Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
2011. január elsejétől ismét részben változott a Kresz. A változások a kamionosokat érintik érzékenyen.
A legújabb Kresz-változás a nehéztehergépkocsival közlekedőket érinti a leginkább. A 7,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépkocsik ugyanis az autópályákon és autóutakon reggel 6 és este 22 óra között nem előzhetnek és nem haladhatnak összefüggő sorban, ami azt jelenti, hogy a szóbanforgó járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, amely lehetővé teszi, hogy közéjük legalább egy hasonló hosszúságú járműszerelvény beférjen. A Budapest környéki útszakaszokon már volt példa hasonló korlátozásokra, de ez mindössze egy körülbelül 150 kilométeres szakaszra vonatkozott, a tiltást táblákkal jelezték, viszont ez már a 3,5 tonnát meghaladó járműveknek is tiltotta az előzést.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerint a szabálymódosításnak két célja van, egyik, hogy eliminálják a kockázatos és balesetveszélyes, a forgalmat lassító kamionos manővereket, valamint megszüntessék a kamionos előzések által okozott torlódásokat.
További újdonság, hogy a módosítást követően a hétvégi kamionstop nem fog vonatkozni a gyógyászati célú gázok szállítását végző, valamint a közüzemi és közérdekű beruházásokhoz használt teherautókra. Ehhez kérelmet kell benyújtani, amely 2012 január 31-ig jogosítja fel a fenti járműveket a hétvégi közlekedésre.
Előzési tilalmat vezetnek be a nehéz tehergépkocsikra. Ennek oka, hogy a kamionok gyakran ok nélkül percekig akadályozzák a forgalmat. Az előzés tiltása a 7500 kilogrammot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikra és vontatókra az azonos irányban kétsávos autópályákon és autóutakon reggel 6 és este 10 óra között érvényes. Az összefüggő kamionsorok kialakulását a rendelkezés azzal teszi elkerülhetővé, hogy előírja: az előzési tilalom alá eső járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.
Emlékeztető:
A különleges (egyedi) követési távolság fogalmát ezidáig is "ismerte" a KRESZ.
27. § (1) Járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - ennek hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni.
(2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy - előzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.
Nincs szükség ilyen követési távolság tartására
a) ha
- a vezető előzésre készül fel,
- az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van,
vagy
- az úton az előzés tilos,
b) fegyveres erők oszlopban haladó gépjárművei között,
c) egy nyomon haladó jármű (kétkerekű motorkerékpár, segédmotoros kerékpár vagy kerékpár) követése esetén.
(3) A jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi.
Pontosabban:
A különleges követési távolság legalább az aktuális sebességnél kötelezően betartandó és biztonságos követési távolság kétszerese illetőleg egy gépkocsi hossza (5 méter), azaz kétszeres követési távolság + 5 méter.
A jogszabály ezen része lett bővítve közlekedésbiztonsági megfontolásból.
A nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló 190/2008. (VII. 29.) Korm. rendelet, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (a továbbiakban: KRESZ) módosításáról szóló 280/2010. (XII. 15.) Korm. rendelet 2011. január 1-jei hatállyal módosította – többek között – a KRESZ 37. §-át, melyet a következő (6) és (7) bekezdéssel egészített ki.
„(6) Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.
"(7) A (6) bekezdésben meghatározott előzési tilalom esetén a tilalom hatálya alá tartozó járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy - az abban meghatározott előzési tilalom hatálya alá tartozó - járműszerelvény biztonságosan besorolhasson."
A tilalom hatálya alá tartozó, útvonalengedély nélkül a közúti forgalomban résztvevő járműszerelvény legnagyobb hosszúsága 24 méter, autópályán és autóúton a megengedett legnagyobb sebességük pedig 80 km/óra lehet. Az ezen járművek között megtartandó legkisebb követési távolság kiszámításánál alaptényezőként kell figyelembe venni a sebességüket és a fékezés megkezdéséhez szükséges reakcióidőt, mely utóbbit általánosságban 1 másodpercnek tekinthetünk. A 80 km/óra sebességgel haladó jármű egy másodperc alatt kb. 22 métert tesz meg, amíg a tényleges fékhatás jelentkezik rajta.
Ennek megfelelően, a tilalom hatálya alá tartozó járművek között 80 km/óra sebesség mellett tartandó legkisebb követési távolság a következő három érték összegeként határozható meg:
(1) a hátul haladó jármű és azon jármű között tartandó követési távolság, amelynek besorolását lehetővé kell tenni, azaz a reakció idő alatt megtett út hossza (22 méter),
(2) a besoroló járműszerelvény legnagyobb hossza (24 méter) és
(3) a besoroló jármű és az előtte haladó jármű között tartandó legkisebb követési távolság, azaz a reakció idő alatt megtett út hossza (22 méter).
Ennek megfelelően 80 km/órás sebességénél a tilalom hatálya alá tartozó két jármű között legalább 68 méteres követési távolságot kell tartani. Természetesen, amennyiben ilyen jármű ténylegesen besorol a két jármű közé, úgy közöttük ugyanekkora követési távolságot kell kialakítaniuk a járművezetőknek.
A követési távolság értéke tehát függ a jármű haladási sebességétől, így alacsonyabb sebességnél a fenti két 22 méteres értéket a jármű tényleges sebességének m/másodperc mértékegységben kifejezett értékének megfelelő távolsággal kell helyettesíteni. A sebességnek m/másodperc mértékegységbeli értéke a sebesség km/óra értékének 3,6-del való osztásával határozható meg.
Amennyiben a tilalom hatálya alá tartozó jármű egy, az új szabályozás hatálya alá nem tartozó jármű mögött halad, a követési távolságra a KRESZ 27. § (2) bekezdését kell alkalmazni, mely szerint:
„(2) Olyan járművel, illetőleg járműszerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a 7 métert meghaladja, lakott területen kívül másik jármű mögött olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy - előzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.”
Tekintettel arra, hogy egy személygépkocsi átlagos hossza mintegy 5 méter, a fenti számítás alapján a 80 km/órás sebességgel haladó járművel legalább 50 méteres követési távolságot kell tartani annak érdekében, hogy közéjük egy, a tilalom hatálya alá tartozó jármű szabályosan és biztonságosan be tudjon sorolni.
A rendelkezés a közúti közlekedés könnyítését, biztonságosabbá tételét szolgálja. Ha egy kamion alacsony sebességkülönbség ellenére egy másik előzésébe kezd, hosszú kilométereken át eltarthat amíg elé tud kerülni. Eközben a két tehergépjármű mögött számos jármű torlódik fel amelyek kénytelenek végigvárni a sokszor indokolatlan és veszélyes manővert. Az új jogszabály bevezetésével csökkennek a menetidők, nő a haladási sebesség a belső forgalmi sávban, mérséklődnek a baleseti kockázatok valamint a tranzitforgalomban áthaladó külföldi kamionok forgalmat lassító előzéseit is visszafoghatja.
ORFK Szóvivői Iroda
Összefoglaló
A legnagyobb változást talán az jelenti, hogy január 01-től távoktatásban is lehetőség nyílik az elméleti KRESZ-oktatásra, az autósok jó néhány szabálysértés esetében magasabb bírságra számíthatnak a több mint száz paragrafusban módosuló közlekedési törvények alapján. A vonattal és autóbusszal utazók pedig számíthatnak arra, hogy a biztonságuk érdekében kamerás megfigyelés történhet.
A közlekedési hatóság engedélye alapján zárt rendszerű elektronikus formában, interneten keresztül is (lehetőség) elvégezhető a közúti járművezetői tanfolyam elméleti képzése; ugyanakkor a járművezetői vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzése szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekbe terelődik.
A parlament döntése értelmében a közúti ellenőrzés során a gyorshajtás, vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása, illetve a tilos jelzésen való áthaladás és az ittas vezetés esetén is 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő helyszíni bírság szabható ki.
A törvény véget vet az út menti óriásplakátoknak is, amelyek a közutak közvetlen környezetében vannak.
A törvény megtiltja mindenféle reklámhordozó elhelyezését a közutak közvetlen környezetében, illetve a lakott területen kívül az úttest mellett is. A tilalom utóbb esetben csak a négy négyzetméternél kisebb reklámtáblákra, valamint a benzinkutak cégjelzéseire és a közlekedés biztonságát szolgáló közérdekű tájékoztatásokra nem vonatkozik. A közlekedési hatóság a rendelkezéseket megszegő ingatlantulajdonosokat a szabálytalanul elhelyezett reklámok eltávolítására, illetve félmillió forintos bírságra kötelezheti.
A törvény alapján lehetőség nyílik arra, hogy az autóbusz és vasúttársaságok elektronikusan kamerás felvételt készítsenek járataikon és a megállókban. A törvényhozók ettől az intézkedéstől a vagyontárgyak és poggyászok biztonságát remélik. A jogszabályban az is rögzítve van, hogy a társaságok csak a hatóságoknak adhatják ki a készült felvételeket.
A változtatások az autóbusz- és vasúttársaságok számára is lehetővé teszik az elektronikus biztonságtechnikai felvételek készítését a járművökön és a megállókban. Jogszabályban rögzítik, hogy a szolgáltatók csak a bíróság, illetve más hatóság számára adhatják át az általuk készített felvételeket, a hatósági eljárásra ki nem kért felvételeket pedig legfeljebb három napig őrizhetik meg. A felvételkészítés minden esetben csak akkor engedélyezett, ha a jogsértések más eszközökkel nem deríthetők fel, illetve megelőzésükre nincs más mód.
A légügyi törvény változtatásai alapján rendőrség átveheti a légiközlekedés védelmével kapcsolatos feladatokat a nyilvános repülőtér üzemben tartójától, amennyiben utóbbi nem tartja be a magyarországi és európai uniós szabályokat. A reptér üzemeltetőjének ebben az esetben meg kell fizetnie a hatóság költségeit a közbelépés után. A repülési ágazatot érintő módosítások emellett részletesebben szabályozzák a légiközlekedés védelme során szükséges képzési feltételeket is.
A vasúttársaságok működési feltételeinek változása; a turistavasutak, valamint a sífelvonók és a saját célú vasúti pályahálózat működtetőinek nem kell külön vasútbiztonsági engedélyt beszerezniük.
A hétvégi kamionstop előírásai is módosulnak: a korlátozás alól felmentést kapnak a gyógyászati célú gázok szállítását végző, valamint a közüzemi és közérdekű beruházásokhoz használt tehergépkocsik. Ehhez kérelmet kell benyújtani, amely 2012 január 31-ig jogosítja fel a fenti járműveket a hétvégi közlekedésre.
A jogszabály mai napon hatályos állapota -1/1975. (II.5) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
a sárga kéz ikon az éppen aktuális módosításokat mutatja
(forrás: police.hu /tárolt változat/, autosforum.hu, ugyesleszek.hu, kreszvaltozas.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A hét idézete... publicisztika, vélemény
Szmogriadó? Mi az?
Nem tudják a régiautósok, hogy kitilthatják őket a fővárosból
Közlekedési Múzeum