Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Részegek, hajléktalanok és prostituáltak között, kihalt utcákon csörtetnek magányos őrszemként a kábeltolvajokra vadászó budapesti kémvillamosok, amelyek százmilliós károktól próbálják megóvni a BKV-t. Bár az ormótlan és hangos villamosok nem a legtökéletesebb settenkedők, a kábeleket féltő BKV egyelőre kénytelen beérni velük. Az éjjeli műszakban járőröző vezetők kifejezetten élvezik a kémkedés nyugalmát, és bár tolvajokat csak elvétve találnak, az éjszaka arcai nem hagyják őket unatkozni. Az [origo] elkísért egy kémvillamost a pesti éjszakában.
Körülbelül öt-hat kémvillamos közlekedik minden éjszaka a városban, hogy megelőzze a kábellopásokat. A kilenc budapesti kocsiszín többségéből naponta indulnak
Nem sokkal éjfél után az utolsó forgalomból kiálló villamosok is bezörögnek a ferencvárosi remizbe, hogy letegyék az esti műszakot, és átadják a helyüket az éjszakai buszjáratoknak Budapest utcáin.
A BKV pénteki közleménye szerint október végéig a HÉV és villamos vonalakon az okozott kár a 200 millió forinthoz közelít
Egy szerelvény azonban a sínen marad: Saska Ferenc villamosvezető a sokat tapasztalt róka arckifejezésével, 18 évnyi villamosozással maga mögött egy nagy K-betűre cseréli a szerelvény elejére kirakott számot, és nekilódul az éjszakának. "K, mint kém?" - kérdezzük. "Hát, eredetileg K mint különjárat volt. De most kém valóban" - mondja cinkos mosollyal, ahogy a hajtókart csuklóból sebességbe rakja. "Lesek" - teszi hozzá, aztán nekiindul az elhagyatott pályának.
Ezek a villamosok a kritikus szakaszokat fedik le, mint például a 41, 18 és a 28-as vonalak külső részeit
A BKV éjszaka közlekedő villamosaival az utasok aligha találkoznak, ezeket a szerelvényeket ugyanis nem lehet megtalálni az éjszakai járatok menetrendjében. Ezek a villamosok nem szállítanak senkit, csak egy magányos sofőr kémleli belőlük az éjszakát hóna alatt egy méretes váltóállító vashusánggal. Az éj leple alatt csörtető kémvillamosokkal a közlekedési társaság kábeltolvajokra vadászik..
"K, mint különjárat", de lehetne akár "K, mint kém" is. Saska Ferenc villamosvezető hajnali fél 1 és reggel 4 között járőrözik
A kémvillamosok rövid szünet után 2008 tavasza óta járják újra az utcákat, és ma nagyobb szükség van rájuk, mint bármikor, a kábeltolvajok által elkövetett lopások ugyanis 2010-ben jelentősen megszaporodtak. A BKV pénteki közleménye szerint október végéig a HÉV és villamos vonalakon összesen 100 alkalommal történt kábellopás, az okozott kár pedig a 200 millió forinthoz közelít.
Részegek, hajléktalanok és prostituáltak között, kihalt utcákon csörtetnek a magányos kémvillamosok
A HÉV-ről mintegy 6,8 km kábelt loptak el, a villamospályákról közel 8,3 km hosszút, és a rendszeressé váló lopások az anyagi károkozáson túl már-már veszélyeztetik a HÉV és villamosok biztonságos üzemeltetését is - írta a társaság. A BKV a tolvajok elleni harcban együttműködést kötött a rendőrökkel, segítséget kér az utasoktól is, éjszakánként pedig a kémvillamosoktól vár némi védelmet.
"Ne csalogassuk őket tárt kapukkal!
Saska Ferenc villamosa egyike azoknak a szerelvényeknek, amelyek minden éjjel bejárják a külső vonalszakaszok villamospályáit, hogy távol tartsák a kábelek körül ólálkodó tolvajokat, és akár le is füleljék őket. "A kilenc budapesti kocsiszín többségéből naponta indul kémvillamos" - mondja Szedlmajer László, a Villamos Forgalmi Főmérnökség főmérnöke: "nagyjából előre meghatározott útvonalon járunk-kelünk, de azért igyekszünk kiszámíthatatlan időpontokban közlekedni".
Sokszor fadarabra illesztett fűrésszel szedik le a levegőben vagy a készülékszekrényekben lévő kábeleket
A főmérnök elismeri, hogy az ormótlan villamosokkal nehéz settenkedni, lopózni, igazi kémfelderítést végezni, de - mint mondja - neki villamosai vannak, azokkal tud gazdálkodni. Nyilván jobb lenne autós járőrökkel, még jobb fizetett biztonsági céggel őrizni a kábeleket, mindezt pedig akusztikus és elektromos figyelőrendszerekkel lehetne kiegészíteni - mondja. Ehhez azonban rengeteg pénz kell, amit a BKV a jelenlegi anyagi helyzetében eddig nem tudott megengedni magának: "Talán most ér el a lopás egy olyan szintet, hogy az éves kár összegéből már lehetett volna védekezni is" - mondja.
Amíg azonban a BKV nem szánja rá magát egy komoly beruházásra, maradnak a kémkedő villamosvezetők, akik 1-2 hetente látnak, jelentenek valami gyanúsat. Szedlmajer szerint többször volt már olyan is, hogy megugrasztottak tolvajokat, bár ezeket az eseteket egy kezén meg tudja számolni. "Ez a módszer nyilván nem lehetetleníti el a lopást, csak megnehezíti a tolvajok életét" - magyarázza: "Annyit csinálunk, hogy megpróbáljuk bezárni a lakás ajtaját a rablók előtt, odatámasztunk egy széket, hogy ne csalogassuk őket tárt kapukkal. De azért csak jönnek".
"Vannak itt arcok"
"Én még szerencsére egyetlen kábeltolvajjal sem találkoztam, pedig lassan egy éve vállalok éjszakákat" - mondja Saska úr, miközben egyenletesen zötykölődik a síneken. "Hogy honnan lehet felismerni őket? Hát leginkább arról, amit csinálnak" - mondja, majd hozzáteszi: "Egyszer majd csak kiderül, milyenek".
Tavaly nyáron a gazdasági válság hatására lecsökkent a fémkereskedelem is, kevesebb volt a lopások száma
A villamosvezető éjszakái akciódús kémjelenetek helyett inkább csendes nézelődéssel telnek. "Szeretem ezt a munkát, ilyenkor nyugodtabb a város, nincs akkora forgalom, és nincsenek utasok sem" - mondja. Saska Ferenc egyáltalán nem unatkozik: "Nézem, mi van kinn a városban... Vannak itt arcok" - mondja, majd sorra mutatja, hol szoktak aludni a csövesek, hol állnak sorfalat a prostituáltak, és az őrjárat más megszokott arcai. Az egyik megállóban egy fiatal férfi hány: pulóverének felirata szerint biztonsági őr lehet valamelyik környékbeli cég telephelyén. "Biztosan őrzi a megállót, hogy el ne szaladjon" - mosolyog a villamosvezető.
A villamosvezető éjszakái akciódús kémjelenetek helyett inkább csendes nézelődéssel telnek. "Lesek"- ahogy ő mondja
A férfi mosolyának őszinteségére rátesz egy nagy lapáttal, hogy neki nem kell kábeltolvajokkal harcolnia akkor sem, ha belefut egybe. Őrjárata során az egyik váltóállításnál ugyan megjegyzi, hogy a termetes öntöttvas pálcájával el lehetne csépelni pár tolvajt, de aztán hozzáteszi: "én azért inkább nem szeretném kipróbálni". A villamosok nem elfogó egységek, a feladatuk annyi, hogy ha valami gyanúsat látnak, azt jelentsék a BKV diszpécserének, szükség esetén a rendőrségnek is.
A villamosoknak nincs előre tervezett útvonaluk, hogy ne váljon kiszámíthatóvá a kábeltolvajok számára a villamoskocsi érkezése
"A villamosvezető semmiképpen nem avatkozhat közbe, nem harcol kábeltolvajokkal, még ha találkozik is velük, mert"nem lehet tudni, mire képesek a tolvajok" - mondja Szedlmajer László. A diszpécsert hívó rádió ott pislákol a fülkében; a rendőrség telefonszámának felidézése ugyan már némi nehézséget okoz Saska Ferencnek, de aztán kis hezitálás után rávágja, hogy "a száztizenkettő biztos megteszi".
Ha a vezető gyanús körülményt vagy tolvajt észlel, a diszpécsert, vagy a rendőrséget tárcsázza, ezért nevezzük őket kémeknek
"Inkább csak érezni lehet"
Szedlmajer szerint a kémek nemcsak azt jelentik, ha tolvajokat látnak, hanem azt is, ha a vezetékekben rongálást tapasztalnak, hiszen a bűnözők néha előbb meglazítják, előkészítik a kábelt, és csak később viszik el. Mindebből azonban a sötétben nem sokat látni: "Inkább csak érezni lehet, ha buheráltak" - mondja Saska úr. Miből? "Hát hogy megáll a villamos, mert elment az áram" - magyarázza, de aztán hozzáteszi, hogy vele még ilyen sem történt.
Legtöbbször a munkavezetéket tápláló kábeleket lopják, ami egy 600 voltos egyenáramú kábel
Egyébként nem mindenhol kell ugyanúgy lesni a kábeleket , mert a tolvajok inkább az ujjnyi vastag sárgarézből készült betápláló vezetékekre utaznak, nem az egész vonalon végighúzódó felsővezetékre - mondja. Ezek a "betápvezetékek" néha csak egymástól kilométeres távolságokra csatlakoznak a munkavezetékhez, amelyből a villamos az áramot nyeri.
Ezek a legveszélyeztetettebb részek, mert a sárgaréz nem olcsó, már néhány méteréből is szép pénzt lehet csinálni - mutatja Saska Ferenc az út menti oszlopokon függő, szürkére rozsdált kábeleket. Veszélyben vannak ugyanakkor az úgynevezett légtápkábelek is, amelyek egyes szakaszokon folyamatosan függnek a vonal mentén - teszi hozzá Szedlmajer László.
Persze akárki nem nyúl ezekhez, mert 600 voltos nagyfeszültség fut bennük. "Valamit kell, hogy értsenek hozzá" - mondja a villamosvezető: "Én biztos hozzá nem érnék". Egy a vezetékeket jól ismerő, de név nélkül nyilatkozó forrás szerint legalább háromféle elkövetői csoportról tud a BKV: egyikük a csupán 1-1 méternyi rézre utazó hajléktalanokból áll, akik kezdetleges, faágakra kötözött fűrészekkel lopnak, másikuk egy komolyabb csoport, amely már megélhetési szinten lopja a kábelt.
Egy harmadik kör azonban valószínűleg BKV-s kapcsolatokkal, belső információkkal is rendelkezik, mert profi eszközökkel, jól megszervezve viszi a kábeleket mindig onnan, ahol a legkevésbé védik. Valószínűleg nem véletlen, hogy az akusztikus figyelőrendszerrel védett HÉV-szakaszokon a védőrendszer kiépítése óta sose próbáltak lopni a profik - mondja Szedlmajer László.
Az elkövetők között ott vannak a hajléktalanok és a BKV-s kapcsolatokkal rendelkezők, de van egy csoport, ami már megélhetési szinten lopja a kábelt"
Konkrét összegű pénzjutalmat kellene felajánlani az átlagembereknek, és a BKV-dolgozóknak is, hogy feldobják ezeket a csoportokat, és külön meg kéne szólítani a dolgozókat és az utasokat is" - mondja a főmérnök. A BKV 2008-ban már ajánlott fel pénzjutalmat azoknak a nyomravezetőknek, akik konkrét információval segítik a tolvajok kézrekerítését, azonban eddig ez nem vezetett eredményre (a BKV felhívását itt olvashatja).
Szedlmajer a BKV vezérigazgatójával egyeztetve saját villamosvezetőinek ugyan ad jutalmat, ha sikeresen buktatnak le valakit, de ez szerinte nem túl sok: legutóbb tavasszal kapott pár tízezer forintot egy angyalföldi kolléga, aki megfutamított egy tolvaj bandát.
Akik pedig nagyban utaznak, visszatérnek - teszi hozzá. Volt már olyan, hogy a rendőrség egy bandát előzetes letartóztatásba helyezett, és akkor a villamosoknak "volt egy jó nyara". De aztán a bandát elengedték, amit a főmérnök szerint onnan lehetett tudni, hogy újra meglódultak a lopások.
Ami nem vezetett eredményre
Kábellopások: a BKV 500 000 Ft-ot ajánl fel a nyomravezetőnek
2008.03.22.
Több alkalommal is maffiamódszerekkel tulajdonítottak el értékes, rézből készült légkábeleket a BKV Zrt. vonalain. Legutóbb március 20-án az 56-os villamos vonalán loptak el 240 méter kábelt. Az okozott kár az elmúlt fél év során több tízmillió forint volt. A BKV Zrt. 500 000 Ft pénzjutalmat ajánl fel a nyomravezetőnek, aki konkrét információval szolgál a rendőrség vagy a BKV Zrt. számára, ezzel segítve a bűncselekmények felderítését.
Az utazóközönség számára ezek a kábelhibák nem voltak érzékelhetőek, mert a legtöbb alkalommal nem okoztak forgalmi akadályt. Azonban, olyan eset is előfordult, hogy több mint 4 órán keresztül kellett a HÉV-nek egy vágányon közlekednie Szentendre és Pomáz, vagy Ráckeve és Soroksár között. Ezen a pályaszakaszon, januárban előfordult, hogy a kábellopás miatt nem volt fűtés, vagy a legsúlyosabb esetben a szerelvények a pályán álltak, mert olyan kábelt is elvágtak, amely azonnali leállást okozott.
Sajnos
a profi módszerekkel, szervezetten, az éjszaka során elkövetett
kábellopások elkövetőit nem érdekli, hogy ezzel az utasok és a
közlekedés biztonságát is veszélyeztetik. Éppen ezért a BKV Zrt.
együttműködik a BRFK és az ORFK szerveivel, valamint a Pest Megyei
Rendőr-főkapitánysággal is. Ha a járművezető érzékeli a problémát, vagy
ha a műszerek érzékelik a vezetékekben az áramerősség csökkenését, a
rendszer jelt ad a fődiszpécsernek, a műszaki kollégák azonnal az adott
helyszínre sietnek és a rendőrség is rövid időn belül megérkezik.
Nyilvánvalóan a tolvajoknak bizonyos előképzettséggel kell
rendelkezniük, hogy halálos baleset nélkül elvágják és eltulajdonítsák
a közvagyon tárgyát képező légkábeleket. Ezek a felső és
alsóvezetékek ugyanis több ezer voltos feszültségűek, így azonnali
halált okoznának, ha valaki szakszerűtlenül próbálná elvágni őket.
A BKV Zrt. kábellopásból származó kára egy évben megközelíti a 200
millió forintot, mely összeg sajnos az utóbbi öt évre visszamenőleg
évente 10-20%-kal emelkedik.
A kábellopásokkal kapcsolatban kivétel nélkül az összes kerületi Rendőrkapitányság nyomozást kezdeményez az elkövetők elfogása érdekében. A felderítés nehéz, de az ellenőrzések növelésével csökkenthetőek a károkozások. Ezért a BKV Zrt. fokozta az éjjeli ellenőrzéseket és ebben a rendőrséggel is szorosabbá fűzte az együttműködést.
Továbbra is
összefogásra van szükség, ezért a BKV Zrt. felhívja az utasok és a
munkavállalók figyelmét, hogy ha bármi gyanúsat észlelnek, azonnal
hívják a rendőrséget, vagy a BKV Zrt. ingyenesen hívható zöld számát, a
06 80 40 66 88 -at, ahol akár név nélkül is tehető bejelentés.
Nem nézhetjük tétlenül, hogy felelőtlen, maffiamódszerekkel dolgozó
színesfém-tolvajok - feltehetőleg a használt hulladékkereskedőkkel
karöltve - folyamatosan veszélyeztessék az utasok épségét, és kárt
okozzanak a közösségi közlekedésnek. Ezért Társaságunk 500 000 Ft
pénzjutalmat ajánl fel annak a nyomravezetőnek, aki konkrét
információval szolgál a rendőrség vagy a BKV Zrt. számára, ezzel
segítve a bűncselekmények felderítését.
(forrás: origo.hu, bkv.hu)
|
|
M Imre írta 23 órája a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Javaslatcsomag a fővárosi helyi és agglomerációs közösségi közlekedés helyzetének rendezésére – járatritkítások helyett
Lehet-e nyereséges a BKV? - Új buszüzemeltetési modell (BKK)
10 éve közlekednek Budapesten a TW 6000 típusú villamosok – 10 éves a 3-as villamos is
Mit tegyen, ha kábeltolvajt lát? (Budapest)