Közlekedés: Az elektronikus jegyrendszer kapujában

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

írja az mno.hu


Az év végétől fokozatosan vezeti be a főváros a tizenegy éve ígért elektronikus jegyrendszert a metrókon, a HÉV-eken, a villamosokon, a trolikon és az autóbuszokon. A közel harmincmilliárdos fejlesztést öt éve a nulláról újrakezdő városvezetés a költségek több mint a felét hitelből, a fennmaradó részt saját forrásokból finanszírozza. Egy év múlva már a 65 év felettiek, 2017 első felében a bérletesek, második felében pedig már a jeggyel közlekedők is használhatják a csipkártyákat. A mostani ígéretek szerint az új, időalapú tarifarendszer nem jelent áremelést, sokan akár olcsóbban is utazhatnak majd.

Forradalmi változást hoz 2017-től Budapest közösségi közlekedésében az elektronikus jegyrendszer bevezetése – jelentette ki lapunknak Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes. A kivitelezéssel és ötéves üzemeltetéssel együtt 91 millió eurós, azaz csaknem 28 milliárd forintos beruházásról elmondta: ez az egyik olyan nagy fejlesztés, amelyet a 2010 előtti ciklusokban csak ígérgettek.

Lehagyjuk Európát!

– A rendszer alig több mint két éven belüli kiépítésével nemcsak hogy felzárkózunk Európához, de ezen a téren le is hagyjuk a többi uniós országot. Amikor ide jöttünk, Tarlós István (Fidesz– KDNP) főpolgármester programja alapján megkezdtük a budapesti tömegközlekedés megújítását, de sok más nagyberuházáshoz hasonlóan, a jegyrendszer megújításához sem találtunk használható terveket – szögezte le a főpolgármester-helyettes.

A városvezetés 2011-ben rendelte meg a koncepciót, amelyről 2012-ben döntött a Fővárosi Közgyűlés. Akkor kezdődtek meg a finanszírozási tárgyalások, és egy évvel később kötötték meg az 54,5 millió eurós hitelszerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal, az EBRD-vel. A fővárosi önkormányzat saját forrásból akkor 14,5 millió eurónyi összeget biztosított a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) az előkészítésre. Ugyanabban az évben, 2013-ban írták ki az EBRD követelményeinek megfelelő beszerzési eljárást, amelyet a tavalyi eredményhirdetés alapján a világ egyik legnagyobb elektronikusjegyrendszer-szállítója, a német Scheidt & Bachmann (ez a társaság gyártotta a budapesti jegy- és bérletkiadó automatákat is) nyert meg a hongkongi Octopusszal közösen.

Szeneczey Balázs nem aggódik a finanszírozás miatt. – A hitelt 2017. szeptember 20-tól nyolc egyenlő részletben 2021. március 20-ig kell visszafizetni, és a fővárosi önkormányzatnak – az elmúlt időszak sajtóhíreszteléseivel szemben – megvan rá a fedezete, amelyet az éves költségvetésekben biztosítunk – tette hozzá.

Lehetetlen lesz a bliccelés

A főpolgármester-helyettes szerint azonban ennél sokkal fontosabb a várható gyors megtérülés. Mint mondta, a jegyeket és a bérleteket gyakorlatilag nem lehet majd hamisítani, lehetetlenné válik a bliccelés, kényelmesebb lesz az utazás, megszűnik a bérletpénztári sorban állás. Mobiltelefonnal, telefonos ügyfélszolgálaton vagy interneten keresztül és az elektronikus jegyrendszerhez igazított új funkciókkal is bővülő BKK-automatáknál is megvásárolhatók lesznek a kártyák, amelyek 2018-ban fokozatosan és teljesen kiváltják a papíralapú jegyeket és bérleteket. Utóbbiak virtuálissá válnak, az eddigi napijegynél pedig bevezetik a díjplafont, amelynek lényege, hogy a rendszer egy előre meghatározott összegnél semmiképpen nem von le többet.

Az előzetes tervek szerint közel másfél millió megszemélyesített (névvel, fényképpel ellátott), illetve kilencmillió eldobható, anonim, csak sorszámot feltüntető csipkártya készül. Az első plasztiklapokat minden budapesti ingyen kapja majd.

Jönnek e beléptetőkapuk a metrókba

A Scheidt & Bachmann feladata a rendszer összes hardver-szoftver elemének leszállítása, üzembe helyezése, teljes körű konfigurálása és integrálása, tesztelése, átadása, majd a fejlesztés lezárását követő öt éven át az üzemeltetése. Nemcsak a metrókon, hanem a buszokon, trolikon és a villamosokon is működni fog a rendszer. Az ellenőrök mobilkészülékekkel gyorsan ellenőrizhetik majd a kártyák érvényességét, a járművekre érintős kártyaleolvasót szerelnek föl. Legkésőbb 2017 végéig, a kivitelezés utolsó fázisában „nyílik meg” 800 beléptetőkapu a metróállomásokon és a főbb, elkeríthető HÉV-megállókban. A többi helyen a falra vagy az oszlopokra, míg a járműveken a régi jegykezelő készülékek helyére rögzítik az új érvényesítőberendezéseket.

Nem lesz automatikus tarifaemelés

– A Budapesten utazók számára az a legjobb hír, hogy bármely tömegközlekedési járművel megtett úton időalapú lesz a díjfizetés. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a jegyet felváltó eldobható kártya Budapest közigazgatási határán belül az érvényesség időtartama, például 30 vagy 60 perc alatt korlátlan átszállásra jogosítja majd fel tulajdonosát – emelte ki Szeneczey Balázs, aki szerint a tarifákat nem fogják automatikusan megemelni, a városvezetésnek nincs ilyen szándéka. Hozzáfűzte: az időalapú tarifával sokan járnak jobban. Az ellenőrök nem tűnnek el Budapestről, csak ők maguk is elektronikus készülékkel nézik majd a kártyák érvényességét. A metrókijáratoknál továbbra is fenntartják a véletlenszerű ellenőrzés lehetőségét, de a kapuk kiépítésével a többi közlekedési eszközön válhat még hatékonyabbá az ellenőrzés.

A főváros szerint jóval a bevezetés előtt megkezdik majd a tájékoztatókampányt. A használat a metróban lesz a legegyszerűbb, a fix kapuknál csak hozzáérintjük érvényes közlekedési kártyánkat a leolvasóhoz, és már mehetünk is az állomásra. A villamoson vagy az autóbuszon a már említett érvényesítőkészülékeknél kell megtennünk ugyanezt. A HÉV-megállókban azonban nemcsak induláskor, hanem érkezéskor is érvényesíteni kell a kártyát, mivel a HÉV-ek átlépik a közigazgatási határt, és ezzel tarifazónát váltanak.

Emlékezetes, két évvel ezelőtt hónapokon át a BKK „tesztelte” a 3-as metró Corvin negyed megállójában több gyártó beléptetőkapuját. Az valójában csak utasszámlálás volt, az áthaladó megnyomhatott egy kapunyitó gombot. Az igazi teszt most kezdődik.

A 65 év feletti „civilek” kapják először

– A rendszertervezés fázisában vagyunk, ez év végéig kibocsátjuk a dolgozói kártyákat a BKK alkalmazottainak, akik elkezdik tesztelni a rendszert. Ez lesz az első fázis. A másodikban az eddig ingyen utazók, jellemzően a 65 év felettiek kapják meg a kártyát, várhatóan 2016 nyarától, ekkor már csaknem az összes rendszeralkalmazásnak működnie kell majd. A harmadik fázisban vehetik birtokba kártyájukat a havi és az éves bérlettel rendelkezők, 2017 első felében. Ők a negyedik fázisban kezdik a használatot, majd a végső, ötödik fázisban fokozatosan belépnek a rendszerbe az anonim kártyahasználók is. Az első, összes technikai elemmel működő üzemi év 2018 lesz, és 2022-ig a Scheidt & Bachmann marad az üzemeltető – összegezte a főpolgármester-helyettes.

Szerinte Magyarországon Budapest jutott a legmesszebbre a tömegközlekedés „innovatív fejlesztése” terén. A fővárosi, szerveralapú elektronikus jegyrendszer bevezetése megelőzi a MÁV-nál és a Volánoknál zajló hasonló munkákat. – Természetesen később lehet hozzánk csatlakozni. Megvalósulhat a vasúttal és az agglomerációs buszjáratokkal hőn áhított közös tarifarendszer, illetve kapcsolódunk a nemzeti egységes kártyarendszerhez is. A jelenlegi diákigazolványok már alkalmasak lesznek a kedvezményjogosultság igazolására, továbbá a rendszer közvetlen használatára, akárcsak az érintés nélküli bankkártyák – tette hozzá Szeneczey Balázs.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben is megjelent. A megjelenés időpontja: 2015. 10. 01.

Címkék: budapest digitális jegyrendszer intelligens kártyák közlekedési informatika magyarország nemzeti egységes kártyarendszer szeneczey balázs.

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 2 éve

Jövő héten dönt a fővárosi közgyűlés az újfajta, időalapú BKK-jegyek bevezetéséről, a jegyek pedig a döntés után, március elejétől lesznek elérhetőek, mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes egy sajtó-háttérbeszélgetésen.

Március elejétől lehet majd megvásárolni az időalapú jegyeket: a félórás jegy 530 forintba, a másfél órás 750 forintba kerül majd. Ezeket a jegyeket csak mobiltelefonnal lehet majd megvásárolni, az erre szolgáló (mobiljegy) applikáción keresztül.

Szintén bevezetik heteken belül – még a félórás és másfél órás jegyek bevezetése előtt –, a mobiltelefonon megvásárolható menetjegyet is, amit jelenleg még csak papíron lehet megvenni, tette hozzá a főpolgármester-helyettes.

A BKK szerint egy átlagos budapesti utazás 30 percig tart a BKK-járatain, ami átlagosan 1,6 felszállást jelent. Ezért éri meg majd a félórás jegy, mert többször lehet vele felszállni fél óra alatt, és kedvezményesebb az ára, mint két normál menetjegynek. A 90 perces jegy az ügyintéző típusú utazásokhoz lesz alkalmas. Azt Kiss Ambrus nem tudta megmondani, miért maradt ki az egyórás jegy a kínálatból.

Frissítés: A BKK szerint a félórás jeggyel akár egy órát is lehet majd utazni

A cikk megjelenése után megkereste lapunkat a BKK, hogy elmagyarázza, miért a félórás és másfél órás jegyek bevezetését választották. A lényeg, hogy például a félórás jegy nem válik érvénytelenné a 30 perc leketyegését követően, mert a jegy érvényessége addig tart, amíg a használója a 30 percen túli időszakban le nem száll a járműről. Így például, ha valaki jegy érvényesítésétől számított a 29. percben száll át egy másik járatra, amivel még egy fél órát utazik, a félórás jegye a leszállásig érvényes, azaz egy órát utazhatott a félórás jeggyel.

A félórás és másfél órás jegyeket egyébként a járműveken elhelyezett Aztec kód (mobiltelefonos) beolvasásával lehet érvényesíteni majd, azaz az érvényesítés pillanatától ketyeg majd az óra.
https://telex.hu/belfold/2022/01/20/marcius-elejen-jon-a-feloras-es-a-masfel-oras-bkk-jegy

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: "Mit várunk egy új KRESZ jogszabálytól?" konferencia | 2024. május 16. (csütörtök) 13:00-16:00, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Oktatási Központ (1082 Budapest Üllői út 82.) Földszint I. előadó 2024.05.16.

M Imre 3 órája új videót töltött fel:

M Imre 3 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 4 órája a(z) Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával blogbejegyzéshez:

Jövő héten elindulnak a Google autói Magyarországon: itt a...

M Imre írta 6 órája a(z) Taxi! Gyalogos! képhez:

Taxi_gyalogos_2181145_9893_s

Extra juttatást, sok pénzt ad a hazánkba hamarosan...

M Imre 8 órája új képet töltött fel:

Uj_gyalogosatkelohely__astoria_rakoczi_ut_2190877_4671_s

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 2 napja a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

M Imre írta 3 napja a(z) A kerékpározás előnyei :) képhez:

A_kerekparozas_elonyei__1355616_5420_s

Tegyük láthatóvá a sötétben bujkáló karókat! | "LÁSS ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu