Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | M Imre | 0 hozzászólás
Nem lehet többé Dél-Pestről autóval keresztülvágni az V. kerületen, ha elkészül az 5,5 milliárdos Főutca-beruházás. Rogán Antal polgármester szerint az autósoknak is alkalmazkodniuk kell a változtatásokhoz. A nyugati nagyvárosokhoz hasonlóan forgalomcsillapítással és eltereléssel nagyobb teret kapnak a gyalogosok és a biciklisek az autósok rovására.
Ígéretes szlogen: Kirekesztjük az átrobogókat a városból!
Budapest Szíve Program - A Március 15-e tér és a Károly körút közterületi, közlekedési fejlesztései (Főpolgármester- helyettesi Sajtóiroda közleménye - MTI)
Budapest, 2009. június 26., péntek (OTS) - A Fővárosi Közgyűlés mai ülésén jóváhagyta a "Budapest Szíve - Reprezentatív kaputérség kiépítése - I. ütem”, valamint a "Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése - I. ütem”, a Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program keretében kiírt projektek támogatási szerződéseinek megkötését. Hagyó Miklós városüzemeltetési és vagyongazdálkodási főpolgármester-helyettes kiemelte, hogy ezen közlekedés-fejlesztési és parkosítási feladatok is nagyban hozzájárulnak a főváros további fejlődéséhez. (a fenti linken a teljes közlemény olvasható)
>>>>>
Visszatekintő (NOL)
Új főutca, alagútban vezetett autóforgalom a Kossuth Lajos utcában, a Ferenciek tere rehabilitálása, a Dunával való kapcsolat élőbbé tétele szerepel a Budapest Szíve programban.
Mint tudjuk, volt itt 2005-ben egy Budapest Szíve című ötletpályázat, melyben a történelmi belváros élhetőbbé tételére és azon belül is kiemelten a Károly körúti bazársor lebontása nyomán keletkezett Városháza tér beépítésére vártak elképzeléseket. Tulajdonképpen a befutott ötletekből rajzolódott ki a hasonló című program. A Budapest Szíve programnak három fő eleme van: reprezentatív kapukörzet kialakítása a Városháza tér, Deák tér környékén, továbbá egy újabb főutca létrehozása a Váci utcával párhuzamosan (mely a Kecskeméti utcán és a Petőfi Sándor utcán, majd tovább az Október 6. utcán jönne létre, azok sétálóssá tételével, forgalomcsökkentésével), és harmadikként az Erzsébet híd pesti hídfőjének és a Duna-partnak a fejlesztése, korzósítása. E három elem és vonzástere le is fedi a Belváros egészét.
Részleteiben a program a Károly körútra nézve például azzal járna, hogy csökkentenék rajta a forgalmi sávokat, beépítenének legalább három új zebrát, mérsékelve a körút városrészeket elválasztó hatását. A terv szerint a Dohány utcától a Deák térig húzódna a Károly körút közepén egy központi zöld sziget (amelyet két oldalról kerülne a csökkentett autóforgalom). Emellett szélesednének a járdák, nőnének a gyalogosterek, például a Deák téri villamos-végállomás megszüntetésével. Így alakulna ki a Dohány utca torkolatától az Andrássy út torkolatáig egy térrendszer, melyet a gyalogosfelületek uralnak.
E térrendszerbe viszont nem kapcsolódna be közvetlenül a Károly körúti bazársor helyén létrejött Városháza tér, hanem itt egy, a Városházához kapcsolódó, modern épületszárny létesül, s csak emögött maradna meg belső térként a mostani placc egy része. E modern épületre épp most tervez kiírni egy kétfordulós nemzetközi építészeti pályázatot a főváros. A területen található tűzoltóság és a Merlin Színház épületének sorsa még nem dőlt el, tulajdonképpen a pályázaton induló tervezőkön múlik, hogy be kívánják-e vonni azokat elképzeléseikbe. Azt mindenesetre szeretnék, hogy az új épületben legyen színházterem is. A győztes tervet PPP-konstrukcióban kívánják majd megvalósíttatni a leendő befektetővel.
A Budapest Szíve program egyik leglátványosabb eleme a Szabadsajtó út és a Kossuth Lajos utca alatti alagút, amely a hídfőnél indul, s csak az Astoria és a Blaha Lujza tér között ér véget, ahol a benne haladó autóút a felszínre jön ismét. Így a Kossuth Lajos utcában csak a busz- és a bicikliforgalom maradna a felszínen egy-egy sávon, az utcát a gyalogosforgalom uralná. Hogy a felszín alatti autóút megépülhessen, elbontják az aluljárót a Ferenciek terén és az Astoriánál, ezeken a helyeken a mozgólépcső egyenesen a felszínre hozza majd a metróutasokat. Sőt megszűnik a Ferenciek terén lévő közúti Y alagút is. Ha ez megvalósul, zebrákon lehet majd átkelni mind az Astoriánál, mind a Ferenciek terénél, de a Váci utca északi és déli szakasza között is a felszínen lábalhatunk majd át a Kossuth Lajos utcán.
A fentebb már említett új főutcatervben szerepel a Ferenciek terének a rehabilitálása is, környezetében olyan fontos passzázsok újulnának meg, mint a Párizsi udvar, a Király bazár és a Kárpátia udvar. Az Y alakú autós aluljáró lehajtóinak megszűnésével szintén jelentős területeket kapnak viszsza a gyalogosok, tulajdonképpen a Centrál kávéháztól a Pilvaxig nyúlik majd a tér.
E globális átalakításnak csak egy része szerepel azonban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez jelenleg benyújtott pályázatban. A most kiemelt támogatásként kért 13,5 milliárd forint arra lesz elég, hogy elkezdjék belőle a programot. Elindulna például a Károly körút reprezentatív bulvárrá alakítása és a Deák tér rendezése. Megkezdődne az új észak-déli főutca kialakítása, vagyis a Kecskeméti utca, az Egyetem tér - melyet Quartier Latin típusú közösségi térnek álmodnak -, a Károlyi Mihály utca, a Petőfi Sándor utca rendezése és főként a Ferenciek tere felújítása. Indulhatna a Március 15. téren a mélygarázsépítést megelőző, régészeti feltárás, valamint az alsó és felső rakpartok kapcsolatának rendezése. Ez volna tehát a Budapest Szíve program megvalósításának első üteme, illetve amit abból a főváros EU-támogatással pénzelne. Kapcsolódnak viszont hozzá egyéb beruházások (például a 4-es metró) és magánfejlesztések is.
A Ferenciek tere környezetében megújulna a Párizsi udvar, a Király bazár és a Kárpátia udvar
A Deák tér környékét reprezentatív kapukörzet díszítené
Budapest szíve fejlesztési program, M-Teampannon Kft.
>>>>>
2010 elejére készül el az V. kerület uniós pénzekkel megtámogatott vállalkozása, a Belváros új Főutcája, amelyben teljesen felújítják és átalakítják a kerületet átszelő Kecskeméti utca – Egyetem tér – Károlyi Mihály utca – Petőfi Sándor utca – Bécsi utca – Erzsébet tér – Október 6. utca útvonalat. (INDEX)
A 80 százalékban uniós támogatással, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával dübörgő 14 milliárd forintos költségvetésű program részeként új belvárosi, észak-déli tájolású gyalogostengelyt alakítanak ki a Kálvin tértől egészen a Vígszínházig, ennek első üteme a Szent István tértől a Kálvin térig ívelő sétálóutcás öv létrehozása, az alábbi térképen pirossal jelölt területek rehabilitációja.
A pirossal színezett területen zajlik javában az építkezés
Az idegenforgalmi szezon kezdetén már túlesve végigjártuk a lezárt utcákat, hogy szemügyre vegyük, miképp viseli a belváros egyik legfrekventáltabb zónája a jókora felfordulással járó munkákat. A Szabadság tér felől haladtunk a Kálvin tér felé, és a Bazilika vonalában ütköztünk bele a munkák első jeleibe: kordonnal körülvett úttest, illetve az úttest hiánya, a Zrínyi utcai kereszteződésben kerítések közt áramló gyalogosok.
Az építési területen már felszedték az aszfaltot az útról, szemmel láthatóan a közműveket is babrálják, legalábbis erre utalnak a néhol halomban heverő rozsdás csőcsonkok, törött beton csatornaelemek. Az építési területet körülvevő kerítésen dizájnos építkezési háló, rajta felirat: "A Jövő V.árosa", illetve "Köszönjük türelmét", a hálón átlátva egy forgolódó földsimító kisgépet és néhány lapátoló munkást láttunk.
Az Október 6. utca két oldala a gyalogosok számára járható, bár tény, hogy a kerítés miatt kicsit szűkös, vagy legalábbis szűkösnek érződik a hely. Az Erzsébet tér és a Bécsi utca érintett szakaszán, így a lipótvárosi önkormányzati hivatal épülete előtt is félpályás az útlezárás, a teljes lezárás a Petőfi Sándor utca torkolatában kezdődik újra.
A Petőfi utca teljes hosszában teljes a felfordulás az útátépítés miatt, kisebb brigádok szedik fel a régit és rakják le az új burkolatot a járdák egyes szakaszain, az építési területen keresztbe lerakott pallókon lehet közlekedni, illetve bukdácsolni, ugyanis a lerakott raklapok és farost lemezek nem mindenütt vannak szintben és a pár centis különbségekben könnyen megbotlanak a figyelmetlen gyalogosok. Az utca egyes helyein már meg lehet figyelni az új kövezetet, kis fantáziával el lehet képzelni, hogy milyen lesz majd a látvány, ha befejezik a munkát (vajszínű és szürke).
A Ferenciek tere alatti alagút részben már le van zárva – a Kossuth utca 2013-ra tervezett rehabilitációjának tervei szerint be is tömik majd – a Károlyi Mihály utcából jelenleg csak az Erzsébet híd felé hajthatnak ki az autósok.
A Károlyi Mihály utca, Egyetem tér, Kecskeméti utca, illetve a környező kisebb utcák egybefüggő csatateret alkotnak, van ahol már kész vannak az esővíz-elvezető csatornák, a szegélykövek is le vannak rakva, a talaj simára döngölve, az út mentén raklapokon sorakoznak a lerakásra váró járólapok. Az utcákban több brigád is dolgozik, olykor túlórában is, ami miatt egyes alvállalkozók nem is szeretik, ha a dolgozóikat fényképezik.
A Budapest Szíve Program egyébként három elkülönülő nagy projektből áll, az új belvárosi tengelyen mellett "reprezentatív kaputérség" jön majd létre a Károly körút és a Múzeum körút térségében, és teljesen megújulnak, illetve az autóközlekedés visszaszorításával, a felszíni gyalogosközlekedés térhez juttatásával a múlt század eleji funkciójukat visszakapják a hídfőterek (Fővám tér, Március 15. tere és a Duna-korzó). A kissé bizonytalan jövőjű tervek kimerítő kritikáját a Városképp blogon olvashatják.
>>>>>
Az 5,5 milliárd forintos nagyszabású közterületi fejlesztés a tervek szerint 2010 májusára készül el, addigra megújítják a közvilágítási rendszert, a járdák és utak új burkolatot kapnak, füves, fás-bokros területeket alakítanak ki, az autók által járható úttestek szűkülnek, így egy csökkentett forgalmú tengely jön létre, ami az elképzelések szerint a gyalogosoknak, sétálóknak, turistáknak, a kellemes belvárosi tereknek lesz szentelve. (INDEX)
Belváros új Főutcája - látványtervek (alábbi képek nagyobb méretben)
A 2,7 kilométeres Főutca egysávosra szűkített autóforgalmat enged majd be a kerület belsőbb részeibe, de lesznek szakaszok, ahol csak a BKV buszjárata haladhat majd át. Átszabják az eddigi forgalmi rendet is, hogy az átmenő forgalmat, amely főleg az Üllői útról zúdult az Erzsébet híd irányába. A eddigi napi több mint tízezres átmenő forgalmat a Kis- és a Nagykörútra terelik.
Rogán Antal elmondta, hogy az Egyetem térnél süllyedő oszloppal akadályozzák meg a gépkocsik behajtását, a jövőben csak a 15-ös buszt engedik át a jogi egyetem előtti téren, így az a gyalogosoké lesz. Az eddig közkedvelt dugókerülő útvonalon egy további akadályt is beiktatnak: az Erzsébet térnél is csak a tömegközlekedés haladhat tovább egyenesen. Több kisebb utcában megfordítják a haladási irányt.
A főváros Budapest Szíve programjába illeszkedő beruházással az Főutcában teljes burkolatcserét hajtanak végre. A járdákat világos mészkővel, az autósávokat szürke gránittal kövezik ki, és csak burkolat eltérő színe jelzi majd a közlekedőknek a határokat, nem lesznek padkák, az utcák egy szintbe kerülnek.
A burkolati elemeket szabványos méretűre tervezték, ezért a harminchatezer négyzetméternyi díszburkolat darabjai később variálhatóak lesznek. A polgármester kiemelte, hogy a tervezésnél a tartósságra törekedtek, ezért többnyire tíz centi vastag köveket raknak le a speciálisan előkészített aljzatra.
Az átépítés során új utcabútorok kerülnek a Főutcába, köztük 116 pad, és 104 új kerékpártároló. A bicikliseknek nem jelölnek ki új, elkülönített kerékpárutakat, de az egyirányú autósáv kiszélesítésével megadják a lehetőséget a forgalmi iránnyal szemben való kerekezésre.
>>>>>
Négymilliárdból zöldsáv és kerékpárút az Astoria és a Ferenciek tere környékére (hg.hu)
Több zöldfelület, új burkolatok és kerékpárutak épülhetnek az Erzsébet tér pesti hídfőjétől az Astoriáig tartó útszakaszon és a hozzá kapcsolódó köztereken, valamint a Károly körúton. A Fővárosi Közgyűlés június 25-én jóváhagyta a támogatási szerződések megkötését; a több mint négymilliárd forintnyi fejlesztést regionális fejlesztési program keretében viszik véghez – tudtuk meg az önkormányzat sajtóközleményéből.
Ha megvalósulnak a tervek, az jelentőst változást hozhat a Belvárosban. A Március 15-e téren a park és római romterület teljesen megújulna, a jelenleg parkolónak használt terület is a park részévé válhat. A Petőfi téren a gyalogos felületet kiszélesítenék, a hat éve zárva tartó Piarista közt pedig ismét megnyitnák a gyalogos forgalom számára. A Váci utca déli szakasza felé a mostani aluljáró vonalában gyalogos átkelőhelyet alakítanak ki. Az átépítés az Apáczai Csere János utca vonalában a Belgrád rakparti csomópontig módosítja a közút vonalvezetését, kiegészítve egy új kerékpárút szakasszal. A Belgrád rakparti csomópont forgalmi rendjének jelentős átalakulását a Hídfőterek projekt tervezett II. üteme hozza majd magával, melynek keretén belül átalakulhat a Március 15-e tér déli részének forgalmi rendje.
A Károly körút forgalomcsillapításának és közterületi megújításának I. üteme az Astoria kereszteződésétől a Deák térig tart, a burkolatok cseréje mellett a növényállomány felújítása, a közművek cseréje és a közvilágítás berendezéseinek megújítása is megvalósul. Az Astoriánál átalakítják a forgalmi rendet (a korábbi hírek szerint körforgalom épülhet) és két felszíni gyalogos átkelőhely is készül.
A Károly körút a Dohány utca – Astoria között továbbra is 2x2 sávos marad. A Károly körúton a közterületek arculata a 4-es metróhoz kapcsolódó Múzeum körúti felszínrendezési munkákkal összehangoltan alakul át, egységes burkolati rendszerrel. A Dohány utca és a Deák tér között a két villamos pálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral. A jelenlegi, mindkét irányban háromsávos úttest két-két áthaladó közlekedési sávosra szűkül. A jelenlegi középperonos villamos végállomás szélsőperonos lesz, annak érdekében, hogy a pálya Bajcsy-Zsilinszky úti továbbvezetése esetén a villamossal egy helyen lebonyolítható legyen az utas csere. A Károly körút Deák tér – Astoria közötti szakaszán pedig kétoldali, egy-egy irányú kerékpársáv épül.
A Közép-Magyarországi Regionális Operatív Program keretében megvalósuló fejlesztések hivatalos neve a „Budapest Szíve – Reprezentatív kaputérség kiépítése - I. ütem”, valamint a „Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése - I. ütem”. A Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága a Hídfőterek kiépítésére vonatkozó kiemelt projektjavaslatot 1.633.119.607 forint, míg a Reprezentatív kaputérség kiépítését célzó beruházást 2.647.284.860 forint összegű támogatásra érdemesnek ítélte. A támogatási szerződések megkötését június 25-én a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta, és felkérte a főpolgármestert az Akcióterületi Terv benyújtására a Pro Regio Közreműködő Szervezet felé – áll a sajtóközleményben, amelyben a tervezett megvalósítás dátuma nem szerepelt.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Városháza Fórum: vita már van, konszenzus nincs
Építészet, politika, Városháza Fórum: interjú Erick van Egeraattal
Bútorok és botrányok Budapest új főutcáján
Budapest új főutcáján, gyalog
>>>>
Budapest Szíve - A Főpolrgármester honlapja
A Podmaniczky Program része a Budapest Szíve program, amely a belső városrészek tehermentesítését, revitalizációját foglalja magába. A középtávú cél a Kiskörúton belüli terület teljes lezárása az átmenő autósforgalom elől, amit így visszakapnának a gyalogosok, a városlakók, a turisták, és nem utolsó sorban a kiskereskedelem is. A forgalomcsillapítás, a belvároson áthaladó menekülőforgalom mértékének csökkentése csak a kapcsolódó, Nagykörúton belüli és kívüli, belváros felé irányuló forgalom csillapításával képzelhető el hatékonyan. A forgalomcsillapítás Budapest belvárosának valódi „fellélegzést” jelentő megújítása lehet.
|
|
M Imre írta 13 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 14 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 14 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 14 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 15 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 15 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 18 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 21 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vita a Városligetről a Tilos Rádióban (ma) - sorozat
Elég bátor lesz-e Tarlós István?
Tilos a kerékpár a Belvárosban! (Az Est - 17. évf. 78. sz. - 1926. április 8.)
Honosította a "tenyértáblát" a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)