Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | M Imre | 1 hozzászólás
Költői kérdés: és holnap vagy holnapután? Élhetőbb lesz?
Milyennek képzeljük Budapestet 20 év múlva? Vajon élhetőbb lesz, mint most? Hogyan lehetne fenntartható a budapesti közlekedés, és mitől lesznek szerethetők Budapest utcái? Ilyen kérdésekre keresték a választ civilek és szakmabeliek, közlekedéssel és formatervezéssel foglalkozó egyetemi hallgatók, szakmai kutatóközpontok és budapestiek, akiknek ötleteit a Budapesti Városvédő Egyesület kiállításán tekinthetik meg az érdeklődők.
BVE
Budapest. V. Kossuth Lajos u. 14-16.
Megtekinthető: 2011. március 11-ig, H-Cs: 10-16:30, P: 10-13 óráig
A március 11-ig
hétköznapokon munkaidőben megtekinthető tárlaton az alternatív
közlekedési eszközöktől a kerékpáros nagyvárosi infrastruktúra XXI.
századi vízióján át a város fenntartható jövőjéig kis ötletek és
nagyszabású elképzelések egyaránt megfogalmazódnak. Ilyen például a
távoli jövőnek tervezett innovatív közlekedési rendszer, a 2002 óta nagy
sikerrel működő Budapesti Autómentes Nap, a Szociális Bringa Projekt, a
dunai tömegközlekedésre tervezett Duna Express hajójárat hajótípusa és
kikötő-terve és a budapesti Rákóczi útnak a Studio Metropolitana által
javasolt átalakítása.
A kiállítás főként az emberközeli gyalogos
felületeket, a városi séta kiemelt jelentőségét és a városi levegő
minőségének változását állítja középpontba. Terveket, modelleket és már
megvalósult projekteket mutat be nagy sikerű hazai és európai autómentes
városi akciókról, fenntartható közlekedési eszközökről.
A
kiállítás több szakmai és civil szervezet együttműködésével jött létre, és Tarlós István főpolgármester nyitja meg
január 20-án, 16:30-kor.
Város az autón túl: Budapest-alternatívák
A kiállítás számos ötletet, megvalósult vagy tervezés alatt lévő
projektet vonultat fel a fenntartható közlekedés témájában. Az anyag
áttekintése érdekében állítottuk össze ezt a kalauzt, amely minden
bemutatott projektről részletes információt kínál. A Budapesti Városvédő
Egyesület örömmel nyújtja át a közönségnek ezt a kivételes ötletbazárt
és mellé a kiállítás ideje alatt látogatható tematikus olvasókönyvtárat,
melyben a fenntartható közlekedésről magyar és angol nyelven megjelent
kiadványok lapozhatók.
Magyar Közlekedési Múzeum: Előre a múltból
A Magyar Közlekedési Múzeum a múltból hoz példákat arra, hogyan
képzelték el a 19. század végén és a 20. század elején a városi
polgárok a száz évvel későbbi közlekedést. Menetrend szerint közlekedő
Zeppelin, drótkötélen sétáltatott kutya és fejjel lefelé függő
magasvasút, gőzmozdonnyal: a korabeli képeslapok és sajtóillusztrációk
Fritz Lang Metropolis című filmklasszikusának díszleteit vetítik előre.
Domanovszky Henrik: Környezetkímélő meghajtású városi buszok
Domanovszky Henrik közlekedésmérnök a fenntartható közösségi
közlekedés technológiáját kutatja. A ma közlekedő budapesti busz flotta
megközelítőleg 10 t NOx és több, mint fél tonna szilárdrészecske a város
légkörébe jutásáért felel naponta. A buszközlekedést dízelüzemről
metángázra átállítani jelenleg a gazdaságilag leginkább megtérülő
alternatíva. A gázüzemű buszok hajtására számos városi szervesanyag
biogáz forrás alkalmas, pl. a kommunális hulladék vagy a szennyvíziszap,
ezeknek közlekedési célú felhasználása közel 100 százalékkal mérsékli a
CO2 kibocsátás mértékét. A másik környezetkímélő technológia a
hidrogén-hibrid autóbuszok bevezetése, amit már több európai városban is
használnak. Az ilyen busz nem bocsát ki káros anyagot, miközben
energiaigénye a dízel-hibridekénél is 30%-kal kevesebb. Két tablón e
technológiát ismerhetjük meg.
Domanovszky Henrik tanulmányaiból itt találunk néhányat.
Magyar Kerékpárosklub: Kerékpáros Budapest
A Magyar Kerékpárosklub célja a kerékpározás hazai terjedésének
elősegítése, kultúrájának megteremtése, ezért vett részt 2008-ban a
Kerékpáros Budapest Koncepció elkészítésében. A koncepcióban
megfogalmazott cél az, hogy mindenhová el lehessen jutni kerékpárral is
gyorsan, akadálymentesen és biztonságosan. Ennek érdekében minden
közterület átalakítás során az első pillanattól fogva gondolni kell a
kerékpáros-barát szempontokra is. A kiállításon bemutatják a kerékpár
integrálását a városi közlekedésbe, hazai és külföldi példákkal, a
budapesti kerékpár-számláló féléves eredményeit, illetve a nemrég indult
„Helybenveddmeg” kampány céljait.
Gyalogosoldal
Mindenki gyalogos. De a gyalogosok érdekeit nem képviseljük
megfelelően. Meg nem épült járdák, lezárt aluljárók, lespórolt
sétányok... Lehet máshogyan? Ilyen témákról ír a
http://gyalogosoldal.5mp.eu oldal.
Magyar Közlekedési Klub: Fogadj örökbe egy állomást!
A Magyar Közlekedési Klub elősegítette és kiadványokkal
propagálta az egységes budapesti bérlet bevezetését, majd széleskörű
ismertetését. 2010-ben hirdette meg a „Fogadj örökbe egy megállóhelyet!”
programot. Erre jó példa volt Rákoskert, melynek vasútállomását civil
szervezet építette újjá és tartja rendbe. Azóta a Kelenföldi
pályaudvaron is „civil kezek” értek el látható eredményt, egy 17 éves
vasútbarát és családja munkájának köszönhetően. A kiállításon ezt a
programot mutatják be.
Budapesti Közlekedési Szövetség: P+R, B+R parkolók létesítése
A Budapesti Közlekedési Szövetség célja a főváros és
agglomerációja közlekedési feltételeinek javítása, az egyes szolgáltatók
közötti szorosabb együttműködés kialakítása. Leginkább ismert
„termékünk” a 2005 óta létező Budapesti Egyesített Bérlet (mai nevén:
Budapest-bérlet), mellyel a főváros határain belül az elővárosi
vonatokkal és helyközi autóbuszokkal is lehet utazni.
A kiállításon bemutatott projekt: P+R és B+R parkoló kialakítása az
agglomerációs települések vasútállomásainál, ily módon ösztönözve a
fővárosba naponta autóval ingázókat, hogy már lakóhelyük környezetében
tegyék le autóikat és útjukat vonattal folytassák. E cél érdekében a
BKSZ vezetésével a MÁV Zrt. és 14 érintett települési önkormányzat két
ütemben pályázott, az EU 90%-os támogatása mellett, mintegy 800 millió
Ft-ból 1100 P+R, illetve 640 B+R férőhely létesült, valamint az
elővárosi autóbuszok vasútállomás előtti fordulóhelyeinek, megállóinak
felújítására.
Iglói-Nagy Péter: Duna-Express 1. Gyorsjáratú vízibusz a Dunára
A MOME Formatervező Tanszékén 2010-ben készült diplomamunka
témája a Dunán menetrendszerűen közlekedő, gyorsjáratú személyszállító
hajó formaterve. A járat tervezett közlekedési útvonala Budapesten
keresztül halad, a főváros vonzáskörzetében lévő északi és déli
végállomások közötti szakaszon. A hajójárat feladata a szolgáltatást
igénybe vevők akadálymentes és gyors célba juttatása. A hajó katamarán
testű, az úszótest és a felépítmény kritikus elemei döntően kompozit
technológiával készülnek, ennek megfelelő anyagokból.
Molnár Péter: A Duna Express hajójárat Batthyány téri megállójának intermodális kialakítása
A BME-n 2010-ben készült diplomamunka célja a járat szimbolikus, vizuális és logisztikai beillesztésének koncepciója a Batthyány tér közlekedési és építészeti rendszerébe. A megálló úgy képezi szerves részét a Batthyány tér közlekedési rendszerének, hogy valójában nincs is a téren. Felkelti az emberek érdeklődését, de nem befolyásolja az autóforgalmat és nem konkurál a Parlamenttel és a Várral – ráadásul közvetlen összeköttetése van mozgólépcsőn keresztül a HÉV-megállóval.
Keszei István: Sync. Városi közlekedési eszköz 2050
A MOME Formatervező Tanszékén 2010-ben készült
diplomamunkájában Keszei István egy térben és időben összehangolt városi
közlekedési eszköz tervét dolgozta ki, amely a kötött pályával és az
egyénileg közlekedő járművekkel alkot rendszert. A város zónákra van
osztva. Minden zónának van egy központja, amelyek egymással
összeköttetésben állnak. A zónán belül a jármű a közutakat használja,
majd a zóna középpontjába érve felcsatlakozik a kiépített pályára és
onnan mint tömegközlekedési eszköz megy tovább. Miután kapcsolódik a
kötött pályához, a kerekeit behúzva halad tovább. A járműnek nincs
szüksége külön feltöltő állomásra: a zónaközpontokat összekötő pálya
minden használatkor feltölti a járművön lévő akkumulátort, ami elegendő a
földi közlekedéshez.
Prezentációja: "A jövő közlekedése" címmel az mr1-en
Studio Metropolitana: Rákóczi út – „Gondoljuk át együtt máshogy”
Milyen okoknak köszönhetően telik meg egy utca trendi
boltokkal, éttermekkel, és miért lesz egy másik kihalt, ahol csak
parkolás közben áll meg az ember? Hogyan egyeztethető össze az utcán
zajló közösségi élet, kereskedelem és közlekedés? Egy-egy utca
sikerességét nagyban meghatározzák a hely funkcionális adottságai és a
mögöttes társadalmi-gazdasági háttér. A Rákóczi út értékeit és
problémáit, a lehetséges komplex szemléletű megoldásokat a helyi
szereplők; kiskereskedők, intézmények, lakosok, vásárlók bevonásával, a
közösségi tervezés módszerét alkalmazva együtt gondoltuk át. Az
érdekelteket különböző fórumokkal, utca fesztivállal, szakmai nappal és
pályázattal ösztönöztük a közös cselekvésre és gondokozásra.
Studio Metropolitana: 12%
Budapesten a kerékpáros közlekedésfejlesztés mára jelentős
mértékben beivódott a különböző rehabilitációs és városfejlesztési
munkákba, ugyanakkor fontos, hogy megnevezzünk olyan későbbi célokat is,
mely az akadálymentesítést, a kerékpárhasználat lehetőségeinek
kiszélesítését irányozzák elő. A STUDIO METROPOLITANA Non-profit Kft. az
elmúlt félévben felmérést és kutatást folytatott azt illetően, hogy
hogyan lehet bevonni a budai hegyi lakosokat a kerékpáros közlekedésbe. A
kutatás címe 12%, (KRESZ tábla–- veszélyes emelkedő) a kutatás
támogatója a European Intelligent Energy – COMMERCE Program, melynek
keretében felmértük az európai piacokat, illetve készítettünk egy
kérdőíves kutatást, mely alátámasztotta a hipotézist és konkrét
megoldási javaslatokkal látta el a program jövőbeni irányát.
Budapest Főpolgármesteri Hivatal: Európai Mobilitási Hét
Az Európai Mobilitási Hét budapesti rendezvénysorozata 2002 óta
a főváros és az ország legnagyobb, legismertebb környezetvédelmi
rendezvényévé vált. Az Autómentes Hétvége az „ Andrássy Korzón” a
Világörökség Kincsének adta vissza eredeti funkcióját, ahol 200 ezren
sétálnak, kerékpároznak autójukat otthon hagyva, élvezik az utcai
kiállításokat, a színházak évadnyitó bemutatkozását. Alkalom, ahol ki
lehet próbálni, hogyan lehet élni az autó nélküli köztereken. Legnagyobb
eredménye a tudatformálás, a Hét rendezvényei úttörő szerepet vállalnak
a fenntartható mobilitási rendszert – például gyalogos utcák, vagy
csillapított forgalmú övezetek kialakítását – célzó intézkedések
népszerűsítésében, elfogadtatásában. Az Európai Unió „European Mobility
Award” díjának elnyerése 2009-ben tekintélyt szerzett Budapestnek.
Levegő Munkacsoport: A Kossuth Lajos utca metamorfózisa
A Budapest belvárosát keresztülszelő Kossuth Lajos utca és
Rákóczi út a főváros szégyene, pedig büszkesége is lehetne. 2008-ban a
Levegő Munkacsoport és a Lélegzet Alapítvány a Demján Sándor
Jótékonysági Alapítvány támogatásával két sáv lezárásával, rendhagyó
sajtótájékoztató keretében látványterveket mutatott be arról, hogy
forgalomcsillapítással és az útfelület megosztásával milyennek képzelik
el a Kossuth Lajos utcát a jövőben.
Roth János építészirodája: A gellérthegyi Rácz Sikló terve
Budapest egyik környezetkímélő beruházása áll készen a
megvalósításra: a gellérthegyi Sikló, amelynek ötlete már a reformkorban
fölmerült. A Sikló a város számára nem csupán egy újabb látványosságnak
ígérkezik, hanem ennél sokkal több: tehermentesíti a Gellérthegyet a
turistabuszoktól és a gépkocsi forgalomtól, a Gellérthegy Duna felőli
lejtőjén egy izgalmas kortárs építészeti elemet helyez el, és rendezi a
Tabán és a Citadella viszonyát. A műemléki rekonstrukcióval
helyreállított, felújított, kibővített Rácz Fürdő ötcsillagos
szállodája, a komplex élmény- és gyógyfürdő és a két kabinnal egész nap
és egész éjjel közlekedő Sikló együtt újabb turisztikai súlypontot jelöl
ki a Vár szomszédságában.
Kolbászból Kerítést Stúdió – VPI Építész Kft.: Zöldalagút
Szeretnéd, ha a budai váralagúton egészséges körülmények között
lehetne közlekedni? A váralagút két városrész távolságát rövidíti le.
Jelenleg csak az egészségünk kockáztatásával használhatjuk ezt a
praktikus városi folyosót. A Kolbászból Kerítést Stúdió és a VPI Építész
Kft. ennek a problémának a megoldására közös gondolkodásra hívott
mindenkit. A Kolbászból Kerítést Stúdió és a VPI Építész Kft. ennek a
problémának a megoldására facebook ötletközösséget szervezett. A
kiállításon bemutatják a nyolc napos „nyitott brainstorming”
eredményeit.
Zöld Alagút (budai Váralagút)
Zöld Fiatalok: Szociális Bringa Program – Egy kerékpárt mindenkinek!
A Szociális Bringa Program egy újító kezdeményezés, amely Budapest
hátrányos helyzetű lakóit a kerékpárszerelés oktatásával, a kerékpározás
megismertetésével és mindennapos használatával szakmához, munkához és
közlekedéshez, azaz a szabad helyváltoztatáshoz segít. A Zöld Fiatalok
egy olyan közösségi központot hoz létre, amely helyszínül szolgál egy
kisléptékű kerékpárgyárnak, kerékpárboltnak, szerviznek és a képzéshez
szükséges tantermeknek, valamint otthont ad a program irodájának. is. A
program üzleti modellje a nonprofit célokat és a profitorientált
tevékenységet kombinálja, szem előtt tartva misszióját, a hátrányos
helyzetű emberek társadalmi integrációjának elősegítését.
Büdipest: Levegőminőséget mérő patkányok
Budapesten évente 2000 ember halt meg a kis részecskéjű
szállópor miatt. A Büdipest akciócsoport 2010 tavaszától szervez
flashmob akciókat, amelyekkel felhívja a figyelmet a főváros levegőjének
tarthatatlan minőségére. Egyik akciójuk keretében plüss
patkányfigurákat helyeztek el három erősen szennyezett budapesti téren
és öt héten át otthagyták őket. Az eredmény egy negyedik, szekrényben
tartott referenciadarabbal összehasonlítva magáért beszél. A
levegőtesztelő patkányok most ezen a kiállításon is láthatók.
A program PDF-ben letölthető változata itt
Érdekesség(ek) a BVE oldalról
Podmaniczky Páholy
2007. szeptember 15-én tizenhárom, Budapest épített és természeti értékei iránt elkötelezett civil szervezet közös nyilatkozattal hozta létre a Podmaniczky Páholyt.
Az alakulás emlékét bronztábla őrzi az Ybl Miklós által tervezett Lánchíd-palotán, melyben egykor a báró Podmaniczky Frigyes által vezetett, Budapest fejlesztését koordináló Közmunkák Tanácsa is székelt. A Páholy célja, hogy aktívan részt vegyen a Budapestet érintő fő programok, projektek véleményezésében és felemelje szavát, amikor valamely értéket az eltűnés veszélye fenyeget. Az alakulástól eltelt időben többször fordultak nyílt levéllel az illetékesekhez és a nyilvánossághoz többek között a városképi jelentőségű, míves postaládák, valamint Andrássy úti telefonfülkék megtartásáért, a Tavaszmező utcai műteremház megmentéséért, kiállítással emlékeztek meg a XIX. században épült, ám értékeik és jelentőségük ellenére az utóbbi években elbontott épületekről. 2010-ben ajánlást tettek és mintát biztosítottak a budapesti kerületeknek saját értékvédelmi rendeletük megalkotásához.
A Páholy adminisztratív feladatait a Budapesti Városvédő Egyesület látja el, elérhetőségeik megegyeznek.
Alapítók:
Budapest Kör
Budapest Világörökségéért Alapítvány
Budapesti Városvédő Egyesület
ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság Egyesület
Kamermayer Projekt Egyesület
Kós Károly Egyesülés
Lát-Kép Egyesület
Levegő Munkacsoport
Magyar Urbanisztikai Társaság Budapesti Tagozata
Nagy Budapest Törzsasztal
Óvás! Egyesület
Szeretem Budapestet Mozgalom
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
A Páholy titkára: Buza Péter
szóvivője: Saly Noémi
(forrás: nepszava.hu, varosvedo.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kié legyen a budapesti folyópart? - Schneller István: Az soha nem lesz, hogy belelógatjuk a lábunk a vízbe
A budapesti troliközlekedés 80 éves - A Közlekedési Múzeum új kiállítása vasárnapig
Miért túrták fel Budapest belvárosát?
Minek nekem autó? Vagy bárkinek?