Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kínai autó, muhaha, gondolhatnám, ha nem egy olyan számítógépen írnám ezt, aminek a Tervezték Kaliforniában, összeszerelték Kínában felirat áll az alján.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dehát az autó az mégiscsak más! Nem holmi számítógép vagy telefon, amit másfél évente kidobunk. Az autónak nemzeti karakter kell, lehetőleg sok évtizedes, lehetőleg győzelmektől gazdag versenymúlttal díszítve. Ha Alfa Romeót veszünk, nem egy dobozért és négy kerékért adjuk a pénzünket, hanem mert ott bújik a bőre alatt Tazio Nuvolari. Avantgárd francia autókat akarunk, könnyű, sötétzöld, szerethetően beázó angolokat, gyilkos ezüst németeket, és így tovább, ad infinitum.
És a lekvár-futóműveiért és újrafelhasznált Big Mac dobozokból készült belsőiért Európából olyan szívesen lenézett Amerika? Egyszerűen nem lehetne róla beszélni az autó nélkül. Mit gondolt a képzelt amerikai a hatvanas évek elején, ahogy a duzzadó króm mögül kikandikálva megpillantott egy Toyotát vagy egy Hondát? Akkora motorral, ami Amerikában egy banánt nem zúzna péppé a turmixgépben. Talán hogy fiam, a rendes autóban V8 van elöl, hajtás hátul, és két tonna krómacél a kettő között, majd gurgulázva elhajtott. Aztán eltelt negyven év, és idén a Toyota lesz a legnagyobb autógyártó a világon. Ráadásul úgy, hogy az amerikai autógyárak adósságához át kell állítani a Kínában gyártott zsebszámológépet tudományos üzemmódra. Hogy elférjen az összes számjegy, mínuszjellel az elején. A japán autógyárak meg gyakorlatilag pénznyomdák.
És ne legyenek illúzióink: a következő hullám a kínai autó lesz. Már ma is ciánnal meghintett szívként állna le a világgazdaság, ha elöntené a víz a Gyöngy-folyó deltáját, a kínai ipar közepét. És ma még hivatalosan kommunisták! Mi lesz, ha a rendszer összecsomagol és eltűnik? És másfél milliárd ázsiai munkamorállal bíró ember szív még a mainál is nagyobbat a laissez-faire kapitalizmus levegőjéből?
Egyszerű. Övék lesz a világ. Fel lehet rá készülni, még épp van idő.
A mostani kínai autókon még lehet vigyorogni, mert nagyrészt nyugati autók szolgai másai, viccesen lekopírozott logókkal és ad hoc használt stílusjegyekkel, de a japánok is így kezdték. És hiába szerepel még ma is egy japán autóról szóló cikkben többször a lélektelen jelző, mint az Odüsszeiában a leleményes, ez valójában senkit nem érdekel. Ha a kínaiak csak fele olyan jól meg tudják csinálni, amit a japánok megcsináltak, mindnyájan kínai autóval járunk majd egy-két évtized múlva. Tízszer annyian vannak, tele nyersanyaggal és hellyel, és már most is ők gyártják az összes vackunkat.
Addig is, amíg a telefonkönyvből kinézett kínai nyelvtanárra vár, hogy felvegye a nyilván foglalt telefonját, készítettünk egy kis határozót a kínai autókhoz. Valahol köztük van a jövő Toyotája.
Beijing Automobile Works
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------BJC, a korallatollok legyőzője
Angol neve ellenére a kínai kommunizmus közepén, 1958-ban alakult, eredetileg katonai járműveket gyártott. 1984-ben közös vállalatot hozott létre az amerikai AMC-vel Beijing Jeep Corporation (BJC) néven. Négy évvel ezelőtt ültem is egy BJC-ben, olcsó volt és jobban rázott, mint orvhalászott pontyot a kettőhúsz. De anyámmal, apámmal és öcsémmel együtt átjutottunk vele egy meredek, korallba vágott úton.
A logóról
Gyanús Mercedes-Benz-nyúlás, vastag csillagszárakkal.
BYD Auto
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Régi C osztály? Nem!
Kína BMW-je? Vagy inkább Kína Mercedese? És ha hozzáképzeljük, hogy 2003-ban a cég elődjét egy mobiltelefonelem-gyártó vette meg? A 2006-os Pekingi Autószalonon bemutatott, hátrahajtható keménytetős BYD F8 lámpája az előző generációs Mercedes-Benz C osztály milliméterre pontos mása. A logó viszont az elképzelhető legarcátlanabb BMW-nyúlás. Lehet hogy ők úgy vannak a német kocsikkal, mint mi a kínai kajával?
A logóról
Otthon is könnyen elkészíthetjük: jelöljük ki a BMW-logó felét, és Photoshopban adjuk ki a Flip Horizontal parancsot. Kész is van!
Brilliance
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Brilliance Zhonghua a szélcsatornában
Na, itt már lehet kezdeni rettegni. A gyártó Zhonghua szedánját nem más, mint Giorgetto Giugiaro tervezte (aki néhány évtizeddel ezelőtt például a Lamborghini Espadát), a gyártáshoz pedig a BMW adott műszaki segítséget. Nem is merül ki ennyiben az együttműködés: a Brilliance hármas és ötös BMW-ket gyárt licenc alapján a kínai piacra.
A logóról
Megelőzte őket a BYD! Annyira, hogy a gyárnak nincs is külön logója. A Zhonghuának viszont van saját, leginkább emlékezetből rajzolt, lekerekített Maserati.
Friss: Dániel olvasónk szerint Lancia, ami a Maseratival együtt nézve tényleg kiadja a Zhonghuát, szépen.
Chang’an Motors
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Szeretném azt mondani, hogy a kép torzít (Chang'an CM8)
Közös cégei vannak külföldi gyártókkal, 1991 óta létezik a Chang’an Suzuki (teherautókat gyárt, valamint az Altót és a Swiftet), 2001 óta pedig a Chang’an Ford, ami Focusokat, Fiestákat és Mondeókat gyárt CKD-csomagok után. A CKD (Complete, Knocked Down) azt jelenti, hogy az autót valahol legyártják, aztán darabokban átszállítják a célországba, ahol összeszerelik és a helyi piacon eladják: így nem kell utána vámot fizetni. A Chang’an 2005-ben bemutatta első saját autóját, a CM8-at, ami egy magas, pici, aprókerekű egyterű.
A logóról
Leginkább Acura-Toyota hibrid, némi űrhajós-fallikus, sőt, Star Trekes hangulattal megdobva.
Changhe
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fuga friend!
Szintén kínai-japán koprodukció, a Suzukival közösen gyártja a Bertone-tervezte Changhe-Suzuki Idealt, ami a Kia Picanto-Chevrolet Matiz kategóriában szerepel és Kínán kívül Dél-Amerikában is forgalmazzák. Másik autójuk a tréfás nevű Friend (barát), amit Mexikóban a még tréfásabb Fuga néven árulnak: apró minibusz 1,1-es és 1,3-as motorral. Hét embernek! Csodálatos a weboldaluk: a pisai ferde toronyt kerülgetik rajta szárnyaló hangjegyek és flashmadarak.
A logóról
Nincs túlcifrázva, egyszerű tipográfiai játék, viszont látszólag eredeti. Brávó!
Friss: :hitacs olvasó szerint Hyundai és hát tényleg. Amikor ázsiai ázsiainak farkasa.
Chery
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A levelibéka-iskola (Chery QQ)
Kínai termékek géppel fordított használati utasításához hasonlóan rögtön elgépeléssel indít: Cheerynek (vidám) készült, aztán lemaradt egy e, és úgy hagyták. De hosszú í-vel, csíri-nek ejtendő, nem cseri-nek. A Chery a legnagyobb kínai autógyár, 1999 óta létezik, de tavaly már 350 ezer autót adtak el. Kisautójuk, a Chery QQ a Chevrolet (régen Daewoo) Matiz pontos mása, ezért a Daewoo be is perelte, amit annak Chevrolet-vé alakulása után a General Motors folytatott, persze nagyrészt reménytelenül. Malcolm Bricklin zűrös hátterű amerikai üzletember akarta a QQ-t Amerikában is árulni, de a GM a nyilvánvaló másolt dizájn mellett a Chevy és a Chery nevek között hasonlóságot is meglebegtette, így végül nem lett belőle semmi. Azóta viszont a Fiattal és a DaimlerChryslerrel tárgyalnak. A Fiattal motorok beszállításról, a DC-vel meg arról, hogy a Dodge márka alatt áruljanak Amerikában kisautókat. Előbb-utóbb összejön.
A logóról
Viszonylag pofátlan Infiniti-nyúlás.
Dadi
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A képen egy emlékezetből rajzolt BMW X5 látható
Régebben ők is katonai járműveket gyártottak, 1988-ban készült első polgári járművük, egy SUV. Kis gyártó, évi 30 ezer autóval, de a másolást szinte tökélyre viszik a Baoding Dadi City Leading SUV-val, ami egyszerűen egy BMW X5. Viszont ezerszer viccesebb neve van.
A logóról
A Chrysler/Dodge 1963 és 1993 közötti Pentastarja, körbe helyezve és egy kicsit megbolondítva. A BMW-vesék mellett különösen dezorientáló.
Dongfeng
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Dongfeng Little Prince, mint Kisherceg
A kulturális forradalom indítása után két évvel, 1968-ban alapította maga Mao Ce-tung, az imperialistáktól rettegve Kína fejlett tengerparti vidékétől nyugatra, Hubei tartományban. Neve keleti szelet jelent, és mára Kína második legnagyobb autógyártója. Több külföldi autógyárral - PSA-csoport, Nissan, Honda, Kia, Hyundai - gyárt közösen kocsikat.
A logóról
Egymást űző madarak, egymás farka után kapó delfinek, ahogy tetszik, nyugati vagy japán autógyárra nem hasonlít.
First Automotive Works (FAW)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Hamis Rolls
Döbbenetes gondolat, de 1953 óta létezik. De annyira, hogy az Audival együttműködve külön belpiacos A6-ot gyárt, és nem csóró piacra készült fűnyírómotorost, hanem luxusváltozatot, hosszított tengelytávval, A6L néven. A többi nagy gyárhoz hasonlóan az FAW is közös üzemeket működtet külföldi vállalatokkal: az Audin kívül a Toyotával és a Volkswagennel. Sőt, külön luxusdivíziója van, a Hongqi, ami eleinte szovjet licenc alapján gyártott pártembereknek cirkálókat, aztán 2005-ben bemutatta az ultimate kínai limót, a HQD-t. A Rolls-Royce Phantomnál nagyobb Phantom-kópia, buickos-maseratis lyukakkal az első kerék mögött, és a világ minden bizonnyal legbizarrabb fényszóróival, amit egész nyilvánvalóan egy idegen civilizáció szemeiről mintáztak. Vagy a Citroën C6 hátsó lámpájáról.
A logóról
Az angol autók kedvenc szárnymotívumának kínai verziója, ami a kínai írásjelek képiségének köszönhetően ráadásul szóvicc: az automobil írásjele meglepően hasonlít egy madár szárnyára. Öndefiníciójuk szerint: "a FAW a világ tág egeit rója, szárnyait széttárva, magasra és messze repül a fényes kék égbe."
Foton
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Határozottan SsangYongos lámpák
Alig tíz éves cég, buszokat, kamionokat, markolókat gyárt (a következő márkák alatt: Auman, AUV, View, Saga, Aumark, Ollin, Sup and Forland), de nem is ez az érdekes, hanem a logója…
…amit előttük az F-Prot vírusölő használt.
Geely
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------GEELY BEAUTY LEOPARD!
A Geely volt az első független autógyártó. Hűtőszekrények gyártásával kezdte, motoralkatrészekkel folytatta, innen már egyenes út vezetett 1994-ben a motorbiciklikig és robogókig, majd 1998-ban az autókig. Ha Geelyre vágyik, várjon 2008-ig: akkor jön ki a mindennél fantasztikusabb nevű Geely Beauty Leopard (Geely Szépségleopárd!) kupé. Ami nem sportkupé: 1,3-as és 1,5-ös motorok közül választhatunk majd, tréfásan apró kerekekkel. De ilyen névvel kinek nem kéne? Ha csaj lennék, jobban érdekelne egy Szépségleopárd, mint egy BMW 335i, szinte biztosan.
A logóról
Első ránézésre kiköpött Mercury volt, aztán árnyalódott a kép.
Great Wall
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Állítólag Panda
Egy rendes vállalat! A legnagyobb magánkézben lévő kínai autógyár, a hongkongi tőzsdén jegyzik, több tucat fejlődő országba exportálnak. A dizájnerek elsőszámú eszköze a Great Wallnál is az indigópapír: az új Peri lótifutiautó a Fiat Panda milliméterpontos mása. Luca di Montezemolo Fiat-vezér csak annyival kommentálta, hogy legalább jó ízlésük van. De a Fiat perelni fog, ha a Perit Európába is behozzák. Márpedig ez a terv. A Great Wall már odáig is eljutott, hogy saját hárombetűs rövidítést csinált Hover nevű mini-SUV-jának. A leginkább Dodge Caliber-es autó a CUV, mint City Utility Vehicle kategóriát kapta. Pedig a hülye európai-amerikai betűleves az, amit nem kéne nyúlni, mennyivel jobb kategórianév lenne például a Sziporkázó Repülő Kisdoboz.
A logóról
Stilizált bástya a névadó Kínai Nagy Falról, más autógyárra különösen nem emlékeztet. Nézzék meg viszont a weboldalukat, ahol a klasszikus csillagmezős képernyővédőből jönnek elő a Great Wall autók.
Jiangling
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Így néz ki egy nullapontos törésteszt
Újabb nagy múltú vállalat, a gyökerek egy teherautószerelő-üzemig vezetnek, ami 1952-ben nyílt. 1997 óta gyártanak licenc alapján Ford Transit furgont, de saját autójuk is van: a Landwind. A szemnek semmiféle kapaszkodót nem kínáló SUV, talán csak a hatalmas, játékautós műanyag kerékívdomborításokat lehet kiemelni rajta. Meg a nullás töréstesztet.
Friss: Máté olvasó megtalálta a fenti képet mozgásban, itt tekinthető meg.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Egyben arra a gyerekkori kérdésre is választ ad, hogy mi történik a tonhalakkal, mielőtt forgáccsá törve a konzervdobozba kerülnek.
A logóról
Kísértetiesen emlékeztet egy számítógépgyártóra, ami a nyolcvanas évek elején ment csődbe (de nem az Atarira). Ha eszembe jutna a neve!
Friss: velocity olvasónak eszébe jutott, nem számítógépgyártó, hanem az Isuzu.
Nanjing Automotive Group
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ópiumháború 2.0
Nemhogy régi, hatvan éves: 1947-ben alakult. Haszonjárművekkel kezdte, a kínai mintát követve közös céget hozott létre a Fiattal és az Ivecóval. De nem is ez az érdekes, ők vették meg a tavalyelőtt csődbe ment Rovertől az MG márkát. Úgyhogy a jövő aranyosan beázó roadsterei már kínai autók lesznek. És valószínűleg nem fognak beázni. Angolnak lenni a 21. század elején nagyon, nagyon messze van a habostortától.
A logóról
NEC? NASA? Van ebben minden. Mindenképp technológiai cég és nem autógyár, leginkább a Terminátor 2-ből a Skynet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Ópiumháború 3.0
Az öt nagy gyártó egyike. A General Motorsszal van közös vállalata, illetve övék a SsangYong fele. Az összedőlt MG Rovernek ők a Rover felét vették meg, de a neve nélkül: Roewe néven élesztik majd újjá. A Rovert könnyű volt kimondani, ennek vége: roo-eevey.
A (Roewe) logóról
Egyszerű Rover-remix.
Zhongxing
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------A Grandtiger
SUV-okat és pick-upokat gyárt. Mindegyiket nagyszerű névvel. A nagymacskakedvelőkre (Gold Lion, Tiger, Grandtiger), a hadseregfetisisztákra (Admiral, Cruiser) és a kerekekre vágyó Madonna-rajongókra (Lucky Star) egyaránt gondoltak.
A logóról
Határozottan mazdás, tükrözős csellel.
Ezek az autók egyelőre nemigen léteznek Európában. Persze ebben valószínűleg a rengeteg másolt dizájn és logó is közrejátszik. Európa és Amerika szerzői jogai egyáltalán nem érvényesíthetők Kínában, de egészen más a helyzet, ha európai vagy amerikai bíróságok előtt kell ezzel elszámolni. De ne gondoljuk, hogy ez akadályt fog jelenteni a kínai autóiparnak: Hollywood is azért épült a nyugati parton, hogy a keleti parton élő Thomas Edison szabadalmait megkerülhessék. Ha túlesnek a gyerekbetegségeken és a nyilvánvaló másoláson, a világ nagy autógyártói hideg verejtékkel a homlokukon ébredhetnek minden reggel. Mert a kínai munkás nem kér sok pénzt, viszont nagyon, nagyon sok van belőle.
És külön fejezet a Hongqi HQD. Mert egy dolog lenyúlni valami teljesen érdektelen szedánt vagy SUV-ot, a Rolls-Royce Phantom indigózásához bizony attitűd kell. Pláne ha a másolat szélesebb és hosszabb, mint az eleve birodalmi csillagrombolónyi eredeti. És az attitűd messzire visz.
Nekem azért változatlanul a Geely Beauty Leopard kéne. Merész, határozott név, és még jól is néz ki. Mondjuk remélem elfér benne egy Nissan 300ZX Twin Turbo motorja. Na jó, legalább egy Golf GTI-é.
Köszönjük Ye Zi Qiangnak, hogy magnóra mondta a gyárak nevét: 1. RÉSZ
Köszönjük Ye Zi Qiangnak, hogy magnóra mondta a gyárak nevét: 2. RÉSZ
Már a Smartot sem kímélik
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Utolsó pillanatban kaptuk a hírt. A korábban Kínát már egy Honda CR-V klónnal és a sokféle közül az egyik BMW X5-koppintással megajándékozó Shijiazhuang nevű cég a pekingi Auto China 2006 kiállításon bemutatta az új Smart Fortwo-hoz kísértetiesen hasonlító másolatát. Nézzék csak meg az ajtónyitó kilincset, a Tridion utascella-jellegű fényezést, meg egyáltalán, az egészet. A kocsit 0,8 literes, háromhengeres benzinmotor hajtja, a hossza 25 centiméterrel haladja meg a német példaképét. Ez különben a nyújtottabb orr-részen látszik is. A kis hátsó üvegrész azonban még inkább a régi Smartéra hasonlít. Az 1988-ban alapított kínai vállalat évente 30 ezer autót állít elő.
Forrás: totalcar
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Első alkalommal állítanak ki kínai autógyártók Detroitban
Pitypang gumi - a 2006-os ötlet hamarosan megvalósulhat?
Adatmegosztási jogszabály (Data Act) | 2024. 01. 11.
Kiskedvencek a forró autóban