Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A következőkben egy igen érdekes és tanulságos közlekedésbiztonsági megközelítésről olvashatunk.
magwas írta június 3, 2008 napján
Már a mozgásáról felismered. Megint egy tulok, akire nem szabadna egy fakockát sem bízni, de ott a segge alatt száz lóerő, és ezért azt hiszi hogy neki mindent szabad. Öt centvel melletted fog eljönni padlógázzal, és közben ő lesz felháborodva, hogy mit keresel ott, amikor a lehető legbiztonságosabban és szabályosan közlekedsz. Hiba volt, hogy adtak neki jogosítványt. Ezt a hibát orvosolni kell.
Felkészülés a vadászatra
A legfontosabb, hogy tudjad, hogyan kell biztonságosan közlekedni bringával.
Legyenek jók a reflexeid, urald a vasat, és tudd hogy mit fog csinálni
és te hogyan reagálsz rá, mielőtt még eldöntené. A vadászat veszélyes
sport, mindíg neked kell kézben tartani a szituációt.
A második
legfontosabb a türelem. Ne ugorj minden hülyeségre, csak azokra, akik
tényleg megérdemlik. A legtöbb esetben elég ha mellégurulsz a pirosnál,
és megkéred hogy máskor figyeljen a biztonságos oldaltávolságra.
Ahhoz,
hogy jól el tudd a tulkot reszelni, nem árt egy kis büntetőjogi
jártasság. Megpróbálom a szövegbe beletenni a vonatkozó paragrafusokat,
és ahol kell, el is magyarázom őket. A leglényegesebb, hogy egy
bűncselekmény csak akkor áll meg, ha minden eleme teljesült. Ennek az
írásnak a terjedelme kevés annak elmagyarázásához, hogy ez mit jelent,
maradjunk annyiban, hogy a paragrafusban minden szónak jelentősége van,
meg kell tudni neki feleltetni valami bizonyítékot. Külön említést
érdekel a szándékosság, a jogos védelem, a magánvád és a
magánindítvány: ezekre a későbbiekben kitérek. Nem para az sem, ha nem
vagy jogtudós: ha a saját szavaiddal el tudod mondani, hogy mi történt,
abból kihámozható a büntetőjogi vonatkozás, és segítünk abban, hogy ne
feledkezzenek el egyik bűncselekményről sem, ami ráhúzható a
szituációra.
Előjáték
A tér és a tulok
A közlekedési
konfliktusok nem egyik pillanatról a másikra alakulnak ki. Hosszú
másodperceikkel a konfliktus előtt észlelhető, hogy itt gáz lesz.
Először is van a tér, amiben haladsz. Lehet tudni, hogy mik a
konfliktusos helyek. Ha a napi útvonaladat végigpörgeted, pontosan meg
tudod mondani, hogy melyek ezek. Persze nagyrészt elkerülöd őket, az
úton mégy. De így is van hogy induláskor vagy érkezéskor át kell menni
a zebrán, van pár kereszteződés ahol nem szokták megadni az
elsőbbséget, vagy átzúznak a narancssárgán százzal, ahol tapossák mert
végre vége a dugónak húsz méterre, meg ahol jóságos mérnökeink
játszadoznak a sáv szélességével. Mert annyira életbevágóan fontos,
hogy több sávon álljon a dugó.
A tulok is könnyen megismerszik,
mert nem olvad bele a forgalomba. Rossz helyen megy, rossz sebességgel,
vagy bőgeti a motort, és/vagy dudál. Az autó típusa és színe is sokat
elmond, de tévútra is vihet. Lehet hogy a padzséróban egy
felelősségteljes családapa ül, a kis kék K-s rendszámú buzuki sofőrje
túl van a kéccáhezredik balesetmentes kilométerén, a fehér
fordtranzitot meg maga Haggyma vezeti. A legfontosabb jel mindenképpen
az, hogy hogyan mozog.
Különleges helyek
Mindenképpen ki
kell emelni azokat a helyeket, ahol az autónak
elsőbbséget kellene adnia, vagy csak simán nem lenne semmi
keresnivalója. A zebra a gyalogosoké, nagyon fontos, hogy a zebrán úgy
menj át keresztbe, hogy tolod. Ez különösen a lámpa nélküli zebráknál
tud értékes másodperceket szerezni: elsőbbséged lett, egyenes vonalú
egyenletes mozgással alá lehet tolni a bringát az autónak. Ha nem áll
meg, máris megvan a zsákmány. Ha viszont bringázol és úgy ütnek el,
akkor adtál egy enyhítő körülményt az autósnak. Ezt nem akarod.
A
zebra az útról másképpen fest. Kellemes szórakozás megállani és
átengedni a gyalogosokat. Rendkívül vicces történetek tudnak
lejátszódni ilyen szituációkban. És nem csak szórakoztató, hanem egyben
kötelező is. Én mindezt sávközépre húzódva szoktam tenni, mert így
mindenki látja, hogy kinek van megadva az elsőbbség, és nem lesz sem
az, hogy az autós mellettem elsuhanva elcsapja a gyalogot, és az is
jpbban kivédhető, hogy engem centiz le. És ha egy tuloknak ettől
elszakad a cérna, az elég könnyú zsákmány lesz.
