Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Kedves Tanuló Barátaim!
1. A gyalogos és a kerékpáros közlekedés szabályait egészen biztos, hogy már sokan jól ismeritek, ám amint tudjátok, mint minden más, időről- időre a szabályok is változnak. Az Európai Unió egy nagy közösség, és az egyes tagországoknak a közlekedési szabályaikat egymáséihoz kell igazítaniuk. Ugyanakkor a forgalom növekedése és a járművek korszerűsödése is időről időre megköveteli, hogy a közlekedés szabályait a megváltozott feltételekhez igazítsuk. Mindennek az a fő célja, hogy a közlekedés biztonságosabbá váljon. Ennek során a szabályok megalkotóinak mindig kiemelt figyelmet kell fordítaniuk rátok, akik még nem rendelkeztek olyan sok közlekedési tapasztalattal, mint az idősebbek, és jobbára még csupán gyalogosan vagy kerékpárral vesztek részt a közúti forgalomban, és ezért jobban ki vagytok téve a közlekedés veszélyeinek, mint a gépjárműveket vezető felnőtt közlekedési partnereitek.
2. A közlekedés szabályainak első, rendszerezett megfogalmazását „Közúti Közlekedésrendészeti Szabályzatnak” hívták, ebből ered a szabály nevét jelölő, közismert KRESZ betűszó. Ez a szabály most sokat változott elsősorban azért, hogy a gyalogosok, a kerékpárosok, a segédmotoros kerékpárosok és a motorkerékpárosok közlekedését minden korábbinál rugalmasabbá és a lehető legbiztonságosabbá tegye. Persze ennek érdekében a közlekedés résztvevőinek, így nektek is, megvannak a tennivalóitok!
3. Ebben a kis füzetben a gyalogos és a kerékpáros közlekedés szabályainak legújabb változásait mutatjuk be. Már most megemlítjük, hogy nem mindig lehet éles határvonalat húzni a gyalogosokra és a kerékpárosokra vonatkozó szabályok között, mert, mint mindjárt látni fogjátok, vannak olyan szabályok, amelyek mindkettőre vonatkoznak.
A gyalogosok és a kerékpárosok mindannyian a közlekedés egyenrangú résztvevői, és fontos tudni, hogy kölcsönösen vigyázniuk is kell egymásra. A szabályokat is csak kölcsönös odafigyeléssel és az egymás iránti előzékenységgel lehet betartani!
A gyalogosokra és a kerékpárosokra vonatkozó szabályok változásait igyekeztünk két csokorba szedni. Ám, ahol a gyalogosokra vonatkozó szabálymódosítások mellett a kerékpárosokra vonatkozó szabályok változásait is meg kellett említenünk, azokra a kerékpárosokra vonatkozó részben már nem fogunk külön kitérni. Ezért kérjük, mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok olvassák figyelmesen végig ezt a tájékoztatót.
A gyalogos közlekedés szabályainak a módosulása
1. Az eddigi KRESZ-ben is volt „Gyalog- és kerékpárút”, de az új szabályozás részletesen megfogalmazza az azon való közlekedés szabályait. Eszerint a gyalog- és kerékpárúton gyalogosok, kerekesszékkel járó mozgássérült emberek és kerékpárosok közlekedhetnek, és előfordulhat, hogy a gyalogos és a kerékpáros forgalmat útburkolati jel választja el egymástól. Ilyenkor a gyalogosok és a kerékpárosok csak az útnak a számukra kijelölt részén közlekedhetnek.
Miután a biciklisekhez képest a gyalogosok a védtelenebbek (lassabban haladnak, baleset esetén súlyosabban sérülhetnek), a kerékpárosoknak figyelniük kell arra, hogy a gyalogosok forgalmát ne akadályozzák, és ne veszélyeztessék. A biciklisek általában tisztában vannak ezzel a feladatukkal, de azért száguldozók is előfordulnak közöttük, sőt, olyanok is lehetnek, akiknek örömöt okoz a gyalogosok, a kisebbek, a gyengébbek riogatása. Ez természetesen megtörténhet fordítva is: volt már arra példa, hogy a gyalogosok ijesztgették a kerékpárosokat, nem is tudva azt, hogy ez nem csak szabálytalan, de nagyon veszélyes is lehet, és ha balesethez vezet, akár büntetés is járhat érte. Ám a helyzet szerencsére általában nem ilyen súlyos.
Sok esetben előfordul, hogy a gyalogosok, sétálva, tréfálkozva nem is veszik észre a kerékpáros forgalmat, és óvatlanul a bringások elé lépnek. Gondoljunk csak bele, milyen súlyos következményekhez vezethet, ha egy kerékpáros elesik akár azért, mert el akarja kerülni az összeütközést, vagy akár azért, mert nekiütközik a gyalogosoknak. Ezért került az új szabályok közé a gyalogosok fokozott felelőssége is a biciklisekkel szemben az olyan gyalog- és kerékpárúton, amit jelzőtábla jelöl.
2. A következő kisebb módosítás ugyan leginkább a gépkocsivezetőkre vonatkozik, de gyalogosként azért benneteket is érinthet: tudjatok arról, hogy ha iskolabusszal vagy bármilyen más busszal közlekedtek, amelyet elölről és hátulról „Gyermekszállítás” jelzőtáblával jelöltek meg, és ha a buszvezető mindkét oldalon működteti az irányjelzőit, akkor ezt az autóbuszt vagy iskolabuszt a többi jármű vezetői csak nagyon óvatosan és mérsékelt sebességgel kerülhetik ki. Ha ti magatok is éppen kerékpárral közlekedtek, ez a szabály rátok is vonatkozik.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az autóbuszról leszállva körültekintés nélkül vagy figyelmetlenül léphettek az úttestre vagy mehettek át az úton! Ám akik a szabályt megfogalmazták, tudják, hogy a gyerekeknél – akár a játék hevében – előfordulhat a figyelmetlenség, és csak a jogosítvánnyal rendelkező járművezetők azok, akiknek a szabály is felhívhatja a figyelmét a fokozott óvatosságra.
3. Tudnotok kell, hogy ha járdán sétáltok, villamos-megállóban lévő járdaszigeten tartózkodtok, ha kerékpárúton, nyitott vagy zárt kerékpársávon tekertek, ha gyalogúton vagy gyalog- és kerékpárúton gyalogosan közlekedtek, a közeletekben elhaladó járművek vezetőinek mindig ügyelniük kell arra, nehogy a járművük valamely kiálló része vagy esetleg a rakománya ezek fölé nyúljék. Ezzel ugyanis a gyalogosok vagy kerékpárosok közlekedését, testi épségét veszélyeztetné.
Azért ha tudtok, mindig legyetek éberek, mert az utat ma már nagyon sokan használják, és sajnos nem mindenki vigyáz egyformán a másikra. Inkább már most tartozzatok a figyelmesebbek közé, így később, amikor járművezetőkké váltok, akkor is biztonságosan fogtok közlekedni! Igaz, hogy ez az előbbi szabály a korábbi KRESZ-ben is benne volt, de nem egészen így, mert egy kicsit módosították: a gyalog- és kerékpárutak használatának a szabályait tovább pontosították. Az utakkal kapcsolatos új fogalmat is alkottak: a nyitott kerékpársáv is megszületett, ezért került bele ez a bekezdés e füzetbe.
4. Már most is több helyen előfordul, hogy a gépjárművek által használt úttest mellett, azaz vele párhuzamosan kerékpárút vagy gyalog- és kerékpárút is található. Mivel várhatóan egyre több zöldövezet lesz, és a biciklisek száma is nőni fog, remélhetőleg a jövőben még gyakrabban találkozhattok ilyen kerékpárutakkal. Jó, ha tudtok róla, hogy az új szabályozás külön is felhívja a járművezetők figyelmét arra, hogy ha járművükkel az útról akár jobbra, akár balra lekanyarodnak, akkor az úttal párhuzamosan vezető gyalog- és kerékpárúton közlekedő gyalogosok részére is kötelesek elsőbbséget adni!
Hasonló szabály a korábbi KRESZ-ben is volt, de nem pontosan így. Azért kellett hát újrafogalmazni, hogy jobban védje a gyalogosok testi épségét. Mivel az újraszabályozás idevonatkozó része további tudnivalókat is tartalmaz a kerékpárosok részére, ezt a szabálymódosítást a biciklisekre vonatkozó fejezetbe ismételten beletesszük.
Megint csak fel szeretnénk hívni a figyelmeteket a körültekintő gyalogos közlekedésre: tudjatok róla, hogy ilyen helyen elsőbbségetek van, de mindig figyelmesen nézzetek körül! Ez nem csak azért fontos, mert sajnos vannak olyanok, akik fittyet hánynak a szabályokra (reméljük, hogy egyre kevesebben), de a járművezetők között is előfordulhat olyan, aki egyszerűen csak figyelmetlen. Ők nem azok, akik nem akarják betartani a szabályokat, ám ők is emberek: néha nem elég figyelmesek. Csak későn veszik észre a veszélyt (esetleg valami elvonta a figyelmüket), és ilyenkor már csak ti vagytok azok, akik meg tudják akadályozni a balesetet!
A kerékpárok és a segédmotoros kerékpárok közlekedésére vonatkozó szabályok változása
1. Bizonyára sokan közlekedtek kerékpárral (talán már többen segédmotoros kerékpárral is). Azok közül, akik már gyermekkorban kerékpárral közlekednek, sokan fognak majd segédmotoros kerékpárra átülni, amint elég idősek lesznek hozzá. Érdemes ezért ismerni a kerékpáros, a segédmotoros kerékpáros közlekedés szabályait is, és figyelni a változásokat.
2. Korábban a kerékpárútra vonatkozó szabályok kimondták, hogy a kétkerekű kerékpárok csak a kerékpárúton közlekedhetnek, természetesen, ahol volt ilyen út. Az új szabályozásból ez a kötelező szabály így megfogalmazva kimaradt. Ez azt jelenti, hogy bizonyos esetekben a kerékpárosok akkor is közlekedhetnek az úttesten, ha az út mellett – annak a vonalvezetését követve – kerékpárút is van. Mivel a teljes szabályozás megismeréséig néhány ponton még túl kell jutnunk, erre az új szabályozásra a későbbiekben még visszatérünk. Itt most annyit említünk még meg, hogy a segédmotoros kerékpárok a kerékpárutat továbbra is igénybe vehetik, de csak lakott területen kívül és csak akkor, ha azt jelzőtábla nem tiltja.
Egyébként jó tudnotok, hogy kerékpárúton bármilyen járművel legfeljebb 30 kilométer/órás sebességgel szabad közlekedni, gyalog- és kerékpárúton pedig legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel.
Ne feledjétek: a kerékpárúton – lakott területen kívül – segédmotoros rokkantkocsival és gépi meghajtású kerekes székkel is lehet közlekedni. Ez a szabály az ilyen járművet használók biztonságát szolgálja. Gondoljatok bele, mi lenne, ha az ilyen járművekkel az úttesten kellene közlekedni ott, ahol a nagy teherautók 70 kilométer/órás, a személygépkocsik pedig 90 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek. A 30, illetve a 20 kilométer/órás sebességkorlátozás természetesen a segédmotoros rokkantkocsit és a gépi meghajtású kerekes széket vezetőkre is vonatkozik, de gondoljatok arra, hogy ők nem szórakozási, sportolási célból közlekednek az ilyen járművekkel. Ezért ha kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton biciklivel, esetleg segédmotoros kerékpárral közlekedtek, legyetek velük nagyon figyelmesek!
3. Az új KRESZ néhány új jelzőtáblával, kiegészítő táblával és útburkolati jellel is bővült, amelyekkel most ti is megismerkedhettek; pontosabban azokkal, amelyek rátok, gyalogosokra és kerékpárosokra vonatkoznak. A jogszabályt lapozva ezek közül sorrendben az első a „Magánút” elnevezésű jelzőtábla, amelyet csak a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzőtáblával együtt helyeznek majd el. Ez utóbbi táblát a korábbi KRESZ-ből már bizonyára ismeritek, de azért a szabályt itt röviden összefoglaljuk.
Ahol ezt a táblát látjátok, abba az utcába kerékpárral behajthattok, de csak akkor, ha a tábla alatt kiegészítő táblán a „kivéve” szó mellett a kerékpár szimbóluma fel van tüntetve. Ha ilyen kiegészítő tábla nincs, de az adott útra más jármű (pl. taxi, közösségi közlekedési autóbusz) behajthat (az ilyenek behajtását is kiegészítő tábla jelzi a „kivéve” felirattal és az adott járműfajta szimbólumával), akkor oda kerékpárral is be szabad hajtani.
Ha a „Mindkét irányból behajtani tilos” tábla a „Magánút” táblával együtt lett kihelyezve, akkor arra az útszakaszra ugyanazok a szabályok vonatkoznak: ha behajthattok kerékpárral, tudnotok kell, hogy az az út a közforgalom elől elzárt magánterület (magánút), más szóval nem közút, és nem is biztos, hogy érvényesek ott a KRESZ szabályai. Ha mégis, akkor ezt az út (terület) tulajdonosa külön táblán fel szokta tüntetni.
4. További új KRESZ-tábla az a tábla, amelyen a várakozóhelyre utaló jelzés (P) mellett magán a táblán a kerékpár szimbóluma is szerepel. Korábban hasonló tábla volt az a tábla, amelyen a kerekes szék szimbóluma volt rajta, de ez csak a mozgáskorlátozottakat szállító járművek várakozóhelyét mutatta. Ezzel szemben a kerékpárosok számára kijelölt várakozóhelyet a „Várakozóhely” tábla alá szerelt, a kerékpár szimbólumát ábrázoló kiegészítő tábla jelezte. Ám az ilyen helyet most ez az újonnan bevezetett jelzőtábla is kijelölheti, ahol magán a táblán szerepel a bicikli jelölés.
5. Aki eddig is kerékpározott, az tudja, hogy mi a kerékpársáv: azt az úttest jobb széle melletti folytonos sárga vonal jelölte ki. Onnan lehetett tudni, hogy az nem az úttest szélét jelző vonal, hogy annak a színe fehér, azon kívül az „úttest széle” ilyenkor jóval keskenyebb volt, mint a kerékpársáv.
Nos, az új szabályozás itt is új jelzőtáblákat vezetett be. Ezek a „Nyitott kerékpársáv” és „Nyitott kerékpársáv vége”
táblák, sőt, most már a nyitott kerékpársávot fehér színű szaggatott
vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. Talán már magatok is
láttatok ilyet, de jó, ha tudtok arról, hogy a nyitott kerékpársávok
több helyen már a szabályozás életbe lépése előtt fel lettek festve, sok
helyen sárga színű festékkel ugyan, de a nyitott kerékpársávval együtt
járó változások rendkívül fontosak.
Korábban a kerékpársávra (amit ezután „zárt kerékpársávnak” fogunk
nevezni) más járművel nem volt szabad ráhajtani (csak azt keresztezni
pl. bekanyarodás esetén, de ezeken a helyeken a kerékpársáv folytonos
vonalát szaggatott vonalak helyettesítették). Még akkor sem volt szabad a
gépkocsiknak rájuk hajtani, ha jobbról akarták kikerülni azokat az álló
járműveket, amelyek balra kanyarodásra vártak. Most már azonban a
„nyitott kerékpársávra” ilyen célból, sőt, a kanyarodás előtti besorolás
céljából is rá szabad, sőt, a szabály szövegét szigorúan véve rá is
kell hajtani, de csak az irányváltoztatás szabályainak a megtartásával.
Ez azt jelenti, hogy ilyen esetekben mindig az egyenesen haladó, irányt
nem változtató járműnek van elsőbbsége.
Az új szabályok szerint a kerékpárosok a gépjárművek vezetőivel e tekintetben „még egyenrangúbb” partnerek lettek. Régebben ugyanis a „zárt kerékpársávról” tilos volt kerékpárral balra bekanyarodni, de ez most a „nyitott kerékpársávról” szabályosan megtehető, mégpedig úgy, hogy a kerékpáros a besorolás szabályainak a betartásával a „nyitott kerékpársávot” elhagyja, és járművével az úttest képzeletbeli vagy útburkolati jelekkel megjelölt felezővonala mellé húzódik. Természetesen a megfelelő körültekintés és irányjelzés most is elengedhetetlen! Figyelem, most fordított a helyzet: most a biciklisnek kell elsőbbséget adnia az irányváltoztatási manővere miatt!
6. Ugyancsak új útburkolati jel a kerékpáros nyom, amely a kerékpárosok részére az ajánlott útfelületet jelzi a továbbhaladásra. Itt további fontos szabályokkal is meg kell ismerkednetek. Az egyik, hogy olyan lakott területen belüli kerékpárúton, amely nem főútvonal mentén vezet, és ahol a gépjárművek számára szolgáló úton kerékpáros nyomot is felfestettek, a kerékpárosok nem kötelesek a kerékpárúton közlekedni, hanem az úttesten is közlekedhetnek.
A másik fontos szabály az előretolt kerékpáros felállóhelyre vonatkozik, amelyből többet eddig főleg nyugat-európai országokban láthattunk, de reméljük, hogy hamarosan Magyarországon is elterjednek. Az előretolt kerékpáros felállóhelyek eddig azt a célt szolgálták, hogy ha a kerékpáros egy jelzőlámpás útkereszteződésben balra kívánt bekanyarodni, akkor a kerékpársávon akadálytalanul előrehaladva a jelzőlámpa szabad jelzésére váró kocsioszlop elé sorolhasson. Ezt a műveletet most akkor is megtehetik, ha nincs az úton kerékpársáv, de ott kerékpáros nyom került kijelölésre.
Figyelem! A kerékpárosnak kell eldöntenie, hogy van-e elegendő hely az álló kocsioszlop mellett jobbról történő elhaladásra. Eddig ezt ugyanis a kijelölt kerékpársáv biztosította, mert az elegendő szélességű volt, és azon más jármű nem tartózkodhatott. A kijelölt kerékpáros nyom esetében lehet, hogy kisebb lesz a hely, de vigyázat: kerékpárosként nem bujkálhattok, nem szlalomozhattok a kocsisorok között, csak az álló kocsioszlop mellett jobbról haladhattok előre a kereszteződésig.
Az új szabályok ugyanakkor a segédmotoros kerékpárok részére már megengedik, hogy az álló járműveket akár jobbról, akár balról kikerülhessék, de ez a kerékpárosok részére csak jobbról megengedett.
Még egy fontos szabály: azokat a járműveket, amelyek irányváltoztatási szándékukat már jelezték, és az úttesten ennek a szándéknak megfelelően helyezkednek el, nem szabad akadályoznotok. Ez a szabály kölcsönös odafigyelésre kötelez benneteket! Gondoljátok csak végig, hogy az a személygépkocsi, amelyik egy útkereszteződésben jobbra szeretne kanyarodni, és a szabály szerint az úttest jobb szélén felfestett nyitott kerékpársávra sorol, nem akadályozhat benneteket, ha már a közelében vagytok, és természetesen soha senkit nem veszélyeztethet. De ez fordítva is igaz: ha a jelzőlámpa zöld jelzésére várva már ott áll a személygépkocsi jobbra húzódva, és az irányjelzővel is jelzi jobbra kanyarodási szándékát, a kerékpárotokkal már ne bújjatok jobbról mellé, mert ezzel akadályozzátok őt továbbhaladási szándékában!
7. A régi szabályok szerint több, lassan haladó járművel szorosan az út jobb szélére húzódva kellett haladni, és ezek közé tartoztak a kerékpárok is. Ma azonban már nem csak az idősebbek közlekednek lassú kerékpárjaikkal, hanem sok fiatal kerekező is, sokkal korszerűbb bringákkal! Ezért az új KRESZ-ben most úgy döntöttek, lazítanak a kerékpárosokra vonatkozó szabályokon. Az általános jobbra tartási kötelezettségen természetesen nem változtattak, de a kerékpárosoknak már nem kötelező csak szorosan az út jobb széléhez húzódva közlekedni.
A bringásokra így most ugyanaz a jobbra tartási kötelezettség vonatkozik, mint más járművekre: az úttest menetirány szerinti jobb oldalán minél inkább jobbra tartva kell közlekedniük. 14 Mivel a biciklik egy nyomon haladó járművek, a kerékpárosok a kelleténél jobban nem akadályozzák a járműforgalmat. Ám továbbra is figyelmesnek, körültekintőnek kell maradnotok. Ne éljetek vissza a szabályok e számotokra kedvező változásával, mint ahogy azzal sem, hogy lakott területen belüli mellékutakon való kerékpározáskor nem kell feltétlenül az út széléhez húzódni. Aki figyelmesen olvas, és egyébként tiszteli a szabályokat, az beláthatja, ez az új szabály nem jelenti azt, hogy az út közepén szabad kerékpározni!
8. Bár ti még nem vagytok felnőttek, de azért leírjuk, mert ez a változás is a kerékpárosokra vonatkozik: kerékpár pótülésén eddig csak az vihetett egy 10 éven aluli gyermeket, aki elmúlt 18 éves. Ez egy kicsit változott: mostantól azok is szállíthatnak egy 10 évnél nem idősebb gyermeket, akik elmúltak 16 évesek. Ha a kerékpár háromkerekű, akkor az sem baj, ha az utas nem a pótülésen ül, de ebben az esetben csak akkor szállítható, ha a kerékpár hajtója a 17. életévét már betöltötte. Ez utóbbi szabály igaz a segédmotoros kerékpáron történő személyszállításra is, de ez csak akkor megengedett, ha a segédmotoros kerékpárnak kettőnél több kereke van.
9. A segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályok a legtöbb esetben megegyeznek a kerékpáros közlekedésre vonatkozó szabályokkal, de tartsátok észben, amit az előbb leírtunk. Azt se felejtsétek, hogy a segédmotoros kerékpárosok lakott területen kívül csak akkor közlekedhetnek a kerékpárúton, ha nincs kettőnél több kerekük, és ha azt jelzőtábla nem tiltja!
10. Bár eddig is megszokott volt, de az új szabályok most meg is engedik, hogy kerékpárral és kétkerekű segédmotoros kerékpárral a járdán is meg lehessen állni. Erre akkor is van lehetőség, ha a járdán történő megállást közúti jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg. De tartsátok szem előtt, hogy a gyalogosok számára legalább másfél méter széles helyet kell hagynotok, és a jármű így sem foglalhat el a járda felénél nagyobb területet. Ez a szabály főleg a segédmotorosokra vonatkozik, hiszen közöttük sok úgynevezett burkolt, így a többinél nagyobb helyet elfoglaló, egyébként tetszetős jármű van. Tehát nagyon keskeny, városi utcákban előfordulhat, hogy nem tudtok a kerékpárotokkal, de inkább a segédmotoros kerékpárotokkal a járdán szabályosan várakozni!
11. Mivel az egyes járműfajtákra vonatkozó sebességi szabályok is változtak, foglaljuk most össze azokat, amelyek rátok is vonatkoznak:
12. Végezetül arra szeretnénk felhívni a figyelmeteket, hogy akár gyalogosan, akár kerékpárral, akár segédmotoros kerékpárral közlekedtek, mindig legyetek körültekintőek! A közlekedés veszélyeket rejthet magában. Előfordulhat, hogy műszaki hiba miatt baleset következik be, bár ez szerencsére ritka. A balesetek bekövetkezéséhez az időjárási viszonyok és az út állapota is hozzájárulhatnak, ám nem ezek okozzák azokat! Az úton sokan vagyunk, és nem mindenki tiszteli egyformán a szabályokat. Soha nem lehetünk biztosak afelől, hogy a másik közlekedő partner nem téved-e, nem néz-e el valamilyen szabályt. Ezért fontos mindig nagyon körültekintőnek lennünk.
13. A kijelölt gyalogos-átkelőhely a gyalogosoké. Ezt kerékpárosként is tiszteletben kell tartanunk! Tudomásul kell venni, hogy kerékpárral is okozhatunk súlyos balesetet. A kijelölt gyalogos-átkelőhely megközelítésére vonatkozó szabályok is változtak, finomodtak. Az átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy ha a gyalogos megkezdi az áthaladást, a járművel a gyalogos-átkelőhely előtt gond nélkül meg tudjunk állni.
14. A gyalogos-átkelőhelyre gyalogosként se lépjünk le, ha az érkező jármű már olyan közel van, hogy túl veszélyes lenne elindulnunk. Még akkor se lépjünk az úttestre, ha tudjuk, hogy az érkező járműnek sokkal jobban kellett volna lassítania. Sötétben, főleg ha a ruházatunk sem tűnik ki igazán a környezetből, gondoljunk arra is, hogy az érkező jármű vezetője esetleg nem vett bennünket észre kellő időben. Gyalogosként vigyázzunk magunkra, járművezetőként magunkra és egymásra is. Ismerjük meg és tartsuk be a közlekedés szabályait, legyünk mindig körültekintőek, és ne feledjük a régi szabályt, az örök igazságot, amit lehet, hogy közületek még nem is mindenki ismer: – „A tilosat sohasem, a kötelezőt mindig, olykor még a megengedettet sem!” – vagyis ami tilos, azt a szabályt nem szegjük meg, ami kötelező, azt a szabályt betartjuk, és olykor még saját érdekünkben, amit szabad, a megengedettet sem tesszük meg!
Mindnyájatoknak balesetmentes közlekedést kívánunk!
Kiadvány letöltése >>>
Nem elég, hogy eléred a pedált
A biztonságos kerékpáros közlekedésnek alapvetően két kritériuma van: a megfelelő információk ismerete, és a gyakorlás.
A legalapvetőbb, kerékpárosokra is vonatkozó szabályokat a KRESZ rögzíti.
Senkinek nem kell tudnia az egészet, szóról-szóra és fejből, de mindenkinek ismernie és tisztelnie kell azokat a szabályokat, melyek betartása egyszerre óvja meg saját, és közlekedő társai életét és testi épségét. A legfrissebb információk, a legutóbbi szabályváltozások megismeréséhez érdemes elolvasni a honlapunkról is letölthető kiadványt (link), melyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság állított össze az általános iskolák tanulói számára.
(forrás: ezergyerek.hu)
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ezer Gyerek program - oktatási, nevelési és szociális program a 8-14 éves iskolás gyermekek közösségi szerepvállalásának fejlesztésére
Mindenkinek haza kell érnie - 10 dolog, amit megtehet, hogy kerékpározó gyermeke biztonságosan közlekedjen
A kerékpárosok közlekedés-biztonságának javítása érdekében 2011. április 4-26. között fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség
A közlekedésrendészet aktuális kérdéseiről - két interjú Óberling József rendőr ezredessel