztönük. Elvileg létezik olyan KRESZ-tábla, amely kerékpárosoknak engedélyezi, hogy a buszsávban haladjanak, de ilyet még nem láttunk utcán.
36. § (8): lásd a 4-es pontnál. |
Ajánlat
Forrás: Origo
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
100 megmentett emberi élet - baleseti statisztikai adatok
Készül az új KRESZ | Csepegteti az információkat a munkacsoport (2024.06.18.)
Legyen minden nap a kulturált közlekedés napja! (tanácsok)
Vadveszélyes idők: az őzek párzási időszaka