Közlekedés: GÉMOSZ - MABISZ vita

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

GÉMOSZ
2 millió autós van kitéve a veszélynek

A napokban ünnepélyes keretek között mutatták be a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) Guruló történelem című kiadványát, melynek keretében Gablini Gábor, a szövetség elnöke megragadta az alkalmat, hogy szóljon egy az autós társadalmat érintő súlyos problémáról. Gablini szerint a hazánkban alkalmazott, balkáni állapotokat tükröző kárrendezési gyakorlat újabb, a MÁV Biztosítóhoz hasonló méretű lavinát indíthat el.

Gablini szerint nem elég az autós szakmát, különösen a kereskedőket kemény kihívások elé állító drámai mélyrepülés, létezik egy olyan probléma is, melyet egy uniós ország nem engedhetne meg magának.

Gablini Gábor

A GÉMOSZ már évekkel ezelőtt felhívta a hivatalos szervek figyelmét a MÁV Biztosító - ügyfelek átverésén alapuló - gyakorlatára, de akkor a hatóságok a piaci versenyre hivatkozva nem léptek, aminek tudjuk a következményeit. Az általuk alkalmazott kárrendezési nem európainak, hanem inkább balkáninak volt nevezhető, és ami még aggasztóbb, hogy ez a kárrendezési technika mára általánossá vált a biztosítók körében.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke és Erdélyi Péter, a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) társelnöke egyetértenek abban, hogy ezt a gyakorlatot a hivatalos szerveknek azonnali hatállyal meg kell szüntetni, különben újabb lavina indulhat.

Ma Magyarországon hivatalosan az lenne az eljárás, hogy amennyiben egy vétlen gépkocsivezető balesetet szenved, akkor kárfelvételre jelentkezik, amiről jegyzőkönyv készül. Ilyen esetekben a károkozó kötelező felelősség-biztosításának terhére javítják meg az autót. A biztosító kiszámolja a kár nagyságát, ami a megbontást követően módosulhat a pótszemlén feltárt tételekkel.

Az európai gyakorlat szerint a gépkocsit a kárkori értékének 100%-áig (egyes országokban 130%-áig) lehet javítani, míg nálunk csak a kárkori érték 50-70%-áig. Ezen szint felett az autót gazdasági totálkárosként kezelik, így vagy az ügyfél állja a többletet, vagy a gépkocsit roncsként árverésre bocsátják. Mindenesetre a vétlen károsult az őt ért sokk mellett jelentős anyagi veszteségeket szenved el, amit tovább fokozhat, ha finanszírozott az autó.

A másik - a vétlen autós számára még kedvezőtlenebb, de annál gyakrabban alkalmazott - kárrendezési gyakorlat, hogy az első kárfelvételt követően a biztosító egyezségi kárrendezési ajánlatot tesz a tulajdonos részére. Ez korábban szóban, később írásban, majd sms-ben történt, ma egyes biztosítók odáig merészkedtek, hogy átutalják, vagy a postással a károsult címére küldik az összeget.

De mekkora összeget is? A GÉMOSZ a feléjük jelentett panaszokat megvizsgálva döbbenettel tapasztalta, hogy a gyorsított eljárással megajánlott összeg a javítás nettó értékének 40-50%-át teszi csak ki, ráadásul az ügyfelekkel mindig elfelejtik közölni, hogy amennyiben elfogadják ezt az összeget, úgy lemondanak a pótszemle jogáról. A horpadásos sérüléseken túl szinte mindig találni mögöttes sérülést, ilyenkor az erre eső kártérítést a vétlen autós elfelejtheti.

A biztosítási ügyekben kevésbé jártas autósokat könnyen ráveszik a gyorsított kárrendezésre, különösen azok esnek bele könnyen ebbe az alternatív lehetőségként tálalt csapdába, akik el vannak maradva a részleteikkel (legyen az autó- vagy lakástörlesztés) és jól jön nekik egy kis készpénz. Az ügyfél azt hiszi, hogy jó - és tisztességes - üzletet kötött, mert gyorsan pénzhez jutott, de csak a javítási munkálatok elvégzése során döbben rá, hogy az összeg semmire sem elég.

Aki jártas ebben a szegmensben az tudja, hogy ez a gyakorlat tisztességtelen, ráadásul a vétlen autóst sújtja. Aki nem fogadja el ezt a lehetőséget és pótszemlét kér, annak is meg van kötve a keze az alacsony javíthatósági határ miatt. A gazdasági totálkáros autókat áron alul értékesítik, azok vagy illegális bontókba kerülnek, vagy új forgalmival ismét megjelennek a forgalomban.

Ma hazánkban körülbelül 2 millió autós van kitéve ennek a potenciális veszélynek, bárkinek bármikor nekimehetnek. Ez a gyakorlat az ügyfelek félrevezetése, becsapása, amiért a GÉMOSZ és az MGE már nem kéri, hanem követeli, hogy a hatóságok a tisztességes autósok védelmében azonnal szüntessék be.

A kgfb díj megfizetésével az ügyfél jogot szerez arra, hogy vétlen károsultként a gépjárművét tökéletesen, a kárkori állapotnak megfelelően javítsák meg. Ezzel szemben ma a biztosítók csak a valós javítási költség egy részét térítik meg, amivel egyrészt megkárosítják az ügyfeleket, másrészt ellehetetlenítik a tényleges helyreállítást.

A szövetség szerint fel kell számolni az illegálisan működő bontókat, javítókat és alkatrész kereskedéseket, az államnak pedig kötelezni kellene a biztosítókat a számla ellenében történő kárrendezésre.


MABISZ

 

A MABISZ visszautasítja a GÉMOSZ hamis állításait. Véleményük szerint súlyos szakmai félreértéseken alapulnak és megtévesztik az autósokat a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás gyorsított kárrendezését érintő panaszai. A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint a lobbiszervezet a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél napokban tett bejelentése kizárólag a márkaszervizek anyagi érdekeit szolgálja.

 

Megyeri Gábor, a MABISZ Gépjárműbiztosítási tagozatának elnöke kijelentette: a GÉMOSZ beadványában félrevezeti a nyilvánosságot, és szakmailag értelmezhetetlen módon párhuzamot állít a devizahitelek és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás között, majd azt állítja, hogy a társaságok nem tájékoztatják megfelelően ügyfeleiket.

A valóság ezzel szemben az, hogy a felelősségbiztosításon alapuló kárrendezés kereteit a Polgári törvénykönyv kártérítésre vonatkozó szabályai határozzák meg. A kártérítési kötelezettségre vonatkozó alapszabály az, hogy aki másnak kárt okoz, köteles azt megtéríteni. A kártérítési kötelezettségnek többféle módon is eleget lehet tenni, ezért a gépjárműkárok vonatkozásában sem szűkíthető le csak a javításra. A károsult jogosult pénzbeli kártérítésben is megegyezni a szolgáltatást teljesítő biztosítóval.

A tagozat elnöke leszögezte: a biztosítótársaságok a kárfelvételi szemle alkalmával dokumentált formában, teljes körű, írásos tájékoztatást adnak a károsult részére, a kellően megalapozott döntésének meghozatalához, ami a kárrendezésre, formáira és a sérült jármű javítására vonatkozó tájékoztatáson túl kiterjed a kárenyhítésre és a kármegelőzésre vonatkozó tudnivalókra is.

A MABISZ visszautasítja a GÉMOSZ azon állítását, amely önkényesen kiragadva mutatja be más európai országok gyorsított kárrendezésre vonatkozó gyakorlatát. A tagozat elnöke szerint néhány országban valóban előfordul a kárkori érték 100, vagy akár 120%-os mértékéig történő javítási költség engedélyezése, azonban külföldön sem ez az általánosan elfogadott kárrendezési gyakorlat.

Ugyanakkor Magyarország mellett több országban is jellemző a kárkori érték 100%-át el nem érő mértékű javíthatósági határ meghatározása. A GÉMOSZ által példaként emlegetett Németországban, Ausztriában és Svájcban a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás díja többszöröse a hazai piacon a veszélyközösség által elfogadott és megfizetett díjnak.

A magyarországi GFB díjszintből nem finanszírozható gazdaságosan a forgalmi értéket meghaladó mértékű javítás, nem beszélve arról, hogy az ügyfélnek kárenyhítési kötelezettsége is van. Ráadásul a hazai kiskereskedelmi alkatrészárak jellemzően 5-15%-kal meghaladják a német és osztrák kiskereskedelmi árakat.

Megyeri Gábor rámutatott: gazdasági totálkár-rendezés esetén a sérült gépjármű kárkori forgalmi értékének a maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett mértékét fizetik ki a károsult részére kártérítésként. A piaci tapasztalatok alapján a roncs értékesítése után a kifizetett kártérítési összeg felhasználásával a károsult a balesetben megsérült járműve helyett tud egy másik, hasonló jármővet vásárolni.

Ezáltal a vétlen károsultat anyagi veszteség nem éri. Ez a gyakorlat összhangban van a károsultat a polgári jog szabályai szerint terhelő kárenyhítési kötelezettséggel is, amely szerint az aránytalanul magas javítási többletköltség megfizetése a károkozótól, illetve a helyette kártérítést nyújtó biztosítótól már nem várható el. Magyarán: a kártérítési módok közül azt kell választani, amelyik nem terheli aránytalanul a díjfizetéssel szolgáltatási fedezetet nyújtó veszélyközösség tagjait.

A MABISZ nem tudja értelmezni a GÉMOSZ azon állítását sem, amely szerint "a jelenlegi kárrendezési gyakorlat nem csak a vétlenül kárt szenvedett ügyfeleknek okoz jelentős károkat, hanem minden, a karosszéria-javítást legálisan végző műhely számára is". A gépjármű felelősség-biztosításon alapuló kárrendezés sajátossága, hogy a biztosító a szerződésre tekintettel a biztosított károkozó helyett áll helyt és téríti meg - a GFB törvény adta keretek között - a vétlen károsultnak okozott kárt.

Ebben az összefüggésben értelmezhetetlen a karosszéria-javítást végző műhelyek esetében a biztosítói kárrendezési gyakorlat által okozott kár. Egy káresemény kapcsán károsultnak csak a balesetben részes, vétlen személy tekinthető.

Megyeri Gábor szerint a GÉMOSZ "panaszkodása" összefüggésben áll azzal, hogy a MABISZ a napokban beadvánnyal fordult az Alkotmánybírósághoz, amelyben kéri kgfb-törvény áprilisban hatályba lépő módosításának hatályon kívül helyezését. Ez a módosítás előnyös helyzetbe hozza a szervizeket, mivel 2010. április 1-jétől, ha a biztosító kárszakértője úgy ítéli meg, hogy a vétlen vezető járművének kormányműve, futóműve vagy karosszériája olyan károsodást szenvedett, ami alkalmatlanná teszi a közlekedésre, akkor azt a kárfelvétel befejezését követő 8 napon belül műszaki vizsgálatra kell küldenie, ha a károsult úgy nyilatkozik, hogy nem kívánja megjavíttatni a járművet. Ha ezt a vizsgálatot elmulasztja, akkor csak az előzetesen kalkulált nettó kárösszeg 60%-át kaphatja meg.

A tagozat elnöke úgy látja, hogy ez a módosítás elsősorban a nehéz helyzetben lévő márkaszervizek, és nem az autósok érdekeit szolgálja. "Az újautó-értékesítés drámai visszaesése nyomán a márkakereskedők számára minden eddiginél jobban felértékelődtek a javítási munkák és az azokból származó bevételek" - magyarázza Megyeri. De e téren is komoly visszaeséssel küzdenek, amiért részben a gyorsított kárügyintézés okolható.

Ilyen esetben a kárszakértő a szemle alapján megajánl egy összeget, s amennyiben azt a károsult elfogadja, igen rövid időn, akár órákon belül fizet is a biztosító - ezt követően pedig a javítás a tulajdonos dolga. "Pedig az egyszerű és gyors megoldást kisebb károknál valóban egyre gyakrabban használják, az évi átlagosan 170-180 ezer kötelezős kár 30-40%-át már így rendezik" - állítja a tagozat elnöke, hozzátéve, ennek fényében nem meglepő, hogy a márkaszervizek lobbi-szervezetei mindent megtesznek annak érdekében, hogy ezt a kárrendezési formát kedvezőtlen színben tüntessék fel.

 

(forrás: penzcentrum.hu)

Címkék: autós szakma biztosító gazdasági totálkár hivatal kárkori érték kárrendezési gyakorlat pótszemle szemle átverés ügyfél

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre 5 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 5 órája a(z) Repair Café Budapest közösségi szerelde és kávézó blogbejegyzéshez:

A közösségi szereldében új életet lehelhetünk az elromlott ...

M Imre írta 23 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 2 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 3 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu