Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A külföldön már sikerre vitt úgynevezett
carsharing (magyarul autótárs) kezdeményezésekről korábban már
beszámoltunk. A franciák azonban ezt is továbbfejlesztenék a
környezetvédelem jegyében, és hagyományos autók helyett elektromosakat
állítanának a városi közlekedők szolgálatába.
Mitől jobb, mint a bérlés?
A carsharing egyfajta
környezetbarát, fenntartható közlekedési rendszer, ahol egy autót több
tulajdonos, pontosabban autótárs-klubtag használ, előre meghatározott
időbeosztás szerint. Nagy előnye a hagyományos autóbérléshez képest,
hogy nem kell az iroda nyitvatartási idejéhez, hiszen bármelyik
telephelyen felvehetjük a kocsit, és szintén bárhol le is tehetjük azt,
akár hajnali kettőkor is.
A jelenleg a világ közel ezer
városában működő autótárs-klubok tapasztalatai, valamint a több tucat
tanulmány szerint ezzel a rendszerrel tehermentesíteni lehet a városok
tömegközlekedését, megoldást jelent a parkolási problémákra, és az
autóforgalmat is csökkenti, mivel zömében a tömegközlekedést
kiegészítve használják az autókat a klubtagok.
Ez tehát
egyértelműen környezetkímélő közlekedési módszernek tekinthető, még ha
az autók használat közben szennyezik is a levegőt. A franciák azonban
most ezt is megpróbálják kiküszöbölni jövőre bevezetésre kerülő
elektromos carsharing rendszerükkel.
Párizs főpolgármestere,
Bertrand Delanoë tervei szerint 2010 év végén 4000 elektromos autót
vehetnek majd igénybe a párizsiak, illetve az agglomerációban élők,
mindössze fel kell markolniuk bármelyik telephelyen, és letenni azt a
700 állomás bármelyikén. Az ötletet a Vélib névre keresztelt
kerékpárkölcsönző adta, amit 2007-ben vezettek be a francia fővárosban,
és azóta számos egyéb város is lekoppintotta a sikeres kezdeményezést.
Az
autós változat az Autolib névre hallgat majd, amit egyelőre még a
környezetvédők is támogatnak, mivel azt várják tőle, hogy évente 22
ezer tonnával csökkentené a széndioxid kibocsátást.
Mennyibe kerül mindez?
Pontos
adatokkal ugyan még nem szolgált a városvezetés, azonban egyes francia
lapok már becslésekbe bocsátkoztak, különféle forrásokra hivatkozva. A
Le Parisien szerint au1400 önkiszolgáló állomás Párizsban és a környező
városokban, ahol egyben az autókat fel is lehetne tölteni, közel 9,9
millió euróba kerül majd.
Az autósok két, illetve
négyszemélyes autók közül választhatnak majd, amiért félóránként
hozzávetőleg 1100 - 1700 forintnak megfelelő összeget kell majd
fizetniük, egyszerűen a hitelkártyájuk leolvasóhoz érintésével. Ehhez
először az Autolibnél be kell regisztrálniuk, igazolva, hogy
rendelkeznek érvényes jogosítvánnyal, valamint be kell fizetniük egy
havi tagdíjat is, ami körülbelül 4-5 ezer forintba kerül majd.
A
projekt a tervek szerint PPP-konstrukcióban fog megvalósulni, ahol az
állam, illetve önkormányzat mint megrendelő szerepel majd, és a tendert
megnyerő magánvállalkozó fogja végrehajtani a beruházást, és az
üzemeltetésért, karbantartásért is ő felel majd, profitját pedig a
tagdíjakból szedi majd össze.
Az érdeklődő vállalatok között
szerepel többek között az Avis autókölcsönző, a francia állami
vasúttársaság, az SNCF, illetve a párizsi tömegközlekedési vállalat, az
RATP is. Emellett néhány autógyár is kifejezte már érdeklődését a
projekt iránt, mint elektromos autó beszállító, többek között a
Daimler, a Renault és a Peugeot Citroën is.
Persze ezzel a
tervvel kapcsolatban is megjelentek már negatív hangok, akik többek
között azt kifogásolják, hogy bár több autógyártó is foglalkozik már
elektromos autó gyártással, azonban egyik sem tömeges méretekben. A
Daimler csekélyebb méretű, de hasonló projektben már részt vett:
Londonba szállított már 100, elektromos Smartot, és hasonlóra készül év
végéig Berlinben is. A Nissan 2010-ben jön ki az első, nem hibrid
elektromos autójával, akit a Renault követ 2011-ben.
A
szkeptikuson hangján szólalt meg egy másik francia városban hasonló,
azonban jóval kisebb méretű projektet vezető üzletember is, aki szerint
4000 autó fenntartása, illetve a vandáloktól való megóvása nem kis
feladat, hiszen a Vélib kerékpárokat is gyakran megrongálják, azonban
egy elektromos autó esetében a szervizköltség jóval nagyobb, mint egy
biciklié.
Néhány buzgó környezetvédő is a program ellen emelt
hangot, szerintük ugyanis az elektromos autók csak rontani fognak az
egyébként is dugóktól hemzsegő párizsi autóshelyzeten, különösen azért,
mert a több száz állomás miatt most majd azok is autóba ülnek, akik fél
órás út miatt eddig inkább a tömegközlekedést választották.
|
|
M Imre írta 21 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Közösségi közlekedés, kerékpározás és carsharing - az ésszerű közlekedés „szimfóniája" Brémában
Készítsünk saját levegőszennyezettség-mérőt!
Vadveszélyes idők: az őzek párzási időszaka
Műszaki vizsga a (közel)jövőben ...