Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Februárra kellene elkészülnie a közlekedési ágazat átfogó reformprogramjának, melyről már tavasszal döntenie kellene a kormánynak ahhoz, hogy az év végén a korábbi ígéretek szerint elkezdhesse működését a Nemzeti Közlekedési Holding.
A tervek szerint ebbe vonnák össze a MÁV-ot és a Volán-társaságokat. Ám egyelőre kiérlelt - és nyilvános - koncepcióról nem tudni, a kérdés a kormány tavaszi munkarendjében nem szerepel. Ráadásul a helyzetet bonyolítja, hogy a legújabb kormányfői nyilatkozatok szerint spórolni kívánnak a közösségi közlekedésen, ami az eddigi tervek átírását is jelentheti.
Nemhogy a célját, mintha az
irányát sem látná egyelőre a kormány a közlekedési reformnak -
legalábbis tarthatatlannak tűnnek a korábban bejelentett határidők és
nem tudni kiérlelt koncepcióról. Ráadásul a múlt héten Orbán Viktor
kormányfő - meglepetést keltő külföldi nyilatkozataiban - a közösségi
közlekedési területen is elvonási terveket említett. Eközben egyre
közeledik az a február végi határidő, amihez "száz reformot, ezeret"
ígérve Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a strukturális
reformcsomag bejelentését kötötte. A nemzeti fejlesztési miniszter
Fellegi Tamás pedig december végén nyilatkozott úgy, hogy ennek része
lesz a közösségi közlekedési reform.
Ez a határidő még nem járt le,
ugyanakkor nem jó jel, hogy a közlekedési ágazat átalakításának
terveiről egyelőre alig lehet tudni valamit. Hiába ígérte Völner Pál
infrastruktúráért felelős államtitkár tavaly októberben 2010 végére - a
nyáron amúgy még őszre ígért - "a közösségi közlekedés strukturális
problémáinak távlatos orvoslására vonatkozó átfogó stratégia"
elkészültét, eddig ilyet - ha van is - sem a kormány, sem az illetékes
tárcák nem hoztak nyilvánosságra, nem bocsátottak vitára. Kétkedésre ad
okot az is, hogy decemberben Fellegi még arról beszélt: a lényegi
politikai döntéseket 2011 tavaszán meg kell hoznia a kormánynak, hogy az
átalakítás megkezdődjön. Ám a kabinet tavaszi munkatervében ennek semmi
jele.
A kormány június végéig, vagyis az Országgyűlés nyári
szünetéig tartó ütemterve nem említi a közösségi közlekedési ágazathoz
kapcsolódó semmilyen reform tárgyalását, de még hasonló napirendi pontot
sem. Még aggasztóbb, hogy az elvileg az ágazat újjászervezésének főbb
irányait kijelölő egységes személyszállítási törvény is mintha
megfeneklett volna. Ezt először tavaly őszre ígérték a parlamentnek
benyújtani, majd novemberben - azután, hogy Orbán bejelentette a Nemzeti
Közlekedési Holding ötletét - a hivatalos nyilatkozatok szerint még
dolgoztak rajta. Év vége felé lehetett hallani arról, hogy a jogszabály
hamarosan a kormány elé kerül. Csakhogy ilyen előterjesztés sincs az
idei első féléves kormányzati ütemtervben.
Mindezek miatt a
lapunknak név nélkül nyilatkozó szakértők kérdésesnek nevezték, hogy a
korábbi bejelentéseknek megfelelően az idén év végére valóban
megtörténhet-e az életképes Nemzeti Közlekedési Holding létrehozása. A
csúszás és a "nagy hallgatás" miatt a szekemberek kételkednek abban,
hogy a holding előkészítésével párhuzamosan az év első felében van-e
esély egy - megfelelő körben egyeztetett, szükség szerint módosított -
hosszú távú kormányzati közlekedési startégia elfogadására. Forrásaink
tartanak attól, hogy nemcsak a célt, mintha az irányt sem látná tisztán a
kabinet. Bonyolítja a helyzetet, hogy bár korábban többletforrásról
volt szó, Orbán legutóbbi - Dow Jones-nak és a The Wall Street
Journalnak adott - nyilatkozata mégis elvonásra utalt.
Ezzel
kapcsolatos kérdéseinket feltettük a közlekedéspoltikáért felelős
Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, ám lapzártánkig nem kaptunk választ
arra, hogy például tarthatónak látják-e a februári végi határidőt a
reformirányok bejelentésére, mi lesz a tavaszra ígért kormányzati
döntéssel, illetve, tartható-e a Nemzeti Közlekedési Holding idén év
végére várt megalakítása. Azt sem tudni, hogy változtat-e - és ha igen,
mennyiben - az eddigi terveken a kormányfőnek az ágazati takarékossági
lépéseket kilátásba helyező nyilatkozata. Kértük a tárcát arra is, hogy
küldje el, ha van nyilvános vitairata vagy koncepciója a terület
reformját célzó intézkedésekről, ám ilyet sem kaptunk tegnap estig.
Vagyis
a közösségi közlekedés átalakításáról eddig mindenki csak beszélt, de -
miközben az ígért határidők egy része lejárt, mások tarthatatlannak
tűnnek - a folyamatnak látható jele egyelőre nincs. Amit az egész
átalakításból eddig tudni lehet, az: 2011 végére vonhatják össze
egyetlen közös holdingba a MÁV-ot és a Volán-társaságokat. Ez egyelőre
azt is jelenti, hogy bár egy rövid ideig úgy tűnt, az Orbán-kabinet nem
ódzkodna attól, hogy folytassa a közösségi közlekedésnek még a
Bajnai-kormány alatt megkezdett reformját, a jelek szerint e területen
is inkább "hátra arcot" csinál, de legalábbis a ciklus második felére
halasztja az igazán nehéz kérdések megoldását.
Sőt, a holding
inkább elvágja az ágazat sürgető strukturális reformjának útját. A
formálódó rendszer az évtizedekkel ezelőtti állapotokhoz igazodik,
megfojtja a piaci versenyt, ráadásul ellentétes az Európai Unió
céljaival. Mint megírtuk, egyes szakértők az elképzelést olyan mértékű
"visszarendeződésnek" értékelték, amely az 1968-as új gazdasági
mechanizmus felé mutat. A kádári tervgazdasági logikát élesztheti fel
ugyanis az a javaslat, hogy létrehoznak egy szervezetet, amely majd
meghatározza, milyen mennyiségű, minőségű és milyen fajtájú közösségi
közlekedési szolgáltatásra van szükség, ebből pedig mennyit és hol kell a
MÁV személyfuvarozási cégének, illetve a 24 Volán-társaságnak ellátnia.
Pedig
amikor júliusban leváltották a MÁV elnök-vezérigazgatóját - távozott az
amúgy Fidesz-alapító Andrási Miklós, utódja az Államadósság Kezelő
Központot vezető Szarvas Ferenc lett - , akár folytatódhatott volna a
kormányváltás miatt befejezetlen koncepció megvalósítása. Ez -
összhangban az uniós irányelvekkel - három lábra állította volna a
MÁV-csoportot. A MÁV Zrt.-ből ténylegesen kivált volna a vasúti
infrastruktúrát fenntartó cég és a személyszállító társaság. A
"darabolásnak" a Bajnai-kabinet idején főként a forráshiány volt a
gátja, mert mindkét cég kiválásához jelentős mértékben fel kellett volna
tőkésíteni a MÁV Zrt.-t. Többletforrás - Orbán nyilatkozata szerint -
viszont ezután sem lesz, hiszen spórolnak.
Az Orbán-kormány
retorikájához is igazítható reformtervekből amúgy nincs hiány. A
Reformszövetség korábbi anyaga például a MÁV-csoport
visszaállamosítását, a kedvezmények megszüntetését, a bérek csökkentését
és a "korrupt beszállítói lánc" felszámolását is javasolta a
Bajnai-kormányak. Évi 86 milliárd forintra becsülték az így elérhető
megtakarítást. Ez csaknem a fele annak az átlagos évi 174 milliárdnak,
melyet a költségvetés közfinanszírozás címén a MÁV-csoportra fordított
az utóbbi években. Csak a MÁV üzemi hatékonyságának - megkezdett, de be
nem fejezett - növelésével évi 51 milliárdos kiadáscsökkentés lenne
elérhető - állították a közgazdászok.
Nyerhet és veszíthet is a BKV
A
közösségi közlekedési ágazat reformját nagyban befolyásoló tényező a
BKV - nemcsak jelentősége és mérete miatt, hanem azért is, mert ezeknek
megfelelő problémahalmazt is jelent. Nem is csoda, ha Tarlós István
főpolgármester - csakúgy, mint elődje, Demszky Gábor - e gondok
megoldásában számít a kormány hathatós pénzügyi segítségére is. A múlt
héten beszélt a városvezető arról, hogy nem akar mindennel a kormányhoz
rohangálni, csak a BKV ügyében kérné Orbán Viktor segítségét. Tarlós
szerint ugyanis a cég helyzete kizárólag állami beavatkozással
rendezhető. A kormányfővel és Fellegi Tamás fejlesztési miniszterrel már
tárgyalt, ám Matolcsy György gazdasági tárcavezető még nem alakította
ki álláspontját.
A főváros vezetése három dolgot kér a kormánytól: a cég biztonságos működtetéséhez idén hiányzó 19 milliárd forintot, a csaknem 80 milliárdos külső adósságállomány szanálását és azt, hogy az állam szálljon be 50 százalékos tulajdonrésszel a BKV-t ma már magában foglaló Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-be. Tarlós szerint ezek nélkül a már tíz éve csőd közeli helyzetben lévő társaság tényleg csődbe mehet. Ezzel egyelőre nem számol a tulajdonos főváros, ám Tarlós úgy vélte: "ha már be kell dőlnie a BKV-nak, akkor ez hamarosan történjen meg, mint inkább egy-másfél év múlva".
Ez esetben ugyanis szintén szanálni kell az adósságállományt,
így az a probléma legalább megoldódna. Amúgy szerinte a BKV bedőlése
esetén képesek lennének teljesen újjászervezni a céget, amely "még talán
jobb is lenne", miközben a közlekedési közszolgáltatás folyamatosságát
valamilyen formában biztosítanák. Hozzátette: a BKV-n lehet és kell is
spórolni, de a hatékonyabb működés megteremtése először azzal jár, hogy
"pénzt kell bele pumpálni, hogy el ne süllyedjen".
Nem tudni, mi lesz a szárnyvonalakkal
A
tavaly decemberben hatályba lépett új MÁV-menetrendben már szerepel
újabb hat, korábban bezárt mellékvonal-szakasz, ezeken egy hónapja
újraindult a vonatközlekedés. Ezek az Esztergom-Almásfüzitő;
Sárbogárd-Székesfehérvár; Sásd-Komló; Szerencs-Abaújszántó-Hidasnémeti;
Fehérgyarmat-Zajta, illetve a Mátészalka-Csenger szakaszok. Néhány
hónappal korábban - július elejétől - másik öt szárnyvonal-szakaszt
"adott vissza" az Orbán-kormány az addigra a jobbára a vasúttal amúgy is
párhuzamosan járó Volánbusz-járatokra kényszerűségből átszokott vidéki
embereknek.
A 11 szakasz fenntartása körülbelül évi egymilliárd
forintba kerülhet az államnak - kérdés, hogy a kormányfő által a
közlekedési ágazatra vonatkoztatott takarékosság eléri-e ismét a
mellékvonalakat. Azokat ugyanis éppen gazdaságossági okokból jelölték ki
hivatalosan nem "bezárásra", hanem szolgáltató-váltásra. 2009
decemberében a Bajnai-kormány, azt megelőzően - 2007 márciusában - a
Gyurcsány-kormány hozott ilyen döntést. E vonalak közül "mazsolázott" az
újranyitáskor a Fidesz, miután ez volt a tavaszi választási kampányban a
párt egyik fő ígérete.
Pedig a közlekedési tárca
átadás-átvételi dokumentációjának nem nyilvános részében további 41
vonal mintegy 60 szakaszán indítványoztak szolgáltatóváltást a
szakemberek az Orbán-kormánynak. A Bajnai-kabinet reformcsomagja ugyanis
eredetileg 1900 kilométernyi mellékvonalon javasolta a
szolgáltatóváltást, alapvetően gazdaságossági okokból. (Ebből - részben a
politikai alkuk hatására - végül csak mintegy 800 kilométernyi lett). A
vasúti személyszállítás költsége még mindig 1,6-szeresére rúg egy
kilométerre vetítve a közúti közlekedésének, vagyis Volán-buszokkal
kétharmadnyi pénzből "kihozható" ugyanaz a közszolgáltatás. (ez nem feltétlenül egyértelmű állítás, a vasúti teherszállítás sokkal olcsóbb, mint a közúti)
A
politikai befolyás egyébként már az első öt vonalszakasz újranyitásánál
is érzékeltette hatását - vélhetően nem függetlenül a közelgő őszi
önkormányzati választásoktól. Az újranyitás jobbára olyan szakaszokat
érintett, melyeknek befolyásos, sokszor kormányzati beosztásba került
fideszes "kapcsolata" volt. (az újranyitás szükséges cselekvés)
Komárom-Esztergom megye
közgyűlésének elnöke az államtitkár Völner Pál, Karcag szülötte - és a
város polgármestere - Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter volt,
míg Pápa önkormányzatát Kovács Zoltán fideszes polgármester vezeti.
Bajnai csomag visszatekintő (magyar hírlap)
Intézkedések 2009-2010-ben
– Közszféra: két évre rögzítették a nominális bruttó kifizetések összértékét, a 13. havi juttatás megvonása 2010 után
– Az önkormányzatoktól csaknem százmilliárdos elvonás 2010-től
– Nyugdíjak: a tavalyi korrekció átütemezése, az idei elhalasztása; a
nyugdíjkorhatár megemelése; a 13. havi nyugdíj eltörlése, az előrehozott
nyugdíjba vonulás megnehezítése
– Szociális rendszer: a táppénz tíz
százalékpontos csökkentése; a családi pótlék összegének rögzítése két
évre; a gyes és a gyed időtartamának csökkentése; lakástámogatások
felfüggesztése
– Gáz- és távhőár-kompenzáció: fokozatos csökkentés, áprilisban megszűnik a gázártámogatás
– Közösségi közlekedés: reform (vasúti vonalak megszüntetése, támogatás-csökkentés)
–
Adók: az áfa felső kulcsának megemelése 25 százalékra; a jövedéki adó
emelése átlagosan öt-hat százalékkal; szuperbruttósítás; vagyonadó
bevezetése; a természetbeni juttatások megadóztatása.
Interjú
Készül a közlekedési reform
2011. január 21.
Völner Pál, az NFM államtitkára interjút adott a HírTV Rájátszás című műsorának. A közlekedésért is felelős minisztériumi vezető bejelentette: februárban elkészül a közlekedési reform programja, amelyről várhatóan tavasszal dönt a kormány, s az év végéig megalakulhat a közlekedési holding. Az interjú az alábbiakban olvasható.
Szabó Anett: – Tavaly a kormány második akciótervében szerepelt a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő közlekedési holding terve. Már februárra el kellene készülnie a közlekedési ágazat átfogó reformprogramjának, így akár az év végén elkezdheti működését a Nemzeti Közlekedési Holding.
(Bejátszás.
Februárra megérkezik a közlekedési reform, legalábbis a tervek szerint. A
program elkészülte után még a tavasszal döntene a kormány, hogy
megkezdheti-e működését az év végén a Nemzeti Közlekedési Holding, amibe
összevonnák a MÁV-ot és a 24 Volán-társaságot. A társaságok
összetömörítésével nemcsak a fölösleges járatok, ezzel együtt a
fölösleges kiadások szűnnek meg, hanem a szolgáltatást igénybe vevő
emberek mintegy 7,5 százaléka kapna valamilyen utazási kedvezményt. A
közösségi közlekedésreform nagy kérdése továbbá, hogy az állandóan
működő szakaszokat hogyan fogják fejleszteni, illetve hogy mi lesz a
hatalmas adósságot öröklő BKV-val.)
Szabó Anett: – A Rájátszás stúdiójában tehát Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Üdvözlöm, jó estét kívánok!
Völner Pál: – Jó estét kívánok!
Szabó
Anett: – Kezdjük a végén, mármint az iménti bejátszás végén
elhangzottakkal! Tarlós István főpolgármester úr a múlt héten egy
sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a BKV ügyének megoldásához az
állam segítségét kéri, mert a főváros nem tudja ezt anyagilag
finanszírozni. Lesz-e állami segítség?
Völner Pál: – Én azt hiszem,
hogy az állam nélkül tényleg nem oldhatók meg az ilyen nagyságrendű
problémák, de hogy ezek milyen ütemezésben és hogyan fognak
bekövetkezni, ebben elsősorban a Nemzetgazdasági Minisztérium mint a
Pénzügyminisztérium jogutódja az illetékes, hiszen az adósságok
feldolgozása az nem a működés, illetve a fejlesztések körébe tartozik.
Szabó
Anett: – Ön 2010 végére ígért egy átfogó, a közlekedés problémáit
megoldó reformot. Hol tart jelenleg ennek kidolgozása? Hát, most már az
új évet írjuk.
Völner Pál: – Hát, a bevezetőben is elhangzott,
elsősorban a Közösségi Közlekedési Holding az, ami kézzelfogható
közelségbe kerül, tehát az év végére reméljük, hogy ezt az ügyet le
tudjuk zárni. Ez azt jelentené, hogy egységes irányítás alá kerülnek a
MÁV és a Volán-társaságok; ez azt jelenti, hogy közös beszerzés lesz,
közös szervizelés, tehát azokat a tartalékokat, amelyek a rendszerben
rejlenek, a működés során egyértelműen fel tudják tárni. Ez persze az
utazóközönséget élesen nem érinti, de a számukra pedig az egységes
menetrend, a tájékoztatásnak az összhangja, az átszállások lehetősége,
remélhetőleg egy egyszerűsített jegyrendszer lesz kedvező. Én még abban
is bízom, hogy talán egyfajta olyan rendezés is bekövetkezhet, ami az
áraknak a módosulását jelenti. A kedvezményrendszert érintő
változásokról már korábban is voltak a sajtóban felvetések, tehát ezt
mindenképpen úgy szeretnénk bevezetni, hogy érintenénk a menetjegyeknek
az árait is. Ez most elsősorban nem emelés...
Szabó Anett: – Milyen irányba?
Völner
Pál: – Én szeretném, hogyha egy olyan tarifarendezés következne be, ami
egyfajta csökkenést jelentene a kedvezmények egységesítése mellett,
vagy a kedvezményeknél át kell gondolnunk azt, hogy valóban a
közlekedési részénél van-e ennek a helye, vagy a nyugdíjasokat adott
esetben a nyugdíjfolyósító intézze, a diákokat az oktatási tárca
illetékességébe tartozó államtitkárság. Tehát ez a része a dolognak egy
kicsit még cseppfolyós. A szervezeti kérdések azok, amelyek elsősorban
hozzánk tartoznak, és amelyekkel foglalkozni tudunk, itt azt ígérem,
hogy év végére ezeket le fogjuk zárni.
Szabó Anett: – Államtitkár úr,
mindaz, amit az imént most fölsorolt, része ennek az átfogó közlekedési
reformnak, amit tulajdonképpen februárra ígérnek? Mert néhány nap múlva
február. Tehát a koncepcióról vajmi keveset tudunk. Megismerhetjük
ennek a részleteit februárban?
Völner Pál: – Februárban biztosan, de
ez elsősorban egy szervezeti reformról fog szólni, szervezeti
átalakításról, mint említettem. Tehát...
Szabó Anett: – Tehát elsősorban a holding létrejöttéről.
Völner Pál: – ...hogy hogyan tudjuk a holdingon belül a MÁV-ot és a Volánokat összehangolni.
Szabó Anett: – Erre egyébként miért van szükség?
Völner
Pál: – Én azt hiszem, azért, mert ukázokkal, elvárásokkal eddig sem
lehetett azt az összhangot megteremteni, ami ezek között a cégek között
szükséges lett volna. Minden cégvezetés világos, hogy a saját érdekei
szerint jár el, a legjobban próbálja érvényesíteni azon a területen a
cég érdekeit. Ez tulajdonosi elvárás is. De ahhoz, hogy országosan
egységes szemlélet legyen, ahhoz úgy érezzük, hogy egy egységes
irányítás is kell. Hogy egy másik példát mondjak: Németországban például
a busztársaságok nem közvetlenül állami tulajdonban vannak, vagy állami
vagyonkezelő tulajdonában, hanem éppen ott a vasútnak a tulajdonában
vannak. Ott soha nem hallunk menetrendi problémákról,
tarifaproblémákról, mert egységes az irányítás.
Szabó Anett: – Most
erről nekem az jutott eszembe – ha már a németországi vasutat hozta föl
–, hogy milyen forrásból korszerűsítik azt, és mikorra? Tehát mikor
tudjuk azt mondani, hogy valóban európai színvonalú vasúton közlekedünk:
Mert azért valljuk be, hogy az, amit jelenleg Magyarországon látunk,
ettől még nagyon messze van!
Völner Pál: – Itt is kétfelé választanám
a kérdést. Hogyha a buszokról beszélünk, akkor egy olyan tízéves
időtartam az, amin belül azt mondhatjuk, hogy elfogadható állapotban
vannak a közlekedési eszközök, de ez is talán hosszú időtáv.
Szabó Anett: – Hát hány éve nem vettünk már buszokat?
Völner Pál: – Folyamatosan vásárolunk, csak...
Szabó Anett: – Öt, legalább.
Völner
Pál: – ...van, amikor használt autóbuszokat. Vidéki Volánok azért egy
kicsit talán jobban állnak, mint a BKV ebben a tekintetben. Még egy
dologra hadd utaljak! Tehát egy ilyen egységes szemlélet, az egységes
járműbeszerzést is jelent, azonos műhelyekkel kell rendelkezni, azonos
raktárkészleteket lehet tartani, tehát számtalan olyan tartalék rejlik
ebben a rendszerben.
Szabó Anett: – Miből és mennyiért korszerűsítik
ezt, illetve vonják össze? Ez már az Orbán Viktor miniszterelnök úr
által is említett korszerűsítés jegyében történik?
Völner Pál: – Ez
már abba a vonulatba illeszkedik. Nyilvánvaló, miután ez a bejelentés
megtörtént, nekünk ezen dolgoznunk kell. Én nagyon szeretném, hogyha a
közlekedési fejlesztések körében nemcsak az infrastruktúrafejlesztésről
beszélnénk, hiszen mondjuk a vonatok sebességén le tudja mérni az
utazóközönség is, hogy korszerűsítettünk egy-egy vonalat, de a
járműbeszerzésekre is most már oda kell majd a jövőben figyelnünk. Én
remélem, hogy ezen a pénzügyi...
Szabó Anett: – Most a különböző pályázatokra gondol? Okulva például a fővárosi beszerzéseken, vagy beszerzésekből.
Völner
Pál: – Én itt a fővárosi beszerzéseknél... Most a kiírt közbeszerzési
pályázatra gondolunk, ami alvállalkozói körbe utalt bizonyos járatokat,
vagy pedig járműbeszerzésekre gondolunk.
Szabó Anett: – A holding létrehozása mennyibe fog kerülni, és az aztán mennyi idő múlva térül majd meg? Nyilván ez a cél.
Völner Pál: – Én azt hiszem, hogy a szervezeti kérdések azok nem járnak számottevő költségekkel, sőt az...
Szabó Anett: – De mondjuk az eszközökre való ráfordítás?
Völner
Pál: – Az eszközökre való ráfordítás független a holdingnak a lététől
vagy nem lététől. Tehát itt azt kell megtalálnunk, hogy melyek azok a
források, amelyekből ezt tudnánk működtetni. Ma látjuk, hogy elsősorban
uniós forrásokról beszélhetünk. Tehát egészében a holding egy szűk
szelete a közlekedésnek, tehát a személyközlekedést foglalja magába. De
egészében a közlekedési ágazatnak a finanszírozását is át kell
gondolnunk, hogy miért van az, hogy a vasúton gyakorlatilag a közlekedő
szerelvények megfizetik a pályafenntartási költségeket is, ugyanez a
közutakon nem valósul meg. Tehát a közúton közlekedők...
Szabó Anett: – Most mi a cél: hogy a MÁV se, vagy a vasút se fizesse, vagy hogy a közúton is megfizessék?
Völner
Pál: – Miután alulfinanszírozott a rendszer, elsősorban uniós
irányelveknek is megfelelően, például teherautók vonatkozásában
szeretnénk a használatarányos útdíjat bevezetni. Ez lehet az egyik olyan
forrása a közlekedési ágazatnak, amiből a fenntartási költségeket
elsősorban már nem a büdzséből fogjuk majd elnyerni, hanem maga az
ágazat termeli ki, s akkor elméletileg a költségvetésnek is szabadulnak
fel olyan forrásai, ami ezeket az elmaradásokat pótolni tudja.
Szabó Anett: – Hogy ha már a spórolásnál tartunk, milyen területen terveznek elvonásokat?
Völner
Pál: – Én azt hiszem, hogy minden ilyen összevonás, racionalizálás
arról szól, hogy adott esetben a vezetési szinteknek a szűkítése, ha
arra gondolunk, hogy 24 Volán-vállalat van 24 igazgatóval, adott esetben
felügyelő bizottsága...
Szabó Anett: – Tehát a személyi állomány csökken ezek szerint.
Völner
Pál: – A személyi állomány olyan értelemben, hogy a végeken, tehát a
buszjáratok száma ha nem csökken, a buszvezetők számát nem lehet
csökkenteni, a kiszolgáló személyzet számát nem, tehát elsősorban ott,
ahol íróasztalokról beszéltünk, én ott szeretném, hogyha elérnék az
átalakítások a szervezeteket.
Szabó Anett: – Na, de most egy gyors
fejszámolást kérek Öntől: ez hány álláshelybe kerül majd ezek szerint a
jövőben? Ez már a holdingon belül, gondolom.
Völner Pál: – Ez már a
holdingon belül, és azért is jó a holding, mert akkor nem egy
minisztériumi íróasztalon születik meg egy szám, hanem gyakorlatilag a
gazdálkodás szükségleteit felmérve egy vállalatvezetés teszi le azokat a
számokat, amelyek aztán verifikálhatók.
Szabó Anett: – Szóval milyen szintű leépítést terveznek?
Völner Pál: – A minisztérium részéről?
Szabó
Anett: – Nem a minisztériumban, a holding létrejötte után. Ön azt
mondta az imént, hogy természetesen nem a végeken kezdik, mert a
buszvezetőkre szükség lesz, hogyha a járatszámok maradnak, hanem az
íróasztaloknál. Hány íróasztallal lesz kevesebb?
Völner Pál: –
Említettem, ki kell alakítani a szervezetet, és a szervezet vezetőinek
kell letenniük ezt a javaslatot, hogy mit tudnak ebben a rendszerben
megtakarítani.
Szabó Anett: – Államtitkár úr, mi lesz a
szárnyvonalakkal? Úgy hallottuk, hogy a párhuzamosítást szeretnék
megszüntetni. Éppen ennek jegyében zártak be ugye korábban az előző
kormány idején szárnyvonalakat. Abból néhány újraindult néhány hónappal
ezelőtt. Most ugyanennek a jegyében újraindítják, vagy ismét
átgondolják, hogy szükség van-e rá?
Völner Pál: – Én azt hiszem, hogy
eddig 11 szárnyvonalon indítottuk be a közlekedést, itt nem voltak
párhuzamosságok, tehát olyan helyeken indítottuk el, ahol jobb
szolgáltatást tudtunk nyújtani, vagy éppen hiányosságokat tudtunk
lefedni ezzel az újraindítással. És a szárnyvonalaknak a jövője, ahogy
akkor is említettem, nemcsak pénzügyi kérdés, hanem az is, hogy az egyéb
társadalmi hasznait is mérlegelni kell. Hogy még egy dologra utaljak
ebben a kérdéskörben: ma, Magyarországon a vasúti törzshálózaton
keletkezik a kiadásoknak a 90 százaléka, tehát az, hogy a másik 50
százalékon most mit csinálunk ezen a 10 százalékon belül, nem ott vannak
a tartalékok, és nem ott tudjuk.
Szabó Anett: – Hol vannak tartalékok?
Völner
Pál: – Amint említettem, az üzemanyag-felhasználást meg kell nézni,
adott esetben a modernizációval, a biztonsági berendezéseknek a
kiépítésével, milyen... és akkor elérkezhetünk ahhoz a létszámhoz, ami
az eredeti kérdésben merült fel, hogy ott vannak–e olyan tartalékok.
Gondoljunk arra, hogy egy tekerős sorompónak, ami szerencsére már nem
sok van az országban, a létszámszükséglete 24 órára 5,2 fő. Ugyanez
kiváltva egy villamos berendezéssel, az gyakorlatilag egy néhány év
alatt megtérülő beruházás.
Szabó Anett: – Jelenleg ugye, hogy egy kicsit az utazóközönség szempontjából is forintosítsuk ezt a kérdést, illetve ami az elvonásokat illeti, tervezik-e a kedvezményrendszer átalakítását? Ha jól tudom, most 43-féle kedvezmény létezik. Ezek maradnak, vagy hogy alakítják át?
Völner Pál: – Én mindenképpen
szeretném, ha egyszerűsödne a helyzet, és az imént is utaltam rá, azt is
szeretném, hogyha különböző gazdái lennének a különböző
kedvezményeknek. Tehát ne adott esetben a közlekedési vállalatnak
kelljen azzal foglalkoznia, hogy kinek milyen kedvezménye van, milyen
kártyával utazik, hanem utaljunk például arra, hogy aki megveszi a
bérletet, munkába jár, elmegy a munkáltatójához és a munkáltatója a 86
százalékát kifizeti. Adott esetben fizesse ki a 100 százalékát, csak ne
kelljen vele a közlekedési vállalatnak foglalkoznia, ugyanolyan utas
legyen, mint aki egyébként 100 százalékot fizet.
Szabó Anett: –
Tervezik-e például az újragondolását a visszaéléseknek? Gondolok itt
például a családi kedvezményre, tehát amikor gyakorlatilag az autóbuszon
semmivel nem kell igazolni, hogy a mellettünk fölszálló 2-3 gyerek a
családtagunk vagy sem. Megbeszéljük, hogy te leszel a fiam, lányom,
unokám, és akkor veszünk egy családi jegyet.
Völner Pál: – Erre utaltam, hogy...
Szabó Anett: – Mert most erre lehetőség van.
Völner
Pál: – ...amikor felszállnak, vegyék meg a jegyet, és utána menjenek
el, hogyha megvan a gazdája, aki kezeli ezt a kedvezményt, és annál
igazoltassák le, és azzal téríttessék vissza a menetdíjat!
Szabó
Anett: – Innen folytatjuk legközelebb. Számtalan kérdés maradt még. A
válaszokért visszahívjuk. Köszönöm szépen, hogy itt volt.
Völner Pál: – Köszönöm szépen.
Lesz-e nemzeti közlekedési holding?
2011. január 21.
Tavaly a kormány második akciótervében szerepelt a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő közlekedési holding terve. Jövő hónapra készül el a közlekedési ágazat átfogó reformprogramja.
Mi lesz a MÁV és a Volán sorsa? Lesz-e nemzeti közlekedési holding? A HírTV Rájátszás című műsorának vendége, Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár úgy nyilatkozott a Nemzeti Közlekedési Holding az év évére megalakulhat. A kedvezményrendszerről elmondta: az esetleg az árképzés átalakításával is elképzelhető.
(forrás: nepszava.hu, magyarkozlekedes.hu)
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A gyorsvonati pótjegy bevezetése (2013. május 15-től)
Székesfehérvár - Alba Volán: vonalmegszüntetés, tarifaemelés nélkül itt a vég
Javaslatcsomag a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére – járatritkítások helyett
Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött