Közlekedés: Moto GP pálya - látványterv (Hajdúnánás, BORD Építész Stúdió, HUMDA) (kép)

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2667 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2667 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2667 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3187 db
  • Videók - 2667 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 865 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek

Moto GP pálya - látványterv (Hajdúnánás, BORD Építész Stúdió, HUMDA)

A kép forrása (galéria):
https://hu.motorsport.com/motogp/news/ime-a-magyar-motogp-palya-latvanyterve/5802232/

A magyar kormány korszerű, multifunkciós, gazdaságosan üzemeltethető versenypályát épít Hajdúnánás külterületén, amely alkalmas lesz egyebek mellett a Forma-1 motoros megfelelője, a világ első számú gyorsasági motoros versenysorozata, a MotoGP futamainak befogadására is – jelentette be az innovációs és technológiai miniszter szombaton Hajdúnánáson.

Palkovics László a projektindító sajtótájékoztatón azt mondta: a beruházás, amely a pályaépítés mellett kiterjed a kiszolgáló létesítmények, tréningközpont, konferencia központ, szálloda építésére is, 65 milliárd forintba kerül.

A MotoGP jogtulajdonosával, a Dorna Sports-cal kötött megállapodás nyolc évre szól,

-- az első versenyt 2023-ban rendezik meg a kelet-magyarországi pályán

– jelezte a miniszter.

Kósa Lajos országgyűlési képviselő a leendő pálya helyére utalva felidézte az egykori bátor hajdúkat, akik szürkemarhák százait hajtották nyugati városokba és hozták vissza a pénzt a hosszú úton számos megpróbáltatást kiállva. Azt mondta: „a motorosok a mai hajdúk”, a természet barátai, „kell hozzá elszántság”.

A politikus hozzátette, a leendő MotoGP pálya Hajdúnánás határában, a Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza háromszög súlypontjában helyezkedik majd el, és jelentős mértékben hozzájárul a térség gazdasági, turisztikai fejlődéséhez.
http://hajdunanas.hu/hireink/hirek/moto_gp_palya_epul_hajdunanason
-- 2020. június 22.

Látta 225 ember.

Értékeld!

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

Egy magát mikrogazdálkodónak valló cég fejlesztheti a mintegy 75 milliárd forintból épült Balaton Park MotoGP versenypályát | 2024.10.28.

A Balaton Park Motorsport (BPM) Kft. évek óta mikrogazdálkodói beszámolót ad le, de így is felelhet Magyarország egyik legértékesebb magánkézben lévő ingatlanának a fejlesztéséért.

Meglepő passzust találni a jövő évi magyarországi MotoGP és Superbike világbajnoki futamainak otthont adó pálya fejlesztőjének, a Balaton Park Motorsport (BPM) Kft.-nek a cégbírósági papírjai között. A 2019-ben életre hívott társaság mérlegei mellé leadott mellékletekben, amelyek a taggyűlési határozatokról szólnak, rendre, azaz minden évben mikrogazdálkodóként hivatkozik magára a társaság. Minden egyes évben ugyanis az ügyvezető, Hanóch Nísszání által ismertetett „mikrogazdálkodói beszámolót” fogadta el a grémium. A pálya építtetőjére – a munka immár mintegy egy évtizedre nyúlik vissza – nem egyszerű ráakadni a korábbi hírek alapján, ugyanis igen ritkán volt konkrétan megnevezve. A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a versenyek hazai szervezője és promótere azonban lapunknak alig egy hete tisztázta a kérdést és úgy tájékoztatott, hogy a BPM a helyszín fejlesztője. Mindebből egy nagy ellenmondás rajzolódik ki.

-- A magát mikrogazdálkodónak valló BPM Kft. felelős ugyanis Magyarország egyik legértékesebb – 200 millió eurósra becsült, azaz mintegy 75 milliárd forintba kerülő -, magánkézben lévő ingatlana, a Balaton Park versenypálya fejlesztéséért.

Ráadásul a pálya jelenleg FIA Grade 2 licenccel rendelkezik, a legmagasabb Grade A-hoz (ez már elméletileg Forma 1-es futamok megtartásához is elegendő) és a rendezéshez szükség lesz még további fejlesztésekre. Ezek elsősorban a biztonságos lebonyolításhoz kellenek: az eredeti nyomvonal 7-es kanyarjánál két kisebb sugarú kanyart alakítanak ki a belső oldalon, így itt is megmarad a nagy sebesség, miközben a nagyobb biztonság érdekében nő a bukótér területe. A 11-es kanyarnál egy új sikánnak köszönhetően csökken a sebesség, miközben nő az előzési lehetőségek száma. Közvetlenül a pálya új szállodája alatt pedig egy technikás kanyarkombinációt építenek ki. A HUMDA már említett válaszából pedig az derül ki, hogy ezeket a vélhetően tetemes összegű munkálatokat is a Balaton Park Motorsport Kft. finanszírozza. Sőt, a bejelentés utáni sajtótájékoztatón Walterné Dancsó Adrienn, a Balaton Park Circuit operációs igazgatója úgy nyilatkozott: ez a beruházás eddig is a terveink között szerepelt, így az ehhez szükséges extra költség is a rendelkezésünkre áll.

A számviteli törvény szerint érdemi feltételei vannak, ha valaki mikrogazdálkodói beszámolót kíván készíteni. Három mutatóból - így a mérlegfőösszeg nem haladhatja meg a 100 millió forintot, az éves nettó árbevétel a 200 millió forintot, míg az üzleti évben a foglalkoztatottak átlagos száma a 10 főt – legalább kettőt teljesíteni kell. Aligha túlzás, hogy ezek a mutatók nem feltétlenül egy 75 milliárdos projekthez tipikusan passzoló számok. A mérlegei szerint azonban a BPM nem is nagyon feszegeti ezeket a határokat, hiszen mint korábbi cikkünkben is utaltunk rá, a vállalat árbevétele az elmúlt évben mindössze 995 ezer forint volt. Adózott eredménye 223 ezer forintra, a mérlegfőösszeg pedig alig 4,078 millió forintra rúgott. Ezeket a számokat a Magyarországra települt, izraeli származású Hanóch Nísszání vezetésével a közgyűlés el is fogadta.

A Népszava előzőleg a pályánál is érdeklődött, hogy kik állnak projekt mögött, de csak annyit írtak: „A pálya Hanóch Nísszání úr vezetésével, külföldi magánbefektetési alapok tulajdonában van.” A nyilvánosan elérhető cégadatokban sem látszik a pálya mögött álló céghálóban annak a tetemes összegnek a nyoma, amibe egy ilyen színvonalú pálya kerül. A cégháló végén rendre belize-i társaságokat találni, amelyek tulajdonosait nem lehet kideríteni.

A HUMDA számára számos felvetéssel kapcsolatban újabb kérdéssort küldtünk. (Azt a társaságtól korábban már megtudtuk, hogy

-- a MotoGP esetében 9,922 millió euró, azaz nagyjából négymilliárd forint, míg a Superbike-mezőny 927 ezer eurós jogdíj fejében látogat el Magyarországra.

Utóbbi összegeket a jogtulajdonos, a Dorna számára kell kifizetni.) Ezúttal arra lettünk volna kíváncsiak, hogy a pálya fejlesztője a Balaton Park Motorsport Kft. milyen feltételekkel bocsátja rendelkezésre a helyszínt. Aligha ördögtől való a feltételezés ugyanis, hogy a 75 milliárdos beruházása után szeretné ráfordításai eredményét látni a cég, ezért alighanem érdemi díjazás mellett lehet majd használni a pályát. Ugyanakkor azt sem lenne kizárható, hogy egy ilyen, a világ számos pontján érdeklődéssel figyelt eseményben való részvételért cserébe, annak reklámértékét, akár költségmentesen biztosítják a helyszínt a futamok számára. Rákérdeztünk, ha a magyar állam részéről fizetnek a pályahasználatért, akkor annak mekkora az összege. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a jegyek után keletkező árbevételből jut-e a BPM számára. Illetve arról is érdeklődtünk, hogy a verseny rendezéséhez szükséges kvalifikált személyzetet – többek között pályabírók – ki biztosítja és a tiszteletdíjukat ki fizeti majd ki.

Ezekre a kérdéseinkre a hazai világbajnoki futamok történetét hosszan soroló, egyébként udvarias válasz érkezett: – A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. a két motorverseny idejére kibérli a balatonfőkajári Balaton Park Circuit versenypályát. A futamok promótere és szervezője HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., így a jegybevételek az ügynökséghez kerülnek és a verseny rendezéséhez szükséges személyzetet is a szervező biztosítja, javadalmazásukat is a HUMDA fizeti. A hosszas múltidézés mellett azonban arra nem kaptunk választ, hogy a pálya számára a szervezet mekkora bérleti díjat fizet. A Dorna számára utalandó jogdíjat figyelembe véve azonban ez aligha lesz majd kis összeg.

https://nepszava.hu/3255537_balaton-park-motogp-verseny-palya-mikrogazdalkodo-75-milliard-fejlesztes
___

Kétes pénzügyi kanyarok: évi 4,4 milliárdos jogdíjért hozná vissza a MotoGP-futamokat a magyar állam arra a pályára, amelynek a tulajdonosa tavaly az egymilliós bevételt sem érte el

https://nepszava.hu/3253923_balaton-park-circuit-motogp-es-superbike-futam-jogdij-ceg-balaton-park-motorsport-kft-egymillio-forint-bevetel

Válasz

M Imre üzente 1 éve

MotoGP futamok a következő négy évben: Eldőlt, hol láthatják a magyar nézők
https://media1.hu/2023/11/29/motogp-bejelentes-tevekozvetites-network4/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Már 2025-ben újra MotoGP futam lehet Magyarországon

“Hamarabb visszatérhetnek a MotoGP futamok Magyarországra, mint gondolnád.” - jelent meg a motogp.com oldalon a verseny jogtulajdonosának, a Dornának a sajtóközleménye. Ez nem az első kísérlet, hogy hazánk egyike legyen a Gyorsaságimotoros-világbajnokság eseményeit megrendező országoknak, de ezek eddig rendre kudarcba fulladtak.
https://totalbike.hu/hirek/2023/09/19/mar-2025-ben-ujra-motogp-futam-lehet-magyarorszagon/

A motorosok is belefáradhattak az ígéretekbe..

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kétmilliárdos veszteséget termelt tavaly a MotoGP-pálya építéséért felelős HUMDA Zrt.

Május végén a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. is közzétette a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját. A kormányzati megszorítások miatt határozatlan időre elhalasztott hajdúnánási MotoGP-pálya építésében is aktív szerepet vállaló, a magyar autó- és motorsportért felelős cég 2022-ben valamivel jobb eredményt ért el, mint két éve, de még így is veszteséges volt a működése.

A HUMDA jogelődje 2016-ban jött létre, állami tulajdonú vállalatként. Jelenlegi nevét 2020 őszén kapta egy jelentős tőkeemeléssel együtt, 2021-ben pedig az állam odaajándékozta a Széchenyi István Egyetemet fenntartó alapítványnak, amelynek elnöke Palkovics László.
https://atlatszo.hu/kozugy/2023/06/15/ketmilliardos-veszteseget-termelt-tavaly-a-motogp-palya-epiteseert-felelos-humda-zrt/

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Kedden hivatalosan is megnyitották hazánk legújabb versenypályáját Balatonfőkajáron. A létesítmény megfelel a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legmagasabb szintű biztonsági elvárásainak és egy korábbi F1-es futamgyőztes tetszését is elnyerte már.

A Balaton Park elnevezésű, 4115 méter hosszú, 16 kanyart tartalmazó versenypálya az M7-es autópályától néhány kilométerre, Budapesttől 85 kilométerre helyezkedik el és az FIA legmagasabb szintű minősítésével (Garde 1) rendelkezik. Papíron tehát adott esetben F1-es futam fogadására is alkalmas lehet.

Ezzel kapcsolatban Dancsó Adrienn, a pálya motorsport részlegének operációs vezetője a keddi nyitó sajtótájékoztatón megjegyezte, az F1-es futamrendezéshez és a MotoGP-hez több előírásnak is meg kell még felelniük, és a Forma–1-et egyébként sem akarják „elhozni” a Hungaroringről.

Ez persze nem jelent egyet azzal, hogy ne lennének komoly terveik a pályával. „A mai eseménnyel pedig a versenynaptárt is megnyitottuk. Reméljük, hogy a különböző versenysorozatok közül minél többen döntenek majd úgy a közeli és távolabbi jövőben, hogy nálunk szeretnének versenyezni” – idézte szavait a hirado.hu.

-- Elsősorban három szempontot vettünk figyelembe a tervezéskor, ezek pedig a biztonság, a fenntarthatóság, valamint a versenyzők irányába támasztott kihívás voltak”

– fogalmazott a tervező, Gulácsi Ferenc, aki a sajtótájékoztatón koronavírus-fertőzés miatt személyesen sajnos nem vehetett részt.

A létesítmény igazgatótanácsának tagja, Gianpaolo Matteucci jelezte, a beruházás még tart, és a pálya, valamint annak környéke hamarosan tovább szépül. „Ez a létesítmény a Nemzetközi Automobil Szövetség és a Nemzetközi Motorsport Szövetség által előírt legmagasabb biztonsági követelményeknek megfelelően lett megépítve, ennek köszönhető az is, hogy gyakorlatilag bármilyen versenynek otthont tud adni. Folyamatban van egy négycsillagos, 145 szobás szálloda építése is, ez hamarosan elkészül, az ottani helyiségekből pedig a pályára nyílik közvetlen kilátás” – mondta.

Megjegyezte, a versenypálya a reményeik szerint a térség turizmusának új lökést ad, valamint jelentős szerepet játszik a munkahelyteremtésben is. Ezzel kapcsolatban Forró Zsolt, Balatonfőkajár polgármestere úgy fogalmazott, a térség felkészült arra, hogy nagyobb sporteseményeket fogadjon, a Balaton Park Circuit megépülése pedig nagy lökést ad az idegenforgalomnak.

A pályáról egy klasszis versenyző, Giancarlo Fisichella már élménybeszámolót is tartott, miután egy Ferrarival megtette az első köröket. A háromszoros F1-es futamgyőztes meglehetősen pozitív élményekkel gazdagodott a próba során.

-- „A célegyenes végén jó lehetőség kínálkozik az előzésre, a hátsó egyenesben pedig érzésem szerint versenyautóval 250-260 kilométer/órás, Forma-1-es autóval pedig akár 300 kilométer/órás sebességet is el lehet érni”

– lelkendezett az olasz, aki királykategóriás pályafutása során a Renault gyári csapatánál és a Ferrarinál is versenyzett.
https://m4sport.hu/forma-1/cikk/2023/05/16/uj-versenypalya-epult-magyarorszagon-megnyitott-a-balaton-park/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Moto GP-pálya: alig szerezte meg az állam, máris eladja a földeket

Máris túladna az állam számos olyan hajdúnánási ingatlanon, amelyet a tervezett motorversenypálya-építéssel összefüggésben szerzett meg. Ez a Nemzeti Földügyi Központ (NFK) szeptember elején közzétett földértékesítési hirdetményéből derül ki. Az ebben eladásra kijelölt több mint ezer kisebb-nagyobb földterület mellett 15 hajdúnánási ingatlannak keres gazdát az állami földeket kezelő NFK. Ezek között szerepel a beruházási területen fekvő kilenc ingatlan is.

A szántók értékesítési szándéka azért is figyelemre méltó, mert a szóban forgó ingatlanok nem a beruházási terület sarkaiban találhatók. Érthetetlen továbbá az is, hogy az eladásra kínált ingatlanok jelentős része egy több helyrajzi számra tagolt, 20 hektáros tömböt tesz ki, ám abban az állam egy 1,5 hektáros földdarabot megtartana.
https://hang.hu/magyar-hang-plusz/moto-gp-palya-alig-szerezte-meg-az-allam-maris-eladja-a-foldeket-145844

Válasz

M Imre üzente 2 éve

Ha sportról és autóiparról van szó, semmi sem drága a kormánynak, a Hajdúnánásra tervezett új gyorsaságimotoros-világbajnoki (MotoGP) pálya esetében pedig a két terület találkozik.

A 65 milliárd forintosra tervezett költség nem csak első pillanatra tűnik óriásinak, nézzünk ezzel kapcsolatban először két nemzetközi példát. Az Egyesült Államokban, Texasban a Circuit of the Americas 2012-2013 között épült magánbefektetők mintegy 400 millió dollárjából, mai árfolyamon 125 milliárd forintból. Érdemes azonban az Egyesült Államok és hazánk közti árszínvonal-különbséget is figyelembe venni (idehaza jóval olcsóbb például a munkaerő), a magyar adatokkal számolva körülbelül 56 milliárd forintból kijött volna az ottani építkezés.

Ráadásul ez a pálya jóval összetettebb, mint a Hajdúnánásra tervezett, hiszen ott nemcsak MotoGP-, hanem Forma-1-es versenyeket is rendeznek. Ráadásul az említett összegből felhúztak egy sor kiegészítő létesítményt is, amelyek egyebek mellett a látogatók szórakoztatását, valamint mentősök, rendőrök, tűzoltók képzését szolgálják. (Igaz, a hajdúnánási összegbe is belefér Palkovics László innovációs és technológiai miniszter bejelentése szerint egy tréning- és egy konferenciaközpont, valamint egy szálloda építése.)

Finnországban tavaly adták a KymiRing nevű pályát, amelyhez a kormány 6,5 millió euró támogatást adott. Az autó-motorsportok világának egyik legsikeresebb országa 2,3 milliárd forintnyi közpénzzel járult tehát hozzá a projekthez, de ennek feltétele volt magánbefektetők bevonása – a projekt több mint kétharmadát ők finanszírozták.

A tervezett 16 millió eurós beruházási költség végül 25 millió euróig kúszott fel, így a finnek 8,8 milliárd forintból hozták ki a MotoGP-versenyekre alkalmas pályájukat. De itt is érdemes tekintettel lenni az eltérő árszínvonalra, hiszen Finnország a világ egyik legdrágább országa. A vásárlóerő-paritást figyelembe véve a végső költség alig 4,5 milliárd forintnak felel meg. Ezt is figyelembe véve tehát

-- a finnek a tervezett magyar költségek kevesebb mint tizedéből kihozták a saját MotoGP-pályájukat.

Egyszer már idehaza is akartak egy MotoGP-futam megrendezésére alkalmas pályát fejleszteni. A sávolyi Balatonring költsége a 2008-as tervek szerint 80 millió euró lett volna, akkori árfolyamon 22, a mostanin 28 milliárd forint. A kigondolt konstrukcióban az állam az üzemeltetésre létrehozott Balatonring Zrt.-be szállt volna be.

Bár 2008-ban letették a létesítmény alapkövét, az építkezés két évvel később elakadt, mert a spanyol Sedesa vállalatnak az állami Magyar Fejlesztési Bank nem adott hitelt. Nem csoda, mert mint a Társaság a Szabadságjogokért által kiperelt kormányelőterjesztésből (pdf) kiderül, a projekt megtérülése erősen kockázatos volt.
https://g7.hu/kozelet/20200702/elkepesztoen-draga-veszteseggyar-lesz-a-kormany-megis-megepitteti/

Válasz

M Imre üzente 2 éve

"(…) helyszínválasztás előtt [az ITM] megvizsgálta az egyéb lehetőségeket, köztük a Hungaroringet is. A kiválasztott helyszínen a fejlesztés zöldmezős beruházásban, a versenysorozat jelenlegi igényeihez igazodva valósulhat meg. Hajdúnánáson nemcsak a megfelelő méretű terület rendelkezésre állása, hanem a három megyei jogú város (Debrecen-Miskolc-Nyíregyháza) közelsége, a Debreceni Egyetem és a létesülő autóipari központ számára kínálkozó lehetőségek biztosítása is előnyt jelent."
https://444.hu/2020/07/02/dragan-epul-es-garantaltan-veszteseges-lesz-a-hajdunanasi-motogp-palya

Válasz

M Imre üzente 2 éve

„Gazdasági és technológiai aspektusok alapján úgy döntöttünk, a Nyíregyháza, Debrecen, Miskolc háromszög a legmegfelelőbb: megközelíthető, ráadásul ott találtunk rá a területre, amely nincs túlságosan közel a lakott településekhez, hogy a zaj ne zavarja az ott lakókat, ugyanakkor a fentebb említett három nagyváros közelsége garantálja, hogy a szurkolók szállása, ellátása is megoldott legyen” – nyilatkozta 2020 májusban Palkovics László a helyszínről.

Szempont lehetett a Debrencennél épül BMW-gyár is.

Azt most a Humda is elismerte, hogy a BMW profitálhat a versenypályából: „a fenntartható működtetést nemcsak versenyrendezéssel lehet elérni, hanem tesztlehetőségek biztosításával is. Így például a Debrecenben letelepedő BMW-nek is lehet ezt garantálni, de a hazai technológiai fejlesztéseknek szintén lehetőséget adhat ez a beruházás”.
https://www.msn.com/hu-hu/hirek/other/halad%C3%A9kot-k%C3%A9rt-a-korm%C3%A1ny-a-hajd%C3%BAn%C3%A1n%C3%A1si-motorversenyp%C3%A1lya-%C3%A9p%C3%ADt%C3%A9s%C3%A9re/ar-AAWDQOI

Válasz

M Imre üzente 2 éve

A Kelet-Magyarországon Miskolc, Debrecen és Nyíregyháza által határolt háromszögben megvalósuló motoros versenypálya építését 2019 novemberében jelentette be Kósa Lajos, egykori debreceni polgármester, fideszes országgyűlési képviselő.

Nem ez az első eset, hogy a kormány motorversenypálya építésére adja a fejét: a hajdúnánási beruházás bejelentése előtt éppen tíz évvel fulladt kudarcba a sávolyi Balatonring építése. A pálya alapkövét 2008-ban tették le, azonban az építkezés két évvel később elakadt, mert a spanyol beruházónak nem adott hitelt az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank. Az eredetileg 80 millió euró (akkori árfolyamon nagyjából 22 milliárd forintos) beruházás 2010-ben leállt, ekkorra már nagyjából 30 millió eurót fektettek a projektbe. Azóta már a pálya alapkövét is ellopták, a helyiek mégis reménykedtek abban, hogy egyszer befejeződhetnek a félbeszakadt munkálatok. A TASZ segítségével kiperelt kormány-előterjesztésből később kiderült, hogy már a kezdetekkor erősen kockázatosnak tartották a beruházás megtérülését. Eddig két alkalommal rendeztek Magyarországon gyorsasági motoros versenyt: 1990-ben és két évvel később, 1992-ben. Mindkét alkalommal a Hungaroringen került sor az eseményre, azonban egyik futam sem hozott átütő sikert: ehhez hozzájárult a pálya rossz állapota, az érdeklődők alacsony száma és a szervezési hiányosságok is.

A MotoGP-pálya tervezéséhez 2020 decemberében írták ki a pályázatot. A közbeszerzési értesítőből kiderült, hogy a létesítmény nagysága megközelítőleg 500 hektár lesz, a tervezési terület mérete 620 hektár. A tervek szerint a versenypálya nyomvonala 4,4 km lehet, a multifunkciós autó- és motorsport komplexum pedig megközelítőleg 30 ezer fő befogadására lesz alkalmas.

De nemcsak az építkezés költségeit kell megfizetni, mert a szervezési jogok megszerzése is több milliárdba kerül. Azóta már az is kiderült, hogy pontosan mennyit kér a MotoGP jogtulajdonosa, a spanyol Dorna Sports a jogdíjakért: a G7 írta meg a közbeszerzés dokumentációja alapján, hogy nettó kilencmillió eurót, azaz nagyjából 4 milliárd forintot fizethet a magyar állam a spanyol cégnek.

Nyáron még arról szóltak a hírek, hogy a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. nyolc évre szerződne a MotoGP jogtulajdonosával, de december közepén ezt az időtartamot tíz szezonra módosították. A szerződést 2021. március elején írták alá.

A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. feletti joggyakorlással a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. (HUMDA) névre 2020 szeptemberében átkeresztelt Valor Hungariae Zrt. rendelkezik. A Valor neve leginkább a 2015-ös milánói világkiállításra készült karcagi Sámándob (hivatalosan Életkert nevű pavilon) miatt lehet ismerős, aminek botrányosan magas építési és újjáépítési költségével, valamint a tervező által tett feljelentéssel mi is foglalkoztunk már korábban.
https://atlatszo.hu/kozpenz/2021/04/14/ez-a-kormany-is-nekifut-a-motogp-projektnek-de-mar-a-foldek-kisajatitasa-sem-megy-atlathatoan/

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 6 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 6 órája a(z) Avalanche Kaito - Dabalomuni (Cave 12, Geneva, 2021.) videóhoz:

Rendkívül változatos lett a Talitakum album (2024.), ...

M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Nos, végülis bárkivel előfordulhat olyan vis maior, ...

M Imre írta 3 napja a(z) A biztonsági öv fél évszázada - történelem blogbejegyzéshez:

Kicsit korlátoz a mozgásodban, de még mindig nem annyira, ...

M Imre írta 3 napja a(z) A Népliget jövőképe (2021) fórumtémában:

Felhívás! Van egy önjelölt "igazságosztó" -ja...

M Imre írta 4 napja a(z) Ludditák - Brék (2008. | Neurotic) videóhoz:

Megnéztem Pajor Tamás interjúját a Partizánon. ...

M Imre írta 4 napja a(z) Kisvasúti nap - Wikipédia_20130831 képhez:

Kisvasuti_nap__wikipedia_20130831_1738293_7552_s

Gödöllői Kisvasút oldala mától Egyesületünk nevét vette fel. ...

M Imre írta 6 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:

Valaki a karjára tetováltatta, más a születése óta vár a...

M Imre írta 6 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

Te melyik típus vagy a zuhany alatt? Ezt árulják el fürdési ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu