Közlekedés: FIVA Torinói Charta - A muzeális járművek jövője - új FIVA stratégia

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3158 db
  • Videók - 2430 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 856 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://www.veteranauto-motor.hu/fiva/720/

írja a veteran-auto-motor.hu (*)

network.hu

 

A muzeális járművek jövője - új FIVA stratégia

 

A Torinói Charta kulturális örökségi státuszt igényel a muzeális járművek számára

 

Tudósítás Heiner Jakob tollából a Torinói Charta Munkacsoport kiegészítéseivel

 

A Torinói Charta célja a muzeális járművek védelme a világszerte jelentkező korlátozásokkal szemben. Meghatározza azt az árat is, amit a muzeális járművek iránti rajongók fizetni kénytelenek, hogy járművük elérje ezt a státuszt: nem többet és nem kevesebbet, mint egy sor magától értetődő érték elfogadását.

 

Az a mód, ahogy egy társadalom a mobilitást ünnepli, korábban és jelenleg is része kulturális szövetének. A járművek és azok használata szorosan kötődik a társadalom fejlődéséhez. Manapság egyre többen érdeklődnek a muzeális járművek iránt és szeretnének maguk is tulajdonosai lenni egy ilyen járműnek. Egészen a legutóbbi időkig a muzeális járművek gyűjtése és restaurálása egy kisszámú idealista hobbija volt. Mára a muzeális járművek rajongói világméretű mozgalmat alkotnak, melynek történelmi és gazdasági jelentősége sem elhanyagolható. Azonban a muzeális járművek közúti használatát az egyre szigorodó és mindig bonyolultabbá váló szabályozók ellehetetlenítik.

 

Számtalan országban vannak kivételek és különleges követelmények a közúton közlekedő muzeális járművekre. A muzeális járművek világszövetsége, a FIVA most azon fáradozik, hogy kidolgozza a muzeális járművek közúti közlekedésének globális stratégiáját a nemzetállami korlátozások egyre szorosabb ölelésében.

 

Az 1966-ban alapított FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) brüsszeli székhellyel 75 tagszervezeten keresztül 60 országban van jelen és 1,5 millió járműrajongót képvisel.

 

Az egyes országokra alkalmas megoldásokkal szemben a FIVA globális megoldást keres. Az alap az UNESCO 1970. november 14-én kelt konvenciója a kulturális javak illegális importjának, exportjának és tulajdon átruházásának megakadályozására alkalmazott intézkedésekről, melyet a 120 aláíró országban nemzeti szabályozásba öntöttek. A nemzetközileg elismert és országonként becikkelyezett UNESCO kritériumok nagyon közel állnak a nemzeti szabályozásokhoz. Ez ad a FIVA stratégiájának megfelelő lendületet.

 

A FIVA stratégiájának alapja

Az UNESCO Konvenció meghatározza a kulturális javak fogalmát és különféle kötelezettségeket ír elő az egyezményben részes államoknak ezek védelmére. Meghatározza egyben a főbb irányelveket is. A Konvenció aláírásával és kihirdetésével az államok kormányai biztosítják azon kritériumok és további charták érvényesítését, melyet az UNESCO ezen elvek alapján akkor vagy a későbbiekben elismer.

 

Minthogy az UNESCO kritériumai ingatlanokra lettek kidolgozva, ezért szükséges ezek hozzáigazítása a járművek mobilis követelményeihez, hogy használhatóvá váljék a FIVA számára. Ez az adaptáció semmi újat nem rejt. 2002-ben már megszületett a Barcelona Charter (muzeális hajókra) és 2005-ben a Riga Charter (muzeális vonatokra), amely lefektette az alapokat és megmutatta, hogy a kulturális örökség elvei sikeresen alkalmazhatók működő járművekre, egyben figyelembe véve a tulajdonosok aggályait és a biztonsági szempontokat is. A FIVA semmi olyat nem akar feltalálni, amely példa nélkül áll. A FIVA csupán erős partnereket keres annak megvalósításához, hogy a muzeális járművek mozgásban maradhassanak világszerte szilárd jogi alapokon.

 

Annak érdekében, hogy a mobil örökségünket képező járművek széles körben elfogadott védelem kiváltságát élvezhessék, világos definíciókra és kötelező érvényű kritériumokra van szükségünk. A Torinói Charta ennek jegyében ad definíciókat és kritériumokat.

