Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Rangos innovációs díjjal tüntették ki a Goodyeart a NASA-val közösen kifejlesztett „rugós” kerékabroncsért. A kutatók által kifejlesztett abroncs energiatakarékos és defektbiztos.
Az R&D 100 kutatói-fejlesztői díjával tüntették ki idén a NASA-t és a Goodyeart egy olyan levegő nélküli „gumiabroncs” kifejlesztéséért, amely az űrkutatásnál használt nagy járműveket hosszabb távolságokon tudja majd szállítani olyan égitestek felületén, mint a Hold, vagy a Mars. A negyvennegyedik, éves R&D 100 díjátadó ünnepséget, melyet az „Újítások Oscar-gálájának” is neveznek, november 11-én tartották a floridai Orlandóban.
A tavaly elkészült abroncsot 800 teherviselő rugóból alakították ki, és úgy tervezték, hogy nagyobb járműveket hosszabb távolságokra jutasson el, mint az Apollo holdjárókon (LRV, Lunar Roving Vehicle) korábban használt dróthálós megoldás (melynek kifejlesztésében a Goodyear szintén részt vett). Az új abroncs szélesebb körű felderítést, később pedig bázisok létrehozását és fenntartását teheti lehetővé az égitestek felszínén, emellett földi alkalmazásai is elképzelhetőek.
A Goodyear–NASA csapat fejlesztése nem más, mint az összefont rugók innovatív, mégis egyszerű hálója, amely így megfelel a feladatnak. A rugós gumiabroncsot tavaly szerelték fel a NASA elektromos holdjáró tesztjárművére, majd a NASA houstoni Johnson Űrközpontjának „Sziklakertjében” próbálták ki, ahol az új találmány remekül vizsgázott. Az abroncs különlegesen tartós és rendkívül energiatakarékos. A rugós megoldás alkalmazkodik a mindenkori felülethez, hogy így biztosítsa a tapadást. A rugók elengedésekor viszont az abroncs deformálásához szükséges összes energia visszatérül. Emiatt nem képződik hő, mint a hétköznapi abroncsok esetében.
(Képek: Goodyear)
A Goodyear mérnökei szerint az eredeti Apollo holdexpedícióknál alkalmazott, és a mostani rugós abroncsot is azért fejlesztették ki, mert a Földön használt hagyományos, pneumatikus elven működő (levegővel telített) abroncsok a Holdon nem megbízhatóak. Ennek oka, hogy a gumi tulajdonságai jelentősen eltérnek a Hold napsütötte és árnyékos területein tapasztalható szélsőségesen hideg és meleg hőmérsékleteken. Ezen kívül a szűrés nélküli napsugárzás is rongálja a gumit, a légnyomásos abroncsok leeresztésének veszélye pedig szintén elfogadhatatlan.
A vállalat, amely a világ egyik legnagyobb abroncsgyártással foglalkozó cége, az új fejlesztést novemberben, az R&D 100 díjátadó ünnepséggel együtt tartott kiállításon mutatta be.
Holdabroncsok fejlesztése
2008.06.
A NASA felkérésére a Holdra és a Marsra szánt járművekre készít kereket a Goodyear gumigyártó vállalat.
A Goodyear a NASA Glenn Kutatási Központjával együttműködve olyan abroncsok kifejlesztésén dolgozik, amelyek a Holdon, vagy akár a Marson is képesek majd hordozni az űrutazók járműveit. Az elsődleges cél, hogy az új termék megbirkózzon a Földön kívüli körülményekkel, de a munka során a fejlesztők hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a nem levegővel töltött abroncsok földi használatával kapcsolatban is. „A környezet sajátosságai miatt a Földön használatos hagyományos, pneumatikus megoldás nem alkalmazható a Holdon – magyarázza Vivake Asnani, a NASA szakértője. – „Emellett a holdabroncsoknak homokos, laza terepen is tapadniuk kell, de akár olyan felületen is, amelyet ember még nem látott testközelből.”
A Goodyear csapata a vállalat Ohio állambeli főhadiszállásán működő Akron Tech Center kutató és abroncsfejlesztési szakembereiből áll. „A fejlesztési feladatok már-már súrolják az abroncsok technológiai lehetőségeinek határát, de biztos vagyok benne, hogy találunk megoldást” – mondja Joe Gingo, a Goodyear alelnöke és főmérnöke. A cég 110 éves története során a Goodyear mérnökei számos technológai újítás kifejlesztése közben több meglepetéssel is szembesültek már, így bőségesen van tapasztalatuk az ismeretlenre való felkészüléshez. A hatvanas években a Goodyear és a General Motors mérnöki csapata – a magyar Pavlics Ferenc vezetésével – több mint 10 éves munkával fejlesztette ki a NASA számára az Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV) hálós holdabroncsának koncepcióját.
Az LRV abroncsát zongorahúrból szőtték, mert egyedül ez az anyag megfelelően rugalmas, mégis puha szerkezetű. A zongorahúrnak köszönhetően a gumi követi a talaj körvonalát, mégis kényelmesen gördül, kinézetre pedig egy földi abroncs csontvázához hasonlít. Ez a technológia kiválóan működött, hiszen a Holdon minden hatszor kevesebb súlyú, mint a Földön, így az első holdjárót mindössze 30 kilós teherbírásra és maximum 120 kilométeres távra tervezték.
Az új holdjárművek flottájához a Goodyear az Apollo holdjáró kerekeit vizsgálta, valamint levegővel és nem levegővel töltött abroncs-prototípusokat is tesztelt, hogy a kerekek alapvető mechanikáját, valamint a holdbéli környezet kihívásait minél jobban megismerje. Az új járművekhez olyan abroncsra van szükség, amely az Apollo LRV-nél tízszer nagyobb súlyt bír el és százszor akkora távolságot tesz meg. Ezzel a teljesítménnyel az abroncsok földi körülmények között, akár, teherjárműveken is használhatóak lesznek.
A Goodyear mérnökei először számítógéppel modellezik a korábbi abroncsokat, majd ezekről másolatokat gyártanak, amelyeken tesztelik a lehetséges meghibásodásokat. Ezek után pedig olyan abroncsokat terveznek, gyártanak és tesztelnek, amelyek kiküszöbölik a felmerülő hibákat.
Az első, 12 abroncsból álló készlet 2009 telére készül el, és az új NASA Chariot járműre szerelik fel, amelyet a texasi Johnson Űrközpontban mutatnak be.
Kapcsolódó cikkek:
Visszatérés a Holdra: 35 éve repült az Apollo-14 (1. rész)
Visszatérés a Holdra: 35 éve repült az Apollo-14 (2. rész)
Visszatérés a Holdra: 35 éve repült az Apollo-14 (3., befejező rész)
Az Apollo program csúcsa: 35 éve repült az Apollo-15 (1. rész)
Az Apollo program csúcsa: 35 éve repült az Apollo-15 (2. rész)
Az Apollo program csúcsa: 35 éve repült az Apollo-15 (3. rész)
(forrás: urvilag.hu)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Agyhullámom a slusszkulcsom és a telefonhívóm - olyan mobilon dolgoznak, ami azt csinálja, amire gondolunk
Nemzeti Kerékpáros Koncepció 2014-2020 (elkészült: 2013. május)
Elkészült és átadtuk az illetékeseknek a KEKE javaslatait a 2013-20 közötti időszak operatív programjaihoz
Megvalósulás közelében a hálózatba kapcsolt autók