Közlekedés: Tulokvadászati kézikönyv - magwas blog

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A következőkben egy igen érdekes és tanulságos közlekedésbiztonsági megközelítésről olvashatunk.

 


Tulokvadászati kézikönyv

magwas írta június 3, 2008 napján

 

Már a mozgásáról felismered. Megint egy tulok, akire nem szabadna egy fakockát sem bízni, de ott a segge alatt száz lóerő, és ezért azt hiszi hogy neki mindent szabad. Öt centvel melletted fog eljönni padlógázzal, és közben ő lesz felháborodva, hogy mit keresel ott, amikor a lehető legbiztonságosabban és szabályosan közlekedsz. Hiba volt, hogy adtak neki jogosítványt. Ezt a hibát orvosolni kell.

 

Felkészülés a vadászatra

A legfontosabb, hogy tudjad, hogyan kell biztonságosan közlekedni bringával. Legyenek jók a reflexeid, urald a vasat, és tudd hogy mit fog csinálni és te hogyan reagálsz rá, mielőtt még eldöntené. A vadászat veszélyes sport, mindíg neked kell kézben tartani a szituációt.
A második legfontosabb a türelem. Ne ugorj minden hülyeségre, csak azokra, akik tényleg megérdemlik. A legtöbb esetben elég ha mellégurulsz a pirosnál, és megkéred hogy máskor figyeljen a biztonságos oldaltávolságra.
Ahhoz, hogy jól el tudd a tulkot reszelni, nem árt egy kis büntetőjogi jártasság. Megpróbálom a szövegbe beletenni a vonatkozó paragrafusokat, és ahol kell, el is magyarázom őket. A leglényegesebb, hogy egy bűncselekmény csak akkor áll meg, ha minden eleme teljesült. Ennek az írásnak a terjedelme kevés annak elmagyarázásához, hogy ez mit jelent, maradjunk annyiban, hogy a paragrafusban minden szónak jelentősége van, meg kell tudni neki feleltetni valami bizonyítékot. Külön említést érdekel a szándékosság, a jogos védelem, a magánvád és a magánindítvány: ezekre a későbbiekben kitérek. Nem para az sem, ha nem vagy jogtudós: ha a saját szavaiddal el tudod mondani, hogy mi történt, abból kihámozható a büntetőjogi vonatkozás, és segítünk abban, hogy  ne feledkezzenek el egyik bűncselekményről sem, ami ráhúzható a szituációra.

 

Előjáték

 

A tér és a tulok

A közlekedési konfliktusok nem egyik pillanatról a másikra alakulnak ki. Hosszú másodperceikkel a konfliktus előtt észlelhető, hogy itt gáz lesz. Először is van a tér, amiben haladsz. Lehet tudni, hogy mik a konfliktusos helyek. Ha a napi útvonaladat végigpörgeted, pontosan meg tudod mondani, hogy melyek ezek. Persze nagyrészt elkerülöd őket, az úton mégy. De így is van hogy induláskor vagy érkezéskor át kell menni a zebrán, van pár kereszteződés ahol nem szokták megadni az elsőbbséget, vagy átzúznak a narancssárgán százzal, ahol tapossák mert végre vége a dugónak húsz méterre, meg ahol jóságos mérnökeink játszadoznak a sáv szélességével. Mert annyira életbevágóan fontos, hogy több sávon álljon a dugó.

A tulok is könnyen megismerszik, mert nem olvad bele a forgalomba. Rossz helyen megy, rossz sebességgel, vagy bőgeti a motort, és/vagy dudál. Az autó típusa és színe is sokat elmond, de tévútra is vihet. Lehet hogy a padzséróban egy felelősségteljes családapa ül, a kis kék K-s rendszámú buzuki sofőrje túl van a kéccáhezredik balesetmentes kilométerén, a fehér fordtranzitot meg maga Haggyma vezeti. A legfontosabb jel mindenképpen az, hogy hogyan mozog.

 

Különleges helyek

Mindenképpen ki kell emelni azokat a helyeket, ahol az autónak elsőbbséget kellene adnia, vagy csak simán nem lenne semmi keresnivalója. A zebra a gyalogosoké, nagyon fontos, hogy a zebrán úgy menj át keresztbe, hogy tolod. Ez különösen a lámpa nélküli zebráknál tud értékes másodperceket szerezni: elsőbbséged lett, egyenes vonalú egyenletes mozgással alá lehet tolni a bringát az autónak. Ha nem áll meg, máris megvan a zsákmány. Ha viszont bringázol és úgy ütnek el, akkor adtál egy enyhítő körülményt az autósnak. Ezt nem akarod.
A zebra az útról másképpen fest. Kellemes szórakozás megállani és átengedni a gyalogosokat. Rendkívül vicces történetek tudnak lejátszódni ilyen szituációkban. És nem csak szórakoztató, hanem egyben kötelező is. Én mindezt sávközépre húzódva szoktam tenni, mert így mindenki látja, hogy kinek van megadva az elsőbbség, és nem lesz sem az, hogy az autós mellettem elsuhanva elcsapja a gyalogot, és az is jpbban kivédhető, hogy engem centiz le. És ha egy tuloknak ettől elszakad a cérna, az elég könnyú zsákmány lesz.
Van még a kerékpársáv (halálvággyal rendelkezőknek kerékpárút), amelyen az autós ugye nem hajthat. Ha megteszi, sőt esetleg dudál is, attól az embert elhagyja minden ereje. Az a kevés ami marad, pedig arra kell, hogy megragadjuk az alkalmat. Ezért talán a legjobb ha le is szállunk és elkezdjük kitölteni a feljelentőívet. Reméljük jön arra egy bringás aki tanúskodik. A szabálysértés persze annyira nem értékes zsákmány, de az objektív felelősség bevezetése óta már egész sok pontot ér. Meg Mari néni hogy mer majd bringázni, ha nem tudja használni a bringasávot? És egyébként is, kis szerencsével garázdát is foghatunk.
A buszsáv abban különbözik a bringasávtól, hogy ott nekünk sem szabályos. Viszont a busznak, takszinak, megkülönböztető jelzéssel rendelkező járműnek igen. Utóbbiaknak akkor is, ha éppen nem használják a megkülönböztető jelzést. Ezeket a járműveket engedjük el, és ha nem ilyen jön, akkor se nagyon kapkodjunk a feljelentőívhez. De hát annak is lehet gyenge napja, aki egyébként 40-es utazóval közlekedik. Azért számíthatunk jó zsákmányra, mert biztosak lehetünk benne, hogy tulok jön mögöttünk. Ezt a figurát tömött eggyel balra sávnál viszont csak profi vadászoknak ajánlom végigjátszani. Nem csak azért, mert részünkről is van benne egy szabálysértés, hanem azért is, mert ha túlságosan felhergeljük a tulkot, nagyon veszélyes tud lenni.

 

Hogyan viselkedjünk?

Amikor látjuk hogy konfliktus lesz, Legyünk szabálykövetőek, és igyekezzünk felkészülni. A szabálykövetésben és egyes biztonságnövelő manőverekben az is jó, hogy a tulkokat idegesítik. A vadászat lényege annak a vékony mezsgyének a megtalálása, amikor a tulok elég ideges ahhoz, hogy bizonyítható bűncselekményt kövessen el, de nem bőszül fel annyira, hogy tényleges kárt okozzon. Mindezt úgy kell megoldani, hogy minél kevesebb enyhitő körülményt hagyj neki. Ezért fontos a szabálykövetés, és az is, hogy minden manőveredre legyen logikus magyarázat: ne csinálj olyat, aminek a célja az hogy felidegesítsd. Magatartásod biztonságos közlekedésre irányuljon. Példa: Amikor bőgeti mögötted a motort a pirosnál, a legjobban az tudja elborítani az agyát, hogy végigtrackstandeled azt, majd zöldnél az általa tartott követési távolságnak megfelelő sebességgel elindulsz, persze sávközépen, nehogy sávon belül, veszélyesen kis oldaltávolsággal tudjon előzni. Mindezt máskor is így csinálod, egy normális autós ettől nem lesz ideges, de a tuloknak pont elég ahhoz, hogy elkövesse a hibát. Az direkt jó, ha valamelyik biztonságnövelő tevékenységedet a félelemmel tudod magyarázni: "nagyon bőgette a motort, és féltem hogy el akar ütni, ezért nem mertem gyorsabban menni".

 

Az előzmények jogi szerepe: a szándékosság

Figyelj, ez fontos. Vannak a szándékos bűncselekmények. Ezeknek az a jellemzője, hogy véletlenül (gondatlanul) nem lehet elkövetni őket. Tehát ha a bűncselekmény megtörténtét bizonyítani akarod, akkor szükség van arra, hogy bizonyítsd: a tulok direkt csinálta, amit csinált. Ilyen bűncselekmény a közúti veszélyeztetés. A rendőrök kb. annyit értenek a dologból, hogy ha egy sarokkal előtte dudált, akkor bizonyítva van a dolog. Ha nem éppen a haverokkal bringázol, nem sok esélyed van arra, hogy tanút találj egy ilyenre. De nem kell megijedni, a tulkok rendkívül segítőkészen a hurokba tudják dugni a fejüket. Jó stratégia, hogy a tulkot vedd rá arra, hogy a rendőrnek vagy a tanúdnak elmondja hogy mekkora paraszt voltál két sarokkal előtte. Így már van tanúd arra, hogy amikor szivatott, akkor már utált. Jó esetben olyan dolgot fog emlegetni, amit egyébként tök szabályosan csináltál (nekem egy tulkom arra hivatkozott, hogy nem a kerékpárúton mentem, miközben a környéken bringagyalogút volt, de azon a szakaszon még az sem), de egy szép kövér közúti veszélyeztetés elég értékes trófea ahhoz, hogy  beleférjen egy szabálysértés az esemény előttről: pl. piros lámpa vagy buszsáv, ugye.

 

Az incidens

 

Az incidens az, amikor nagyon észnél kell lenni. Ilyenkor az első és legfontosabb a saját bőröd védelme legyen. Előre törődj bele, hogy nem fogod az összes tulkot a vádlottak padjára ültetni. Ha túl közel jön, akkor arra koncentrálj, hogy elkerüld, ne arra, hogy leüsd a tükrét. Ha kést ránt, először a kés hatóköréből kerülj ki. Bukó és kesztyű mindíg van rajtad, akkor is, ha a sarki boltba indulsz. Ez nem csak a közlekedési, hanem a verekedős részben is jól jön.

 

Jogos (ön)védelem

Az alábbiakat a bíróság mondta nekem egy ítélet szóbeli indoklásában. A jogos védelem csak az incidens során értelmezhető. Tehát az, hogy én azután ütöttem le a tulok tükrét, hogy meg akart ölni, nem jogos védelem. Ha akkor verem le a tükröt, amikor éppen csinálja, az rendben lett volna, mert a jogos védelem lehet aránytalan is. A továbbiakban a bíróság még javasolta a kerék kiszúrását is, de az nem tudom hogyan valósítható meg 30 km/h sebesség mellett. És itt van hozzá a paragrafus:

29. § (1) Nem büntethető, akinek a cselekménye a saját, illetőleg a mások személye, javai vagy közérdek ellen intézett, illetőleg ezeket közvetlenül fenyegető jogtalan támadás elhárításához szükséges.
(2) Nem büntethető az sem, aki az elhárítás szükséges mértékét azért lépi túl, mert azt ijedtségből vagy menthető felindulásból képtelen felismerni.
(3) A büntetés korlátlanul enyhíthető, ha az ijedtség vagy a menthető felindulás az elkövetőt korlátozza az elhárítás szükséges mértékének felismerésében.

Arra is figyelni kell, hogy a tulok ne hivatkozhasson jogos védelemre.

 

A közúti incidens

A közúti incidensek visszatérő eleme az oldaltávolság be nem tartása. Rádhúzza, közelről előz, stb. Ilyenkor a legjobb behajtani a tükrét, illetve ha az a sebességkülönbség vagy más miatt nem megy, letörni azt. Ha behajtod a tükröt, az még csak nem is szabálysértés. A tükörnek több előnye van:

  1. Bizonyítja az oldaltávolság be nem tartását.
  2. Kihozza a tulokból az énjét. Sokan azt hiszik, hogy letörted, és anyagi káruk származott.
  3. Punk's not dead.

 

A tükrök nagyon kevés kivétellel hátrafelé behajthatóak.
Adott esetben a motorháztetőn kellemesen lehet heverészni. A modern kocsik már eléggé puhák, és a vízszinteshez közeli felület pedig esélyt ad rá hogy kicsússzál valamit az ütközésből.

 

A kiabálós-verekedős rész

A közúti incidens után szokott következni a verekedős rész. Előtte még van az, amikor satuzik előtted a kocsival, vagy éppen te fekteted a bringát a kocsi elé, hogy ne tudjon elmenni. Mivel égetően szükséged lesz tanúra, próbáld meg kicsit kontrollálni a kiabálós-verekedős rész helyszínét. Erre legjobb a forgalmas kereszteződés sok gyalogossal. Az esetek nagyobb részében - ha jól kezeled a helyzetet - igazából nem történik verekedés. Viszont a megfelelő kezeléshez szükséges egy fajta beállítódás. Te most vadászol. A tulok éppen teszi a fejét a hurokba. Pusztakezes verekedés közben - ha csak a védekezésre szorítkozol - nehéz igazán komolyan megsérülni, tehát benne van a pakliban néhány pofon. De a végén a tulok fog a vádlottak padján ülni. Ha ezt átgondolod, végig elég nyugodt tudsz maradni ahhoz, hogy kezeld a helyzetet.
Te egy mokány bringás vagy, aki nem ilyed meg a saját árnyékától, a tulok meg be van zsibbadva az autóba.
Te számodra ismerős terepen mozogsz, a tulok csak a kocsi ablakán át látta eddig az utat.
Rajtad van bukó, kesztyű, és kemény talpú cipő, és ott a bringád is.
A tulok mindezt hamar át fogja gondolni, és letesz arról hogy komolyan erőszakot alkalmazzon. Lehet hogy egy kicsit a látszat kedvéért lökdösődik, de ez jó látványos dolog, és tulajdonképpen cél is, hiszen ezzel kimeríti a garázdaság tényállását, és téged szimpatikussá tesz a kivülállóknak.
Itt a szempont - azon kívül hogy keveset kapjál - az legyen, hogy te ne legyél felelősségre vonható, de a tulok igen. És az is fontos, hogy kellőképpen látványos legyen, hogy a tanúkat odavonzza. Ha kell kiabálj, sérelmezd hogy majdnem megölt, mondd el érthető szavakkal hogy miket is csinált, sőt miközben csinálja, azt is tudósítsd. Ne káromkodj, a becsületsértés plusz pontokat ér.
Én azt szoktam, hogy a bringát magam elé emelem, azon a tulok kiélheti magát, nekem meg nem lesz bajom.
Van az a rész, amikor a tulok aránylag komoly becsületsértéseket enged meg magának. Ha már van tanú, ilyenkor kell nyugodt hangnemben figyelmeztetni, hogy amit éppen csinál az becsületsértés, és szintén bűncselekmény. Ez az eseteknek csak kis részében változtatja meg a szóhasználatot, de nem is ez a fontos. Sőt általában még idegesebb lesz tőle, ami meg is felel a kívánt hatásnak. Az a fontos, hogy a tanúban tudatosítottuk a becsületsértés tényállását, és onnantól arra is figyelni fog, hogy mit mondtunk: nem fogja megzavarni, hogy kiabáltunk az elején, meggyőződhet arról hogy csúnya szavakat nem használtunk (sőt, talán ha egy-kettő kicsúszott, akor is meggyőzi magát, hogy nem). Noha valóban nagy tuskó kell ahhoz, hogy a becsületsértést is perre vigyük (magánvádas, macerás), érdemes lehet néhány jobban sikerült jelző használatára felhívni a figyelmet. Meg lehet pl. említeni, hogy a patkánynak elég rossz a PR-ja, jobban örülnénk ha mókusnak nevezne, az is kis szőrös állat. Egészen egyszerű módszerek vannak arra, hogy felhergeld a tulkot. Egyik legjobb az, hogy érezteted vele hogy hülyének nézed. Azért ne vesszünk el  a szócsata részleteiben, nem az a cél, hogy frappáns dolgokat mondjunk, hanem hogy a vádlottak padjára ültessük.
Ilyenkor lehet a szándékosságra utaló kijelentéseket is kicsikarni a tulokból. Szívesen fel fogja emlegetni, hogy akkora paraszt vagy, hogy átmentél a piroson (igazából ez nem szokta zavarni őket, csak a kognitív disszonancia redukció kedvéért emlegetik), nem engedted el a buszsávban, behajtottad a tükrét, főútvonalon bicikliztél, bementél sávközépre, trackstandeltél, meg általában véve is minden bringás buzi. Ezek fontos kijelentések, vezessük rá hogy kimondja hogy ezért csinálta (megérdemeltük, stb), és ha megvan, húzzuk alá, hogy a tanú is emlékezzen amikor kell.
Ebben a részben fontos segítőtársunk a kognitív disszonancia redukció is: az emberek nem szeretik, ha a viselkedésük inkonzisztens az értékrendjükkel. Ezért ha elütnek, fel fogják sorolni az összes dolgot, amivel megnyugtathatják magukat, hogy megérdemelted. Ezek között elég sok olyan lesz, amit felhasználhatsz ellenük.
Ha pedig komolyra fordul a dolog, az utcai verekedés szabályai itt is mérvadóak: addig ne üss, amíg nem muszály, de ha véletlenül elkezdted, ne hagyd abba, amíg teljesen egyértelművé nem tetted az erőviszonyokat. A jogos védelemmel kapcsolatos szabályok erre az esetre is vonatkoznak, de ha idáig kell fajulni, valamit nagyon rosszul csináltál. Én a biztonság kedvéért sosem hordok magammal U-lakat, és még soha nem hiányoltam.

 

Utána

 

Ha megvolt az incidens, utána sakkjátszmaszerűen zajlanak az események. A legfontosabb tennivaló a megfelelő bizonyítékok beszerzése. A legjobb bizonyíték a tanú. Ha nincs tanú, akkor a nyomok rögzítése az első. És persze a tulkot sem kell elengedni, mert azt is bizonyítani kell tudni, hogy ki követte el a báncselekményt. A legfontosabb tennivalók tehát:

 

  • Rögzíteni a tulkot
  • Tanút keresni
  • Rendőrt/mentőt hívni
  • Rögzíteni a nyomokat

 

A legjobb, ha ezt mindet sikerül megoldani, de ha egyik-másik nem sikerül, nem kell kétségbe esni. A lényeg a megfelelő mennyiségű bizonyíték.

 

A tulok rögzítése

Amíg nem sikerül elérni azt, hogy a tulok szép nyugiban megvárja a rendőröket, nincs vége az incidensnek. És mivel a rendőrök sokára jönnek ki, a tulok több próbálkozást is fog teni hogy elmenjen. Ne bízzál a szép szavakban, és ne hidd el a meséket. Volt már olyan, hogy a tulok mutogatott a kocsiba, hogy ott a beteg gyerek, azt viszi a dokihoz. Megsajnáltam, mondtam hogy menjen, erre azt mondta, hogy most már marad. A végén mégis elindult, miközben kicsit nekemhajtott. Azóta is sajnálom, hogy azon a ponton nem voltam erélyesebb. Szóval ne higyj az ilyen szövegeknek. Ha beteg a gyerek, ajánld fel hogy hívsz hozzá mentőt, és javasold hogy szóljon a nagymamának, mert a zárkába nem annyira jó bevinni a gyereket.
A tulok menekülését aránylag könnyű megakadályozni. Elé kell állni a kocsinak. Megfelelően kis távolságban ahhoz, hogy ne tegyen benned komolyabb kárt, ha elindul, és megfelelően szabd mozgással - tedd le a bringát - ahhoz, hogy ha tol, akkor fel tudj ugorni a motorháztetőre. Én közvetlenül elé szoktam állni, háttal a kocsinak. Ha tolat, megyek utána. Olyan is volt, hogy amikor nekem jött túl hamar ültem fel a motorháztetőre, és a tanúk - nem vagyok népszerű a Karinthy boltosainak körében - "csak annyit láttak" az egészből, hogy én ráültem a kocsira. De olyan is volt, amikor padlógázon vitt egy pár métert. Nagyon látványos akciójelenetet mutattunk be, sikerült is a tuloknak meggyőznie ezzel a tanút, hogy rászolgál a büntetésre.


Ez az akciójelenet tökéletesen kimeríti a közúti veszélyeztetést, elég nagy trófea, simán megéri.

 

A Tanú

Az emberek nem szeretnek tanúskodni. Egyébként teljesen segítőkész emberek, akik a kiabálós-verekedős jelenetben odagyűlnek a védelmedre, feszültté válnak akkor ha tanúskodni kell. Márpedig a legjobb bizonyíték a tanú. Ezért nem árt minél hamarabb biztosítani a tanút. Talán még a rendőr hívásánál is fontosabb. Soha ne felejtsük el, hogy a tanú is ember. Akkor fog szívesen tanúskodni, ha azt látja, hogy a tulok nagyon tulok, mi meg jobbak vagyunk a deákné vásznánál. Az sem baj, ha megsajnál kissé. A kiabálós-verekedős jelenetnél ezért van nagy szükség arra, hogy megfelelő látványosságott nyújtsunk. És ezért fontos, hogy ha egy bringás incidens mellett mégy el, mindenképpen kérdezd meg, hogy mit segíthetsz. A tanú nem csak akkor jó, ha látta a közlekedési incidenst (sőt néha jobb ha azt konkrétan nem látta;). Az esetek nagyobb részében a kiabálós-verekedős jelenetben sikerül a tuloknak hurokba dugnia a fejét. Tegyél meg mindent amit tudsz, hogy a tanúhoz kontaktot szerezzél. Ha a telefonszáma megvan, az éppen elég. Ha megvárja a rendőrt, az a legjobb (te mindíg megvárod a rendőrt, amikor másnak tanúskodsz, ugye?), de ha mennie kell, nem baj. Csak legyen kontakt hozzá. Mindent tegyél meg amit meg tudsz tenni a tanúért, de arra figyelj, hogy ne mondhassák hogy befolyásoltad a tanút. Ne ígérj neki pl. pénzt vagy szekszuális szolgáltatásokat (lányoknak igézően mosolyogni ér). Elmagyarázhatod neki, hogy tipikusan csak pár órát vesz el az életéből a dolog, nem muszály a rendőrt sem megvárnia, viszont mennyire fontos hogy az ilyen tulkok ne futhassanak ámokot az utakon. A gyalogosokra esetleg a "Mert az ilyenek miatt ilyen rossz a közlekedési kultúra, kisgyerekeket gázolnak a zebrán" című sablonszöveggel lehet jól hatni.
Ha helyben nem találsz tanút, akkor még mindíg lehet szerencséd. Én egyszer a criticalmass.hu-n kerestem tanút, és sikerült. A kettővel előttünk lévő kocsiban ült, és annyira érdekelte, hogy mi lett a sztori vége, hogy este ránézett a criticalmass.hu-ra. Ezért is fontos a kiabálós-verekedős részt látványosan előadni.


Ha mindez nem sikerül, még mindíg segíthet, ha a nap ugyanazon szakában meglátogatod a helyszínt. Hátha belefutsz valakibe aki látta, esetleg van egy boltos vagy hajléktalan.

 

Rendőr/mentő

Az első amit meg kell fontoljál, hogy a rendőrt vagy a mentőt hívod ki. Ez attól függ, hogy történt-e személyi sérülés.

 

A személyi sérülés

Ez egy eléggé fontos kérdés, és sokkal nehezebben eldönthető, mint képzeled. Amikor elesel, még elég sokáig dolgozik benned az adrenalin ahhoz. hogy ne vedd észre a sérülést. A klasszikus ebből Boci esete, aki egy kicsit beütötte a térdét, de utána úgy döntött hogy jól van. Ma két csavarral a térdében rakja neki.
Nekem is volt olyan, hogy csak este vettem észre egy sebet amit egy esés okozott.
Az ökölszabály az, hogy ha egy kicsit is fáj, akkor mentőt hívsz.
A személyi sérülés azért jó, mert az ilyen ügyeket a rendőrök előre veszik, és a koreográfia is komolyabb. Pl. helyszínelni is fognak.
Ezért ha bármi esélyed van a személyi sérülés beszerzésére (elestél, beütötted a kezed a tükörbe, stb), akkor személyi sérülésed van. Később mindíg mondhatod azt, hogy már nem fáj. Ha rákérdeznek a személyi sérülésre, soha ne mondd azt, hogy nincsen. Én azt szoktam mondani, hogy nem tudom, és röviden vázolom Boci esetét.
A személyi sérülés azért is fontos, mert a cserbenhagyás lényege az, hogy meggyőződött-e arról, hogy van-e személyi sérülésed, a segítségnyújtás elmulasztása pedig az, hogy megtett-e minden elvárhatót azért, hogy segítsen rajtad.
190. § Ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződnék arról, hogy valaki megsérült-e, avagy az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, amennyiben súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétséget követ el, és egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.
172. § (1) Aki nem nyújt tőle elvárható segítséget sérült vagy olyan személynek, akinek az élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van, vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.

(2) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha a
sértett meghal, és életét a segítségnyújtás megmenthette volna.

(3) A büntetés bűntett miatt három évig, a (2) bekezdés esetén öt évig
terjedő szabadságvesztés, ha a veszélyhelyzetet az elkövető idézi elő,
vagy ha a segítségnyújtásra egyébként is köteles.

(4) A (3) bekezdés utolsó fordulata nem alkalmazható azzal szemben, aki
a közlekedési szabályok alapján köteles a segítségnyújtásra.

 

A rendőr

Én akkor szoktam javasolni, hogy hívjunk rendőrt, amikor a tulok kiszáll a kocsiból. Ez több szempontból is jó. A kiszállás egy elég zaccos pillanat, általában azzal a határozott szándékkal száll ki a kocsiból, hogy megverjen. Ilyenkor nagyon fontos, hogy határozott legyél, de nem agresszív. A rendőr emlegetése mindenképpen segít elbizonytalanítani. Azt is kifejezed vele, hogy nem te voltál aki szabálytalankodott, és nincs rejtegetnivalód.
Bármit is válaszol, hívjad a rendőrt. Jó ha kifejlesztesz arra egy módszert, hogy szabad legyen a kezed közben, mert ugye ilyenkor jöhet a lökdösődés is. Használhatsz headsetet, én a sisak állszíja alá szoktam tenni a telefont. A 107-et hívd, ne a 112-t, mert így csak egy plusz kapcsolás, nem kettő. Márpedig egy kapcsolás 5 és 15 perc között bármeddig tarthat.
A rendőrség első kérdése az lesz, hogy hol vagy. Azért kérdezik, hogy a megfelelő kerületi kapitányságot kapcsolhassák. Ezt lehet gyorsítani azzal, hogy rögtön mondod, hogy melyik kerületet kéred. A rendőrök meg fogják kérdezni hogy hol vagy (figyeld a házszámokat), és ugye vannak azok az utcák, amelyeknek különböző oldalai különböző kerületekben vannak. Nekem volt már olyan, hogy az Üllőire kijött a IX. kerületi rendőrautó (fél óra), majd mondta hogy ez az oldal másik kerület, és meg kellett várni a nyóckeres rendőrt is (újabb fél óra). Szóval fontos hogy tudd, melyik kerületben vagy. Meg fogják kérdezni a neved és a telefonszámodat is, illetve hogy történt-e személyi sérülés. Ha ütközés is volt a dologban, vagy bármi más, aminek nyoma lehet, ilyenkor ezt közöld, illetve azt, hogy bűncselekmény történt, és milyen. Nem fog rákérdezni, de ha bűncselekmény vagy személyi sérülés van, ki kell hívni a helyszínelőket. Lehet hogy csak akkor, ha ott van a járőr, de nem árt mihamarabb tudatosítani bennük. Meg ugye a hívásról felvétel készül.
Lehetőleg ne kövesd el azt a hibát, hogy nem hívsz rendőrt. De ha mégis úgy alakul, felesleges a rendőrségre menni feljelentést tenni. Az első dolguk az lesz, hogy megpróbálnak elhajtani, és ha kötöd az ebet a karóhoz, akkor egy olyan tanúvallomást fogsz kapni, ami nem csak helyesírási hibákkal van tele, de pontatlanul és félreérthetően is van fogalmazva. (A tanúvallomásról még írok.) Otthon nagyon jól meg tudod írni a feljelentést, a szövegezésben én is és az MK ügyvédje is szívesen segít.

 

Nyombiztosítás

A nyom azért jó bizonyíték, mert nem kell elkérni a telefonszámát, meg könyörögni neki hogy tanúskodjon. Viszont biztosítani kell, és egy nyom csak kevés dolgot tud bizonyítani. Ezért mindíg járjon az eszedben, hogy milyen nyomok keletkezhettek, és azokat minek a bizonyítására lehet használni. Ha történt ütközés, annak kell nyoma legyen az autón és a bringán is. Ott van még a féknyom. A behajtott vagy letört tükör is nyom.
A legfontosabb hogy ezeket a nyomokat megőrizd addig, amíg a rendőrség ki nem érkezik. Ne hagyd elmenni az autót, bizonyos esetekben az a legjobb, ha arrébb állni sem engeded. Nemrégiben egy cserbenhagyásos gázolás után az autóst az autómosóból kifelé tartóztatták le a rendőrök.
Az a legjobb, hogy ha a rendőr megérkezik, akkor a sztori elmesélése után felsorolod, hogy milyen nyomok keletkeztek vagy keletkezhettek szerinted. Ha van olyan ami jól jöhet, ragaszkodj a helyszíneléshez. Helyszínelni személyi sérüléses baleset és bűncselekmény esetén kell.
Arra is ügyelj, hogy a helyszínelők minden nyomot rögzítenek, és ezt jól teszik. Van olyan urban legend, amely szerint a helyszínelők némi készpénz ellenében nem pont azt találták, ami ott volt. Az ilyen eseteket mindenképpen meg kell előzni.

 

Fénykép, hangfelvétel, egyéb infók

Vannak dolgok, amiket magad is dokumentálhatsz. Az általad készített fénykép nem teljes bizonyító erejű, de pl. ha mutatsz egy képet az elkövetőről, akkor van kit keresni a nyilvántartásban és van kit felismernie a tanúnak, illetve megerősíted vele az egyéb bizonyítékokat. Ha olyan feledékeny vagy, mint én, jól jön egy fénykép a kocsiról, rendszámmal. Nyugodtan fényképezzél, jogod van hozzá. Hangot is rögzíthetsz, videót is csinálhatsz. Mindezt ne sutyiban, hanem nyíltan csináld. Ilyenkor jön jól, ha a telefonod/fényképezőgéped órája pontos, nem kell majd azt számolgatnod meg beírni a feljelentésbe, hogy mennyivel tér el az idő. A fényképeken nagyon sokszor a címben és/vagy a jpeg képek jfif információjában szerepel az időpont.


Az esemény bekövetkeztének idejét a telefon híváslistájából becsülheted meg. Minden olyan infót, ami fontos lehet, jó ha lejegyzetelsz. Főleg ha te is olyan feledékeny vagy, mint én.

 

Utólagos nyombiztosítás

Ha valamiért elrontottad a nyombiztosítós részt (ne rontsd el. ha van nyom mindenképpen ragaszkodj a helyszínelőkhöz), még mindíg van esélyed.
Ha van festék- vagy egyéb nyom a bringádon, bemégy a Hungária 149 alatt a közlekedésrendészetre, és a helyszíni szemle alosztályt keresed. Odaadod nekik a bringát. Ne hagyd magad lerázni. Mondd meg, hogy írjuk a feljelentést, itt a bringa, itt a nyom rajta. Azt kérdezd, hogy mit írjunk bele a feljelentésbe, amikor erre a nyomra hivatkozunk.
Boci esetében hosszú idővel az esemény után, a helyszíni kihallgatáson találtak egy ütközésnyomot az autón. Szóval sose add fel.
A kerékpár sérüléseiről lehet szakvéleményt kérni a jobb bringaszervízekben, csekély összegért. Ez elsősorban arra jó, hogy a keletkezett anyagi kár mértékét bizonyítsd. Én a Pajta boltot használom ilyen célra.

 

A sérülések

A sérüléseidet mutasd meg a tanúknak, és menj el a baleseti sebészetre is. Őrizd meg a leleteket, és azokat csatold a feljelentéshez. Az orvosnak “látleletet” kell felvennie akkor, ha bűncselekmény történt, és bizonyos esetekben feljelentési kötelezettsége is van. Szóval mondd meg, hogy bűncselekmény történt, és hogy a feljelentést megtetted, az eljárás folyik, és “látleletet” kérsz, bármi is légyen az.
Ha nyolc nap után még megvan a sérülés, ismét menj el a baleseti sebészetre, és őrizd meg azt a leletet is. A nyolc napon túl gyógyuló sérülések esetén általában jóval magasabb a büntetési tétel.

 

A rend éber őrei

 

A rendőrre várva

A rendőrség kiérkezéséig hosszú, esetleg igen hosszú idő telik el. Ha a tanúk és a nyomok megvannak, feljegyezted a fontos dolgokat, hosszú várakozásra készülj, akár órákra. Ez alatt fontos, hogy rögzítsd a tulkot és a többi nyomokat. Lehet beszélgetni a tanúval, ha nem megy el. Itt az alkalom, hogy értesítsd szeretteidet, hogy már megint leesett egy tükör, és felhívd az MK ügyvédjét és/vagy engem. Az én számom 30/3830791. Azzal kezdd, hogy “most ütöttek el”. Megpróbálok segíteni, amiben tudok. Az MK ügyvédjét azért is érdemes felhívni, hogy majd később a rendőrségen tudj “a Magyar Kerékpárosklub ügyvédje azt mondta” kezdetű mondatokat használni. Amíg a rendőrök nem jönnek, a tulok és a nyomok rögzítésére figyelj, és próbáld meg összeszedni hogy mit fogsz mondani a rendőröknek, és figyeld mikor érkeznek.
A tulok persze menni akar, meg azt akarja, hogy hívd fel a rendőrséget és kérdezgess tőlük olyan hülyeségeket, hogy mikor érkeznek ki. Azt fogják felelni, hogy igyekeznek. De végülis a 107 hívása ingyenes, idő meg mint a tenger…

 

Kiérkezik a rendőr

Amkor kiérkeznek a rendőrök, te legyél az első, aki beszél velük. Mondd el, hogy te hívtad őket, két mondatban foglald össze hogy mi történt, és hogy milyen nyomok vannak. Nem árt, ha elmondod hogy szerinted milyen bűncselekmény történt. Itt lehet először elejteni a “beszéltem a Magyar Kerékpárosklub ügyvédjével” kezdetű mondatot először. Hadd tudja a rendőr, hogy egy öntudatos bringással van dolga, aki már kapott jogi tanácsadást. A rögzítendő nyomokat is sorold fel, és kérjél helyszínelést, ha van mit helyszínelni. Az iratok megtekintése után a rendőr ki fog hallgatni. Általában azt csinálják, hogy külön-külön a sértettet, az elkövetőt meg a tanúkat meghallgatja az egyik, a másik pedig figyel a rendre.
Meg fogják kérdezni, hogy mi történt, volt-e személyi sérülés, milyen tanúd van, milyen nyomok vannak, stb. Ezeket mind mondd el, és bármi mást, amit fontosnak látsz, akkor is ha nem kérdezi. Ha van nyom, folyamatosan ragaszkodj ahhoz, hogy hívják ki a helyszínelőket, egészen addig, amíg meg nem teszik. A rendőrrel légy udvarias és határozott. Őt nem kell meggyőzzed az igazadról, felesleges érzelmekre pazarolni az energiát. A tulkot se úgy azonosítsd számára, hogy “az a patkány”, maximum az “ez a jóember” kifejezésig juss el. Ha valamiben nem vagy biztos, ne találj ki dolgokat, a “nem tudom”, vagy “a telefonomban van a fénykép róla” válaszok teljesen megfelelőek.
A rendőr tenni fog egy kísérletet a felek kibékítésére. El akartak ütni – vagy meg is tették – fél órákat vártál a rendőrre, pont most engednéd el?


Ha mindenki meghallgattatott, és a helyszín megvizsgáltatott, következik a rendőrségre menés.

 

Irány a rendőrőrs

Persze. A tulok az autóját vezetve megy az őrszobára, de te hagyd ott a bringát. Ki is volt az elkövető, és ki volt a sértett? Érdemes azért egy kísérletet tenni arra, hogy ne fosszanak meg a jogaidtól. A rendőrnek az a baja, hogy majd biztosan lassan mész, és már három helyen várják. Ha elmagyarázod neki, hogy te éppen hogy gyorsabban tudsz menni, mint az autók, meg hogy egyébként sincs hova lakatoljál, esetleg finoman megpendíted, hogy ez diszkrimináció, akkor lehet hogy beadja a derekát.
Persze ez csak akkor érvényes, ha nem foglalták le a bringát bizonyítéknak a helyszínelők. Ez a lehetőség ne tántorítson vissza semmitől: annak fejében, hogy végigjátszod a dolgot, számíthatsz arra, hogy találunk neked egy bringát addig kölcsönbe.
Hogy ne legyen annyira szabályellenes, hogy tőled elveszik a bicajt, a tulok meg autóval megy, a járőr megteheti azt, hogy nem foglal állást abban a kérdésben, hogy ki az elkövető, és ki a sértett, valamint hogy mi valósult meg. Ez ellen ebben a szakaszban nem érdemes nagyon pattogni, de azért ne is rejtsd véka alá azt, hogy ez azért könnyen eldönthető.

 

A rendőrörsön

Igen, itt is várni kell. Viszont nyugtasson meg a tudat, hogy a tulok még többet fog várni, ráadásul a zárkában. Azért te se számíts arra, hogy fiatal lányok fognak masszírozni, míg egy koktélt kóstolgatsz a medencében. Volt olyan, hogy a járőr úgy vitt be, hogy “nem tudta” ki az elkövető. A tulkot ugyan a fogdában helyezték el, engem meg a folyosón, de a kapus nem akart kiengedni cigizni. A kapussal nem érdemes hosszasan vitatkozni, kérdezd meg, hogy ki dönt ebben a kérdésben (az ügyeletes tiszt) és hozzá fordulj. Az érvelés menete egyszerű: ha szerintük én vagyok a sértett, akkor meg kell mondják, mivel vádolnak, ha pedig nem, akkor nem korlátozhatnak a szabadságomban. Az ütit amúgyis egy dolog fogja érdekelni, hogy nehogy lelépj neki az eljárás közepén, arra meg eléggé meggyőző érv, hogy nem azért hívtál rendőrt, hogy a tulok büntetés nélkül megússza.

 

A kihallgatás

A kihallgatás során ismét el kell mondani, hogy mi történt. Az elején mindenféle dolgokra rákérdeznek, és közben is egyfolytában mondják a tudnivalókat, sőt a lényegesek a kihallgatási jegyzőkönyvben is benne vannak, és alá is kell írni őket. A lényeg az, hogy a saját szavaiddal mondd el, hogy mi történt, milyen tanúk, nyomok, bizonyítékok vannak minderre. Ne feledkezz el azokról a dolgokról, amik a közúti veszélyeztetés esetén a szándékosságot alátámasztják, illetve mondd el azt is, hogy szerinted milyen bűncselekmények valósultak meg: ha benne van a jegyzőkönyvben, kénytelen foglalkozni azzal, hogy megáll-e, és ha nem, azt indokolnia is kell. De ne parázz akkor sem, ha nem vagy Keríts alkalmat az “a Magyar Kerékpárosklub ügyvédje azt mondta, hogy” kezdetű mondatra, és kerüljön bele a jegyzőkönyvbe nem csak az, amiből látszik hogy tudatosan, a szabályokat és a biztonságos közlekedés tudnivalóit ismerve közlekedsz, de az is amiből látszik, hogy nem vagy olyan fából, hogy csak úgy eltussolják az ügyet. Én az MK és Radikális Biciklisták tagságot szoktam megemlíteni (utóbbit te is megteheted, nincs tagnyilvántartásunk), hogy én fordítottam a hogyan ne üttessük el-t, és azt a szakjogi gittegyleti tagságomat, amire máskor nem vagyok büszke, mert az ember ne alacsonyodjon le odáig, hogy egy minisztert komolyan vesz.
Amikor leírta a jegyzőkönyvet, neked alá kell írnod egy rakás helyen. Ezt ne siesd el: Arra figyelj oda, hogy a fontos momentumok le legyenek írva. A helyesírással csak akkor foglalkozz, ha értelemzavaró, nem írásóra van hanem tanúkihallgatás. Viszont ha valami fontosabb nincs, vagy nem elég egyértelműen van leírva, akkor szóljál, és ne legyen lelkiismeretfurdalásod amikor harmadjára nyomtatja újra.
Ugyanakkor a kihallgatáson jó eséllyel azzal beszélgetsz, aki az ügyednek az előadója lesz. A legjobb az udvarias ám nem hivataloskodó hangnem, és hogy lássa hogy téged tényleg csúnyán szivatnak. Lesz alkalom arra, hogy közösen elmélkedjetek a közlekedési morálról, az életről, a világmindenségről meg minden. Ha kérdésed van, tedd fel bátran, az emberek szeretnek segítőkésznek mutatkozni, főleg ha az semmibe nem kerül nekik.

 

Otthon, édes otthon

 

A feljelentés

 

 

helyesírás -- Wed, 29 Oct 2008 20:55:18 +0100 reply
Muszáj pontos j. Egyébként szép munka. Másegyébként szerintem felesleges, bár akinek ez játék és örömet okoz, csinálja.

 

A helyesírásról még: a taxit x-el kell használni.

Címkék: agresszió közlekedés közlekedésbiztonság tulok

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 8 éve

Igen, pár éve változtak a szabályok, éppen a gyalogosok és a kerékpárosok védelme érdekében.
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/osztol-valtozik-a-kresz

Egy szerintem fontos idézet (a sokból):
- a második bekezdésre gondolok kifejezetten

'Meggyőződésem, hogy a legnagyobb potenciálok a személyi tényezőben rejlenek.

Véleményem szerint első sorban a fejekben kell rendet tenni, ott dől el ugyanis hogy az adott közlekedő megtartja, vagy éppen megsérti a közúti közlekedés szabályait. Ezen a területen a gépjárművezető képzés átfogó reformja hozhat jelentős eredményeket,

de az ellenőrzések további fokozására, a szabálysértők lebukási esélyének a növelésére is szükség van.'
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/a-kozlekedesrendeszet-aktualis-kerdeseirol-ket-interju-oberling-jozsef-rendor-ezredessel

Vannak emberek, akik tudják, mit kéne tenni, de az igazi áttörés még nem jött el.
Véleményem szerint, differenciáltan 'kell' büntetni (egyre 'erősebb' tételek egy viszonylag kis tételről indulva - tétel = pénzbírság), viszont aki súlyos szabálysértést követ el és ugyanazt a vétséget még többször megismétli, végleg el kell tiltani a járművezetéstől .., bármely jármű vezetésétől és örökre. Ha ennek ellenére mégis vezet valamikor is, akkor a jog erősebb eszközével kell élni, a büntető jogéval (letöltendő szabadságvesztés).

'A halálos baleseteket tehát - egyelőre úgy fest - nem az új szabályokban való járatlanság okozta.'

'Január első két hete alatt huszonegyen haltak meg közlekedési balesetekben. Az áldozatok közül hét ember gyalogosként, egy pedig kerékpárosként vesztette életét. Összefüggést ezek között az esetek és az év elejétől hatályos új KRESZ-szabályok között keresni persze nem okvetlenül kell. Az újítások leginkább a bicikliseknek kedveznek, ám az elgázolt kerékpáros esetében például ez aligha játszott közre:
http://criticalmass.hu/blogbejegyzes/20100112/halalos-gazolas-cserbenhagyta-aldozatat-sofor
a láthatósági mellénnyel, szabályosan, autóúton kerekező idős férfit hátulról gázolta el, majd hagyta cserben egy gépjárművezető.'
http://autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/az-objektiv-felelosseg-es-az-uj-kresz-enyhitesei-beszelgetes-oberling-jozseffel-hvg

Súlyos vétségek az ittas vezetés, gyorshajtás (főleg lakott területen), tiloson áthajtás, elsőbbségadási- kanyarodási- sávváltási szabályok be nem tartása, ..., általában véve a felelőtlen, társadalomra veszélyes vezetés, és a felelősségre vonáskor a megbánás hiánya. Szintén veszélyhelyzetet teremthet a kivilágítás hiánya, ha erre szükség van és a KRESZ előírja.

Ismétlem, a szakmai akarat és háttér megvan, azt a gyakorlatban alkalmazni kéne. Az agresszív vezetőket ki kell szűrni a közlekedésben, mondhatni kéne egy 'hatalom nélküli rend', s én ezt úgy értem, hogy ugyan van egy 'hatalom' (a szabályok, és betartatói, pl. a rendőrök), de világosan érthetőnek kéne lennie, hogy az erőszakoskodásnak vagy akár az önbíráskodásnak semmi értelme nincsen, másrészt ezt is erőteljesen büntetni kéne.
A jelenleg közlekedési rendelet (KRESZ) egyáltalán nem rossz, ami az, az a szabálysértés 'büntethetősége' oktató jellegének erőteljes hiánya, de e kettőt sajnos sokan összekeverik; a KRESZ-t és a jogi szabályozást (szabálysértés vagy [!] bűncselekmény - a felkiáltójelet azért tettem, mert igenis létezik már bűncselekmény kategória is a KRESZ-nél, mely akár visszatartó erő lehet azoknál, akik a szabálysértési bírságokra már 'tojnak').

Másrészt mindig figyeli kell a másikra, a 'nálunk' gyengébbekre, a közlekedés sérülékenyebb résztvevőire (idősek, gyerekesek, mozgás- vagy más okból korlátozottak, gyerekek, betegek), de mindig figyelni kell az összes többi részvevőre is és persze a magunk tevékenykedéseire; társas tevékenység a Közlekedés.

Válasz

Preisinger Ádám üzente 8 éve

Bizony igaza van a posztolónak. Ideje kiszűrni az agresszív, tolakodó, idegbeteg sofőrtársakat. Igaz, nem éppen a kerékpárosok feladata lenne ez, mert ők sérülékenyek, védtelenek. A mi feladatunk lenne és a rendőrségé, alapvetően. Úgy is fizetünk vastagon mindenért, még csak egy kerékpáros baleset hiányzik! Különben is a rendőrök durván megmérik a büntetési tételeket kerékpáros gázolás esetén. Jobb észnél lenni, erre harapnak.

Válasz

M Imre üzente 10 éve

A magwas-ról lehet tudni valamit, hogy ki ő valójában?

Azért ide linkelek egy másik forrás oldalt a blog-ról (a régi megszűnt): http://magwas.freeblog.hu/files/nothit/html/nothit_kesz.html

Válasz

M Imre üzente 10 éve

Kedves András,
- a mondatot nem kis kezdőbetűvel kezdjük,
- a hüje, az helyesen hülye,
- a direkt szó, helyett a szándékosan szót használjuk például, hasonlatként érvelek a "pont olyan" kifejezés helyett az "éppen olyan" kifejezés mellett, direkt az a hajtás, stb..

Egyébként tényleg, igaza van :) ("sz"):
http://www.magyarhelyesiras.hu/

Viszont az nem derül ki a hozzászólásából, hogy magwas a takszi szót miért írja "ksz"-szel és nem "x"-szel. Ez engem érdekelne! És ha ragaszkodunk ahhoz, hogy mindent meg kell magyarázni és mindent ki kell javítani. (mondatot "és"-sel nem kezdünk ..)

Válasz

Rácz András üzente 10 éve

a helyesírásról még: magwas nem hüje, direkt írta ksz-szel a taxit. viszont az „x-szel”-t sz-szel kell használni :P

magwas for prezident, egyébként.

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 4 órája a(z) Trabant - Ragaszthatatlan szív (filmrészlet: Diorissimo, Xantus János) videóhoz:

Jön a Trabant első lemeze, amit 40 éve várunk! – Interjú Vető ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu