Közlekedés: 4-es metró: magyar "legóból" máglyatámfal

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Miként zajlanak a munkálatok a 4-es metró építési területén?


Az Energetikai Szakkollégium (www.eszk.org) lehetőséget kapott arra, hogy 2011. október 15-ére szervezett üzemlátogatásán, hogy lemehessenek a 4-es metró építkezésére, a leendő Kelenföldi megállót megtekinteni a résztvevők. Tapasztalataikról részletesebben az alábbi cikkben olvashat.  A program során a vonal majdani budai végállomását, a Kelenföldi pályaudvar állomást, illetve az ahhoz kapcsolódó járműtelepet látogattuk meg.

network.hu

Tárolócsarnok


Vezetőink bevezető előadásának meghallgatása után először a metrószerelvények tárolására, karbantartása szolgáló járműtelepet tekintettük meg. A területen összesen 6600 m hosszúságú vágány került kiépítésre, a vágányok feltűnő jellegzetességei a tűzvédelmi és önoltó burkolatok. A létesítmény legfontosabb része az úgynevezett T épület, azaz a tárolócsarnok, mely összesen 20 szerelvény befogadására alkalmas. A tárolóépületen kívül megnézhettük a járművek tisztítására szolgáló mosó-, illetve a kerékpáreszterga-vágányt is.

A járműtelep azonban a műszaki létesítményeken túl további jelentőséggel is bír, itt került sor ugyanis annak a diszpécserközpontnak a felépítésére, amely mindhárom nagy metróvonal forgalmának felügyeletét fogja majd ellátni. A központban a metró számos alrendszerének irányítására szolgáló berendezések kapnak helyet, az utasforgalmi és a műszaki diszpécser mellett létesül majd egy energiadiszpécser is, mellyel az áramellátó berendezések felügyelete látható el. A telep egyik különlegessége, az úgynevezett máglyatámfal, mely Európa egyik legnagyobb ilyen építménye. Különlegessége, hogy szerkezete egy új, hazai fejlesztésű megoldás alapján épült, mely egymásba épített LEGO-elemekre emlékeztet.

A járműtelep körbejárása után a teleppel közvetlen vágánykapcsolatban álló Kelenföldi pályaudvar állomáson, illetve magában a metróalagútban folytatódott a látogatás. Az állomás a Keleti pályaudvarig tartó, úgynevezett I. szakasz dél-budai végállomása. A vonalnak erről a végéről indultak 2007-ben a fúrópajzsok, melyek 2010-ben érték el a pesti végállomást, és itt kezdődött a metró alagúti vágányépítése is. A teljes beépítés a Zsuzsa és Éva névre keresztelt alagutakban eddig Kelenföld és a Móricz Zsigmond körtér között történt meg, a vonal többi szakaszán jelenleg is folyamatban van a vágányépítés. (Vezetőink elmondása szerint éppen a Kálvin téren betonoztak, amikor ott jártunk.) Az alagutak hossza egyenként 7,2 km – összesen 10 állomással – átmérőjük 5,2 m, így keresztmetszetük láthatóan szűkebb a másik két nagy vonaléhoz képest.

network.hu

A Zsuzsa alagút kijárata Kelenföldön


A vágányok kiépítése egy viszonylag új módszerrel, az úgynevezett Top-down eljárássalvízelvezető és rezgéscsillapító réteget alakítanak ki, erre kerül rá a feltöltő betonozás, így egy megfelelő teherbírású alépítmény jön létre. A teljes vágányépítéshez összesen 6951 m3 feltöltő betont használnak, a betonpumpa becsövezésének hossza akár a 750 m-t is elérheti. Ezután következnek azok a lépések, amelyekről az eljárás a nevét kapta, ugyanis valóban fentről lefelé történik a vágányok kiépítése. történik. Ez a módszer a hagyományos (pl. ragasztásos) eljárásokhoz képest gyorsabb építkezést és pontosabb beállítást tesz lehetővé. A kiépítési folyamat első lépéseként egy


Az alépítményre ráépített szerelőbetonra görgőkön helyezik rá az egyenként 120 m-es hosszúságú sínelemeket, majd függesztőelemekkel felemelik a pályát, így pontosan beállíthatók, bemérhetők és rögzíthetők a vágányok. A finom beállítás az AMBERG GRP 300 műszerrel történik. Az így beállított vágányokat ezután töltik fel a pályabetonnal, ebből 4361 m3-t használnak fel. Az elkészült betonrétegek vastagsága együttesen 60-70 cm. Mint megtudtuk, a Tétényi úti lakótelep alatt húzódó szakaszon mindezek mellett 7600 m3 zajcsökkentő beton beépítésére is szükség volt.

network.hu

A látogatás során tehát már a teljes beépítés állapotában tekinthettük meg a kb. 15-20 m mélyen húzódó alagutat. Az alagút legfeltűnőbb sajátosságai a teljes falat beborító, négyzet és trapéz alakú lyukakkal teli elemek, melyek a fúrópajzs vezetésére szolgáltak. A teljes kiépítettséget mutatja, hogy láthattuk a falakon létrehozott kábeltartókat, és az életmentő menekülőjárdát. (A 4-es az első budapesti metró, amelybe ezt beépítették.) Megnéztük az alagutak közötti összekötő járatokat, és a földalatti tájékozódást segítő földmérési alappontokat, végül pedig a kelenföldi állomás alagútjában megtekinthettük a régebbi, ragasztásos technológiával kiépített vágányzatot is.

Vezetőink készségesen és alaposan válaszoltak minden felmerülő kérdésünkre, így a programnak sikerült kézzelfogható valóságba hoznia számunkra a „hírhedt” metróépítést – megismerhettük egy olyan oldalát is ennek a munkának, ami nem jut el a híradásokba. Reméljük, hogy minél hamarabb már a működő 4-es metrón is bejárhatjuk azt az utat, amin gyalog végigmehettünk a látogatás során.

Az Energetikai Szakkollégiumról és a rendezvényeiről bővebb információ a
www.eszk.org honlapon található.

Klein András

Energetikai Szakkollégium tagja


(forrás: 168ora.hu)

Címkék: 4-es metro alagút budapest diszpécserközpont energiadiszpécser járműtelep kelenföld kelenföldi állomás lvízelvezető és rezgéscsillapító réteg metróalagút máglyatámfal ragasztásos technológiával kiépített vágányzat top-down eljárás tétényi úti lakótelep tűzvédelmi és önoltó burkolatok utasforgalmi és a műszaki diszpécser vágányépítés zajcsökkentő beton zsuzsa alagút építési terület üzemlátogatás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 3 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu