Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Hatvan év óta minél jobban él egy társadalom, annál többet autózik. Korábban ez más közlekedési eszközökkel is megesett. De azok terjedése egy idő után elérte tetőpontját, majd csökkenés következett. A jelek szerint az autóra is ez a sors vár.
„Közlekedéspolitikai guruk régóta álmodoznak arról, hogy leválasszák az embereket az autójukról. Talán itt az ideje, hogy megpróbálják” – írja a Prospect magazinban James Crabtree.
Az egyes közlekedési eszközök térhódításának, tündöklésének és hanyatlásának görbéit elsőként egy Lawrence Munby nevű oxfordi oktató vázolta fel, még a hatvanas-hetvenes években. Egykori tanítványa, Phil Goodwin azt gondolja, hogy amit Munby a szekérről, majd a vasútról megállapított, az a gépkocsira is érvényes lesz, sőt, alighanem el is értük terjedésének csúcspontját, ahonnan már csak lefelé vezet az út. „Ki gondolta volna a húszas években, amikor a vasút kezdte az egész világot behálózni, hogy hamarosan meredeken zuhan majd a vasúton megtett kilométerek száma? Ki gondolta volna az ötvenes években, hogy a távolsági buszok sem járnak másképp? – idézi őt a Prospect cikkírója.
Egyelőre a kormányok még az „automobilizmus” szakadatlan térhódításával számolnak terveikben. A fejlődő világra nézve ez meg is állja a helyét. Ott kél majd el a gyárakból az elkövetkező ötven évben kikerülő kétmilliárdnyi autó 85 százaléka. De például a londoni kormány előrejelzései szerint a brit szigeteken is szakadatlanul, és gyakorlatilag örökké emelkedik az autók száma.
Pedig két amerikai kutató, Lee Schipper és Adam Millard-Ball kimutatta, hogy a legfejlettebb nyolc országban az autóhasználat nem nő tovább (angol nyelven), s hogy a növekedés görbéje 2003 óta tört meg. Nem az autók száma csökkent, hanem az emberek kevesebbet használják a gépkocsijukat. A szerzők szerint az emelkedő üzemanyagárak és a közlekedési dugók miatt.
Goodwin Angliában azt számította ki, hogy nemcsak a megtett kilométerek száma csökkent, hanem az autóutaké is, nőtt viszont (a korábbi csökkenés után) a gyalogosan vagy kerékpáron megtett utak száma és hossza.
Egy másik brit kutató, Kiron Chatterjee azt mutatta ki, hogy az elmúlt tizenöt évben 48 százalékról 36 százalékra csökkent azoknak a 17 és 20 év közötti fiataloknak a száma, akiknek van vezetői engedélyük. A brit Közpolitikai Kutatóintézet ezt azzal magyarázza, hogy a fiatalok műszaki érdeklődését ma az autó helyett vagy mellett új eszközök váltják ki, például az okostelefonok.
Goodwin is hasonló hipotézist állított fel: „Valamikor az autó volt kultúránk ikonja, azzal fejeztük ki személyiségünket, azzal akartunk hódítani és a szomszéddal lépést tartani. Lehet, hogy mára ennek vége.”
Forrás: metazin.hu
Az eredeti cikkben szereplő linkek cserélve lettek, így a Google fordítóban nézhetők meg magyar nyelven. (az eredeti link is szerepel itt)
Kivéve egyet, amely a "ARE WE REACHING PEAK TRAVEL?" kutatás eredményének ".pdf" változata.
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése
Budapesten elszállítják a közlekedést akadályozó járműveket - 2012. december 1-től
Az IMF titkolja, miért hátráltatja Magyarország fenntartható fejlődését (vélemény)