Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
– Nem elsiratjuk a
kisvasutat, elköszönni jöttünk, emlékezni az eltelt nyolcvan esztendőre
– mondta el a szervezők nevében Nagy József kuratóriumi titkár.
–
Sajnálatos, hogy a forgalmi szolgálattevőn kívül más hivatalos személy
nincs jelen a MÁV-tól. Az osztrákoknál máig üzemeltetik a kisvasutakat,
idegenforgalmi látványosságként profitot is hoz. Nálunk nem látnak
benne fantáziát.
Az alapítvány jövő augusztusban is megtartja a vasútbarátok
nemzetközi találkozóját, immár a huszonötödiket. Kérdéses, hogy lesz-e
vasúti pálya, közlekedésre alkalmas jármű a vonalon.
– Jó világ elé néznek a fémtelepek, elhordanak mindent a bezárt
vasútról – véli Ormai Gyula nyugalmazott vasutas, aki 37 évig szolgálta
a magyar vasutat. – A nyári találkozóink vidámak, a mai gyásznap,
eljött az idő, végleg bezárják a kisvasutat.
Az egykor itt dolgozó mozdonyvezetők, fűtők, pályamunkások az
állomásműhely melegedőjében gyülekeztek, Farkas Gábor körömpörköltje
mellett emlékeztek a kisvasút fénykorára.
– Apám építette a majsai,
én a kiskőrösi kisvasutat, sose gondoltam, hogy megérem a bezárását –
mesélte könnyes szemmel Gabi bácsi. – Tűztem a nyomvonalat, fektettem a
síneket, később pályamunkás voltam Orgoványig, mindig volt munka, a
tranzitforgalom egyedül fenntartotta a vasutat.
Az utóbbi időben ritkán volt négy-öt utasnál több a kisvasúton
közlekedő vonatokon. Nem így múlt szombaton. Több tucat vasútbarát
váltott jegyet az utolsó, fapados, vaskályhás Kecskemét KK –
Kiskunmajsa KK járatra. Akadt köztük japán nemzetiségű, Prágában oktató
egyetemi tanár, holland mérnök, kenyai diáklány, budapesti tanár,
gyermekorvos, villamosvezető.
– Ezek nem örömkirándulások, múlt hétvégén voltam a
körösnagyharsányi vonalon, borzasztó állapotok uralkodnak, van, ahol
már a megállóhelytáblát is ellopták, a csonka oszlopon kívül semmi sem
maradt az állomásból – mesélte a pilisszentgyörgyi Ardai Zoltán.
„Búcsúzunk,
szerettünk” feliratú koszorút tűzött az egyik mozdonyra Parádiné Kökény
Erzsébet. – Csakugyan gyászolom a kisvasutat, tizenöt évig naponta
ingáztam Bugacpuszta és Kecskemét között. Sajnálom, hogy unokáim már
nem utazhatnak rajta – mondta.
A tanyavilágot kapcsolta be a gazdasági vérkeringésbe, sőt egy válságot
már túlélt Közép-Európa legnagyobb kisvasúti hálózata, amit a
Bajnai-csomag keretében idén bezárnak. 20 éve a kutya sem foglalkozik
vele, pedig Magyarország egyik legritkább természeti kincsét, a pusztát
barangolja be.
A Bugaci Kispöfögő indulásra készen Kecskemét állomáson |
A kisvasút története 1917-ben, a mai Bugac felső állomás és az alsómonostori téglaégető közti 15 kilométeres vonal megépítésével kezdődött. 1928-ban csatlakozott ehhez Bugac felsőnél a Kecskeméti Gazdasági Vasút Kecskemét – Kiskunmajsa közti 53 kilométeres vonala, mely a mai napig a kisvasút fővonalát képezi. Az így kiépült hálózaton a kisvonatok a mezőgazdasági termények mellett fát, építőanyagot szállítottak az átrakóállomásokra, illetve nélkülözhetetlen közlekedési eszközt jelentettek a kiterjedt tanyavilág lakói számára.
Bugac felső állomás Kisvasúti Napon |
A vonal az első megrázkódtatást a ’30-as évek gazdasági világválsága idején élte meg, amikor kis híján fel is számolták. Megmentésére már ekkor a turizmust hívták segítőül, Kecskemét városa idegenforgalmi iroda alapításával és komoly kampánnyal mozdította elő, hogy minél többen keressék fel a bugaci puszta szépségeit. Több híresség is eljutott így Bugacra, mint Tagore hindu költő, vagy Gusztáv Adolf svéd király, de a magyar Móricz Zsigmond is ellátogatott ide. Ő nevezte el a kisvasutat Bugaci Kispöfögőnek, így később ez alapján keresztelték el e névre a jelenleg is itt üzemelő kis gőzmozdonyt.
Különvonat az M5-ös felüljárónál Kisvasúti Napon |
A másik, Kiskőrös felé tartó 46 kilométeres vonal építésének gondolata már a második világháború előtt is felmerült, de megvalósítására csak 1948-ban került sor. A vonalhálózatot 1949-ben államosították, ekkortól fogva a MÁV üzemelteti. Az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció vasútmegszüntetési lázát a nyírvidéki és balatonfenyvesi vonalak mellett a MÁV kezében csak ez a kisvasút vészelte át.
Bugac felső télvíz idején |
Felszámolása azonban ma is rémképként lebeg a kisvonatot most is használók és az érte aggódók szeme előtt. A napi 3 pár vonat 1-2 kocsival, 20-30 utassal zötykölődik végig a félszász kilométeres vonalakon két és fél órányi menetidővel. A teherforgalom már régen megszűnt, de a használaton kívüli kis tehervagonok több állomáson is ott rozsdásodnak, várva sorsuk jobbra fordulását. A vonalon kezdetben gőzmozdonyok, illetve dízel motorkocsik dolgoztak, majd a ’60-as évek elején megjelentek a ma is használatos Mk48-as mozdonyok és az – akkoron korszerű – személykocsik. A nosztalgiaüzem beindítását 1984-ben határozták el, ekkor állomásították át Kecskemétre a szobi gazdasági vasútról a 490 053 psz-ú gőzmozdonyt, amivel jeles alkalmakkor, vagy külön megrendelésre nosztalgiavonatokat közlekedtetnek a pusztákon kanyargó vonalakon.
Az esti vonat Bugacon |
A pusztai kisvasútnak igazi varázsa van. Az átlagember azt gondolná, hogy ritka unalmas dolog órákon keresztül zötykölődni a fapados, kályhafűtéses kocsikban az asztallap simaságú pusztán, de aki egyszer kipróbálja, rá kell jönnie, hogy ez nem igaz! A kisvasút tanyák, kisebb falvak között kanyarog, itt-ott felvesz néhány utast a „semmiben lévő” megállókban. Az út során számos vadat is lehet látni, őzek, nyulak szökellnek fel a vonat zajára. Vasúti szempontból is több különlegességet tartogat e kisvasút. A mai Magyarországon ez az egyetlen olyan keskeny nyomközű vasúthálózat, mely magán viseli a normál mellékvonalak minden jegyét. Jellegzetes, e tájhoz illeszkedő állomásépületek, rakodóvágányok, raktárépületek és kisebb fűtőházak találhatók a vonalon és végpontjain. Törökfái, Jakabszállás, Bugac, Bugac felső, vagy Kiskunmajsa állomásépületei akár még műemléki védettségre is érdemesek volnának, ezzel szemben közülük több már elindult az enyészet útján, vagy magánkézbe kerülve nagymértékben átalakítják őket.
Pusztuló fűtőház a kiskunmajsai állomáson |
A kisvasút minden bizonnyal nem felel meg a XXI. század közlekedési elvárásainak, de a környékén elterülő – egyre zsugorodó – tanyavilág lakói számára az egyetlen közlekedési eszközt jelenti. Mindemellett nem hanyagolható el közlekedéstörténeti jelentősége sem, így nagy hiba volna pusztulni hagyni vasúti múltunk eme értékét. A szombati Kisvasúti Napon a Kecskemétre látogatók ismét egy hangulatos, mozdonyfüstös vonatozáson vehetnek részt, remélhetőleg nem is utoljára!
|
||
Az utolsó üzemnap
2009. december 12-én elment az utolsó vonat Kecskeméten. Az, hogy mi lesz a tanyavilágon élő emberekkel senki sem tudja.
Csanádi Sándor, Lőcsei Dezső, Simon József képei
2009. - in memoriam KISPÖFÖGŐ?
Közel
negyed századdal az első Kispöfögés után a Bugaci Kispöfögő hidegen
maradt Kecskemét KK állomáson, és elmaradt a péntek délutáni Nemzetközi
Hajtánytalálkozó is. De mégis volt közös vonatozás, há...
Kovalcsik Tamás, Szűcs Zoltán képei
Képek napjainkból Kardos Zoltán, Pavletits Péter, Simon József képei
Kispöfögés 1999. augusztus 7-én
Csanádi Sándor képei
Erős havazásban a kiskőrösi vonalon
1998. februárjában egy erős havazásban utaztunk
Fodor Illés képei
Csanádi Sándor képei
1980-as évek vége, 1990-es évek eleje
Néhány életkép a változás korából
Csanádi Sándor, Szűcs Zoltán képei
Nagy József, ismeretlen képei
A pálya
Kecskemét KK állomás fűtőháza, kézi állítású váltókkal
Kecskemét KK állomás felvételi épületének váróterme
A vasúti pálya végig egyvágányú, Kecskeméten egy tároló és három
fordító-indító vágánnyal, míg Törökfái, Orgovány és Bugac felső
állomásokon három vágány található, a többi állomás kétvágányos.
Kecskemét és Bugac között 30-35 km/h az engedélyezett sebesség, de a
többi szakaszon a rossz állapotok miatt nem voltak ritkák a 15 km/h-s
korlátozások sem. Az utolsó előtti üzemnapon is volt síntöréses baleset.[5]
Mk48-as mozdony üzemanyagtöltés közben Kecskemét KK-n
A Kecskeméti Kisvasút egyik Bda-w személykocsija belülről. Érdemes megfigyelni az utastér fűtésére szolgáló kályhát.
490,053 pályaszámú gőzmozdony, a Bugaci Kispöfögő, 1942-ben készült a MÁVAG gyárában, 1983-ban a Szobi Gazdasági Vasútról szállították át.
Mk48 sorozatú dízelmozdonyok (5 db, pályaszámaik: 2008, 2013, 2022, 2030, 2036)[6]
Ba-w személykocsik a menetrendszerű forgalomhoz (6 db: 25-01 441-9, 447-6, 448-4, 451-8, 452-6, 453-4)
Ba-w személykocsik a nosztalgia járatokhoz (3 db: 25-01 454-2, 455-9 és 456-7)
BDa-w személykocsik (6 db: 25-01 610-9, 611-7, 612-5, 613-3, 615-8)
A jelenleg is szolgálatban lévő Mk48-as mozdonyokról[7]:
Pályaszám | Gyártási év | Kecskemétre érkezett | Korábbi állomáshelyek |
---|---|---|---|
2008 | 1960 | 1973.03.31. | Sárospatak |
2013 | 1961 | 1987.07. | Nyíregyháza |
2022 | 1961 | 1994. | Sárospatak, Szob |
2030 | 1961 | 1972. után | Békéscsaba, Szeged |
2036 | 1961 | 1988.10.26. | Szob, Hűvösvölgy, Cegléd, Balatonfenyves |
Korábban a 2036-os már volt Kecskeméten, a ceglédi és a
balatonfenyvesi szolgálat között. Megfordultak itt továbbá az alábbi
pályaszámú mozdonyok: 1004, 1006, 1007, 1009, 1011, 2001, 2003, 2004,
2015, 2021, 2031, 2038, 2039[8]
Keskeny Nyomközű Vasúti Járműskanzen
L–60-as mozdony a járműskanzenben kiállítva, Kecskemét KK-n (A mozdonyt 2007-ben elszállították)
C–50-es mozdony a járműskanzenben kiállítva, Kecskemét KK-n
Büfékocsi a járműskanzenben kiállítva, Kecskemét KK-n
1996. április 26.-án, a magyar vasútközlekedés 150. évében adták át
a kisvasút végállomásánál a szegedi Vasúttörténet Alapítvány, a MÁV,
Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, valamint a helyi dolgozók
segítségével létrejött keskeny nyomközű járművek szabadtéri
kiállítását. A kecskeméti mellett más kisvasutak állományából is
láthatunk itt járműveket, sajnos egyre rosszabb állapotban.
Kiállított tárgyak[9][10]:
C–50 mozdony (GV 3719, illetve GV 319 pályaszámmal) Balatonfenyvesről
L–60 mozdony (D 04-601) Szilvásváradról
Ba-w (50 55 25-01 443-5) személykocsi (Korábban Bax sorozat, 2000-ben kiégett)
BDa-w (50 55 25-01 614-1) poggyászteres személykocsi (Korábban Bax sorozat)
K03-211 ÁEV büfékocsi
Fa-w (82 55 600 4081-8) magas oldalfalú, nyitott teherkocsi fékbódéval (Korábban Jah 2046)
Fa-w (82 55 600 4127-9) pőrekocsi fékállással (Korábban Jah 3723, illetve KGV 302)
Fa-w (82 55 600 4126-1) pőrekocsi (Korábban Jah 3699, illetve KGV 313)
Uba (51029) billenthető szekrényű kőszállító kocsi (a szobi kőbányából)
Ha-w (82 55 200 4043-7) fedett teherkocsi (Korábban Gah 1720)
NA 37/18 (80 55 536 1150-2) zsámolyozókocsi (Magyarországon egyedi példány)
XAT (50 55 706 2010-3) tartálykocsi
Rönkszállító forgózsámolyok
490,053 gőzmozdony kazánja
Nem biztosított alak főjelző
Érdemes megemlíteni az állomáson tárolt ritkaságnak számító Wanderer sínautót[11], a MÁÉV S. 05-207 típusú Skoda motoros sínbuszt ("Ezüst Nyíl"), valamint a motoros és kézi hajtányokat is (pl. "Kék hintó")[12].
Nevezetességek és látnivalók a vasút környékén
Kecskemét
Bugaci puszta
Bugacpusztai csárda
Kiskunmajsai gyógyfürdő
Petőfi Sándor szülőháza Kiskőrösön
Kiskunsági Nemzeti Park
Nyomtatott szakirodalom
Dr. Horváth Ferenc: 75 éves a bugaci kisvasút. (Tiberias Bt., 2003)
Tusnádi Csaba Károly: Magyarországi kisvasutak (Pallas Stúdió, Budapest 2000)
Vasút az interneten
Fényképek kisvasut.hu-n
Története
A 2004-es kisvasúti nap
A 2007-es kisvasúti nap
A 2008-as kisvasúti nap
A 2009-es kisvasúti nap
A kispöfögőről
Képek a kisvasútról
Beszámoló a Kecskemét-Kiskőrös vonalról (részben)
A kiskőrösi vonal állomásai
A kiskunmajsai vonal állomásai
Kisvasutak Magyarországon -Kecskeméti Kisvasút (1971) Rockenbauer Pál filmje (részlet)
A bezárásról
A kisvasút.hu a megszüntetésről
Az indóház.hu a megszüntetésről
A baon.hu a megszüntetésről I.
A baon.hu a megszüntetésről II.
Kecskemét MJV honlapja a bezárásról
Videók
A 2009-es kispöfögés
Vonat érkezik Kecskemétre
Érkezés Törökfái állomásra
Törökfái állomáson
Hittanya megállóhely felé
Jó minőségű videó a kisvasútról
Könnyes búcsú a bugaci kisvasúttól (index.hu)
Könnyes búcsú a bugaci kisvasúttól (werkfilm)
Búcsúztató videó
Emlékvideó
Egyéb források
^ A belföldi vasúti forgalmat érintő legfontosabb változások (MÁV-START)
^ Bakkay Józsefről
^ A Nagycenki múzeumvasútról (német)
^
^ Félüzem az utolsó napon
^ A kisvasút története
^ A kisvasut.hu adatbankja
^ Az Mk48-as mozdonyokról
^ A magyar kisvasúti mozdonyokról
^ A Skanzenről
^ A sínautó története
^ A magyarországi hajtányokról (elszállítva 2007-ben)
Kisvasutak Magyaroszágon |
A térképre kattintva megjelenik az eredeti oldal, ahol megjeleníthetők a kattintás közelébe eső kisvasutak. (Nagyított képnél próbáljon a vonalak végére, töréspontjaira kattintani.) |
Részlettérképek Kisvasúthálózat ebben az évben: |
Kisiklott a kisvasút - örökre Képek és szöveg: Komlós József JR
2009.12.14. hétfő
|
|
A Bajnai-féle kormány intézkedései nyomán hétfőtől számos vasútvonalon már nem közlekednek a vonatok. Így bezárásra kerül a bugaci kisvasút is – amely az ország egyik utolsó, máig fennmaradt keskeny nyomtávú muzeális kisvasútja, és nem kevésbé Kecskemét történelmének szerves része. Volt: 2009. december 12-ig.
Vasútbúcsúztató emléknap Kecskeméten
2009.12.10 (kisvasut.hu)
Hiszünk a csodákban? Ha nem is hiszünk, azért rendszerint bízunk
bennük. Talán még változhatnak az előre beígért, visszavonhatatlannak
tűnő dolgok. Talán mégsem szűnik meg a kecskeméti kisvasút. A
legrosszabbra, így, nem egészen 48 órával a vég előtt sajnos fel kell
készülni. Ez most nem az a program, amit tiszta szívből ajánlunk
olvasóink figyelmébe.
Vége?
Fotó: Fodor Illés
Mint az ismert, 2009.
december 12-én jelen állás szerint 26 vasútvonalon szűnik meg a
személyszállítás. A kisvasutak közül ez a nyírvidéki és kecskeméti
kisvasút vonalait érinti - mivel ezeken nincs teherszállítás, így ez
gyakorlatilag a teljes leállást jelenti.
A
szegedi Vasúttörténeti Alapítvány civil kezdeményezésű emléknapot
rendez a kecskeméti kisvasút kecskeméti (Halasi úti) végállomásán és a
fűtőházban december 12-én kora délelőttől kezdve. A program keretében a
kisvasút történetéről rendezett kiállítást tekinthetnek meg az
érdeklődők az állomás várótermében, ünnepélyesen fogadják, illetve
indítják az utolsó napi vonatokat, lehetőséget teremtenek a fűtőház,
illetve a végállomás melletti járműkiállítás látogatására,
hajtányozásra az állomás területén. A rendezők várják a valaha a
kisvasúton dolgozott vasutasokat, a helybeli és távoli, a kisvasutat
szerető vasutasokat, vasútbarátokat, érdeklődőket. A szervezők kérik,
hogy aki tud, hozzon magával valamilyen, a kisvasúthoz köthető
emlék-búcsúztató tárgyat.
Az utolsó napi érkező és induló vonatok jegyzéke:
Érkező vonatok:
6:48 Kiskunmajsáról
7:07 Kiskőrösről
12:48 Kiskunmajsáról
13:07 Kiskőrösről
18:48 Kiskunmajsáról
20:42 Kiskőrösről
Induló vonatok:
4:42 Kiskőrösre
7:10 Kiskunmajsára
13:10 Kiskunmajsára
14:23 Kiskőrösre
20:05 Kiskunmajsára
21:00 Kiskőrösre
Amennyiben a kisvasút a balatonfenyvesihez hasonlóan kegyelmet kap, akkor a rendezvény elmarad.
... sajnos nem maradt el ...
Vasútportál a Wikipedián
A Vasútportál célja az, hogy minden, a vasúttal kapcsolatos
cikket bemutassunk. Mindennel foglalkozunk ami sínen megy, vagy azzal
kapcsolatos: kezdve a mozdonyoktól az állomásokon keresztül egészen a
biztosítóberendezésekig, egyszóval mindennel. Segítségedet szívesen
vesszük és örömmel látunk a Vasútportál csapatában. A portál még csak
születőben van, és azon vagyunk, hogy tökéletesítsük. Ebben is
segíthetsz! Ha van egy cikk, amit kerestél, de nem találod, akkor
bátran írd be a kért cikkek közé, és mi majd igyekszünk megcsinálni.
Ha a fontos hiányzó cikkeknél találsz egy olyat, amit tudsz, érdekel vagy ismersz valakit, aki ért hozzá, akkor bátran alkosd meg!
(forrás: jakadam.hu, mno.hu, kisvasut.hu, baon.hu/bacs-kiskun, kecskemet.hu, hu.wikipedia.org)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hol az Északi pályaudvar?
Súlyos vád: "szabotálja a MÁV a kormány döntését" - és a VEKE koncepció
BP Fatár: a főváros ingyenesen letölthető nyilvános fa- és parkkataszter applikációja
ÉletMentő – OMSz okostelefon alkalmazás