Van még a
kerékpársáv (halálvággyal rendelkezőknek kerékpárút), amelyen az autós
ugye nem hajthat. Ha megteszi, sőt esetleg dudál is, attól az embert
elhagyja minden ereje. Az a kevés ami marad, pedig arra kell, hogy
megragadjuk az alkalmat. Ezért talán a legjobb ha le is szállunk és
elkezdjük kitölteni a feljelentőívet. Reméljük jön arra egy bringás aki
tanúskodik. A szabálysértés persze annyira nem értékes zsákmány, de az
objektív felelősség bevezetése óta már egész sok pontot ér. Meg Mari
néni hogy mer majd bringázni, ha nem tudja használni a bringasávot? És
egyébként is, kis szerencsével garázdát is foghatunk.
A buszsáv
abban különbözik a bringasávtól, hogy ott nekünk sem szabályos. Viszont
a busznak, takszinak, megkülönböztető jelzéssel rendelkező járműnek
igen. Utóbbiaknak akkor is, ha éppen nem használják a megkülönböztető
jelzést. Ezeket a járműveket engedjük el, és ha nem ilyen jön, akkor se
nagyon kapkodjunk a feljelentőívhez. De hát annak is lehet gyenge
napja, aki egyébként 40-es utazóval közlekedik. Azért számíthatunk jó
zsákmányra, mert biztosak lehetünk benne, hogy tulok jön mögöttünk. Ezt
a figurát tömött eggyel balra sávnál viszont csak profi vadászoknak
ajánlom végigjátszani. Nem csak azért, mert részünkről is van benne egy
szabálysértés, hanem azért is, mert ha túlságosan felhergeljük a
tulkot, nagyon veszélyes tud lenni.
Hogyan viselkedjünk?
Amikor látjuk hogy konfliktus lesz, Legyünk szabálykövetőek, és igyekezzünk felkészülni. A szabálykövetésben és egyes biztonságnövelő manőverekben az is jó, hogy a tulkokat idegesítik. A vadászat lényege annak a vékony mezsgyének a megtalálása, amikor a tulok elég ideges ahhoz, hogy bizonyítható bűncselekményt kövessen el, de nem bőszül fel annyira, hogy tényleges kárt okozzon. Mindezt úgy kell megoldani, hogy minél kevesebb enyhitő körülményt hagyj neki. Ezért fontos a szabálykövetés, és az is, hogy minden manőveredre legyen logikus magyarázat: ne csinálj olyat, aminek a célja az hogy felidegesítsd. Magatartásod biztonságos közlekedésre irányuljon. Példa: Amikor bőgeti mögötted a motort a pirosnál, a legjobban az tudja elborítani az agyát, hogy végigtrackstandeled azt, majd zöldnél az általa tartott követési távolságnak megfelelő sebességgel elindulsz, persze sávközépen, nehogy sávon belül, veszélyesen kis oldaltávolsággal tudjon előzni. Mindezt máskor is így csinálod, egy normális autós ettől nem lesz ideges, de a tuloknak pont elég ahhoz, hogy elkövesse a hibát. Az direkt jó, ha valamelyik biztonságnövelő tevékenységedet a félelemmel tudod magyarázni: "nagyon bőgette a motort, és féltem hogy el akar ütni, ezért nem mertem gyorsabban menni".
Az előzmények jogi szerepe: a szándékosság
Figyelj, ez fontos. Vannak a szándékos bűncselekmények. Ezeknek az a jellemzője, hogy véletlenül (gondatlanul) nem lehet elkövetni őket. Tehát ha a bűncselekmény megtörténtét bizonyítani akarod, akkor szükség van arra, hogy bizonyítsd: a tulok direkt csinálta, amit csinált. Ilyen bűncselekmény a közúti veszélyeztetés. A rendőrök kb. annyit értenek a dologból, hogy ha egy sarokkal előtte dudált, akkor bizonyítva van a dolog. Ha nem éppen a haverokkal bringázol, nem sok esélyed van arra, hogy tanút találj egy ilyenre. De nem kell megijedni, a tulkok rendkívül segítőkészen a hurokba tudják dugni a fejüket. Jó stratégia, hogy a tulkot vedd rá arra, hogy a rendőrnek vagy a tanúdnak elmondja hogy mekkora paraszt voltál két sarokkal előtte. Így már van tanúd arra, hogy amikor szivatott, akkor már utált. Jó esetben olyan dolgot fog emlegetni, amit egyébként tök szabályosan csináltál (nekem egy tulkom arra hivatkozott, hogy nem a kerékpárúton mentem, miközben a környéken bringagyalogút volt, de azon a szakaszon még az sem), de egy szép kövér közúti veszélyeztetés elég értékes trófea ahhoz, hogy beleférjen egy szabálysértés az esemény előttről: pl. piros lámpa vagy buszsáv, ugye.
Az incidens
Az incidens az, amikor nagyon észnél kell lenni. Ilyenkor az első és legfontosabb a saját bőröd védelme legyen. Előre törődj bele, hogy nem fogod az összes tulkot a vádlottak padjára ültetni. Ha túl közel jön, akkor arra koncentrálj, hogy elkerüld, ne arra, hogy leüsd a tükrét. Ha kést ránt, először a kés hatóköréből kerülj ki. Bukó és kesztyű mindíg van rajtad, akkor is, ha a sarki boltba indulsz. Ez nem csak a közlekedési, hanem a verekedős részben is jól jön.
Jogos (ön)védelem
Az alábbiakat a
bíróság mondta nekem egy ítélet szóbeli indoklásában. A jogos védelem
csak az incidens során értelmezhető. Tehát az, hogy én azután ütöttem
le a tulok tükrét, hogy meg akart ölni, nem jogos védelem. Ha akkor
verem le a tükröt, amikor éppen csinálja, az rendben lett volna, mert a
jogos védelem lehet aránytalan is. A továbbiakban a bíróság még
javasolta a kerék kiszúrását is, de az nem tudom hogyan valósítható meg
30 km/h sebesség mellett. És itt van hozzá a paragrafus:
29. §
(1) Nem büntethető, akinek a cselekménye a saját, illetőleg a mások
személye, javai vagy közérdek ellen intézett, illetőleg ezeket
közvetlenül fenyegető jogtalan támadás elhárításához szükséges.
(2)
Nem büntethető az sem, aki az elhárítás szükséges mértékét azért lépi
túl, mert azt ijedtségből vagy menthető felindulásból képtelen
felismerni.
(3) A büntetés korlátlanul enyhíthető, ha az ijedtség
vagy a menthető felindulás az elkövetőt korlátozza az elhárítás
szükséges mértékének felismerésében.
Arra is figyelni kell, hogy a tulok ne hivatkozhasson jogos védelemre.
A közúti incidens
A közúti incidensek visszatérő eleme az oldaltávolság be nem tartása. Rádhúzza, közelről előz, stb. Ilyenkor a legjobb behajtani a tükrét, illetve ha az a sebességkülönbség vagy más miatt nem megy, letörni azt. Ha behajtod a tükröt, az még csak nem is szabálysértés. A tükörnek több előnye van:
A tükrök nagyon kevés kivétellel hátrafelé behajthatóak.
Adott
esetben a motorháztetőn kellemesen lehet heverészni. A modern kocsik
már eléggé puhák, és a vízszinteshez közeli felület pedig esélyt ad rá
hogy kicsússzál valamit az ütközésből.
A kiabálós-verekedős rész
A
közúti incidens után szokott következni a verekedős rész. Előtte még
van az, amikor satuzik előtted a kocsival, vagy éppen te fekteted a
bringát a kocsi elé, hogy ne tudjon elmenni. Mivel égetően szükséged
lesz tanúra, próbáld meg kicsit kontrollálni a kiabálós-verekedős rész
helyszínét. Erre legjobb a forgalmas kereszteződés sok gyalogossal. Az
esetek nagyobb részében - ha jól kezeled a helyzetet - igazából nem
történik verekedés. Viszont a megfelelő kezeléshez szükséges egy fajta
beállítódás. Te most vadászol. A tulok éppen teszi a fejét a hurokba.
Pusztakezes verekedés közben - ha csak a védekezésre szorítkozol -
nehéz igazán komolyan megsérülni, tehát benne van a pakliban néhány
pofon. De a végén a tulok fog a vádlottak padján ülni. Ha ezt
átgondolod, végig elég nyugodt tudsz maradni ahhoz, hogy kezeld a
helyzetet.
Te egy mokány bringás vagy, aki nem ilyed meg a saját árnyékától, a tulok meg be van zsibbadva az autóba.
Te számodra ismerős terepen mozogsz, a tulok csak a kocsi ablakán át látta eddig az utat.
Rajtad van bukó, kesztyű, és kemény talpú cipő, és ott a bringád is.
A
tulok mindezt hamar át fogja gondolni, és letesz arról hogy komolyan
erőszakot alkalmazzon. Lehet hogy egy kicsit a látszat kedvéért
lökdösődik, de ez jó látványos dolog, és tulajdonképpen cél is, hiszen
ezzel kimeríti a garázdaság tényállását, és téged szimpatikussá tesz a
kivülállóknak.
Itt a szempont - azon kívül hogy keveset kapjál - az
legyen, hogy te ne legyél felelősségre vonható, de a tulok igen. És az
is fontos, hogy kellőképpen látványos legyen, hogy a tanúkat odavonzza.
Ha kell kiabálj, sérelmezd hogy majdnem megölt, mondd el érthető
szavakkal hogy miket is csinált, sőt miközben csinálja, azt is
tudósítsd. Ne káromkodj, a becsületsértés plusz pontokat ér.
Én azt szoktam, hogy a bringát magam elé emelem, azon a tulok kiélheti magát, nekem meg nem lesz bajom.
Van
az a rész, amikor a tulok aránylag komoly becsületsértéseket enged meg
magának. Ha már van tanú, ilyenkor kell nyugodt hangnemben
figyelmeztetni, hogy amit éppen csinál az becsületsértés, és szintén
bűncselekmény. Ez az eseteknek csak kis részében változtatja meg a
szóhasználatot, de nem is ez a fontos. Sőt általában még idegesebb lesz
tőle, ami meg is felel a kívánt hatásnak. Az a fontos, hogy a tanúban
tudatosítottuk a becsületsértés tényállását, és onnantól arra is
figyelni fog, hogy mit mondtunk: nem fogja megzavarni, hogy kiabáltunk
az elején, meggyőződhet arról hogy csúnya szavakat nem használtunk
(sőt, talán ha egy-kettő kicsúszott, akor is meggyőzi magát, hogy nem).
Noha valóban nagy tuskó kell ahhoz, hogy a becsületsértést is perre
vigyük (magánvádas, macerás), érdemes lehet néhány jobban sikerült
jelző használatára felhívni a figyelmet. Meg lehet pl. említeni, hogy a
patkánynak elég rossz a PR-ja, jobban örülnénk ha mókusnak nevezne, az
is kis szőrös állat. Egészen egyszerű módszerek vannak arra, hogy
felhergeld a tulkot. Egyik legjobb az, hogy érezteted vele hogy
hülyének nézed. Azért ne vesszünk el a szócsata részleteiben, nem az a
cél, hogy frappáns dolgokat mondjunk, hanem hogy a vádlottak padjára
ültessük.
Ilyenkor lehet a szándékosságra utaló kijelentéseket is
kicsikarni a tulokból. Szívesen fel fogja emlegetni, hogy akkora
paraszt vagy, hogy átmentél a piroson (igazából ez nem szokta zavarni
őket, csak a kognitív disszonancia redukció kedvéért emlegetik), nem
engedted el a buszsávban, behajtottad a tükrét, főútvonalon
bicikliztél, bementél sávközépre, trackstandeltél, meg általában véve
is minden bringás buzi. Ezek fontos kijelentések, vezessük rá hogy
kimondja hogy ezért csinálta (megérdemeltük, stb), és ha megvan, húzzuk
alá, hogy a tanú is emlékezzen amikor kell.
Ebben a részben fontos
segítőtársunk a kognitív disszonancia redukció is: az emberek nem
szeretik, ha a viselkedésük inkonzisztens az értékrendjükkel. Ezért ha
elütnek, fel fogják sorolni az összes dolgot, amivel megnyugtathatják
magukat, hogy megérdemelted. Ezek között elég sok olyan lesz, amit
felhasználhatsz ellenük.
Ha pedig komolyra fordul a dolog, az utcai
verekedés szabályai itt is mérvadóak: addig ne üss, amíg nem muszály,
de ha véletlenül elkezdted, ne hagyd abba, amíg teljesen egyértelművé
nem tetted az erőviszonyokat. A jogos védelemmel kapcsolatos szabályok
erre az esetre is vonatkoznak, de ha idáig kell fajulni, valamit nagyon
rosszul csináltál. Én a biztonság kedvéért sosem hordok magammal
U-lakat, és még soha nem hiányoltam.
Utána
Ha megvolt az incidens, utána sakkjátszmaszerűen zajlanak az események. A legfontosabb tennivaló a megfelelő bizonyítékok beszerzése. A legjobb bizonyíték a tanú. Ha nincs tanú, akkor a nyomok rögzítése az első. És persze a tulkot sem kell elengedni, mert azt is bizonyítani kell tudni, hogy ki követte el a báncselekményt. A legfontosabb tennivalók tehát:
A legjobb, ha ezt mindet sikerül megoldani, de ha egyik-másik nem sikerül, nem kell kétségbe esni. A lényeg a megfelelő mennyiségű bizonyíték.
A tulok rögzítése
Amíg nem sikerül elérni azt,
hogy a tulok szép nyugiban megvárja a rendőröket, nincs vége az
incidensnek. És mivel a rendőrök sokára jönnek ki, a tulok több
próbálkozást is fog teni hogy elmenjen. Ne bízzál a szép szavakban, és
ne hidd el a meséket. Volt már olyan, hogy a tulok mutogatott a
kocsiba, hogy ott a beteg gyerek, azt viszi a dokihoz. Megsajnáltam,
mondtam hogy menjen, erre azt mondta, hogy most már marad. A végén
mégis elindult, miközben kicsit nekemhajtott. Azóta is sajnálom, hogy
azon a ponton nem voltam erélyesebb. Szóval ne higyj az ilyen
szövegeknek. Ha beteg a gyerek, ajánld fel hogy hívsz hozzá mentőt, és
javasold hogy szóljon a nagymamának, mert a zárkába nem annyira jó
bevinni a gyereket.
A tulok menekülését aránylag könnyű
megakadályozni. Elé kell állni a kocsinak. Megfelelően kis távolságban
ahhoz, hogy ne tegyen benned komolyabb kárt, ha elindul, és megfelelően
szabd mozgással - tedd le a bringát - ahhoz, hogy ha tol, akkor fel
tudj ugorni a motorháztetőre. Én közvetlenül elé szoktam állni, háttal
a kocsinak. Ha tolat, megyek utána. Olyan is volt, hogy amikor nekem
jött túl hamar ültem fel a motorháztetőre, és a tanúk - nem vagyok
népszerű a Karinthy boltosainak körében - "csak annyit láttak" az
egészből, hogy én ráültem a kocsira. De olyan is volt, amikor
padlógázon vitt egy pár métert. Nagyon látványos akciójelenetet
mutattunk be, sikerült is a tuloknak meggyőznie ezzel a tanút, hogy
rászolgál a büntetésre.
Ez az akciójelenet tökéletesen kimeríti a közúti veszélyeztetést, elég nagy trófea, simán megéri.
A Tanú
Az
emberek nem szeretnek tanúskodni. Egyébként teljesen segítőkész
emberek, akik a kiabálós-verekedős jelenetben odagyűlnek a védelmedre,
feszültté válnak akkor ha tanúskodni kell. Márpedig a legjobb
bizonyíték a tanú. Ezért nem árt minél hamarabb biztosítani a tanút.
Talán még a rendőr hívásánál is fontosabb. Soha ne felejtsük el, hogy a
tanú is ember. Akkor fog szívesen tanúskodni, ha azt látja, hogy a
tulok nagyon tulok, mi meg jobbak vagyunk a deákné vásznánál. Az sem
baj, ha megsajnál kissé. A kiabálós-verekedős jelenetnél ezért van nagy
szükség arra, hogy megfelelő látványosságott nyújtsunk. És ezért
fontos, hogy ha egy bringás incidens mellett mégy el, mindenképpen
kérdezd meg, hogy mit segíthetsz. A tanú nem csak akkor jó, ha látta a
közlekedési incidenst (sőt néha jobb ha azt konkrétan nem látta;). Az
esetek nagyobb részében a kiabálós-verekedős jelenetben sikerül a
tuloknak hurokba dugnia a fejét. Tegyél meg mindent amit tudsz, hogy a
tanúhoz kontaktot szerezzél. Ha a telefonszáma megvan, az éppen elég.
Ha megvárja a rendőrt, az a legjobb (te mindíg megvárod a rendőrt,
amikor másnak tanúskodsz, ugye?), de ha mennie kell, nem baj. Csak
legyen kontakt hozzá. Mindent tegyél meg amit meg tudsz tenni a
tanúért, de arra figyelj, hogy ne mondhassák hogy befolyásoltad a
tanút. Ne ígérj neki pl. pénzt vagy szekszuális szolgáltatásokat
(lányoknak igézően mosolyogni ér). Elmagyarázhatod neki, hogy tipikusan
csak pár órát vesz el az életéből a dolog, nem muszály a rendőrt sem
megvárnia, viszont mennyire fontos hogy az ilyen tulkok ne futhassanak
ámokot az utakon. A gyalogosokra esetleg a "Mert az ilyenek miatt ilyen
rossz a közlekedési kultúra, kisgyerekeket gázolnak a zebrán" című
sablonszöveggel lehet jól hatni.
Ha helyben nem találsz tanút, akkor
még mindíg lehet szerencséd. Én egyszer a criticalmass.hu-n kerestem
tanút, és sikerült. A kettővel előttünk lévő kocsiban ült, és annyira
érdekelte, hogy mi lett a sztori vége, hogy este ránézett a
criticalmass.hu-ra. Ezért is fontos a kiabálós-verekedős részt
látványosan előadni.
Ha mindez nem sikerül, még mindíg segíthet, ha
a nap ugyanazon szakában meglátogatod a helyszínt. Hátha belefutsz
valakibe aki látta, esetleg van egy boltos vagy hajléktalan.
Rendőr/mentő
Az első amit meg kell fontoljál, hogy a rendőrt vagy a mentőt hívod ki. Ez attól függ, hogy történt-e személyi sérülés.
A személyi sérülés
Ez
egy eléggé fontos kérdés, és sokkal nehezebben eldönthető, mint
képzeled. Amikor elesel, még elég sokáig dolgozik benned az adrenalin
ahhoz. hogy ne vedd észre a sérülést. A klasszikus ebből Boci esete,
aki egy kicsit beütötte a térdét, de utána úgy döntött hogy jól van. Ma
két csavarral a térdében rakja neki.
Nekem is volt olyan, hogy csak este vettem észre egy sebet amit egy esés okozott.
Az ökölszabály az, hogy ha egy kicsit is fáj, akkor mentőt hívsz.
A
személyi sérülés azért jó, mert az ilyen ügyeket a rendőrök előre
veszik, és a koreográfia is komolyabb. Pl. helyszínelni is fognak.
Ezért
ha bármi esélyed van a személyi sérülés beszerzésére (elestél,
beütötted a kezed a tükörbe, stb), akkor személyi sérülésed van. Később
mindíg mondhatod azt, hogy már nem fáj. Ha rákérdeznek a személyi
sérülésre, soha ne mondd azt, hogy nincsen. Én azt szoktam mondani,
hogy nem tudom, és röviden vázolom Boci esetét.
A személyi sérülés
azért is fontos, mert a cserbenhagyás lényege az, hogy meggyőződött-e
arról, hogy van-e személyi sérülésed, a segítségnyújtás elmulasztása
pedig az, hogy megtett-e minden elvárhatót azért, hogy segítsen rajtad.
190.
§ Ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem
áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződnék arról, hogy
valaki megsérült-e, avagy az életét vagy testi épségét közvetlenül
fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, amennyiben
súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétséget követ el, és egy évig
terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel
büntetendő.
172. § (1) Aki nem nyújt tőle elvárható segítséget sérült vagy olyan
személynek, akinek az élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van,
vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű
munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha a
sértett meghal, és életét a segítségnyújtás megmenthette volna.
(3) A büntetés bűntett miatt három évig, a (2) bekezdés esetén öt évig
terjedő szabadságvesztés, ha a veszélyhelyzetet az elkövető idézi elő,
vagy ha a segítségnyújtásra egyébként is köteles.
(4) A (3) bekezdés utolsó fordulata nem alkalmazható azzal szemben, aki
a közlekedési szabályok alapján köteles a segítségnyújtásra.
A rendőr
Én akkor szoktam javasolni, hogy hívjunk rendőrt,
amikor a tulok kiszáll a kocsiból. Ez több szempontból is jó. A
kiszállás egy elég zaccos pillanat, általában azzal a határozott
szándékkal száll ki a kocsiból, hogy megverjen. Ilyenkor nagyon fontos,
hogy határozott legyél, de nem agresszív. A rendőr emlegetése
mindenképpen segít elbizonytalanítani. Azt is kifejezed vele, hogy nem
te voltál aki szabálytalankodott, és nincs rejtegetnivalód.
Bármit is válaszol, hívjad a rendőrt. Jó ha kifejlesztesz arra egy
módszert, hogy szabad legyen a kezed közben, mert ugye ilyenkor jöhet a
lökdösődés is. Használhatsz headsetet, én a sisak állszíja alá szoktam
tenni a telefont. A 107-et hívd, ne a 112-t, mert így csak egy plusz
kapcsolás, nem kettő. Márpedig egy kapcsolás 5 és 15 perc között
bármeddig tarthat.
A rendőrség első kérdése az lesz, hogy hol vagy. Azért kérdezik, hogy a
megfelelő kerületi kapitányságot kapcsolhassák. Ezt lehet gyorsítani
azzal, hogy rögtön mondod, hogy melyik kerületet kéred. A rendőrök meg
fogják kérdezni hogy hol vagy (figyeld a házszámokat), és ugye vannak
azok az utcák, amelyeknek különböző oldalai különböző kerületekben
vannak. Nekem volt már olyan, hogy az Üllőire kijött a IX. kerületi
rendőrautó (fél óra), majd mondta hogy ez az oldal másik kerület, és
meg kellett várni a nyóckeres rendőrt is (újabb fél óra). Szóval fontos
hogy tudd, melyik kerületben vagy. Meg fogják kérdezni a neved és a
telefonszámodat is, illetve hogy történt-e személyi sérülés. Ha ütközés
is volt a dologban, vagy bármi más, aminek nyoma lehet, ilyenkor ezt
közöld, illetve azt, hogy bűncselekmény történt, és milyen. Nem fog
rákérdezni, de ha bűncselekmény vagy személyi sérülés van, ki kell
hívni a helyszínelőket. Lehet hogy csak akkor, ha ott van a járőr, de
nem árt mihamarabb tudatosítani bennük. Meg ugye a hívásról felvétel
készül.
Lehetőleg ne kövesd el azt a hibát, hogy nem hívsz rendőrt. De ha mégis
úgy alakul, felesleges a rendőrségre menni feljelentést tenni. Az első
dolguk az lesz, hogy megpróbálnak elhajtani, és ha kötöd az ebet a
karóhoz, akkor egy olyan tanúvallomást fogsz kapni, ami nem csak
helyesírási hibákkal van tele, de pontatlanul és félreérthetően is van
fogalmazva. (A tanúvallomásról még írok.) Otthon nagyon jól meg tudod
írni a feljelentést, a szövegezésben én is és az MK ügyvédje is
szívesen segít.
Nyombiztosítás
A nyom azért jó bizonyíték, mert nem kell
elkérni a telefonszámát, meg könyörögni neki hogy tanúskodjon. Viszont
biztosítani kell, és egy nyom csak kevés dolgot tud bizonyítani. Ezért
mindíg járjon az eszedben, hogy milyen nyomok keletkezhettek, és azokat
minek a bizonyítására lehet használni. Ha történt ütközés, annak kell
nyoma legyen az autón és a bringán is. Ott van még a féknyom. A
behajtott vagy letört tükör is nyom.
A legfontosabb hogy ezeket a nyomokat megőrizd addig, amíg a rendőrség
ki nem érkezik. Ne hagyd elmenni az autót, bizonyos esetekben az a
legjobb, ha arrébb állni sem engeded. Nemrégiben egy cserbenhagyásos
gázolás után az autóst az autómosóból kifelé tartóztatták le a rendőrök.
Az a legjobb, hogy ha a rendőr megérkezik, akkor a sztori elmesélése
után felsorolod, hogy milyen nyomok keletkeztek vagy keletkezhettek
szerinted. Ha van olyan ami jól jöhet, ragaszkodj a helyszíneléshez.
Helyszínelni személyi sérüléses baleset és bűncselekmény esetén kell.
Arra is ügyelj, hogy a helyszínelők minden nyomot rögzítenek, és ezt
jól teszik. Van olyan urban legend, amely szerint a helyszínelők némi
készpénz ellenében nem pont azt találták, ami ott volt. Az ilyen
eseteket mindenképpen meg kell előzni.
Fénykép, hangfelvétel, egyéb infók
Vannak dolgok, amiket magad is dokumentálhatsz. Az általad készített fénykép nem teljes bizonyító erejű, de pl. ha mutatsz egy képet az elkövetőről, akkor van kit keresni a nyilvántartásban és van kit felismernie a tanúnak, illetve megerősíted vele az egyéb bizonyítékokat. Ha olyan feledékeny vagy, mint én, jól jön egy fénykép a kocsiról, rendszámmal. Nyugodtan fényképezzél, jogod van hozzá. Hangot is rögzíthetsz, videót is csinálhatsz. Mindezt ne sutyiban, hanem nyíltan csináld. Ilyenkor jön jól, ha a telefonod/fényképezőgéped órája pontos, nem kell majd azt számolgatnod meg beírni a feljelentésbe, hogy mennyivel tér el az idő. A fényképeken nagyon sokszor a címben és/vagy a jpeg képek jfif információjában szerepel az időpont.
Az esemény bekövetkeztének idejét a telefon híváslistájából becsülheted
meg. Minden olyan infót, ami fontos lehet, jó ha lejegyzetelsz. Főleg
ha te is olyan feledékeny vagy, mint én.
Utólagos nyombiztosítás
Ha valamiért elrontottad a
nyombiztosítós részt (ne rontsd el. ha van nyom mindenképpen ragaszkodj
a helyszínelőkhöz), még mindíg van esélyed.
Ha van festék- vagy egyéb nyom a bringádon, bemégy a Hungária 149 alatt
a közlekedésrendészetre, és a helyszíni szemle alosztályt keresed.
Odaadod nekik a bringát. Ne hagyd magad lerázni. Mondd meg, hogy írjuk
a feljelentést, itt a bringa, itt a nyom rajta. Azt kérdezd, hogy mit
írjunk bele a feljelentésbe, amikor erre a nyomra hivatkozunk.
Boci esetében hosszú idővel az esemény után, a helyszíni kihallgatáson találtak egy ütközésnyomot az autón. Szóval sose add fel.
A kerékpár sérüléseiről lehet szakvéleményt kérni a jobb
bringaszervízekben, csekély összegért. Ez elsősorban arra jó, hogy a
keletkezett anyagi kár mértékét bizonyítsd. Én a Pajta boltot használom
ilyen célra.
A sérülések
A sérüléseidet mutasd meg a tanúknak, és menj el a
baleseti sebészetre is. Őrizd meg a leleteket, és azokat csatold a
feljelentéshez. Az orvosnak “látleletet” kell felvennie akkor, ha
bűncselekmény történt, és bizonyos esetekben feljelentési
kötelezettsége is van. Szóval mondd meg, hogy bűncselekmény történt, és
hogy a feljelentést megtetted, az eljárás folyik, és “látleletet”
kérsz, bármi is légyen az.
Ha nyolc nap után még megvan a sérülés, ismét menj el a baleseti
sebészetre, és őrizd meg azt a leletet is. A nyolc napon túl gyógyuló
sérülések esetén általában jóval magasabb a büntetési tétel.
A rend éber őrei
A rendőrre várva
A rendőrség
kiérkezéséig hosszú, esetleg igen hosszú idő telik el. Ha a tanúk és a
nyomok megvannak, feljegyezted a fontos dolgokat, hosszú várakozásra
készülj, akár órákra. Ez alatt fontos, hogy rögzítsd a tulkot és a
többi nyomokat. Lehet beszélgetni a tanúval, ha nem megy el. Itt az
alkalom, hogy értesítsd szeretteidet, hogy már megint leesett egy
tükör, és felhívd az MK ügyvédjét és/vagy engem. Az én számom
30/3830791. Azzal kezdd, hogy “most ütöttek el”. Megpróbálok segíteni,
amiben tudok. Az MK ügyvédjét azért is érdemes felhívni, hogy majd
később a rendőrségen tudj “a Magyar Kerékpárosklub ügyvédje azt mondta”
kezdetű mondatokat használni. Amíg a rendőrök nem jönnek, a tulok és a
nyomok rögzítésére figyelj, és próbáld meg összeszedni hogy mit fogsz
mondani a rendőröknek, és figyeld mikor érkeznek.
A tulok persze menni akar, meg azt akarja, hogy hívd fel a rendőrséget
és kérdezgess tőlük olyan hülyeségeket, hogy mikor érkeznek ki. Azt
fogják felelni, hogy igyekeznek. De végülis a 107 hívása ingyenes, idő
meg mint a tenger…
Kiérkezik a rendőr
Amkor kiérkeznek a rendőrök, te legyél az
első, aki beszél velük. Mondd el, hogy te hívtad őket, két mondatban
foglald össze hogy mi történt, és hogy milyen nyomok vannak. Nem árt,
ha elmondod hogy szerinted milyen bűncselekmény történt. Itt lehet
először elejteni a “beszéltem a Magyar Kerékpárosklub ügyvédjével”
kezdetű mondatot először. Hadd tudja a rendőr, hogy egy öntudatos
bringással van dolga, aki már kapott jogi tanácsadást. A rögzítendő
nyomokat is sorold fel, és kérjél helyszínelést, ha van mit
helyszínelni. Az iratok megtekintése után a rendőr ki fog hallgatni.
Általában azt csinálják, hogy külön-külön a sértettet, az elkövetőt meg
a tanúkat meghallgatja az egyik, a másik pedig figyel a rendre.
Meg fogják kérdezni, hogy mi történt, volt-e személyi sérülés, milyen
tanúd van, milyen nyomok vannak, stb. Ezeket mind mondd el, és bármi
mást, amit fontosnak látsz, akkor is ha nem kérdezi. Ha van nyom,
folyamatosan ragaszkodj ahhoz, hogy hívják ki a helyszínelőket, egészen
addig, amíg meg nem teszik. A rendőrrel légy udvarias és határozott. Őt
nem kell meggyőzzed az igazadról, felesleges érzelmekre pazarolni az
energiát. A tulkot se úgy azonosítsd számára, hogy “az a patkány”,
maximum az “ez a jóember” kifejezésig juss el. Ha valamiben nem vagy
biztos, ne találj ki dolgokat, a “nem tudom”, vagy “a telefonomban van
a fénykép róla” válaszok teljesen megfelelőek.
A rendőr tenni fog egy kísérletet a felek kibékítésére. El akartak ütni
– vagy meg is tették – fél órákat vártál a rendőrre, pont most engednéd
el?
Ha mindenki meghallgattatott, és a helyszín megvizsgáltatott, következik a rendőrségre menés.
Irány a rendőrőrs
Persze. A tulok az autóját vezetve megy az őrszobára, de te hagyd
ott a bringát. Ki is volt az elkövető, és ki volt a sértett? Érdemes
azért egy kísérletet tenni arra, hogy ne fosszanak meg a jogaidtól. A
rendőrnek az a baja, hogy majd biztosan lassan mész, és már három
helyen várják. Ha elmagyarázod neki, hogy te éppen hogy gyorsabban
tudsz menni, mint az autók, meg hogy egyébként sincs hova lakatoljál,
esetleg finoman megpendíted, hogy ez diszkrimináció, akkor lehet hogy
beadja a derekát.
Persze ez csak akkor érvényes, ha nem foglalták le a bringát
bizonyítéknak a helyszínelők. Ez a lehetőség ne tántorítson vissza
semmitől: annak fejében, hogy végigjátszod a dolgot, számíthatsz arra,
hogy találunk neked egy bringát addig kölcsönbe.
Hogy ne legyen annyira szabályellenes, hogy tőled elveszik a bicajt, a
tulok meg autóval megy, a járőr megteheti azt, hogy nem foglal állást
abban a kérdésben, hogy ki az elkövető, és ki a sértett, valamint hogy
mi valósult meg. Ez ellen ebben a szakaszban nem érdemes nagyon
pattogni, de azért ne is rejtsd véka alá azt, hogy ez azért könnyen
eldönthető.
A rendőrörsön
Igen, itt is várni kell. Viszont nyugtasson meg a tudat, hogy a tulok még többet fog várni, ráadásul a zárkában. Azért te se számíts arra, hogy fiatal lányok fognak masszírozni, míg egy koktélt kóstolgatsz a medencében. Volt olyan, hogy a járőr úgy vitt be, hogy “nem tudta” ki az elkövető. A tulkot ugyan a fogdában helyezték el, engem meg a folyosón, de a kapus nem akart kiengedni cigizni. A kapussal nem érdemes hosszasan vitatkozni, kérdezd meg, hogy ki dönt ebben a kérdésben (az ügyeletes tiszt) és hozzá fordulj. Az érvelés menete egyszerű: ha szerintük én vagyok a sértett, akkor meg kell mondják, mivel vádolnak, ha pedig nem, akkor nem korlátozhatnak a szabadságomban. Az ütit amúgyis egy dolog fogja érdekelni, hogy nehogy lelépj neki az eljárás közepén, arra meg eléggé meggyőző érv, hogy nem azért hívtál rendőrt, hogy a tulok büntetés nélkül megússza.
A kihallgatás
A kihallgatás során ismét el kell mondani, hogy
mi történt. Az elején mindenféle dolgokra rákérdeznek, és közben is
egyfolytában mondják a tudnivalókat, sőt a lényegesek a kihallgatási
jegyzőkönyvben is benne vannak, és alá is kell írni őket. A lényeg az,
hogy a saját szavaiddal mondd el, hogy mi történt, milyen tanúk,
nyomok, bizonyítékok vannak minderre. Ne feledkezz el azokról a
dolgokról, amik a közúti veszélyeztetés esetén a szándékosságot
alátámasztják, illetve mondd el azt is, hogy szerinted milyen
bűncselekmények valósultak meg: ha benne van a jegyzőkönyvben,
kénytelen foglalkozni azzal, hogy megáll-e, és ha nem, azt indokolnia
is kell. De ne parázz akkor sem, ha nem vagy Keríts alkalmat az “a
Magyar Kerékpárosklub ügyvédje azt mondta, hogy” kezdetű mondatra, és
kerüljön bele a jegyzőkönyvbe nem csak az, amiből látszik hogy
tudatosan, a szabályokat és a biztonságos közlekedés tudnivalóit
ismerve közlekedsz, de az is amiből látszik, hogy nem vagy olyan fából,
hogy csak úgy eltussolják az ügyet. Én az MK és Radikális Biciklisták
tagságot szoktam megemlíteni (utóbbit te is megteheted, nincs
tagnyilvántartásunk), hogy én fordítottam a hogyan ne üttessük el-t, és
azt a szakjogi gittegyleti tagságomat, amire máskor nem vagyok büszke,
mert az ember ne alacsonyodjon le odáig, hogy egy minisztert komolyan
vesz.
Amikor leírta a jegyzőkönyvet, neked alá kell írnod egy rakás helyen.
Ezt ne siesd el: Arra figyelj oda, hogy a fontos momentumok le legyenek
írva. A helyesírással csak akkor foglalkozz, ha értelemzavaró, nem
írásóra van hanem tanúkihallgatás. Viszont ha valami fontosabb nincs,
vagy nem elég egyértelműen van leírva, akkor szóljál, és ne legyen
lelkiismeretfurdalásod amikor harmadjára nyomtatja újra.
Ugyanakkor a kihallgatáson jó eséllyel azzal beszélgetsz, aki az
ügyednek az előadója lesz. A legjobb az udvarias ám nem hivataloskodó
hangnem, és hogy lássa hogy téged tényleg csúnyán szivatnak. Lesz
alkalom arra, hogy közösen elmélkedjetek a közlekedési morálról, az
életről, a világmindenségről meg minden. Ha kérdésed van, tedd fel
bátran, az emberek szeretnek segítőkésznek mutatkozni, főleg ha az
semmibe nem kerül nekik.
Otthon, édes otthon
A feljelentés
helyesírás -- Wed, 29 Oct 2008 20:55:18 +0100 reply
Muszáj pontos j. Egyébként szép munka. Másegyébként szerintem felesleges, bár akinek ez játék és örömet okoz, csinálja.
A helyesírásról még: a taxit x-el kell használni.
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Elvileg börtönbe csukhatók az agresszív autósok
Ingyenes állami KRESZ képzés
TISPOL közlekedésbiztonsági kampány - Percenként 120 alkoholszondás ellenőrzés! (2012. december)
Az őszi-téli időszakra vonatkozó balesetmentes és biztonságos közlekedésről és a gyalogosok védelméről