Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az olajhozam csúcs kérdésével foglalkozó The Oil Drum honlap közzétett egy tanulmányt, amely megvizsgálja a kukoricából készült etanol előállítás energiamérlegét az Egyesült Államokban. Az átlag 1,01 - azaz előállított etanol energiatartalma mindössze 1%-kal több, mint amennyit befektetünk, de egyes megyékben az jön ki, hogy több energiát kell befektetni.
David Murphy és munkatársainak tanulmánya eredetileg az Environment, Development, and Sustainability c. folyóiratban jelent meg. A szerzők azt vizsgálják, hogy az Egyesült Államok különbőző kukorica termesztő területein egységnyi befektetett energiához képest mennyi az előállított bioetanol energiatartalma (EROEI - Energy Return on Energy Invested).
Murphyék eredményei szerint a kukorica termesztés helyétől függően az EROEI 0,36 és 1,18 között változott. A kukorica termesztésre kevésbé alkalmas helyeken, mint például Texas déli része 0,36 volt az EROEI, míg Nebraskában 1,18. Egyetlen megyében sem volt elég magas az EROEI ahhoz, hogy érdemben ki lehessen jelenteni, a kukoricából történő etanol előállítás energiamérlege pozitív.
Az összes megyére vonatkoztatott EROEI átlaga 1,01 - vagyis a kukoricából előállított etanol energia tartalma az Egyesült Államokban mindössze 1%-kal több, mint a befektetett energia. A szerzők ezt összehasonlították kilenc korábbi energiamérleget vizsgáló tanulmány statisztikai hibákat is figyelembe vevő átlagával, amely 1,07-re jött ki, ami 6%-kal magasabb mint Murphyék területi bontásban készült vizsgálatainak eredménye. Ebből arra következtettek, hogy a korábbi tanulmányok elsősorban ideális termesztési körülményekre vizsgálták az energiamérleget.
A korábbi szerzők közül Pimentel (2003) és Patzek (2004) arra jutott, hogy a kukoricából előállított etanol esetén több energiát kell befektetni, mint amennyit nyerünk. Azoknál a szerzőknél, akik szerint az energiamérleg pozitív, az EROEI értéke 1,08 és 1,45 között volt (Wang et al. 1997; Wang 2001; Shapouri et al. 2002; Graboski 2004; Shapouri 2004; Oliveira et al. 2005; Farrell et al. 2006; Wang et al. 2007).
Murphy és munkatársainak tanulmánya azt mutatja, hogy az energia mérleg 48 megyében negatív volt (EROEI < 1). A termesztés során felhasznált energia viszonylag kis mértékben változott, így a termesztés energiamérlegét - EROEI(FG), ahol FG: Farm Gate, azaz itt még a megtermett kukorica energiamérlegét vizsgáljuk - főleg a termés és a felhasznált műtrágya energiatartalma határozza meg.
Államokra lebontva az EROEI(FG) 3,81 és 6,25 között változott, míg az EROEI(RG) - Refinery Gate, vagyis az előállított etanol energiamérlege - 0,96 és 1,14 között. Az adatok tehát azt mutatják, hogy az energiamérlegben a döntő szerepet a feldolgozás során a kukoricából történő etanol előállítás energia igénye játssza (65%).
Az egységnyi etanol előállításához szükséges energia kiszámítását adó képlet [1] alapján EROEI=1,18 esetén (a legkedvezőbb megye) 7,5 liter etanol előállítása szükséges ahhoz, hogy nettó egy liter etanol üzemanyagot hasznosíthassunk. 6,5 litert (ill. ezzel egyenértékű energiát) pedig az etanolgyártásba kell visszaforgatnunk. Figyelembe véve az összes megyére kapott EROEI=1,01 átlagot, az jön ki, hogy hogy az etanol előállítása lényegében egy nulla összegű játszma, vagyis ugyanannyi energiát nyerünk, mint amennyit felhasználunk, tehát a "bioetanol" nem fogja tudni kiváltani a kőolajat.
[1] Egy egységnyi energia kinyeréséhez szükséges teljes energiamennyiség = EROEI/(EROEI-1) Linkek: New Perspectives on the Energy Return on (Energy) Investment (EROI) of Corn Ethanol: Part 1 of 2
------------------------------------------------------------------------------------------------------
"a kukorica alapú - szerintem bármi alapú bioetanol előállítás, és az erre alapozott közlekedésfejlesztés inkább a gépkocsigyártó lobbi, s velük összefonódva a pénzlobbi céljainak jó csak. Hiszen a politikai elit, kiszolgálandó a finánc- és ipari tőkét, erőteljesen támogatja a zöld alapú - persze sokszor csak papíron zöld - energiahordozók előállítását, gondolkodás nélkül támogatja ezeket az iparágakat.
A megyénkben is többszáz milliós beruházás épül kukorica alapú bioetanol gyártásra - állami és eu-s támogatással. És ennek a költségét kishazánkban senki nem számolja!
Szűk látókörű, a mindennapoknak élő, a jövőt felélő emberek cselekszenek így.
Persze vannak más energiaforrások is, de azok nem mindig tesznek lehetővé ilyen eszement száguldozó, össze-vissza rohangáló állandó személyi és áruteher helyváltoztatást.
Azzal kellene inkább foglalkozni, hogy kell-e ilyen eszméletlen módon nagyméretű, kontinensek közötti áruszállítás, a multi üzletláncok áruellátását jó-e többszáz, vagy akár ezer kilométerről megoldani, kell-e súlyos kerozin és dieselolaj tonnákat felhasználva Bangkokban napozni évente két hetet mindenkinek ... stb. Hiszen ez csak a profithajhászás, a kizsákmányolás egy-egy eszköze.
Néhány példát is említek: 2010 augusztus 3-án az Aldi Dél-Afrikai körtét árult a gyümölcsös standján. Eszméletlen! Továbbá a CBA-ban januárban kínai üveges csemege uborkát árultak Nyíregyházán, holott a megyében termelik a legtöbb uborka konzervet hazánkban. A Nyíregyházi kórház betegeinek - és talán a dolgozóinak - az élelmezését Somogy megyéből látják el előre porciózott, csomagolt élelmiszerekkel.
Ezek, ilyenek miatt kamionok ezrei dübörögnek a nap minden pillanatában
oda s vissza a világ minden pontján, nem beszélve a vonatokról, hajókról
és repülőkről.
No igen, meg menedzserek és üzletkötők ezrei, és milliói ők meg benzint fogyasztva, + bioetanolt."
A bioetanol
"Nemcsak a gépkocsi lobbi érdeke. Az agrobiznisz cégeké is. Amerikában például az elmúlt években azért lendült fel a bioetanol program, mert a génpiszkált kukoricát nem tudták eladni Európában. Végül kitalálták, hogy ha nem kell élelmiszerként, akkor megpróbálják elégetni - az autókban. Másrészt abban reménykednek, hogy bioatanol alapanyagként Európa is könnyebben beengedi a génpiszkált kukoricát..."
"A tehén a nap ingyen energiájából levő fűből és kukoricából, tritikáléból stb. tud tejet előállítani, s ha azt nem fuvarozzuk literenként 30,- Ft-nyi gázolajjal, akkor olcsóbb a tej, többet iszunk belőle, megmarad a gázolaj, olcsóbb a megélhetés, nem kell agyonhajszolnunk magunkat a betevőért."
"a biomassza rendkívül alacsony energiasűrűsége a fő probléma, ennek meg a fotoszintézis alacsony hatékonysága az oka. Ebből következik, hogy ha az összes mezőgazdasági területen is agroüzemenyag célra termesztenénk növényeket, akkor is csak a jelenlegi üzemanyag-felhasználás 10-11%-át lehetne fedezni. Felesleges reménykedni bármiféle "csodaüzemanyagokban", amelyeket gonosz valakik szándékosan "eltitkolnak előlünk".
Gyulai Ivánt idézve - és Pappmisivel egyetérve - azt kell, hogy mondjam, az energiafelhasználás csökkentésének nincs alternatívája."
(forrás: lmv.hu)
|
|
M Imre írta 16 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 16 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 17 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 17 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 17 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 18 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 23 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
CNG jövedéki adójáról - 2015
Hatodszor versenyeznek az alternatív hajtású járművek a Széchenyi Futamon Győrben
Civil javaslat a Római-part árvízvédelmére
Új módszer az energia tárolására mikrobák segítségével