Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Magyarországon az elmúlt években egyre gyorsabban terjed, egyre divatosabb a kerékpáros közlekedés. Nem csupán egy környezetbarát, egészséges és csak kisebb anyagi befektetést igénylő közlekedési eszközről van szó – a kerékpár a legfiatalabb generációk számára is lehetőséget nyújt, hogy a tömegközlekedés és az egyéni, autós szállítás alternatíváját megragadva, önálló résztvevői legyenek a közlekedésnek.
Ez a lehetőség azonban egyúttal felelősség is: az iskolák és a szülők összefogása, nevelő és oktató munkája nyomán lehetnek a kerékpározó gyerekek biztonságban az utakon. 2007-ben az Európai Unió országaiban mintegy 18 500 gyermek volt részese közlekedési balesetnek, közülük 1200-an életüket vesztették.
Mindmáig nem született azonban olyan közérthető összefoglaló segédanyag, amely a szülőket és a pedagógusokat segítheti ennek a feladatnak az ellátásában. Ez a kiadvány hiánypótló feladatot lát el: 10 rövid, közérthető és hasznos tanáccsal kívánjuk segíteni a kerékpározással ismerkedő gyermekek szüleit és tanárait.
Mire figyeljünk mi, felnőttek, akiknek már nagyjából a kisujjunkban van a biztonságos biciklizés összes szabálya, mégsem biztos, hogy tudjuk a gyerek szemével is nézni az ügyet. Az ezergyerek.hu most összefoglalta a szülők teendőit.
1. Kerékpárt csak bukósisakkal, térdvédővel, könyökvédővel együtt vásárolj!
Tízből kilenc gyerek nem visel bukósisakot kerékpározás közben. Tízből nyolc tragikus balesetet szenvedő gyerek életben maradt volna, ha a szülei nem engedik el bukósisak nélkül. A kezdetektől legyen természetes a gyerekek számára, hogy csak védőfelszerelésben ülnek biciklire.
2. Ha átmész piroson, a gyereked egyedül is át fog menni!
Egy gyerek nem tudja, és nem is fogja felmérni, hogy a közlekedő szülő "kreatív szabályértelmezése" miért elfogadható adott szituációban, és miért nem járhat el ő maga ugyanígy, mikor egyedül közlekedik. Legalább a gyerekkel együtt közlekedve ügyelj arra, hogy minden szabályt pontosan betarts.
3. Világítás, fényvisszaverők: adj még néhány métert az autósnak, hogy megálljon!
Az a szülő, aki kivilágított kerékpárral, fényvisszaverő ruhában engedi el biciklizni a gyerekét, 500 métert ad az autósnak, hogy észlelje a kerékpárost. Aki kivilágítatlan kerékpáros gyereket indít útnak, az abban bízhat, hogy 37 méter is elég lesz erre. A gyerek hiába tart be minden vonatkozó közlekedési szabályt, ha láthatatlan, és már csak féktávolságon belül észlelik.
4. Sosem vagy egyedül az úton!
Még a legkisebb forgalomban is vannak váratlan résztvevők: ajtót nyitó autósok, úton átszaladó gyerekek, illetve olyan járművek, amelyek vezetői a holt tér miatt nem láthatják a közeledő kerékpárost. A környező forgalomra legalább annyira kell figyelni, mint a biciklizés technikai részére!
5. Csengess, ha kell!
Nem csak az autósokra, a gyalogosokra is figyelni kell. Egy kerékpározó gyerek akkor tekinthető felkészültnek a gyalogos-bicikli viszonyban, ha időben jelzi közeledtét, meggyőződik arról, hogy észlelték, biztonságos oldaltávolságot tart, és sebességét is ennek megfelelően választja meg. A csengő nem felesleges dísz, hanem a kerékpározás biztonságát szolgáló eszköz. (Fotó: sportvilag.net)
6. Előbb a KRESZ, aztán a bringa!
Közlekedési lámpák, gyalog- és kerékpárutak, autós forgalommal érintett utak, útburkolati jelek rendszere: ezeket előbb meg kell tanítani, csak utána szabad ténylegesen bekapcsolódni a forgalomba. Bármilyen más közlekedési eszközt használva, autóval vagy tömegközlekedés során, illetve gyalogosan is módot találhatsz arra, hogy átadd a szabályokat és a tudnivalókat - mielőtt az első önállóan használt kerékpárt megvennétek.
7. Életmentő karjelzések
Rutinná kell válnia a kerékpáros gyerek számára, hogy mindig egyértelmű módon jelzi, hogy mi a szándéka. Amíg ezt a képességet nem sajátítja el, addig nagyobb veszélyben van, mint az irányjelző nélkül, autópályán sávot váltó autós.
8. Lámpa és napszemüveg
Van, ahol nem érdemes kompromisszumot kötni: a gyerekeknek csak a szülők által is tesztelt, megfelelően működő lámpával szabad részt venni a közlekedésben. Tűző napsütésben, a kerékpárost elvakító fényben viszont a kerékpáros szemét megfelelően védő, az észlelést semmilyen módon nem akadályozó napszemüvegre van szükség.
9. Kétféle sebesség igazán veszélyes: a túl gyors és a túl lassú
Minden szülő tudja, hogy a száguldás, az indokolatlanul nagy sebesség egyszerre fenyegeti saját gyereke és mások épségét. Ugyanilyen fontos azonban a közlekedés akadályozásának felismerése, elkerülése is. A gyereknek képesnek kell lennie arra, hogy fölismerje a forgalom ritmusát, és be is tudjon kapcsolódni abba. (Fotó: nagyerdei.hu)
10. Más úton más lesz a bicikli is
Más tempót igényel, és más veszélyeket rejt egy csúszós aszfalt, máshogy kell kerékpározni esőben, és máshogy macskakövön. Csak az a gyerek van biztonságban, aki már felügyelettel, az önálló közlekedés előtt megtapasztalta és megtanulta, hogy különböző felületeken hogyan viselkedik a járműve, hogyan képes közlekedni.
A kiadvány letöltése >>>
Mindenkinek haza kell érnie!
Útnak indítottuk a „Mindenkinek haza kell érnie!” kampányt, azt a Magyarországon egyedülálló kezdeményezést, melynek során szülők, tanárok és civil szervezetek fognak össze a Nemzeti Közlekedési Hatóság segítségével a gyermekek kerékpáros közlekedésének biztonságosabbá tételéért.
A kerékpározás terjedése, különösen a fiatalok körében, az egyik legpozitívabb változás Magyarország közlekedési kultúrája kapcsán, azonban új kihívásokat is teremt. A közfelfogással ellentétben nem elég „csak felülni a biciklire”, fontos, hogy a biztonságos kerékpározás feltételeit megismertessük a gyermekekkel.
Arra teszünk kísérletet kiadványunkkal, hogy a lehető legtöbb gyereknek nyíljék lehetősége a biztonságos kerékpáros közlekedéshez szükséges ismereteket elsajátítani. A kampány első lépéseként mintegy 2000 iskolának juttattuk el kiadványunkat.
Ez a füzet elsősorban szülőknek és tanároknak készült. Azt gondoljuk ugyanis, hogy több szempontból is az ő felelősségük a legnagyobb, hogy a gyermekek gyakorlottan és biztonságosan tekerhessenek az utcákon. Mindmáig nem született olyan közérthető segédanyag, amely a szülőket és a pedagógusokat segítheti ennek a feladatnak az ellátásában. Ezt a hiányt szeretnénk pótolni 10 rövid, közérthető és hasznos tanáccsal is.
Honlapunk is immár teljes gőzzel üzemel, lehetőség van regisztrálni:
Ha Ön:
- A diákjai biztonságát szem előtt tartó pedagógus, osztályfőnök,
- Új típusú pedagógia módszereket kereső intézményvezető,
- A gyermeke biztonságos kerékpáros közlekedését biztosítani kívánó szülő,
…további információért regisztráljon az ezergyerek@ezergyerek.hu e-mail címen! Ha Te egy friss bringás diák vagy, szintén várjuk leveled a fenti címen.
(forrás: ezergyerek.hu)
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ezer Gyerek program - oktatási, nevelési és szociális program a 8-14 éves iskolás gyermekek közösségi szerepvállalásának fejlesztésére
KRESZ Kisokos 2010 - Általános iskolai tanulók tájékoztatója a gyalogos és a kerékpáros közlekedés szabályainak a változásáról 2010. január 1-jétől.
A kerékpárosok közlekedés-biztonságának javítása érdekében 2011. április 4-26. között fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség
A közlekedésrendészet aktuális kérdéseiről - két interjú Óberling József rendőr ezredessel