Közlekedés: Európai Mobilitási Hét 2010

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3183 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3183 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3183 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3183 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Mobilitás Hét eseményei:



MTV videó itt


Az Európai Mobilitási Hét nyitó napja
2010. szeptember 16. csütörtök – A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS NAPJA
„Eljutási verseny”


A Nap rendezvényének főtémája a napi munkába járás. Fókuszban a közösségi közlekedés, az agglomerációból ingázó autósok átterelése a közösségi közlekedésre, a Főváros és a közösségi közlekedés cégeinek aktuális üzenetei.


A korábbi Közösségi Közlekedés Napokat országszerte emlékezetessé tették az "eljutási versenyek", amelyek mindenki számára kézzelfoghatóvá tették a kötöttpályás személyszállítás előnyét, gyorsaságát a zsúfolt közúttal, a személyautóval szemben. Az idei Nap rendezvényének témája a napi munkába járás, ingázás.


Ez évben az eljutási verseny a XVII. kerületből, Rákoskert MÁV állomásról indul, ahol a P+R, B+R parkolást lehet bemutatni, a vasúttal hangoltan közlekedő új 197 buszjáratot majd a vasúti kötött pálya nyújtotta előnyt használja ki a közösségi közlekedés csapata, a személyautóval szemben. A bringa is bizonyítja, versenyképes a mindennap reggeli „eljutási versenyben”.

Időpont: találkozó 7.00, verseny indítás 7.15
Helyszín: XVII.ker. Rákoskert vasúti megállónál található P+R, B+R parkoló,
majd innen a „versenyzők” elindulnak vonattal vagy kerékpárral, illetve autóval, a cél a Főpolgármesteri Hivatal.


2010. szeptember 17. péntek - Gyalogos Utcák Napja
A Belváros egyre bővülő gyalogos utca rendszerére hívja fel a figyelmet a Nap. Zenés felvonulás köti össze az új szakaszt, a sétálóutcává átépülő Baross utcát (a Kálvin téri torkolatnál) a nemrég átadott belvárosi Új Főutcával. A szomszédos kerületek polgármesterei szimbolikus kézfogásával egybekötődik a Belváros gyalogosbarát Főutcája Józsefváros kiépülő sétálóutca rendszerével.


2010. szeptember 18-19. szombat-vasárnap – Autómentes hétvége az Andrássy Korzón
Az Andrássy út le lesz zárva szombat 0 órától vasárnap 24 óráig.
Programok (részletesen)
szombat
Kerékpár Korzó -  Színházi Korzó: „Évadnyitó Színházi Fesztivál” bemutatkozik 40 fővárosi kő- és alternatív színház - Merlin Energia -Civil szervezetek környezetvédelemről, egészségről - Kézművesek Korzója – Mobilitás Korzó „Gyermekvasút az aszfalton”-  „Roncs autó, törött sisak”  - „Zöld technika -alternatív autózás” hidrogén, földgáz, napelem hajtotta városi autók, Toyota „zöld autók” tesztvezetés, - újrahasznosítási bemutató, öko-játszóház – Közszolgáltatók Korzója – Körönd Színpad zenés műsor – Terézvárosi zöld gyep, sport, játék
vasárnap
L-SZÍNPAD (Liszt Ferenc tér): Tekerj velünk! –Táncol az Andrássy út, zenés, táncos műsor,
Kerékpáros akadálypálya, Cucc Cipelő CM –kerékpáros bemutató. Véradás - a Magyar Vöröskereszt véradóbuszában. Irodalmi busz:a Petőfi Irodalmi Múzeum utazó kiállítása.


2010. szeptember 20. hétfő – „Mobilitás Menedzsment Napja”
Téma :„A városi közlekedés alternatívái” – szakmai kerekasztal beszélgetés meghívott résztvevőkkel: közösségi közlekedés – tiszta üzemű járművek – kerékpáros-kerékváros – gyalogosok a városban.

Magyarországi bemutató: Toyota Plug-in Prius, Prius III., Full Hybrid Auris HSD "villanyautó" premier a Főpolgármesteri Hivatal 2. számú udvarán.


2010. szeptember 21. kedd – Alternatív sutózás, ésszerű autóhasználat napja
Próbáld ki a szolárautót és a jövő többi, villannyal, gázzal vagy akár lábbal hajtott kísérleti járművét a Nyugati téren!

A Széchenyi Futam Budapesten!

Helyszín: Nyugati tér, óra mellett, alternatív autók kiállítása és bemutató menete a Nagykörúton 


2010. szeptember 22. szerda -  Európai autómentes nap
A 0-24 óráig lezárt Szent István körút a kerékpárosoké, gyalogosoké. A közösségi közlekedés zavartalan marad, a villamosok, buszok járnak. A lezárt szakaszon Körúti piknik.
Korszerű busz bemutató látható a Vígszínháznál 10 - 18 óráig.
Critical Mass kerékpáros felvonulás 18.30-tól.



Alternatív autók mutatkoztak be az Európai Mobilitási Héten


Napsugárral, földgázzal és villannyal hajtott autók mutatkoztak be az Európai Mobilitási Hét hatodik napján a fővárosban


Az Alternatív Autó Show kapcsán a programsorozat főszervezője, Kovács László a Független Hírügynökségnek elmondta: ezek a járművek kevés káros anyagot bocsátanak ki vagy egyáltalán semmit, hangtalanok és ideálisak a városi autózáshoz. Hozzátette: a járművek ára egyelőre magas, az üzemben tartásuk költsége viszont tizede a benzines vagy gázolajjal működő négykerekűeknek.


Kovács László szerint a mostani rendezvény tulajdonképpen az ésszerű autóhasználat napja, nem autóellenességről szól, hanem arról, hogy alternatívákat adjon az autózáshoz. Mint mondta: a bemutatott járművek többsége elektromos hajtású, vagyis akkumulátor hajtja a villanymotort. Az akkumulátort egyébként többnyire benzinmotor tölti, de már vannak hálózatról tölthető források is. A főszervező szerint a motor kis sebességnél hibrid üzemmódba vált, a piros lámpánál pedig teljesen le is áll, így nem szennyezi a környezetet. Hozzátette: emellett jól gyorsulnak, kicsi a fogyasztásuk és hangtalanok.

Az Alternatív Autó Show-n bemutatkozott az a modell is, amelynek akkumulátorát másfél órán keresztül kell tölteni hálózatról, ezután pedig 20 kilométert lehet azzal közlekedni, de akadt olyan nagy teljesítményű akku, amely 100 kilométert is megy. Egy ilyen szerkezet 1 millió forintba kerül, de akár 10 évig is kitart - magyarázta a főszervező. Hozzátette: ezekkel a járművekkel 2-3 forint egy kilométernyi autózás költsége, míg egy benzines vagy dízel autóval 20-30 körül van ez az összeg.

A bemutatón sűrített földgázzal működő autókat is meg lehetett nézni, és voltak úgynevezett biorobogók is, amelyeknek már az ára is kedvezőbb - mondta Kovács László.

Az Európai Mobilitási Hét egyébként szerdán buszbemutatóval folytatódik: itt olyan magyar gyártmányú tömegközlekedési eszközöket mutatnak be, amelyek között szintén van teljesen elektromos hajtással működő autóbusz is.



Az autóhasználat korlátozására buzdító hét kezdődött az EU-ban


Csütörtöktől egy héten át több száz város és település (köztük 95 magyar) vesz részt Európa-szerte és Európán kívül az Európai Mobilitási Hét elnevezésű rendezvénysorozaton, a fenntartható városi közlekedésnek szentelt eseményen.


Az autómentes napokat is magában foglaló rendezvénysorozat célja a helyi hatóságok ösztönzése a személygépkocsi-használat alternatíváinak előmozdítására, valamint "annak kiemelése, hogy ezek az alternatív megoldások milyen kedvezően hatnak a közegészségre és a környezetre".


A brüsszeli bizottság emlékeztetett arra is, hogy első ízben 2002-ben rendeztek mobilitási hetet, és azóta a részt vevő városok száma folyamatosan nőtt. Tavaly rekordszámú, 2181 város kapcsolódott be a rendezvénysorozatba, amelyen összesen 237 millió résztvevőt regisztráltak.


Az eddigi rendezvények eredményeképpen világszerte már több mint 4400 hosszú távra szóló intézkedést vezettek be. Az Európai Mobilitási Hét sikeres modelljét egyre több Európán kívüli ország is átveszi, többek között Argentína, Kanada, Ecuador, Japán és Tajvan.


Európai Mobilitási Hét Brüsszelben


Pattanj fel az elektromos bringádra! – üzenik azok a kerékpáros egyesületek, amelyek az elektromos kerékpárokról szerveznek kiállítást a héten az EP brüsszeli épülete előtt. Az idei Európai Mobilitási Hét mottója: a „Közlekedj okosabban, élj egészségesebben!” jelmondat lett. A hét folyamán szeptember 19‑én, vasárnap autómentes napot tartanak Brüsszelben. Az Európai Parlament politikai frakciói is részt vesznek az eseményen.

 

Az EP azt az ambiciózus célt tűzte ki maga elé, hogy a 2006-os szinthez képest 2020‑ig bezárólag 30 százalékkal csökkentse a szén‑dioxid‑kibocsátását. A városi közlekedés egészségre és környezetre gyakorolt negatív hatásai miatt ebben az évben a hangsúly a közlekedésre és egészségügyi kérdésekre helyezik.

 

A közlekedés felel a globális CO2‑kibocsátás egyötödéért

 

Jo Leinen (szocialista, német), az EP környezetvédelmi szakbizottságának elnöke kérdésünkre válaszolva az esemény kapcsán három fő pontot emelt ki; egyrészt a közlekedési és környezetvédelmi politika közötti összefüggést, mivel „közlekedés 20 százalékkal járul hozzá a globális CO2‑kibocsátáshoz”; másrészt az elektromos járművek használatának jótékony környezetvédelmi és egészségügyi hatását; valamint „a döntéshozók ráébresztését a közlekedésnek a klímaváltozásban és a környezetvédelemben betöltött szerepére”.

 

Michael Cramer (zöldpárti, német), az EP közlekedési szakbizottságának tagja szerint „a városok kulcsszerepet játszanak a közlekedési politikák átalakításában tekintettel arra, hogy az európai népesség több mint 80 százaléka városi térségben él, és a városok felelnek a közlekedéssel kapcsolatos üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 70 százalékáért”.


Gyalogszerrel a Parlamentbe


Edite Estela (szocialista, portugál) Sintra egykori polgármestereként maga is támogatta ezt a kezdeményezést. Így nem csoda, ha kitűnő lehetőségnek tartja arra, hogy felhívják a figyelmet „az alternatív és fenntartható közlekedési eszközök használatának előmozdítására a városi térségekben”. A képviselőnő most is gyalog jár dolgozni a Parlamentbe, mivel „ez jó a környezetnek és az egészségemnek” – mondja.

 

Az Európai Parlament rendszeres tájékoztatást nyújt alkalmazottai számára, összhangban az EMAS-projekttel, a személygépkocsiknál zöldebb alternatívákról olyan brüsszeli kerékpáros egyesületek támogatásával, mint a „Fietsersbond”, a „Gracq”, illetve a „Pro-Velo”. A héten megrendezésre kerül egy elektromos kerékpárokat bemutató kiállítás is az EP brüsszeli épülete előtt.

 

Emellett a képviselőcsoportok is szerveznek különféle tevékenységeket és szeptember 16‑án pedig megnyitják a „Kerékpározni zöld” napot.

 

További részletek :



Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap Győrött 2010. szeptember 22-én


Győr városa 2010-ben ismét részt vesz az Európai Mobilitási Hét rendezvénysorozatán. A változatos programok közül kiemelkedik az Autómentes Nap – egyúttal a Közösségi Közlekedés Napja –, amelyre szeptember 22-én (szerdán) kerül sor. Ezen a napon valamennyi győri helyi autóbuszjárat – immár hagyományosan – jegy nélkül vehető igénybe. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) győri tagszervezetének kezdeményezése révén az utasok idén a MÁV-START Zrt. vonatait is díjmentesen kipróbálhatják Győr belvárosa és dinamikusan fejlődő peremkerülete, Ménfőcsanak között.


A vonatokhoz 10 és 17 óra között a VEKE és a Kisalföld Volán Zrt. szervezésében ideiglenes ráhordó autóbuszjáratok is csatlakoznak (köztük egy Ikarus 66-os típusú nosztalgia-autóbusz), amelyek feltárják Ménfőcsanak egyelőre gyengén ellátott részeit, többek között az új Mediterrán lakóparkot.


network.hu


 

A 41-es járatokat az Ikarus 66-os nosztalgia-autóbusz, míg a 42-eseket modern jármű fogja végezni.


A jelenleg közel 10 ezer fő lakosságú városrészbe egyre több fiatal család költözik ki, emiatt a 83-as főút bevezető szakaszán rendszeres torlódások tapasztalhatók. Kezdeményezésünkkel rá szeretnénk mutatni, hogy a mai zsúfolt, helyenként már katasztrofális közúti közlekedésnek megfelelő alternatívája lehet a meglévő kötöttpályás infrastruktúra kihasználása. Csúcsidőben akár 10-15 perces előnyre lehet szert tenni a vasút használatával, ezáltal az utasok egy része utazási idejének közel felét megtakaríthatná!


Kezdeményezésünk nem titkolt célja, hogy a döntéshozók felismerjék, a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével, tarifaközösségek és közlekedési szövetségek létrehozásával lehetővé válhat egy az utasok számára kényelmes, gyors és pontos utazást biztosító – ezáltal versenyképes – komplex közösségi közlekedési rendszer kiépítése. A városi és elővárosi kötöttpályás közlekedés kialakítása Győr stratégiai tervében is szerepel, ezért bízunk abban, hogy kísérletünk eredményes lesz, és a közeljövőben újabb lépések történhetnek az integrált közösségi közlekedési rendszer kialakítása irányában.



Az Ikarus 66-os (“faros”) nosztalgiabusz további járatai:

  • 22-es járat Ménfőcsanak, Királyszék útról Révai Miklós utcába indul 10.48 órakor
  • 22A járat a Révai Miklós utcából Marcalvárosba indul 11.30 órakor
  • 22-es járat Ménfőcsanak, Királyszék útról Révai Miklós utcába indul 12.48 órakor
  • 22A járat a Révai Miklós utcából Marcalvárosba indul 13.20 órakor
  • 22-es járat Ménfőcsanak, Királyszék útról Révai Miklós utcába indul 16.34 órakor
  • 11-es “fotós járat” a Révai Miklós utcából Bácsára indul 17.15 órakor (majd vissza)


Információ a további programokról (Volán-relikviák vására, éjszakai autóbusz, Volán-teleplátogatás):


Kapcsolódó anyagaink:


Más városok programjaiból szemezgetve

Székesfehérvár

Hajdúböszörmény

Szeged

 


Európai autómentes nap

A Wikipédiából, a szabad enciklopédiából

network.hu

 

Autómentes nap Spanyolországban

network.hu

 

Az európai mobilitási hét és autómentes nap rendezvénysorozat 2009-es évi logója

network.hu

 

Az európai mobilitási hét és autómentes nap rendezvénysorozat 2008-as évi logója

 

Az európai autómentes nap (nem hivatalosan: autómentes világnap; angolul: European Car Free Day vagy In Town Without My Car! Day) egy 1998 óta minden évben szeptember 22-én megtartott – a társadalom környezettudatosságát erősíteni hivatott – rendezvénysorozat, amely fel kívánja hívni a városlakók és a városvezetés figyelmét

  • a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra,
  • a közlekedési mód felelősségteljes megválasztására,
  • a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire,
  • a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére.


Az európai autómentes naphoz szorosan kapcsolódik az európai mobilitási hét szeptember 16. és 22. között rendeznek meg. A települések az Európai karta (Charta) aláírásával és az abban foglaltak vállalásával csatlakozhatnak a kezdeményezéshez. 


A rendezvényt nemzetközi szinten a Eurocities (Belgium), az Energie-CitésClimate Alliance (Németország), nemzeti szinten a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium koordinálja, a politikai és pénzügyi támogatást az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatósága (Belgium) biztosítja.


Az autómentes nap célja

A rendezvény egyik hosszú távú célkitűzése az, hogy rávegye a rendszerint autóval munkába, iskolába vagy kikapcsolódni járó polgárokat, hogy az utazáshoz fenntartható alternatív közlekedési módokat vegyenek igénybe. Ilyen módon hozzá kíván járulni a polgárok egészségének és életminőségének javításához.


Hagyományosan minden évre megfogalmazzák a rendezvény aktuális mottóját. A városok a mottóban megfogalmazott központi gondolatsor köré szerveznek programokat, amellyel a város lakóinak tájékoztatását és tudatformálását próbálják elérni.


A rendezvények mottói:

     1998. Autó nélkül a városban!
     2004. Bicajjal a suliba!
     2005. Munkába, iskolába környezetbarát módon!
     2006. Éghajlatváltozás!
     2007. Legyen az utca az embereké!
     2008. Tiszta levegőt mindenkinek!
     2009. Az éghajlatváltozás kihívásai – városi klíma!


Az európai autómentes nap története

network.hu

Az európai mobilitási hét és autómentes nap rendezvénysorozat országai 2008-ban

Az 1990-es években több nyugat-európai országban mozgalmak jöttek létre, amelyek a motorizált közlekedés hátrányaira hívták fel a figyelmet:


1997-ben La Rochelle-ben, egy franciaországi városban rendeztek először autómentes napot.


1998-ban egész Franciaországban megtartották a rendezvényt (Jelmondata: Autó nélkül a városban!), amelyhez 1999-ben Olaszország 40 városa is csatlakozott.


2000 februárjában az Európai Unió 13 tagországa közös nyilatkozatban ismerte el a rendezvényt, amelyet 2001-ben a tagjelölt Magyarország is aláírt.


2002-ben a több mint 1000 európai városra kiterjedő esemény legkevesebb 100 millió lakost érint.

Több Európán kívüli ország – Argentína, Brazília, Izrael, Japán, Kanada, Kolumbia, Tajvan – városai is csatlakoztak a kezdeményezéshez.


Az európai mobilitási hét története

network.hu

 

Autómentes nap Budapesten

2002-ben az autómentes nap mellett – annak kísérőrendezvényeként – egy új, tematikus napokból álló rendezvénysorozat jött létre: az európai mobilitási hét.

Az eseményt minden évben szeptember 16. és 22. között rendezik meg.


2006-ban az európai mobilitási hetet 38 ország 1322 városában rendezték meg.


2007-ben több mint 35 ország legkevesebb 2000 önkormányzata csatlakozott az európai mobilitási héthez. A programokba mintegy 200 millió lakost vontak be.


2008-ban 41 országban rendeztek programokat az európai mobilitási hét és autómentes nap nevű rendezvénysorozat keretében.


Az Európai karta

A résztvevő települések számára előírt feltételeket az Európai karta (Charta) rögzíti.

A városnak egy vagy több ideiglenesen lezárt területet vagy körzetet kell kijelölnie, amelyen belül az autómentes napon csak közösségi közlekedési eszközökkel, kerékpárral, illetve gyalogosan lehet közlekedni. A lezárt területen egész napos programokat szerveznek.


A forgalomkorlátozás

  • javasolt időtartama: a reggeli munkakezdés előtti órától a munkaidő vége utáni óráig,
  • javasolt helyszíne: legalább egy – más napokon a motorizált közlekedés számára fenntartott – utca.


Autómentes nap Magyarországon

network.hu

 

„Bringaemelés” 2007. szeptember 22-én, a budapesti Városligetben

2002-ben több mint 40 magyar városban tartották meg az autómentes napot.


2007-ben Magyarország 64 önkormányzata csatlakozott a szeptember 22-én megrendezett eseménysorozathoz. Budapesten a mindennapos és biztonságos kerékpározás feltételeinek megteremtéséért, valamint a belvárosi légszennyezés csökkentéséért rendezett demonstráción 30 ezer kerékpáros vett részt.


2008-ban a mobilitási hét alatt a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. járataira díjmentes kerékpárjegy váltható.


Autómentes nap külföldön

2007. szeptember 22-én Brüsszelben 160 km²-en korlátozták a forgalmat, reggel 9:00 és este 19:00 óra között. Ez volt az európai rendezvény legnagyobb gépjárműforgalom elől elzárt területe. Az utakat csak kerékpárral, gyalogosan vagy görkorcsolyával lehetett használni. A közösségi eszközöket díjtalanul lehetett igénybe venni.


A rendezvény szimbólumai

Az európai mobilitási hét fő jelképe a virág, amely mintázhatja bolygónkat és az azt körülvevő légkört, de jelképezheti Európát, egy országot vagy egy várost, ahol fenntartható városi közlekedési rendszert próbálnak meg létrehozni. Utóbbi értelmezés szerint a virág szára a bevezető utakat, a virág szirmai a várost övező agglomerációt szimbolizálja.


A virágszimbólum a földgömböt jelképező vonallal és a rendezvény nevével együtt alkotja a kampány emblémáját.


Az esemény kiemelt illusztrációja Az ember fejlődése című karikatúra.

 

A Wikihírek ide vonatkozó cikkei:


Külső hivatkozások


Források, jegyzetek



Mert szabad

jegyzet


Ami egyformán igaz mindannyiunkra, az az, hogy a KRESZ-módosítások kivétel nélkül nekünk kedveznek.


Az ember nem születik autósnak vagy kerékpárosnak, és minden különösebb identitásprobléma nélkül képes volán mögött ülve a biciklist, biciklisként az autóst, gyalogosként pedig mindenkit utálni. Nem beszélve arról, mennyire másképp fest a járda melletti pocsolya, attól függően, hogy melyik felén haladunk. De ami ezenkívül még egyformán igaz mindannyiunkra, az az, hogy a KRESZ-módosítások kivétel nélkül nekünk kedveznek, már-már furcsállhatnánk is, de lényeg, hogy így van.


Azért is szerencsés dolog ez, mert a KRESZ túlságosan bonyolult, sok benn a pont, még több az alpont és laikus számára átláthatatlan betűtenger volna, ha nem próbálnánk meg mindig a lényegre törekedni.


Hiszen a rutinos olvasó egy véget nem érő regényben sem böngészi végig a teljes mondatot, sőt, egy-két pillantással az oldal jelentőségét is képes felmérni. S végül a lényeg mégsem sikkad el, ha mondjuk átlapozza a ˝Fekete gyémántok˝ elejét, hiszen érzi, hogy a bánya akkor is fel fog robbanni, ha nem tudjuk meg, hogyan keletkezik a kőszén. Nem csoda hát, hogy a KRESZ körmondatait is meghagyjuk a jogászoknak, s kihámozzuk magunknak a bámulatosan egyszerű lényeget: ˝szabad˝.


Ki meri például megkérdőjelezni – most a mobilitási hét kapcsán –, hogy a kerékpárosnak be szabad hajtani szemből az egyirányú utcába?  (kieg.: csak a "kivétel" kiegészító jelzőtábla megléte esetén szabad kerékpárral szemből behajtani) Ki meri megkérdőjelezni főként azok után, hogy másról sem szóltak a 2010-es módosításokról szóló híradások, és még életbe sem lépett a szabály, amikor már majdnem minden egyirányú utcában számíthattunk szembejövő forgalomra. Mai tudósításunkban egy kerékpáros ki is mondja a nekem tetsző mondatot: mindenkinek rendet kéne tenni a fejében, autósnak, kerékpárosnak egyaránt.


Mert például a sokat hangoztatott engedmény másik fele kimaradt a híradásokból, holott fontos: a biciklis behajthat, ha ezt tábla engedi. Arról nem szólva, hogy továbbra is élnek korábbi szabályok, a mellény viseletéről, a lámpa használatáról, a biciklis behajtási tilalmáról egyik-másik főúton, s a mobilitási hetet én úgy képzelem, hogy mindenki újra átlapozza a KRESZ-t.


Mert ha csak a nekünk tetsző szavakat mazsolázzuk ki belőle, akkor a biciklisnek, az autósnak és a gyalogosnak együtt élni nem lehet, csak szabad.


A mobilitási héten - a budapesti kerületeket külön számolva - összesen 95 magyarországi településen zajlanak majd programok. A budapesti eseményekről ezen az oldalon, míg a  a más városokban tartott programokról itt érhető el részletes információ.


(forrás: epiteszforum.hu, kisalfold.hu, erdon.ro, origo.hu, veke.hu, mtv.hu, hu.wikipedia.org, europarl.europa.eu)

Címkék: autómentes nap budapest európai mobilitási hét európai unió környezetbarát közlekedés közúti közlekedés magyarország rendezvény

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

BKK - Budapesti Közlekedési Központ: Ízelítő az Autómentes hétvége első napjáról

https://www.facebook.com/photo/?fbid=932529232238046&set=pcb.932531342237835

Köszönjük, hogy ennyien velünk voltatok! <3Tartsatok velünk vasárnap is, hiszen holnap is rengeteg programmal készülünk!

Részletek:

https://bkk.hu/mobilitasihet

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Több mint 60 várost megelőzve került döntőbe Budapest a 2023-as Európai Mobilitási Hét korábbiaknál nagyobb területen, több napon keresztül és szélesebb közönségnek szervezett szemléletformáló eseményeivel, illetve külvárosi kerékpáros és gyalogosbarát fejlesztéseivel.
https://www.facebook.com/watch/?v=1662002040999142

Az eredményhirdetés március 14-én csütörtök lesz. További információk:
https://budapest.hu/hirek/2024/02/09/budapest-is-dontoben-a-mobilitasi-hetet-szervezo-europai-varosok-dijaert

Válasz

M Imre üzente 1 éve

A 2023-as Európai Mobilitási Hét,
https://www.facebook.com/watch/live/?v=1026827508769455
és az Autómentes Hétvége.
https://www.facebook.com/watch/?v=876164667533872

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Közlekedésbiztonsági kérdőív eredménye | Autóklub

Alaposan felkavarta a közvéleményt a július elsejei „Árpád-hídi baleset” és ezt követően reflektorfénybe került a közúti gyorshajtás problémaköre, különösen a kirívó száguldozás kockázatai. Mi is megkérdeztük olvasóinkat, milyen közlekedésbiztonságot javító intézkedéseket tartanának indokoltnak. Meggyőződésünk ugyanakkor, hogy ezek a deviáns magatartásformák egyértelműen elítélendőek és üldözendőek, de mindez egy szűk kisebbség kirívó szabályszegése, a „csendes többség” szabálykövetően autózik.

A kérdőív közel 500 kitöltőjének 85,7%-a úgy látja, hogy radikális intézkedések szükségesek a közlekedésbiztonság javítása érdekében, 49 % gondolja úgy, hogy az eddigi intézkedések nem elegendőek, és 71 % támogatja a sebességmérők nagy számú kihelyezését, az ellenőrzés fokozása érdekében.

A válaszadók 90%-a fontosnak tartaná a rendőri jelenlét fokozását a közutakon.

70% gondolja úgy, hogy az oktatás, közlekedésre nevelés, tájékoztatás segít a balesetek számának a csökkentésében.

A megkérdezettek 80%-a szerint az ellenőrzések gyakoriságának nagyobb szerepe van a baleset-megelőzésben, mint a büntetési tételek emelésének. Ezt erősítik meg azok válaszadók is, akik szerint a büntetési tétel emelése is lehetséges, de kevésbé fajsúlyos ebben a kérdésben – erre 58% voksolt.

Fontos információ, hogy közel 78% elveti a sebességhatárok általános csökkentésének szükségességét a baleset-megelőzés érdekében.

Keveset beszélünk erről, de a válaszadók 78% tartja úgy, hogy a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével (pl. különszintű csomópontok, körforgalmak) a balesetek száma csökkenthető.

Akik mélyebben foglalkoztak a kérdéssel, számos érdekes ötletet, javaslatot is megfogalmaztak:

- A nagyságrendekkel több sebességmérés és a rendőri jelenlét fokozása többször visszatér a javaslatok között, és felmerül az átlagsebesség mérés bevezetésének a lehetősége is.

- Hangsúlyozták az edukáció kiemelkedő szerepét a közlekedési kultúra területén. Megfogalmazták, hogy “nagyon komoly baj van a fejekben. Ma az a menő, ha valaki gyorsan megy. Minden családban szinte mindig mindenki rohan és menő, ha gyorsan hajt – ezt kellene kampánnyal, sok-sok edukációval ’cikivé’ tenni...legyen menő a szabályok betartása ... ne legyen ’mazsola’ és ’balfék’, aki szabálykövető...”

- Felvetették a visszaeső szabálytalankodók radikális büntetését – például a második „kipontozódás” után az elkövető Magyarországon ne vezethessen.

- Javasolták, hogy nagy teljesítményű gépjármű megvételét, kb. 300 Le felett, vezetéstechnikai tréning elvégzésének igazolásához vagy PAV vizsgához kellene kötni.

- Előrelépés lehet, ha súlyos szabályszegés esetén lefoglalják és rendőrségi telepre szállítják az elkövető által vezetett gépjárművet, meghatározott időre. Nagyobb figyelmet kell fordítani a kiszabott bírságok behajtására is.

- A kátyúk eltüntetését, a lekopott útjelzések felfestését is többen szorgalmazták.

- Felmerült a mentálisan alkalmatlan gépjárművezetők kiszűrésének szükségessége is.
https://autoklub.hu/klub/hirek/kozlekedesbiztonsagi-kerdoivek-eredmenyei/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Stresszmentes mobilitási hetet szervez szeptember első hetében a Magyar Autóklub és a Jövő Mobilitása Szövetség: a programban résztvevő 14-18 év közötti fiatalok megismerhetik a különböző közlekedési eszközök és módok előnyeit, valamint a közlekedési kultúra és a szabályok alapjait. A két szervezet közös közleménye szerint a hét eseményeivel arra is felhívják a figyelmet, hogy az utóbbi években jelentősen megnőttek a közlekedési, mobilitási lehetőségek: 2022-ben adták ki eddig a legtöbb zöldrendszámot, nő a tisztán elektromos autók eladása. A rollerek száma az elmúlt években érezhetően megnőtt, így a Jövő Mobilitása Szövetség szerint mára 80-100 ezer roller van használatban Magyarország útjain. Az elektromos kerékpárok száma is nő: tavaly Magyarországon körülbelül 270 ezer kerékpárt értékesítettek, ebből 20 ezer e-bringa volt.

A mobilitási hét egybe esik a szeptemberi iskolakezdéssel, amikor gyerekek ezrei indulnak majd egyedül iskolába, ezért fontos, hogy a diákok is tartsák be a közlekedési szabályokat, és így nagyobb biztonsággal érjenek az iskolába, illetve haza. A biztonságos közlekedés érdekében a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági és ügyességi versenyt hirdetett meg „Rollerezzz 2023” néven, amelynek a döntőjét szeptember 9-én, a Stresszmentes mobilitási hét záróeseményén, a családi napon rendezik majd meg. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke elmondta, hogy a mikromobilitási eszközök használatán túl a közlekedésbiztonságra, az útfelületek közös, harmonikus használatára, a közlekedési kultúra javítására is nagy hangsúlyt fektet a 123 éves Autóklub.

Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint minden élethelyzetnek megvan a maga ideális közlekedési eszköze, és nem mindig az autó, a kerékpár vagy éppen a vonat a legjobb megoldás. Ezért a szövetség azt tűzte ki célul, hogy elfogadtassa: nem autósok, tömegközlekedők és kerékpárosok, hanem egyszerűen közlekedők vannak az utakon, akiknek minden adott helyzetben más, az adott célnak leginkább megfelelő eszközzel érdemes utazniuk.
https://kreszvaltozas.hu/hir/valtozast-surgetnek-a-kozlekedesben/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 5 perce új képet töltött fel:

Idosebb_kerekparozo_no_2195185_9091_s

M Imre írta 17 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:

A_nagykorut_50_ev_mulva_nina_kov_drondisztopiajaban__foto_olajos_tamas_with_midjourney_2180877_2621_s

Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...

M Imre írta 17 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre 18 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 18 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...

M Imre írta 18 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...

M Imre írta 18 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:

Országos havazás a következő napokban már nem várható,...

M Imre 19 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 21 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:

A fényképen szereplő "úriember", aki...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu