Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A fővárosi lakosok már több hónapja tanúi lehetnek azoknak, a villamosokon és buszokon elhelyezett plakátok hirdetményeinek, mely a KRESZ új módosításaira hívja fel a figyelmet. Mivel a jelen cikk szerzőjének szívügye a kerékpáros közlekedés preferálása, ezért ez a cikk is a kerékpárosokat érintő legfőbb KRESZ változásokat foglalja össze.
2010.
január 1. napjától lépett életbe az a KRESZ
módosítás, mely
részben a kerékpáros társadalom igényeit is
figyelembe véve,
a kerékpárosok közúti forgalomban történő
közlekedését hivatott
elősegíteni. A jogszabály-módosítások ismerete
nemcsak a kerékpárosok
érdeke, hanem a gépjárművezetőké is, figyelemmel
arra, hogy
a KRESZ mindkét eszközt a közúti közlekedés
egyenrangú résztvevőjének,
járműnek tekinti, és ezt hivatott erősíteni is.
A kerékpárok közlekedésének alapvető színtere - ahol
ilyen
van - továbbra is a kerékpárút, a gyalog és
kerékpárút, melyeken
főszabály szerint a kerékpárral közlekedők
védelmében más
jármű - néhány kivételtől eltekintve - nem is
közlekedhet.
Természetesen a gyalog és kerékpárúton a
kerékpárosnak a gyalogosokra
alapvetően figyelemmel kell lenniük, így
közlekedésük nem
veszélyeztetheti, és nem akadályozhatja a gyalogos
forgalmat.
Olyannyira fontos ez, hogy a kerékpáros közlekedés
maximum
sebessége is korlátozott, így ebben az esetben sem
haladhatja
meg a 20 km/órát, míg mindez az "egyszerű"
kerékpárúton
a 30 km/órára tehető.
További terepe a bringásoknak a kerékpársáv, a
közlekedést
jelzőtáblával lehetővé tevő buszsáv, ezek hiányában a
leállósáv,
valamint az útpadka. A kerékpársávot az úttesten
külön sárga
színű, folyamatosan felfestett (kereszteződésben
szaggatott)
jelzősávval jelölik ki. Jelentősége abban van, hogy
az úttesten
közlekedő gépjárművel, még manőverek végrehajtása
esetében
(például előzés) sem vehető igénybe. Újdonság
azonban az úgynevezett
nyitott kerékpársáv, mely azonban más járművekkel
bizonyos
közlekedési manőverek végrehajtása érdekében igénybe
vehető.
(de ezen folyamatosan haladni más járművel nem szabad)
Izgalmas kérdés a buszsávban történő közlekedés is.
Abban
az esetben, ha buszsávban egyrészről jelzőtáblát
helyeztek
ki, másrészről a buszsáv az út jobb szélén került
kijelölése,
akkor kerékpárral itt lehetséges a közlekedés.
Fontos követelmény
azonban az, hogy a kerékpáros nem lassíthatja a
közlekedésével
a tömegközlekedési eszközök haladását, ezért
megfelelő sebességgel
kell mennie. Abban az esetben, ha a fenti
lehetőségek nem
állnak fenn, akkor végső soron padkán is lehetséges
kerékpározni.
Gyenge pont a fentiek mellett a járdán való
kerékpározás.
Változatlan szabály, hogy járdán alapvetően a 12
évnél fiatalabb
személyek közlekedhetnek, illetve végső soron abban
az esetben
használható, amennyiben az úttest a kerékpáros
közlekedésre
nem alkalmas (12 éven aluli személy felnőtt felügyelete nélkül főútvonal úttestjére nem mehet). Figyelem! Ebben az esetben is
körültekintően,
a gyalogosokat nem veszélyeztetve szabad csak a
járdán közlekedni,
oly módon, hogy a kerékpár sebessége a 10 km/órát
nem haladhatja
meg.
Mi a szabályozása az úton történő kerékpáros
közlekedésnek?
A szigorú jobbra tartási kötelezettség szabálya
enyhült. A
jelenlegi szabályozás ugyanis felmérve az ebből
eredő balesetveszélyes
helyzeteket (álló autóból kiszálló személy az ajtót
kinyitva
komoly sérülést okoz a kerékpárosnak), azt követeli
meg a
kerékpárostól, hogy az úttest jobb széléhez húzódva
közlekedjen,
ezzel lehetővé téve a forgalmi helyzethez való
alkalmazkodás
lehetőségét.
Az új szabályok vonatkozásában azonban
még mindig
nem a jobbra tartási kötelezettség módosítása vert
nagy port.
Ezt a vitát alapvetően az egyirányú utcában való
közlekedést
lehetővé tevő módosítás robbantotta ki. Ennek
értelmében ugyanis,
ha az egyirányú forgalmi út jelzőtábla alatt
kerékpáros kiegészítő
tábla helyezkedik el, akkor a gépjárművezetőnek
számítnia
kell arra, hogy a forgalommal szemben egy
kerékpárossal fog
találkozni.(csak a kiegészítő tábla engedélyez behajtást a kerékpárosnak - néhány meglévő kivételtől eltekintve)
Ha az egyirányú utcában egyébként
kerékpársáv
van, akkor itt kell a kerékpárosnak közlekednie.
Azonban abban
az esetben, ha ez hiányzik, akkor a kerékpáros
haladási iránya
szerinti jobb szélre húzódva haladhat a
menetiránnyal szemben.
Fontos, hogy a gépjárműnek az egyirányú utcába
történő behajtás
előtt elsőbbséget kell adnia a szemből érkező
kerékpáros részére.
Így különösen körültekintően hajtsunk be ezekbe az
utcákba.
A fenti szabályok újak, és az eddig megszokottakhoz
képest
különösnek, és szokatlannak tűnnek. Éppen ezért
fontos a gépjárművezetők
és a kerékpárosok számára is, hogy egyrészről a
módosításokkal
tisztában legyenek, másrészről, hogy óvatos és
felelősségteljes
közlekedéssel egymást ne veszélyeztessék.
Hiszen ne feledjük: a kerékpár is a közúti közlekedés részese!
Dr. Burján Zsuzsanna
Egy kis teszt ;) - nem 2010-es, de hasznos >>>
(forrás: das.hu)
|
|
M Imre 27 perce új videót töltött fel:
M Imre 8 órája új képet töltött fel:
M Imre 8 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 8 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
M Imre írta 4 napja a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Európa egyik legnagyobb nyugdíjalapja Musk miatt...
M Imre írta 4 napja a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Magyar autódizájnerek | 2024.06. 01. Budapesten, a Moholy-...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Egyirányú utca és kerékpáros-forgalom (videó)
Ismétlés a tudás anyja - KRESZ 2010
Közlekedő kisokost kapnak az iskolás gyerekek
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között