 

Egy ilyen jövőbeni UNIESCO kritérium rendszer elfogadása és alkalmazása mobil örökségünkre el fogja választani a búzát az ocsútól és a muzeális járművek egész rendszerét átláthatóbbá teszi. Hamisítványok vagy olyan járművek, melyek a gépészeti tartalmuk vagy külső megjelenésük jelentős átalakítása után elveszítették történelmi jelentőségüket, nem kerülhetnek muzeális járműként regisztrálásra.

 

Thomas Kohler FIVA igazgató, a Charter kezdeményezője, ezt így egészítette ki: ?Meg kell értenünk azt a hazugság mennyiséget, amely a muzeális járműtulajdonosok körében jelen volt és van, hogy az emberek milyen gyakran próbálnak meg hamisítványokat forgalomba hozni eredetiként. Az nincs összhangban a FIVA szabályokkal, hogy négyajtós szedánokat versenyautóvá építenek át az alvázuk megrövidítésével. A FIVA Alapszabályának 4.2. pontja (mindenféle muzeális jármű restaurálásának, megőrzésének, használatának és dokumentálásának elősegítése) világosan kirekeszti ezt a szervezet céljai közül.

 

A jelenlegi helyzet

2010 október 30-án Thomas Kohler (Svájc) FIVA igazgató a szervezet ljubljanai éves kongresszusán terjesztette elő az általa kezdeményezett és szakértők egy csoportjával készített Charta tervezetét. Az alapvető elvek megfogalmazása Torinóhoz kötődik, melyek a FIVA olasz képviselő szervezete, az ASI és a FIVA közös rendezvényein formálódtak meg. Innen a Charta elnevezése.

 

Thomas Kohler FIVA igazgatónak, a motoros bizottság vezetőjének, aki egyben az egyik svájci történelmi járműszövetség (FSVA) elnöke is, a létrehozásban segítségére volt a jól ismert restaurátor Gundula Tutt, valamint Rainer Hindrischedt (DAVC, Németország), a FIVA műszaki bizottságának vezetője 2010 őszéig, valamint Mark Gessler (USA), aki Hindrischedt urat követte a műszaki bizottság élén. A FIVA elnöke Horst Brüning szintén végig figyelemmel kísért minden lépést.

 

Jelenleg a Torinói Chartát világszerte tanulmányozzák a FIVA tagjai. A következő évi rendes közgyűlésen kerülhet elfogadásra. Jelenlegi formájában a Charta három oldalas, egy bevezetőből és 15 pontból áll.

 

A Charta célja az, hogy a muzeális járművek történeti lényege változatlanul megőrizhető legyen, továbbá, hogy aktív használatuk, fenntartásuk, konzerválásuk, restaurálásuk és javításuk révén az eljövendő generációk is élvezhessék ezeket a kulturális kincseket.

 

A Torinói Charta meghatározása szerint a muzeális járművek gyűjtőfogalom, amely magában foglalja a személygépkocsikat, a motorbicikliket, a haszonjárműveket, a trélereket, bicikliket és más mechanikusan meghajtott járműveket, de a rögzített pályához nem kötött egyéb járműveket is, melyeket gőz, elektromos áram, fosszilis üzemanyag vagy izomerő hajt.

 

A Charta vonatkozik műemlék épületekre és létesítményekre is, melyek közvetlenül kapcsolódnak muzeális járművekhez, így gyárakra, üzemanyagtöltő állomásokra vagy egyedi utakra vagy útvonalakra. A Charta célul tűzi ki a hagyományos kereskedelmi eszközök és technikák védelmét is, továbbá a muzeális járművek gyártási és működtetési ismereteit és az ehhez szükséges szakipari tudást.

 

A Charta meghatározza az általa használat fogalmakat és elmagyarázza, hogy muzeális járművek esetén mi a jelentősége az ápolásnak, fenntartásnak, konzerválásnak, restaurálásnak és javításnak, továbbá hogy miért fontos a kulturális örökség kínálta kiváltságok eléréséhez szükséges követelmények teljesítése.

 

A Charta 15 pontban összefoglalja a muzeális jármű mozgalom jövőjének alapjait és pilléreit.

 

A Charta célja a járművek közérthető védelme és történetük megőrzése materiális és szellemi dokumentumokban, továbbá a társadalomhoz fűződő kapcsolatukban. Célja továbbá a muzeális járművek használatának biztosítása, különösen közúton, valamint a hagyományos szakmai tudásanyag továbbadása a jövendő generációk számára. A járművekre vonatkozó dokumentáció és maga a járműtörténet együtt őrzendő biztonságos helyen. A legfontosabb rendezőelvek az átláthatóság, a restaurálási események precíz hosszú távú dokumentálása és a történelmi hűség. A Charta megszólítja a hatóságokat és szervezeteket és a közhasznú státusz érdekében emel szót. A kutatók számára nyitva álló gyűjtemények, eredeti gyári dokumentációk, sémák és dokumentumok kulturális védettséget kell élvezzenek.

 

Annak bemutatására, hogy a Charta a mindennapi életben is használható, a FIVA egy kisebb kézikönyv kiadását tervezi esetleírásokkal és praktikus műhely tanácsokkal.

 

Összegzés

A FIVA stratégiát fejleszt ki annak biztosítására, hogy a muzeális járművek szerte a világon megőrizhetőek legyenek mint rendszámmal forgalomban lévő közlekedési eszközök.

 

Diplomáciai szinten a FIVA arra törekszik, hogy ezt az UNESCO 1970. november 14-i konvenciója alapján érje el, mely a kulturális javak tiltott exportjának, importjának és tulajdonos váltásának megakadályozását szolgáló intézkedésekről szól, és amelyhez 120 ország csatlakozott.

 

A Torinói Charta a mindennapos tapasztalaton alapul. A FIVA-n belüli nemzetközi egyeztetést követően a Charta lesz a muzeális jármű mozgalom nemzetközi kötelező referenciakönyve.

 

A Charta szót emel a magától értetődő értékek újbóli felfedezéséért és megmutatja az utat a cél sikeres eléréséhez. Amennyiben a FIVA stratégiája sikeresnek bizonyul, úgy az egész muzeális jármű mozgalom számára emelt mérce magasabbra emelkedik. Sokan nagyra értékelik majd ezt, mások kevésbé. Pontosan ezért van szükség a Chartára.

Thomas Kohler

FIVA Director

 

Csatolmányok

   » FIVA Torinói Charta    pdf    61,78 Kbyte    letöltés..

Címkék: 1 15 pont 5 millió járműrajongó 60 ország 75 tagszervezet asi barcelona charter brüsszel davc diplomácia dokumentálás doumentáció fiva torinói charta fsva fédération internationale des véhicules anciens globális gyűjtemény gyűjtés hamisítvány horst brüning irányelv javítás jövő konzerválás korlátozás kultura kulturális javak kulturális örökség ljubljanai éves kongresszus mark gessler mobilitás muzeális hajó muzeális jármű muzeális járművek világszövetsége muzeális vonat nemzetállam oldtimer rainer hindrischedt restaurálás riga charter stratégia szakmai tudásanyagszakmai tudásanyag thomas kohler társadalom unesco unesco konvenció ár érték új

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 15 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:

Busz nincs, közlemény van | 2018.04.18. Keddi,...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: "Mit várunk egy új KRESZ jogszabálytól?" konferencia | 2024. május 16. (csütörtök) 13:00-16:00, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Oktatási Központ (1082 Budapest Üllői út 82.) Földszint I. előadó 2024.05.16.

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Mától Magyarországon is könnyen kikerülheted a dugókat a Google Térkép szolgáltatásával blogbejegyzéshez:

Jövő héten elindulnak a Google autói Magyarországon: itt a...

M Imre írta 1 napja a(z) Taxi! Gyalogos! képhez:

Taxi_gyalogos_2181145_9893_s

Extra juttatást, sok pénzt ad a hazánkba hamarosan...

M Imre 1 napja új képet töltött fel:

Uj_gyalogosatkelohely__astoria_rakoczi_ut_2190877_4671_s

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:

Elon Musk húsz éven belül egymilliós várost építene a ...

M Imre írta 3 napja a(z) A kisföldalatti története videóhoz:

Világsztár lett a Kisföldalatti! | a világ tizennyolc legjobbja közé ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu