Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Bemutatták a Nyugati pályaudvar 10. vágányán a MÁV-TRAKCIÓ új, kétáramnemű, Bombardier Traxx P160AC2 típusú mozdonyát.
A
mozdony vasárnap érkezett meg a Bombardier dunakeszi üzemébe. Hétfőn
reggel a V63 035 pályaszámú Gigant vontatta a Nyugati pályaudvar 10.
vágányára, ahol eseti engedéllyel a próbák és a rendezvény alatt már
önerőből járt be a helyére, a peron mellé.
A bevonulás igen
látványos volt, Richard Strauss szimfonikus költeményére mindent
ellepett a füst a pályaudvaron, eközben gördült a Traxx a pódium mögé,
és mire a füst eloszlott, már ott állt, teljes életnagyságban. Ennek
örömére konfettieső zúdult a nézők nyakába, majd kisebb tűzijátékkal
tették még látványosabbá az egyébként is impozáns mozdony megjelenését.
Az
ezt követő beszédek gerincét az adta, mekkora szerepe lesz a Traxx-nak
itthon az egyéni és közösségi közlekedés versenyében. Szarvas Ferenc, a
MÁV Zrt. vezérigazgatója gondolatait Zaránd György, a MÁV-GÉPÉSZET
vezérigazgatója tolmácsolta. Többször hangsúlyozta: "A leghosszabb út is
az első lépéssel kezdődik" – márpedig most több hosszú út is áll a MÁV
csoport előtt, a műszaki fejlesztésektől a szervezeti átalakulásig.
Fontosnak tartotta, hogy az új mozdonynak nem vállalati, hanem
társadalmi szinten kell kitermelni az árát.
Őt Márton Ferenc, a
MÁV-TRAKCIÓ vezérigazgató-helyettese követte a felszólalók sorában.
Elmondta, a Traxx a jövő járműve, de nem csupán a fejlesztés
szükségessége miatt kellett beszerezni, hanem a Trakció vontatási
képességének fenntartásához is: "nem maradhatunk le, másoknak
kiszolgáltatva".
A későbbi interjú során Márton urat a mozdonyvezetők képzéséről kérdeztük. Megtudtuk, hogy három mozdonyvezetőt, illetve a hazai állomány későbbi oktatóit külföldön már kiképezték. Az első két példány engedélyeztetése várhatóan tavaszra lesz meg és nyár elején kezdődhet majd a típusismeret utazási része, de természetesen a két, forgalomba állított járművet nem lehet az oktatómozdony szerepére korlátozni.
Az újonnan beszerzett mozdonyt a MÁV-TRAKCIÓ elsősorban nagy
sebességet, nagy teljesítményt igénylő, valamint határon átjáró
személyszállító vonatokhoz, a fennmaradó idejében pedig nemzetközi
tehervonatokhoz tervezi használni, lévén, hogy a Traxx kétáramnemű
működése lehetővé teszi a mozdonycsere nélküli nemzetközi továbbítást az
15 000 V - 16 2/3 Hz-es osztrák és német területekre.
A harmadik
felszólaló Ake Wennberg, a Bombardier Transportation Mozdonyok és
Szerelvények Divíziójának elnöke volt. Beszélt a magyar vasút neves
múltjáról, a Királyi váró ezt megidéző hangulatáról, de hozzátette:
földrajzi elhelyezkedése, összekötő szerepe miatt Magyarország
vasútjának jövője legalább ilyen fontos.
Dicsérte a MÁV csapatát, hogy egy ilyen bonyolult munkát közös erővel ilyen gyorsan tudtak teljesíteni. Kollégája, Korondi Péter kérdésünkre elmondta: a homlokkijelző azért hiányzik a magyar Traxx mozdonyokról, mivel hazánkban még nincs olyan személyszállító szerelvény, amelyről ezt működtetni lehetne – a kijelzőt ugyanis nem a mozdonyból irányítják, hanem az ehhez megfelelő vezérlőkocsiból. Ugyanakkor teljes körűen elő van készítve a rendszer, a szabványhoz illeszkedő vezérlőkocsi és személykocsik beszerzése esetén a beszerelés mindössze néhány óra lenne.
Ugyanígy kimaradt, de teljes körű műszaki előkészítést kapott az elektronikus menetrend, amelyhez akár GPS alapú rendszer is illeszthető, valamint az ETCS vonatbefolyásoló rendszer is. Utóbbihoz már a kijelző elrendezését is hozzáigazították – ennek ugyanis külön szabványban rögzített kritériumai vannak. Az elektronikus menetrend kapcsán hozzátette: a rendszer nincs integrálva a mozdonyba, mivel a mozdony szoftverének változásához hatósági engedély kell, ami a menetrendi változások esetén igen körülményessé tenné az üzemeltetést.
A mozdony
különlegességeként kiemelte a visszapillantó tükrök helyett felszerelt
négy kamerát, amelyet a Bachleitner & Heugel Elektronik szállított.
Ennek előnye többek között, hogy rossz fényviszonyok mellett többet lát a
mozdonyvezető a kameraképen, mint amennyit a visszapillantóból látna. A
Trakció kérésére lett integrálva az oldalszelektív ajtóvezérlés,
valamint az MFB rendszer, de alapvetően a bevált szérián nem sokat
kellett módosítani a magyarországi használathoz.
Ahogy Márton Ferenc mondta: "A Traxx-okkal a MÁV ismét magasabb sebességre kapcsolhat." Így legyen!
A reggeli dunakeszi kiállástól az ünnepség befejezéséig kísérték figyelemmel a portál szorgalmas munkatársai a hivatalos Traxx-bemutatót, és természetesen a fényképezőgép is sűrűn kattant a kezükben. További szószaporítás helyett beszéljenek a képek!
Éles a kontraszt Dunakeszin az erősen vakolathiányos felvételi épület és a két csillogó-villogó mozdony között
(fotó: Vörös Attila)
Portré
(fotó: Vörös Attila)
Szedő fel-szedő le, csak úgy próbaképp. A Nyugatiba a Gigant húzta a Traxx-ot
(fotó: Bedenek József www.worldofrailways.net)
Érkezés a Nyugatiba, egyelőre a 8. vágányra
A pályaudvari tartalék Bobó állította át az ünnepség helyszínére, a 10. vágányra a vadonatúj mozdonyt
Együttállás egy Uzsgyival
(Vörös Attila felvételei)
Újabb együttállás az indulásra váró záhonyi gyorssal. Az utóbbi mozdonyvezetőjének kérdése: „ugye az enyémet is fotózzátok?”
Egy-két próba kellett még az avató előtt
Ünneplők és az ünnepelt
(fotók: Halász Péter)
Pózolás, Desiróval a háttérben.
A Traxx Dunakeszin várta a 009-es Gigantot szolgálatképtelensége miatt helyettesítő V63 035-öt
A gépet ezúttal is egy Gigant segítette. Hegyeshalomból a 009-es, míg most fiatalabb testvére, a 035-ös húzta
A zártárcsa is a helyén van!
Kemsei Zoltán Rákosrendezőn fotózta le az ünnepségre igyekvő mozdonyokat
A Nyugati pályaudvaron már elkezdődött a főpróba és a szerelvény rendezése. Tóth Péter örökítette meg az eseményt.
Megérkezett a szerelvény a Nyugati pályaudvarra
A két gépet félrerakták az ünnepség kezdetéig
A rendezésben a tartalék 438-as Bobó segített
A gépet a tizedik vágányra tolják
Eseti engedéllyel itt a gépet üzembe helyezték...
Fejest a füstbe
A 035-ös Gigant kivárja a sorát, mire vissza lehet vontatni az „újszülöttet”
(Kemsei Zoltán felvételei)
A „ködvágó” 1.
A „ködvágó” 2.
(fotók: Vörös Attila)
A „ködvágó” 3.
(fotó: Bedenek József www.worldofrailways.net)
A „ködvágó” 4.
(Vörös Attila felvétele)
Érkezés fellegek között
(fotó: Vörös Attila)
Ez már élesben megy!
(fotó: Bedenek József www.worldofrailways.net)
Tűzijáték köszönti
Az elhamvadó szikrák után a köszöntőbeszédeken a sor...
Sigulinszki Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője beszél
Zaránd György, a MÁV-GÉPÉSZET vezérigazgatójának beszéde
(Vörös Attila felvételei)
Cseppnyi betekintés a kulisszák mögé: a – MÁV által külön megrendelt – kézmosó (még) nincs feltöltve
Íme a Traxx vezetőállása! Jobbra a villany és a légfék karja látható, bal kézzel a menetet lehet vezérelni
(fotók: Halász Péter)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
|
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gyártó: | Bombardier Kassel (korábban ADtranz) |
||||||
Gyártásban: | 1998-napjainkig | ||||||
Tengelyelrendezés: | Bo'Bo' | ||||||
Nyomtávolság: | 1435 mm | ||||||
Hajtókerékátmérő: | 1250 mm | ||||||
Legnagyobb sebesség: | 160 km/h (146, 186) 140 km/h (egyéb típusok) |
||||||
Ütközők közötti hossz: | 18900 mm | ||||||
Magasság: | 4189 mm | ||||||
Szélesség: | 2978 mm | ||||||
Forgócsaptávolság: | 10400 mm | ||||||
Tengelytáv forgóvázon belül: | 2600 mm | ||||||
Szolgálati tömeg: | 82 t (145) – 88 t (186) | ||||||
Névleges teljesítmény: | 5600 kW 4200 kW (2002-ig) |
||||||
Áramnem: | 15 kV/16.7 Hz 25 kV/50 Hz 1500 V DC (186) 3000 V DC (186) |
A TRAXX egy platformalapú villamos- és dízelmozdonycsalád, melyet jelenleg a Bombardier Transportation gyárt. A rövidítés a Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility angol kifejezésből ered.
A TRAXX-mozdonycsaládot jelenleg Németország, Ausztria, Svájc, Belgium, Olaszország és Luxemburg, kis részben Magyarország, Franciaország, Lengyelország , ideiglenesen Hollandia használja. Az egyelőre kevés számú dízel változat mozdonyai német vasúttársaságoknál dolgoznak.
További információk a WikiPedia-n
(forrás: iho.hu, hu.wikipedia.org)
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Az IMF titkolja, miért hátráltatja Magyarország fenntartható fejlődését (vélemény)
Nyolcszázmilliót fizetnek a közlekedési reform előkészítéséért
150 év, 150 like: MÁV fotópályázat