Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ahogy honlapunkon már beszámoltunk róla, végre központi jogszabály is lefekteti a parkolás alapvető szabályait. A korábbi önkormányzati szinten megvalósuló parkolási rendeletek önmagukban azt a helyzetet idézték elő, hogy a díjak bevételében érdekeltek saját maguk dönthettek az összes kritériumról, ami mindenképpen kerülendő egy jogállamban.
Az
alulszabályozottság velejárója, hogy a
parkolási jogviszonyt
korábban az általános polgári jogi
rendelkezések és
a közúti közlekedési törvény szintén általános
normái
határozták meg.
Az állampolgárok széles körét érintő jelentős
területről
van szó, ami már okkal kiáltott korábban is
komolyabb
beavatkozásért. A törvényalkotó így az
önkormányzatokról
szóló törvényt és a közúti közlekedés
alaptörvényét
módosította. Cikkünkben a fontosabb
változásokat tekintjük
át.
Önkormányzati oldal
A hétköznapokban kevésbé lesz talán érezhető,
de mindenképpen
dicséretes, hogy a jövőben parkolással
foglalkozó feladatokat
kizárólag önkormányzatok, vagy önkormányzat
által létrejött
költségvetési szervek, valamint 100%-ig
önkormányzati
tulajdonban álló gazdasági társaságok, vagy
ezek tulajdonát
képező társaságok végezhetnek a jövőben. Az
önkormányzat
kötelezően ellátandó feladatává vált a
parkolás biztosítása,
ami értelmezésünk szerint a parkolóhelyek
tisztántartását
is jelenti, tehát ezt a feladatot vagy a
parkolóhely
előbbiekben meghatározott üzemeltetője vagy az
önkormányzat
maga köteles elvégezni.
Általános szabályok a közlekedési
törvényben
Az első, mindenképpen jelentős változás, hogy a
parkolás
végre külön nevesített része lett a
közlekedési tevékenységnek.
Természetesen a KRESZ a kezdetek óta ismeri a
megállás
és várakozás fogalmát, illetve a díjfizetésre
felhívó
tábláról is rendelkezik, de eddig külön
nevesítés, és
szabályozás nem létezett hazánkban. A törvény
rögzíti,
hogy a parkolóhely igénybevételével polgári
jogi jogviszony
jön létre, amelyben a jármű üzembentartóját
terheli
a felelősség a díj fizetésére, függetlenül az
elkövető
tényleges személyétől.
A gyakorlatban ez nem
jelent
különösebb újdonságot, az önkormányzati
rendeletek is
így működtek, de jogi szempontból sokkal
szerencsésebb,
hogy az üzembentartó kötelező felelősségét
törvény mondja
ki. A kiszabott pótdíj alól az üzembentartó
egyébként
csak akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a
jármű
jogellenesen került ki a birtokából (például
ellopták)
és a hatóságnál megtette a megfelelő
bejelentést.
Parkolóhelyek
Továbbra is az önkormányzatok jelölhetnek ki
díjfizetési
zónákat, de új övezeteket csak olyan helyen
szabad létrehozni,
ahol az adott időszakban a várakozásra
alkalmas helyek
átlagos foglaltsága a 70%-ot meghaladja. A
törvény maga
is kimondja, hogy a korábban kijelölt zónákra
ezt nem
kell alkalmazni, bár kétség kívül népszerű
intézkedés
lehetne. Követve a vonatkozó uniós normákat,
legalább
50 helyre kell jutnia lehetőségekhez képest
legalább
egy mozgáskorlátozott helynek. Bár az ilyen
helyek létrehozása
továbbra sem kötelező.
Díjszámítás
Az önkormányzat továbbra is rendeletben
határozhatja
meg a díj összegét, és elvi alapon tekintettel
kell
lennie a szolgáltatás és ellenszolgáltatás
arányára,
de vigyáznia kell, hogy a beszedett díj
legalább a parkolóhelyek
fenntartására elegendő legyen. A konkrét
rendelkezés
szerint az egy órára meghatározott várakozási
díj nem
lehet magasabb mint a tavalyi év szeptember
1-napján
és azt az megelőző 11 hónapban az APEH által
kiadott
95-ös ólommentes benzin árának kétszerese.
Sajnos ettől
még a parkolási díj akár több mint 600 forint
is lehet,
de legalább az arányosítási törekvés
felfedezhető a
szabályozásban. Jegykiadó automatából, és
mobiltelefonnal
minimum 15 percre elegendő díjat kell majd
fizetni,
míg előre váltott jegynél ez az idő 30 perc,
helyben
vásároltnál pedig egy óra. Fontos szabály,
hogy P+R
parkolókban csak akkor lehet díjat kérni, ha
ezért többletszolgáltatás
is megvalósul, ekkor a díj legfeljebb a helyi
tömegközlekedés
legolcsóbb jegyének árát érheti el.
Pótdíj
Természetesen a legtöbb vita a pótdíjak
elrugaszkodott
számításából eredt. A jövőben az egy órát el
nem érő
díjrendezett időszaknál 5 perces túllépés
esetén, míg
egy óránál hosszabb időszaknál 15 perces
túllépés esetén
lehet pótdíjat (és további egy óráért
várakozási díjat)
kiszabni. Amennyiben a pótdíjat a delikvens 15
napon
belül megfizeti, akkor a pótdíj összege nem
lehet magasabb,
mint az adott nap teljes díjköteles
időszakában fizetendő
várakozási díj és további két órának megfelelő
várakozási
díj összege. Ha például a parkolási díj 300
Ft/óra,
és napi 8 óra a díjköteles időszak, akkor a
pótdíj összege
legfeljebb 3.000,-Ft lehet. 15 napon túli
befizetés
esetén a pótdíj összege az egy órai várakozási
díj 40
szerese lehet.
A pótdíj-igény egy év alatt
évül el,
ha az önkéntes teljesítés elmarad, bírósági
úton lehet
érvényesíteni, de érte késedelmi kamat nem
érvényesíthető.
További szigorú feltétel, hogy befizetés
elmaradása
esetén 60 napon belül fel kell szólítani az
üzembentartót
a befizetésre. A határidő jogvesztő, ha
elmulasztják
már nem lehetséges a bírósági
igényérvényesítés, a felszólításnak
igazolható postai küldeményként kell
kézbesítésre kerülnie,
ily módon csak az ajánlott vagy tértivevényes
levél
jöhet szóba. A korábban már bevezetésre került
szabályozást
megerősítve a módosítás is kimondja, hogy
kizárólag
az üzembentartó lakhelye szerinti bíróságon
lehet parkolási
pótdíj iránt pert kezdeményezni.
Összességében el lehet mondani, hogy a
törvénymódosítás
tartalmaz az autósokra vonatkozó kedvező
szabályokat
és mindenképpen dicséretes újításokat. De
sajnos azt
is el kell mondani, hogy ennél azért jóval
több központi
rendelkezést kellene felállítani, és minél
jobban az
egységes és átlátható szabályozás felé terelni
az önkormányzatokat.
Dr. Vizi András
(forrás: das.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 2 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mozgóképes KRESZ-vizsgakérdések - 2016. május 23-tól
2015. január 1-től éjszakai árammal is töltheti elektromos autóját Magyarországon
A fontosabb jogszabályok
Változik a KRESZ - Erősebb jogszabályi védelem a közlekedő gyermekeknek (2013. május 1-től)