Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hatvan év óta minél jobban él egy társadalom, annál többet autózik. Korábban ez más közlekedési eszközökkel is megesett. De azok terjedése egy idő után elérte tetőpontját, majd csökkenés következett. A jelek szerint az autóra is ez a sors vár.
„Közlekedéspolitikai guruk régóta álmodoznak arról, hogy leválasszák az embereket az autójukról. Talán itt az ideje, hogy megpróbálják” – írja a Prospect magazinban James Crabtree.
Az egyes közlekedési eszközök térhódításának, tündöklésének és hanyatlásának görbéit elsőként egy Lawrence Munby nevű oxfordi oktató vázolta fel, még a hatvanas-hetvenes években. Egykori tanítványa, Phil Goodwin azt gondolja, hogy amit Munby a szekérről, majd a vasútról megállapított, az a gépkocsira is érvényes lesz, sőt, alighanem el is értük terjedésének csúcspontját, ahonnan már csak lefelé vezet az út. „Ki gondolta volna a húszas években, amikor a vasút kezdte az egész világot behálózni, hogy hamarosan meredeken zuhan majd a vasúton megtett kilométerek száma? Ki gondolta volna az ötvenes években, hogy a távolsági buszok sem járnak másképp? – idézi őt a Prospect cikkírója.
Egyelőre a kormányok még az „automobilizmus” szakadatlan térhódításával számolnak terveikben. A fejlődő világra nézve ez meg is állja a helyét. Ott kél majd el a gyárakból az elkövetkező ötven évben kikerülő kétmilliárdnyi autó 85 százaléka. De például a londoni kormány előrejelzései szerint a brit szigeteken is szakadatlanul, és gyakorlatilag örökké emelkedik az autók száma.
Pedig két amerikai kutató, Lee Schipper és Adam Millard-Ball kimutatta, hogy a legfejlettebb nyolc országban az autóhasználat nem nő tovább (angol nyelven), s hogy a növekedés görbéje 2003 óta tört meg. Nem az autók száma csökkent, hanem az emberek kevesebbet használják a gépkocsijukat. A szerzők szerint az emelkedő üzemanyagárak és a közlekedési dugók miatt.
Goodwin Angliában azt számította ki, hogy nemcsak a megtett kilométerek száma csökkent, hanem az autóutaké is, nőtt viszont (a korábbi csökkenés után) a gyalogosan vagy kerékpáron megtett utak száma és hossza.
Egy másik brit kutató, Kiron Chatterjee azt mutatta ki, hogy az elmúlt tizenöt évben 48 százalékról 36 százalékra csökkent azoknak a 17 és 20 év közötti fiataloknak a száma, akiknek van vezetői engedélyük. A brit Közpolitikai Kutatóintézet ezt azzal magyarázza, hogy a fiatalok műszaki érdeklődését ma az autó helyett vagy mellett új eszközök váltják ki, például az okostelefonok.
Goodwin is hasonló hipotézist állított fel: „Valamikor az autó volt kultúránk ikonja, azzal fejeztük ki személyiségünket, azzal akartunk hódítani és a szomszéddal lépést tartani. Lehet, hogy mára ennek vége.”
Forrás: metazin.hu
Az eredeti cikkben szereplő linkek cserélve lettek, így a Google fordítóban nézhetők meg magyar nyelven. (az eredeti link is szerepel itt)
Kivéve egyet, amely a "ARE WE REACHING PEAK TRAVEL?" kutatás eredményének ".pdf" változata.
|
|
M Imre 12 órája új videót töltött fel:
M Imre 12 órája új videót töltött fel:
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 12 órája a(z) 0. Magyar Szellemirtók autó projekt - Bemutatkozás videóhoz:
Nagyon ritka, magyar kormányzati autót találtak...
M Imre írta 13 órája a(z) Kerekes sporteszközök: elektromos roller, segway, hoverboard és elektromos gördeszka ..., jöhet az új KRESZ-csomag blogbejegyzéshez:
A zebrákon egyre több a szabálytalan rolleres, akik ...
M Imre írta 13 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Augusztus 15-től komoly forgalmi változások jönnek ...
M Imre írta 14 órája a(z) Vasúti pályaállapotok, menetidő növekedések 2023/2024. (MÁV-Start) képhez:
Komoly változások tünete lehet a Mészáros-cégbirodalomban...
M Imre írta 19 órája a(z) A Fortepan egy bőrönd, amiből mindenki kivehet videóhoz:
Lackfi János: Nagyapámnak van egy Trabantja, időnként ...
M Imre írta 19 órája a(z) The Ex - New Clear Daze (live) | The Ex at Bimhuis (1991 - 2015) videóhoz:
Kampec Dolores: Egyszer, 25 éves korom körül, Josszal ...
M Imre írta 20 órája a(z) A kisvakond és a metró videóhoz:
„A Majmok bolygója-filmek közül talán a második rész, az ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése
Budapesten elszállítják a közlekedést akadályozó járműveket - 2012. december 1-től
Az IMF titkolja, miért hátráltatja Magyarország fenntartható fejlődését (vélemény)