Közlekedés: Kis kínai autóhatározó - 2007

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Kínai autó, muhaha, gondolhatnám, ha nem egy olyan számítógépen írnám ezt, aminek a Tervezték Kaliforniában, összeszerelték Kínában felirat áll az alján.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dehát az autó az mégiscsak más! Nem holmi számítógép vagy telefon, amit másfél évente kidobunk. Az autónak nemzeti karakter kell, lehetőleg sok évtizedes, lehetőleg győzelmektől gazdag versenymúlttal díszítve. Ha Alfa Romeót veszünk, nem egy dobozért és négy kerékért adjuk a pénzünket, hanem mert ott bújik a bőre alatt Tazio Nuvolari. Avantgárd francia autókat akarunk, könnyű, sötétzöld, szerethetően beázó angolokat, gyilkos ezüst németeket, és így tovább, ad infinitum.

 

És a lekvár-futóműveiért és újrafelhasznált Big Mac dobozokból készült belsőiért Európából olyan szívesen lenézett Amerika? Egyszerűen nem lehetne róla beszélni az autó nélkül. Mit gondolt a képzelt amerikai a hatvanas évek elején, ahogy a duzzadó króm mögül kikandikálva megpillantott egy Toyotát vagy egy Hondát? Akkora motorral, ami Amerikában egy banánt nem zúzna péppé a turmixgépben. Talán hogy fiam, a rendes autóban V8 van elöl, hajtás hátul, és két tonna krómacél a kettő között, majd gurgulázva elhajtott. Aztán eltelt negyven év, és idén a Toyota lesz a legnagyobb autógyártó a világon. Ráadásul úgy, hogy az amerikai autógyárak adósságához át kell állítani a Kínában gyártott zsebszámológépet tudományos üzemmódra. Hogy elférjen az összes számjegy, mínuszjellel az elején. A japán autógyárak meg gyakorlatilag pénznyomdák.

És ne legyenek illúzióink: a következő hullám a kínai autó lesz. Már ma is ciánnal meghintett szívként állna le a világgazdaság, ha elöntené a víz a Gyöngy-folyó deltáját, a kínai ipar közepét. És ma még hivatalosan kommunisták! Mi lesz, ha a rendszer összecsomagol és eltűnik? És másfél milliárd ázsiai munkamorállal bíró ember szív még a mainál is nagyobbat a laissez-faire kapitalizmus levegőjéből?

Egyszerű. Övék lesz a világ. Fel lehet rá készülni, még épp van idő.

A mostani kínai autókon még lehet vigyorogni, mert nagyrészt nyugati autók szolgai másai, viccesen lekopírozott logókkal és ad hoc használt stílusjegyekkel, de a japánok is így kezdték. És hiába szerepel még ma is egy japán autóról szóló cikkben többször a lélektelen jelző, mint az Odüsszeiában a leleményes, ez valójában senkit nem érdekel. Ha a kínaiak csak fele olyan jól meg tudják csinálni, amit a japánok megcsináltak, mindnyájan kínai autóval járunk majd egy-két évtized múlva. Tízszer annyian vannak, tele nyersanyaggal és hellyel, és már most is ők gyártják az összes vackunkat.

Addig is, amíg a telefonkönyvből kinézett kínai nyelvtanárra vár, hogy felvegye a nyilván foglalt telefonját, készítettünk egy kis határozót a kínai autókhoz. Valahol köztük van a jövő Toyotája.


Beijing Automobile Works

network.hu

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------BJC, a korallatollok legyőzője

Angol neve ellenére a kínai kommunizmus közepén, 1958-ban alakult, eredetileg katonai járműveket gyártott. 1984-ben közös vállalatot hozott létre az amerikai AMC-vel Beijing Jeep Corporation (BJC) néven. Négy évvel ezelőtt ültem is egy BJC-ben, olcsó volt és jobban rázott, mint orvhalászott pontyot a kettőhúsz. De anyámmal, apámmal és öcsémmel együtt átjutottunk vele egy meredek, korallba vágott úton.
A logóról

network.hu

 

 

 

 

 

 

 

Gyanús Mercedes-Benz-nyúlás, vastag csillagszárakkal.


BYD Auto

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Régi C osztály? Nem!

Kína BMW-je? Vagy inkább Kína Mercedese? És ha hozzáképzeljük, hogy 2003-ban a cég elődjét egy mobiltelefonelem-gyártó vette meg? A 2006-os Pekingi Autószalonon bemutatott, hátrahajtható keménytetős BYD F8 lámpája az előző generációs Mercedes-Benz C osztály milliméterre pontos mása. A logó viszont az elképzelhető legarcátlanabb BMW-nyúlás. Lehet hogy ők úgy vannak a német kocsikkal, mint mi a kínai kajával?
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Otthon is könnyen elkészíthetjük: jelöljük ki a BMW-logó felét, és Photoshopban adjuk ki a Flip Horizontal parancsot. Kész is van!


Brilliance

network.hu

 

 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Brilliance Zhonghua a szélcsatornában

Na, itt már lehet kezdeni rettegni. A gyártó Zhonghua szedánját nem más, mint Giorgetto Giugiaro tervezte (aki néhány évtizeddel ezelőtt például a Lamborghini Espadát), a gyártáshoz pedig a BMW adott műszaki segítséget. Nem is merül ki ennyiben az együttműködés: a Brilliance hármas és ötös BMW-ket gyárt licenc alapján a kínai piacra.
A logóról

network.hu

 

 

 


 

Megelőzte őket a BYD! Annyira, hogy a gyárnak nincs is külön logója. A Zhonghuának viszont van saját, leginkább emlékezetből rajzolt, lekerekített Maserati.

Friss: Dániel olvasónk szerint Lancia, ami a Maseratival együtt nézve tényleg kiadja a Zhonghuát, szépen.


Chang’an Motors

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Szeretném azt mondani, hogy a kép torzít (Chang'an CM8)

Közös cégei vannak külföldi gyártókkal, 1991 óta létezik a Chang’an Suzuki (teherautókat gyárt, valamint az Altót és a Swiftet), 2001 óta pedig a Chang’an Ford, ami Focusokat, Fiestákat és Mondeókat gyárt CKD-csomagok után. A CKD (Complete, Knocked Down) azt jelenti, hogy az autót valahol legyártják, aztán darabokban átszállítják a célországba, ahol összeszerelik és a helyi piacon eladják: így nem kell utána vámot fizetni. A Chang’an 2005-ben bemutatta első saját autóját, a CM8-at, ami egy magas, pici, aprókerekű egyterű.
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Leginkább Acura-Toyota hibrid, némi űrhajós-fallikus, sőt, Star Trekes hangulattal megdobva.


Changhe

 

network.hu






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fuga friend!

Szintén kínai-japán koprodukció, a Suzukival közösen gyártja a Bertone-tervezte Changhe-Suzuki Idealt, ami a Kia Picanto-Chevrolet Matiz kategóriában szerepel és Kínán kívül Dél-Amerikában is forgalmazzák. Másik autójuk a tréfás nevű Friend (barát), amit Mexikóban a még tréfásabb Fuga néven árulnak: apró minibusz 1,1-es és 1,3-as motorral. Hét embernek! Csodálatos a weboldaluk: a pisai ferde toronyt kerülgetik rajta szárnyaló hangjegyek és flashmadarak.
A logóról

network.hu

 
 

Nincs túlcifrázva, egyszerű tipográfiai játék, viszont látszólag eredeti. Brávó!

Friss: :hitacs olvasó szerint Hyundai és hát tényleg. Amikor ázsiai ázsiainak farkasa. 


Chery

 

network.hu






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A levelibéka-iskola (Chery QQ)

Kínai termékek géppel fordított használati utasításához hasonlóan rögtön elgépeléssel indít: Cheerynek (vidám) készült, aztán lemaradt egy e, és úgy hagyták. De hosszú í-vel, csíri-nek ejtendő, nem cseri-nek. A Chery a legnagyobb kínai autógyár, 1999 óta létezik, de tavaly már 350 ezer autót adtak el. Kisautójuk, a Chery QQ a Chevrolet (régen Daewoo) Matiz pontos mása, ezért a Daewoo be is perelte, amit annak Chevrolet-vé alakulása után a General Motors folytatott, persze nagyrészt reménytelenül. Malcolm Bricklin zűrös hátterű amerikai üzletember akarta a QQ-t Amerikában is árulni, de a GM a nyilvánvaló másolt dizájn mellett a Chevy és a Chery nevek között hasonlóságot is meglebegtette, így végül nem lett belőle semmi. Azóta viszont a Fiattal és a DaimlerChryslerrel tárgyalnak. A Fiattal motorok beszállításról, a DC-vel meg arról, hogy a Dodge márka alatt áruljanak Amerikában kisautókat. Előbb-utóbb összejön.
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Viszonylag pofátlan Infiniti-nyúlás.


Dadi

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A képen egy emlékezetből rajzolt BMW X5 látható

Régebben ők is katonai járműveket gyártottak, 1988-ban készült első polgári járművük, egy SUV. Kis gyártó, évi 30 ezer autóval, de a másolást szinte tökélyre viszik a Baoding Dadi City Leading SUV-val, ami egyszerűen egy BMW X5. Viszont ezerszer viccesebb neve van.
A logóról

network.hu

 

 

 


 

A Chrysler/Dodge 1963 és 1993 közötti Pentastarja, körbe helyezve és egy kicsit megbolondítva. A BMW-vesék mellett különösen dezorientáló.

 

Dongfeng

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dongfeng Little Prince, mint Kisherceg

A kulturális forradalom indítása után két évvel, 1968-ban alapította maga Mao Ce-tung, az imperialistáktól rettegve Kína fejlett tengerparti vidékétől nyugatra, Hubei tartományban. Neve keleti szelet jelent, és mára Kína második legnagyobb autógyártója. Több külföldi autógyárral - PSA-csoport, Nissan, Honda, Kia, Hyundai - gyárt közösen kocsikat.
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Egymást űző madarak, egymás farka után kapó delfinek, ahogy tetszik, nyugati vagy japán autógyárra nem hasonlít.


First Automotive Works (FAW)

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hamis Rolls



Döbbenetes gondolat, de 1953 óta létezik. De annyira, hogy az Audival együttműködve külön belpiacos A6-ot gyárt, és nem csóró piacra készült fűnyírómotorost, hanem luxusváltozatot, hosszított tengelytávval, A6L néven. A többi nagy gyárhoz hasonlóan az FAW is közös üzemeket működtet külföldi vállalatokkal: az Audin kívül a Toyotával és a Volkswagennel. Sőt, külön luxusdivíziója van, a Hongqi, ami eleinte szovjet licenc alapján gyártott pártembereknek cirkálókat, aztán 2005-ben bemutatta az ultimate kínai limót, a HQD-t. A Rolls-Royce Phantomnál nagyobb Phantom-kópia, buickos-maseratis lyukakkal az első kerék mögött, és a világ minden bizonnyal legbizarrabb fényszóróival, amit egész nyilvánvalóan egy idegen civilizáció szemeiről mintáztak. Vagy a Citroën C6 hátsó lámpájáról.
A logóról

network.hu

 

 

 


 

Az angol autók kedvenc szárnymotívumának kínai verziója, ami a kínai írásjelek képiségének köszönhetően ráadásul szóvicc: az automobil írásjele meglepően hasonlít egy madár szárnyára. Öndefiníciójuk szerint: "a FAW a világ tág egeit rója, szárnyait széttárva, magasra és messze repül a fényes kék égbe."


Foton

network.hu


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Határozottan SsangYongos lámpák

Alig tíz éves cég, buszokat, kamionokat, markolókat gyárt (a következő márkák alatt: Auman, AUV, View, Saga, Aumark, Ollin, Sup and Forland), de nem is ez az érdekes, hanem a logója…

network.hu

 

 

 

 


 

…amit előttük az F-Prot vírusölő használt.


Geely

network.hu






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------GEELY BEAUTY LEOPARD!

A Geely volt az első független autógyártó. Hűtőszekrények gyártásával kezdte, motoralkatrészekkel folytatta, innen már egyenes út vezetett 1994-ben a motorbiciklikig és robogókig, majd 1998-ban az autókig. Ha Geelyre vágyik, várjon 2008-ig: akkor jön ki a mindennél fantasztikusabb nevű Geely Beauty Leopard (Geely Szépségleopárd!) kupé. Ami nem sportkupé: 1,3-as és 1,5-ös motorok közül választhatunk majd, tréfásan apró kerekekkel. De ilyen névvel kinek nem kéne? Ha csaj lennék, jobban érdekelne egy Szépségleopárd, mint egy BMW 335i, szinte biztosan.
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Első ránézésre kiköpött Mercury volt, aztán árnyalódott a kép.


Great Wall

network.hu

 







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Állítólag Panda

Egy rendes vállalat! A legnagyobb magánkézben lévő kínai autógyár, a hongkongi tőzsdén jegyzik, több tucat fejlődő országba exportálnak. A dizájnerek elsőszámú eszköze a Great Wallnál is az indigópapír: az új Peri lótifutiautó a Fiat Panda milliméterpontos mása. Luca di Montezemolo Fiat-vezér csak annyival kommentálta, hogy legalább jó ízlésük van. De a Fiat perelni fog, ha a Perit Európába is behozzák. Márpedig ez a terv. A Great Wall már odáig is eljutott, hogy saját hárombetűs rövidítést csinált Hover nevű mini-SUV-jának. A leginkább Dodge Caliber-es autó a CUV, mint City Utility Vehicle kategóriát kapta. Pedig a hülye európai-amerikai betűleves az, amit nem kéne nyúlni, mennyivel jobb kategórianév lenne például a Sziporkázó Repülő Kisdoboz.
A logóról

network.hu

 

 

 

 


 

Stilizált bástya a névadó Kínai Nagy Falról, más autógyárra különösen nem emlékeztet. Nézzék meg viszont a weboldalukat, ahol a klasszikus csillagmezős képernyővédőből jönnek elő a Great Wall autók.


Jiangling

network.hu






--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Így néz ki egy nullapontos törésteszt

Újabb nagy múltú vállalat, a gyökerek egy teherautószerelő-üzemig vezetnek, ami 1952-ben nyílt. 1997 óta gyártanak licenc alapján Ford Transit furgont, de saját autójuk is van: a Landwind. A szemnek semmiféle kapaszkodót nem kínáló SUV, talán csak a hatalmas, játékautós műanyag kerékívdomborításokat lehet kiemelni rajta. Meg a nullás töréstesztet.

Friss: Máté olvasó megtalálta a fenti képet mozgásban, itt tekinthető meg.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Egyben arra a gyerekkori kérdésre is választ ad, hogy mi történik a tonhalakkal, mielőtt forgáccsá törve a konzervdobozba kerülnek.
A logóról

network.hu

 

 

 


 

Kísértetiesen emlékeztet egy számítógépgyártóra, ami a nyolcvanas évek elején ment csődbe (de nem az Atarira). Ha eszembe jutna a neve!

Friss: velocity olvasónak eszébe jutott, nem számítógépgyártó, hanem az Isuzu.


