Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A
GÉMOSZ már évekkel ezelőtt felhívta a hivatalos szervek figyelmét a MÁV
Biztosító - ügyfelek átverésén alapuló - gyakorlatára, de akkor a
hatóságok a piaci versenyre hivatkozva nem léptek, aminek tudjuk a
következményeit. Az általuk alkalmazott kárrendezési nem európainak,
hanem inkább balkáninak volt nevezhető, és ami még aggasztóbb, hogy ez
a kárrendezési technika mára általánossá vált a biztosítók körében. MABISZ A MABISZ visszautasítja
a GÉMOSZ hamis állításait. Véleményük szerint súlyos szakmai
félreértéseken alapulnak és megtévesztik az autósokat a Gépjármű
Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) a kötelező
gépjármű-felelősségbiztosítás gyorsított kárrendezését érintő panaszai.
A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint a lobbiszervezet a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyeleténél napokban tett bejelentése kizárólag a
márkaszervizek anyagi érdekeit szolgálja. Megyeri Gábor, a MABISZ Gépjárműbiztosítási
tagozatának elnöke kijelentette: a GÉMOSZ beadványában félrevezeti a
nyilvánosságot, és szakmailag értelmezhetetlen módon párhuzamot állít a
devizahitelek és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás között, majd
azt állítja, hogy a társaságok nem tájékoztatják megfelelően
ügyfeleiket.
Gablini szerint nem elég az autós szakmát, különösen a kereskedőket kemény kihívások elé állító drámai mélyrepülés, létezik egy olyan probléma is, melyet egy uniós ország nem engedhetne meg magának.
Gablini Gábor
Gablini
Gábor, a GÉMOSZ elnöke és Erdélyi Péter, a Magyarországi
Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) társelnöke egyetértenek abban, hogy
ezt a gyakorlatot a hivatalos szerveknek azonnali hatállyal meg kell szüntetni, különben újabb lavina indulhat.
Ma Magyarországon hivatalosan az lenne az eljárás,
hogy amennyiben egy vétlen gépkocsivezető balesetet szenved, akkor
kárfelvételre jelentkezik, amiről jegyzőkönyv készül. Ilyen esetekben a
károkozó kötelező felelősség-biztosításának terhére javítják meg az
autót. A biztosító kiszámolja a kár nagyságát, ami a megbontást
követően módosulhat a pótszemlén feltárt tételekkel.
Az európai gyakorlat
szerint a gépkocsit a kárkori értékének 100%-áig (egyes országokban
130%-áig) lehet javítani, míg nálunk csak a kárkori érték 50-70%-áig.
Ezen szint felett az autót gazdasági totálkárosként kezelik,
így vagy az ügyfél állja a többletet, vagy a gépkocsit roncsként
árverésre bocsátják. Mindenesetre a vétlen károsult az őt ért sokk
mellett jelentős anyagi veszteségeket szenved el, amit tovább fokozhat,
ha finanszírozott az autó.
A másik - a vétlen autós számára
még kedvezőtlenebb, de annál gyakrabban alkalmazott - kárrendezési
gyakorlat, hogy az első kárfelvételt követően a biztosító egyezségi kárrendezési
ajánlatot tesz a tulajdonos részére. Ez korábban szóban, később
írásban, majd sms-ben történt, ma egyes biztosítók odáig merészkedtek,
hogy átutalják, vagy a postással a károsult címére küldik az összeget.
De mekkora összeget is?
A GÉMOSZ a feléjük jelentett panaszokat megvizsgálva döbbenettel
tapasztalta, hogy a gyorsított eljárással megajánlott összeg a javítás
nettó értékének 40-50%-át teszi csak ki, ráadásul az ügyfelekkel mindig
elfelejtik közölni, hogy amennyiben elfogadják ezt az összeget, úgy
lemondanak a pótszemle jogáról. A horpadásos sérüléseken túl szinte
mindig találni mögöttes sérülést, ilyenkor az erre eső kártérítést a
vétlen autós elfelejtheti.
A biztosítási ügyekben kevésbé jártas
autósokat könnyen ráveszik a gyorsított kárrendezésre, különösen azok
esnek bele könnyen ebbe az alternatív lehetőségként tálalt csapdába,
akik el vannak maradva a részleteikkel (legyen az autó- vagy
lakástörlesztés) és jól jön nekik egy kis készpénz. Az ügyfél
azt hiszi, hogy jó - és tisztességes - üzletet kötött, mert gyorsan
pénzhez jutott, de csak a javítási munkálatok elvégzése során döbben
rá, hogy az összeg semmire sem elég.
Aki jártas ebben a szegmensben az tudja, hogy ez a gyakorlat tisztességtelen,
ráadásul a vétlen autóst sújtja. Aki nem fogadja el ezt a lehetőséget
és pótszemlét kér, annak is meg van kötve a keze az alacsony
javíthatósági határ miatt. A gazdasági totálkáros autókat áron alul
értékesítik, azok vagy illegális bontókba kerülnek, vagy új forgalmival
ismét megjelennek a forgalomban.
Ma hazánkban körülbelül 2 millió autós van kitéve ennek a potenciális veszélynek, bárkinek bármikor nekimehetnek. Ez a gyakorlat az ügyfelek félrevezetése, becsapása, amiért a GÉMOSZ és az MGE már nem kéri, hanem követeli, hogy a hatóságok a tisztességes autósok védelmében azonnal szüntessék be.
A
kgfb díj megfizetésével az ügyfél jogot szerez arra, hogy vétlen
károsultként a gépjárművét tökéletesen, a kárkori állapotnak
megfelelően javítsák meg. Ezzel szemben ma a biztosítók csak a valós
javítási költség egy részét térítik meg, amivel egyrészt megkárosítják
az ügyfeleket, másrészt ellehetetlenítik a tényleges helyreállítást.
A
szövetség szerint fel kell számolni az illegálisan működő bontókat,
javítókat és alkatrész kereskedéseket, az államnak pedig kötelezni
kellene a biztosítókat a számla ellenében történő kárrendezésre.
A
valóság ezzel szemben az, hogy a felelősségbiztosításon alapuló
kárrendezés kereteit a Polgári törvénykönyv kártérítésre vonatkozó
szabályai határozzák meg. A kártérítési kötelezettségre vonatkozó
alapszabály az, hogy aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni. A
kártérítési kötelezettségnek többféle módon is eleget lehet tenni,
ezért a gépjárműkárok vonatkozásában sem szűkíthető le csak a
javításra. A károsult jogosult pénzbeli kártérítésben is megegyezni a
szolgáltatást teljesítő biztosítóval.
A tagozat elnöke
leszögezte: a biztosítótársaságok a kárfelvételi szemle alkalmával
dokumentált formában, teljes körű, írásos tájékoztatást adnak a
károsult részére, a kellően megalapozott döntésének meghozatalához, ami
a kárrendezésre, formáira és a sérült jármű javítására vonatkozó
tájékoztatáson túl kiterjed a kárenyhítésre és a kármegelőzésre
vonatkozó tudnivalókra is.
A MABISZ visszautasítja a GÉMOSZ azon
állítását, amely önkényesen kiragadva mutatja be más európai országok
gyorsított kárrendezésre vonatkozó gyakorlatát. A tagozat elnöke
szerint néhány országban valóban előfordul a kárkori érték 100, vagy
akár 120%-os mértékéig történő javítási költség engedélyezése, azonban
külföldön sem ez az általánosan elfogadott kárrendezési gyakorlat.
Ugyanakkor
Magyarország mellett több országban is jellemző a kárkori érték 100%-át
el nem érő mértékű javíthatósági határ meghatározása. A GÉMOSZ által
példaként emlegetett Németországban, Ausztriában és Svájcban a kötelező
gépjármű felelősségbiztosítás díja többszöröse a hazai piacon a
veszélyközösség által elfogadott és megfizetett díjnak.
A
magyarországi GFB díjszintből nem finanszírozható gazdaságosan a
forgalmi értéket meghaladó mértékű javítás, nem beszélve arról, hogy az
ügyfélnek kárenyhítési kötelezettsége is van. Ráadásul a hazai
kiskereskedelmi alkatrészárak jellemzően 5-15%-kal meghaladják a német
és osztrák kiskereskedelmi árakat.
Megyeri Gábor rámutatott:
gazdasági totálkár-rendezés esetén a sérült gépjármű kárkori forgalmi
értékének a maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett mértékét
fizetik ki a károsult részére kártérítésként. A piaci tapasztalatok
alapján a roncs értékesítése után a kifizetett kártérítési összeg
felhasználásával a károsult a balesetben megsérült járműve helyett tud
egy másik, hasonló jármővet vásárolni.
Ezáltal a vétlen
károsultat anyagi veszteség nem éri. Ez a gyakorlat összhangban van a
károsultat a polgári jog szabályai szerint terhelő kárenyhítési
kötelezettséggel is, amely szerint az aránytalanul magas javítási
többletköltség megfizetése a károkozótól, illetve a helyette
kártérítést nyújtó biztosítótól már nem várható el. Magyarán: a
kártérítési módok közül azt kell választani, amelyik nem terheli
aránytalanul a díjfizetéssel szolgáltatási fedezetet nyújtó
veszélyközösség tagjait.
A MABISZ nem tudja értelmezni a GÉMOSZ
azon állítását sem, amely szerint "a jelenlegi kárrendezési gyakorlat
nem csak a vétlenül kárt szenvedett ügyfeleknek okoz jelentős károkat,
hanem minden, a karosszéria-javítást legálisan végző műhely számára
is". A gépjármű felelősség-biztosításon alapuló kárrendezés
sajátossága, hogy a biztosító a szerződésre tekintettel a biztosított
károkozó helyett áll helyt és téríti meg - a GFB törvény adta keretek
között - a vétlen károsultnak okozott kárt.
Ebben az
összefüggésben értelmezhetetlen a karosszéria-javítást végző műhelyek
esetében a biztosítói kárrendezési gyakorlat által okozott kár. Egy
káresemény kapcsán károsultnak csak a balesetben részes, vétlen személy
tekinthető.
Megyeri Gábor szerint a GÉMOSZ "panaszkodása"
összefüggésben áll azzal, hogy a MABISZ a napokban beadvánnyal fordult
az Alkotmánybírósághoz, amelyben kéri kgfb-törvény áprilisban hatályba
lépő módosításának hatályon kívül helyezését. Ez a módosítás előnyös
helyzetbe hozza a szervizeket, mivel 2010. április 1-jétől, ha a
biztosító kárszakértője úgy ítéli meg, hogy a vétlen vezető járművének
kormányműve, futóműve vagy karosszériája olyan károsodást szenvedett,
ami alkalmatlanná teszi a közlekedésre, akkor azt a kárfelvétel
befejezését követő 8 napon belül műszaki vizsgálatra kell küldenie, ha
a károsult úgy nyilatkozik, hogy nem kívánja megjavíttatni a járművet.
Ha ezt a vizsgálatot elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált
nettó kárösszeg 60%-át kaphatja meg.
A tagozat elnöke úgy látja,
hogy ez a módosítás elsősorban a nehéz helyzetben lévő márkaszervizek,
és nem az autósok érdekeit szolgálja. "Az újautó-értékesítés drámai
visszaesése nyomán a márkakereskedők számára minden eddiginél jobban
felértékelődtek a javítási munkák és az azokból származó bevételek" -
magyarázza Megyeri. De e téren is komoly visszaeséssel küzdenek, amiért
részben a gyorsított kárügyintézés okolható.
Ilyen esetben a
kárszakértő a szemle alapján megajánl egy összeget, s amennyiben azt a
károsult elfogadja, igen rövid időn, akár órákon belül fizet is a
biztosító - ezt követően pedig a javítás a tulajdonos dolga. "Pedig az
egyszerű és gyors megoldást kisebb károknál valóban egyre gyakrabban
használják, az évi átlagosan 170-180 ezer kötelezős kár 30-40%-át már
így rendezik" - állítja a tagozat elnöke, hozzátéve, ennek fényében nem
meglepő, hogy a márkaszervizek lobbi-szervezetei mindent megtesznek
annak érdekében, hogy ezt a kárrendezési formát kedvezőtlen színben
tüntessék fel.
(forrás: penzcentrum.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ne fojtsd vízbe az autód
Az autóhitelek forintosítása - 2015. októbertől indul a tájékoztató kampány és december 15-től a postázás
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Új kérdések a KRESZ-vizsgán - 2015. január 1-től