Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A vezetői engedély megszerzéséhez elavult tananyagot is magolni kell, vezetni viszont az sem tud rendesen, aki nem bukik meg a vizsgán. Közben az oktatók egy része csal. Ősztől lassan változni kezd a helyzet: az oktatók és a jogosítványra várók képzését is átalakítanák. A gyakorlati vezetéstechnikai képzés azonban az új rendszerből is kimaradhat, nehogy túlzottan felbátorodjanak a tanulók, vagy ellenkezőleg, nehogy megijedjenek a tanpályán.
"Az első forgalmi vizsga megfelelési arányok évről évre romló mutatókkal jelzik a gyakorlati felkészítés egyre gyengülő színvonalát" - a szomorú tényközlés nem mai, még 2006 elején írta ezt az Autóvezető című szaklapba (ma Tanulóvezető) Ipolyi-Keller Imre, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) akkori elnöke. Még szomorúbb a történetben, hogy azóta is ugyanez a helyzet: az NKH adatai szerint tavaly a 105 ezer B-kategóriás jogosítványra hajtó diák 46 százaléka megbukott a forgalmi (vezetés) vizsgán, míg a közlekedési ismeretekből (KRESZ, műszaki) 37 százalék hasalt el.
Az oktatók képzése
Jelen állás szerint
szeptemberben már meg is kezdődik a szakoktatók új generációjának a
betanítása öt felsőoktatási intézményben, amelyeket a budapesti műszaki
egyetem koordinál majd. Hogy mely egyetemek, vagy főiskolák lesznek
ezek, azt Érsek István a jelenleg is zajló tárgyalásokra hivatkozva nem
árulta el, de azt elmondta, hogy céljuk szerint földrajzilag egymástól
távoli intézményeket bíznak meg. (A műszaki egyetem saját autósiskolával rendelkezik", a HÖK-ön keresztül-üzleti érdek (?), mint ugyanez később leírva)
A várhatóan ötszáz új hallgató számára a képzés két féléves, 460 órás lesz, szemben a korábbi 100 óra körülivel. "Akkor több tanfolyamon csak az üzleti érdeknek megfelelően ontották magukból az új oktatókat a képző intézmények" - közölte a főosztályvezető, egyben érzékeltetve, hogy ezúttal a minőségi oktatás lesz a legfontosabb szempont. Jelentkező van bőven a félezer helyre, a felvételik júliusban kezdődnek. A tananyagról egyelőre nem kívánt nyilatkozni az NKH illetékese. (a képzés 4 éve le van állítva)
(Az üzleti érdekek mindenhol ott vannak, én nem találkoztam üzleti érdekekkel az oktatásom során ... most az államnak megy majd a tandíj)
A műszaki ismeretek és az elmélet oktatása
Habár
a főosztályvezető azt mondta, hogy az oktatók képzését - mint konkrét
döntést - leszámítva, nekik csak javaslataik vannak a minisztérium
felé, az ötleteikből jogszabályt alkotó közlekedési tárca azt közölte,
már zajlik a képzés átalakításáról szóló koncepció részleteinek
kidolgozása. "Az elkészült előterjesztés legkorábban az ősz folyamán
indulhat közigazgatási és társadalmi egyeztetésre" - írták. Vagyis itt
az ideje, hogy megnézzük, milyen elképzelésekből állítják össze -
sok-sok évi munka után - a reformot.
A részben új oktatóknak különösen a műszaki ismeretek oktatásánál kell sok újat mondaniuk. Érsek szerint nem kevesebb vagy több, hanem használható tudást kell átadniuk, ugyanis ma már nem olyan könnyű belenyúlni az autóba. Például sok modern autónál egy izzócsere is csak szervizben oldható meg, ezt nem biztos, hogy bölcs dolog ráerőltetni az úrvezetőkre. Alaposan végig kell gondolniuk Érsek szerint, miből állítják majd össze a tananyagot, ugyanúgy, mint a frissítésre szoruló KRESZ-oktatás kapcsán. Utóbbinál a lényeg a gyakorlati tudáson lesz.
(A KRESZ tankönyv igen alapos frissítésre szorul)
A közlekedés megtanítása
Ehhez
kapcsolódva talán a legnagyobb változásoka vezetés oktatása terén
várhatók. "Ne csak a járművét tudja kezelni, hanem életszerű helyzetek
sokaságában tudjon különféle feladatokat megoldani, tudjon közlekedni.
Ismerje meg a helyes közlekedési kultúrát" - fogalmazta meg a lényeget
a főosztályvezető. Szerinte meg kell tanítani a vészhelyzetek kezelését
is, ezért elgondolkodtak a különféle vezetéstechnikai tanpályák
használatának tanrendbe építésén. (Az érvekről és ellenérvekről keretes
írásunkban olvashat.)
A reform előkészítői abban is gondolkodnak, hogy a megtanult elméleti ismereteket azonnal átültessék a tanulók a gyakorlatba. Vagyis az eddig időben egymást - akár egy-két hónappal - követő osztálytermi tanulásból, aztán későbbi vezetésből álló felosztást megbontanák. Ehelyett egy párhuzamos, egymást kiegészítő képzés is része lehet a reformnak.
Kétszintű vizsgarendszer
Jó esély van
rá, hogy kétszintűvé tegyék a jogosítvány teljes megszerzését. Érsek
szerint el kell gondolkodni annak szükségszerűségén, hogy a kezdő
sofőrnek két-három évvel a jogosítványa megszerzése után egy nagyon
rövid gyakorlati képzésen-vizsgán számot kell adnia tudásáról. Nem a
járműkezelésről, hanem arról, hogy "megfelelően kialakult-e benne a
közlekedési kultúra".
A főosztályvezető szerint ekkor lehetőség lenne rá, hogy az esetlegesen felvett rossz szokásokat kigyomlálják. "Ez lehetne egy rövid kis utóképzés is, amit esetleg egy mesteroktató tartana a számukra" - fogalmazott.
Műszer az oktató autójába
Az NKH
elszánt abban a kérdésben, hogy az új rendszer bevezetésével
párhuzamosan gátját szabja a csalásoknak. Ennek kulcsát valamilyen
mérőműszerben látják, ami az oktatók autójában mérné a megtett
kilométereket (oktaméter), vagy jelezné az autó pontos útvonalát (GPS),
esetleg ezek valamilyen kombinációja lenne. Döntés még nincs, a
legfontosabb, hogy ne lehessen manipulálni a berendezést.
(Az oktameter az oktatás "színvonalát" az elmondottakat NEM tudja mérni, a tudás csak a vizsgán méretik fel .. . rossz esetben a forgalomban)
Az óraszám és az ár növekedése
Mindezek
bevezetése könnyen megváltoztathatná a jelenlegi elméleti és gyakorlati
óraszámokat, ennek megfelelően a jogosítvány megszerzésének már ma is
borsos, néhány túlórával számolva, átlagosan 120-140 ezer forintos
költségét. Az óraszámváltozással kapcsolatosan annyi feltételezhető,
hogy a műszaki ismeretek oktatása kevesebb lesz, a különféle vezetési
szituációk begyakorlására viszont több órát írhat elő a leendő
jogszabály. Mivel a vezetés kerül több pénzbe, valamint a vizsgadíj
megemelésére is jó esély van, valószínűsíthető az árnövekedés.
Tiltakozó levelet küldtek
Nagy érdeklődéssel hallgatta az NKH fenti elképzeléseit a Gépjárművezető-képzők Egyesületének alelnöke, aki szerint a szakmát teljesen kirekesztették az előkészületekből, "teljesen titokban csinálják a változtatásokat". Rubik Pál közölte, emiatt pár napja tiltakozó levelet küldtek az érdekszervezetek az NKH-nak, kifogásolva kihagyásukat a reform előkészítéséből.
Az oktatók szerint nem kíváncsi iránymutatásaikra a közlekedési hatóság
(képünk illusztráció)
Rubik szerint ennek ellenére ő maga is több javaslatot küldött be a közlekedési hatósághoz, de elmondása szerint még válaszra sem méltatták. Pedig több elképzelése fedi az NKH terveit. Nem tartozik ezek közé az oktatók szeptembertől beinduló új képzési rendszere. "Nyugodt szívvel mondhatom, hogy ennek előkészítése során nem történt semmi. Ráadásul nincsenek meg a technikai feltételeik: nincsenek járműveik az oktatáshoz, nem tudnak gyakorlati képzést tanítani" - közölte.
Az elméleti képzés megváltoztatásával kapcsolatban az érdekképviselet is a gyakorlatra helyezné a hangsúlyt. Rubik egyik ötlete szerint a KRESZ-könyvet és a szabályokat akár otthon, online is megtanulhatnák a diákok. Az autós iskolában aztán a számonkéréssel csak kezdődne az oktatás, "egészen pontosan a közlekedésre nevelés, a különféle szituációk begyakoroltatása, a 17-18 éveseket ugyanis még lehet nevelni" - fogalmazott az alelnök. Úgy véli, kiscsoportos foglalkozásokat lehetne tartani az azonos szinten lévő tanulóknak, egyfajta irányított beszélgetéseket a különféle közlekedési szituációkról.
(Erre már rég van példa: kiscsoportos oktatás, a TIKE)
Ötszörös díjemelést akarnak
A kétszintű vizsgarendszert Rubik válasz nélkül hagyott javaslata is tartalmazza, az oktatók autóinak kötelező beműszerezését viszont nem látja jó ötletnek. Szerinte a csalásokat sokkal inkább azzal lehetne megszüntetni, ha központilag meghatároznák az óradíjat. Így az iskolák nem ígérhetnének irreális összeget, hiszen mindenki tudná, mennyi az ár, és az oktatók is annyi pénzt kapnának, ami nem késztetné őket spórolásra.
(Jelenleg Budapesten sok iskola 1,130 Ft.-ot fizet óránként a gyakorlati oktatónak, akinek ebből tankolnia, adóznia, stb. kell)
Ebből következően valószínűsíthető, hogy drágulna a képzés, de átláthatóbb lenne az anyagi oldala. Rubik Pál a 3660 forintos vizsgadíj emelésével is egyetértene, de amíg az NKH nem mondott konkrét összeget a szerintük ildomos áremelésre, addig az alelnök nem volt ennyire szégyenlős. Szerinte legalább az ötszörösére kellene emelni az árat.
(Nemcsak Rubik, hanem az NKH részéről is régebben elindult egy áremelési javaslat a vizsgadíjak vonatkozásában. Mert sokan könnyedén veszik a vizsgát)
"Fékezni sem tudnak"
Nagy kérdés a reform előkészítői számára, hogy a tanuló vezetőket pár órára kötelezzék-e a kritikus vezetési szituációkat előidézni képes (locsolt út és vizes kanyar, rántópad stb.) tanpályás gyakorlásra. Érsek István szerint bár gondolkodnak ezen, de szerinte az ilyen helyzetek legyűrésének megtanulása túl bátorrá tenné a kezdőket. Rubik Pál is inkább ellene lenne, csakhogy pontosan ellenkező ok miatt: ő úgy véli, a kicsúszó autó megijesztené a diákokat.
"Németországban és Ausztriában ez már része a része a képzési programnak. Ott bevált ez a rendszer, nekünk már nem kell megtanulni" - közölte Walter Csaba, a Hungaroringen működő tanpálya vezetője. A többszörös bajnok autóversenyző nagyon jó ötletnek tartaná, ha nálunk is beiktatnának egy minimális, két- háromórás alapképzést a rendszerbe. "Érezze azt a jogosítvány megszerzése előtt álló fiatal, hogy milyen, amikor megcsúszik az autó, hogy tudja, mivel játszik, amikor nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel hajt. Sokaknak fogalmuk sincs, hol határ"- fogalmazott. (fél óra 2,400 Ft.- :D, sok?)
Walter szerint két-három óra elég lenne az alapokhoz, ezen belül a vészfékezéssel kezdené az oktatást. "Azt tapasztalom, hogy a minket meglátogatók jelentős része még azt sem tudja, miként kell fékezni egy nagyot." Emellett eltérő burkolaton is fékeztetné a tanulókat, erre is hoz példát az élet, például, ha valakinek durva fékezés mellett kell kikerülnie valakit úgy, hogy közben az autó fele az aszfalton, másik fele a zúzott kövön, vagy macsakakövön van. Része lenne még szerinte az ideális képzésnek a nedves, locsolt úton való kanyarodás, de ennél több nem is kellene. Mindennek a költsége Walter szerint nem lenne több 3-4 ezer forintnál.
Az ellenérvekre azt mondja, hogy egy ilyen képzéstől nem válna senki túl bátorrá. Ellenkezőleg: inkább úgy gondolja, hogy addig bátrak egyesek, amíg meg nem csúszik alattuk az autó. Arra az ellenvéleményre pedig, hogy ezek a szituációk megijesztenék a kezdőket, így felelt. "Már bocsánatot kérek, de ha a valaki megijed egy kritikus közlekedési szituációban, annak ne legyen jogosítványa. Én elvárom attól, aki mögöttem közlekedik az úton, hogy meg tudjon állni akkor is, ha padlóféket nyomok."
Forrás: Origo
|
|
M Imre írta 46 perce a(z) Nissan Micra reklám (David Lynch) videóhoz:
This commercial is called "Bucking Bronco" ...
M Imre 59 perce új videót töltött fel:
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre 9 órája új képet töltött fel:
M Imre 9 órája új képet töltött fel:
M Imre írta 9 órája a(z) Az Ikarus történelme blogbejegyzéshez:
Az Ikarus gyárthatja a CRRC európai piacra szánt autonóm ...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
MÁV: hóval provokál a tél. https://www.facebook....
M Imre írta 4 napja a(z) A KRESZ története blogbejegyzéshez:
Életveszélyes változtatás jöhet a jogosítványoknál | 2025....
M Imre 4 napja új képet töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
A lekapcsolt szocialistáknál jóval fajsúlyosabb neveket ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A B kategória 29 kötelező óraszámához rendelt 580 km
A közlekedésrendészet aktuális kérdéseiről - két interjú Óberling József rendőr ezredessel
Még az autósoktatók is megbuknak a teszten: nem tartható fenn a mai rendszer!
Késik az autóvezető-képzés reformja