Nanjing Automotive Group

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ópiumháború 2.0

Nemhogy régi, hatvan éves: 1947-ben alakult. Haszonjárművekkel kezdte, a kínai mintát követve közös céget hozott létre a Fiattal és az Ivecóval. De nem is ez az érdekes, ők vették meg a tavalyelőtt csődbe ment Rovertől az MG márkát. Úgyhogy a jövő aranyosan beázó roadsterei már kínai autók lesznek. És valószínűleg nem fognak beázni. Angolnak lenni a 21. század elején nagyon, nagyon messze van a habostortától.
A logóról

network.hu

 

 

 

 

 

 


 

NEC? NASA? Van ebben minden. Mindenképp technológiai cég és nem autógyár, leginkább a Terminátor 2-ből a Skynet.

 

network.hu


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ópiumháború 3.0

Az öt nagy gyártó egyike. A General Motorsszal van közös vállalata, illetve övék a SsangYong fele. Az összedőlt MG Rovernek ők a Rover felét vették meg, de a neve nélkül: Roewe néven élesztik majd újjá. A Rovert könnyű volt kimondani, ennek vége: roo-eevey.

network.hu

 

 

 



A (Roewe) logóról

 

Egyszerű Rover-remix.


Zhongxing

network.hu







--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A Grandtiger

SUV-okat és pick-upokat gyárt. Mindegyiket nagyszerű névvel. A nagymacskakedvelőkre (Gold Lion, Tiger, Grandtiger), a hadseregfetisisztákra (Admiral, Cruiser) és a kerekekre vágyó Madonna-rajongókra (Lucky Star) egyaránt gondoltak.
A logóról

network.hu

 

 

 


 

Határozottan mazdás, tükrözős csellel.

Ezek az autók egyelőre nemigen léteznek Európában. Persze ebben valószínűleg a rengeteg másolt dizájn és logó is közrejátszik. Európa és Amerika szerzői jogai egyáltalán nem érvényesíthetők Kínában, de egészen más a helyzet, ha európai vagy amerikai bíróságok előtt kell ezzel elszámolni. De ne gondoljuk, hogy ez akadályt fog jelenteni a kínai autóiparnak: Hollywood is azért épült a nyugati parton, hogy a keleti parton élő Thomas Edison szabadalmait megkerülhessék. Ha túlesnek a gyerekbetegségeken és a nyilvánvaló másoláson, a világ nagy autógyártói hideg verejtékkel a homlokukon ébredhetnek minden reggel. Mert a kínai munkás nem kér sok pénzt, viszont nagyon, nagyon sok van belőle.

És külön fejezet a Hongqi HQD. Mert egy dolog lenyúlni valami teljesen érdektelen szedánt vagy SUV-ot, a Rolls-Royce Phantom indigózásához bizony attitűd kell. Pláne ha a másolat szélesebb és hosszabb, mint az eleve birodalmi csillagrombolónyi eredeti. És az attitűd messzire visz.

Nekem azért változatlanul a Geely Beauty Leopard kéne. Merész, határozott név, és még jól is néz ki. Mondjuk remélem elfér benne egy Nissan 300ZX Twin Turbo motorja. Na jó, legalább egy Golf GTI-é.

Köszönjük Ye Zi Qiangnak, hogy magnóra mondta a gyárak nevét: 1. RÉSZ

Köszönjük Ye Zi Qiangnak, hogy magnóra mondta a gyárak nevét: 2. RÉSZ


Már a Smartot sem kímélik 

 

network.hu

 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Utolsó pillanatban kaptuk a hírt. A korábban Kínát már egy Honda CR-V klónnal és a sokféle közül az egyik BMW X5-koppintással megajándékozó Shijiazhuang nevű cég a pekingi Auto China 2006 kiállításon bemutatta az új Smart Fortwo-hoz kísértetiesen hasonlító másolatát. Nézzék csak meg az ajtónyitó kilincset, a Tridion utascella-jellegű fényezést, meg egyáltalán, az egészet. A kocsit 0,8 literes, háromhengeres benzinmotor hajtja, a hossza 25 centiméterrel haladja meg a német példaképét. Ez különben a nyújtottabb orr-részen látszik is. A kis hátsó üvegrész azonban még inkább a régi Smartéra hasonlít. Az 1988-ban alapított kínai vállalat évente 30 ezer autót állít elő.

 

Forrás: totalcar

Címkék: autó autógyártás hasonmás kínai per piac új

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 6 napja

Kilenc dolog, ami naggyá tette a kínai autóipart | 2024. nov 16.

A kínai autógyártás bő negyven éve indult, húsz év alatt pedig lényegében a nulláról jutottak el az évi egymillió autóig. Tíz évvel később, a 2010-es évek elejére a világ legnagyobb autógyártó nemzetévé váltak, és újabb tíz év kellett ahhoz, hogy Kína a világ legnagyobb autóexportőre legyen, darabszámban maga mögé utasítva a német, a japán és az amerikai autóipart.

Mielőtt rátérünk arra, hogy mit csinál másként Kína és a kínai autógyártók (illetve miért nem lehet ezt a két fogalmat különválasztani), érdemes leszámolni a kínai autóiparral kapcsolatos három sztereotípiával, melyek egykor igazak voltak, de mostanra már érvényüket vesztették.

1. Csak másolni tudnak.

A legtöbb kínai autón megtalálhatjuk a nyugati és a japán márkák jellegzetességeit. Van, aminek a hátuljáról a Nissan jut eszünkbe, van olyan tetővonal, amelyet egyértelműen a Porsche Panamera ihletett, de ez az állítás már csak a részletekre igaz. A kínai forgalmat nézve igazán egyedi formák nem jönnek szembe, de már olyan sem, ami egy-egy európai modell szolgai másolata lenne. Ők egyébként a másolást inkább tanulásnak hívják, és beszéltem olyan kínai autóipari vezetővel, aki szerint a németektől már megtanulták, amit kellett.

2. Gagyit gyártanak.

A belépő szintű modelleknél ők sem tudnak csodát tenni, de arról már szó sincs, hogy a termékeiket ne lehetne odaállítani nyugati márkák mellé. A luxusautók piacának meghódítása még lőtávolon kívül van, de a prémium szegmensben már fenyegetőek. A kínai autók minőségén már nem lehet fennhangon kacarászni, némelyik európai márka minőségi problémáit és az ezeket követő visszahívások listáját nézegetve teljesen indokolt a kényelmetlen fészkelődés.

3. A kínai autó olcsó.

Ez csak részben igaz: a belső piacon valóban egészen olcsón tudnak autót adni, például ötmillióért kapni kimondottan kívánatos kompakt elektromos SUV-t és 14 millióért pedig minden szempontból teljesen vállalható, méretben a Tesla Model 3 és Model S közé belőtt, látványos és kényelmes elektromos szedánt. Ugyanakkor mire ezek a modellek megfelelnek az európai szabványoknak, idehajóznak, rájuk kerül a kereskedők haszna, a marketingköltség, a vám és az áfa, inkább csak versenyképesek lesznek, mint olcsók.

Most, hogy a három fő sztereotípiával leszámoltunk, rátérhetünk azokra az okokra, amik a kínai autóipart húsz év alatt meghatározó tényezővé tették. A folyamat a szemünk előtt zajlott le, rendkívül rövid idő alatt jutottak el a nevetséges próbálkozásoktól az európai és az amerikai autóipar jelentős részére valóban fenyegető árnyékot vető modellekig,

-- és erre a fenyegetésre, ahogyan Kína teljes gazdasági nyomulására, a nyugati világnak egyszerűen nincs válasza.

Arról viszont egyelőre igen nehéz bármit mondani, hogy mit fog hozni a jövő, egyelőre túl sok a változó és a bizonytalanság, hogy komolyan vehető jóslásokba lehessen bocsátkozni. Az viszont már látszik, hogyan lett a kínai autóipar a Nyugat kihívója.

Saját játékszabályok

Bár a kínai autóipar által bejárt út sok ponton hasonlít a dél-koreaira és a japánra, Kína soha nem fogadta el teljesen a Nyugat által kitalált játékszabályokat. Méreténél, nyersanyag-készleteinél és népességénél fogva mindig is kevésbé volt kitéve a nagyhatalmak játszmáinak, mint Japán, Korea vagy akár Vietnám és Thaiföld. Keményen és agresszívan kiálltak az érdekeikért, például sokáig csak úgy engedtek be az országba külföldi gyártót, ha azok helyi vegyesvállalatot hoztak létre, legalább 50%-os kínai tulajdonrésszel (ezt 2022. január 1-én törölték el). Míg Japán részben a Kínával való történelmi szembenállás miatt a nyugati világhoz csatlakozott, Dél-Korea pedig nagyon hasonló utat járt be, csak őket éppen Észak-Korea sodorta a közelebb Amerikához, Kína a mérete és erőforrásai miatt megtehette, hogy önálló világhatalomként építkezzen.

### Japán és Dél-Korea útja, extrém röviden összefoglalva

Japánban már az 1900-as évek elején gyártottak autókat, de a személyautó-iparuk igazából a hatvanas években indult be. 1965-ben még csak 100 000 autót exportáltak, 1975-ben már több mint 1,8 milliót. Nekik egyébként ez az 1965-1975 volt a másolásról szóló időszakuk, ahol Kína nagyjából 15 éve tartott. A nyolcvanas években a japán autóipar már nagyon erősen az exportra épített, 1980-ban a szigetországban gyártott járművek 54 százaléka exportra készült, majd 1981-ben a Honda gyárat épített Ohióban, 1982-ben a Nissan Tennessee-ben, a Toyota pedig a GM-mel karöltve 1987-ben Kentucky-ban építkezett, míg a Mitsubishi a Chryslerrel közösen Illinoisban hozta létre a saját üzemét. A japán autógyártás leginkább az amerikai piactól függött és függ ma is. Viszont sikerrel maguk mögött hagyták a múltat, és míg a második világháború utáni 20-30 évben a Made in Japan szitokszó volt és az ócska gagyi szinonimájaként használták, ma már a kiváló minőséggel azonosítják.

A dél-koreai autóipar nagyjából 20-30 év lemaradással rajtolt a japánhoz képest, ugyan már az 1960-as években elindult, de az első koreai autó, a Kia Brisa csak 1974-ben készült el. Noha a Brisát exportálták Görögországba és a Közel-Keletre is, a mostani struktúrák a nyolcvanas években alakultak ki, és ebben leginkább külföldi gyártók segítettek. A Hyundai például a Mitsubishire a Kia pedig a Mazdára támaszkodott, a Daewoo a General Motors hátterével, a Ssangyong pedig a Mercedes-Benz támogatásával szállt be a versenybe.

A nyolcvanas években a beszámolók alapján a koreai autóknak rossz hírük volt, gyenge minőségűnek és megbízhatatlannak tartották őket. Bár a kilencvenes években hatalmas fejlődésen mentek keresztül ezek a cégek, és nagyon célzottan elkezdték az exportra termelést, 1997-ben a távol-keleti gazdasági összeomlás nehéz helyzetbe hozta a dél-koreai autóipart. A Kia 1998 csődöt jelentett és a Hyundai irányítása alá került, a Daewoot 2000-ben maga alá temették a hitelek, és soha nem tudtak talpra állni, a romjain pedig a General Motors, a Suzuki és a kínai Shanghai Automotive osztozkodott. A Samsung Motorst a Renault vásárolta meg, a Ssangyongot a Daewoo hagyatékából a Shanghai Automotive szerezte meg, de az egészből győztesen kikerülő Hyundai sem maradt volna talpon a Daimler-Chryslertől kapott 571 millió dolláros tőkeinjekció nélkül. A dél-koreai autógyártás a kétezres évek közepére már az európai, amerikai és japán márkák ellenfelévé vált, és mostanra már mindenki elfelejtette, hogy a Hyundai, a Kia, a Daewoo és a Ssangyong típusokat harminc éve még a világ legrosszabb autóiként emlegették. ###

Állami hátszél

A kínai autóipar eddig bejárt ívében rendkívül fontos szerepe van annak, hogy az öt legnagyobb kínai autógyártó állami tulajdonban van, és az állam komplett iparstratégiával segíti az autógyártást. A nyersanyag kitermeléstől és -elosztástól kezdve a beszállítói láncokon át a jogszabályi környezetig minden központi irányítás alatt áll, Kína birtokolja a világ akkumulátorgyártó kapacitásainak 80%-át, illetve maga a kereskedelmi offenzívát a Temuhoz hasonlóan állami hátszél hajtja.

Az egész rendszer fegyelmezetten követi a központi utasításokat. Nincs olyan, mint Európában, ahol a szabályozói testületek ütköznek az autóipari lobbival.

-- Az állami segítség nem versenyképtelen termékek támogatására folyik el, hanem a háttéripart erősíti.

De nem csak a nagy képet illetően mozdulnak együtt a gyártók az állam döntéseivel, hanem kisebb ügyekben is fegyelmezetten viselkednek, például miután az Európai Parlament megszavazta a kínai gyártású elektromos autókra kivetett védővámot, a kínai állam felszólította az autógyártókat, hogy ne fektessenek be azokban az európai országokban, amelyek támogatták az extra vámot (tíz ország, köztük Franciaország, Lengyelország és Olaszország), és a szavazáson tartózkodó országok esetében is óvatos és körültekintő befektetést javasoltak. Ugyanakkor a nemmel szavazó országokba való befektetéseket kimondottan bátorítják, ilyen például Magyarország és Németország.

Képesek nyerni

Az előző két pont (a központi irányítás, a fegyelmezett végrehajtás és a nyugat által kitalált játékszabályok el nem fogadása) következményeként sorban nyernek. Kína az elmúlt hatvan évben önerőből vált szuverén nagyhatalommá politikai, gazdasági és katonai téren, ilyesmire pedig a gyarmatosítás és az ipari forradalom óta nem volt példa. Ezt ráadásul érdemes azzal kiegészíteni, hogy Kína igazából visszajutott erre a státuszra, hiszen az ötezer éves történelmét nézve végig az volt, és az utóbbi párszáz év csak egy kis kilengésnek vagy ritmustévesztésnek tűnik.

Kínának ugyan megvannak a maga problémái a társadalmon belüli hatalmas különbségekkel, az ingatlanválsággal és a csökkenő népességgel, de az autóiparuk éppen nyerő szériában van.

-- Az európai védővámok sem oldják meg a nyugati autóipar problémáit és a hátrányát az elektromos technológiában.

Az ilyen védekező mechanizmusok csak konzerválják a technológiai lemaradást, és inkább gátolják a hazai innovációt. A bevezetett védővámok és a kínai válaszlépések lehetőségeit fejben végigjátszva minden esetben az jön ki, hogy Kína ebből is nyertesen fog kijönni, az ok pedig mindig ugyanaz: az európai autógyártóknak fontosabb a kínai piac, mint fordítva. És Kínában már javában vizsgálják a válaszlehetőségeket, mert olyan nincs, hogy Kínának valamire ne legyen válasza. Az egyik valószínű lépés az lehet, hogy megemelik a 2,5 literes vagy ennél nagyobb hengerűrtartalmú import autókra vonatkozó vámokat. Ilyenekből csupán Németország tavaly 1,2 milliárd dollár értékben szállított Kínába.

### Bejöhet-e Kína módszere Kína ellen?

A francia kormány és az Európai Bizottság (a vámháború két fő támogatója) arra próbálja rávenni a kínaiakat, hogy az európai autóiparral együttműködve jelenjenek meg a kontinensen, ráadásul olyan módon, hogy ne csak összeszerelő üzemeket hozzanak ide, hanem osszák meg a technológiákat a helyi gyártókkal, mindezt olyan vegyesvállalati formában, ahogyan Kína beengedte a kilencvenes években a nyugati gyártókat.

Ilyen együttműködésre egyébként már van példa, Spanyolországban a Chery Group indított vegyesvállalatot az Ebro nevű startuppal, akivel közösen fogják Barcelona mellett gyártani a már Magyarországon is kapható Omoda 5-öt, illetve az Ebro a Cherytől licenszelt technológián alapuló saját modelleket mutathat be. ###

Úgy látszik, hogy kínai válaszlépés nélkül is lábon lőtte magát Európa a védővámokkal, ugyanis régi márkák elektromos modelljei is készülnek Kínában, például a BMW ix3, a Dacia Spring, a Cupra Tavascan, a Citroën C5X, vagy éppen a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo EX30, illetve a Tesla Model 3 alapváltozata is. Ezekre ugyanúgy érvényes az EU-s büntetővám, mint a BYD és a MG kínai gyártású modelljeire.

Hosszú távon gondolkoznak

Kínának nem csak átfogó stratégiája van, hanem mindezzel hosszú távra terveznek. Kínai autóipari dolgozókkal folytatott beszélgetésekben visszatérő elem volt, hogy az előttük álló kihívások tekintetében az idő nekik dolgozik. Ahogyan negyven éve is megvoltak a tervek előre, most is úgy gondolják, hogy a következő évtizedekre is be vannak tárazva a célok és a hozzájuk vezető megoldások. A nyolcvanas években az autógyártásuk technikai és szervezeti szinten ott tartott, mint az amerikai a harmincas években, és a teherautógyártásban szerzett szerény tapasztalatokat próbálták átültetni személyautóra. Akkor az ott járt nyugati szakértők úgy fogalmaztak, hogy azt a bő ötven év hátrányt soha nem fogják ledolgozni.

Hogy mégis le tudták dolgozni, azt jelentős részben két, évtizedes távlatú stratégiának köszönhetik. Az egyik az 1994-ben megszületett Első Autóipari Irányelv volt, amely egyfelől jelentős büntetővámot vetett ki a külföldről behozott autókra, ugyanakkor támogatta a vegyesvállalatok létrehozását. Tíz évvel később érkezett a Második Autóipari Irányelv, amely a belföldi motorizáció helyett a nagymennyiségű külföldi exportot tűzte ki célul.

Gyorsan alkalmazkodnak

A kínai gyártási ökoszisztéma két erőssége az agilitás és a méret: a hatalmas kapacitáshoz elképesztő rugalmasság tartozik. Ez a teljes iparra igaz, nem csak az autógyártásra. A gyárakhoz páratlan beszállítói hálózat tartozik, ami a csavaroktól a mikrochipekig bármit elő tud állítani, ráadásul nagyon gyorsan, órák alatt tudnak váltani vagy módosítani. Az erre a háttérre támaszkodó gyáraknak ez elképesztő szabadságot ad, legyen szó utolsó körös módosításról vagy egy későn felfedezett műszaki problémáról, szinte azonnal át tudnak állni.

-- Míg a nyugati autóiparban az ötlettől a termékig 5-10 év telik el, Kínában ennek töredéke alatt tudnak reagálni a változásokra.

Ez a gyors mozgás tette őket vezetővé az elektromos autók terén. Felismerték, hogy ezen a téren nincs ledolgozandó hátrányuk, és elképesztő sebességgel állították át villanyautózásra a gazdaságot. Már 2018-ban külön szabályokat hoztak a villanyautó gyártásra, és kívül helyezték őket a korlátozásokon (így lehet a sanghaji Tesla üzem 100% Tesla tulajdonban), illetve minden támogatást megadtak az iparágnak. A kínai gyártási környezet gyorsaságának és a támogatásnak köszönhetően hatalmas teret kapott a kísérletezés, szinte hetente jelentik be az újabb márkákat és modelleket a nagy gyártók. A kínai kínálat valóban áttekinthetetlen, ezért autóválasztó appok segítik a vevőket, amelyekben különböző paraméterek szerint lehet szűrni – nagyjából úgy, mint amikor mobiltelefont veszünk.-

Erősödő belső piac

A kínai gazdaság egyik fenyegető problémája a GDP-hez mérten alacsony belső fogyasztás. Kína GDP-je 2023-ban 17,79 billió dollár volt, vagyis az Egyesült Államok (27,36 billió dollár) után a világ második legnagyobb gazdasága. Az egy főre jutó GDP viszont csak 12 614 dollár volt, amivel nem hogy Amerikától (81 695 dollár) elmarad, hanem Magyarországtól (22 147 dollár) és Bulgáriától (15 797 dollár) is, vagyis ha a GDP/főt nézzük, nagyjából Montenegró szintjén mozog. Ugyanakkor a hatalmasak a társadalmi egyenlőtlenségek, és hiába él a társadalom jelentős része borzasztó életszínvonalon, körülbelül 300 millióan így is európai értelemben véve is jó módban élnek, és ez a réteg egyre bővül. Ezzel párhuzamosan

-- az Alibabán felnőtt kínai fiataloknak már egyáltalán nem ciki a Made in China, és már nem feltétlenül vesznek kizárólag presztízsből európai vagy amerikai termékeket.

És ahogyan Japán rá tudta venni a lakóit a hatvanas években a fogyasztásra, és stabilizálta az exportnak túlzottan kitett gazdaságát, Kína is ugyanezt teszi éppen, állami támogatással serkentik a belső piacot, például aki újabb és tisztább üzemű, vagy a meglévőnél kisebb belső égésű motorral szerelt autót venne, jelentős támogatást kap rá.

Megtanulták a gyártást

Ahogyan a cikk elején a másolásról szóló tévhitnél írtam, hogy ők a másolásra tanulásként tekintenek, és ahogyan Charlie Zhang, a Chery Automobile alelnöke mondta egy ebéd során a Kínában tevékenykedő Volkswagenre utalva: amit kellett, azt már megtanulták a németektől. És ezen a ponton nem az európai prémium modellekre zavarba ejtően hasonlító helyi típusokra kell gondolni, hanem a gyártás struktúrájára.

A gyártásszervezést és a menedzselést már megtanulták, a nagy márkák vertikálisan integrált rendszerben dolgoznak, és hazai pályán már megverték a külföldi gyártókat (ld. feljebb: Képesek nyerni). A kizárólag elektromos és plug-in (konnektorról is tölthető) hibrid autókat gyártó BYD például idén túllépte a hárommillió eladott autót – a Tesla ezalatt 1,8 millióval a második helyig jutott, a Volkswagen pedig valamivel több mint egy millió EV-vel és plug-in hibriddel a harmadik, miközben Kínában 25%-kal esett vissza a forgalmuk. 2000 óta az idei az első év, hogy nem a VW adta el a legtöbb autót Kínában. De ugyanígy esett a Ford és a General Motors részesedése is, a külföldi márkák két éve még a piac 53%-át uralták, ez idén 33%-ra zsugorodott.

1994-től kezdve a nyugati márkák hatalmas pénzeket kerestek Kínában, most viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy jönnek az ínség évei: a GM a kínai piacon veszteségbe fordult, a Toyota bevételei 70 százalékot estek a második negyedévben, a Mitsubishi pedig már 2023-ban kivonult, a Honda és a Hyundai pedig leépítésekbe és gyárbezárásokba kezdett. Ezzel párhuzamosan a kínai gyártók exportbevételei egyre nőnek, tehát nem csak a saját belső piacukról szorítják ki a külföldieket, hanem már idegenben is egyre nagyobb szeletet kanyarítanak maguknak.

Gőzerővel függetlenednek

Kína amit tud, azt legyártja magának, nyersanyagon kívül lényegében csak a csúcstechnológiát és know-how-t vásárolnak. Éppen ezért még támaszkodnak nyugati partnerekre, például önvezető rendszerek fejlesztésében a kínai gyártók előszeretettel működnek együtt nyugati cégekkel, mint amilyen a Bosch is, de látszik a törekvés, hogy ezen a téren is teljesen függetlenek legyenek a nyugati technológiáktól.

Az önvezetésben egyébként már igen közel állnak az ezen a téren sokáig behozhatatlannak gondolt Teslához. Vita tárgyát képezi, hogy mekkora a különbség, de ezt a különbséget már nem években, hanem hónapokban mérik.

Sok vasat tartanak a tűzbe

A kínai városok utcáin sétálva úgy tűnik, mintha nem lenne két egyforma autó, az európai és amerikai márkák mellett megszámlálhatatlan helyi márka és típus van jelen a forgalomban. A már áttekinthetetlenül sok márkáról és a hetente bejelentett új modellekről ők sem gondolják, hogy mind életképes koncepció. Sok próbálkozásról elismerik, hogy kizárólag az állami hátszél hajtja őket. Ezek túlnyomó része szerintük is el fog tűnni a süllyesztőben, viszont amely gyártók Kínán kívül is beruháznak, gyárakat és alkatrészraktárakat építenek Európában, vagyis valódi, hosszú távra nyúló szolgáltatást akarnak nyújtani, azok túl fogják élni a következő évtizedet, és ki fogják hasítani a maguk szeletét a világ autópiacából.

Ahogyan az önvezetés esetében is, ennek a mértékéről is lehet vitatkozni, de

-- nem az a kérdés, hogy az európai autóipar le tudja-e nyomni a kínait, hanem hogy mekkora területet fog veszíteni a következő évtizedekben.

https://forbes.hu/uzlet/kinai-autogyartas-hibrid-ev-tesla-wuhu-omoda-technologia-piac-trend/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:

A_nagykorut_50_ev_mulva_nina_kov_drondisztopiajaban__foto_olajos_tamas_with_midjourney_2180877_2621_s

Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...

M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre 15 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...

M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...

M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:

Országos havazás a következő napokban már nem várható,...

M Imre 16 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:

A fényképen szereplő "úriember", aki...

M Imre 21 órája új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu