Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Írta: Thommey
Az előző részben megpróbáltunk
rávilágítani arra, hogy mi az a szint, amikor érdemes lecserélned a
bringádat. A mostani cikk azoknak szól, akik döntöttek, és egy új gépet
szeretnének, de nincsenek tisztában a kategóriákkal, rugóutakkal,
felszereltségekkel. Ebben próbálunk most segítséget nyújtani.
Legelőször azt érdemes eldöntened, hogy milyen kategóriájú bicajok között kell keresgélned.
Alapvetően 10 kategóriát különböztetünk meg:
-
CC merev
- CC össztelós
- maraton/túra
- All Mountain
-
Enduro
- Freeride
- Downhill
- 4X/Dirt
- országúti sport
-
országúti verseny
Ez így elsőre bonyolultnak hangzik, kicsit az is, de ha az alap
gondolatokban sikerül döntést hoznod, akkor már csak 1-2 kategória
között kell hezitálnod. Akkor lássuk sorjában:
CC merev:
CC, azaz Cross Country kerékpárok. Amennyiben a versenyzés a célod,
akár XC, akár maraton szakágban, akkor ez a kategória a Tiéd.
Természetesen merev vázzal nem csak versenyezni lehet, hiszen az olcsóbb
MTB kerékpárok is ebből a szegmensből kerülnek ki, melyek hétköznapi,
erdei utakon túrázgatásra, esetleg amatőr megmozdulásokon való
részvételre lettek kitalálva. Jellemzően 70-110mm-es rugóúttal
rendelkező teleszkópos villával vannak szerelve. Súlyuk erősen árfüggő.
Az olcsóbb 40-150 000Ft-ig terjedő intervallumban 12-15kg-al lehet
számolni. Áruk 30 000-től egészen 1,5 millióig terjedhet, itt azonban
már nem meglepő a 8kg-os csodaszekér sem. Átlagosan azt lehet mondani,
hogy a 11kg alatti bringák már -tévés hasonlattal élve- XC-Ready, azaz
versenyzésre alkalmasak.
Ezekkel kiválóan lehet mászni, hiszen könnyűek, és minél drágábbak, annál merevebbek, így kevesebb pedálozási energiát nyelnek el. Vázanyagukat tekintve készülhetnek alumíniumból, scandium, magnézium ötvözetből, acélból, titánból, karbonból vagy ezek kombinációiból. A vázanyagokat, azok előnyeit, hátrányait a következő számunkban fogjuk taglalni. A merev vázak előnyei: könnyű súly, alacsonyabb ár, kevesebb hibalehetőség a forgáspontok hiánya miatt, magasabb erőátviteli hatásfok. Hátrányai: kisebb komfort, nagyobb sebességnél kisebb stabilitás (a hátsó rugózás hiánya miatt könnyebben elpattan a talajról a hátsó kerék), technikás terepre kevés rugóút.
CC össztelós: Szintén lefedi a terepen való túrázást, és az XC versenyzést is. A versenyzők XC-re elől-hátul 80,100mm-t mozgó gépeket szoktak választani, hiszen itt csak a kisebb-nagyobb úthibák elsimítása a cél, de a súly és a merevség szinte mindenekfelett áll. Sajnos igazi cc össztelósok olcsón nem kaphatóak. Egy könnyűsúlyú max 11kg-os versenygép ára inkább hét számjegyű, mint hat. Túrázásra ez a kategória azoknak ajánlott, akik jobban szeretik a merev vázas bringákat, de szeretnének egy minimális kényelmet, mely főleg a hosszabb utakon kellemes. Vázanyagukat tekintve az alumínium a leggyakoribb, míg a legkönnyebbek szinte kizárólag karbonból készülnek. Elvétve irgalmatlanul drága titán vázakkal is találkozhattok. Előnyei: magasabb komfort, főleg köves, technikás terepen, ártól függően könnyű súly, nagy sebességnél is stabil úttartás. Hátrányai: azonos felszereltség esetén a merev gépeknél magasabb ár, ártól függően magasabb erőátviteli veszteség (minél drágább, általában annál merevebb a váz, alkatrészek).
Maraton: Ez a kategória a nevét a közkedvelt tömegsportról kapta. Az elől hátul minimum 100mm-es rugóúttal rendelkező kerékpárokat soroljuk ide. Többségében azonban 115-125mm körül mozognak a maraton bicajok. Súlyuk 10-13kg-ig terjed, ártól és felszereltségtől függően. Ezeket már kizárólag tárcsafékkel szerelik, hiszen hosszú lejtőket, és nagy sebességről indított fékezéseket kell elviselniük. Akár maratonokon, akár túrákon tekersz velük, sokkal kényelmesebbek lesznek, mint az előző kategóriák résztvevői, így később fáradnak el a végtagjaid, kipihentebb leszel másnap. Manapság ennek a szegmensnek az eladása fejlődik a leggyorsabban az MTB-k között. Ugyanazokkal a vázanyagokkal találkozhatsz, mint a CC össztelós kategóriában. Előnyei: a cc gépeknél nagyobb menetkényelem, nagy sebességnél is stabil úttartás, nagy fékerő. Hátrányai: a cc össztelósoknál nagyobb súly, esetenként több pedálozási energia veszik el.
All Mountain: Egy AM bicóval már sokkal keményebb ösvényeket, vagy ösvénynek látszó útvonalakat is be lehet próbálni, hiszen itt már 130-140mm közötti rugóúttal találkozhatsz. Ezekkel már kisebb letörésnek csúfolt szintkülönbségeket is be lehet vállalni, persze csak megfelelő technikai tudás mellett. A legjobb formáját akkor hozza, ha az Alpokban, vagy a Mátrához hasonló hegységben tekersz vele. A teljes áttételtartomány, és a relatív könnyű súly miatt könnyedén feltekerhetsz vele a csúcsra, ellenben lefelé sem kell már árgus szemekkel figyelned a kisebb köveket, mert ezt majd megoldja helyetted a bringa. Súlyuk 12-14kg-ig terjed. Jellemzően még lockoutos, vagy valamilyen anti-pogo rugóstaggal, és telóval szerelik őket. Vázanyagokban egyre nagyobb teret hódít a carbon, mert ezzel tudják akár 12kg alá vinni a 130mm-t mozgó AM bicó súlyát. A nagy mennyiségben gyártott vázak aluból készülnek. Persze, hogy melyik sorozatúból, az itt sem mindegy. Előnyei: kövesebb terepen is mindent kimozog, kevesebb erőfeszítéssel is gyorsabban lehet lefelé haladni. Fölfelé is tekerhető. Hátrányai: Nehezebbek, illetve könnyű súly esetén nagyon drágák.
Enduro: Aki szeret keménykedni, annak alaphangon egy ilyen kategóriából kell válogatnia. Elemében az igazán technikás, köves alpesi terepeken, bike-parkok ösvényein van. Akár 150-160mm rugóúttal is gazdálkodhatunk, ami a legtöbb bringás tudásánál többet bír, és tud. Lockouttal ritkán találkozhatsz, elől a változtatható rugóút, hátul pedig valamilyen no-pogo összeállítás a megszokott, így a laposabb fejcsőszöget könnyebben lehet meredekebbre állítani. Súlyban 13-16kg között mozognak, így a csúcsra feljutás már több koncentrációt, és erőnlétet kíván, de még nem lehetetlen. A kategória csúcsán álló endurok carbonból készülnek, és alig 12kg-osak, de árban közelebb vannak a két millióhoz, mint az egyhez! Kisebb nagyobb letöréseket, ugratókat simán kimozognak, terepen kevés dolog hozza őket zavarba. Igazán élvezetesen lehet velük bringázni, mert a terepen csak a kívánt nyomot kell kiválasztani, és jöhet a menet. Előnyük: majd mindent kimozgó rugóút, széles hajlított kormány, könnyű irányíthatóság. Hátrányuk: laposabb fejcsőszög, nagyobb súly, vagy drága vételár.
Freeride: Az igazán keményeknek. Letörésugrás? Útátugrás? Tíz kör a schladmingi DH világkupa pályáján? Nem akadály! Akár 180-200mm rugóút, ami kisimítja a legdurvább sziklás ösvényt is. Ha igazán elszánt, és erős vagy, akkor egy dupla tányéros bicóval, még fel tudod küzdeni magadat a hegy tetejére, hogy elkezd azt, amire egy freeride szörnyet teremtettek, a lefelére. Igaz fizetned kell ezért, és nem csak a boltban, mikor megveszed, hanem a tekerés közben is. A pedálozás energiáját felemésztik a teleszkópok, és súlyban is 17kg körül alakul a bringa. Fékből alap a 203-as tárcsákkal szerelt nagy teherbírású darab, hiszen lefelé akár 60-al is száguldhatsz, és ha meg kell állni, akkor azt hirtelen kell megtenni. Előnyei: mindent kisimító rugóút, nagy sebességnél is pontos irányítás, nagy fékerő. Hátrányai: nagy súly, nehéz vele fölfelé menni, a jó minőségűek nem olcsóak.
Downhill: Igazi célgép. Csak lefelé lehet vele menni, de azt nagyon! 180-220mm közötti rugóút, és 17-20kg közötti súly. Ezt kínálja egy downhill bringa. Nem tudunk olyan terepről, amivel lefelé nem birkózik meg, legyen az a Gellért hegyi lépcsősor, vagy DH országos bajnokság. Sajnos a magyar futamok „nehézségét” ismerve egy igazi DH gép, még sok is hazánkba, de szerencsére a szomszédos országok bővelkednek a könnyebb-nehezebb bike parkokban, ahol próbára teheted a tudását. Előnye: lefelé mindent tud, és mindent elvisel. Hátránya: nehéz, csak downhillre használható, drága.
Dirt/4X: ezek is célgépek. Lényegük, hogy minél kezelhetőbbek legyenek az ugatókon. Jellemzően rövid tengelytávval, alacsony átlépési magassággal, rövid stucnival rendelkeznek. Minden alkatrészük túlméretezetten erős, hogy a kemény földetéréseket is elviselje. Rövid 80-100mm-es rugóúttal rendelkeznek, legtöbbször csak merev vázzal. Dirtgép esetében a váltó is felesleges, és így a lánc sem tud leesni. Jellemzően, acél vagy aluvázas modellekkel találkozhatsz. Four-crossnál pici rövid rugóutas aluvázas össztelósokat használnak elől egy lánckerékkel. Előnyük: mindent kibírnak, könnyen kezelhetőek. Hátrányuk: kicsit nehezek, az ugratókhoz nehezen lehet velük kitekerni, tudni kell kezelni őket.
Amatőr országúti: Kinézetre össze lehet keverni a profi gépekkel, de ami megkülönbözteti tőlük, az a kényelmesebb geometria (kiegyenesedettebb pozícióban tudunk tekerni rajta), és az alapabb felszereltség, jellemzően compact vagy tripla hajtóművel. Bár ez sem mindig igaz, mert a nyugati piacokon elterjedtek a túrageometriás tripla Dura Ace-el szerelt országútik. Súlyuk 8-10kg között található. Sajnos nálunk betonos körökben a sznobizmus még hódít, így azok is versenyzőknek tervezett geometriájú gépeken feszítenek, akik soha nem indultak még csak egy békás kupán sem, ezzel viszont a kényelemtől fosztják meg magukat! Előnyei: kényelmes üléspozíció hosszú távon is. Szélesebb áttételtartomány. Komfort geometria. Hátrányai: nagy sebességnél kevésbé stabil. Nehezebb, mint az „igazi” versenygépek.
Profi országúti: Sokkal agresszívebb geometria, mely
több figyelmet igényel, de pontosabb irányítást biztosít. Jellemzően
2x10-es rendszerrel szerelik, minimum 105-ös, de inkább Ultegra szettel.
A hosszabb távok legyőzéséhez jó kondiban kell lenni, mert a végtagokat
jobban megterheli. Nagy sebességnél is stabil, mert könnyű, de merev
vázra építik. Súlyban akár 6kg környékére is lemennek, bár ezért már egy
kisebb autó árát kell kicsengetni. Előnyei: könnyű súly, pontos
irányíthatóság, nagy merevség Hátrányai: jobb kondit igényel, drága, az
ultrakönnyű cuccok nem a magyar utakra vannak tervezve.
Remélem sikerült bekalibrálnod, hogy melyik kategóriájú bringák között kell keresgélned. Elhangzottak azonban kifejezések, melyeket magyarázatra szorulhatnak. Ilyenek a villák tulajdonságai. A már említett lockout kifejezés technikai megfelelője, egy olyan szerkezet a villában, mely bekapcsolva megakadályozza, hogy a villa mozogjon, így sokkal könnyebb lesz energiaveszteség nélkül a hegynek fölfelé tekerni. Ezt kapcsolhatod a villaszáron, vagy a kormányra szerelt kapcsolóval. Egyes modellek ilyenkor is megengednek néhány mm/cm rugóutat (Fox Terralogic, Marzocchi ETA, Manitou SPV). Az állítható rugóutat kétféle képen oldották meg a gyártók, vagy egy forgatógombot tekergetve lehet csökkenteni a rugóutat (RockShox U-Turn, Manitou RTWD), vagy pedig egy gomb elfordításával „összeesik” a villa (Fox, Marzocchi).
A hátsó lengőkar rendszerekről, és rugóstagokról egy külön cikket is lehetne írni, de megpróbálom a három legismertebb lehetőséget bemutatni. Vagy lockout van a tagban, mint ez a legtöbb cc/maraton/all mountain felhasználási területre szánt bringában. A másik megoldás a technika, ami azt próbálja kiküszöbölni, hogy a pedálozás ritmusát a tag mozgása felvegye, és ezzel értékes pedálozási energia vesszen el.
Ilyen a Manitou féle SPV, a Specialized Brain-je, és a Fox Pro-Pedal-ja is. Mindhárom hatékonyan küzd meg a nagy amplitúdójú mozgásokkal. A harmadik megoldásnál a tervezők olyan lengőkar rendszert fejlesztettek ki, ami meggátolja a pedálozási energia elnyelését. Ilyen a Giant régebbi NRS, és mostani Maestro rendszere, a Specialized FSR felfüggesztése, a Santa Cruc VPP-je, a Merida/Centurion LRS-e, stb. Ezek megpróbálják a tag mozgását aktívvá tenni, és kizárni a pedálozásból eredő „pogózást”.
Sokszor
utaltam a geometriából adódó problémákra. Próbáljuk kicsit ezt
megérteni. Vegyünk alapul egy számomra etalon maraton bringát a
Specialized Stumpjumper FSR Carbont. Ennek fejcsőszöge 70,5 fok, ami a
villa tengelye, és a talaj által bezárt szög. Ez 2,5 fokkal laposabb,
mint a cc gépek etalonja a 73 fok. Mit eredményez? Minél laposabb a
fejcsőszög, annál nehezebb a bringát egyenesben tartani meredek
emelkedőn, mert a kerék jobbra-balra akar dőlni. Persze ez kissé
sarkított példa. Minél meredekebb a fejcsőszög, annál agresszívabban
reagál a kormány elfordítására a bicaj, ami technikás ösvényen előny.
Ellenben lejtmenetnél ez fordítottan arányos.
A laposabb fejcsőszöggel rendelkező kerékpár, nagy sebességnél jobban, pontosabban irányítható, és stabilabb a többinél. Minél nagyobb a teleszkópút, annál laposabb lesz a vázon a fejcsőszög. Elméletileg tehát egy Stumjumper FSR rosszabbul mászik, mint egy merev Stumjumper, de gyorsabb és stabilabb lefelé. Gyakorlatilag ilyen esetben a villa nyomását úgy kell belőni, hogy kb. 2cm-t beüljön, amikor ráülsz, ami nagyjából 1,5 fokot változtat a szögön, így jó lesz felfelé is. Lefelé, mivel a súlypont hátra tolódik, nem ül be a villa, és visszaáll a „gyári” szög. Általában a nem megfelelő fejcsőszöget érzik meg a tapasztaltabb bringások a leginkább. Sokan nem szentelnek túl nagy figyelmet a felsőcső hossznak.
Tévhit, hogy a rosszul megválasztott vázméretet majd stucni cserével korrigálni lehet. +/- 10mm-t még ki lehet küszöbölni, de ennél nagyobb mértékű eltérésnél eggyel kisebb, vagy nagyobb vázat kell választani. A felsőcső hossza nagy hatással van az általános irányíthatóságra és komfortérzetre. Ha tökéletes méretű a vázunk (az én 178cm-emhez az 587mm-es vízszintes felsőcső hossz az ideális), akkor úgy érezzük magunkat rajta, mintha mindig is ezzel tekertünk volna!
Másik nagyon fontos jellemző a tengelytáv. Ez az első, és hátsó agyak közötti távolság. Minél hosszabb ez a távolság annál stabilabb a gép nagy sebességnél, de annyival is nehezebben kormányozható technikás terepen. Egy Stumpjumper FSR tengelytávja M-es méretnél 1097mm, míg egy Demo DH gépnél 1185mm. 10cm rengeteget számít. Legalább ilyen fontos a láncvilla hossz. A rövid láncvillával rendelkező montival könnyen tudsz technikás szűk ösvényen kanyarogni, míg a hosszabb verzióval a nagy sebességű kanyarokat lesz könnyebb bevenni. Nem lehet átsiklani az átlépési magasság felett sem, hiszen, ha az magasabb, mint a belső lábhosszunk -10cm, akkor bizony hirtelen megálláskor a nemi szerveink húzhatják a rövidebbet!
Remélem sikerült rávilágítanunk a legfontosabb problémákra, és így könnyebben fogsz tudni számodra tökéletes geometriájú, és felhasználási területű kerékpárt választani.
(forrás: bringa.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hogyan válassz kerékpárt? 3. rész
Hogyan válassz kerékpárt? 1.rész
Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe
15+1 ok, hogy miért "ne" kerékpározz a városban!