Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A vasúti közlekedésnek szavaz előnyt a kormány, ha valahová elfogadható színvonalon és gyakorisággal jár vonat, ott a buszközlekedést külön nem fogják támogatni - mondta a Hírszerzőnek adott interjúban Völner Pál. A közlekedési és energetikai államtitkár szerint a gázártámogatást általános lakhatási támogatás váltja fel jövőre.
(hírszerző cikk)
Fellegi Tamás azt mondta a Heti Válasznak, az IMF-tárgyalások egyik legfontosabb témája volt a közösségi közlekedés reformja. Miről is beszéltek pontosan?
(Fellegi Tamás a Heti Válasz tulajdonosa)
Arról az alapvető problémáról, hogy az előző kormány hiába ígért 40
milliárdos kiadáscsökkentést a MÁV-nál, ennek érdekében mindössze
szárnyvonalakat zárt be, amitől a vasúttársaság kiadásai legfeljebb 3,5 -
4 milliárd forinttal lettek kisebbek. A miniszter elmondta, hogy a 40
milliárd így nem tartható.
De a reformok szóba kerültek?
Nekünk pont azzal az átalakítással kell majd foglalkoznunk, amit az előző kormány elmulasztott. A közösségi közlekedés összehangolásában látjuk
a megtakarítás lehetőségét, de ez nem egy év alatt következik majd be.
Jövőre elkezdjük a felülvizsgálatot, a legkisebb zsákfalutól a
fővárosig, a szárnyvonalaktól a BKV-ig megnézzük, hogyan lehetne
szűkíteni a párhuzamosságokat. Nem jó, hogy az állam által támogatott
közlekedési formák versengenek egymással. A vasúti közlekedés elsőbbsége
a cél, de ott, ahol a MÁV nem képes megfelelő szintű szolgáltatást
biztosítani, sokat késnek a vonatok, nem fogjuk ezt erőltetni. Szerintem
az előkészítés maga lesz egy év, és utána további évek alatt lehet majd
bevezetni a rendszert.
(A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület például saját menetrendet
állított össze az érintett vonalakra, mivel szerintük "a MÁV el akarja szabotálni
a megnyitandó mellékvonalak sikeres üzemét és lényegében a Kormány
döntését kívánja komolytalanná tenni azáltal, hogy a korábbinál is
szűkebb kínálattal, napi átlagosan négy pár vonattal szolgálná ki ezen
vonalakat". Az általuk készített menetrend szerint például Karcag-Tiszafüred között is nyolc vonatpár közlekedne, de például Pápa és Csorna között összesen tizenkilenc. )
Miből lehet majd megtakarítani?
A MÁV hatalmas ingatlanvagyonnal rendelkezik például. Meg kell nézni,
hogy ezeket hogyan lehet esetleg önkormányzati, vállalkozói tulajdonba,
hosszú távú bérletbe adni, közösen működtetni. Raktárakat vagy akár
vasútállomásokat is például. A Volán-társaságoknál meg
kell nézni a kiszervezések minőségét. A magán- és az állami tulajdon
szimbiózisát kell megteremteni, ahol az állami működtetés nem elég
hatékony, oda be kell engedni a magánszférát.
(Születhet ugyanakkor még mindenki számára megfelelő megoldás, ha a magyar buszgyártók egy "konzorcium részeként" nyernek.)
Felülvizsgálják a jegyár-támogatási rendszert is?
A mostani kedvezmények sok esetben (nyugdíjasok, pedagógusok) egyfajta
jövedelem-kiegészítésként is funkcionálnak. Vagyis ha elveszünk valamit,
kompenzálni is kell. Nyilván ezt is át kell tekinteni. Ehhez teljes
képet kell kapnunk arról, hogy kik, hogyan, mire használják a közösségi
közlekedést a nyugdíjasok között.
A vasúti közlekedés elsőbbsége a cél (Fotó: Magócsi Márton)
Az eredetileg pont erre kitalált regisztrációs jegyet valóban megszüntetik majd?
Elég nagy az elfogadottsága a tapasztalatok szerint, így az is
elképzelhető, hogy fenntartjuk. Az év végéig elemezzük a
tapasztalatokat.
Hogy konszolidálják a MÁV 200 milliárdos adósságát?
A MÁV ezt magától soha nem fogja tudni rendezni, de egy az egyben leírni
sem lehet, ez már akkora pénz, hogy nem bírná el a költségvetés. Ehhez
időre lesz szükség, az új vezérigazgató remélhetőleg addig tudja kezelni
az adósság kérdését. Hogy ez ne termelődjön újra, ahhoz olyan
struktúrát kell kialakítani, amiben világosan látszanak a költségek, és
ami jogos, azt oda kell adni a cégnek. Nyugat-Európában is 50-60
százalék az állami támogatás aránya, erről pusztán költségvetési
szempontok miatt mi sem mondhatunk le azért, hogy arra kényszerítsük
közben a MÁV-ot, hogy felélje saját vagyonát. Az idei évre is több tíz
milliárdos bevételt állítottak be a MÁV-ingatlan eladásokból, ami
szerintem teljesen irreális.
És mennyit kellene évről évre a MÁV-nak adni, hogy ne legyen veszteséges?
Idén pont az a 40 milliárd például, aminek az elvonását megígérték.
Igaz, egy 18 milliárdos támogatást beépítettek a MÁV bevételei közé,
ennek azonban nincs nyoma a központi büdzsében. Egy évben 350 milliárdot
fordít az állam közösségi közlekedésre, ezt a pénzt jövőre is oda kell
adni, és mint mondtam, év végére majd kiderül, hogy hol lehet
megtakarításokat elérni, hogy lehet változtatni ezen az összegen.
A párhuzamosságok megszüntetése azt
jelenti, hogy ha egy vonalon van sűrű busz- és vonatközlekedés, akkor az
állam azt mondja, hogy csak az egyiket támogatom?
Igen, azzal a megjegyzéssel, hogy a vasút lesz az elsődleges. Ha megvan a
vasúti pálya, ki kell használnunk. Egy vagon élettartama 30 év, vagyis
azt addig használni is kell, ha gazdaságosan akarjuk működtetni. Buszt
vagy veszünk, vagy nem. Sokkal rugalmasabban átcsoportosíthatók a pénzek
itt.
Vagyis az állam azt mondja, hogy ahol
van vonat, ott a buszt nem támogatják, az adott Volán eldöntheti, hogy
működteti-e enélkül is a járatot, vagy megszünteti azon a vonalon?
Igen, azzal a megkötéssel, hogy a busznak ilyen esetekben a vasútra való
ráhordásban lesz nagy szerepe. Ezt jelenti a közösségi közlekedés
összehangolása. De vannak más kezdeményezések is: a
Székesfehérvár-Komárom vasúti vonalon egy szakaszon fehérvári elővárosi
vonatként működhetne a hely Fidesz javaslata alapján. Itt például
elfogadhatnánk majd a buszbérleteket is, megnézhetnénk, hogy ettől hogy
változik az utasforgalom. Vagy most volt itt a gyáli polgármester, aki
azt mondta, átvennék a vasútállomás működtetését, felújítanák, üzletet,
múzeumot is berendeznének, amire a MÁV-nak magától sosem lenne pénze.
Több ilyet beindítunk, és ami beválik, azt kiterjesztjük.
A Volán-társaságokat hogy készítik fel a piacnyitásra?
Más-más rendszerben működnek a cégek, vannak egészen hatékonyan működők,
és nem olyan sikeresek is. Meg kell nézni, hogy az utóbbiakkal mit
lehet kezdeni.
(Mint korábban írtuk
a kormány tavaly decemberben 2016-ig meghosszabbította a Volán
társaságok monopóliumát biztosító közszolgáltatási szerződéseket, pedig
azok kizárták ezt a lehetőséget. A módosítás ráadásul úgy tűnik nincs
teljes összhangban a területet szabályozó autóbusztörvénnyel sem.
A közlekedési tárca ezzel döntéssel négy évvel kitolta a közúti közösségi közlekedés liberalizációját ...)
Hétszáz uniós nagyberuházást vizsgálnak felül. Ebből hány érinti az Ön államtitkárságát?
Minden olyan tervet felülvizsgálunk, ami nem elég költséghatékony, ami csak presztízscélokat szolgál például.
Mondana példát?
Például Győrnél ahelyett, hogy a 13-as utat megerősítették és
kiszélesítették volna, egy teljesen új elkerülő útszakaszt terveztek,
ami sokkal drágább, és szakmailag is megmagyarázhatatlan. Gyakran
előfordult, hogy egy-egy országgyűlési képviselő kijárt magának egy
beruházást a választókörzetébe, ami nem is volt indokolt.
Gondolom, ez azért pártfüggetlen volt. Lesz erejük fideszes képviselőkkel, polgármesterekkel is szembe menni?
Nem hiszem, hogy szembe kell menni velük, ha alternatívát tudunk
felmutatni. Tehát az esetleg felesleges elkerülő út mellett azt tudjuk
mondani, hogy másképpen is lehet csökkenteni egy település átmenő
forgalmát, ami ugyanolyan jó lesz az ott élőknek, csak olcsóbban
megoldható.
Felülvizsgálják a kamionstop mostani rendszerét is? Amikor a Gyurcsány-kormány szűkítette az időtartamát, sokan tiltakoztak.
Itt azért jogosak a kamionosok kifogásai is, hogy a hazai utak mentén
alig vannak számukra megfelelő parkolók, pihenőhelyek. Amíg ezen nem
tudunk változtatni, addig nem tudjuk kiterjeszteni az időtartamot sem.
Ahol konkrét helyi gondokat okoz, hogy szombat délig járatnak a
teherautók, ott egyedi megoldásokat is alkalmazhatunk majd.
(Rétvári Bence arra emlékeztetett, hogy a kamionstop szabályainak
módosítása ellen tiltakozott már az Országos Környezetvédelmi Tanács, a
Magyar Vasúti, Vízi és Légiközlekedési Szövetség, a Levegő Munkacsoport,
de az az SZDSZ is, amelynek volt polgármestere és volt országgyűlési
képviselője jelenleg a Környezetvédelmi Minisztérium szakállamtitkára,
Dióssy László.
Budai Bernadett kormányszóvivő 2008 augusztus első napján jelentette be, hogy
szeptembertől szombat reggel helyett csak délután három órakor lép
életbe a korlátozás. A változások között említette, hogy a nyári időszak
kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári
forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad.
Ez a lépés növelte a szennyezőanyag-kibocsátást, s ezáltal
sértette az állampolgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát.
)
(A BKV) adósságállományát hogy konszolidálják majd?
Ez közös feladat lesz Budapesttel. Az állam nem tud kimaradni belőle, de
az is tarthatatlan, hogy a buszközlekedésre fordított 35 milliárd
forintból 32-t a BKV kap, a maradékon osztozik az összes többi
magyarországi városi közlekedési cég. Ezen az arányon változtatni kell.
Már nagyon sok bejelentés történt az
egységes budapesti közlekedési rendszer elindításáról. Ön felelősséggel
milyen határidőt tud mondani?
Elégedett lennék, ha a ciklus utolsó évében el tudnánk indítani legalább
a próbaüzemét egy olyan rendszernek, amelyben a vidékről Budapestre
utazó csak otthon, helyben vált egyetlen jegyet, amellyel a fővárosig,
Budapesten belül és haza is utazhat.
Szembemenne a lobbiérdekekkel (Fotó: Magócsi Márton)
A 4-es metrót továbbépítik a Keleti pályaudvarnál? Felmerült, hogy esetleg ott megállnak vele.
A metrót tovább kell építeni, de a második szakaszra még hatástanulmány
sincsen. Lehet, hogy éppenséggel a harmadik szakaszt kellene előbb
megépíteni, mert az M7-es, M1-es bevezető csomópontjánál nagyobb
parkolókat lehetne kialakítani, mint a Bosnyák térnél, és akkor onnan
kevesebben jönnének be a városba, át a hidakon. Még arról sincs
semmilyen információ, hogy a második szakaszt bármilyen módon
támogatja-e majd az EU. Ehhez is hatástanulmány kellene. Szóval a
szándék megvan, de mindent a hatástanulmányok után.
Fellegi: összeomlana a közösségi közlekedés
Nem lehet a közösségi közlekedésből negyvenmilliárd forintot kivonni, s ezt az IMF-EU-tárgyalásokon is szóvá tettük - nyilatkozta Fellegi Tamás fejlesztési miniszter a Heti Válasznak adott interjújában.
Fellegi Tamás a lapnak elmondta, ugyan Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter vezette a tárgyalásokat, többször neki magának is találkoznia kellett a delegációval, ennek során főleg a fejlesztési tárca hatáskörébe tartozó, közösségi közlekedést érintő kérdésekről esett szó.
A miniszter szerint a közösségi közlekedésből nem lehet úgy kivonni negyvenmilliárd forintot, ahogyan azt a 2008-as hitelfelvételkor megkötött megállapodásban szerepelt, mivel akkor összeomlana a közösségi közlekedés, s ezt szóvá is tette a tárgyalásokon.
A tárgyalásokon a Malév garanciavállalásos ügye is felmerült, ám erről addig, amíg az orosz résztulajdonossal, valamint az unió versenyjogi szerveivel folytatott tárgyalások le nem zajlanak, nem kívánt Fellegi többet elárulni.
Völner Pál:
készül a közösségi közlekedés új stratégiája
A nyár folyamán elkészül a közösségi közlekedés teljes megújításának stratégiája - nyilatkozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára szombaton az MTI-nek a Komárom-Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 150. évfordulója, valamint a személyforgalom vasárnapi újbóli indítása alkalmából rendezett ünnepség után Kisbéren.
Videó (MTV): Újraindulnak a vonatok öt szárnyvonalon
Elmondta, hogy a vasútra vonatkozó anyag már szinte teljesnek tekinthető, megfelelő szintű jóváhagyásokra vár, és készül az autóbusz-közlekedésre vonatkozó munkaanyag is. A két alágazati elképzelést össze kell hangolni az egységes közösségi közlekedés megteremtése érdekében.
Völner Pál kitért arra, hogy távlati célként a helyi közlekedés bevonása is fontos az egységes közösségi közlekedés megteremtésébe, de ehhez szükséges az érintett önkormányzatok közreműködése is.
Az államtitkár elmondta, hogy a nyár végére elkészülnek, és várhatóan az ősszel már nyilvánosságra hozhatók a MÁV szerkezeti átalakítására vonatkozó elképzelések. A Volánok esetében pedig el kell dönteni, hogy a tevékenység-kiszervezési hullámot hogyan lehet konszolidálni, az állami szerepet meghatározni.
Az államtitkár úgy nyilatkozott: elégedett lenne, ha a közösségi közlekedés állami finanszírozásának szinten tartása mellett a szolgáltatási színvonalat jelentősebben emelni tudnák.
Az 5. számú Komárom-Székesfehérvár vasútvonalon 1860 júliusában indult meg a vonatközlekedés. A 150. évforduló alkalmából Kisbér önkormányzata, a MÁV Zrt. és a Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség szervezett megemlékezést.
Az ünnepségen Völner Pál úgy fogalmazott, hogy a vasutat megújítani és nem bezárni kell; az államnak elkötelezettnek kell lenni a vasút iránt.
Mosóczi László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese az ünnepségen hangsúlyozta: a vasárnap újrainduló Komárom-Székesfehérvár vasútvonal stratégiai szerepet játszik, mert terelőútvonal lehet, ha Komárom és Budapest között fennakadás van a forgalomban.
"Vége lesz a sztrádaépítési láznak" - interjú Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárral
A nagy sztrádaépítési láznak vége lesz, újabb szárnyvonalakon indulhat újra a vasúti közlekedés, és minél előbb be kell fejezni a 4-es metró építését - mondta az [origo]-nak adott interjúban Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára. Völner szerint a nagy közlekedési vállalatoknál is lehet takarékoskodni, a MÁV szerződései között például talált furcsaságokat.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Az infrastruktúra óriási terület, érinti az energetikát, a közlekedést és sok más területet. Mi tartozik az ön irányítása alá?
-
Valóban vannak átfedések, de a feladatmegosztás szerint a stratégiai
kérdések, a jövőkép kialakítása a nemzetgazdasági tárcánál folyik, mi
pedig a napi operatív ügyekkel foglalkozunk. A jövőbeni terveket a
fejlesztési tárca tudásbázisát és információit felhasználva alakítják ki
a másik minisztériumban. Energetikai, közlekedési ügyekben tehát
nyilatkozatképes a fejlesztési tárca, akár én, akár Fónagy János
parlamenti államtitkár.
Mik voltak a kormányváltás után a legsürgetőbb lépések?
- Aktuális dolog, hogy le kell állítani a Volánbusz tenderét,
mert a magyar gyártók nem tudnak versenyezni. Mivel minisztérium
hozzájárulása nélkül nem lehet sikeres a pályázat, ezért eredménytelen
lesz. Ezt követően újat kell kiírni, amelyben a magyar gyártóknak is
osztanak lapot. Győzzön az ár vagy a minőség, de az teljesen
elfogadhatatlan, hogy az eredeti kiírásban esélyük sem volt a magyar
cégeknek.
A busztender mellett a vasúti közlekedésben is felülírták az
előző kormány intézkedését. Öt korábban bezárt szárnyvonalat most
nyitottak meg újra. Miért éppen az az öt volt a szerencsés?
-
A MÁV illetékes munkacsoportja tíz szárnyvonal megnyitására szóló
javaslatot tett az asztalomra, két vonal (Szilvásvárad-Putnok,
Abaújszántó-Hidasnémeti) megnyitását az árvíz miatt el kellett
halasztani, ötöt (Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém,
Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét, illetve a Pápa-Csorna) viszont
július elején átadtunk. Remélem, hogy a többi vonalat még az idén
megnyitjuk.
"Nem biztos, hogy 30 motorvonatot 600 millió forintért kell takarítani évente"
Több kritika érte a szárnyvonalak újraindítását, a menetrendek, a költségek, a kihasználtság miatt.
-
A szárnyvonalak kérdése a tyúk és a tojás problémájához hasonló, nehéz
kibogozni az igazságot. Nincs utas, mert rossz a menetrend vagy azért
nem volt utas, mert nem voltak járatok sem. Nem lehet tökéletes
megoldást kitalálni, mindig lesz olyan ember, akinek lesz kifogása. Most
elindultak a vonatok, ezzel megtettük az első lépést, az
önkormányzatoknak, iskoláknak és a MÁV-nak ezt ki kell használnia -
utóbbitól azt kérjük, hogy utasbarát szolgáltatást nyújtson. Azaz
figyelni kell a vonalak működését, szükség esetén pedig lépni kell,
módosítani a menetrendet, változtatni a járatsűrűségen és így tovább.
Ha a vizsgálatok azt mutatják, hogy kihasználatlanok a vonalak és csak viszik a pénzt, akkor újra bezárhatják őket?
-
Inkább a menetrendet fogjuk úgy alakítani, hogy hatékony legyen az
adott vasútvonal. A vasútpályákat akkor is használják teherforgalomra,
ha nincs rajtuk személyszállítás. Az effektív költségek között
gyakorlatilag az üzemanyag jelenik meg, ami nem olyan jelentős tétel.
A közlekedési cégeknél, köztük a MÁV-nál vagy éppen a BKV-nál mekkora veszteséget néz el a tárca?
-
Erre azt kellene mondanom, hogy nem lehetnek veszteségesek. Komolyra
fordítva a szót, a közösségi közlekedés csak állami támogatás mellett
működtethető, ez Nyugat-Európában is így van. A minisztérium azonban az
állami szerepvállalás fejében elvárja, hogy minél hatékonyabban
működjenek ezek a cégek. Az a fajta beszállítói holdudvar és egyéb
problémák - ami a BKV-nál a botrányokat okozta - megengedhetetlenek.
Most egyébként néhány MÁV-szerződést is bekérettem.
Mit talált bennük?
- Nem biztos, hogy 30
motorvonatot, 600 millió forintért kell takarítani évente. Lehet, ugyan,
hogy nyílt piaci versenyben választották ki a takarító céget, de
laikusként úgy látom, hogy vállalható alternatíva lett volna felvenni
takarítókat és tisztítószereket vásárolni ennyi pénzért. Ez azt jelzi,
hogy vannak tartalékok, amelyek nagyságrendileg nem oldják meg a MÁV
vagy a többi közlekedési vállalat finanszírozási gondjait, de a
szemléletet akkor is meg kell változtatni.
Milyen lesz ez az új szemlélet?
- A legfontosabb,
hogy ne egy zárt klubnak tekintse a céget a vezetés és ne irányítsa
különböző érdekek mentén a működést. Úgy kell dolgozniuk, mintha a
sajátjuk lenne. A szocializmusban jellemző, "miénk a gyár, vigyük haza"
szemlélet elfogadhatatlan. Tehát a menedzsmentnek éreznie kell, hogy a
gazda szeme rajtuk van, mi pedig a jó gazda gondosságával fogunk
eljárni. Ami a MÁV-ot illeti, hetvenvalahány cég kapcsolódik a
vasúttársasághoz, ami rengeteg. Ezeknek a számát csökkenteni kell, ezzel
párhuzamosan a vezetőkből is kevesebbre lesz szükség.
A Volán-társaságoknál is elképzelhető a racionalizálás, ami nem azt jelenti, hogy buszsofőröket fogunk leépíteni, hanem a felesleges vezetői beosztásokat kell felszámolni. A jelenlegi rendszerben a felelősség szétkenhető, ez nem jó, minden döntéshez felelőst kell kapcsolni és átlátható szervezetet kell teremteni.
"A 4-es metró nem más, mint veszteségforrás"
Lehetséges egy közlekedési szuperszervezet létrehozása, amely a vasúti és buszközlekedést irányítja?
-
Konkrét vállalat létrehozásáról nincs szó, a minisztérium egységes
rendszerben fogja kezelni ezeket annak érdekében, hogy a MÁV és a
busztársaságok azonos vonalakon ne tartsanak be egymásnak. Ilyen
feszültségek most vannak. Ezt kell mielőbb felszámolni, ez a tulajdonosi
elvárás.
Az egységes rendszer kialakítása nyomán megalakulnak a régóta várt közlekedési társulások?
-
Én szeretném a legjobban, hogy mondjuk egy zirci állampolgár vesz egy
darab jegyet, Budapestre utazik, bejárja a fővárost közlekedési
eszközökkel, majd hazautazik ugyanazzal a jeggyel. De ez még azért odébb
van. Ehhez például egységes informatikai rendszer kell. Bár az
internetes jegyvásárlás bevált, kedvező tapasztalatai vannak a MÁV-nak,
ám egy 75 éves nyugdíjasra is gondolni kell, aki nem kezeli a
világhálót. Emellett számos megállapodást kell kötni a különböző
cégekkel, hogy miként osztozzanak a bevételeken. Ha mindenki nyitott
lesz a tárgyalásokra, ez akkor is nagyon kemény dió lesz. Én azonban
hiszek a rendszerben, lehet, hogy évekre lesz szükség, azon leszek, hogy
megvalósuljon.
Mi a véleménye a 4-es metróvonalról?
- Alapvetően
fővárosi ügy. Szakmailag azonban azt gondolom, ha már elkezdődött,
minél előbb be kell fejezni és hasonlóan előkészítetlen beruházásba nem
szabad belemenni. Hihetetlen, hogy folyamatosan pótmunkákról,
leállásokról, pénzügyi vitákról szól az építkezés, nem pedig az előre
haladásról. Végiggondoltam, hogy az elmúlt 20 évben volt-e 500 milliárd
forintos beruházás, nem sok. Ebből a pénzből Budapest teljes felszíni
közlekedését rendbe lehetett volna tenni és még néhány vidéki
nagyvárosét. A 4-es metró nem más, mint veszteségforrás.
Akkor 5-ös metrója nem lesz Budapestnek, ha önön múlik?
-
Ilyen áron nem. Ha ez napirendre kerül, akkor a főváros új vezetésével
meg kell állapodni arról, hogy egy esetleges új vonal, hogyan
illeszthető majd be a készülő közösségi közlekedési rendszerbe, miből
lehetne forrást teremteni. De az 5-ös metró akkor sem lesz egyszerű
történet, ha mindenki akarja.
Autópályát is nagyon sokan szeretnének.
- Az
elmúlt évtizedet jellemző autópálya-építési lázat meg kell szakítani,
ennek a korszaknak vége. Konkrét döntések azonban még nincsenek, mert
tart a felülvizsgálat. Az már látszik, hogy kevés a szabad forrás,
azonban ahol nincs még összeköttetés, azt meg kell teremteni.
"Arra törekszünk, hogy a MÁV-ot tegyük versenyképesebbé"
A tervezett útfejlesztéseket ppp-beruházásban is meg lehet
oldani, ami nem jelent egyszerre akkora kiadást az államnak. Ez a
megoldás nem járható út az infrastrukturális területen?
- Az
elmúlt időszakban azt hitték, hogy jó konstrukció a ppp, Európában is
alkalmazzák, de szerintem nem jó megoldás. Csak az autópályák esetében
jövőre 100 milliárd forintos kötelezettsége (rendelkezésre állási díj)
lesz az államnak a ppp-konstrukciók miatt. Ezt elég összevetni az 50
milliárd forint körüli sztrádamatrica-bevételekkel, ebből fent kell
tartani a teljes sztrádahálózatot. Ez azt mutatja, hogy ezen a téren
nincs mozgástér, emiatt nem lehet sorozatban sztrádaberuházásokra
számítani.
Mi az a ppp? A private public partnership (ppp) az állami és magánszéfra együttműködését jelenti egy-egy beruházás esetében. Az állam megrendeli a munkát egy cégtől, a társaság finanszírozza az adott projektet, majd az állam előre meghatározott részletekben, több év vagy évtized alatt egyenlíti ki a számlát és üzemeltetési díjat is fizet a cégnek. |
Lesz-e új komáromi híd?
- A
komáromi átkelő mindenképpen élénkítheti a szlovák-magyar forgalmat, és
azért is szükség lenne rá, mert elengedhetetlen a gyenge lábakon álló
Észak-Dél tengely kialakításához. Személy szerint támogatom, de tudni
kell, hogy eddig nem volt ideális a viszony a szlovák vezetéssel. A híd
megépüléséhez mindkét ország kell, ezért felvesszük az új szlovák
kormánnyal kapcsolatot, és igyekszünk megállapodni. A közlekedésre
gyakorolt, nyilvánvalóan kedvező hatása mellett a komáromi hídnak nagyon
jó üzenete lenne, mindkét ország kipipálhatná a kérdést, mondván:
mindketten tettek valamit a fejlődés érdekében.
Mi a véleménye a közlekedési piac, például a vasúti
személyszállítási piac megnyitásáról? Mikor szállíthat külföldi
vasúttársaság szerelvénye magyar utasokat mondjuk Budapest és Bécs
között?
- Az uniós előírásokat be fogjuk tartani, de arra
törekszünk, hogy a MÁV-ot tegyük versenyképesebbé. Azt kell elérni, hogy
a külföldi vasúttársaságokkal szemben a MÁV olyan szolgáltatást
nyújtson, hogy előbbieknek ne érje meg magyarországi szolgáltatást
nyújtani.
(forrás: hirszerzo.hu, hirado.hu, origo.hu, hvg.hu, magyarkozlekedes.hu)
|
|
M Imre írta 8 órája a(z) Roger Waters feat Cyndi Lauper: Another Brick In The Wall (The Wall Live In Berlin 1990) videóhoz:
Harmincöt éve omlott le a berlini fal: így néz ki ma az egykori ...
M Imre 10 órája új képet töltött fel:
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: A MÁV-csoport munkatársai mozdonyvezető szimulátorral, vasútbiztonsági szerencsekerékkel és további izgalmas interaktív programokkal várják a műszaki pályaválasztó fesztiválra kilátogató érdeklődőket. „Tiéd a Pálya!” | 2024. november 26. és 28. között 9-1 2024.11.26.
M Imre írta 10 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
Ha a kipufogó zaja a megengedett duplája, akkor...
M Imre 11 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 1 napja a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 1 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 1 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Javaslatcsomag a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére – járatritkítások helyett
Megkezdődött a FUTÁR közterületi kijelzőinek kihelyezése
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
Buszmegálló a Várfok utcai lakóház előtt - az egészséges környezethez való jog és a jogállamiság elvéből következő jogbiztonság követelménye