Közlekedés: Józsi a gőzúthenger avatása - a Vasúttörténeti Parkban

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2436 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

JÓZSI, AZ ÚTHENGER A VASÚTTÖRTÉNETI PARKBAN ROBOG
... előző blogomban írtam "Józsiról" is (link vezet "oda" a blogom végén)


2010 November 14-én különleges program várta a látogatókat a Vasúttörténeti Parkban.
 
Sokan emlékszünk a ’70-es évek klasszisnak számító sorozatára, a "Robog az úthenger" című filmsorozatra, amelyben a gőzúthengeren Szabó Gyula színész megszemélyesítésében Józsi az úthengeres robogott „rezedaszagú kis falujába” Nyírmadocsára.
 
A gőzhajtású úthengert 1949-ben gyártották, és 1975-ig használták, majd „Józsi” a felvételeket követően visszakerült az Út- és Vasútépítő Vállalat békásmegyeri telepére, ahonnan 1978-ban Kiskőrösre szállították a Skanzenbe. Az Európai Uniós, DAOP 2.1.1. számú pályázat kapcsán a MÁV Nosztalgia Kft. szakemberei végezték el a gőzhenger teljes felújítását 2010-ben.
 
A 16 tonnás monstrumot ismét működésre bírták a Vasúttörténeti Parkban, ahol a karbantartásban részt vett szakemberek és a Park vendégei közösen avatták fel a gőzhajtású úthengert.



... egy kis műszaki óra

MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger

A MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger tervezésénél és kivitelezésénél messzemenően figyelembe vették, hogy a teljesítményt, gazdaságosságot,  tartósságot, egyszerű kezelhetőséget és a minőségi kivitelt illetően a legmagasabb igényeknek és kívánalmaknak   megfeleljen. A gazdaságilag fejlett államok világkonkurenciája ellenére sikerült jelentős számban külföldre is elhelyezni a MÁVAG gyártmányú úthengereket.


A MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger rövid leírása a fontosabb műszaki adatokkal:

A KAZÁN
A nagy fűtő és rostélyfelületű lokomobil típusú füstcsöves gőzkazánt a leggyengébb minőségű szén használatára tervezték. A kazánlemezek szakítási szilárdsága 34-41 kg/mm², 25-33% hossznyúlással.


Általános használatban a kazán gőztermelő képessége 16-24 kg/fűtőfelület m²/óra, összesen 210-305 kg/óra, 400 kalóriájú másodosztályú szenet és 25-30% éghetetlen fűtő anyagot feltételezve.


A kazán által előállított gőz folyamatos üzemet feltételezve elegendő egy 8%-os emelkedőn és 20 cm-es kavicsrétegben való munkavégzésre. A kazán helyes méretezése folytán maximális teljesítménynél is könnyedén tartja a nyomást. A kazán üzemi nyomása 14 atm.


A tűzszekrény mennyezet hullámos kialakítású. Előnye, hogy megakadályozza a vízkövesedést, elmaradhat a  mennyezet kihorgonyzása, miáltal könnyebb az állókazánlemez tisztántartása és megnöveli a tűzszekrény élettartamát.


Az állókazán oldalfalaihoz szegecselt  teherhordó  keretbe ágyazták  a hátsó tengelyt és az erőátvitel tengelyeit.


A tűzcsövek a legjobb minőségű varratnélküli acélcsövekből készültek. A tűzcsövek a füstszekrény felől vannak behelyezve és a csőfalba préselve.
A füstszekrényből előrenyúló tartó és a hosszkazán felső övlemeze hordozza az első tengelyre eső gépezet és a kazánrész súlyát.
A tűzszekrény belső hossza:                    754 mm
A tűzszekrény belső szélessége:            732 mm
A tűzszekrény legnagyobb magassága:986,5 mm

KAZÁNSZERELVÉNYEK
1 gőzkazán nyomásmérő a hozzátartozó háromállású csappal és foglalattal az ellenőrző nyomásmérő beiktatására
2  rugóterhelésű biztonsági szelep
2  Klinger féle vízállásmutató üveg
1  biztonsági kiolvadó ólomszegecs a tűzszekrény mennyezetbe elhelyezve
2  tápfej a tápszivattyú és lövettyű részére
1  kazánlefúvató csap
1  gőzsíp
1  gőzfúvó
1  gyorsgőzcső csappal
1 szikrafogó a füstszekrényben
A kazán táplálása két egymástól független berendezéssel történik, a gőzgép tengelyéről hajtott tápszivattyúval vagy pedig a lövettyűvel. Ez a megoldás biztosítja a kazán zavartalan üzemét.

A GŐZGÉP
Az úthenger nagynyomású kéthengeres körtolattyús kompaund gőzgéppel van ellátva. Összehasonlítva a korábbi egyhengeres változattal ez az elrendezés gazdaságos, gőz és tüzelőanyag takarékos, tartós teljesítményű üzemet biztosít. A gépezet minden forgattyúállásnál biztonságosan indít a lendítőkerék használata nélkül.
Gőzszabályozó (regulátor) használatával kismértékben a rugó feszítésével, nagymértékben a szíjkorong cseréjével lehet változtatni a fordulatszámot. A normális fordulat 300, a csökkentett 200 fordulat percenként.


A gőzhengeröntvény különlegesen finom szemcséjű öntöttvasból készült, a furatok pedig tükörsimára csiszoltak. A gőzhengert a hosszkazánra ültetett alátétlemezre csavarozták le.


A gőzhengeröntvény receiverként szolgáló gőzköpenyt és a lehűlési veszteségek elkerülése végett hőszigetelt burkolatot kapott. A gőzhengereket jól hozzáférhető indikátornyílásokkal és vízleeresztő hengercsapokkal látták el. A gőzhengerek és a körtolattyúk kenését automatikus kenőszivattyú végzi kilincsműves hajtással, gazdaságos üzemmódban a gőzgép fordulatához igazodva.


A vezérmű Klug rendszerű. Az elrendezése egyszerű, mivel mindegyik tolattyút egy excenter és egy lengőkar együttes mozgása vezérli. A kormányemeltyű állításával lehet beállítani az előre vagy hátra menetet illetve a töltést szabályozni. A töltés változtatását a lengőkar emelésével vagy süllyesztésével lehet elérni, annak megfelelően, hogy az úthenger vízszintes vagy emelkedős pályán halad. A töltés változtatásának lehetősége nagymértékben növeli a gőzúthenger üzemének gazdaságosságát.


A dugattyúk tömör zárását 4 darab rugalmas és a dugattyútest hornyába becsiszolt önfeszítő dugattyúgyűrűk biztosítják.


A perselyes tükörsimára csiszolt tolattyú tükrök a legfinomabb szürkeöntvényből készültek. A két egyforma dugattyúból álló körtolattyúkat kettős tolattyúgyűrűvel látták el, ami egyszerűvé és könnyen kezelhetővé teszi a behelyezésüket.


A hajtóerőt a dugattyúrúdról az acélöntésű keresztfejek továbbítják a hajtórúdra. A keresztfejek a szürkeöntvényből készült hengeres keresztfejvezetékekben mozognak. A hajtórudak kovácsolt acélból készültek és mindkét végükön állítható bronzágyakkal lettek ellátva.


A kétforgattyús főhajtótengely kovácsolt acélból készült, a forgattyúkat 90º-al ékelték el egymáshoz képest. A főhajtótengelyt a kazánnal egybeszegecselt keretlemezekbe erősített bronzcsapágyakba ágyazták. A gőzgép indikált teljesítménye 40 LE a gazdaságos 40 %-os töltésnél. Ebben az esetben az átlagos gőznyomás 4,7 atm. a nagynyomású hengerben és 2,6 atm. a kisnyomásúban.
Indikált teljesítmény 50%-os töltésnél: 48 LE
Maximális indikált teljesítmény:           51,5 LE

AZ ERŐÁTVITEL
Az erőátvitel összes fogaskerék tengelyét bronzperselyes csapágyakba ágyazták. A csapágyakat elmozdulás és lazulás mentesen ágyazták a megfelelő keretrészekbe.  A forgattyús tengely jobb végén tengelyirányban elcsúsztathatóan felékelt két fogaskerék biztosítja a lassú és a gyorsabb sebességfokozat alkalmazását, együttműködve a kapcsolódó áttételi tengelyre felékelt kettős fogaskerékkel. A forgattyús tengely fogaskerekei közötti üresjárati középállásba téve a sebességváltókart, a meghajtás kikapcsolódik. A gyorsabb sebességfokozatot utazásra a lassú fokozatot hengerlésre lehet alkalmazni. Az első áttételi tengely kettős fogaskerekének kisebb fogaskereke állandóan együttműködik a második áttételi tengely jobb végére felékelt nagy fogaskerékkel. A hátsó nyomóhengerek meghajtása a második áttételi tengely bal végére ékelt kis fogaskerékkel történik.


Az együttműködő nagy homlokfogaskerék és a hátsó tengely közötti kapcsolatot differenciálműként szolgáló forgattyúagyakba helyezett acélcsapszegek biztosítják. Ez a megoldás lehetővé teszi az egyenetlen terepen fellépő jobb és baloldali hátsó nyomóhengerek sebesség különbségének kiküszöbölését illetve a vontatásnál a hátsó tengely szabadon futását. A jobb oldali szabadonfutó nyomóhenger erőátvitelét a tengelyvégre ékelt kapcsolótárcsán átdugott kívülről a nyomóhenger forgattyúagyába helyezett csapszeg biztosítja, differenciál hajtásnál a csapszeg eltávolítandó. A baloldali nyomóhenger erőátvitele és differenciál hajtása azonos módon történik. Vontatásnál mindkét oldali forgattyú csapszeg eltávolítandó, így a hátsó tengely szabadonfutóvá válik.


A hátsó nyomóhengerek fent említett hajtásmegoldása biztosítja a gőzúthenger helyes vezetését és kormányozhatóságát úthengerlési munkavégzésnél és utazásnál, függetlenítve az útviszonyoktól, az esős vagy száraz időjárástól vagy az egyenetlen illetve sík tereptől.


A gőzúthenger fékezése és rögzítése a homlokfogaskerékkel egybeépített szalagkerékhez kapcsolódó hatásos szalagfékkel történik a gépészállásban elhelyezett lábpedállal és betekerhető kézi fogantyúval működtetve.


Az összes fogaskereket a szennyeződéstől való megóvás és balesetvédelem céljából fémlemezburkolattal látták el. A meghajtás és a fékezés működtetése a gépészállásban jól hozzáférhetően elhelyezett kézi fogantyúkkal és lábpedállal történik.


Az első és hátsó nyomóhengerek koszorúi 70-80 kg/mm² szilárdságú öntött acélból készültek, a koszorúk a kerékagyakhoz kétoldali lemeztárcsákkal csatlakoznak. A lemeztárcsák közötti tér sugárirányú lemezekkel cellákra lett osztva, zárható nyílásokkal, abból a célból, hogy homok esetleges betöltésével a nyomóhengerek súlyát igény esetén növelni lehessen.


A megrendelő kívánságára a gőzúthengert küllős kivitelű nyomóhengerekkel is szállíthatják.


A nyomóhengerek felületeinek tisztántartására célszerűen elhelyezett után állítható acéllemezes sárkaparók  szolgálnak mindkét irányban.

A KORMÁNYZÁS
A haladási irány megváltoztatása az első nyomóhengerek elfordítása által történik. Erre a célra egy erős kivitelű öntött acélból készült villa szolgál mely függőleges csapjával a füstszekrényre szegecselt acélöntésű vezetőfejbe van ágyazva olyképpen, hogy nemcsak elfordulásra, hanem ingaszerű elbillenésre is lehetővé van téve. Ez a villa hordozza a kazán és a gépezet első tengelyre eső súlyát.


A kormányzás kérhető csavarorsós vagy hagyományos lánckormányos kivitelben.


A csavarorsós kivitelnél a villa jobb felső lapjára egy gömbfejet helyeznek, melyhez a csavarorsó meghosszabbított vége a belső menetével csatlakozik. A kormányrúd együttműködik a hozzá kardáncsuklósan csatlakozó csavarorsóval. A kormányrúd forgatásával a csavarorsó meghosszabbításának hosszirányú mozgása a gömbfej segítségével elfordítja a villát a függőleges tengelye körül a kormánykerék elfordítási irányának megfelelően.


A hagyományos lánckormányos kivitelnél az első nyomóhengereket a villára erősített és kétoldalt ívben kiképzett erős szögvaskeret övezi, melyhez a kormánylánc egyik végeit erősítik. A kormányláncok a láncdobra vannak felcsavarva a másik végükkel éspedig oly módon, hogy a láncdob forgatásával az egyik lánc tágul, a másik feszül és ez által a villa elforgatásával a gép haladási irányát változtatja. A láncdob forgatása a gépészállásban elhelyezett kormánykerék elfordításával a kormányrúd végére szerelt végtelen csigahajtással történik.


A kormányzás mindkét kivitele könnyű, játékmentes kormányzást biztosít, az út egyenetlenségeiből származó lökések nem vitetnek át a kormánykerékre.

A GÉPÉSZÁLLÁS
A gépészállást és az üzemhez szükséges szertartályokat a keretlemez meghosszabbítására felépített acéllemezekből készítették. A kazánszerelvényeknek és a gépkezelőknek az időjárás elleni védelmére a gépészállás felett alkalmazott acéllemez tetőzet szolgál, négy oldalt lebocsátható védőponyvával.


A gépészállásból történik a kazán fűtése, a kazánszerelvények és a gőzgép fogantyúinak, karjainak, csapjainak állítása és az úthenger kormányzása. A gépészállásba jobb és baloldalról egyaránt fel lehet szállni a nyitott ajtónyílásokon keresztül.


A kb. 300 kg befogadóképességű széntartályt a gépészállás mögött helyezték el és egy felhúzható lemezajtóval látták el. A kazán táplálását szolgáló víztartályt a vezérállás alatt helyezték el és a széntartály mögött a nyomóhengerek előtti permetezést szolgáló segédvíztartályokat helyeztek el. A víztartályok összes befogadóképessége 1200 liter.


A gőzúthengert ejektorral is ellátták, ami lehetővé teszi forrásokból, patakokból és bármilyen külső tartályból a víztartályok megtöltését.

TARTOZÉKOK ÉS FELSZERELÉSI TÁRGYAK
Minden gőzúthengerrel az alábbi tartozékok és felszerelési tárgyak szállíttatnak:
1 db csőkefe, 1db olajkanna 1 literes
1 db tüzelőlapát, 2 db olajkanna 10 literes
1 db szítóvas, 1db tápszivattyú  szelep kiemelőcsavar
1 db hamukapa, 3 db kazánvéső
1 db iszapkapa, 1 db csavarkulcs a vízállás mutatóhoz
1 db szerszámosláda lakattal, 2 db hátsó nyomóhenger csapszeg
1 db egyfejű villás csavarkulcs, 1 db regulátor szíjtárcsa 200-as fordulathoz
5 db kétfejű villás csavarkulcs,  1 db regulátorszíj
1 db csavarkulcs a tápszivattyúhoz, 1 db kazán víztölcsér
1 db rátevő kulcs,  1 db zsírzó prés
1 db franciakulcs, 3 db gumicső az ejektorhoz szívókosárral
1 db kézi kalapács 1 kg-os, 1 db gumicső a permetező berendezéshez
1 db csavarhúzó
2 db kézi olajozókanna

Külön kívánságra az úthengerek elláthatók a gép hátsó tengelyére szerelt útfelszakító berendezéssel.

FŐBB MŰSZAKI ADATOK
Szolgálati tömeg feltöltött kazánnal, szertartályokkal,
gépésszel és fűtővel                                               kb. 15000 kg
Üres tömege                                                            12650 kg
Első tengelynyomás üresen                                  4360 kg
Hátsó tengelynyomás üresen                                8290 kg
Hátsó nyomóhenger átmérője                               1760 mm
Hátsó nyomóhenger szélessége                          450 mm
Első nyomóhenger átmérője                                  1306 mm
Első nyomóhengerek együttes szélessége        1410 mm
Hengerlési össz. szélesség                                   2110 mm
Átfedés a hengerlési nyomok között                      100 mm
Tengelytávolság                                                         3850 mm
Az úthenger teljes hossza                                        6755 mm
Az úthenger teljes szélessége                                2110 mm
Az úthenger teljes magassága                               3400 mm
Gőzkazán üzemi nyomása                                       14 atm.
Gőzkazán vízpróba nyomása                                   22 atm.
Tűzcsövek száma                                                      43 db

Tűzcsövek belső és külső átmérője                      42,5/47,5 mm
Tűzcsövek falvastagsága                                         2,5 mm
Tűzcsövek hossza                                                     1730 mm
Gőzkazán tűzzel érintett fűtőfelülete                        12,67 m²
Gőzkazán vízzel érintett fűtőfelülete                         14,02 m²
Rostélyfelülete                                                            0,55 m²
Víztartály űrtartalma kazánfűtéshez                        700 liter
Víztartály űrtartalma első nyomóhenger permetezéshez 260 liter
Víztartály űrtartalma hátsó nyomóhenger permetezéshez 240 liter
Széntartály befogadó képessége                            300 kg
Nagynyomású gőzhenger átmérője                        130 mm
Kisnyomású gőzhenger átmérője                           185 mm
Lökethossz                                                                   220 mm
Fordulatszám                                                               300-200 f/perc
Nagynyomású körtolattyú átmérője                         80 mm
Kisnyomású körtolattyú átmérője                            120 mm
Gőzgép normál effektív teljesítménye                     31 LE
Gőzgép maximális effektív teljesítménye               40,5 LE
Lendítőkerék átmérője                                               1020 mm
I. sebesség (Hengerlés) mindkét irányban 300 f/percnél 2,67 km/h
II. sebesség (Utazás) mindkét irányban 300 f/percnél 4,00 km/h

Fordította a MÁVAG 1949-ben kiadott német nyelvű katalógusa alapján:

Soltész József
Főmuzeológus
MMKM



Filmsorozat


Robog az úthenger

Nyírmadocsa, valamikor a hetvenes években. A kis nyírségi falu mindennapjait általában semmi különös esemény nem zavarja meg, ám egy nap János a kútba esik, megnyitják a tekepályát és Pestről megérkezik a szerkesztő úr is, az utolsó analfabéta megtalálásának reményében.


De hogy kicsoda János? És hogy milyen megoldást is eszelnek ki megmentésére a falusiak? Vagy hogy ki az utolsó analfabéta, és egyáltalán mit is akar tőle a szerkesztő úr? Kérdéseinkre a válaszok legalább annyira abszurdak, mint a hetvenes években forgatott magyar sorozat, melyben Józsi, a nagy dumás, egykori tengerész-dokkmunkás-istállófiú stb. elindul úthengert szerezni kicsiny falujának, hogy végre legyen igazi út Nyírmadocsán.


Ám a korántsem komoly történet csak akkor kezdődik igazán, amikor Józsi megszerzi a csodagépet, és kalandos útra vállalkozva keresztülrobog vele az országon az ő kis rezedaszagú faluja felé.


magyar tévéfilmsorozat, 1977

rendező: Bednai Nándor
író: Gát György
forgatókönyvíró: Bednai Nándor
zeneszerző: Körmendi Vilmos (Bergendy: Döcög az úthenger)
operatőr: Darvas Máté

szereplők:

Szabó Gyula (Józsi)
Inke László (Veres Károly)
György László (Egyenes Pál)
Sztankay István (Újságíró)
Kautzky József (Gépkocsivezető)
Siménfalvy Sándor (Bak Feri)


Epizódok:

1. A holland bika

Egy Szabolcs megyei falucska lakói évek óta kinlódnak az őszi esőzések megindulásakor. A bekötőút derékig sáros, nem tudnak kijutni a községből. Egy szerencsétlen kimenetelű balesetnél elhatározzák, hogy társadalmi munkában megépítik az utat. Egy úrhengerre lenne szükségük, amit csak Zalából, egy ócska roncstelepen tudnak beszerezni. Józsit a tsz megbizza az úthenger megvásárlásával. Az üzlet sikerül, a csúcsforgalom miatt azonban nem tudja vasúton hazakülden, így elhatározza, hogy ráül az ócska masinára és hazaviszi Szabolcsba...


2. Balatoni betyárok

Józsi az úthengerével útközben számtalan kalandba keveredik. Ez alkalommal a külföldi vendégek szórakoztatására s az idegenvezető segítségére beáll betyárnak. Egy ál-betyár azonban kifosztja a vendégeket s Józsi csak nagy nehézségek árán tudja visszaszerezni az elveszettnek hitt ékszereket.


3. Az utolsó lakó

Józsi és az úthenger tovább folytatja útját keresztül az országon. Az úton Axman, az életművész állítja meg, és kéredzkedik fel a kocsira. Axman elmeséli élete történetét, és hamarosan Józsi is megtapasztalja, hogy nem könnyű az életművészek sorsa...


4. Háromnapos ünnep

Budapestre érkezik Józsi az úthengerrel, feltartva a főváros forgalmát. Ráadásul a lassú járgány elromlik. Még szerencse, hogy egy autószerelő műhely bejáratánál. A mester megjavítaná a muzeális gépet, de ezért hatezer forintot kér. Józsinak nincs pénze, a háromnapos ünnep miatt a falubeliekre sem számíthat, mivel nem tudja őket értesíteni. Még szerencse, hogy Józsi rafinált és nem fogy ki az ötletekből...


5. Szép volt fiúk

Nagy gondban vannak a Vak Bottyán csapat szurkolói és a csapat vezetése. Falujuk sportpályája olyan gidres-gödrös, hogy már a harmadik meccs fejeződik be, mielőtt elkezdődne, ugyanis a bíró nem engedi a játékot. Nagy szerencséjükre a faluba téved Józsi és az úthenger, így esélyük van, hogy Józsi segítségével rendbe hozzák a pályát. A probléma csak az, hogy míg a pályajavítást intézik, a csapat két sztárja, a "Lajosok" úgy berúgnak egy helybéli lakodalomban, hogy nem tudnak játszani. Így megint Józsira vár a feladat, hogy megmentse a falu becsületét.


6. Kultúrház avatás

Józsinak minden furfangját össze kell szednie, hogy a tervezett kultúrházavatás ne maradjon el, így megmentse az öngyilkosságtól a kultúrház igazgatóját és egy fiatal akrobata kislányt, Margitot.Ez az utolsó hőstette, mielőtt hazaér a rezedaszagú kis falujába...


A hetvenes évek közepe: ekkor pattan ki Gát György fejéből a Robog az úthenger ötlete. A szűk, csíkos pólóba öltözött Szabó Gyula, a rezedaszagú falucska és az olajos-bűzös úthenger egy egész országot meghódított. A minisorozat (ma így hívnánk) megjelent DVD-n.

  


Sorolni is fárasztó a hat epizódban szereplő ismert színészeket: Sztankay, Inke, Koncz, Zenthe, Kibédy, Bárdy, Bessenyei, Agárdi, Bodrogi, Tahi Tóth, vagy a színésznők közül Szemes Mari, Lórán Lenke, Csongrádi Kata. A sorozatnak azonban nemcsak ez az érdekessége, vagy éppen mai sikerének kulcsa, hanem az a harminc évvel ezelőtti báj, a tanító szeretet, amelyet már akkor érezni lehetett rajta.

A Robog az úthenger főhőse a Nyírmadocsán élő, becsületben megőszült világfi: Józsi. Hajón bejárta már a Föld minden tájékát, találkozott kalózokkal, bennszülöttekkel, híres emberekkel, aztán amikor már nem volt több felfedeznivaló, hazaköltözött rezedaszagú kis falucskájába. A kis falucska azonban lehet bármilyen illatú, a gyorsan fejlődő országtól jócskán lemaradt infrastruktúráját tekintve: még tisztességes út sincs a falu és a téesz között. Elindul hát Józsi egy úthengert beszerezni, amellyel a tanács utat készíthet. Kap harmincegy forint napidíjat, pár ezrest meg egy utasítást: a végén alkudjon, mert nem ajándék a falu pénze. Miután azonban kerek négyezer forintért az ország egy távoli szegletében megveszi az úthengert, rádöbben, hogy saját magának kell hazavezetnie. És ekkor kezdődnek igazán Józsi kalandjai az úthengerrel.

A sorozat még csak kísérletet sem tesz az irónia elrejtésére. Amikor például a falu holland (értsd: valutáért beszerzett) kölcsönbikája beleesik a kútba, a pártvezetés, ahelyett hogy rögtön kihúzná, bizottságot alapít, hogy kiderítse, kinek a hibája a baleset. Már akkortájt is sírva nevettünk a mindennapi élet visszásságain (lásd: a legvidámabb barakk), vagy fejcsóválva hümmögtünk, és csendesen mondogattuk a tévé előtt, hogy „milyen igaz”. A maszek autószerelő, aki pofátlanul sokat kér egy javításért, és nincs tekintettel senkire, a balatoni idegenvezető, aki a németek lehúzásából él, vagy az építőmérnök, aki a hivatal packázása miatt még az emberrablásig is eljut… Megannyi élethelyzet, amelyből egy mára már nosztalgikus világ vicces oldala tárul fel.

A gond ott van, hogy a korabeli vetélkedők paródiáját nézve az ember rájön: az a kifacsarodott világ megvalósult. A mai vetélkedőink ugyanis a harminc évvel ezelőttieknek csupán paródiái, sőt kicsit rosszabbak, mert ma komolyan vesszük őket. És persze ott is hümmögünk, amikor rádöbbenünk, hogy a hivatal ma is packázik (nemrég panaszkodott egy kerületi polgármester, hogy húsz engedély kell egy út felújításához), hogy a vidéki focirajongók ma sem változtak (a töltött paprika sem más, mint akkor, a foci viszont elindult Mexikó után azon az úton, amit az ötödik epizódban látunk), és hogy egy kultúrházavatás ma csak azért nem olyan, mint harminc éve, mert manapság nem avatnak kultúrházakat. A régieket is mind bezárták.

Ám megpróbál a sorozat büszke is lenni, ahogy azt hivatalos helyről elvárták: egy újságíró az ország utolsó analfabétáját keresi, vagy éppen a kétkezi munka dicsérete rejlik abban, amikor egy vállalatvezető egy délutánra visszatér a háztetőre, és ácsmunkával segít megkeresni Józsinak a traktor javításához szükséges összeget. Egy könnyed humorral feldolgozott mesevilágot nézünk, amelynek némely momentumát a fiatalabbak már nem is érthetik



Kapcsolódó cikk a Kiskörösi Közúti Szakgyűjteményről, ahol Józsi jelenleg tartózkodik.


(forrás: mavnosztalgia.hu, sztankay.hu, zona.hu)

Címkék: filmsorozat gőzhajtású gőzúthenger józsi kiskörösi közúti szakgyűjtemény magyar mÁvag uh 12 típusú gőzúthenger mávag nosztalgia robog az úthenger szabó gyula vasúttörténeti park Út- és vasútépítő vállalat úthenger

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre 13 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 13 órája a(z) Repair Café Budapest közösségi szerelde és kávézó blogbejegyzéshez:

A közösségi szereldében új életet lehelhetünk az elromlott ...

M Imre írta 1 napja a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 2 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 3 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 3 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu