Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
JÓZSI, AZ ÚTHENGER A VASÚTTÖRTÉNETI PARKBAN ROBOG
... előző blogomban írtam "Józsiról" is (link vezet "oda" a blogom végén)
2010 November 14-én különleges program várta a látogatókat a Vasúttörténeti Parkban.
Sokan
emlékszünk a ’70-es évek klasszisnak számító sorozatára, a "Robog az
úthenger" című filmsorozatra, amelyben a gőzúthengeren Szabó Gyula
színész megszemélyesítésében Józsi az úthengeres robogott „rezedaszagú
kis falujába” Nyírmadocsára.
A gőzhajtású úthengert 1949-ben
gyártották, és 1975-ig használták, majd „Józsi” a felvételeket követően
visszakerült az Út- és Vasútépítő Vállalat békásmegyeri telepére,
ahonnan 1978-ban Kiskőrösre szállították a Skanzenbe. Az Európai Uniós,
DAOP 2.1.1. számú pályázat kapcsán a MÁV Nosztalgia Kft. szakemberei
végezték el a gőzhenger teljes felújítását 2010-ben.
A 16
tonnás monstrumot ismét működésre bírták a Vasúttörténeti Parkban, ahol
a karbantartásban részt vett szakemberek és a Park vendégei közösen
avatták fel a gőzhajtású úthengert.
... egy kis műszaki óra
MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger
A MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger tervezésénél és kivitelezésénél messzemenően figyelembe vették, hogy a teljesítményt, gazdaságosságot, tartósságot, egyszerű kezelhetőséget és a minőségi kivitelt illetően a legmagasabb igényeknek és kívánalmaknak megfeleljen. A gazdaságilag fejlett államok világkonkurenciája ellenére sikerült jelentős számban külföldre is elhelyezni a MÁVAG gyártmányú úthengereket.
A MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger rövid leírása a fontosabb műszaki adatokkal:
A KAZÁN
A
nagy fűtő és rostélyfelületű lokomobil típusú füstcsöves gőzkazánt a
leggyengébb minőségű szén használatára tervezték. A kazánlemezek
szakítási szilárdsága 34-41 kg/mm², 25-33% hossznyúlással.
Általános
használatban a kazán gőztermelő képessége 16-24 kg/fűtőfelület m²/óra,
összesen 210-305 kg/óra, 400 kalóriájú másodosztályú szenet és 25-30%
éghetetlen fűtő anyagot feltételezve.
A kazán által előállított gőz
folyamatos üzemet feltételezve elegendő egy 8%-os emelkedőn és 20 cm-es
kavicsrétegben való munkavégzésre. A kazán helyes méretezése folytán
maximális teljesítménynél is könnyedén tartja a nyomást. A kazán üzemi
nyomása 14 atm.
A tűzszekrény mennyezet hullámos kialakítású. Előnye,
hogy megakadályozza a vízkövesedést, elmaradhat a mennyezet
kihorgonyzása, miáltal könnyebb az állókazánlemez tisztántartása és
megnöveli a tűzszekrény élettartamát.
Az állókazán oldalfalaihoz szegecselt teherhordó keretbe ágyazták a hátsó tengelyt és az erőátvitel tengelyeit.
A
tűzcsövek a legjobb minőségű varratnélküli acélcsövekből készültek. A
tűzcsövek a füstszekrény felől vannak behelyezve és a csőfalba préselve.
A füstszekrényből előrenyúló tartó és a hosszkazán felső övlemeze hordozza az első tengelyre eső gépezet és a kazánrész súlyát.
A tűzszekrény belső hossza: 754 mm
A tűzszekrény belső szélessége: 732 mm
A tűzszekrény legnagyobb magassága:986,5 mm
KAZÁNSZERELVÉNYEK
1 gőzkazán nyomásmérő a hozzátartozó háromállású csappal és foglalattal az ellenőrző nyomásmérő beiktatására
2 rugóterhelésű biztonsági szelep
2 Klinger féle vízállásmutató üveg
1 biztonsági kiolvadó ólomszegecs a tűzszekrény mennyezetbe elhelyezve
2 tápfej a tápszivattyú és lövettyű részére
1 kazánlefúvató csap
1 gőzsíp
1 gőzfúvó
1 gyorsgőzcső csappal
1 szikrafogó a füstszekrényben
A
kazán táplálása két egymástól független berendezéssel történik, a
gőzgép tengelyéről hajtott tápszivattyúval vagy pedig a lövettyűvel. Ez a
megoldás biztosítja a kazán zavartalan üzemét.
A GŐZGÉP
Az
úthenger nagynyomású kéthengeres körtolattyús kompaund gőzgéppel van
ellátva. Összehasonlítva a korábbi egyhengeres változattal ez az
elrendezés gazdaságos, gőz és tüzelőanyag takarékos, tartós
teljesítményű üzemet biztosít. A gépezet minden forgattyúállásnál
biztonságosan indít a lendítőkerék használata nélkül.
Gőzszabályozó
(regulátor) használatával kismértékben a rugó feszítésével,
nagymértékben a szíjkorong cseréjével lehet változtatni a
fordulatszámot. A normális fordulat 300, a csökkentett 200 fordulat
percenként.
A gőzhengeröntvény különlegesen finom szemcséjű
öntöttvasból készült, a furatok pedig tükörsimára csiszoltak. A
gőzhengert a hosszkazánra ültetett alátétlemezre csavarozták le.
A
gőzhengeröntvény receiverként szolgáló gőzköpenyt és a lehűlési
veszteségek elkerülése végett hőszigetelt burkolatot kapott. A
gőzhengereket jól hozzáférhető indikátornyílásokkal és vízleeresztő
hengercsapokkal látták el. A gőzhengerek és a körtolattyúk kenését
automatikus kenőszivattyú végzi kilincsműves hajtással, gazdaságos
üzemmódban a gőzgép fordulatához igazodva.
A vezérmű Klug rendszerű.
Az elrendezése egyszerű, mivel mindegyik tolattyút egy excenter és egy
lengőkar együttes mozgása vezérli. A kormányemeltyű állításával lehet
beállítani az előre vagy hátra menetet illetve a töltést szabályozni. A
töltés változtatását a lengőkar emelésével vagy süllyesztésével lehet
elérni, annak megfelelően, hogy az úthenger vízszintes vagy emelkedős
pályán halad. A töltés változtatásának lehetősége nagymértékben növeli a
gőzúthenger üzemének gazdaságosságát.
A dugattyúk tömör zárását 4 darab rugalmas és a dugattyútest hornyába becsiszolt önfeszítő dugattyúgyűrűk biztosítják.
A
perselyes tükörsimára csiszolt tolattyú tükrök a legfinomabb
szürkeöntvényből készültek. A két egyforma dugattyúból álló
körtolattyúkat kettős tolattyúgyűrűvel látták el, ami egyszerűvé és
könnyen kezelhetővé teszi a behelyezésüket.
A hajtóerőt a
dugattyúrúdról az acélöntésű keresztfejek továbbítják a hajtórúdra. A
keresztfejek a szürkeöntvényből készült hengeres keresztfejvezetékekben
mozognak. A hajtórudak kovácsolt acélból készültek és mindkét végükön
állítható bronzágyakkal lettek ellátva.
A kétforgattyús
főhajtótengely kovácsolt acélból készült, a forgattyúkat 90º-al ékelték
el egymáshoz képest. A főhajtótengelyt a kazánnal egybeszegecselt
keretlemezekbe erősített bronzcsapágyakba ágyazták. A gőzgép indikált
teljesítménye 40 LE a gazdaságos 40 %-os töltésnél. Ebben az esetben az
átlagos gőznyomás 4,7 atm. a nagynyomású hengerben és 2,6 atm. a
kisnyomásúban.
Indikált teljesítmény 50%-os töltésnél: 48 LE
Maximális indikált teljesítmény: 51,5 LE
AZ ERŐÁTVITEL
Az
erőátvitel összes fogaskerék tengelyét bronzperselyes csapágyakba
ágyazták. A csapágyakat elmozdulás és lazulás mentesen ágyazták a
megfelelő keretrészekbe. A forgattyús tengely jobb végén
tengelyirányban elcsúsztathatóan felékelt két fogaskerék biztosítja a
lassú és a gyorsabb sebességfokozat alkalmazását, együttműködve a
kapcsolódó áttételi tengelyre felékelt kettős fogaskerékkel. A
forgattyús tengely fogaskerekei közötti üresjárati középállásba téve a
sebességváltókart, a meghajtás kikapcsolódik. A gyorsabb
sebességfokozatot utazásra a lassú fokozatot hengerlésre lehet
alkalmazni. Az első áttételi tengely kettős fogaskerekének kisebb
fogaskereke állandóan együttműködik a második áttételi tengely jobb
végére felékelt nagy fogaskerékkel. A hátsó nyomóhengerek meghajtása a
második áttételi tengely bal végére ékelt kis fogaskerékkel történik.
Az együttműködő nagy homlokfogaskerék és a hátsó tengely közötti kapcsolatot differenciálműként szolgáló forgattyúagyakba helyezett acélcsapszegek biztosítják. Ez a megoldás lehetővé teszi az egyenetlen terepen fellépő jobb és baloldali hátsó nyomóhengerek sebesség különbségének kiküszöbölését illetve a vontatásnál a hátsó tengely szabadon futását. A jobb oldali szabadonfutó nyomóhenger erőátvitelét a tengelyvégre ékelt kapcsolótárcsán átdugott kívülről a nyomóhenger forgattyúagyába helyezett csapszeg biztosítja, differenciál hajtásnál a csapszeg eltávolítandó. A baloldali nyomóhenger erőátvitele és differenciál hajtása azonos módon történik. Vontatásnál mindkét oldali forgattyú csapszeg eltávolítandó, így a hátsó tengely szabadonfutóvá válik.
A hátsó nyomóhengerek fent említett hajtásmegoldása biztosítja
a gőzúthenger helyes vezetését és kormányozhatóságát úthengerlési
munkavégzésnél és utazásnál, függetlenítve az útviszonyoktól, az esős
vagy száraz időjárástól vagy az egyenetlen illetve sík tereptől.
A
gőzúthenger fékezése és rögzítése a homlokfogaskerékkel egybeépített
szalagkerékhez kapcsolódó hatásos szalagfékkel történik a gépészállásban
elhelyezett lábpedállal és betekerhető kézi fogantyúval működtetve.
Az
összes fogaskereket a szennyeződéstől való megóvás és balesetvédelem
céljából fémlemezburkolattal látták el. A meghajtás és a fékezés
működtetése a gépészállásban jól hozzáférhetően elhelyezett kézi
fogantyúkkal és lábpedállal történik.
Az első és hátsó nyomóhengerek
koszorúi 70-80 kg/mm² szilárdságú öntött acélból készültek, a koszorúk a
kerékagyakhoz kétoldali lemeztárcsákkal csatlakoznak. A lemeztárcsák
közötti tér sugárirányú lemezekkel cellákra lett osztva, zárható
nyílásokkal, abból a célból, hogy homok esetleges betöltésével a
nyomóhengerek súlyát igény esetén növelni lehessen.
A megrendelő kívánságára a gőzúthengert küllős kivitelű nyomóhengerekkel is szállíthatják.
A
nyomóhengerek felületeinek tisztántartására célszerűen elhelyezett után
állítható acéllemezes sárkaparók szolgálnak mindkét irányban.
A KORMÁNYZÁS
A
haladási irány megváltoztatása az első nyomóhengerek elfordítása által
történik. Erre a célra egy erős kivitelű öntött acélból készült villa
szolgál mely függőleges csapjával a füstszekrényre szegecselt acélöntésű
vezetőfejbe van ágyazva olyképpen, hogy nemcsak elfordulásra, hanem
ingaszerű elbillenésre is lehetővé van téve. Ez a villa hordozza a kazán
és a gépezet első tengelyre eső súlyát.
A kormányzás kérhető csavarorsós vagy hagyományos lánckormányos kivitelben.
A
csavarorsós kivitelnél a villa jobb felső lapjára egy gömbfejet
helyeznek, melyhez a csavarorsó meghosszabbított vége a belső menetével
csatlakozik. A kormányrúd együttműködik a hozzá kardáncsuklósan
csatlakozó csavarorsóval. A kormányrúd forgatásával a csavarorsó
meghosszabbításának hosszirányú mozgása a gömbfej segítségével
elfordítja a villát a függőleges tengelye körül a kormánykerék
elfordítási irányának megfelelően.
A hagyományos lánckormányos
kivitelnél az első nyomóhengereket a villára erősített és kétoldalt
ívben kiképzett erős szögvaskeret övezi, melyhez a kormánylánc egyik
végeit erősítik. A kormányláncok a láncdobra vannak felcsavarva a másik
végükkel éspedig oly módon, hogy a láncdob forgatásával az egyik lánc
tágul, a másik feszül és ez által a villa elforgatásával a gép haladási
irányát változtatja. A láncdob forgatása a gépészállásban elhelyezett
kormánykerék elfordításával a kormányrúd végére szerelt végtelen
csigahajtással történik.
A kormányzás mindkét kivitele könnyű,
játékmentes kormányzást biztosít, az út egyenetlenségeiből származó
lökések nem vitetnek át a kormánykerékre.
A GÉPÉSZÁLLÁS
A
gépészállást és az üzemhez szükséges szertartályokat a keretlemez
meghosszabbítására felépített acéllemezekből készítették. A
kazánszerelvényeknek és a gépkezelőknek az időjárás elleni védelmére a
gépészállás felett alkalmazott acéllemez tetőzet szolgál, négy oldalt
lebocsátható védőponyvával.
A gépészállásból történik a kazán fűtése,
a kazánszerelvények és a gőzgép fogantyúinak, karjainak, csapjainak
állítása és az úthenger kormányzása. A gépészállásba jobb és baloldalról
egyaránt fel lehet szállni a nyitott ajtónyílásokon keresztül.
A kb.
300 kg befogadóképességű széntartályt a gépészállás mögött helyezték el
és egy felhúzható lemezajtóval látták el. A kazán táplálását szolgáló
víztartályt a vezérállás alatt helyezték el és a széntartály mögött a
nyomóhengerek előtti permetezést szolgáló segédvíztartályokat helyeztek
el. A víztartályok összes befogadóképessége 1200 liter.
A
gőzúthengert ejektorral is ellátták, ami lehetővé teszi forrásokból,
patakokból és bármilyen külső tartályból a víztartályok megtöltését.
TARTOZÉKOK ÉS FELSZERELÉSI TÁRGYAK
Minden gőzúthengerrel az alábbi tartozékok és felszerelési tárgyak szállíttatnak:
1 db csőkefe, 1db olajkanna 1 literes
1 db tüzelőlapát, 2 db olajkanna 10 literes
1 db szítóvas, 1db tápszivattyú szelep kiemelőcsavar
1 db hamukapa, 3 db kazánvéső
1 db iszapkapa, 1 db csavarkulcs a vízállás mutatóhoz
1 db szerszámosláda lakattal, 2 db hátsó nyomóhenger csapszeg
1 db egyfejű villás csavarkulcs, 1 db regulátor szíjtárcsa 200-as fordulathoz
5 db kétfejű villás csavarkulcs, 1 db regulátorszíj
1 db csavarkulcs a tápszivattyúhoz, 1 db kazán víztölcsér
1 db rátevő kulcs, 1 db zsírzó prés
1 db franciakulcs, 3 db gumicső az ejektorhoz szívókosárral
1 db kézi kalapács 1 kg-os, 1 db gumicső a permetező berendezéshez
1 db csavarhúzó
2 db kézi olajozókanna
Külön kívánságra az úthengerek elláthatók a gép hátsó tengelyére szerelt útfelszakító berendezéssel.
FŐBB MŰSZAKI ADATOK
Szolgálati tömeg feltöltött kazánnal, szertartályokkal,
gépésszel és fűtővel kb. 15000 kg
Üres tömege 12650 kg
Első tengelynyomás üresen 4360 kg
Hátsó tengelynyomás üresen 8290 kg
Hátsó nyomóhenger átmérője 1760 mm
Hátsó nyomóhenger szélessége 450 mm
Első nyomóhenger átmérője 1306 mm
Első nyomóhengerek együttes szélessége 1410 mm
Hengerlési össz. szélesség 2110 mm
Átfedés a hengerlési nyomok között 100 mm
Tengelytávolság 3850 mm
Az úthenger teljes hossza 6755 mm
Az úthenger teljes szélessége 2110 mm
Az úthenger teljes magassága 3400 mm
Gőzkazán üzemi nyomása 14 atm.
Gőzkazán vízpróba nyomása 22 atm.
Tűzcsövek száma 43 db
Tűzcsövek belső és külső átmérője 42,5/47,5 mm
Tűzcsövek falvastagsága 2,5 mm
Tűzcsövek hossza 1730 mm
Gőzkazán tűzzel érintett fűtőfelülete 12,67 m²
Gőzkazán vízzel érintett fűtőfelülete 14,02 m²
Rostélyfelülete 0,55 m²
Víztartály űrtartalma kazánfűtéshez 700 liter
Víztartály űrtartalma első nyomóhenger permetezéshez 260 liter
Víztartály űrtartalma hátsó nyomóhenger permetezéshez 240 liter
Széntartály befogadó képessége 300 kg
Nagynyomású gőzhenger átmérője 130 mm
Kisnyomású gőzhenger átmérője 185 mm
Lökethossz 220 mm
Fordulatszám 300-200 f/perc
Nagynyomású körtolattyú átmérője 80 mm
Kisnyomású körtolattyú átmérője 120 mm
Gőzgép normál effektív teljesítménye 31 LE
Gőzgép maximális effektív teljesítménye 40,5 LE
Lendítőkerék átmérője 1020 mm
I. sebesség (Hengerlés) mindkét irányban 300 f/percnél 2,67 km/h
II. sebesség (Utazás) mindkét irányban 300 f/percnél 4,00 km/h
Fordította a MÁVAG 1949-ben kiadott német nyelvű katalógusa alapján:
Soltész József
Főmuzeológus
MMKM
Filmsorozat
Robog az úthenger
Nyírmadocsa, valamikor a hetvenes években. A kis nyírségi falu mindennapjait általában semmi különös esemény nem zavarja meg, ám egy nap János a kútba esik, megnyitják a tekepályát és Pestről megérkezik a szerkesztő úr is, az utolsó analfabéta megtalálásának reményében.
De hogy kicsoda János? És hogy milyen megoldást is
eszelnek ki megmentésére a falusiak? Vagy hogy ki az utolsó analfabéta,
és egyáltalán mit is akar tőle a szerkesztő úr? Kérdéseinkre a válaszok
legalább annyira abszurdak, mint a hetvenes években forgatott magyar
sorozat, melyben Józsi, a nagy dumás, egykori
tengerész-dokkmunkás-istállófiú stb. elindul úthengert szerezni kicsiny
falujának, hogy végre legyen igazi út Nyírmadocsán.
Ám a korántsem
komoly történet csak akkor kezdődik igazán, amikor Józsi megszerzi a
csodagépet, és kalandos útra vállalkozva keresztülrobog vele az országon
az ő kis rezedaszagú faluja felé.
magyar tévéfilmsorozat, 1977
rendező: Bednai Nándor
író: Gát György
forgatókönyvíró: Bednai Nándor
zeneszerző: Körmendi Vilmos (Bergendy: Döcög az úthenger)
operatőr: Darvas Máté
szereplők:
Szabó Gyula (Józsi)
Inke László (Veres Károly)
György László (Egyenes Pál)
Sztankay István (Újságíró)
Kautzky József (Gépkocsivezető)
Siménfalvy Sándor (Bak Feri)
Epizódok:
1. A holland bika
Egy Szabolcs megyei falucska lakói évek óta kinlódnak az őszi esőzések megindulásakor. A bekötőút derékig sáros, nem tudnak kijutni a községből. Egy szerencsétlen kimenetelű balesetnél elhatározzák, hogy társadalmi munkában megépítik az utat. Egy úrhengerre lenne szükségük, amit csak Zalából, egy ócska roncstelepen tudnak beszerezni. Józsit a tsz megbizza az úthenger megvásárlásával. Az üzlet sikerül, a csúcsforgalom miatt azonban nem tudja vasúton hazakülden, így elhatározza, hogy ráül az ócska masinára és hazaviszi Szabolcsba...
2. Balatoni betyárok
Józsi az úthengerével útközben számtalan kalandba keveredik. Ez alkalommal a külföldi vendégek szórakoztatására s az idegenvezető segítségére beáll betyárnak. Egy ál-betyár azonban kifosztja a vendégeket s Józsi csak nagy nehézségek árán tudja visszaszerezni az elveszettnek hitt ékszereket.
3. Az utolsó lakó
Józsi és az úthenger tovább folytatja útját keresztül az országon. Az úton Axman, az életművész állítja meg, és kéredzkedik fel a kocsira. Axman elmeséli élete történetét, és hamarosan Józsi is megtapasztalja, hogy nem könnyű az életművészek sorsa...
4. Háromnapos ünnep
Budapestre érkezik Józsi az úthengerrel, feltartva a főváros forgalmát. Ráadásul a lassú járgány elromlik. Még szerencse, hogy egy autószerelő műhely bejáratánál. A mester megjavítaná a muzeális gépet, de ezért hatezer forintot kér. Józsinak nincs pénze, a háromnapos ünnep miatt a falubeliekre sem számíthat, mivel nem tudja őket értesíteni. Még szerencse, hogy Józsi rafinált és nem fogy ki az ötletekből...
5. Szép volt fiúk
Nagy gondban vannak a Vak Bottyán csapat szurkolói és a csapat vezetése. Falujuk sportpályája olyan gidres-gödrös, hogy már a harmadik meccs fejeződik be, mielőtt elkezdődne, ugyanis a bíró nem engedi a játékot. Nagy szerencséjükre a faluba téved Józsi és az úthenger, így esélyük van, hogy Józsi segítségével rendbe hozzák a pályát. A probléma csak az, hogy míg a pályajavítást intézik, a csapat két sztárja, a "Lajosok" úgy berúgnak egy helybéli lakodalomban, hogy nem tudnak játszani. Így megint Józsira vár a feladat, hogy megmentse a falu becsületét.
6. Kultúrház avatás
Józsinak minden furfangját össze kell szednie, hogy a tervezett kultúrházavatás ne maradjon el, így megmentse az öngyilkosságtól a kultúrház igazgatóját és egy fiatal akrobata kislányt, Margitot.Ez az utolsó hőstette, mielőtt hazaér a rezedaszagú kis falujába...
A hetvenes évek közepe: ekkor pattan ki Gát György fejéből a Robog az úthenger ötlete. A szűk, csíkos pólóba öltözött Szabó Gyula, a rezedaszagú falucska és az olajos-bűzös úthenger egy egész országot meghódított. A minisorozat (ma így hívnánk) megjelent DVD-n.
Sorolni is fárasztó a hat epizódban szereplő
ismert színészeket: Sztankay, Inke, Koncz, Zenthe, Kibédy, Bárdy,
Bessenyei, Agárdi, Bodrogi, Tahi Tóth, vagy a színésznők közül Szemes
Mari, Lórán Lenke, Csongrádi Kata. A sorozatnak azonban nemcsak ez az
érdekessége, vagy éppen mai sikerének kulcsa, hanem az a harminc évvel
ezelőtti báj, a tanító szeretet, amelyet már akkor érezni lehetett
rajta.
A Robog az úthenger főhőse a Nyírmadocsán élő, becsületben
megőszült világfi: Józsi. Hajón bejárta már a Föld minden tájékát,
találkozott kalózokkal, bennszülöttekkel, híres emberekkel, aztán amikor
már nem volt több felfedeznivaló, hazaköltözött rezedaszagú kis
falucskájába. A kis falucska azonban lehet bármilyen illatú, a gyorsan
fejlődő országtól jócskán lemaradt infrastruktúráját tekintve: még
tisztességes út sincs a falu és a téesz között. Elindul hát Józsi egy
úthengert beszerezni, amellyel a tanács utat készíthet. Kap harmincegy
forint napidíjat, pár ezrest meg egy utasítást: a végén alkudjon, mert
nem ajándék a falu pénze. Miután azonban kerek négyezer forintért az
ország egy távoli szegletében megveszi az úthengert, rádöbben, hogy
saját magának kell hazavezetnie. És ekkor kezdődnek igazán Józsi
kalandjai az úthengerrel.
A sorozat még csak kísérletet sem tesz
az irónia elrejtésére. Amikor például a falu holland (értsd: valutáért
beszerzett) kölcsönbikája beleesik a kútba, a pártvezetés, ahelyett hogy
rögtön kihúzná, bizottságot alapít, hogy kiderítse, kinek a hibája a
baleset. Már akkortájt is sírva nevettünk a mindennapi élet
visszásságain (lásd: a legvidámabb barakk), vagy fejcsóválva hümmögtünk,
és csendesen mondogattuk a tévé előtt, hogy „milyen igaz”. A maszek
autószerelő, aki pofátlanul sokat kér egy javításért, és nincs
tekintettel senkire, a balatoni idegenvezető, aki a németek lehúzásából
él, vagy az építőmérnök, aki a hivatal packázása miatt még az
emberrablásig is eljut… Megannyi élethelyzet, amelyből egy mára már
nosztalgikus világ vicces oldala tárul fel.
A gond ott van, hogy a
korabeli vetélkedők paródiáját nézve az ember rájön: az a kifacsarodott
világ megvalósult. A mai vetélkedőink ugyanis a harminc évvel
ezelőttieknek csupán paródiái, sőt kicsit rosszabbak, mert ma komolyan
vesszük őket. És persze ott is hümmögünk, amikor rádöbbenünk, hogy a
hivatal ma is packázik (nemrég panaszkodott egy kerületi polgármester,
hogy húsz engedély kell egy út felújításához), hogy a vidéki
focirajongók ma sem változtak (a töltött paprika sem más, mint akkor, a
foci viszont elindult Mexikó után azon az úton, amit az ötödik epizódban
látunk), és hogy egy kultúrházavatás ma csak azért nem olyan, mint
harminc éve, mert manapság nem avatnak kultúrházakat. A régieket is mind
bezárták.
Ám megpróbál a sorozat büszke is lenni, ahogy azt
hivatalos helyről elvárták: egy újságíró az ország utolsó analfabétáját
keresi, vagy éppen a kétkezi munka dicsérete rejlik abban, amikor egy
vállalatvezető egy délutánra visszatér a háztetőre, és ácsmunkával segít
megkeresni Józsinak a traktor javításához szükséges összeget. Egy
könnyed humorral feldolgozott mesevilágot nézünk, amelynek némely
momentumát a fiatalabbak már nem is érthetik
Kapcsolódó cikk a Kiskörösi Közúti Szakgyűjteményről, ahol Józsi jelenleg tartózkodik.
(forrás: mavnosztalgia.hu, sztankay.hu, zona.hu)
|
|
M Imre írta 3 órája a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:
This commercial is called "Bucking Bronco" ...
M Imre 3 órája új videót töltött fel:
M Imre 4 órája új videót töltött fel:
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre 12 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 12 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 3 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Fotózás utazáskor, praktikus tanácsok, ötletek fényképezéshez. Tibettől a Kaukázusig.
T/6410 A közigazgatási bürokráciacsökkentéssel összefüggő törvénymódosításokról
Új magyar tűzoltóautó - Rába-Heros Aquadux X
A magyar telekocsi gázt ad – Oszkár