Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A kollektív szerződés a
munkavállalók egyik legkomolyabb érdekérvényesítő eszköze, a munkajogi
előírásokon és a konkrét munkaszerződésen túlmenő jogokat is
garantálhat a dolgozóknak. A végkielégítésről, a prémiumról, felmondási
időről vagy a béren kívüli juttatásokról ebben lehet a törvénynél
kedvezőbb feltételekkel megállapodni. Egy olyan időszakban, amikor minden hazai hírösszeállításban
első helyen a közlekedési helyzettel kapcsolatos információk
szerepelnek, az emberek figyelme is erőteljesebben irányul a
közlekedésben dolgozók fizetési viszonyaira és átlagjövedelmeire. Ezért
is különösen érdekes a Workania állásportál által működtetett Merces
fizetési felmérés kutatóinak a legutóbbi összehasonlító elemzése,
melyben szakmák szerint, régiós bontásban és korcsoportok szerint is
megvizsgálták a buszvezetők átlagfizetéseit, sőt összevetették a
szlovákiai és cseh kollégáik bérszínvonalával is. Folytatódik a sztrájk és a tárgyalások
A buszsofőrök országos 168.400 Ft bruttó átlagfizetése
valóban lényegesen alacsonyabb Magyarországon: Szlovákiában ez az átlag
187.900 Ft, Csehországban pedig meghaladja a 207.000 forintot.
Hazánkban
még mindig jobban megéri mozdonyt vezetni, mint autóbuszt. Az eltérés a
két szakma átlagfizetései között valóban jelentős: a Magyarországon
dolgozó mozdonyvezetők havi átlagjövedelme eléri a 272.700 forintot,
azaz egy átlagos mozdonyvezető több mint százezer forinttal keres
többet havonta, mint egy a jelenleg sztrájkoló buszsofőr.
Érdekes
megállapítása a kutatásnak az is, hogy a mozdonyvezetők szinte pontosan
ugyanannyit keresnek Csehországban (272.300), mint Magyarországon.
Ugyanakkor a hazai vasúti dolgozók lényegesen jobb fizetési
körülményeket tudtak elérni, mint szlovákiai kollégáik, ahol a havi
átlag jövedelem az ottani mozdonyvezetők esetében mindössze 193.300
forint.
Kamionsofőrként is lényegesen jobban lehet keresni hazánkban, mint buszvezetőként:
a 198.300 forintos országos fizetési átlag valóban csábító lehet a
jelenlegi bérharcokat folytató BKV dolgozók számára. Az azonban
elgondolkodtató, hogy a fővárosban és Pest megyében az autóbuszokat
vezetők mennyivel többet kapnak kézhez, mint a többi megyében dolgozó
kollégáik. A 194.500 forintos fővárosi és a 196.900-as pest megyei
bruttófizetés jelentősen meghaladja az országos átlagot.
A
Merces kutatói szerint 2010 elején a legalacsonyabb buszvezetői bruttó
átlagfizetés Nógrád megyében van (mindössze 130.300 Ft), de lenne okuk
az elégedetlenségre a Hajdú-Bihar megyei buszvezetőknek is (135.000 Ft).
Forrás: Merces
A
Merces munkatársai megállapították, hogy a kevesebb, mint egy év
rutinnal rendelkezők bruttó átlagfizetése a 143.000 Ft körüli sávban
mozog, míg a legalább 3 év szakmai tapasztalatot a hazai úttalan utakon
171.700 forinttal díjazzák.
Aki
legalább tíz éve kitartott az autóbusz vezetése mellett, annak az
átlagos fizetése havonta 176.400, ami alig-alig haladja meg a hazai
országos szakmai átlagot.
A béren felüli juttatások
területein az autóbusz-vezetők 35%-a nyugdíjbiztosítási hozzájárulásra,
28%-uk a munkába járás költségének megtérítésére, 23%-uk pedig
foglalkozás-egészségügyi ellátásra számíthat. A mozdonyvezetők körében
a leggyakoribb juttatás az ingyenes italellátás a munkahelyen (45%).
A
Merces kutatásából az is kiderült, hogy a magyarországi buszvezetők
2008 és 2009 első negyedévében számíthattak a legalacsonyabb
átlagfizetésre, átlagosan 159 ezer forintra. Az elmúlt év végén ez a
szám 171 ezer forint volt.
2010. január 14. |
Folytatódik a BKV-sztrájk, mert a csütörtöki
egyeztetésen sem sikerült megállapodnia a munkabeszüntetésben részt
vevő 14 szakszervezetnek és a vállalat menedzsmentjének a kollektív
szerződésről.
Nincs megállapodás
A
csütörtök déli egyeztetésen sem született megállapodás a BKV
menedzsmentje és a sztrájkot kezdeményező 14 szakszervezet vezetősége
között a kollektív szerződésről, a sztrájk folytatódik - közölte Nemes
Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a megbeszélés után újságírókkal,
Budapesten.
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs
igazgatója azt mondta: a cég jövője érdekében ők arra kérik a jelenleg
nem sztrájkolókat, hogy ne csatlakozzanak a munkabeszüntetéshez.
A tárgyalások délután 6 órakor folytatódnak.
BKV-sztrájk: hogyan juthatsz ma haza a munkahelyedről?
Egyre több a konfliktus
Egyre
több a konfliktus a sztrájkoló és a nem sztrájkoló BKV-s alkalmazottak
között - értesült szakszervezeti forrásokból csütörtökön az MTI.
Nemes
Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek elmondta: azok a
dolgozók, akik kiállnak a saját és más, nem sztrájkoló kollégáik
érdekeiért is, joggal vannak felháborodva, hogy vannak, akik felveszik
a munkát. Az, hogy az érdekképviseletek nem egységesen képviselik az
álláspontokat, azoknak a szakszervezeti vezetőknek a felelőssége, akik
nem csatlakoztak a munkabeszüntetéshez - tette hozzá.
A
szóvivő ezzel Gulyás Attilának, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók
Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) elnökének kijelentésére reagált. A
nem sztrájkoló szakszervezeteket képviselő vezető az MTI-nek elmondta,
hogy a villamos- és a HÉV-vezetők dolga a legnehezebb a sztrájk alatt,
mert ők kapják a legtöbb "beszólást" az utasoktól, és ugyanakkor
sztrájkoló kollégáiktól is, akik szidalmazásokkal, rábeszélésekkel
próbálják munkabeszüntetésre bírni a őket. Gyakran heves viták
alakulnak ki a két tábor között - tette hozzá Gulyás Attila.
Folytatódik a sztrájk
Az
érdekképviseletek folytatják a kedden megkezdett határozatlan idejű
sztrájkot - közölte a sztrájkbizottság szóvivője a tárgyalás után
Budapesten az MTI tudósítása szerint. Nemes Gábor azt mondta, a BKV nem
állt elő új ajánlattal, a szakszervezetek pedig továbbra is kitartanak
eddigi álláspontjuk mellett.
Szólt arról is, hogy a cégnek a
munkabeszüntetés ugyan napi 40 millió forint jegyárbevétel-kiesést
jelent, ezt azonban ellensúlyozza a 90 millió forintos megtakarítás,
ami a sztrájkolóknak ki nem fizetett munkabérből és annak járulékos
költségeiből, illetve a megtakarított benzin-és karbantartási
költségből tevődik össze.
Mivel lehet ma közlekedni?
Negyvenhárom
busz-, illetve négy villamosvonalon közlekedteti járatait csütörtök
reggel a BKV, a határozatlan idejű sztrájk harmadik napján.
Üzemkezdet
óta - amikor 31 busz- és 4 villamosvonalon indultak el a járatok -
további 11 vonalon közlekednek járatok: a legtöbb busz teljes útvonalán
jár, de ritkábban, mint egy normál hétköznapon.
A
villamosközlekedésben továbbra is jelentős fennakadások vannak, reggel
8 óráig összesen négy járat (1-es, 6-os, 50A, 52A) indult el, ezek
közül is csak a 6-os jár teljes útvonalon, és a szerelvények ritkábban
követik egymást a szokásosnál.
A metrók és a trolibuszok üzemkezdetkor menetrend szerint elindultak, és azóta is fennakadások nélkül közlekednek.
Helyreáll a vasúti forgalom
Csütörtök
hajnalban kezdődött a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ)
szolidaritási sztrájkja. A munkabeszüntetést néhány óra múlva
befejeződött; a sztrájk alatt néhány kivételtől eltekintve a
szerelvények menetrend szerint jártak.
A Mávinform
tájékoztatása szerint a Budapest-Esztergom és a Budapest-Vácrátót-Vác
vonalon van még némi késés, a Miskolc-Budapest vonalon kora délutánra
várható a menetrend szerinti forgalom helyreállítása.
2010. január 13. |
Negyvenhárom busz- és öt villamosvonalon
közlekedtek a BKV járatai szerda délután, a határozatlan idejű sztrájk
második napján. A vasutasok is csatlakoznak a BKV-s munkavállalókhoz és
négyórás sztrájkot hirdettek csütörtök hajnali 4 órától - írja az MTI. BKV-pótló indult a Facebookon
Gaskó
István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke
sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy szolidaritást vállalnak a
BKV-nál sztrájkoló munkavállalókkal, ezért csütörtök hajnali 4 órától
reggel 8 óráig országos szolidaritási sztrájkot hirdettek.
A
sztrájkot ugyan az egész hálózatra meghirdették, de a gyakorlati
végrehajtást a budapesti "fejpályaudvarokra" koncentrálják, mivel azok
vannak kapcsolatban a BKV-hálózattal.
A BKV tájékoztatása
szerint szerda délután 43 vonalon volt buszközlekedés, e járatok
jelentős részén az alvállalkozók üzemeltetnek buszokat. A buszok közül
a legtöbb teljes útvonalon, de jóval ritkábban jár, mint általában
hétköznapokon. Közlekedik egyebek mellett a 20E, a 30, az 58, a 95, a
128, a 178A, a 200E, a 240 és a 272 jelzésű busz. Módosított útvonalon,
de szintén jár a 8, a 66A, a 98, a 114, a 151A, a 173, a 180, a 212, a
256, a 950A és 990A jelzésű busz.
Új buszjáratot is
indítottak 97-es jelzéssel, amely Rákoskeresztúr városközpontból indul
és - a Pesti út, a Sáránd utca, a Rákoskert sugárút, a Zrínyi utca, a
Csabagyöngye utca, a Lemberg utca, a Péceli út és a Csabai út
érintésével - oda is érkezik vissza.
Jelentős
fennakadások vannak a villamosok közlekedésében, szerda délután öt
vonalon közlekednek a szerelvények. Csak az 1-es, a 2-es, a 6-os, a
41-es és a 47A jelű villamosok szállítanak utasokat. A korábban
közlekedő 52-es vonalon nem sokkal fél kettő után leállt a közlekedés.
A
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen a közlekedési sztrájk
miatt a vizsgákon meg nem jelent hallgatók hiányzását igazolt
távollétnek tekintik. Az intézmény pr-irodája az MTI megkeresésére
közölte: a Műegyetemen azt kérték a tanszékektől, hogy ezeknek a
hallgatóknak a vizsgaidőszak hátralévő részében hirdessenek meg extra
vizsgaalkalmat, ha már nem volna vizsgázásra lehetőségük, illetve akkor
is, ha az eredetileg meghirdetett további vizsgaalkalmak ütközés miatt
e hallgatóknak nem felelnek meg - mondták.
A Fidesz
szerint, ha a szocialisták nem lopták volna el a pénzt a közösségi
közlekedést nyújtó cégekből, akkor lenne anyagi forrás tisztességes
fizetésekre, tisztességes utazási körülményekre, és nem lenne sztrájk.
Ezért
a Fidesz arra szólítja fel a szocialistákat, hogy adják vissza az
"ellopott milliárdokat" a BKV-nak, a MÁV-nak és a Malévnak - mondta
Cser-Palkovics András, az ellenzéki párt helyettes szóvivője szerdai
budapesti sajtótájékoztatóján. A közszolgáltatásoknak működniük kell,
azonban ezt a mostani kormány képtelen garantálni, mert "ellopta
ezekből a cégekből a pénzt" - tette hozzá a fideszes politikus.
Nemes
Gábor, a BKV-s sztrájkbizottság szóvivője a szerda délelőtti
egyeztetést követően jelentette be, hogy nem született megállapodás a
BKV menedzsmentje és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről,
ezért a szakszervezetek folytatják a kedden kezdődött, határozatlan
idejű sztrájkot. Közölte: a BKV ezúttal sem adott be új ajánlatot, a
sztrájkbizottság pedig továbbra is ragaszkodik a saját álláspontjához.
A tárgyalások csütörtök délelőtt folytatódnak.
2010.01.13.
Hetekig is eltarthat a BKV-sztrájk
A
BKV-nál működő 25 szakszervezet közül 14 sztrájkol. Ezek közül a
legtöbb buszos érdekképviselet, de szinte minden ágazatból csatlakozott
a munkabeszüntetéshez legalább egy szakszervezet. Ezek között van
reprezentatív és kisebb érdekképviselet is, a sztrájkoló
szakszervezetek az összes dolgozó mintegy felét képviselik. A BKV-nál
mintegy 12 ezren dolgoznak, az érintett 14 szakszervezetnek 5700 tagja
van.
2010. január 14. |
|
Néhány fiatal BKV-pótló néven új
"szolgáltatást" indított a Facebook közösségi oldalon, ahol az autósok
jelezhetik, ha stopposokat vesznek fel, a gyalogosok pedig azt
közölhetik, hogy merre tartanak. Az oldalhoz egy nap alatt több mint
1.800 tag csatlakozott. "Csütörtökön felvirrad a BKV-sztrájk harmadik napja, harmadik
napja fogunk fagyoskodni a megállókban, állni a dugóban, gyalogolni
órákig a szmogban. (...) Ez egy jó alkalom arra, hogy megmutassa
Budapest, mennyire képes segíteni önmagán, mennyire vagyunk képesek egy
kicsit rendesek lenni egymással. Csütörtökön vegyél fel az autódba
gyalogosokat, és stoppolj bátran, ha buszra várnál!"
Az
alapszabály az autósok részére, hogy a letölthető A4-es méretű
formanyomtatványra írják rá, hogy melyik városrészbe mennek, majd ezt
tegyék ki a szélvédő jobb alsó sarkába. Az autósok nem kérhetnek pénzt
a fuvarért.
A gyalogosok számára az a szabály, hogy csak azt az
autót lehet leinteni, amelyik a gyalogos célállomása felé tart. A
találkozási pontok a buszmegállók.
A formanyomtatványokon az "Elvihetlek? Ide megyek:", illetve az "Elvinnél? Ide megyek:" felirat olvasható.
Az
oldalon a tagok bejegyzésekben is értesítik egymást arról, hogy merre
tartanak, illetve hova szeretnének eljutni. A nyomtatványokat a bkvpotlo.blog.hu oldalról is le lehet tölteni.
Interaktív viszonylattábla-szerkesztő szoftverprogram :)
Csütörtökön a vasúttal együtt folytatódik a sztrájk
2010. január 13. |
Továbbra sincs megállapodás a BKV menedzsmentje
és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről, a feleknek a
szerda délelőtti tárgyaláson sem sikerült megegyezniük. Továbbá
bejelentette a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete is, hogy holnap
reggel 4-8-ig országos sztrájkot tartanak. Nem kárpótolja a BKV a hoppon maradt utasokat
13:37
A
VDSZSZ január 14-én hajnali 4 óra és reggel 8 óra között országos
szolidaritási vasutassztrájkot tart a BKV dolgozók munkabeszüntetéséhez
kapcsolódva - közölte a VDSZSZ szerdán. Gaskó István szerint a
szolidaritási sztrájk Budapestet és az elővárosi forgalmat érinti, de
nem kizárt, hogy az akcióhoz az ország más részén is csatlakoznak.
11:35
A
szakszervezetek folytatják a kedden megkezdett, határozatlan idejű
sztrájkot - közölte Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az
egyeztetéseket követően újságírókkal Budapesten. Hozzátette: a BKV
ezúttal sem adott be új ajánlatot, a sztrájkbizottság pedig továbbra is
ragaszkodik a saját álláspontjához - tudósít az MTI.
A tárgyalások csütörtök délelőtt folytatódnak.
Nemes
Gábor a tárgyalásokról elmondta: a BKV vezetése bemutatta nekik a
kormánnyal kötött szándéknyilatkozatot, amelyben nem találtak utalást
arra, hogy a munkavállalók szociális juttatásaiból, a bérből el kellene
vonni és így garantálják a BKV finanszírozhatóságát.
Hangsúlyozta:
a cég arra hivatkozik, hogy 13 százalékos nettó keresetnövekedése lehet
a munkavállalóknak. Ennek a részletes kimutatását kérik, mert szerintük
nem növekedik ennyire a dolgozók bére.
Mint mondta, az nem
megoldás a számukra, hogy ha szabályváltozások miatt többletjövedelem
keletkezik, akkor azt a szociális juttatásokon keresztül elvonják.
Emiatt a szakszervezetek ragaszkodnak azokhoz a juttatásokhoz,
amelyeket "évek alatt kiharcoltak maguknak" - tette hozzá a szóvivő.
Nemes
Gábor közlése szerint a sztrájk nyugodtan zajlik, 100 százalékos annak
támogatottsága. Egyelőre nem vetődött fel, hogy felfüggesszék a
sztrájkot, mert úgy látják: sikeres a munkabeszüntetés. Hozzátette:
folyamatosan vizsgálják, hogy a sztrájknak milyen hatásai vannak.
Úgy
vélte, hogy engedékenyebb nem lett a sztrájk miatt a BKV menedzsmentje.
A sztrájknak kell, hogy hatása legyen, kell, hogy a cégvezetés lássa az
elhatározottságot a munkavállalók részéről - hangsúlyozta.
Nemes
Gábor kitért arra: az utasok értik, hogy miért sztrájkolnak a
munkavállalók, s arra kérik őket, hogy legyenek türelemmel.
Bolla
Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese a tárgyalásokat
követően azt mondta: akkor lehet a tárgyalásokon elmozdulás, ha a
szakszervezetek elfogadják a BKV ajánlatát, szerintük ezen az
érdekképviseletek gondolkoznak.
Nemes Gábor szerda reggel az MTI-nek azt mondta: véleménye szerint a BKV menedzsmentjének kell új ajánlatot tennie.
|
Nem fog kártérítést fizetni az érvényes
bérlettel rendelkező utasoknak a sztrájk miatti kellemetlenségekért a
BKV Zrt. - írja a Népszabadság a közlekedési vállalat megbízott jogi
igazgatójára hivatkozva. (forrás: penzcentrum.hu)
Előre nem látható és elháríthatatlan körülményként (vis
maior) értékeli a BKV vezetése a dolgozók sztrájkját, ezért nem tervezi
a kártérítés fizetését. A vállalaton kívüli jogi szakértők azonban
állítják, hogy vis maiornak csupán a társaság működési körén kívül eső
okokat lehet tekinteni, a sztrájkra az előbbi kitétel pedig nem igaz.
A
külső szakemberek meglátása szerint tehát a járatkimaradások miatt az
érvényes bérlettel rendelkező utasok akár perelhetnek is, mivel
közlekedési vállalat nem teljesítette a bérlet megvásárlásával
létrejött szerződéses jogviszonyból eredő kötelezettséget - írja a lap.
A
cikk hozzáteszi, hogy az utasnak mindent meg kell tennie a
veszteségeinek minimalizálása érdekében, és előre kell számolnia a
bejelentett sztrájk hatásaival. Az pedig, hogy ez valóban így történt-e
a bíróság mérlegelésén múlik, ezért egy esetleges per kimenetele
bizonytalan.
|
|
M Imre írta 2 órája a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Elvesznek egy kedvezményt a 25 év feletti frissjogsisoktól | ...
M Imre írta 2 órája a(z) Teslát mindenkinek - a koncepció blogbejegyzéshez:
Olyan üzemanyag jön a magyar sztrádákra, mint soha Az...
M Imre 3 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Miközben a Fővárosi Közgyűlés Budapest szuverenitásáról, a ...
M Imre írta 12 órája a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
A miniszterelnök ágaskodó ambícióiról, azaz a mini-maxi ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: MOTORKIÁLLíTÁS 2025 – MÁRKÁK HÉTVÉGÉJE | 2025 02.28.-03.02., Millenáris, Budapest 2025.02.28.
M Imre írta 2 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Rákosdubaj: megérkezett a fővároshoz az állami felhívás...
M Imre írta 3 napja a(z) Dubai luxus buszmegálló és pár többi blogbejegyzéshez:
Elveszítette a fonalat a Mini- Dubaj ügyben? Most mindent ...
M Imre írta 3 napja a(z) Esélyteremtő Budapest: fejlesztéseinkkel javítjuk a fogyatékossággal élő emberek életminőségét blogbejegyzéshez:
Van-e bármi értelme a metrókra szerelt ajtónyitó gomboknak? | ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kínai buszgyár épülhet Komáromban - vagy mégsem? (frissítve)
Tabajdi: Éljünk a Duna adta lehetőségekkel! Egyensúlyt kell találnunk a környezetvédelmi, a gazdasági és a közlekedési szempontok között
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
'A hülye utasok meg ottmaradtak a megállóban' - kilépett a gyalázkodó, videózó BKV-sofőr