Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://kerekparosklub.hu/teli-karbantartas
írja kerekparosklub.hu
Mire kell figyelni, miben különbözik a téli bringázás a nyáritól - technikai oldalról nézve:
Először is télen lehetőleg ne egy drága kerékpárt koptassunk, áztassunk, hanem egy olcsóbb, egyszerűbb gépet, ami olcsóbban, egyszerűbben karbantartható és nem sajnáljuk annyira. Télen extrém útviszonyokat leszámítva megvagyunk a teleszkópvilla nélkül is, de a téli útfelületeken nem fogjuk sok előnyét érezni egy drága váltórendszernek sem. De természetesen minden gépezet, így ezek a téli strapabringák is fokozott odafigyelést, karbantartást igényelnek. Lássuk tételesen, mire is figyeljünk!
- Gumi: a téli síkos útviszonyok között nem szerencsések a teljesen slick (sima) futófelületű külsők, helyettük inkább vízelvezető vájatokkal tarkított, vagy kifejezetten mintás futófelületűt válasszunk, bár a sík jégen minden csúszik. Érdemes jó defektállóságú külsőt (és akár belsőt) választani, mert télen elfagyott kézzel gumit cserélni nem igazán nyerő, sőt gumit foltozni néhány fok alatt általában egyenesen lehetetlen, mert a ragasztó megdermed, és nem ragad. Éppen ezért feltétlen pótbelső legyen nálunk, ne csak foltozókészlet, ha mégis megtörténne a baj.
- Fékek: a téli latyakos, vizes, havas trutyiban sokkal gyorsabban (akár 15-ször gyorsabban) kopnak a fékpofák. Ennek nyilvánvaló jele a gyorsan beeső fékpont (mikor a fékkart húzva a pofa eléri a felnit), illetve a felni fékezőfelületét borító szürkés szétkenődött trutymó, mely nagyobbrészt nem más, mint a szétkenődött fékpofa. Ennek oka a nedves körülmények közt a pofára, felnire ragadó kosz, homok, sószemcsék és mindenféle útszórásra használt anyag, melyek aztán csiszolópapírként zabálják a fékpofát. Ilyenkor a tárcsafék nyilvánvaló előnnyel jár, mivel a tárcsát kevesebb kosz éri (feljebb van, és nem a kerék kerületénél), illetve a fékpofái hosszabb élettartamúak.
Télen tehát érdemes sokkal gyakrabban ellenőrizni a fékpofák állapotát, és nem megvárni az utolsó pillanatot a cserével, mivel akár egy hosszabb út során menet közben is elfogyhat az a fékpofa, ami nyáron még egy-két hetet is elbír.
Kaphatók ugyan direkt vizes, jeges körülményekre tervezett fékpofák, amelyek azonban fémszemcséket tartalmaznak, hogy a felnire fagyott jégréteget, vízhártyát leküzdjék. Éppen ezért ezek sokkal gyorsabban koptatják a felnit, drasztikusan csökkentve annak élettartamát, ezért alkalmazásuk meggondolandó. Érdemes minden vizes tekerés után áttörölni a felni fékfelületét, de lehetőség szerint a fékpofáét is.
- Csapágyak: A víz és a kosz természetesen a csapágyakat is sokkal jobban igénybe veszi. A jó minőségű kerékagyak, középrészek megfelelően tömítettek, tehát a bizonyos időközönként elvégzett ellenőrzés karbantartás elég, de ezek is meghálálják, ha időnként letöröljük a tömítésnél a kívülről rárakódott koszt, sót. A gyengébb tömítésű agyak esetén (régebbi kerékpárok, áruházi gazdaságos kerékpárok) - amennyiben rendszeresen használtuk a télen - nem árt a telet követően átzsíroztatni őket, illetve már így nekiindulni a télnek. A csapadék a kormánycsapágyat sem kíméli. Jó megoldás lehet egy belsőgumiból kivágott darabot ráhúzni a kormányszárat kiemelve. Ez egy vagy két téli szezont kibír, és nagymértékben védi a kosz és víz behatolásától. Erre a célra kaphatók neoprén vagy egyéb rugalmas anyagból készült védőhuzatok, azok is jók.
- Sárvédők: Télen mind a saját, mind a mögöttünk haladó érdekében érdemes a kereket nagymértékben fedő sárvédőket használni a bringán. A kis dizájnos látszatsárvédők ilyenkor mit sem érnek. Ezek aljára sem árt még plusz toldalékot (laffantyúnak vagy flepninek is hívják) szerelni, mely nem engedi, hogy a lábunkat bokáig beterítse az útról felcsapó latyak.
- Világítás: Bár a világítás nem kifejezetten a télhez kapcsolódó dolog, azonban ne feledkezzünk meg a korai sötétedésről, munkából, iskolából hazafelé már könnyen sötétben találhatjuk magunkat. Mivel többet használjuk ilyenkor a világítást, gyakrabban is kell az elemek cseréjéről, az akkumlátorok töltéséről gondoskodnunk. Éppen ezért nem árt egy tartalék készlet belőlük a táskánkban.
- Bowdenek: Bizony a kosz ide is megtalálja az útját. Télen gyakrabban fordul elő, hogy úgy érezzük, nem akar váltani a váltó. Ilyenkor elsőként egy alapos tisztítást érdemes elvégezni a bowdenek terén, leggyakrabban a hátsóváltóhoz futó utolsó szakasznál szokott gondot jelenteni a kosz. A leszedett bowdenházat alaposan fújjuk ki olajspray-vel, ami egyszerre tisztítja, keni és gátolja a korróziót. Rendszeres téli bringázás esetén ez a művelet akár többször is szükségessé válhat. Ne hanyagoljuk el, mert elfajult esetben akár a huzalok teljes összerozsdásodása is bekövetkezhet. Ebből adódik, hogy érdemes jó minőségű (természetesen kicsit drágább) rozsdamentes bowdeneket vásárolni, mindenképpen visszahozza az árát! Ugyanígy érdemes a kosznak jobban kitett helyeken tömített bowdenház-végeket beszerelni, melyek kevesebb koszt engednek be.
- Lánc, lánckerekek: Télen gyakoribb kenést igényelnek, és persze előtte természetesen tisztítást is. Érdemes ilyenkor kifejezetten hideg, vizes időre gyártott kenőanyagokat használni, mivel azok lassabban kopnak le a láncról, a csapadék sem veri le olyan gyorsan és valamelyest víz/kosztaszítók. Bár ezek is drágábbak az egyszerű varrógépolajnál vagy WD-40-nél, de rendszeres téli tekerés esetén szintén gyorsan visszahozzák az árukat.
Végül pedig ismét felhívnánk a figyelmet a rendszeres tisztításra. Egy vizes, latyakos út után érdemes legalább nagyjából letisztítani a gépet a már említett alkatrészeken kívül az olyan egyéb érzékeny pontoknál is, mint pl. nyeregcső bilincsnél - ahol befolyhat a koszos víz -, továbbá ilyenek a váltókarok, bowdenek, ha van teleszkópvilla, akkor annak a becsúszószárai. Persze a legjobb egy gondos tisztítás, ne hagyjunk időt a rozsdának. Mielőbb szárazra töröljük a bringát, annál tovább fog minket szolgálni szeretett járművünk!
A téli közlekedéssel és öltözködéssel kapcsolatos tanácsainkat itt olvashatjátok, vagy lentebb.
Köszönjük a részletes összefoglalót a Bringakonyhának, a fotót pedig a Cyclechic-nek!
Hogyan öltözzünk és közlekedjünk kerékpárral télen?
Sok tévhit uralkodik a fejekben arról, hogy télen lehet-e egyáltalán bringázni. Hát, mi eláruljuk a titkot: igen, lehet, és nagyon jó!
Kerékpározni bármiben lehet, nem kell speciális technikai felszerelés. Nem kell másképp öltöznöd, mint ahogy amúgy is öltöznél: rétegesen öltözz, védd a térded és a kezed, és legyen nálad esőcucc, ha zavar az eső. Akik mindennapi közlekedésre használják a bicajt, amúgy is csak átlagosan 3-5 km-t tekernek.
Viszont:
- nem kell a buszmegállóban fagyoskodnod, míg várod a buszt
- a lábad nem éri a hideg talajt, így vékonyabb talpú cipőben is járhatsz, és nem lesz a cipőd se havas, se sáros, se vizes
- mivel tekerés közben kimelegedsz, nem kell feltétlenül pullóvert sem viselned: a kabát alatt vékonyabban is elég öltöznöd
Megpróbáltuk pontokba szedni, mire figyelj:
- legyél mindig jól látható a rossz fényviszonyok között: a lámpák és a fényvisszaverők csodákra képesek
- legyen jó sárvédőd elől-hátul
- a mozgó alkatrészeket ellenőrizd
- csúszós körülmények között biztonságosabb a keréknyomást kicsit csökkenteni és a nyerget kicsit alacsonyabbra állítani
- óvatosan és előrelátóan közlekedj: a féktávolság hosszabb lehet
- a kanyarokat lassabban vedd be
- figyelj arra, hogy ne menj jégre és vastag hóba, mert megvezeti a kereked
- lassabban tekerj a szokásosnál, hogy ne fázzon meg a torkod a gyakori levegővételtől
- rétegesen öltözködj: több vékonyabb réteg jobb, mint a kevés vastag.
- a mozgástól kimelegedsz, ezért ne öltözz túl melegen
- aki ennek ellenére fázik, javasoljuk, folyton hajtsa a pedált, így tuti hamarabb kimelegszik
-
védd a térdízületeidet, hogy még 70-80 évesen is jók maradjanak és
akkor is tudj tekerni.... :-) (vannak erre a célra kapható ruházati
kiegészítők)
- hóesésben esőponcsó vagy vízálló dzseki
- a hideg szél ellen bringás szemüveg vagy síszemüveg
Kapcsolódó
- aktuális
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Őszi-téli átállás – Közlekedésbiztonsági tippsorozat: 3. rész – Az út- és látásviszonyoknak megfelelő közlekedés
Tanácsok az extrém hideg és ónos eső miatt leselkedő veszélyek elkerülésére
- közelmúlt
Új kérdések a KRESZ-vizsgán - 2015. január 1-től
KRESZ változás 2014. szeptember 4-től - főként a gyermekek védelme érdekében
Látogatható és lezárt területek a Pilisi Parkerdőben - 2014. december (téli felhívás!)
|
|
M Imre írta 18 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Téli veszélyek - Biztonságos vezetés téli időjárási körülmények között
Biciklizni télen, nyáron...
Társadalmi egyeztetés Budapest kerékpárforgalmi főhálózatáról
15%-kal több kerékpározót mértek Budapesten 2020-ban, decemberben 61%-kal többet, mint egy éve