Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mindenkinek van rémtörténete a követési távolsággal kapcsolatban: vagy ő ment neki valakinek, vagy neki jöttek hátulról. A gyakorlatban szinte mindig az a vétkes, aki hátulról érkezik.
A KRESZ a 27. § első bekezdésével szépen támogatja is ezt: "Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - annak hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni."
A harmadik bekezdés kitér ugyan arra, hogy: "A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi", de a gyakorlat azt mutatja, szinte minden esetben a hátulról ütközőt tekintik vétkesnek. Jól is van ez így. Nem közlekedek indokolatlanul lassan, ezért én is megőrülök, amikor a seggemben autózik egy szerencsétlen. A múltkor, amikor megálltam a zebránál, pont egy ilyen vágódott ki mögülem a gyalogosok közé, hogy elkerülje az ütközést. Mivel közel volt, nem látta, mi történik előttem, miért állok meg.
Nemrégiben keresett meg Kiss Sándor dunaújvárosi gépjárműoktató egy szabadalmaztatott találmánnyal, ami a távolság felmérésére szolgál. Az első beszélgetésünkkor elmondta, ne gondoljak csodára - végtelenül egyszerű segédeszközről beszélünk, ami segít felmérni a követési távolságot.
Pedig én már az autó elejére szerelt alumíniumvödörbe integrált radaros távolságmérő műszerről fantáziáltam, ami a szélvédőre írja ki nagy betűkkel a köztem és az előttem haladó közötti távolságot, és egy piros izzó kezd villogni, ha túl közel mentünk. De nem, a találmány nem ennyire bonyolult, csupán egy szélvédőre ragasztható matrica, egy táblázat az egész.
Sándor, az oktató A-osztályos Mercivel érkezett a randevúra. Az autóban nem táblázat van, hanem a sebességmérő műszerre ragasztott gyanús számok. Először próbáltam megfejteni, miképpen segít, aztán inkább a feltalálóra hagyatkoztam.
A követési távolság nagyjából a cselekvési (reakció) idővel egyenlő. A reakcióidő 0,7 másodperc, plusz a fékfelfutási idő, ami 0,2 másodperc, szóval az egyszerűség kedvéért egy másodpercről beszélünk. A követési távolság esetében természetesen a haladási sebesség is belejátszik a végeredménybe. A találmány lényege, hogy a km/h érték mellett a m/s értéket is feltüntetik egy kombinált skálán. Így a skálán leolvasott érték megfelel a követési távolság száraz úton való értékével. Vagyis hogy egy másodperc alatt hány métert teszünk meg.
Például 80 km/h esetében, ha mindkét autó egyszerre fékez, kb. 22 méter lesz a távolság, ami alatt még ütközés nélkül meg tudunk állni. Autónk ennyit tesz meg egy másodperc alatt, és minimum ezt az egy másodpercnyi utat kell tartanunk a követett autó mögött. Persze itt felvetődik a kérdés, mi van a saját és az előttünk haladó autó fékhatása közötti különbséggel.
Ez nem olyan jelentős, hogy nagymértékben befolyásolja az eredményt, ha ugyanis kis ráhagyással közlekedünk, az ütközést biztosan elkerüljük. Természetesen ugyanez a helyzet vizes-latyakos úton is: ilyenkor is növelni kell a távolságot. Az eszköz csupán támpontul szolgál, hogy egyáltalán tisztában legyünk a követési távolság mértékével.
Itt ez a segédeszköz, de hogy határozzuk meg a távolságot? Nézzük csak...
Sándor 30 éves autóvezetői tapasztalatai alapján kijelentheti, hogy a vezetők nagy részének fogalma sincs a követési távolságról. Fel sem tudja mérni, milyen távolságot kell tartani az előttünk haladó autó mögött. Körülbelül 300 embert kérdezett meg, de a válaszok mindig homályosak: Jó nagyot..., hogy ne menjek neki... sebességfüggő... és hasonlók.
A tapasztalatok azt mutatják, országúton érdemes a cselekvési (reakcióidő=akadály észlelés>mérlegelés>döntés,cselekvés: vagyis megnyomjuk a fékpedált) idő kétszeresét betartani, vagyis hagyjunk legalább kétszer annyi távot, mint amit a segédeszköz javasol. Ennek ellenére a követési távolság megtartása csak abban az esetben véd, ha kilassulunk az előttünk haladó autóval. Vagyis ha előttünk ütközés nélkül meg tud állni - ha csattanás van, mi is megyünk bele. A követési távolság megtartásának nem az a célja, hogy soha ne ütközzünk, mert annyira nem lehet szétszakítani az autósort, viszont ha túl közel tapadunk, minden nagyobb fékezéskor recsegnek az elemek.
Na de hogy határozzuk meg a két jármű közötti távolságot? Ez a legnehezebb feladat, kis rutin kell hozzá. A legjobb támpontot az autópályán és az országúton az útjelző oszlopok szolgálják. Ezek az oszlopok 50 m távolságban vannak, így láthatjuk, hogy az előttünk haladó autó hány oszlopnyira van. Városban leginkább magát az autót vehetjük mértékegységnek, ennél egyszerűbb etalon nincs a közelünkben. Egy autó hossza kb. 4-5 méter, vagyis 50 km/h haladáskor a kívánt 14 méter körülbelül 3 autóhossznak felel meg.
A szabadalmaztatási eljáráskor csodálkozva néztek a feltalálóra, hogy csupán ilyen egyszerű ötlettel állt elő. Jelenleg valóban nem óriási dolog a szélvédőre ragasztható matrica vagy a műszer mellé állított táblázat, de a későbbiekben nem utópia, hogy sebességmérő óránk m/s-értéket is mutasson. Vagy akár egy távolságmérő műszerrel is összekombinálva az én vízióm is valóra válhatna. A mostani kombibált skála, még ha magunk készítjük is el - ahogyan az oktató Merci esetében - minimális anyagi befektetéssel jár, és nem kérdés, hogy behozza az árát.
Sándornak egyébként nem ez az első találmánya. 25 éve feltalálta a holttértükröt, amit akkor nem védetett le, így később a franciák szabadalmaztatták. Később a ködben való közlekedésre dolgozott ki egy segítséget, amit ködmankónak keresztelt el, de ez sem jutott el a védelemig. Ez a mostani találmánya formatervezési mintaoltalom alatt áll Magyarországon, és az Európai Unióban a pontos neve: D 07 00136 - segédeszköz a követési távolság megtartására. Ha esetleg jövőre mondjuk egy autógyár m/s-ot is mutató sebességmérő órával jelenne meg, Sándor már hívhatná is az ügyvédjét.
Én beragasztottam az ajándékba kapott skálát a Scionba, és teszteltem. Az autópályázás unalmas óráit múlattam a kísérletezéssel. Mire Kecskemétre értem, már remekül meghatároztam a távolságokat és alkalmaztam a táblázatot. Én azt furcsállottam, hogy az 50 km/h-s haladáskor a 14 méter soknak, viszont a 130 km/h sebességnél a 37 méter kevésnek tűnt, még az országúti 2-es szorzóval is.
A balesetek 20%-a ráfutásból, a követési távolság be nem tartásából adódik. Azaz olyan dolog miatt, aminek betartását megköveteli a KRESZ, viszont megfoghatatlan. Sándor találmánya nem fordítja ki sarkából a Földet, de a legegyszerűbb kézbe adható tájékozódási alap, amelynek segítségével megérthetjük a követési távolságot, és kicsit tudatosabban közlekedhetünk. Egyszer mindenkinek ki kéne próbálni. Ahogy a feltaláló mondta: "Ha olyan emberekkel találkozom, akik még nem ütköztek, azok meghallgatják, hogy hát igen, van ilyen..., de akik már ütköztek, azokat nagyon érdekli."
Azt kérdezi tőlem a Winkler, hogy amiről írok, fedi-e a háromig számolós szabályt, amit ő használ a követési távolság tartásához. Hát, mondom, én ezt nem ismerem, úgyhogy vázolja.
Ki kell választanunk egy műtárgyat - mondjuk egy lámpaoszlopot -, ami mellett elhalad az előttünk lévő autó. Ha legalább háromig tudok számolni, mire én is odaérek, jó a távolság. Tulajdonképpen ugyanarról beszélünk, ez a módszer is megfelel a két másodperces követési távolságnak. A matricás Scionnal kipróbáltam, számoltam és közben néztem a táblázatot.
Országúti haladás esetén betartva a sebességhatárokat ez a háromig számolós módszer tökéletes. Vagyis ha 80-100-zal haladunk, a követési távolság a táblázat szerint is elégséges, viszont nagyobb sebesség esetén, - amivel úgysem mehetünk hivatalosan - a három másodperc már nem elég, illetve lassabb városi haladáskor nagyon sok, tutira be fog sorolni valaki elénk.
A KRESZ azt mondja: mondjuk ki 21, 22 ez kb. 2 mp-ig tart, ez ugyanaz, de biztosabb, mint a "háromig" számolás.
A követési távolság nem azonos a féktávolsággal, más néven megállási távolsággal.
A reakcióidő alatt megtett út vagyis a minimálisan megkövetelt követési távolság kisebb, mint a féktávolság!
Lakott területen kívül kell legalább 2 mp-es követési távolságot tartanunk, a nagyobb elérhető sebességek miatt.
(forrás: totalcar.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hogyan kell reagálni, ha szirénázó mentőautó, tűzoltókocsi vagy rendőrautó tűnik fel?
Ingyenes állami KRESZ képzés
Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről
Közlekedésbiztonság alakulása az év első hét hónapjában (ORFK)