Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gázzal olcsóbb autózni. Miként lehet átállni?
A növekvő üzemanyagárak mellett egyre többen váltanak autógázra. Utánanéztünk miként lehetséges. A benzinhez mérten tisztábban ég és olcsóbb is az autógáz. A rendszerek szakszerű beépítéssel ma már észrevehetetlenek és teljesen biztonságosak.
< Jól rögzített injektorokkal és reduktorral alapesetben semmi probléma sincs
Régóta lebeg a fejünk felett a 400 forintos literenkénti benzinár, ami eddig azt hittük csak rémálom ... .
Az utakon is látszik, hogy rengetegen kényszerülnek lemondani az autózásról, de sokan vannak, akik életébe nem fér bele, hogy ne autózzanak. Közülük egyre többen váltanak autógázra. A cikkünkhöz sok érdekes információval szolgált gázautó átalakító szerviz szerint már a tavalyi év második felében is érezhetően többen döntöttek a gázautózás mellett, az év végi megtorpanás után pedig januárban rohamszerűvé vált az olcsóbb üzemanyagra átállás. Akár az évi néhány ezer kilométert autózóknak is megérheti, hiszen a legtöbb rendszer beszerelései ára (részletes összegek táblázatunkban) 15-20 ezer kilométeres autózással megtérül. Az LPG ára alig több, mint fele a benzinének, a többletfogyasztás pedig nem drasztikus, legfeljebb 15, de inkább 10 százalék körüli. A dörzsölt taxisok régóta tudják a tutit, a legolcsóbb üzem bizony az autógázzal, nem a hosszú távon rizikós dízelekkel érhető el.
Jellemző gázautó átalakítási árak
Karburátoros gépkocsi (pl.: Lada, Volkswagen Golf II) | 130 000 Ft-tól |
Központi injektoros (pl.: Opel Astra F, Suzuki Swift) | 160 000 Ft-tól |
Hengerenkénti injektoros hagyományos gázrendszerrel | 180 000 Ft-tól |
Hengerenkénti injektoros szekvenciális gázrendszerrel - 4 hengeresek | 200 000 Ft-tól |
Hengerenkénti injektoros szekvenciális gázrendszerrel - 6-8 hengeresek | 290 000 Ft-tól |
Sorozatengedéllyel rendelkező típusok akár egyetlen nap alatt gázüzeművé alakíthatók >
A beépítés időigényessége nagyon változó. A legszerencsésebb esetekben akár egyetlen nap alatt bekerülhet az autóba a gázrendszer és még aznap megkapható a forgalmi módosításához szükséges dokumentum, azaz a műszaki adatlap.
Ehhez, az egyszerű ügymenethez azonban az adott műhelynek, az adott autótípusra sorozatengedéllyel kell rendelkeznie, ez a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál több százezer forintos költséggel igényelhető engedély azonban csak a népszerű sorozatokra rentábilis. A gázosítás szempontjából nem túlzottan népszerű, vagy eleve ritka modelleknél egyedi engedélyeztetésre van szükség, egy megfelelő jogosítványokkal rendelkező mérnök által készített tervdokumentációval, a sorozatengedélynél szerényebb, de a teljes gázautósítást összességében drágábbá tevő összegért mehet műszaki vizsgára az autó. Mivel egyedi átalakítás utáni felülvizsgálatról van szó, a műszaki felülvizsgálatért az NKH valamely saját vizsgaállomására kell ellátogatni s az ott kapott műszaki adatlappal kereshető fel az Okmányiroda a gázüzem Forgalmi Engedélybe való bejegyzéséért.
Míg a sorozatengedélyes típusoknál az átalakítás akár a forgalmi módosításával is lezongorázható egyetlen nap alatt, az egyedi átalakítási engedélyes példányoknál egy bő hónapot érdemes számolni a teljes projektre. A kötelező műszaki vizsga miatt érdemes az átalakítást az amúgy is időszerű felülvizsgálat elé időzíteni, hiszen így ennek díja (személyautónál 16 290 forint) legalább nem plusz költségként jelentkezik.
< Ma már általánosnak vehető a pótkerék fészekbe épített gáztartály, létezik a kívülről szerelt kerék helyére tehető tartály is (a lenti képen)
A Forgalmi Engedélybe bejegyzett gázrendszer már nem sok törődést igényel, de érdemes tudni, hogy a gáztartályok élettartama 10 év és idejük gyári nyomáspróbájuktól számítva, a tartály falába ütött dátumtól számítva ketyeg. Az élettartam egyszeri alkalommal, nyomáspróbával, 5 évvel hosszabbítható meg, utána azonban a tartály cseréje szükséges.
A 4 évnél idősebb autók esetében kétévente esedékes műszaki felülvizsgálatok előtt minden esetben gázbiztonsági szemlére is el kell vinni a gázautókat, ott a gázrendszer elemeinek EU-szabványát, szakszerű beépítését és szivárgásmentes működését vizsgálják, ha minden rendben van, 30 napig érvényes papírt adnak, mellyel már a szabvány műszaki ellenőrzésre mehetnek a gázautók is.
Az előbbieket leszámítva egyre kevesebb kényelmetlenséggel kell csak megbarátkozzon a gázautós. A tartályok a legtöbb friss beépítésnél a pótkerék fészkébe kerülnek, már a kívülről szerelt pótkerekes modellekhez is létezik kívülről, a kerék helyére építhető tartály. A töltőnyílások legtöbb esetben a gyári tanksapka-fedél alá építhetők, így ma már temérdek olyan gázautó fut, amely kívülről csak a kötelezően felhelyezendő matrica alapján ismerhető fel.
< Legtöbb esetben a tanksapka-fedél alá építhető a gáztöltő-nyílás
Egyelőre a mélygarázsokból való kitiltás sújtja ugyan a gázautókat, de a Primagáz épp e héten szólalt fel a korlátozás feloldása ellen, érvelésük szerint az LPG-vel hajtott autók szivárgás elleni biztosítása jóval komolyabb, mint a gőzként szintén robbanásveszélyes benzineseké, emissziójuk pedig széndioxidból 20, szénmonoxidból 50, szénhidrogénekből 40-60 százalékkal szerényebb a benzinesekhez mérten, ezért támogatni kellene elterjedésüket. Ha Európa több nyugati országához hasonlóan itthon is feloldják a korlátozást, az újabb löketet adhat a gázautók terjedésének.
Kevéssel időigényesebb a gázt tankolni, mint benzint. Itthon csak a kutas végezheti a töltést, közben nyugodtan lehet kávézni >
Az autócserén és a gázautózásra való átálláson egyszerre gondolkozóknak a legtöbb esetben megérheti a már átalakított autó vásárlása. Mint minden extra, ez a költségcsökkentő berendezés is csak részlegesen érvényesíthető az árban újra eladáskor. Vásárlás előtt feltétlenül meg kell győződni, hogy a gázrendszer szabályos-e, azaz a forgalmiba bejegyzett, gázbiztonsági szemlével, tartálypapírral rendelkező-e. Ha valamelyik is hiányzik, mindenképp érdemes gázszervizzel konzultálni a vásárlás előtt, de amúgy sem árt utánajárni, hogy az adott rendszer itthon forgalmazott-e, van-e hozzá alkatrész utánpótlás.
Esetleg azt is érdemes megtudni, hogy az adott rendszer az autóhoz passzoló-e. Új rendszer beépítésekor is érdemes hallgatni a szerelőkre és nem a legolcsóbb, hanem a teljes életciklusa során legjobban, leginkább üzembiztosan üzemelő verzió mellett dönteni. A jó rendszerek ugyanis a 30 ezer kilométerenként esedékes gázszűrű cseréjén túl egyáltalán nem igényelnek törődést. Koszos gáz tankolása esetén a reduktor károsodhat, de annak felújítása sem vészes, mintegy 20 ezer forintos tétel.
Egyértelműen kijelenthető, hogy már az évi 10 ezer kilométert megtevő átlagautósnak is megéri jelenleg a gázautózás. A kalkulációt azonban bármikor boríthatja az LPG-re kivetett jövedéki adó esetleges megemelése...
(forrás: autonavigator.hu)
|
|
M Imre írta 15 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:
Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...
M Imre írta 15 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre írta 15 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...
M Imre 16 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 16 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:
Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...
M Imre írta 16 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:
A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...
M Imre írta 16 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:
Országos havazás a következő napokban már nem várható,...
M Imre 17 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 19 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:
A fényképen szereplő "úriember", aki...
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Műszaki vizsga a (közel)jövőben ...
Benzinkutak és szabályozások
,Közlemény: a műszaki vizsgálati bizonyítvány bemutatására vonatkozó jogszabályi kötelezettség kizárólag jármű-honosítási eljárásra értendő (2018. május 20.- )
CNG jövedéki adójáról - 2015