Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Valamikor tavasszal jött a hír, hogy a miniszterelnök biztost nevezett ki a kerékpáros ügyek vitelére, Garancsi István személyében. Az ő és csapata munkája eredményeként már kormányhatározat is született.
http://www.magyarkozlony.hu/pdf/10786
Ennek végrehajtásához 2012 januárjának közepéig ki kell dolgozniuk a "természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztési koncepcióját", ennek első vázlatát kaptuk meg a napokban véleményezésre.
http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/teker_.pdf
Véleményeztük, és el is küldtük, reméljük, hogy figyelembe is veszik a koncepció és később a tervezés/végrehajtás során.
http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/tekermkvelemeny.pdf
László János, 2011. december 1.
A Kormány 1364/2011. (XI. 8.) Korm. határozata
a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztésével összefüggõ kormányzati feladatokról
(Magyar Közlöny 2011 évi/ 130. szám/ 41-42. oldal)
1. A Kormány egyetért a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat
és közlekedés fejlesztésének bemutatott alapvetéseivel és a fejlesztési
koncepció kereteivel.
2. A Kormány felhívja a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelõs miniszterelnöki megbízottat, hogy a már rendelkezésre álló, állami finanszírozású kutatások és felmérések adatainak elemzésén alapuló helyzetelemzésre támaszkodva, a további hatások elemzéseire figyelemmel dolgozza ki a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedési fejlesztési koncepcióját, valamint a koncepció megvalósításának operatív céljait, részletes feladatait és azok ütemezését összefoglaló intézkedési tervét.
Felelõs:
- természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelõs miniszterelnöki megbízott
- közigazgatási és igazságügyi miniszter
- nemzeti erõforrás miniszter
- nemzeti fejlesztési miniszter
- nemzetgazdasági miniszter
- vidékfejlesztési miniszter
Határidõ: 2012. január 15.
3. A Kormány kiemelt állami fejlesztésnek tekinti az EuroVelo 6 Duna menti kerékpárút (I. ütem: Rajka–Budapest) és
a Budapest–Balaton kerékpáros útvonal kiépítését, ezen belül kiemelt fejlesztési prioritásként I. ütemben
a Budapest–Etyek útvonal kiépítését, valamint a Balatoni kerékpáros
körút komplex minõségi fejlesztését. Ennek érdekében a Kormány felhívja
a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a természetjáró és kerékpáros
turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelõs
miniszterelnöki megbízottal való együttmûködésben készítse elõ e
fejlesztések projektkoncepcióját, költségvetését, ütemezését, ennek
keretében vizsgálja meg az európai uniós fejlesztési források
bevonásának lehetõségét és tegye meg a szükséges intézkedéseket a
források biztosítása érdekében.
Felelõs:
- nemzeti fejlesztési miniszter
- természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés
fejlesztéséért felelõs miniszterelnöki megbízott
Határidõ: 2012. január 15.
4. A Kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelõs miniszterelnöki megbízottal való együttmûködésben készítse elõ a következõ országos és budapesti kerékpárút fejlesztési tervek megvalósíthatósági tanulmányát, valamint vizsgálja meg a hazai és az európai uniós fejlesztési források bevonásának lehetõségét:
a) EuroVelo 11 „Kelet-európai útvonal” (Bodrog-Tisza menti kerékpárút, Tisza-tó, Tokaj-Hegyalja),
b) EuroVelo 13 „Vasfüggöny kerékpárút” (Fertõ-tó, Nyugat- és Dél-Dunántúl),
c) Velencei-tó,
d) Budapest fõvárosi fejlesztések:
da) EuroVelo 6 (EV6) „Folyók útja” Duna menti kerékpárút teljes fõvárosi átvezetése,
db) Puskás Ferenc Stadion melletti kerékpáros infrastruktúra bõvítése,
dc) Andrássy úti és Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpáros infrastruktúra fejlesztése,
dd) Budapest környéki kerékpárút hálózat bõvítése (fõhálózati szakaszok Budán és Pesten egyaránt),
de) az elõvárosi vasúthálózat és HÉV vonalak kerékpáros kapcsolatainak
kiépítése, a három nagy pályaudvar, illetve elõvárosi állomások
elérhetõségeinek javítása.
Felelõs:
- nemzeti fejlesztési miniszter
- természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés
fejlesztéséért felelõs miniszterelnöki megbízott
Határidõ: 2012. március 31.
5. A Kormány felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy
a) a 2. pont szerinti koncepció és intézkedési terv elõkészítésével és
megvalósításával kapcsolatos – a kerékpáros közlekedés fejlesztését
érintõ – feladatok, valamint a 3. és 4. pontban foglalt feladatok
végrehajtásába a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központot vonja be,
különösen a fejlesztések hatásvizsgálata tekintetében,
b) gondoskodjon a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a) pont szerinti feladataihoz szükséges források biztosításáról.
Felelõs: - nemzeti fejlesztési miniszter
Határidõ: 2011. december 30.
6.
A Kormány felhívja az érintett minisztereket, hogy a 2. pontban
foglaltak végrehajtása érdekében mûködjenek együtt a természetjáró és
kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztéséért felelõs
miniszterelnöki megbízottal, ennek keretében feladatkörük
vonatkozásában biztosítsák a miniszterelnöki megbízott tájékoztatását,
a miniszterelnöki megbízott felkérésére mûködjenek közre az érintett
elõterjesztések, beszámolók elkészítésében.
Felelõs:
- közigazgatási és igazságügyi miniszter
- nemzeti erõforrás miniszter
- nemzeti fejlesztési miniszter
- nemzetgazdasági miniszter
- vidékfejlesztési miniszter
Határidõ: folyamatos
7. Ez a határozat a közzétételét követõ napon lép hatályba.
A "természetjáró és kerékpáros turizmus, úthálózat és közlekedés fejlesztési koncepciója" - első vázlat a Magyar Kerékpárosklub részére véleményezésre
TeKer
kerékpáros munkaanyag
készült: 2011. augusztus
módosítva: 2011. október
Előzmények
A Kerékpáros Turizmus Fejlesztési Stratégiája (2009–2015)
Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (2005–2013)
Kerékpáros Magyarország Program (2007–2013)
Nemzeti Sportstratégia (2007–2020)
Ökoturizmus fejlesztési stratégia (2008–2015)
Az ifjúsági turizmus fejlesztési stratégiája (2010–2013)
Turizmusfejlesztési stratégia, szakmai vitairat (2011)
Kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztésének koncepcionális alapelvei
Magyarország
turizmus jövedelemtermelőképessége nemzetközi össszehasonlítások
alapján az adottságokhoz képest alacsony. Ennek fő oka a turisztiai
fogadóképesség, illetve a nyújtott szolgáltatások nem kielégítő volta.
A World Economic Forum által publikált turizmus-versenyképességi index
rangsorában az adóterhelés mértéke és hatékonysága szempontjából
Magyarország nagyon kedvezőtlen helyen végzett, az utolsó előtti lett a
ranglistán.
A gazdasági válság a turizmust sem hagyta
érintetlenül, ugyanakkor a kerékpáros turizmus nemzetközi
előrejelzései alapján a természetközeli turisztikai ágazatokban
jelentős potenciál rejlik. Európában egyre elterjedtebbek a komplex
kerékpár-turisztikai rendszerek (vonzó desztinációk, tematikus
kerékpáros útvonalak, nyaralás közbeni kerékpározás, nehezen
megközelíthető attrakciókra szervezett kerékpáros túraszervezés,
stb.). Az európai szakmai szervezetek előrejelzései szerint a
kerékpáros turizmus az elkövetkező 20 évben 15 milliárd euróval fog
hozzájárulni Európa gazdaságához.
Az ország turisztikai
attraktivitását és értékét jelentősen növelheti egy innovatív, európai
színvonalú kerékpáros politika, valamint modern mobilitás-menedzsment,
továbbá a környezettudatos oktatás és képzés. A kormány ezért kiemelten
foglalkozik a kerékpáros közlekedés és turizmus területének
fejlesztésével, amely a gazdaságfejlesztési és területfejlesztési
ágazatban egyaránt újszerű beavatkozásokat és szemléletváltást kíván.
A
kerékpáros turisztikai fejlesztések alapját a közlekedési
infrastruktúra-fejlesztési projektek eredményes és hatékony
megvalósításai jelentik. A kerékpározási hajlandóság és a turisztikai
élmény, sport, kaland és tanulás szoros kapcsolatban vannak a
biztonságérzettel. Mivel a gyalogosok és a kerékpárosok a közlekedés
leginkább sebezhető és sérülékeny résztvevői, a kerékpáros
turisztikai hálózatok szűk keresztmetszeteinek megszüntetése, a
közlekedésbiztonság növelése és az oktatás, népszerűsítés az
infrastruktúra fejlesztésének szerves része.
Magyarország
domborzati adottságai és hagyományai kedveznek a kerékpáros
közlekedés fejlesztésének, ezek azonban csak korlátozottan vannak
kihasználva.
A változatos, de nem túlságosan tagolt domborzat,
a nagy kiterjedésű erdők, a vizes területek nagy száma mind vonzó
környezetet teremt a kerékpáros turizmusnak.
A viszonylag
sűrű településszerkezet és a kerékpározásra alkalmas mellékúthálózat
rendszeres pihenőket és látnivalókat biztosít a legtöbb régióban. A
kerékpáros turizmushoz kapcsolódó infrastruktúra azonban kiépítetlen: a
meglévő rövid kerékpár útszakaszok nem alkotnak egységes és egybefüggő
kerékpárút-hálózatot, megoldatlan a forgalmasabb szakaszokon a
kerékpáros átvezetés, a pihenő-vendéglátó és a szerviz infrastruktúra
kiépítetlen. A vasút nincs felkészülve nagy mennyiségben kerékpárok
szállítására, megoldatlan továbbá a kerékpárok tárolása, őrzése a
látnivalók, megállóhelyek környékén.
A mintegy 3500 km
kerékpárút intelligens hasznosításához és a további fejlesztések
végrehajtásához célszerű, hogy a természetjáró és kerékpáros turizmus,
közlekedés és úthálózat kiemelt fejlesztéséhez illeszkedő, megfelelő
humán erőforrásra alapozott kerékpáros munkacsoport lássa el az
infrastruktúra-fejlesztési és kapcsolódó feladatokat; a
fejlesztéspolitikai, területfejlesztési, innovációs, vidék- és
településfejlesztési szegmensek kompex kezelését.
A kerékpáros
közlekedés és turizmus koordinációja közös koncepció mentén, az
egyes közigazgatási területek összefogásával, széleskörű szakmai és
civil partnerségben valósulhat meg. A kerékpáros közlekedés
koordinációját a hatékony működés érdekében össze kell hangolni a
szabadidős kerékpározás fejlesztésével: az együttműködés bázisát a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Infrastruktúráért Felelős
Államtitkárságának közvetlen irányítása alá tartozó
Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ, az érintett minisztériumok,
államtitkárságok és háttérintézményeik, valamint országos civilszervezetek és nemzetközi szervezetek jelentik.
A turisztikai kereslet alakulása Magyarországon 2004-2010 között
Külföldi látogatók
• A Magyarországra érkező külföldi látogatók száma 17,6%-kal nőtt (33,9 millióról 39,9 millióra), kiadásaik ugyanebben az időszakban 44,8%-kal növekedtek (822 milliárd Ft-ról 1190 Mrd Ft-ra).
• Az egy fő egy napjára jutó költés 8,4 ezer forintról 12,4 ezer forintra emelkedett. Az egynapos látogatók száma 39,9%-kal nőtt, a többnapos látogatók száma 22,1%-kal csökkent. Az egynapos látogatások esetén a fajlagos költés 8,9 ezer forintról 10,8 ezer forintra, a többnapos látogatók esetében 8,3 ezer forintról 13,2 ezer forintra nőtt.
• Az összes látogatón belül a turisztikai célú látogatók aránya
37,4%-ról 33,5%-ra csökkent, miközben számuk 12,7 millióról 13,4
millióra nőtt.
• A legfontosabb küldő országok Németország, Ausztria, Egyesült Királyság, Olaszország és Csehország voltak.
Belföldi utazók
• A magyar lakosság utazási aktivitása 39,9%-ról 33,9%-ra csökkent. Mind a rövidebb, mind a hosszabb belföldi utazások esetében mérséklődött az utazási aktivitás.
• A többnapos
belföldi utazáson eltöltött napok száma 83,6 millió napról 73,3 millió
napra esett vissza (-12,3%). A költés (folyó áron számítva) 211,0
milliárd forintról 236,9 milliárd forintra nőtt (+12,3%). A fajlagos
költés 28,1%-kal emelkedett, 2524 forintról 3232 forintra.
• A turisztikai célú belföldi többnapos utazások száma 2004-ben 17,8 millió volt, 2009-ben pedig 17,5 millió (-1,4%). Ugyanakkor a turisztikai célú utazások részesedése a 2004-es 91,9%-ról 97,7%-ra nőtt.
• A többnapos belföldi utazások legfontosabb úti
célja a Balaton, a Budapest-Közép-Dunavidék, Észak-Magyarország és
Dél-Dunántúl volt, addig 2010-ben került a harmadik helyre.
Kerékpáros közlekedés és turizmus infrastruktúra-fejlesztése
A
közlekedésszervezéssel uniós szinten, míg a kerékpáros turizmus
infrastrukturális fejlesztésével tagállami szinten foglalkoznak az Unió
országai. Évente 300 000 kerékpárt adnak el Magyarországon, 5–8 év
kerékpárhasználati idővel számolva ez 1,5–2 millió ember jelent, akik
számára adott a lehetőség, hogy szabadidős és közlekedési célból
kerékpározzanak. A turisztikai kerékpározás alapvetően a meglévő
kerékpáros úthálózatra épít, de speciális szempontokkal bővíti a
közlekedésfejlesztési prioritásokat.
Infrastruktúra kialakításának főbb közlekedési szempontjai
• Biztonságos és akadálymentes kerékpáros úthálózat kialakítása.
• Törzshálózat magas színvonalú kialakítása, meglévő kerékpáros
infrastruktúra felhasználása, átjárhatóság az útvonalak között
(összefüggő kerékpáros útvonal hálózat).
• Turisztikai területek összekötése a városközpontokkal, összeköttetés
biztosítása a közösségi közlekedéshez, vasútállomásokhoz.
• Szomszédos országok kerékpáros útvonalaihoz való kapcsolódási pontok meghatározása.
• Biztonságos kerékpárszállítás, -parkolás és -tárolás (pl.:
vasútállomásokon, attrakcióknál, közösségi közlekedési eszközökön).
• Útvonalhálózat karbantartásának és fenntartásának biztosítása.
• Tájékoztatás, információszolgáltatás fejlesztése, infomációtechnológiai fejlesztések (kiemelve a digitális térképek és látnivalók (POI-k) összefüggő rendszerét).
• Kerékpárosbarát települések és településrészek kialakítása az önkormányzatok részvételével.
Turisztikai szempontok a kerékpáros közlekedés infrastrukturális kialakításához
• Szabadidős és közlekedési célú kerékpározás eltérő igényeinek a kezelése és fejlesztése.
• Felhagyott vasútvonalak és keskeny nyomközű vasútvonalak kerékpáros
turisztikai, szabadidős célú haszná latba vételének megvizsgálása.
• Kerékpárosbarát útvonalak fejlesztése.
• Kerékpárosbarát szolgáltatások és vendéglátás fejlesztése az
útvonalak mentén (pihenőhelyek, kerékpárosbarát vendéglátóhelyek és
szálláshelyek, szervizek és kölcsönzők, csomagmegőrzés, csomagküldés,
biztonságos parkolás).
• Egységes útirányjelző, minősítő és tájékoztató táblák.
• Közösségi közlekedéshez kapcsolódások fejlesztése (biztonságos kerékpárszállítás, -parkolás és -megőrzés).
• Kerékpáros régiók kínálatának beazonosítása, piacelemzés, adatszolgáltatás.
• Más turisztikai ágazatokhoz kapcsolódás fejlesztése (ökoturizmus,
vízi turizmus, aktív turizmus, örökségturizmus, rendezvényturizmus,
falusi turizmus, gasztronómia és borturizmus, sport, rekreáció).
• Kommunikációs technológiák alkalmazása a naprakész és teljes körű tájékoztatáshoz.
• Minősítési és védjegyrendszerek kialakítása.
• Partnerségek kialakításának ösztönzése, a szomszédos országokkal
történő együttműködés kialakítása és fejlesztése.
•
Turisztikai vállalkozások kerékpárosbarát hálózatba csatlakozásának
pénzügyi ösztönzése, a szükséges beruházások adókedvezménnyel segítése.
• Komplex kerékpáros turisztikai termékek kialakításának ösztönzése,
tudás- és információtranszfer biztosítása (kerékpározás élményére építő
termékek, tematikára építő útvonalak, a más turisztikai ágakhoz
kapcsolódó kerékpáros fejlesztések).
Kiemelt fejlesztési szempontok
• Országos kerékpáros koncepció és hálózati terv kidolgozása és
finanszírozása, az infrastrukturális hiányosságok felmérése.
• Nemzetközi kerékpáros túraútvonalak hiányzó szakaszainak a létrehozása.
• Törzshálózati elemek kiépítése (turisztikai és közlekedési célú kerékpáros nyomvonaak, OTrT 1/6. melléklet).
• Turisztikai fejlesztési irányvonalak meghatározása.
• Kerékpárosbarát vendéglátás és szolgáltatási infrastruktúra kialakítása.
• Turisztikai célú komplex kerékpáros mintaprojektek kialakítása.
• Kerékpárosbarát régiók, városok, települések, településrészek kialakításának támogatása.
• Információtechnológiai fejlesztések.
• Infrastruktúra-fejlesztési tervek „társadalmasítása”.
• Szakmai képzések (közlekedésfejlesztés, turizmusfejlesztés, túravezetés).
Kiemelt állami fejlesztések
• EuroVelo 6 (EV6), „Folyók útja” Duna menti kerékpárút I. ütemének (Rajka–Budapest) előkészítése és kiépítése.
• Balatoni bringakörút komplex minőségi fejlesztése.
• Budapest–Balaton kerékpáros útvonal előkészítése és kiépítése.
További területi fókuszok
• EuroVelo 11 „Kelet-európai útvonal” Bodrog–Tisza menti kerékpárút, Tisza-tó, Tokaj–Hegyalja.
• EuroVelo 13 „Vasfüggöny kerékpárút” előkészítése (Fertő-tó, Nyugat- és Dél-Dunántúl).
• Velencei-tó (OTrT).
• Budapest fővárosi fejlesztések:
• EuroVelo 6 (EV6), „Folyók útja” Duna menti kerékpárút teljes fővárosi átvezetése.
• Puskás Ferenc Stadion melletti kerékpáros infrastruktúra bővítése.
• A budapesti kerékpáros gerinchálózat részeként az Andrássy és
Bajcsy-Zsilinszky úti kerékpáros infrastruktúrák megújítása.
• A Budapest környéki kerékpárút-hálózat bővítése (főhálózati szakaszok Budán és Pesten egyaránt).
• Az elővárosi vasúthálózat és HÉV vonalak kapcsolatainak kiépítése, a
három nagy pályaudvar, illetve elővárosi állomások elérhetőségeinek
javítása (kerékpáros úthálózati elem, tárolás, szállítás)
A
kerékpáros hálózatra épülő turisztikai termékfejlesztés kialakítása
nemzetgazdasági érdek, ezért az elkövetkező években kiemelten kell
kezelni a kerékpáros turizmust. Elsődlegesen a nemzetközi kerékpáros
úthálózathoz való kapcsolódás kialakítása szükséges, vagyis a hiányzó
vagy felújítandó útszakaszokat kell kialakítani az ECF elvárásaihoz
illeszkedően.
Mindemellett elengedhetetlen egy egységes rendszerbe foglalt kerékpár-turisztikai hálózat kialakítása és működtetése.
Közlekedési feladatkörök fejlesztése, turisztikai szempontú bővítése
Kerékpározásra alkalmas infrastruktúra nyilvántartása (KeNyi)
A
kerékpáros közlekedéshez kapcsolódó infrastruktúra elemek nyomtatott és
elektronikus nyilvántartása nem teljes körű és nem naprakész. Olyan
szakmai adatbázis kialakítása szükséges, mely alapja lehet a különböző
felhasználói csoportok különféle felületeken való információval való
ellátásának. Ennek megfelelően megjeleníthetőek pl.: közlekedési,
egészségügyi, turisztikai, menedzsment célok.
(1. számú melléklet)
Közreműködők: NFM, KKK, Magyar Turizmus Zrt., civilek, vállalkozók, önkormányzatok
Oktatás, képzés
• A KKK hatáskörében működik a kerékpáros közlekedés oktatási
anyagainak kidolgozása gyermekeknek és felnőtteknek ( óvodai és
általános alsó tagozati szinten, alapvető közlekedési ismeretek és
gyakorlat: NFEM-NAT, ORFK – Szuperbringa, NFM – Bringasuli /
gépjárművezető képzésben a kerékpárosok megjelenésének kihangsúlyozása
/ e-learning - a közlekedési szabályokat nem ismerő kerékpáros
társadalom számára a szabályok megismertetése).
• A kerékpáros UME széles körű értelmezhetősége – a tág keretek és a finomított gyakorlat – szükségessé teszik szemléletének megismertetését, oktatását.
A minőségi tervezés biztosítására
átgondolásra javasolt a felsőoktatási szereplők, kamarák, civil
szervezetek bevonásával szakirányú továbbképzések, posztgraduális
képzések, szakkollégiumi specializációk indítása.
• Az
önkormányzati dolgozók műszaki felkészítése (alap: A kerékpározás útjai
I., A kerékpározás útjai II., kézikönyvek)
• A
kerékpáros és természetjáró túravezetői szakképesítés felvétele az
Országos Képzési Jegyzékbe. (133/2010. (IV. 22.) Korm. rendelet az
Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzék
módosításának eljárásrendjéről).
• Akkreditált képzési tervek kidolgozása.
• OKJ-s szakképzés indítása.
• Túravezetői adatbázis létrehozása.
• A szövetségekkel való szoros együttműködések kialakítása.
• Fogyatékkal élők kerékpáros oktatási moduljainak kidolgozása, gyakorlati megvalósítása.
Közreműködők: NFM, NEFMI, BM, VM, KKK, KTI, NKH, NFÜ, civilek, vállalkozók, önkormányzatok, egyetemek, szövetségek
Népszerűsítés, szemléletformálás
• A közlekedésbiztonsági kampányok és közlekedésre nevelés (Európai
Mobilitási Hét, Bringázz a munkába, Kerékpárosbarát Település és
Munkahely) mellett a kerékpáros „együttközlekedés” népszerűsítésének
hangsúlyozása, a közlekedési morál javítása.
• Országos kampány kidolgozása több tárca bevonásával.
• Bringázz a munkába, Bringázz az iskolába kampányok és további projektek.
• Kerékpáros desztinációk arculatának megjelenítése, hagyományteremtés.
• Nemzetközi jelentőségű kerékpáros rendezvények támogatása.
• Egyedi arculatú vagy komplex élményt nyújtó rendezvények támogatása.
• Összehangolt eseménynaptár kialakítása.
• Szakmai rendezvények: konferenciák, workshopok.
Közreműködők: NFM, BM, KKK, Magyar Turizmus Zrt., KTI, NKH, civilek, vállalkozók, önkormányzatok
Kerékpárosbarát Szolgáltatói Hálózat kiépítése
A hazai viszonyokra adaptált és a helyi kezdeményezésekre épített előírásrendszert tovább szükséges fejleszteni, figyelembe véve a MOL által már kialakított szolgáltatói csomaggal. Olyan egységes, országos rendszer bevezetése a cél, amelyhez a szállodai (Szállodaszövetség), tanyasi turizmus (VM) és a különböző szintű éttermi szolgáltatók minősítő rendszerei is kapcsolódnak.
Közreműködők: NFM, NGM, VM, Magyar Turizmus Zrt., civilek, vállalkozók
Kerékpáros közlekedés és turizmus kapcsolódásai más területekkel
Mobilitás
Kerékpáros
közlekedés integrációja a vasúti, vizi és közúti közlekedés egyéb
területeivel (vasút, HÉV, távolsági buszok, sétahajók):
• Biztonságos és akadálymentes közlekedés.
• Kerékpárszállítás lehetőségeinek és szolgáltatási színvonalának fejlesztése.
• Kerékpár-szállítási díjak áralakításának befolyásolása.
• Biztonságos kerékpár-tárolási lehetőségek kialakítása állomásokon (B+R).
• Nagy forgalmú állomásokon kerékpáros szolgáltató centrumok kialakítása.
• Közösségi kerékpáros közlekedési rendszerek turisztikai célú alkalmazása.
Közreműködők: MÁV, BKK, Volán társaságok, Mahart
Vagyonvédelem
Lopásvédelem javítása, vagyonvédelmi szempontok figyelembe vétele:
• Biztonságos kerékpár-tárolási lehetőségek megteremtése.
• Zárt kerékpártárolók kialakítása forgalmasabb látnivalóknál, pihenőhelyeknél, állomásokon.
• Alvázszám regisztrálása és nyomon követő rendszer létrehozása.
• Biztosítási termékek szorgalmazása.
• Egyéb megoldási javaslatok kidolgozása.
Közreműködők: NFM, BM, KKK, Fogyasztóvédelem, forgalmazók
Adatgyűjtés
Statisztikai mérési rendszerek, adatgyűjtési módszertanok kidolgozása:
• Forgalomszámlálás: nincsenek a közlekedés tervezéséhez, prognózisához
szükséges forgalmi adatok, tervezési módszertan.
• Közlekedési szokások, igények felmérése.
• Baleseti statisztika (rendőrség, KSH).
• Turisztikai igényfelmérés, célcsoportok kialakítása.
• Turisztikai termékfejlesztéshez szükséges hazai és nemzetközi adatok
beszerzése (infrastruktúra, szolgáltatások, vendégforgalmi adatok,
kínálati és keresleti trendek, közvetett hatások mérése, stb.).
• Kutatások, hatásvizsgálatok, nemzetközi standardok.
Közreműködők: KTI, KSH, Rendőrség–OBB, Turizmus Zrt.
Kerékpáros kedvezmények
Az alábbi lehetőségek megvizsgálását javasoljuk:
• Kerékpáros munkába járás költségként való elszámolhatósága (39/2010.
(II. 26.) Korm. rendelet a munkába járással kapcsolatos utazási
költségtérítésről).
• “Kerékpáros kilométerpénz” kialakítása adókedvezménnyel (nemzetközi példák).
• Ingyenes, illetve kedvezményes kerékpárvásárlás, illetve -használat támogatása az SZJA-ban:
• Kedvezményesen adózó béren kívüli juttatás (hasonlóan az étkezési
jegyhez, üdülési csekkhez, stb.).
•
Adómentes nem pénzben kapott juttatás (adóvonzat sem a
munkavállalónál, sem a munkáltatónál nincs (hasonlóan az ingyenes,
illetve kedvezményes számítógép-használat, illetve a sport belépőjegyek
támogatásához).
• adókedvezmény
magánszemélynél (a kerékpár vételárát év végi adójából levonhatja
(hasonlóan a korábbi számítógép-vásárlás adókedvezményéhez).
• Juttatást, illetve adókedvezményt lehetne bizonyos összegben
maximálni – ez lehetne pl: 3 évente 50.000 Ft –, esetleg
törzskönyveztetési kötelezettséggel összekötni és utalvány formájában
nyújtani.
• Egyéb kerékpáros juttatások, illetve kedvezmények, pl.: cafetériában kerékpár vásárlás lehetősége.
• Kidolgozásra javasoljuk mind az SZJA-ban, mind a társasági adóban a
kizárólag kerékpáros turisztikai, vagy munkába járási célt szolgáló kis
értékű beruházások, felújítások – kerékpártárolók, mosdók, stb. –
adókedvezmény formájában való támogatását. (Például fejlesztési
társasági adó és SZJA-kedvezmény kis értékű – 5 millió Ft alatti –
kerékpáros turisztikai célú beruházásra, felújításra).
• Turisztikai hálózatokba tömörülés adókedvezményekkel való támogatása.
Biztosítás
• Kerékpáros baleset-biztosítás.
• Sérülékeny közlekedők védelme.
Kerékpározáshoz kapcsolódó szabályozási környezet felülvizsgálata
Kerékpáros infrastruktúra tervezéséhez kapcsolódó jogszabályok
ÚME a műszaki szabályozás hierarchiájában
A kerékpáros infrastruktúra minőségét leginkább meghatározó szabályozás a kerékpárforgalmi létesítmények tervezéséhez kapcsolódó Útügyi Műszaki Előírás. Emellett a forgalomszabályozást alapvetően a 20/1984. (XII. 21.) Korm. rendelet, míg a közlekedés szabályait a KRESZ határozza meg. Az ÚME-k természetesen a közlekedéshez kapcsolódó jogszabályokon alapulnak, de műszaki specifikációjuk révén azon túlmutató részleteket is tartalmaznak.
Az mondható el, hogy a nagyon gondosan kidolgozott
Útügyi Műszaki Előírás egyrészt nem kötelező érvényű – a kerékpáros ÚME
alkalmazása csak az országos közutak kezelői számára kötelezőek, a
helyi közutak, valamint a közforgalom elől el nem zárt magánutak
kerékpáros létesítményei esetében mindössze ajánlás –, másrészt mind a
KRESZ, mind a 20/1984 KM Rendelet „felülírja”. Ezáltal elmondható, hogy
a legkorszerűbb kerékpáros szabályozás nem tud teljes körűen érvényre
jutni.
ÚME-k alkalmazását a hazai és EU forrású támogatások
kiírásánál sikerült kötelezően előírni, ugyanakkor a KRESZ és 20/1984.
(XII. 21.) Korm. rendelet kerékpáros szempontú felülvizsgálata,
valamint a magyar műszaki szabályozás hierarchiájának jogszabályi
rendeleti szintű módosítása szükséges a hosszú távú hatékony működés
kialakításához. Továbbá javasolt az eddigi gyakorlat – ÚME nem kötelező
jellege – során kialakult inhomogén hálózat felülvizsgálata.
Forgalomszabályozás
A megújított kerékpáros műszaki előírás – ÚT 2-1.203:2010, Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése – szakmailag elfogadható, a hozzá kapcsolódó Tervezési Útmutató kiadásra vár. A kapcsolódó ÚME-k időben elhúzódó aktualizálása miatt bizonyos vonatkozásokban nincsenek összhangban, sőt eltérő előírások is előfordulnak. Ezért az ÚME egységes szemléletű, a kerékpárforgalmi ÚME-re alapozott módosítása nélkülözhetetlen. Általánosságban elmondható, hogy az ÚME-k folyamatos fejlesztése – a visszacsatolás lehetőségének megteremtése, a feltárt hiányosságok rövid idő alatti szabályozási keretbe való épülése – elengedhetetlen.
Ajánlott: kerékpáros alapú ÚME-harmonizáció, természetvédelmi területekre kialakított kerékpáros ÚME létrehozása.
Felülvizsgálandó jogszabályok
•
20/1984. (XII. 21.) Korm. rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a
közúti jelzések elhelyezéséről. Továbbá az ehhez kapcsolódó
jogszabályok:
• 4/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közúti jelzőtáblák méreteiről és műszaki követelményeiről
• 41/2003. (VI. 20.) GKM rendelet a forgalomirányító jelzőlámpák
követelményeiről, tervezési, telepítési és üzemeltetési előírásairól
• 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól
• 3/2001. (I. 31.) KöViM rendelet a közutakon végzett munkák
elkorlátozási és forgalombiztonsági követelményeiről
• 83/2004. (VI. 4.) GKM rendelet a közúti jelzőtáblák megtervezésének,
alkalmazásának és elhelyezésének követelményeiről
Kiemelt kerékpáros szempontok a felülvizsgálathoz
• Folytonosság és a hálózati hierarchiának megfelelő homogenitás, egységesség.
• A központi megvalósításban, az önkormányzati támogatással megvalósuló
fejlesztéseknél, közlekedésbiztonsági beavatkozások esetén, továbbá
minden közúti, csomóponti, híd, alul- és felüljáró építése és
felújítása, korszerűsítése esetén – ahol ez lehetséges és szükséges –
legyen megoldva a kerékpárral közlekedők biztonságos közlekedési
infrastruktúrája abban az esetben is, ha a kerékpározás igénye
felmerülhet, és még a kapcsolódó kerékpáros létesítmény nem valósult
meg.
• Az egy- és kétszámjegyű utak felújításánál legyen feltétel a kerékpáros közlekedés megoldása.
• Új építésű belterületi utak tervezésénél a keresztmetszetben az összes közlekedési forma jelenjen meg.
• Elválasztó hatású infrastruktúra elemeknél – autópálya, vasút –
létesítésénél vegyék figyelembe a kerékpáros közlekedés szempontjait
(átjárók, rámpák, liftek), hasonló módon, mint a mozgássérülteknél
(20/2010. (III. 12.) KHEM rendelet). Azért is fontos mert ezen
beruházási elemek csak a projekt részeként építhetők ki, utólag már nem.
• Alsóbbrendű, kis forgalmú közúton a részleges vagy teljesen burkolt útpadka kiépítési lehetőségének vizsgálata.
Kerékpáros infrastruktúra engedélyezéséhez, kivitelezéséhez és fenntartásához kapcsolódó jogszabályok
Felülvizsgálandó jogszabályok
• 15/2000. (XI. 16.) KöViM rendelet az utak építésének, forgalomba
helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről
• 26/1997. (XII. 12.) KHVM rendelet az útügyi hatósági eljárások díjairól.
• 19/1994. (V.31.) KHVM rendelet a közutak igazgatásáról
• 6/1998. (III. 11.) KHVM rendelet az országos közutak kezelésének szabályozásáról
• 5/2004. (I. 28.) GKM rendelet a helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól
Kiemelt kerékpáros szempontok
• A kerékpáros úthálózat és a kapcsolódó szolgáltatások folyamatos
bővítésének alapfeltétele a már meglévő úthálózat minőségének hosszú
távú biztosítása, vagyis a karbantartási és fenntartási kérdések
rendezése.
• Indokolt megvizsgálni az engedélyezési
eljárás egyszerűsítésének lehetőségét a szakhatósági nyilatkozatok
számának és az eljárási díjak összegének mérséklése céljából.
• Az engedélyezési eljárásban résztvevő tisztviselők kötelező szakmai
továbbképzésének tematikája tartalmazza a kerékpárút-tervezéssel
kapcsolatos speciális ismereteket is.
• Valamennyi
útépítésnél, felújításnál és korszerűsítésnél meg kell vizsgálni a
kerékpáros közlekedés lehetőségét (engedélyezési eljárásban résztvevő
illetékes közigazgatási szervvel történő egyeztetés alapján).
• A kerékpárutakra egységes kezelő kijelölése lenne szükséges (pl.
Magyar Közút országos közutak mellett, önkormányzati társulás – járás
önkormányzati utak mellett).
• Közhasznú területszerzés egyszerűsítésének felülvizsgálata, közérdekűségi törvény.
Fenntartás kérdése
A
KKK készíttetett egy tanulmányt – amely finanszírozási okokból nem
valósult meg –, melyben javaslatot tett a feladat jogi, pénzügyi,
szervezeti kérdéseinek a megoldására. Ezek szerint a források
rendelkezésére állása esetén a közúthoz kapcsolódó (kerékpársáv) és
az állami feladatként jelentkező kerékpáros létesítmények fenntartását
az állami közútkezelő kell, hogy végezze. Az önkormányzati tulajdonban
és fenntartásban álló kerékpáros létesítmények esetén hazai forrásból
biztosítani kell a fenntartási költség mintegy 20-25%-át éves szinten,
abban az esetben, ha az érintett önkormányzatok létrehoznak olyan
együttműködési formát, amelyben az önkormányzatok, szponzorok, helyi
vállalkozók, civil szervezetek és a közmunka részvételét biztosítják.
A
kö útkezelői fenntartás és az önkormányzati fenntartáshoz a
hozzájárulás biztosítása, valamint az együttműködés koordinálása az NFM
feladata, bevonandó az NGM és civil szervezetek.
Szabadidős kerékpározáshoz kapcsolódó jogszabályok
Felülvizsgálandó jogszabályok
• 2009. évi XXXVII. törvény az erdőről és az erdő védelméről és az
erdő gazdálkodásról (kiemelten: II. fejezet: az erdő rendeltetéséről,
IX: fejezet az erdő látogatásáról)
• 1996. évi LIII. törvény a természet védelméről
• 275/2004. (X. 8.) Korm. rendelet az európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű területekről
• 123/1997. (VII. 18.) Korm. rendelet a vízbázisok, a távlati
vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízilétesítmények
védelméről
Kiemelt kerékpáros szempontok
• A kerékpáros és gyalogos túraútvonalak erdei átvezetésére nagy igény van.
Jelenleg
az erdészetek kezelői nagyon eltérő hozzáállást képviselnek, ezért
szabályozni kell az Erdőtörvényben már lehetőséget kapott kerékpáros
nyomvonalak engedélyezését. Továbbá a hegyikerékpározás
feltételrendszerénekkialakítása szükséges.
•
Egységessé kellene tenni a Nemzeti Parkok és Erdészetek hozzáállását a
kerépáros turisztika elterjesztéséhez. Natura 2000 rendelet módosítása
szükséges, hogy megfelelő műszaki tartalommal Natura 2000 területeken
is létesülhessenek kerékpárutak (lsd. természetvédelmi kerékpáros ÚME).
• Vízbázis védterületeken legyen lehetőség kerékpárforgalmi és üzemi
célokat szolgáló létesítmények építésére. Javaslat a vízügyi jogszabály
módosítására:
„11. § (1) A belső védőidomban és védőövezet területén
- a létesítményeket megközelítő út és kerékpárút kivételével - csak a
vízkivétel létesítményei és olyan más létesítmények helyezhetők el,
melyek a vízkivételhez csatlakozó vízellátó rendszer üzemi céljait
szolgálják. A vízkivételi létesítményeket kiszolgáló út és a kerékpárút
használatának feltételeit és módját a terület üzemeltetője határozza
meg. A létesítményeket és berendezéseket úgy kell üzemeltetni, hogy
szennyező anyag ne kerülhessen a vízbe, a terepfelszínre vagy a felszín
alá, a vizet gyűjtő, kitermelő, szállító berendezésekbe.”
Kerékpározás és jogszabálykövetés
Felülvizsgálandó jogszabályok
• 6/1990. ( IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba
helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről
• KRESZ (1/1975. (II.5.) KPM–BM együttes rendelet)
• 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet a munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésről
Kiemelt kerékpáros szempontok
• EU-s szabványok és kerékpáros felszerelés.
• KRESZ nyitott kérdései.
• Sérülékeny/védtelen közlekedők védelme.
• Adókedvezmények: kerékpárral való közlekedés a munkába járás költségeként legyen elszámolható.
• A jelenleg hatályos jogszabályokat nem mindig sikerül betartatni a
közlekedésben résztvevőkkel, a szabálykövető közlekedők számának
növeléséhez a jogszabályi környezet megváltoztatásán és betartatásán
túl feltétlenül szükségesa szemléletváltás, az ismeretterjesztés és a
közösségi tanulás.
A megszüntetett vasútvonalak kerékpárútként történő továbbhasznosításának jogi feltételei
Kincstári vagyonelemek közlekedési rendszerből kivétele
Az
állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. tv. I. Fejezet 4.§ (2) alapján
kincstári vagyon minden vagyonelem, amely valamely állami feladat
ellátásához szükséges. Minden vasúti pálya, amely az országos
törzshálózati, regionális és egyéb vasúti pályák felsorolásáról szóló
168/2010. (V. 11.) Korm. rendeletben szerepel, ennélfogva kincstári
vagyonelem. Ezen pályahálózatokat vasúti társaságok működtetik
vagyonkezelési szerződés alapján (a vasúti közlekedésről szóló 2005.
évi CLXXXIII. tv. 26.§ [Vtv.]), amelyet a pályahálózat-kezelő
társaságok a tulajdonos Magyar Állam nevében eljáró MNV Zrt.-vel, a
közlekedésért és az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszterek
egyetértésével kötnek meg.
Jogi megszüntetés
Ahhoz, hogy egy
nem üzemelő vasútvonal helyén kerékpárút létesülhessen, mindenekelőtt
jogilag és műszakilag meg kell szüntetni az adott vasútvonalat.
Jelenleg általában a vasútvonalakon – jogi szempontból – csak a
„személyszállítás szüneteltetése” áll fenn, megszüntetésük nem történt
meg. A jogi megszüntetés első lépéseként törölni kell a vonalat a Korm.
rendeletből, vagy az „egyéb” kategóriába sorolni, ellenkező esetben
ugyanis a közlekedésért felelős miniszternek a Vtv. 3.§ (2) d) pontja
alapján kötelezettsége a pályát fenntartani.
Műszaki megszüntetés
A
műszaki megszüntetés előtt még az adott vasúti építmény megszüntetésére
vonat kozó hatósági engedélyt kell kérni az adott vasúti építmény
létesítését engedélyező hatóságtól a vasúti építmények
engedélyezéséről és üzemeltetésük ellenőrzéséről szóló 15/1987 (XII.
27.) KM-ÉVM együttes rendelet 17.§ (1) bekezdése alapján. A kérelemhez
mellékelni kell a bontási tervet, valamint (minthogy jelen esetben,
szándék szerint kerékpárút létesítése következik) a terület
újrahasznosítási tervét jóváhagyó határozatot. A gyakorlatban ilyen
eljárásra mindeddig nem került sor, ezért esetlegesen szükséges az
előírás felülvizsgálata. Az újrahasznosítás elsősorban tulajdonosi
döntés, amelynek közlekedésigazgatási vonatkozásait (pl.: csatlakozás
más közutakhoz) előzetesen engedélyeztetni kell az illetékes
hatósággal, legalább elvi jelleggel.
Emellett meg kell szüntetni
az adott vasútvonalra érvényes vagyonkezelési szerződést a működtető
vasúti társaság és az MNV Zrt. között, amit a Ptk. vonatkozó szabályai
szerint lehet megtenni. A folyamat teljes lefutása alatt a
létesítmények tulajdonosa a Magyar Állam, ezért végig figyelemmel kell
lenni az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007. (X. 4.)
Korm. rendeletre, amely az állami vagyon értékesítésének, illetve
ingyenes átruházásának szabályait tartalmazza. A vasútvonal a
megszüntetési/bontási engedély kiadásával már nem minősül közlekedési
rend szernek, így annak fizikai felszámolására is sor kerülhet,
egyúttal a hozzá tartozó vasúti üzemi létesítmények ilyen státusza is
megszűnik. Az ebbe a kategóriába tartozó állomásépületek
vagyonkezelését így az MNV Zrt. ismét magához veheti, és szabadon
rendelkezhet róluk.
A műszaki megszüntetés jogi szempontból azt
jelenti, hogy a vasúti pályát fizikailag is fel kell számolni, azaz el
kell végezni a vasúti vágányok bontását, és a bontás után el kell
végezni a terület rekultivációját. A vasúti pályát működtető vasúti
társaságnak továbbá kérnie kell működési engedélye és vasútbiztonsági
engedélye módosítását, hogy töröljék e vasútvonalra vonatkozó
kötelezettségeiket. Az adott vasútvonal helyén kerékpárút létesítése
érdekében létesítési engedélyt kell kérni az illetékes hatóságtól.
Amennyiben a megszüntetés engedélyezése során, illetve még a bontás
előtt rendelkezésre áll ugyanazon területen a kerékpárút létesítésének
engedélye, úgy a rekultivációs munkákat és a kerékpárút építési
munkákat érdemes ésszerűen összehangolni a gyorsabb építés és a
költségek csökkentése érdekében.
Finanszírozás
A
teljes támogatási rendszer áttekintése érdekében mindenekelőtt egy
teljeskörű forrástérkép összeállítása szükséges, amely a vonatkozó EU-s
támogatási programokra (KÖZOP, ROP és NEP) vonatkozóan egyaránt
tartalmazza a kapcsolódó fejlesz tési jogcímeket és azok szabad
keretét.
Célok
• Elkülönített források
biztosítása – kiemelt gerincútvonalak kiemelt állami beruházásként való
kiépítése (Euro Velo 6, Balaton–Budapest, Balatoni Bringa örút).
• A pályázati rendszer „kerékpárosbarát átalakítása” és dedikált
források a kerékpáros turisztikai projekteknek – központi
költségvetési források biztosítása a kiemelt fejlesztési területekhez
(további kiemelt gerincútvonalak, komplex turisztikai célú kerékpáros
projektek).
• Pályázati támogatási rendszer
kialakítása a minőségorientációt megvalósító szolgáltatásfejlesztéshez
(kerékpáros útvonalak kialakítása, turisztikai attraktivitás növelése,
túra- és kerékpárosbarát minőségi szolgáltatásfejlesztés).
• Nemzetközi tenderekben való részvétel.
Fejlesztési források felhasználásának területei
• Gerincútvonalak kialakítása (országos szintű feladat).
• Mintarégiók kialakítása (regionális szintű feladat).
• Térségi szintű kerékpáros útvonalak kialakítása (helyi önkormányzati, kistérségi feladat).
Források
Kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztések EU-forrásokból történő támogatásának lehetőségei:
• Közlekedésfejlesztési Operatív Program kerékpárúthálózat-fejlesztés.
• Regionális Fejlesztési Programok turisztikai célú fejlesztései (ROP attrakció fejlesztés).
• ROP hivatásforgalmi, közlekedési célú kerékpárforgalmi hálózatok fejlesztése.
• ROP településfejlesztési, közösségi közlekedési, önkormányzati infrastrukturális fejlesztések.
• Nemzetközi együttműködési programok (ETE, Közép-Európa Transznacionális Együttműködési Program).
KÖZOP
programból – országos koncepció és hálózati terv finanszírozásának
biztosítása, az EV6 előkészítésének, tervezésének és kivitelezésének
támogatása és kerékpárút nyilvántartó rendszer továbbfejlesztése,
gyalogos és kerékpáros híd létesítésére vonatkozó feltételek
megteremtése (a közlekedési módok összekapcsolásának, illetve a városi
és elővárosi közösségi közlekedés prioritások keretében).
ROP programjaiból – az EV6 és 11-es nyomvonalak és a Balatoni körúthoz kapcsolódó fejlesztések
támogathatósága, dedikált források és a területi prioritások
érvényesítésével (turisztikai attrakciófejlesztési pályázatban),
turisztikai célú komplex kerékpáros mintaprojekt támogatása
(Észak-magyarországi Régióban).
A kiemelt jelentőségű kerékpáros
nyomvonalak idei és jövő évi előkészítésén túlmenően a kerékpárutak
kivitelezésére egyaránt forrásokat kell rendelni, ezért a támogatási
térkép elkészítésével egyidejűleg szükséges megvizsgálni azt is, hogy
milyen támogatási konstrukciók keretében és ütemezésben valósíthatók
meg az alábbi konkrét fejlesztések:
• Országos
koncepció és hálózati terv kidolgozása (NFM–KKK) pl. KÖZOP-ból kiemelt
projektként (forrásigény kb. 300 millió Ft).
•
Kerékpárút fejlesztéseinek nyomon követése és a kerékpárutak
nyilvántartásának (KeNyi) továbbfejlesztése (NFM–KKK) pl. KÖZOP-ból
kiemelt projektként.
• EuroVelo 6 Duna menti
kerékpárút, I. ütemének (Rajka-Budapest szakasz) előkészítése és
kivitelezése kiemelt állami beruházás keretében:
• Külterületi szakaszok főutak mellett (forrás: KÖZOP kerékpárút fejlesztés).
• Belterületi (és részben külterületi) szakaszok (forrás: ROP turisztika, hazai előirányzat).
• Pest megyei bekötés (forrás: önkormányzatok, hazai előirányzat).
• Balatoni régió, Balatoni körút és Budapest–Balaton útvonal.
forrás:
Balatoni körút: ROP turisztika, Budapest–Balaton: KÖZOP)
Az EU-s programok közötti közlekedésfejlesztési lehatárolások korlátai miatt indokolt lehet a KÖZOP-ból ROP-ra történő forrásátadás is.
Hazai fejlesztési előirányzatok terhére – az EU-s programok forrásainak kiegészítésére (pl. Közép-magyarországi Régió) további források biztosítása szükséges.
1. számú melléklet
Az Országos Területrendezési Terv tartalmazza a magyarországi kerékpárhálózat törzselemeit.
A hálózat eddig kiépült elemeit tartalmazza az ábra. (nagyítható)
2. számú melléklet
KeNyi
Cél
KENYI
elsődleges célja: a kerékpározásra alkalmas infrastruktúra
nyilvántartása döntéshozók, tervezők, pályázók számra szükséges
formában és funkcionalitással.
KENYI másodlagos célja: a
nyilvántartásban tárolt egyes információk hozzáférhetővé tétele a
kerékpáros felhasználók különböző célcsoportjai számára.
Technikai tartalom
A KKK-ban alkalmazott ArcGIS térinformatikai keretrendszerre épülő KENYI-hez a honvéd térképészet DTA50 és a DSM10 vektoros térképeit használják, ugyanakkor rendelkezik bekapcsolható ortofotó opcióval is.
A
KENYI-hez kifejlesztésre került a helyszíni felvételezést támogató
androidos alkalmazás is, ugyanakkor pl. KTI és BME is foglalkoztak
mobil felvételi megoldásokkal, gps, notebook, kamera kombó stb.
A KENYI felé biztosított adatok csak ellenőrzés után kerülnek átvezetésre az éles nyilvántartásba.
Adatforrások
Jelenleg rögzített tartalom forrásai (ez. kb. a kerékpározható úthossz mintegy 30-35%-a)
• támogatásból megvalósuló kerékpárutak Útügyi Műszaki Előírás által kötelezővé tett feltöltése,
• OKA-ból átvett, kerékpározásra alkalmas közutak,
• 5 turisztikailag legfontosabb terület felmért kerékpárútjai,
• az árvédelmi gátak (ezek a borításuk miatt elviekben alkalmasak lehetnek kerékpározásra),
• megyei szintű felmérések (4 megye után forráshiány miatt szünetel).
kenyi.hu
A webes felület frissítéshez jelenleg szükség van a vektor > raszter konverzió elvégzéséhez (ez eredetileg 6 havonta esedékes művelet forráshiány miatt szünetel, így a webes felületen jelentősen kevesebb adat jelenik meg, mint amennyit a KENYI tartalmaz.
A site látogatottságáról nincsenek pontos adatok, de a havi 1000-et nem haladja meg, részben annak is betudhatóan, hogy az alacsony feltöltöttség miatt még különösebben nem népszerűsítették.
A
nyilvános webes felület esetében a KENYI eredeti rendeltetésére is
tekintettel a mindennapi turisztikai, illetve közlekedési célú
felhasználás alapvetően egy másodlagos cél, így érdemes megvizsgálni,
hogy ezek az általánosabb célú felhasználási igények a KENYI
adattartalma alapján hogyan szolgálhatók ki minél hatékonyabban
(letöltések engedélyezése saját készülékre stb.).
Rövid távon azt is érdemes lenne vizsgálni, hogy a webes és a belső felület közti jelentős lefedettség különbség orvoslására hogyan lehetne legalább egy konverzió feltételeit biztosítani.
Fejlesztés
KENYI szoftveres infrastruktúrája tervek szerint a KIRA rendszerrel kerülne azonos platformra (KIRA fejlesztéséhez folyamatban van a közbesz indítása, a KIRA fejlesztés befejezésének tervezett időpontja: 2012 vége).
A KIRA-val történő részleges rendszerintegráció előnye: javít
a karbantarthatóságon, bizonyos szerkesztési feladatokat szükségtelenné
tesz, illetve feleslegessé teszi a jelenlegi vektor raszter konverziót,
ami jelenleg a webes felület frissítéséhez is szükséges.
Konklúzió
A
KENYI a kerékpáros infrastruktúra tervezésének, a fejlesztések
előkészítésének és nyilvántartásának jelenleg egyetlen eszköze. A valós
infrastruktúra felmérése forráshiány miatt jelenleg csak 30-35%-on áll.
Amire figyelemmel kell lenni:
• felmérések folytatása,
• KIRA integráció és kapcsolódó fejlesztések,
• az adattartalom nagyközönség általi hatékony turisztikai, illetve
közlekedési célú használhatóságának biztosítása.
Tennivalók
Tennivalók a tartalom webes felhasználásához, további felhasználásához kapcsolódóan:
• Meg kell vizsgálni és rögzíteni, hogy milyen formátumban és
megoldásokkal (pl. webservice) biztosítható egyes előre definiált
útvonalak és a hozzájuk esetlegesen kapcsolódó POI-k adatainak
rendszeres frissítése a KENYI-ből (központi portál számára).
• Át kell tekinteni a KENYI-be önállóan – nem az alaptérképek
részeként – felvett POI-k típusait, azok használhatóságát,
felhasználásának lehetőségeit (központi portál számára).
• Meg kell vizsgálni a KENYI-ben tárolt adatok 3. fél számára
(fejlesztői) továbbhasznosítás céljából történő átadásának hatásait a
felhasználói igények alakulására. Ehhez kapcsolódóan ki kell alakítani
a továbbfelhasználás általános feltételrendszerét.
Tennivalók a KENYI saját webes megjelenítő modulját érintően:
Részletesen
meg kell ismerni a KENYI webes megjelenítő modulját érintő fejlesztési
terveket, különös tekintettel a turisztikai illetve közlekedési célú
felhasználásra.
A tartalom bővítését, a felmérések folytatását érintően:
Részletesen
meg kell ismerni a KENYI tartalmának további bővítését célzó terveket,
milyen menetrendek léteznek, milyen (területi, útvonali) prioritások
lettek megfogalmazva, milyen együttműködési lehetőségek merülnek fel
harmadik féllel.
A KIRA platformintegrációval kapcsolatban:
Fel
kell mérni az integrációnak a KENYI-t érintő közvetlen fejlesztési
feltételeit, azok költségvonzatát és időigényét – előzetesen 2012.
decemberi KIRA megvalósulással számolva.
A jelzett kérdések
megválaszolásához az alkalmazás, valamint adatgazdai szint mellett a
fejlesztői, illetve az informatikai üzemeltetési szint bevonása is
hasznos lehet a KKK részéről, így szükséges egyeztetéseket erre
figyelemmel kell megszervezni.
3. számú melléklet
További tanulmányok
Balaton régió részletes fejlesztési terve (2007–2013)
Közösségi Közlekedés Fejlesztése a Balaton térségében. Ajánlások a kerékpáros intermodalitás fejlesztésére (2009)
A Balaton Régió kerékpáros-turisztikai stratégiája és a Bringakörút projekt előkészítő dokumentuma (2008)
Balatoni kerékpáros turisztikai fejlesztési program (2008)
BKÜ kerékpáros vonzerőleltár (2008)
A Balaton nagytérség közlekedésfejlesztési stratégiája (2007)
Budapest Közlekedésének Rendszerfejlesztési Terve (2009–2020)
Kerékpáros Budapest Koncepció, vitaanyag (2008)
Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakításának vizsgálata Budapesten (2009)
Budapesti Közösségi Kerékpáros Közlekedési rendszer bevezetéséhez szükséges infrastruktúra (2010)
6. számú Duna-menti Eurovelo kerékpárút magyarországi szakaszára elhelyezendő max. 35 db információs tábla összeállítása (2009)
Útirányjelző és információs táblarendszer tervezése, kerékpáros arculattervezés a 6.sz EuroVelo kerékpáros túraútvonal magyarországi szakaszán (2007)
Az EuroVelo nemzetközi kerékpáros túraútvonal szakaszai és a kapcsolódó kerékpárút-hálózat nyomvonalterve a Csepel-Sziget és Környéke Többcélú Önkormányzati Társulás területén – Meglévő turisztikai kerékpárút megvalósíthatósági tanulmány átdolgozása (2007)
Az EuroVelo kerékpáros túraútvonal-hálózat hazai szakaszainak egyeztetett nyomvonal-tervezése (2006)
Az Európai Unio Duna régióra vonatkozó stratégiája, tervezet (2010)
A Duna menti turizmus hazai és nemzetközi dimenziói, koncepció (2008)
A Duna menti turizmus hazai és nemzetközi dimenziói, vizsgálat (2008)
FEHÉR KÖNYV Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé (2011)
FEHÉR KÖNYV Együtt az egészségért – Stratégiai megközelítés az EU számára (2008–2013)
ZÖLD KÖNYV Az EU fejlesztéspolitikája az inkluzív növekedés és a fenntartható fejlődés támogatására – Az EU fejlesztéspolitikájának hathatósabbá tétele (2010)
ZÖLD KÖNYV A városi mobilitás új kultúrája felé (2007)
Európa 2020 stratégia célkitűzései
A kerékpározás útjai I. (2010)
A kerékpározás útjai II. (2010)
Az osztrák–magyar Fertő-térség fenntartható közlekedése (2003)
A Dél-Dunántúli Turisztikai Régió turizmusfejlesztési stratégiája
A turizmus az Európai Unióban és Magyarországon
Lovas turizmus termékfejlesztési stratégia (2007–2013)
Miniszterelnökség
Garancsi István Miniszterelnöki Megbízott
Budapest
Tárgy: „A kerékpáros közlekedés és turizmus fejlesztésének koncepcionális alapelveihez” munkaanyag. A Magyar Kerékpárosklub véleménye
Tisztelt Miniszterelnöki Megbízott Úr!
Nagyon fontosnak és nagy eredménynek tartjuk, hogy végre megfelelő szinten és súllyal foglalkozik a kormány a kerékpáros turizmus kérdésével. A tárgyban szereplő munkaanyag véleményünk szerint megfelelő kiindulás a magyarországi kerékpáros turizmus fejlesztéséhhez. Köszönjük, hogy véleményünket kéri az anyaggal kapcsolatban!
A munkaanyag egyik erőssége a jogszabályi környezet igen részletes áttekintése, módosításának kezdeményezése. Ma valóban az egyik legnagyobb akadály az elavult szabályok sokasága, áttekinthetetlensége.
A kormányrendeletben meghatározott kiemelt kerékpáros-turisztikai projektek véleményünk szerint is talán a legfontosabbak, elsősorban az EuroVelo utak és a Balaton körüli kerékpáros útvonalat.
Az anyag – nagy örömünkre – az infrastruktúra kérdésén felül megemlíti az oktatás és a kommunikáció fontosságát is, ez a két terület kiemelten fontos, ha a kerékpározást komolyan fejleszteni és elterjeszteni kívánjuk.
Szervezetünk kritikai megjegyzéseit, módosító javaslatait – a tervezett koncepciót megalapozó munkaanyag értékét nem vitatva – alább foglaljuk össze.
1. Általános megjegyzések:
• A kerékpáros turizmus és a kerékpáros közlekedés mindenütt kéz a kézben fejlődik, ahogy erre az anyag is utal. Országonként más és más a „húzóágazat”, van, ahol a turizmus fejlődött jobban és hatott a közlekedésre, és van, ahol fordítva. Magyarországon a kerékpár tradicionális közlekedési eszköz, egy Alföldi városban az 50-es években még a közlekedés 70-80%-a zajlott biciklin. Ezt az arányt persze mára nem őriztük meg, de – a szervezetünk által rendszeresen készített felmérés szerint – a lakosság közel 40%-a közlekedik kisebb-nagyobb rendszerességgel kerékpárján, szabadidős céllal azonban egyenlőre csak kb. 10%-a ül biciklire.
(http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/MK-TNS_Kerekparhasznalat_2011_harmadiknegyedev.pdf)
Az arányon kívül nagyon fontos azt is látnunk, hogy a kerékpáros közlekedés aránya – elsősorban a nagyobb városokban – hatalmas tempóban növekszik.
(A budapesti növekedésről a szervezetünk által telepített számláló adatai itt találhatók:
http://kerekparosklub.hu/szamlalo/cimlaphttp://kerekparosklub.hu/szamlalo/cimlap)
Álláspontunk szerint ezt a nemzetközi viszonylatban is jelentős helyzeti előnyt érdemes kihasználni. Ezért javasoljuk, hogy a munkaanyag külön prioritásként kezelje a kerékpáros közlekedés kérdését. Az anyag e prioritás nagyon sok elemét tartalmazza (jogszabályok, UME, nyilvántartás, fenntartás, oktatás és kommunikáció), de nem kezeli ezt külön kiemelt feladatként. Valószínűleg ennek következtében hiányzik az anyagból a kerékpáros közlekedés fejlesztésének társadalmi/gazdasági haszna, az általános közlekedési helyzetre gyakorolt pozitív hatása. (Adatok és érvek például itt:
http://kerekparosklub.hu/files/2007-2013.pdf,
http://www.uvt.bme.hu/kerekpar/kerekparos_koncepcio_vitaanyag.pdf)
• A kerékpáros turizmus fejlesztésének érdekében a Magyar Kerékpárosklub által is véleményezett fontos munka készült el 2009-ben az akkori Önkormányzati Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkársága megbízásából, átfogóan elemezve a célokat, a célcsoportokat, a meglévő helyzetet, meghatározva az eszközöket, módszereket a fejlesztéshez. A munkaanyag készítésénél ezt már figyelembe vették, javasoljuk a készülő koncepcióban ennek eredményeit felhasználni. Véleményünk szerint ez az anyag lehet az új koncepció alapja is. (A Kerékpáros turizmus fejlesztésének stratégiája, 2009, Econocunsult, COWI Magyarország)
2. Részletes megjegyzések:
• A munkaanyagban sokszor keveredik a kerékpáros turizmus és a közlekedés kérdése.
• 6. oldal 1. pont: helyesen: „ akadálymentes, kényelmes és biztonságos kerékpáros úthálózat”. A kialakítás során egyformán kell figyelembe venni mindhárom szempontot.
• 6. oldal 2. pont: kerékpáros közlekedésnél lényeges a főhálózat (magas komfortfokozatú, nagyobb távolságokat, városrészeket összekötő) és az általános „kerékpárosbarát” közlekedési hálózat megkülönböztetése, csak ezzel érhető el, hogy mindenhonnan mindenhova lehessen kerékpárral is közlekedni.
• 7. oldal második bekezdés, 1. pont: Országos kerékpáros koncepció létezik
(Kerékpáros Magyarország Program: http://kerekparosklub.hu/files/2007-2013.pdf) javasoljuk ennek figyelembe vételét. A koncepció és program készítése elválik a hálózati tervezéstől, a finanszírozási modellek kidolgozásától, a meglévő infrastruktúra hiányosságainak felmérésétől. E három utóbbi feladat nagyon fontos és szükséges, de a koncepció/program készítése ettől időben és hierarchikusan is el kell váljon.
• 8. oldal, második bekezdés: javasoljuk fejlesztési célként a Rákos-patak menti kerékpáros turisztikai nyomvonal kialakítását is felvenni a célok közé. Ezzel a fejlesztéssel ma feltáratlan, Budapesthez közeli turisztikai desztinációk válnak elérhetővé az EuroVelo 6-on érkező turistáknak valamit az itt élőknek.
(Szükséges lenne a főváros és vonzáskörzete külön kerékpáros-turisztikai elemzése, teendők meghatározása)
• 11. oldal, vagyonvédelem: nagyon fontos terület, de a „biztonságos kerékpártárolás” általános elv csak aránytalanul drágán valósítható meg, nem véletlen, hogy ilyet más országokban is csak díjfizetés ellenében biztosítanak szolgáltatók. Javasoljuk, hogy a létező tároló paraméterkönyvet vegye figyelembe a készülő koncepció.
(http://www.kertam.hu/?oldal=dokumentumok)
• 12. oldal: javasoljuk a kerékpározást támogató kedvezmények mellett a magántulajdonú személygépkocsi-használat költségtérítésének felülvizsgálatát.
(http://kerekparosklub.hu/sites/default/files/kozlemeny_tomegkozlekedesi_ado_111105.pdf )
Szervezetünk, a Magyar Kerékpárosklub 2006 óta dolgozik azon, hogy Magyarországon a kerékpározás fejlődjék. Ezért örülünk annak, ha a kormány is fontosnak tartja ezt a célt, és tesz is érte. Fenti kritikai megjegyzéseink, javaslataink is ezért születtek. Remélem, ezek segítik a közös céljaink érdekében végzett munkáját! Örömmel vennénk, ha szaktudásunkat, tapasztalatainkat még jobban igénybe venné megbízotti munkája során!
Budapest, 2011 november 29.
Üdvözlettel
László János
Elnök
Magyar Kerékpárosklub
|
|
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 5 órája új videót töltött fel:
M Imre 6 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre 7 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...
M Imre írta 20 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
M Imre 20 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 2 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Miért készül annyi használhatatlan kerékpárút még ma is?
15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve
Lehet-e zebrán kerékpározni?
Ha november, akkor lámpát számol a Magyar Kerékpárosklub