Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | M Imre | 3 hozzászólás
A káosz lélektanáról világosan 3. rész
[2008.04.27. 16:30]
Makovecz Imre szerte a világon zseniális épületeket, közösségi tereket varázsol. Budapesten valahogy nem látni. Véleménye azonban megvan. És nem csak Budapestről. Szóba került a közlekedési káosz, az autós morál, a Hattyúház, az építészek, a műegyetemi képzés, a makói fürdő, a kopt templom és a révkomáromi vár-revitalizáció.
– A budapesti közlekedési káoszt azonban nemcsak a városfejlesztés
hiányosságai okozzák, hanem a közlekedés moráljával is mintha gondok
lennének. Kopaszok, maffiózók, idegbetegek és akik nem tudnak vezetni.
– A magyarok másként használják az autót, mint például az olaszok vagy
a németek. Nápolyban, ha a piros lámpa sárgára vált, már dudálnak
mögötted, hogy figyelj, mindjárt zöld lesz. A zöldre pedig igyekeznek
egyszerre indulni, hogy minél többen érjenek át a kereszteződés
túloldalára. Aki nem indul el, mert elalszik, azt meglökik hátulról és
mindenki nevet. A németek, ha kint laknak a kertvárosban, akkor
reggelente összebeszélnek a szomszédokkal, és egy autóval mennek be a
belvárosba, mert spórolnak.
– Ha elképzelem, hogy Budapesten valaki meglöki az előtte haladót,
ott szem nem marad szárazon. Meg aztán a baleseti sebészeten is akad
majd tennivaló.
– Nézze meg Budapestet! Egy ember ül szinte minden autóban. Az autó a
vezető személyiségének a szimbóluma, és ha hozzáérnek, akkor az ő
személyisége sérül. Más pszichológiai alapokon nyugszik nálunk a kocsi
és a tulajdonos kapcsolata, mint a nyugati országokban. Ráadásul
arányaiban nézve túl sokba kerül egy magyarnak a kocsi a vagyonához,
fizetéséhez képest. Az emberek nagy része nincs abban az anyagi
helyzetben, hogy kocsija legyen. De muszáj, hogy kocsija legyen, mert
így akarja a mindennapok nyomorát kompenzálni. Ehhez hozzájárul a
kereskedelem, hiszen félmillió forintért részletre már autót lehet
kapni.
Makovecz Imre
Tele vagyok sajnálattal az emberek iránt. De mi az oka ennek az ún.
pszichikai megfelelésnek? Tessék végiggondolni, hogy mit kapott ez az
ország: világháborúk, diktatúrák stb. Tömegesen ölték meg az embereket.
Én terveztem Újvidéken a katonai temetőben egy olyan emlékművet, amely
az egy nap alatt kivégzett 40 ezer magyarról szól. Minden összefügg
mindennel.
– Azt hiszem, a fővárosi közlekedési káoszt húsz évre kiveséztük!
Látom, önnek is elege van az egészből! Térjünk át az ún. organikus
építészetre, hogy ilyen slendrián módon fogalmazzak! Azért Budapesten
is van mutatóban ilyen jellegű épület. Például a Hattyúházat a Széna
téren hogyan engedték megépíteni?
– Nem figyeltek oda. Meg ez akkor épült, amikor még nem zártak a sorok.
Az épület a rendszerváltás idején jött létre, de már a nyolcvanas
években elő volt készítve.
– Budapest nagyobb mennyiségű szecessziós épületállománnyal
rendelkezik, mint Párizs. Nem éppen ebbe a városképi miliőbe illene
bele az ún. organikus építészet, amellyel ön is foglalkozik?
– Ez így van, de azoknak a köröknek, amelyek ezeket az irodaházakat
építik, eszük ágában sincs ezzel foglalkozni. Nekik az építészet nem
számít. Ők megépítik a kockaépületeiket, mindegy, hogy most a
Vörösmarty térről beszélünk vagy a Váci út pesti hídfőjéről.
– Nincs is létjogosultsága a modern építészetnek?
– Én azt soha életemben nem mondtam, hogy minek van létjogosultsága és
minek nincs. Minden virág virágozzék. Gondolom én. Naivan. De nem így
van.
– Az ezredforduló körüli építési láz speciális terméke a lakóparkok
tömeges megjelenése? Hogyan illeszkedik ez a tömegszerű beépítés a száz
éve kialakult városképbe?
– Az a véleményem, hogy ez is szimplán üzlet. A beruházók arra
törekednek, hogy lehetőség szerint alacsony minőségben minél olcsóbban
húzzanak fel minél drágábban eladható lakásokat. Nincs stabil minőségi
színvonal, amely garantálná azt, hogy a vevőnek nem kell tíz év múlva a
felbukkanó rejtett hibákkal hadakoznia.
– Egyre több modern épületet húznak fel, amelyek sokszor nem állják
ki az esztétikai jó ízlés próbáját sem. Persze ízlések és pofonok, de
ami ronda, az ronda! Az unalomba fulladó modern épületek külső
megjelenése a befektető akaratán múlik, vagy a fiatal építészgárda
szakmai felkészültsége hiányos?
– Sajnos mind a kettő.
– Miért nem üti meg a nemzetközi mércét a magyar építészgárda?
– A rendszerváltást követően rendkívül aktív voltam és naiv, azt
hittem, hogy mi most Magyarországot megcsináljuk. Szorgalmaztuk többek
között azt, hogy az egyetemek csak azután kapják meg az autonómiát,
miután belül a tanári karban egy nagyon kemény szelekciót hajtanak
végre. Ez a javaslat majdnem megvalósult, mert Andrásfalvy Bertalan
miniszterrel, aki egy tisztességes ember, nem is volt gond. Viszont az
egyik államtitkárnál elakadtam és megbuktam. Manherz Károlynak hívják,
aki ezt megakadályozta, és előbb adták meg az egyetemeknek az
önállóságot, minthogy ezt egy belső rendrakás megelőzte volna.
– Ez hogyan befolyásolta az építészmérnöki képzést?
– Ennek eredményeképpen az én szakmámban a vulgármaterialista szemlélet
továbbra is ugyanúgy él, mint a Kádár-rendszerben. Ez azt jelenti, hogy
az építészetet téma szerint osztják fel: van lakóépület-tervezés, van
ipari épület, van középület stb. Holott az építészetet filozófiai
vonulatok mentén kellene felosztani, a különféle irányzatoknak kellene
tanszéket felállítani, ahol jeles szakemberektől különböző építészeti
felfogásokat lehetne elsajátítani. A Műegyetemen ez a mai napig nem
jött létre.
Akik ott tanítanak, azok mögött praxis és építészeti gyakorlat,
tisztelet a kivételnek, nincsen. Olyan emberek tanítják az építészetet,
akiknek halvány fogalmuk sincs róla, hogy szélsőséges legyek. Ennek
egyenes következménye az, hogy azok kapnak jelest, akik közelítenek a
tanár elképzeléseihez. Aki pedig kilóg a sorból, elégtelent kap. Ezek
után nem lehet csodálkozni azon, hogy a fiatal generáció minden
koncepció nélkül és azon a színvonalon teljesít, amin teljesít.
Tisztelet a kivételnek. E tendenciák ellen jött létre még a nyolcvanas
évek elején a Kós Károly Egyesülés, amelynek van egy posztgraduális
képzése, ahol a fiatal építészek 3 és fél évig tanulnak, miközben
vándorolnak az egyes irodák között. Ezt a képzést a világon mindenhol
elismerik, kivéve Magyarországon.
– Ezek szerint Magyarországon a kreativitás még mindig valamifajta
üldözendő cselekedet? Elég csak a feltalálóinkra gondolni, akik futnak
innen, amerre látnak.
– Igen. Meg kell mondanom, hogy jobban, mint a nyolcvanas években. Mert
akkor már elvált a búza az ocsútól. Épeszű párttitkárokkal kitűnően
lehetett együtt dolgozni. De az ma sem politikafüggő, hogy kivel lehet
együttműködni. Én egy nagyszerű emberrel dolgozom együtt Makón, Buzás
Péterrel, aki szocialista képviselő és polgármester. És nem lehet
együttműködni az esztergomi vagy a hódmezővásárhelyi polgármesterekkel,
akik fideszesek.
– Hol tart most a makói projekt?
– A makói fürdővel kapcsolatban hamarosan neki kell állni a kiviteli
terveknek, de nemcsak ezzel, hanem autóbusz-pályaudvartól kezdve sok
mindennel foglalkozunk. Ugyanúgy, ahogy annak idején Sárospatakon
végigcsináltuk, és ahogy a mai napig is dolgozunk Csengerben, amely
arra spekulál mostanában, hogy Szatmárnémeti külvárosa legyen. Ugyanez
a kapcsolat valósulhat meg Makó és Arad viszonylatában. Hiszen amikor
Makóra fürdőt csinálunk, akkor számítunk a romániai vonzáskörzetre is.
Ezeket az összetartozó gazdasági térségeket nem lehet politikai
határokkal szétszabdalni. (Az
évente jelentkező, szakmailag elismert amerikai építészeti almanachban
eddig csak két magyar munka szerepelt: a budapesti Matáv-palota és a
makói Hagymaház. – a szerk.)
– A makói munkálatokon kívül hol dolgozik még nagyobb szabású projekten?
– Révkomáromban a Vág és a Duna találkozásánál helyezkedik el a régi
vár, és mögötte található az új vár. Mellettük húzódik a belváros. A
régi várba egy várost telepítünk, az építkezéshez a szlovákok hamarosan
hozzákezdenek. A várfalon belül most nincs semmi, de az 1500-as évekből
fellelhető egy metszet, amelyből lehet látni, hogyan is nézett ki a
középkorban a település. Templomok, lakóházak töltötték meg a teret,
tehát lakott vár volt, hiszen azért is húzták fel a falakat, hogy
megvédjék a várost. A hadigazdálkodás azonban elsöpörte ezt a várost,
hiszen az 1700-as években megváltozott a hadviselés módja. Mi
visszatelepítünk egy városrészt a várfalakon belülre iskolákkal,
óvodákkal, lakóházakkal. Autóval majd nem lehet közlekedni a várfalon
belül, kivéve mentőautó, tűzoltó és áruszállító. Az autókat a várfalon
kívül egy nagy parkolóban helyezzük el.
– Ha egy fiatal építész ma végez, akkor ebben az arctalan tömegtermelésben tud érvényesülni?
– A tevékenységi terület a Kárpát-medence. Én Csíkszeredától
Dunaszerdahelyig dolgozom, ez ugyanígy nyitva áll a fiatal építészek
előtt is.
– Tényleg, mi újság mostanában Erdélyben?
– Csíkszeredán megépítettük a templomot, most egy püspöki rezidenciát és egy paplakkal vegyes plébániát tervezünk Csíkban.
|
Taposiris Magna (Egyiptom)
További képek a galériában >> |
– Volt egy fantasztikus tervük, hogy Egyiptomban építenek egy kopt templomot. Erről nem hallani mostanában. Hogy áll ez az ügy?
– Sehogy. Ez egy szomorú történet. A terveket a kopt pápa írta alá, a
kiviteli terveket a megállapodás szerint elkészítettük. Egyiptomban az
a törvény, hogy ott építhetnek a koptok templomot, ahol már volt
régebben. Ennek az ún. Taposiris Magna-nak, egy régi beavatási
szentélynek a közepébe építettük volna a kopt templomot, amelynek Vörös
Győző régész feltárta az alapjait. Sok emlék, faragott kő került elő,
és ennek alapján lehetett ide templomot tervezni. Aztán elkészült a
kiviteli terv, és már úgy nézett ki, hogy hozzákezdenek a templom
megépítéséhez. Ekkor azonban egyik nap, mint derült égből villámcsapás,
megjelent egy földgyalu, és az ott lévő összes maradványt
megsemmisítette. Gondolhatja, hogy nem a koptok hozták oda.
(Az Ízisz-szentély és az azt körülvevő Ptolemaiosz-kori fal romjai
között feltárt másfélezer éves kopt templom és kolostor maradványai
fölé épült volna fel az új kopt templom és körben cellák a szerzetesek
számára. Az új épületek pontosan a korábbi alapfalakra épültek volna, a
hagyományos helyi technológia felhasználásával. Az Ízisz-szentély
rekonstrukciója a falba beépített köveinek visszahelyezésével történt
volna, de az istentiszteletre is alkalmas új templomnál az oszlopok
fokozatosan a fák alakját öltötték volna magukra, amik végül egy élő
kertben folytatódtak volna. – a szerk. )
(forrás: ingatlanmagazin.com)
|
|
M Imre írta 20 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Eszi a rozsda a Lánchíd elemeit
Budapest önmagát rabolta ki: kommunista múlt, kurvázóhely most
Makovecz: moszkoviták hálójában vergődik Budapest
Dévényi: a kormányzat bűnös trehánysága megbocsáthatatlan