Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Magyar Kerékpárosklub Álláspont.
A Magyar Kerékpárosklub (MK) a legnagyobb hazai kerékpáros szakmai szervezetként, most elindított álláspont sorozatában a kerékpározással kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdésekkel, problémákkal kapcsolatban fogalmazza meg szakmai véleményét. A cikkek célja, hogy az adott kérdésben párbeszéd induljon el, mely lehetőséget ad a közlekedőknek meglévő tapasztalataik megosztására, véleményeik megvitatatására, ezzel elősegítve a békés együttközlekedést, ami mindannyiunk közös érdeke. Az első cikkben a kerékpárosok járdán közlekedésével foglalkozunk pro és kontra.
„Önök ott száguldoznak!”
A Magyar Kerékpárosklub naponta több telefonhívást kap, melyben ingerült közlekedők számolnak be arról, hogy a járdán, vagy a kapuból kilépve majdnem elgázolta őket egy száguldó kerékpáros. Egyre többen kerékpároznak a járdán? Ez nem valószínű. A bejelentők azt kérik, hogy indítsunk kampányt a járdázás ellen, de a kérdés korántsem ilyen egyszerű.
Miért baj, egyáltalán baj-e, hogy a járdán kerékpároznak?
Azt gondoljuk, hogy baj, mert konfliktusokat szül, és baleseteket okoz. Baj azért is, mert akadályozza a Kerékpárosklub azon törekvését, hogy a kerékpárral közlekedőket is a közlekedés integráns és egyenrangú tagjának tekintsék. Viszont szükséges abból a szempontból, mert sok kezdő biciklis nem mer az úttestre menni, az autók, kamionok között kerékpározni. Jogilag most is tilos a járdán kerékpározni azonban, ha holnaptól valóban ellenőriznék és következetesen büntetnék, az sokakat elrettentene a kerékpározástól, és visszaülnének az autójukba, ami a városlakók közös vesztesége lenne. A Magyar Kerékpárosklub ennek érdekében indította el Bebiciklizés projektjét, mely a forgalomban kerékpározástól tartók számára vezetett városi kerékpártúrák során a biztonságos városi közlekedést tanítja meg.
A járda és a közlekedők
Az utóbbi 20 év „kerékpáros fejlesztése” arról szólt, hogy kerüljön egy sárga csík a járdára. Ezzel azt sikerült elérni, hogy a járdán való kerékpározás elterjedjen. Ez az „eredendő bűn”, és ezzel a legnehezebb leszámolni. A járdázást emellett néhányan azért is választják, mert félnek az autósok között kerékpározni, ugyanis a városokban nincs, vagy csak kevés olyan kerékpáros infrastruktúra van, amit a „potenciális kerékpáros” szubjektíve biztonságosnak tart. Emellett sok olyan hely van, ami objektíve sem biztonságos (pl. Andrássy úti kerékpársáv). Az otthon naponta kerékpárral közlekedő külföldi turisták ennek a legjobb indikátorai, akik itt Budapesten rémülten menekülnek fel bérelt bicajukkal a járdára.
Ennek az oka természetesen az általános közlekedési helyzetben és morálban keresendő. Kampányokkal tanítható, hogy mi a különbség a szubjektív és az objektív biztonság között - ezzel növelve a közlekedők biztonságérzetét - azonban a probléma megoldását, csak a közlekedés egészének átalakítása jelentheti. Egyenlő felekként tekintve a közlekedőkre, megfelelő teret és infrastruktúrát kell biztosítani minden közlekedő számára. Sokakban ma is megfogalmazódik a szándék, hogy a kerékpárt ne tekintsük járműnek, ne zavarják a kerékpárosok a „normális közlekedést”, hanem menjenek a járdára. És ez nem csak a tervezők, hanem a járművezetők szájából is elhangzik.
A járda és a gyalogos „tiszteletének” csorbulása városrendezési problémákra is visszavezethető. Sajnálatos módon az utóbbi 20 évben sok közlekedési és városrendezési problémát „próbáltak” a járda, a gyaloglás, a köztér kárára „megoldani”, ami szintén növeli a feszültséget a közlekedők között. Ilyen megoldások például: „sok az autó, alakítsunk ki parkolót a járdán” (erre még jogszabály is született!), „kevés az önkormányzat bevétele, adjuk el ingatlanfejlesztésre a köztereket”, „nincs hely az autók közlekedésére, növeljük az út szélességét a járda kárára” stb. és persze a sárga csík a járdán… Ezekkel az eszközökkel sikeresen lehetett mindenkinek beleverni a fejébe, hogy a gyalogjárda nem számít, azzal bárki bármit csinálhat, és sajnos ez meg is történt.
A harmadik megemlítendő tény, hogy a gyalogosokhoz, autósokhoz hasonlóan a kerékpárosok sem homogén társaság, így a kampány eszközeivel sem érhető el mindenki. Vannak, és mindig lesznek is olyanok, akik nem szállnak le a Margit-hídon, akik valóságos „BMX banditaként” száguldoznak végig az utakon, se gyalogost, se autóst, se kerékpárost nem tisztelve. Ezen a helyzeten változtatni nehéz, csak velük közösen lehet.
Megoldási javaslatok
Mivel összetett, többszereplős problémával állunk szemben, megoldást csak a közlekedők közös akarata, a biztonságos „együttközlekedésre” törekvése jelenthet. A Magyar Kerékpárosklub is csak azt teheti, hogy megfogalmazza véleményét és nyilvános viták során ésszerű együttközlekedési szabályokat fogalmaz meg, melyeket ki-ki belátása szerint betarthat.
A Magyar Kerékpárosklub által megfogalmazott és követett szabályok:
(forrás: kerékpárosklub.hu)
|
|
M Imre 1 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 3 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 5 órája új videót töltött fel:
M Imre 6 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 6 órája a(z) Hírek röviden fórumtémában:
Akció most hétvégén... (15%) átmeneti kabátokra. ...
M Imre 7 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) „Nem vagyok elégedett” - Egy éve főpolgármester Karácsony Gergely videóhoz:
Poldi bácsi szelleme járja be újra a mély udvarokat, ahol ...
M Imre írta 20 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
M Imre 20 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 20 órája a(z) Udvaros Dorottya - Hóesés (budapesti képekkel) videóhoz:
Bardóczi Sándor: November vége van és Budapesten...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hogyan kell reagálni, ha szirénázó mentőautó, tűzoltókocsi vagy rendőrautó tűnik fel?
Ezer Gyerek program - oktatási, nevelési és szociális program a 8-14 éves iskolás gyermekek közösségi szerepvállalásának fejlesztésére
Negyedével csökkent a halálos közlekedési balesetek száma 2010-ben
Ingyenes közlekedésbiztonsági e-learning képzés, amellyel akár KRESZ tanfolyamot is nyerhetsz!