Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A mozgólépcsők általában meglehetősen unalmas szerkezetek, legfeljebb akkor megy fel az ember adrenalinszintje, amikor elromlanak, és lépcsőzni kell. Azonban most mutatunk 9 különleges masinát.
A legrégibb
Az USA szabadalmi hivatala kapta kézhez az első mozgólépcső-terveket
1859-ben, ám az első működőképes mozgólépcső megépítésére még majd’ egy
fél évszázadot várni kellett. Több rajz és modell elkészítése után
1896-ban New York-ban, Jesse Reno tervei alapján, a Coney Islanden
található vidámpark látogatói próbálhatták ki először a „lejtős
mozgólépcsőt”, amely inkább hasonlított egy lóra – hiszen ülve lehetett
rajta közlekedni – mint egy modern mozgólépcsőre. Ennek ellenére a
liftgyártól láttak benne fantáziát, így az Otis Elevator Company meg is
vásárolta a szabadalmat.
Ültek rajta
Az első funkcionáló szerkezetek lépcsőit fából készítették – ami sajnos
azzal a hátránnyal járt, hogy könnyen lángra kaptak. Egy ilyen lépcsőhöz
köthető a legemlékezetesebb mozgólépcső baleset is: 1987. november
18-án a huzatos londoni metró King’s Cross St. Pancras megállójának
egyik, a II. világháború után épített mozgólépcsője kigyulladt, a
gyorsan terjedő lángok pedig 31 ember halálát okozták. Az eset után
London szinte minden fa mozgólépcsőjét kicserélték, vagy kivonták a
forgalomból, kivéve a Greenford Station ma is üzemelő darabját.
A leghosszabb
A moszkvai metróhálózat építését 1931-ben kezdték, az utasok előtt
1935-ben nyílt meg először a földalatti gyorsvasút. Mozgólépcsők
szempontjából a legérdekesebb megálló a Park Pobedy
(Arbatsko-Pokrovskaya vonal), amelyet 2003-ban adtak át. Itt több 126,8
méteres hosszúságú, egyenként 740 lépcsőfokból álló mozgólépcső
szállítja az utasokat, akik az alsó szinttől a felszínig majdnem 3
percet utaznak. Hogy miért is volt ilyen hosszú mozgólépcsőre szükség?
Nos, óvóhelyként is funkcionálnak ezek a megállók.
A legrövidebb
A hihetetlenül hosszú mozgólépcsők létezését még csak-csak meg tudjuk
indokolni, de az ilyen rövidekét már nehezebb. Ilyen például a japán
Kawasakiban található Okadaya Mores bevásárlóközpont mindössze 83
centiméter hosszú, 5 lépcsőfokból álló mozgólépcsője is.
A legrövidebb
A legmagasabb
A felhőkarcolókban ritkán működnek mozgólépcsők, oda inkább a lift
illik. Persze a japánok itt is szolgálnak kivétellel: az Oszakában
található Umeda Sky Building mozgólépcsői 1993-ban készültek. Ezek a 173
méter magas, 40 emeletes épületek két felső szintje között működnek,
lélegzetelállító látványt nyújtva a rajtuk közlekedőknek.
Egy toronyházban
A legszűkebb
Nem könnyű a legszűkebb mozgólépcsőt megtalálni, hiszen a mindössze 40
centiméteres szélesség is teljesen normálisnak számít, a legtöbb
pályaudvaron találhatunk ilyen egyszemélyes szerkezetet. Bár ha a világ
gazdagabb felének elhízási mutatóit figyeljük, ez a szélesség hamarosan
komoly problémákat okozhat.
A kanyarodó
A modern építészet egyik legnagyobb – kicsit talán túlságosan is
ajnározott – kihívása a kanyarodó mozgólépcső volt, ami kétségkívül
nagyon látványos. Ez a szerkezet a kanadai River Rock Casino Resortban
működik.
A csigalépcső
A mozgó csigalépcsők hasonlítanak az egyszerű, hajlított szerkezetekre,
ám hosszabbak, és valószínűleg nagyobb élmény utazni rajtuk. Többek
között a szingapúri Wheelock Place, a szaúdi Jeddah Hilton, a japán
Landmark Tower, a Hong Kong-i Times Square bevásárlóközpont, a Las
Vegas-i The Forum Shops at Caesars, valamint a San Francisco Centre
büszkélkedhet ilyen építménnyel.
Szakaszosan emelkedő mozgólépcsők
A szokásos egyenes vonalú mozgólépcsőkhöz képest e ritka
mozgólépcső-fajta esetében váltakoznak az emelkedő és a vízszintes
szakaszok. Ez utóbbiak különösebb funkcióval nem bírnak, valószínűleg
csak egy korábban épült lépcső vonalát követik. Ilyen mozgólépcső
található a tokiói Fuji TV székházában is.
Mozgólépcsők bicikliseknek
Nos, nem csak az emberek számára épülnek mozgólépcsők, hanem biciklik
szállítására is. Ez az ötlet is Japánból származik. Ezek a
futószalag-szerű szerkezetek mindössze 10-20 centiméter szélesek, épp
elfér rajtuk a biciklikerék, míg tulajdonosuk kénytelen a szalag mellett
sétálni.
Néha veszélyesek!
A mozgólépcsők praktikusak, egyszerűen működnek. Sajnos ez az előnyük
gyakran hátrányt is jelent, amikor nem kellő óvatossággal használják
őket. A leggyakrabban az okoz gondot, hogy két lépcsőfok, vagy a
lépcsőfok és a korlát közé beszorul – szerencsés esetben csak a lábbeli,
kevéssé szerencsés esetben az utas lába is.
Moszkvában
(forrás: ingatlanmagazin.com)
|
|
M Imre írta 2 órája a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:
This commercial is called "Bucking Bronco" ...
M Imre 2 órája új videót töltött fel:
M Imre 2 órája új videót töltött fel:
M Imre 10 órája új képet töltött fel:
M Imre 10 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 10 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Várhatóan november végén kezdődik 3-as metró felújítása, de előkészítő munkálatok már ősztől lesznek ...
Kommunális szemétből "arany"
A metrók liftjei: Madridban tíz százalék, és nálunk?
A mozgólépcső menetrendje