Közlekedés: KRESZ újdonságok kerékpárosoknak - még egyszer

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A fővárosi lakosok már több hónapja tanúi lehetnek azoknak, a villamosokon és buszokon elhelyezett plakátok hirdetményeinek, mely a KRESZ új módosításaira hívja fel a figyelmet. Mivel a jelen cikk szerzőjének szívügye a kerékpáros közlekedés preferálása, ezért ez a cikk is a kerékpárosokat érintő legfőbb KRESZ változásokat foglalja össze.


2010. január 1. napjától lépett életbe az a KRESZ módosítás, mely részben a kerékpáros társadalom igényeit is figyelembe véve, a kerékpárosok közúti forgalomban történő közlekedését hivatott elősegíteni. A jogszabály-módosítások ismerete nemcsak a kerékpárosok érdeke, hanem a gépjárművezetőké is, figyelemmel arra, hogy a KRESZ mindkét eszközt a közúti közlekedés egyenrangú résztvevőjének, járműnek tekinti, és ezt hivatott erősíteni is.

A kerékpárok közlekedésének alapvető színtere - ahol ilyen van - továbbra is a kerékpárút, a gyalog és kerékpárút, melyeken főszabály szerint a kerékpárral közlekedők védelmében más jármű - néhány kivételtől eltekintve - nem is közlekedhet. Természetesen a gyalog és kerékpárúton a kerékpárosnak a gyalogosokra alapvetően figyelemmel kell lenniük, így közlekedésük nem veszélyeztetheti, és nem akadályozhatja a gyalogos forgalmat. Olyannyira fontos ez, hogy a kerékpáros közlekedés maximum sebessége is korlátozott, így ebben az esetben sem haladhatja meg a 20 km/órát, míg mindez az "egyszerű" kerékpárúton a 30 km/órára tehető.

További terepe a bringásoknak a kerékpársáv, a közlekedést jelzőtáblával lehetővé tevő buszsáv, ezek hiányában a leállósáv, valamint az útpadka. A kerékpársávot az úttesten külön sárga színű, folyamatosan felfestett (kereszteződésben szaggatott) jelzősávval jelölik ki. Jelentősége abban van, hogy az úttesten közlekedő gépjárművel, még manőverek végrehajtása esetében (például előzés) sem vehető igénybe. Újdonság azonban az úgynevezett nyitott kerékpársáv, mely azonban más járművekkel bizonyos közlekedési manőverek végrehajtása érdekében igénybe vehető. (de ezen folyamatosan haladni más járművel nem szabad)

Izgalmas kérdés a buszsávban történő közlekedés is. Abban az esetben, ha buszsávban egyrészről jelzőtáblát helyeztek ki, másrészről a buszsáv az út jobb szélén került kijelölése, akkor kerékpárral itt lehetséges a közlekedés. Fontos követelmény azonban az, hogy a kerékpáros nem lassíthatja a közlekedésével a tömegközlekedési eszközök haladását, ezért megfelelő sebességgel kell mennie. Abban az esetben, ha a fenti lehetőségek nem állnak fenn, akkor végső soron padkán is lehetséges kerékpározni.

Gyenge pont a fentiek mellett a járdán való kerékpározás. Változatlan szabály, hogy járdán alapvetően a 12 évnél fiatalabb személyek közlekedhetnek, illetve végső soron abban az esetben használható, amennyiben az úttest a kerékpáros közlekedésre nem alkalmas (12 éven aluli személy felnőtt felügyelete nélkül főútvonal úttestjére nem mehet). Figyelem! Ebben az esetben is körültekintően, a gyalogosokat nem veszélyeztetve szabad csak a járdán közlekedni, oly módon, hogy a kerékpár sebessége a 10 km/órát nem haladhatja meg.

Mi a szabályozása az úton történő kerékpáros közlekedésnek? A szigorú jobbra tartási kötelezettség szabálya enyhült. A jelenlegi szabályozás ugyanis felmérve az ebből eredő balesetveszélyes helyzeteket (álló autóból kiszálló személy az ajtót kinyitva komoly sérülést okoz a kerékpárosnak), azt követeli meg a kerékpárostól, hogy az úttest jobb széléhez húzódva közlekedjen, ezzel lehetővé téve a forgalmi helyzethez való alkalmazkodás lehetőségét.


Az új szabályok vonatkozásában azonban még mindig nem a jobbra tartási kötelezettség módosítása vert nagy port. Ezt a vitát alapvetően az egyirányú utcában való közlekedést lehetővé tevő módosítás robbantotta ki. Ennek értelmében ugyanis, ha az egyirányú forgalmi út jelzőtábla alatt kerékpáros kiegészítő tábla helyezkedik el, akkor a gépjárművezetőnek számítnia kell arra, hogy a forgalommal szemben egy kerékpárossal fog találkozni.(csak a kiegészítő tábla engedélyez behajtást a kerékpárosnak - néhány meglévő kivételtől eltekintve)


Ha az egyirányú utcában egyébként kerékpársáv van, akkor itt kell a kerékpárosnak közlekednie. Azonban abban az esetben, ha ez hiányzik, akkor a kerékpáros haladási iránya szerinti jobb szélre húzódva haladhat a menetiránnyal szemben. Fontos, hogy a gépjárműnek az egyirányú utcába történő behajtás előtt elsőbbséget kell adnia a szemből érkező kerékpáros részére. Így különösen körültekintően hajtsunk be ezekbe az utcákba.

A fenti szabályok újak, és az eddig megszokottakhoz képest különösnek, és szokatlannak tűnnek. Éppen ezért fontos a gépjárművezetők és a kerékpárosok számára is, hogy egyrészről a módosításokkal tisztában legyenek, másrészről, hogy óvatos és felelősségteljes közlekedéssel egymást ne veszélyeztessék.


Hiszen ne feledjük: a kerékpár is a közúti közlekedés részese!

Dr. Burján Zsuzsanna


network.hu




Egy kis teszt ;) - nem 2010-es, de hasznos >>>







(forrás: das.hu)

Címkék: 2010 kerékpáros kerékpárosok közúti forgalomban történő közlekedése kresz módosítás szabályok

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 7 órája a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 1 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 1 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 1 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 1 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 2 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu