Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A buszpályaudvarhoz legyen szíves!
Évtizedek óta rosszízű legendák keringenek a pesti taxisokról. Mindannyian hallottunk már olyan panaszokat, hogy indokolatlanul hosszú útvonalakon sétakocsikáztatják a gyanútlan utasokat, trükköznek a taxióra különböző üzemmódjai között, gyakori a „lehúzás” stb. Tesztünk mindenesetre markáns különbségeket mutat a taxitársaságok között – s korántsem csupán hivatalos viteldíjukban…
A taxiszolgáltatás egyes elemei hatóságilag rögzített árasak. Jelenleg (2010. elején) az alapdíj – tehát az az összeg, amit a taxióra induláskor mutat – minden társaságnál és egyéni szolgáltatónál 300 Ft. Ettől nincs eltérés sem lefelé, sem felfelé, még abban sem, hogy utcán intjük-e le az autót, vagy telefonon, interneten rendeljük, van-e szerződésünk vagy nincs. Annyi „játék” mégiscsak van ebben a tarifaelemben, hogy némely szolgáltatónál taxirendeléskor előre meghatározott idő (5 vagy 10 perc) után akkor is elindul a kilométerdíj, ha az utas még nem szállt be.
Hogyan pörög a taxióra?
Fix áras tarifaelem utcai leintésnél a nappali viteldíj is (240
Ft/km), illetve a várakozási díj (60 Ft/perc). Telefonos rendelésnél e
két elem a fenti értékekben maximált, de lefelé szabadáras.
Ám itt
torpanjunk meg egy kis magyarázat kedvéért! Közkeletű tévedés, hogy a
várakozási díj arra az esetre vonatkozik, ha az utas menet közben
megállíttatja a taxit, miatta várni kell valakire/valamire, esetleg
kiszáll egy időre. Nem, egyáltalán nem, és ebben az a legszomorúbb,
hogy a valóságot nem tudhatjuk meg sem az autóban elhelyezett
tájékoztatókból, sem a társaságok honlapjáról. A tájékoztatás tehát
hiányos, mégpedig a fogyasztók terhére.
Tisztázzuk hát! A
„várakozási díj” nevű tarifaelem minden esetben elindul a taxiórában,
amikor a jármű sebessége kb. 13 km/h alá csökken. Ha például a piros
lámpánál éppen 1 percet áll az autó, akkor az 1 percnyi várakozási
díjat jelent. De ha dugóban, 10 km/h sebességgel araszol a kocsi 5
percet, akkor egyszerre fut a viteldíj (ez esetben 0,83 km) és a
várakozási díj (5 perc) tarifája! Tehát szó sincs arról, hogy azonos
napszakban két, teljesen azonos útvonalú és tarifafeltételű fuvar
szükségképpen ugyanannyiba kerülne!
Mit és hogyan teszteltünk?
A Kosár magazin taxitesztjének megtervezésekor először is meghatároztuk a tesztelés feltételeit. Fontosnak tűnt, hogy a különböző fuvarok alapfeltételei lehetőleg minél jobban hasonlítsanak egymásra. Igyekeztünk lehetőleg azonos napszakban rendelni, hogy a forgalom nagysága is hasonlítson egymásra. (Ebbe a feltételrendszerbe az élet kissé beleszólt, erről kicsit később szólunk...)
Az értékelendő szolgáltatási elemek a következők voltak:
Az alapfeltétel tehát ez volt: munkanapokon 16 óra körül telefonon taxit rendelünk a Kosár magazin szerkesztősége elé, a Logodi utca–Mikó utca sarkára, azonnali (minél rövidebb határidejű) kiállásra. A tesztelő saját nevén mutatkozik be (tehát nem derül ki a tesztelés ténye). Az úti cél minden esetben a Népliget buszpályaudvar, az Üllői út–Könyves Kálmán körút kereszteződésében. Útvonaltervező program alapján előre megállapítottuk a lehető legrövidebb útvonalat (6,5 km), amely azonban adott esetben nem feltétlenül a leggyorsabb vagy akár legolcsóbb megoldás. Például rögtön az induláskor a Mikó u.–Attila út–Krisztina krt. a legrövidebb, de ez szinte mindig torlódásba visz az Alagút utcánál. A Palota út–Dózsa Gy. Tér–Krisztina krt. útvonal 150-200 m-rel hosszabb, de szinte mindig lehet vele spórolni 3-5 percet. Vagy az érkezésnél: az Üllői út felől nem lehet jól megközelíteni a buszpályaudvart, tehát – ha nincs az embernél nagy csomag – jobb kiszállni az FTC-stadion sarkánál, és az aluljárón át gyalog bemenni.
Ezeket tehát a teszt tárgyává tettük:
Azt vettük tehát természetesnek, ha egy taxisofőr úgy gondolja: utasa számára a minél korábbi érkezés a legfontosabb.
Az események közbeszólnak
Már több napja teszteltük a taxitársaságok és sofőrjeik munkáját,
amikor január 12-én, kedden elkezdődött a többnapos BKV-sztrájk. Ez az
esemény jelentősen hatott a taxisok tevékenységére. Ilyenkor lényegesen
megváltozik az utcai forgalom napi eloszlása, és bizonyos időszakokban
jelentősen megnő a taxirendelések száma. Tesztelő csapatunk úgy
döntött, hogy – ha már így alakult – ezeket a hatásokat is
megfigyeljük, tehát közbeiktattunk egy-egy napközbeni, illetve
fordított irányú fuvart is. A megváltozott feltételekre vonatkozó
megállapítások a következők:
1. A közvetlen reggeli csúcsidőszakon
kívül a taxitársaságok jól alkalmazkodtak: gyakorlatilag ugyanazokat a
kiállási időket és menetidőket tudták hozni, mint a sztrájkmentes előző
napokon.
2. Csütörtökön, a sztrájk harmadik napján, reggel 9 óra
előtt egyik, addig még nem tesztelt taxitársaság sem volt felvevőképes
(nemhogy a fuvart nem vették fel, de még a telefont sem…).
Általános megállapítások
Bár – amint az teszttáblázatunkból is kitűnik – jócskán voltak
különbségek az egyes társaságok, autók és sofőrök között, akad azért
néhány olyan megállapítás – pozitív és negatív értelmű egyaránt,
amelyik csaknem általános érvényű.
Ami pozitív: egyetlen esetben sem
kellett többet várni a taxira, mint amiről a diszpécser ígérete szólt.
A legtöbb esetben 10 perces terminust mondtak, de előfordult, hogy 3-4
perc múltán már meg is érkezett a kocsi. Tudható, hogy a társaságok a
sofőrjeiknél nagyon kritikusan értékelik a kiállást: többen említették,
hogy egy kicsit óvatosabban „nyomnak”, inkább 10 percre, mint 5-re, ha
3-4 percre saccolják az érkezést.
Ami negatív: sokkal kevesebb
taxiban fizethetünk kártyával, mint vártuk volna. Ráadásul a menet
közben feltett, ez irányú kérdésre többnyire azt válaszolják a sofőrök,
hogy ezt előre kellett volna jelezni a diszpécsernél. Akadt olyan taxi
is, amelyben volt kártyaolvasó, de a sofőr kérte, hogy lehetőleg ne úgy
fizessünk. Ez még akkor is furcsa, ha tudjuk a sofőrök nehezebben
jutnak hozzá a kártyáról leemelt összeghez: egyrészt igen közel a
határidő, amikor egyenesen kötelező lesz a kártyás fizetés
lehetőségének a biztosítása; másrészt a készpénz mellőzése elvileg a
sofőrök biztonsága szempontjából is fontos lenne.
Fehér, fekete és kockás bárányok
Tudjuk
persze, hogy egyetlen sofőr és taxi, egyetlen fuvar alapján nem lehet
abszolút igazságosan ítélkezni egy taxivállalat teljes munkája felett.
Azonban a megállapítások jó része nyilvánvalóan függ a vállalkozás
önmagával szembeni igényességétől is: hogyan választják ki
munkatársaikat; milyen a kocsik felszereltsége, az utastájékoztatás;
miként szervezik a fuvarokat.
Tesztünk nyertese – a fentiek
előrebocsátásával – a Főtaxi lett. Bár tarifarendszere miatt
hendikeppel indult, a magasan legjobb sofőrteljesítmény és az autó
adottságai együttesen hozták meg a győzelmet a kockásoknak. Mögötte két
kisebb cég kapott helyet a képzeletbeli dobogón: a Max Taxi és a
Minimobil Taxi. E két cégnek sikerült cáfolni azt a (nagyobb cégek
által hangoztatott) gyanút, hogy aki 200 Ft/km alatt megy, az valahogy
máshogy veri át az utasait. Ők relatíve olcsón dolgoznak, mégis hamar
odaérnek: a legtöbb utasnak (talán egy kis udvariasság mellett) ez a
lényeg.
Igazán elégedetlenek két szolgáltatóval voltunk, ők végeztek az utolsó helyeken.
A Taxi Plus sofőrje az előzetes megbeszéléstől eltérő útvonalat
választott (a Szabadság-hidat az Erzsébet-híd helyett), ezzel sikerült
messze a legtöbb menetkilométert és menetidőt produkálnia. Mivel
jelenleg az ő tarifájuk a legkedvezőbb, élnünk kell a gyanúval, hogy a
sofőr látszólagos gyámoltalansága mögött valóban megbúvik a már
említett sétakocsikáztatás szándéka.
A Zóna Taxi sofőrje pedig –
erre nem lehet enyhébb kifejezést használni – átvert minket. Előre kell
bocsájtani, hogy a reptéri transzferre szakosodott társaság
diszpécserét eleve azzal a kérdéssel hívtuk fel, hogy vállalnak-e
egyáltalán városon belüli fuvart. Határozott igenlő válaszára és
tarifaközlésére (amely egyébként a kocsiban nincs látható helyen
kitéve) rendeltük meg a taxit. A standard, 6,5 km-es úton jártunk, 14
perces menetidővel. Megálláskor olyan végösszeget közölt (2500 Ft),
amely az adott tarifarendszerből ki sem jöhetett. Ha ugyanis végig a
korábban említett, várakozási díjjal emelt fuvardíjjal járunk is, a
számla összege legfeljebb 2650 Ft körül lenne. Ekkor azonban az adott
sebességgel legfeljebb 3 km-re juthattunk volna! Mint a többi társaság
fuvardíjaiból is kiderült, ez a fuvar sehogy sem lehetett volna több
2200 forintnál. Kérdésünkre azt mondta a sofőr, hogy pontosan nem tudja
megmondani, de legalább(!) 10 kilométert mentünk – ám ez vaskos
füllentés volt, mint tudjuk.
Hacsek Tamás - kosarmagazin.hu
|
|
M Imre írta 14 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 15 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 18 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A budapesti taxiközlekedés rendelet-tervezete (VEKE - BKK)
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
A jegyellenőrzés mellett a taxik és a teherautók ellenőrzésében is közreműködik a Közterület-felügyelet
NAV - Uber-sofőr vagyok, hogyan adózzak?