Közlekedés: Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://vs.hu/versus/kozel-a-dunahoz-kie-legyen-a-budapesti-folyopart/schneller-istvan-az-soha-nem-lesz-hogy-belelogatjuk-a-labunk-a-vizbe1-0213

írja a vs.hu


Nem olyan rossz a helyzet, mint sokan láttatni próbálják, de beruházások és nagy összehangoltság kell ahhoz, hogy a Duna és a város közelebb kerüljön egymáshoz, mondja Schneller István egyetemi tanár, Budapest volt főépítésze.

network.hu

 

Már az 50-es évek óta fel-felmerül Budapesten is, hogy a Duna legyen a városfejlesztés központjában. A 90-es évektől kezdve pedig Európa-szerte, Oslótól Koszovóig korábbi közlekedési és ipari területeket tüntettek el, hogy a városokat és a vizet közel hozzák egymáshoz.

 

Budapesten a 90-es évek legelején készült térszerkezet-fejlesztési koncepcióban a városfejlesztés egyik legfontosabb célja az volt, hogy a várost, úgymond, a Dunára fordítsuk. A közigazgatási határok között ugyanis a folyó 25-30 kilométer hosszú, de amit városias Duna-partként ismertek, az mindössze 4-5 kilométer, az Árpád híd és a Petőfi híd közötti terület. A tervből annyi sikerült, hogy a város, városszerkezeti szinten, elindult a Duna mentén történő fejlesztések széthúzása útján.

 

Nem csak arról van tehát szó, hogy elérhető-e a Duna-part, hanem hogy megépült az egyetemváros, eltűnt a pályaudvar a dél-pesti oldalon, felépült a Nemzeti Színház és a Müpa, a Kopaszi gáttal pedig európai színvonalú partszakasz jött létre, tehát a város a Duna felé fordult, és megnyúlt dél felé. Észak felé pedig ott a Marina-part, a másik oldalon pedig a Gázgyár, és a Népsziget, vagyis megduplázódott a városi partszakasz hossza. Hogy közelebb került-e a város a vízhez, az egy másik kérdés, ebben a tekintetben még sok hiányosság akad.

 

Ha ugyanis a várost rá akarjuk fordítani a Dunára, északon és délen intézményeket akarunk elhelyezni, színházat, irodaházakat, lakóházakat, kutatónegyedeket akarunk építeni, akkor biztosítani kell a közlekedési kapcsolatot közöttük, illetve a meglévő közlekedési kapcsolatokat észak és dél között fenn kell tartani.

 

Ebből az is következik, hogy a rakparti utakat teljesen lezárni nem lehet. Lehet részben a föld alá süllyeszteni, lehet kerülő utakat, körgyűrűket, hidakat építeni, de az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunkat a vízbe. Természetes medret álmodni kevés kivételtől eltekintve (pl. Római-part) szerintem nem lehet, de nagyon sok eszköz van, kreativitással, sok kis beavatkozással, sok mindent lehet tenni.

 

A budai oldalon tervbe volt véve, vagy még van is egy körút, de ez olyan távol van, és annyi alagutat kéne építeni hozzá, hogy csak túlságosan nagy áldozatok árán lehetne megvalósítani. A rakpartokat egyirányúsítani sem lehet, mert az megsokszorozná a Dunán az átkeléseket, miközben ehhez nincs elég híd, ráadásul tervbe van véve, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok kapják meg a Lánchidat, és újra villamos járjon az Erzsébet hídon, vagyis egyre kevesebb lesz a sáv a meglévőkön is. Gyalogoshidakat sem lehet olyan egyszerűen építeni, mint például a Szajnán vagy a Temzén, hiszen a Duna nem folyó, hanem folyam.

 

Talán elég lenne a Döbrentei tér a Margít híd között kétszer egy sávot a föld alá vinni, de kérdés, hogy lesz-e rá pénz. Ha egyszer megépülne az 5-ös metró (Az 5-ös metróként emlegetett elővárosi gyorsvasút a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV vonalakat kötné össze. A szerk. megj.), akkor a HÉV eltűnne egy szakaszon, a város pedig visszakapna egy Duna-partot. Óbuda-Újlak vonalában a Margitszigettel szemközti zöld részt be lehet vonni a városba, és sokat lehet tenni a Kopaszi gátnál is. A felső és alsó rakpart között pedig lehetne építeni olyan korszerű műtárgyakat, hogy a gyalogosoknak elérhető legyen a Duna. A rakpartot ráadásul a Dunára nyúlva is meg lehet hosszabbítani, példa rá az A38, az étterem- vagy a szállodahajók.

 

Pesten könnyebb megoldani a forgalomkorlátozást és a forgalomcsillapítást, hiszen a Hungária körút elviszi a forgalmat, és vannak körgyűrűk is. A pesti oldalon tehát helyenként le lehetne zárni a rakpartot, vagy hétvégén lehetnének tematikus lezárások is.

 

Ellentétes törekvések is vannak, hiszen például évek óta harcol a XIII. kerület azért, hogy a rakpartot meghosszabbítsák legalább a Rákos-patakig, és ha a vizes világbajnokság a Duna-parton lesz, ez adja is magát. Az autós lobbi, mint minden nagyvárosban, hagyományosan erős, hiába teszik ki a közlekedőknek csak mintegy 30-35 százalékát, az érdekérvényesítő képességük ennél jóval nagyobb.

 

Összességében nem olyan rossz a helyzet, de nagyobb beruházások, mint például az 5-ös metró, vagy 2-3 új híd kellenének, és nagyon nagy összehangolásra is szükség lenne. Ezzel párhuzamosan lehet új mikromegoldásokat találni, ahogy ez a Várkert bazár mentén a díszburkolat kialakításával megtörtént. Közben a fővárosnak jelenleg csak településszerkezeti tervet van joga készíteni, a Duna menti területeket pedig északon és délen is majdnem mind felvásárolták. (Schneller István 2006-ban állt fel a főépítészi székből, miután eladták a Csepel-sziget északi csúcsát, a Hajógyári-szigetet és szabálytalan ingatlanfejlesztések történtek a Marina Parton és az Árpád-híd pesti hídfőjénél is. – a szerk.)

 

A nagy területi változások összefüggenek a szintterületi mutatókkal, amelyek meghatározzák, hogy egy adott telekre mekkora felépítményt szabad építeni, ezeken a magánkézben lévő, nagyon értékes területeken túl nagyok. Vissza kellene venni ezekből, és akkor lehetne megbeszélni a tulajdonosokkal – akiket be kéne vonni például a metró- vagy a hídépítésekbe –, hogy mi lesz a a területek sorsa. A letarolás ugyanis még ment, de a beépítés mindenhol már nem fog menni, és az egyeztetéseket a fővárosnak kellene összefognia. Ezzel együtt kell az új közlekedési rendszert (kötött pályás tömegközlekedés, gyalogosítás, kerékpárutak) megteremteni.

network.hu

 

 

 

 

Schneller István

egyetemi tanár, 1995 és 2006 között Budapest főépítésze


 

 

Vélemények:


Vitaindító - Kié legyen a folyópart?

Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe

Benkő Melinda: A Duna-part újratervezése

Bardóczi Sándor: Budapest utolsó fövenyes partja mérnöki sivataggá válhat

Somlóvári László: A folyamhajózás Budapestnek is óriási esély, de nem használja ki


Korábbi:


Valyo - A városnak jelképe is lehetne a dunaparti sétány

Multimédiás riport: 44230 mm - Sétálóutcát csináljunk-e a rakpartból?

Címkék: 5-ös metró buda budapest duna duna-part dél-pesti oldal döbrentei tér erzsébet híd fejlesztés folyópart főváros gyalogos fogalom gázgyár hév infrastruktúra kerékpár kerékpározás kopaszi gátegyetemváros közlekedési kapcsolat lánchíd margitsziget margít híd marina-part müpa nemzeti színház pest rakpart rákos-patak schneller istván tematikus fejlesztési program tfp tömegközlekedés valyo várkert bazár városfejlesztés Óbuda-Újlak

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 4 napja

Ők már csatlakoztak Duna Minimum programhoz!

Már hét önkormányzati képviselő jelölt is csatlakozott a Duna Minimum programunkhoz! , Karácsony Gergely (Budapest), Kiss Kornél István (MKKP, XXI. kerület), Dr Kiss László (III. kerület, polgármester jelölt), Losonczy Anna (MKKP, XI. kerület), Várady Zoltán (MKKP, XI. kerület), Vitézy Dávid (Budapest) vállalják, hogy megválasztásuk esetén a Duna Minimum program több pontjáért is aktívan tesznek majd.

A Duna Minimum programot a Város és Folyó Egyesület azzal a céllal állította össze, hogy szakmai ajánlást tegyen a júniusi önkormányzati választásokon induló jelölteknek. A Duna Minimumban azokat az önkormányzati hatáskörbe tartozó beavatkozásokat gyűjtöttük össze, amivel emberek számára használhatóbbá tehető a Duna-part, és minél több ember számára válik elérhetővé a Duna.

A Duna Minimum program a honlapunkon elérhető, a programhoz csatlakozni egy űrlap kitöltésével tudnak a képviselőjelöltek. Az űrlapon megjelölhetik, hogy a húsz pontból melyeket építik be a programjukba, és egyben vállalják, hogy megvalósításáért megválasztásuk esetén aktívan tenni fognak.
https://www.facebook.com/valyovalyo/posts/pfbid02zQW9tugSmpNYoizQNvgHSPDxqsnVaAQJGZqfeGGDAAon7BvKdj3kVqzvPW12KLMXl
___

Város és Folyó Egyesület: Duna Minimum

2024 március 7-én a Valyo Klubon bemutattuk Duna Minimum programunkat, mely azokat az önkormányzati hatáskörbe tartozó beavatkozásokat gyűjti össze, amivel, szebbé, jobbá, élhetőbbé válhat a Duna-part és minél több ember számára elérhetővé válhat a Duna. A Duna Minimum programot azzal a céllal állítottuk össze, hogy szakmai ajánlást tegyünk minden a júniusi önkormányzati választásokon induló (fő)polgármester és képviselőtestületi jelöltnek. Egy űrlap kitöltésével lehet csatlakozni a Duna Minimumhoz, melyben a jelölt vállalja, hogy megválasztása esetén aktívan fog tenni azért, hogy a Duna-part szebb, jobb és barátságosabb legyen.

A Duna mellett fekvő települések, kerületek önkormányzatai számára javasolt fejlesztési irányok.

I. ELÉRHETŐSÉG JAVÍTÁSA

Akadálymentesen, gyalogosan, kerékpárral bejárható és megközelíthető Duna-part érinthető vízzel, sétányok és alsósétányok kialakításával.

1. A Duna-part teljes hosszában gyalog és kerékpárral akadálymentesen bejárható.

2. Gyalogos és kerékpáros kapcsolatok kialakítása ötszáz méterenként.

3. Érinthető és elérhető Duna-víz biztosítása.

4. Alsósétány kialakítása a rakpartok és a Duna között.

5. A Duna-part közvetlen területének megőrzése fogyasztási kényszer mentes területként.

6. A Duna-part csúcsidőn kívüli időszakos megnyitása szabadidős és hétvégi tevékenységekre.

II. ZÖLD ÉS KÉK KÖZTERÜLETEK FEJLESZTÉSE

Közterek kialakítása a Duna-parton, vízi és zöld infrastruktúra ökologikus fejlesztése stégekkel, fákkal, padokkal, esőkertekkel.

7. A Duna- és patakpartok védműveinek fásítása, pihenőparkok kialakítása.

8. A közterületi infrastruktúra, stégek, vízisport kikötők és csónakházak kiépítése, ivóvíz, mosdók, hulladékgyűjtők biztosítása.

9. A vízgyűjtő területeken esővíz megtartó megoldások (esőkertek, vízgyűjtő tartályok) alkalmazása, burkolt felületek csökkentése.

III. FOLYÉKONY KÖZTÉR HASZNÁLATA ÉS VÍZMINŐSÉG JAVÍTÁSA

Megfelelő vízminőség biztosítása és biztonságos körülmények megteremtése a sportvíz használatra, mint a dunai fürdőzés és az evezős vízi közlekedés.

10. Fürdésre és úszásra alkalmas helyszínek kijelölése és üzemeltetése.

11. Sportvíz területek kijelölése, ahol evezős vízi járművek és az úszók előnyt élveznek, biztonságosan tudják használni a vizet.

12. A termál- és gyógyfürdő kifolyók területeinek közcélú hasznosítása.

13. Vízi tömegközlekedés fejlesztése az agglomerációs területek felé is.

14. A Duna vízminőségének rendszeres monitorozása és a mérési eredmények kommunikációja.

15. A Dunába szivárgó szennyezett területek és talajvizek kármentesítése.

16. Záportározók kialakítása a csatornahálózat tehermentesítésére.

IV. A DUNÁVAL VALÓ KAPCSOLAT ERŐSÍTÉSE ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSEK

Közösségek, civil szervezetek, és hivatali szervek aktív partnersége a Dunáért.

17. Együttműködés fenntartása sport, kulturális, közösségi és érdekvédelmi szervezetekkel a Duna és a part aktiválásáért.

18. Meglévő vízi tömegsportok örökségének, infrastruktúrájának védelme, fejlesztése és elérhetővé tétele.

19. Duna-parti helyteremtés lépcsők, sétányok és egyéb közterületek közösségi elnevezésével.

20. Együttműködés az érintett hatóságok, közüzemi cégek és fenntartók között a Duna minimum céljainak teljesítése érdekében.

További részletek:
https://valyo.hu/duna-minimum/

Válasz

M Imre üzente 8 hónapja

Valyo, város és a folyó: Ilyen volt idén madártávlatból a BUDAPEST ÁTEVEZÉS, ahol mintegy 60 kishajó és 150 evezős vonult át a Duna budapesti szakaszán a Római parttól a Kopaszi-gátig. (képek)
https://www.facebook.com/valyovalyo/posts/pfbid02uZo9DweNR1QqqDaebGaJzox7yxvUmn8YPMSJHqU7vd1crAQ663RN4p9dYMMTHwTUl

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 23 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 1 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu