Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Miként zajlanak a munkálatok a 4-es metró építési területén?
Az Energetikai Szakkollégium (www.eszk.org) lehetőséget kapott arra, hogy 2011. október 15-ére szervezett üzemlátogatásán, hogy lemehessenek a 4-es metró építkezésére, a leendő Kelenföldi megállót megtekinteni a résztvevők. Tapasztalataikról részletesebben az alábbi cikkben olvashat. A program során a vonal majdani budai végállomását, a Kelenföldi pályaudvar állomást, illetve az ahhoz kapcsolódó járműtelepet látogattuk meg.
Tárolócsarnok
Vezetőink bevezető előadásának meghallgatása után először a
metrószerelvények tárolására, karbantartása szolgáló járműtelepet
tekintettük meg. A területen összesen 6600 m hosszúságú vágány került
kiépítésre, a vágányok feltűnő jellegzetességei a tűzvédelmi és önoltó burkolatok.
A létesítmény legfontosabb része az úgynevezett T épület, azaz a
tárolócsarnok, mely összesen 20 szerelvény befogadására alkalmas. A
tárolóépületen kívül megnézhettük a járművek tisztítására szolgáló
mosó-, illetve a kerékpáreszterga-vágányt is.
A járműtelep azonban a műszaki létesítményeken túl további jelentőséggel is bír, itt került sor ugyanis annak a diszpécserközpontnak a
felépítésére, amely mindhárom nagy metróvonal forgalmának felügyeletét
fogja majd ellátni. A központban a metró számos alrendszerének
irányítására szolgáló berendezések kapnak helyet, az utasforgalmi és a
műszaki diszpécser mellett létesül majd egy energiadiszpécser is, mellyel az áramellátó berendezések felügyelete látható el. A telep egyik különlegessége, az úgynevezett máglyatámfal, mely Európa egyik legnagyobb ilyen építménye.
Különlegessége, hogy szerkezete egy új, hazai fejlesztésű megoldás
alapján épült, mely egymásba épített LEGO-elemekre emlékeztet.
A járműtelep körbejárása után a teleppel közvetlen vágánykapcsolatban álló Kelenföldi pályaudvar állomáson, illetve magában a metróalagútban folytatódott
a látogatás. Az állomás a Keleti pályaudvarig tartó, úgynevezett I.
szakasz dél-budai végállomása. A vonalnak erről a végéről indultak
2007-ben a fúrópajzsok, melyek 2010-ben érték el a pesti végállomást,
és itt kezdődött a metró alagúti vágányépítése is. A teljes beépítés a Zsuzsa és Éva
névre keresztelt alagutakban eddig Kelenföld és a Móricz Zsigmond
körtér között történt meg, a vonal többi szakaszán jelenleg is
folyamatban van a vágányépítés. (Vezetőink elmondása szerint éppen a
Kálvin téren betonoztak, amikor ott jártunk.) Az alagutak hossza
egyenként 7,2 km – összesen 10 állomással – átmérőjük 5,2 m, így
keresztmetszetük láthatóan szűkebb a másik két nagy vonaléhoz képest.
A Zsuzsa alagút kijárata Kelenföldön
A vágányok kiépítése egy viszonylag új módszerrel, az úgynevezett Top-down eljárássalvízelvezető és rezgéscsillapító réteget alakítanak ki, erre kerül rá a feltöltő betonozás, így egy megfelelő teherbírású alépítmény jön létre. A teljes vágányépítéshez összesen 6951 m3 feltöltő betont használnak, a betonpumpa becsövezésének hossza akár a 750 m-t is elérheti. Ezután következnek azok a lépések, amelyekről az eljárás a nevét kapta, ugyanis valóban fentről lefelé történik a vágányok kiépítése. történik. Ez a módszer a hagyományos (pl. ragasztásos) eljárásokhoz képest gyorsabb építkezést és pontosabb beállítást tesz lehetővé. A kiépítési folyamat első lépéseként egy
Az alépítményre ráépített szerelőbetonra görgőkön helyezik rá az egyenként 120 m-es hosszúságú sínelemeket, majd függesztőelemekkel felemelik a pályát, így pontosan beállíthatók, bemérhetők és rögzíthetők a vágányok. A finom beállítás az AMBERG GRP 300 műszerrel történik. Az így beállított vágányokat ezután töltik fel a pályabetonnal, ebből 4361 m3-t használnak fel. Az elkészült betonrétegek vastagsága együttesen 60-70 cm. Mint megtudtuk, a Tétényi úti lakótelep alatt húzódó szakaszon mindezek mellett 7600 m3 zajcsökkentő beton beépítésére is szükség volt.
A látogatás során tehát már a teljes beépítés állapotában tekinthettük meg a kb. 15-20 m mélyen húzódó alagutat. Az alagút legfeltűnőbb sajátosságai a teljes falat beborító, négyzet és trapéz alakú lyukakkal teli elemek,
melyek a fúrópajzs vezetésére szolgáltak. A teljes kiépítettséget
mutatja, hogy láthattuk a falakon létrehozott kábeltartókat, és az
életmentő menekülőjárdát. (A 4-es az első budapesti metró, amelybe ezt
beépítették.) Megnéztük az alagutak közötti összekötő járatokat,
és a földalatti tájékozódást segítő földmérési alappontokat, végül
pedig a kelenföldi állomás alagútjában megtekinthettük a régebbi,
ragasztásos technológiával kiépített vágányzatot is.
Vezetőink készségesen és alaposan válaszoltak minden felmerülő
kérdésünkre, így a programnak sikerült kézzelfogható valóságba hoznia
számunkra a „hírhedt” metróépítést – megismerhettük egy olyan oldalát
is ennek a munkának, ami nem jut el a híradásokba. Reméljük, hogy minél
hamarabb már a működő 4-es metrón is bejárhatjuk azt az utat, amin
gyalog végigmehettünk a látogatás során.
Az Energetikai Szakkollégiumról és a rendezvényeiről bővebb információ a
www.eszk.org honlapon található.
Klein András
Energetikai Szakkollégium tagja
(forrás: 168ora.hu)
|
|
M Imre írta 3 perce a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 5 órája új videót töltött fel:
M Imre 6 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre 7 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...
M Imre írta 20 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
M Imre 20 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
VEKE javaslat a metrókocsi-ügyre: Vásárlás helyett gazdaságfejlesztés – ez a megoldás
Hogyan épül(t) metrónk, közösségi közlekedésünk (összefoglaló)
Új látványossággal bővül Budapest. Jövőre indulhat a gellérthegyi sikló
Autóalagutak a Duna alatt. Az ember lehajt a Városligetnél és feljön a Moszkva téren