Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bekeményít a szabálytalanul parkolókkal szemben Budapest: egy új törvénymódosítás szerint októbertől a közterület-felügyelők elszállíthatják a tilosban álló autókat. Eleinte 28, később jóval több lopós autó szedi majd össze a járműveket, a korábbihoz képest más technikával, hogy ne törjék össze őket, ahogy az korábban többször előfordult. Az elszállított autókat több tízezer forintért lehet kiváltani, de egy idő után eladhatják a kocsikat a felügyelők, a szállítást akadályozó tulajdonosokkal szemben pedig gumibotot és gázsprayt is használhatnak.
A törvénymódosítás az előzetes hírek szerint "várhatóan október 1-jén lép hatályba".
Korábban
mindennapos látvány volt az autót húzó sárga Iveco tréler a fővárosban.
Ilyen nem lesz, de a platósok már ősszel dolgozhatnak
Naponta 2-4 szabálytalanul parkoló autó akadályozza a mentőket,
tűzoltókat, villamosokat és a buszokat a továbbhaladásban Budapesten. A
statisztikák szerint ennél nagyságrendileg többször fordul elő, hogy
egy-egy rossz helyen megállt autós a járműforgalmat gátolja,
kocsikijáróban, járdán vagy a mozgáskorlátozottak helyén áll. "A
parkolási rend fenntartásának egyik leghatékonyabb módszere, hogy
trélerrel elszállítják a szabálytalanul parkoló járműveket" - indokolta
Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes az [origo]-nak, miért akarják
visszahozni a köznyelvben lopós autóként emlegetett járműveket
Budapestre.
A rendszer 2003-ig működött a fővárosban, de megbukott, mert a sokak által szidott, mások által viszont azóta is hiányolt sárga trélerek számos autóban kárt okoztak szállítás közben. Ebből aztán gyakran vita keletkezett, majd bírósági per indult a szállítók és a járműtulajdonosok között, milliókat kellett kifizetni a károsultak részére. (Az akkori peres papírok megsemmisítéséről keretes írásunkban olvashat.) A probléma okozója a használt technika volt: a lopós autók ugyanis csak a járművek egyik felét emelték meg, így vonszolták keresztül a városon a telephelyig a szabálytalankodó kocsiját, amelyből nem kevés ide-oda csapódva megsérült, és kárt okozott más autókban is.
Közterületesekre cserélik a rendőröket
A fővárosi vezetés igényeinek megfelelően pár napja módosította az országgyűlés a közterület-felügyeletről szóló 1999-es törvényt. Ennek legfontosabb eleme, hogy a Fővárosi Közterület-felügyelet a jövőben már saját jogon, vagyis a saját embereivel elszállítathatja a szabálytalanul parkoló autókat. Korábban csak rendőr jelenlétében lehetett elvinni a kocsikat, az új jogszabály viszont ezt már nem teszi szükségessé.
Megsemmisítették az iratokat Elvileg jelenleg is működik Budapesten a súlyos szabálytalanságot elkövető autók elszállítása, ami a rendőrség feladata lenne (1/1975. (II.5.) KPM-BM-rendelet, valamint az 1994. évi törvény 45. § (1) bekezdése alapján). Hogy itt ma több a probléma, mint az eredmény, azt jól érzékelteti egy névtelenséget kérő fővárosi vezető kommentárja: "erről inkább nem mondanék véleményt" - közölte kérdésünkre. Megkeresésünkre a BRFK rendkívül diplomatikusan közölte, hogy "a szabálytalanul várakozó gépjárművek elszállítását nagy számban, szervezett keretek között nem végzik".
2003-ig végezték ugyan, csakhogy akkor megszűnt az elszállításokhoz rendőröket biztosító Közlekedésrendészeti Főosztály Közútfelügyeleti Alosztálya. A - természetesen nem a rendőrségtől származó - kritikák szerint rengeteg kárt okoztak akkoriban a trélerek. Sokszor megsérültek az elszállított autók, és a félig felemelve vonszolt kocsik a szabályosan parkoló járműveket is összezúzták. Viták, anyagi követelések, majd perek következtek.
Hogy pontosan mennyit, tízmilliókat, avagy százmilliókat kellett-e kifizetni a lopós kocsik károsultjainak, azt ma már nem lehet megállapítani, a dokumentumokat ugyanis megsemmisítették. A károk összegére vonatkozó kérdésünkre a következő választ kaptuk a BRFK-tól: "A Közútfelügyeleti Alosztály a szabálytalanul várakozó gépjárművek elszállítása céljából 2003. évet megelőzően gazdasági társaságokkal kötött szerződéseket. A szerződések értelmében a szállítások során az elszállított járművek nem szenvedhettek sérülést. Amennyiben az elszállított gépjárműben mégis kár keletkezett, azt a szállítások során okozott kárért felelőséggel tartozó vállalkozó illetve annak biztosítója térítette meg a károsultnak. Tájékoztatom, hogy az elszállításokkal kapcsolatos iratok - elévülés miatt - megsemmisítésre kerültek, ezért a kért statisztikai adatokat nem áll módunkban megadni." |
Miután megszületett a várva várt jogszabály, az érintettek - több hónapos előkészület után - nem is akarnak sokat várni a begyűjtés megkezdésével. Huszonnyolc autóval indítják a rendszert, de Miklós István, a közterület-felügyelet főigazgató-helyettese azt mondta az [origo]-nak, hogy idővel "mindenféleképpen bővíteni kellene" a trélerek számát. Hogy mennyivel, annak érzékeltetésére Barcelona példáját hozta fel, ahol háromszor ennyi kocsival működik jelenleg a szabálysértő autók összegyűjtése.
A bécsi módszerben bíznak
Korábban egy magáncég működtette rendőri felügyelet mellett a trélereket, de a jövőben ez valószínűleg nem így lesz. Pedig az új jogszabály lehetőséget ad a felügyeletnek arra, hogy "a jármű elszállításához, továbbá az intézkedéssel érintett jármű tárolásához, őrzéséhez és értékesítéséhez - szerződés alapján - közreműködőt vehet igénybe". Ez a közreműködő azonban valószínűleg a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló háttércég, a Parking Kft. lesz, mondta Gyarmati Zoltán ügyvezető. Ennek megfelelően a kocsik - Miklós István szerint - valószínűleg vagy a közterület-felügyelet, vagy a Parking tulajdonában lesznek.
A biztonság záloga a plató - így elvileg nem sérülhet szállítás közben az autó
A legfontosabb változás a leendő rendszerben, hogy a teljesen új
trélerek a bécsi módszer szerint dolgoznak majd. Ennek lényege, hogy a
szabálytalanul parkoló autót egy daru segítségével egyszerűen ráemelnék
a platóra, amely így már sérülésmentesen fuvarozható. Pár hete, az
előkészületek megkezdésekor Gyarmati azt mondta, hogy a válság kedvez
az üzleti tárgyalásaiknak: "valószínűleg kedvezőbb áron lehet szerezni
ilyen járműveket". Az igazgató szintén a válságra hivatkozva közölte
azt is, hogy a korábbi telephely-problémák is könnyebben orvosolhatók
lesznek, mert olcsóbban találnak bérelhető ipartelepeket, de szerinte
szóba jöhetnek akár a fővárosi önkormányzat területei is.
Az elszállítás feltételei
A lopós kocsik Budapest egész területén bevethetők lesznek, de jellemzően a belső területeken találkozhatunk majd velük, hiszen a szűkösebb, sűrűbb forgalmú utcák miatt ott okozhatnak nagyobb problémát a figyelmetlenül hátrahagyott autók. Sokak számára nagy kérdés, hol lesz majd a határ a kerék lebilincselése és az autó elszállítása között. Miklós István az elszállítás feltételeit a következőképpen rangsorolta: mindenképpen viszik a kocsit, ha az "a legkisebb mértékben is akadályozza a tömegközlekedést vagy a sima járműforgalmat". Másodsorban azokat, "amelyek valamilyen havária-esemény" elhárításának útjában lehetnek: tűzoltó felvonulási utakon, tűzcsapok előtt, vagy éppen kapukijárókban állnak. Harmadrészt azokat a járműveket gyűjtik be, amelyek megszegik a parkolási, várakozási szabályokat.
Így szól a törvény: A Kftv. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: |
Legkorábban október közepétől indulhatnak útnak újra Budapesten a trélerek. A törvénymódosítást június 29-én fogadták el a parlamenti képviselők, várhatóan július közepén hirdetik ki. Innen számítva minimum három hónap kell a kocsik közbeszerzéses megvásárlásához.
Az október-november környéki indulást valószínűsíti a rendészeti minisztérium közlése is; érdeklődésünkre közölték, hogy a törvénymódosítás "várhatóan október 1-jén lép hatályba".
Az új feladat új embereket kíván, hiszen az FKF jelenlegi 260 közterület-felügyelője Miklós szerint is csak "alapszinten elég a jelenlegi feladatokhoz". Emiatt idővel létszámbővítésre készülnek, a trélereket vezető sofőrök mellett dolgozó közterület-felügyelők "speciális tréningen" vesznek majd részt. Arra a kérdésre, hogy szerinte elfogadják-e a rendőrök helyébe lépő, megnövelt hatáskörrel rendelkező közterületeseket az autósok, Miklós azt mondta: "Nem félek ettől. Ők hivatalos személyek, köztisztviselők, több területen közel hasonló jogkörökkel, mint a rendőrök." (A közterületesek konfliktusairól, és bővített jogköréről lásd keretes írásunkat.)
"Szükséges rossz". Továbbra is bilincselnek majd |
Kevesebbet, de szigorúbban bilincselnek
Nem csak a lopós autók visszahozása lesz újdonság a szabálysértő sofőrök számára, ugyanis a kocsik begyűjtése következtében Miklós szerint várhatóan csökken majd a most átlagosan napi harminc kerékbilincselés. Ugyanakkor a bilincset az elszállítandó jármű időleges rögzítésére is használják majd. "Azt tervezzük, hogy a jövőben olyan járműveket is lebilincselünk, amelyeket egyébként el kellene szállítani, de éppen leterheltek a lopós autók" - közölte a főigazgató-helyettes. Példája szerint, ha valaki beáll szabálytalanul a mozgáskorlátozottak számára fenntartott helyre, azt el kellene szállítani, de ha éppen egy villamost akadályoz másvalaki, akkor nyilván annak az elszállítása élvez elsőbbséget. Ilyenkor a mozgáskorlátozott parkolójába beálló járművet lebilincselik addig, amíg meg nem érkezik a tréler.
Felvetésünkkel, miszerint így csak meghosszabbítják a jogtalan helyfoglalást, Miklós is egyetért, szerinte is "szükséges rossz a bilincs, mert konzervál egy szabálysértést". Ugyanakkor hozzátette: számukra előírás, hogy a bilincseket a lehető legrövidebb időn belül el kell távolítaniuk. Másrészt amint tud, jön a lopós autó, és már viszi is a kocsit a telephelyre. Emellett az a tapasztalatuk - közölte az igazgató-helyettes -, hogy sokan egész napra elfoglalják a mozgáskorlátozottak helyét (például az Állatkertnél), így indokolt a bilincs használata.
Eladhatják az elszállított kocsit
Az elszállított autók leendő visszaváltásának áráról még csak nagyságrendet tudott mondani Miklós, szerinte a fővárosi közgyűlésnek azt mindenképpen rendeletben kell meghatároznia. "Szinte biztos, hogy drágább lesz, mint a most 14 ezer 400 forintba kerülő kerékbilincs-leszerelés" - közölte. Kérdésünkre, hogy az előbbi példában szereplő, a mozgáskorlátozottak helyére beállt, majd lebilincselt autóssal a bilincset, az elszállítást, vagy mindkettőt kifizettetik-e, így felelt: "Ha a tréler előtt odaér a tulajdonos, akkor valószínűleg csak a bilincset kell kifizetnie, de ha nem ér oda, és elszállítják a járművét, akkor az összköltségbe valószínű, hogy beszámítjuk azt is" - felelte a felügyelet főigazgató-helyettese.
A begyűjtött kocsikkal kapcsolatban azt írja elő a törvény, hogy a tulajdonosok adataihoz hozzáférhet a közterület-felügyelet, amely értesítést küld a jármű elszállításáról. Ugyanakkor a szabálysértés után elhurcolt autó rendszámát - a törvény szerint tájékoztatási célból - fel kell rakni az érintett önkormányzat honlapjára is. A jogszabály szerint ha mindezek ellenére nem jelentkezik a gazdája a kocsinak, vagy nem állapítható meg a kiléte, fél év után "értékesíthető, vagy más módon hasznosítható" a jármű.
A tömegközlekedésé az elsőbbség. Ha valaki akadályozza a buszok, villamosok forgalmát, azonnal elviszik - ígérik
Ennek részleteiről az általunk megkérdezettek még
nem tudtak konkrétumokkal szolgálni; nagy valószínűséggel ezt is az a
fővárosi rendelet szabályozza majd, amely a visszaváltás árát valamint
a tárolás költségét is meghatározza. Ez utóbbi azért is fontos, mert
előfordulhat, hogy valaki háromnegyed évvel a kocsija begyűjtése után
jelentkezik a telephelyen (például mert külföldön tanult, dolgozott),
de addigra már eladták azt. A törvény szerint ilyenkor jár neki az
értékesítésből befolyt összeg, a tárolás díjával csökkentve.
Márpedig ez - például háromnegyed év után - akár sokszázezer forintnyi mínusz is lehet. Miklós István ugyanis igennel felelt arra a kérdésünkre, hogy a napi tárolási díj várhatóan több ezer forint lesz-e. Ma még nem tudják, hogy a tárolási díj összege fix napidíj lesz, vagy az elszállítás utáni pár hétben egy kimondottan magas összeg, hogy ezzel is ösztönözzék a tulajdonosokat a minél előbbi hazaautózásra. Kérdés ma még az is, hogy elárverezik, vagy egy ármegállapítás után értékesítik-e majd a kocsikat.
Jobb nem ellenkezni
Ha valaki éppen akkor érkezik majd, amikor nekiállnának elszállítani a járművét, a jelenlegi elképzelések szerint egy csökkentett díjért visszakaphatja azt. Ha már emelik, vagy már vinnék a kocsiját, akkor viszont jobb lesz nem erősködni.
Mivel az új törvény könnygázszóró és gumibot használatát is lehetővé teszi a közterület-felügyelőknek, indokolt a kérdés, hogy ezeket akkor is alkalmazhatják-e, ha valaki megpróbálja megakadályozni a kocsija elszállítását. "Minden rendelkezésre álló eszközt alkalmazni kell, hiszen a kollégáimra vonatkozó szabály azt mondja ki, hogy a megkezdett feladatot végre kell hajtani" - fogalmazott Miklós István főigazgató-helyettes.
"Az ellenállás megtörése érdekében" Budapesten 2001-től fokozatosan emelkedik a közterület-felügyelők elleni támadások száma, ez az egyik fő oka annak, hogy az új jogszabály többek között gumibot, és gázspray használatát is lehetővé teszi számukra. Miklós István közlése szerint tavaly nyolc olyan súlyú ügy volt a fővárosban, amiből bírósági eljárás lett, emellett még hét alkalommal tettek feljelentést bántalmazás miatt. Az alábbiakban szó szerint idézzük a jogszabály erre vonatkozó részét. A felügyelő:
Forrás: Origo |
|
|
M Imre írta 22 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Konfliktuskezelő tréninggel készülnek a lopós autókra
Budapesten elszállítják a közlekedést akadályozó járműveket - 2012. december 1-től
Büntetik avagy nem a buszsávozókat
Próbapereket indít a BKV