Közlekedés: Letöltendő vagy felfüggesztett - Hogyan büntetik a halálos gázolásokat?

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 642 fő
  • Képek - 3182 db
  • Videók - 2654 db
  • Blogbejegyzések - 1017 db
  • Fórumtémák - 32 db
  • Linkek - 864 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Akik nem értek át a zebra túloldalára ...

 

Egy miskolci zebrán kelt át egy hajnalban dolgozni induló 30 éves nő, amikor halálra gázolta egy, a megengedett sebességet túllépő autós, aki végül jogerősen felfüggesztett börtönbüntetést kapott.

 

Bár a súlyos KRESZ-szabályszegések miatt egyre több baleset történik, és tavaly 144 gyalogos halt meg az utakon, az elérhető statisztikák szerint az esetek túlnyomó többségében a vétkes sofőrök nem kerülnek börtönbe.

 

A bíróságok és még az egyes bírók gyakorlata is eltérő, az enyhítő körülményeket más-más súllyal veszik figyelembe.

 

Mitől függ, hogy börtönbe kerül-e egy halálos baleset okozója vagy sem?

network.hu

A helyszínelők felvételei a miskolci balesetről

 

2008. december 8-án hajnalban, de még éjszakai sötétben szállt le a miskolci Auchanba dolgozni induló, 30 éves nő a bevásárlóközpont melletti buszmegállóban. A busz utasai közül ő volt az egyetlen, aki nem átvágott az úton, hanem elsétált a zebráig. Nyolc és fél métert haladt az úttesten, de még nem ért át az úton, amikor elgázolta egy autós. A kocsi 33 méteres féknyomot hagyott maga után. A nőt hiába vitték kórházba, nem lehetett megmenteni az életét. Az ügyben több mint kétéves eljárás után kedden született meg az ítélet: a gázolót egy év nyolc hónap szabadságvesztésre ítélte a bíró, de a végrehajtást két évre felfüggesztette.


Az [origo] által megtekintett bírósági iratok szerint a nemrégen elkészült, kétszer háromsávos úton még nem volt közvilágítás, viszont a zebránál sárgán villogó jelzőlámpa működött. Összesen négy szakértő készített szakvéleményt az eseményekről, közülük ketten arra jutottak, hogy az autós legalább 66-68 kilométeres sebességgel hajtott, ketten viszont - őket az elgázolt nő családjának ügyvédje kérte fel - legalább 75-76 kilométeres sebességet számoltak ki. Mivel azon a szakaszon 60 kilométer volt a megengedett sebesség, a vezető mindenképpen túl gyorsan hajtott - már csak azért is, mert a gyalogátkelőt nem közelítette meg a KRESZ által megkövetelt óvatossággal, azaz feltehetően nem lassított, amikor a közelébe ért. A szakértők többé-kevésbé egyetértettek abban, hogy az autós olyan sebességgel haladt, hogy már nem láthatta be a saját féktávolságát, és a gyalogost csak mintegy 40 méterről, a saját fényszórójának a fényében vette észre, akkor pedig már késő volt.


"A megengedett sebesség nem alanyi jog, a vádlott a megengedett sebességhez és a látási viszonyokhoz képest is túl gyorsan hajtott" - jelentette ki a vádat képviselő ügyész a tárgyaláson. Szerinte a vádlott büntetlen előélete, beismerő vallomása és a baleset óta eltelt több, mint két év mindenképpen enyhítő körülmény, de súlyosbítóként kell értékelni azt, hogy az utóbbi időben elszaporodtak a több alapvető KRESZ-szabályszegéssel járó közlekedési bűncselekmények. A gázoló kirendelt védője szerint fontos körülmény, hogy az adatok szerint amikor a vezető észrevette a gyalogost - akit a sötétben nehezen lehetett észlelni -, akkor nem késlekedett, hanem azonnal fékezni kezdett.


Bár a védő és a vádat képviselő ügyész elvileg ellentétes oldalon állnak, a perbeszédükben mindketten megegyeztek abban, hogy a vádlottra felfüggesztett szabadságvesztést kell kiszabni - mint ahogy így is történt, és az ítélet ellen egyikük sem fellebbezett. Az elhunyt nő családját képviselő ügyvéd, Lovas Kázmér és a család viszont több ponton vitatják a szakértői véleményeket - szerintük például az élénkpiros dzsekis gyalogost igenis jól lehetett látni a fényszóró fényében, és az autós a féknyomok alapján a száraz úton legalább 75 kilométer per órával hajtott.

 

"A vezető, ha jobban felkészült lett volna, betartja a megengedett sebességet, elkerülhette volna a balesetet" - mondta az ügyvéd, aki szerint a többszörös KRESZ-szabályszegés miatt az ítéletnek letöltendő börtönbüntetésről kellene szólnia. Emiatt a bíróságon Lovas konfliktusba keveredett még az ügyésszel is, aki a jegyzőkönyv szerint megjegyezte: "Jelen ügyben a vádlott kezdettől fogva elismerte a felelősségét, nincs az a bíró, aki a vádlottat börtönre ítélje. Az a gyakorlat, hogy felfüggesztett szabadságvesztést kap, és eltiltják a járművezetéstől."


Szigorúbban döntenek Pécsen

Az [origo] kíváncsi volt arra, hogy vajon igaz-e ez a tétel, és hogy miként működik a bírósági ítélkezés a halálos közlekedési balesetek okozóinak perében.

 

A halálos gázolásokról szóló hírek az utóbbi időben egyre gyakoribbak

A rendőrség adatai szerint 2010-ben 144 embert gázoltak halálra Magyarországon - ez tíz százalékkal több, mint 2009-ben. Tavaly összesen 350 ember halt meg az utakon

- igaz, 1999-ben például még 590 halálos baleset volt egy évben (tehát csökkenő a tendencia)


A halálos balesetek ügyében kiszabott bírósági ítéletekről lényegében nincs elérhető országos statisztika, de a hozzáférhető adatok szerint valóban a legritkább esetben fordul elő, hogy "halálos közúti baleset gondatlan okozása" - ez lehet gázolás és például karambol is - miatt letöltendő büntetést kapnak a vétkes sofőrök. Az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) Hivatalának adatai szerint 2009-ben az ebben a vádpontban született ítéletek 221 alkalommal felfüggesztett szabadságvesztéssel végződtek, és 38 esetben szabtak ki letöltendő börtönt.

 

A törvény szerint ezért a bűncselekményért egytől öt évig terjedő börtönbüntetést lehet kiszabni - bővebben lásd a keretes írásunkat -, a bírók ezek szerint a legtöbbször a legenyhébb büntetési formát választják.


Mit mond a törvény a közúti balesetekről?

A Büntető törvénykönyv 187. paragrafusa szerint "aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével másnak vagy másoknak gondatlanságból súlyos testi sértést okoz, vétséget követ el, és egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő. A büntetés három évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény maradandó fogyatékosságot, súlyos egészségromlást vagy tömegszerencsétlenséget okoz; egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény halált okoz; két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a bűncselekmény kettőnél több ember halálát okozza, vagy halálos tömegszerencsétlenséget okoz.

 

A szabályok szerint tehát a "halálos közúti baleset gondatlan okozása" vádpontban a bíróknak legalább egy év, legfeljebb öt év börtönt kell kiszabniuk. Ha két év börtönnél nem hosszabb a büntetés, akkor ezt enyhíteni lehet azzal is, hogy a szabadságvesztést felfüggesztik. Különlegesen indokolt esetben a bírók egyévesnél enyhébb szabadságvesztést is kiszabhatnak a vádlottakra.


Az OIT adataiból ugyanakkor úgy tűnik, hogy az egyes megyékben eltérően ítélik meg ezeket az ügyeket. Az összesen 38 letöltendő börtönbüntetéses ítélet közül messze a legtöbb Budapesten, illetve Baranya megyében született: a fővárosban 9, Baranyában 8 esetben szabtak ki letöltendő börtönt, miközben más megyék többnyire egy, kettő vagy nulla ilyen súlyos ítéletet hoztak. Borsod megyében - ahová Miskolc is tartozik - tavaly egyetlen letöltendő börtönbüntetéses ítélet sem született halálos balesetek miatt.


Mivel több évre visszamenő statisztikák nem léteznek, azt nem lehet eldönteni, hogy a 2009-es adatok mennyire jeleznek tendenciákat, a bírósági iratokhoz pedig csak kutatási engedély birtokában lehet hozzáférni. Ugyanakkor a sajtóban több olyan közlekedési ügy is nyilvánosságot kapott, amelyekben éppen Baranya megyében, pontosabban Pécsen szabtak ki börtönbüntetést.


network.hu A helyszínelők fotói a miskolci gázolásról


Az egyik ilyen Berta Attila korábbi Tolna megyei rendőrfőkapitány balesete, aki 2008 végén Szekszárdon, egy gyalogátkelőhelyen gázolt el autójával egy 60 éves asszonyt. A pécsi bíró tavaly novemberben - nem jogerősen - 9 hónap letöltendő fogházbüntetést szabott ki Bertára. Az ítéletet azzal indokolta, hogy a vádlott a KRESZ-t megsértve nem fokozott óvatossággal közelítette meg a zebrát, pedig elkerülhette volna a balesetet. Bár Berta csaknem negyven éven át problémamentesen vezetett, a bíró súlyosbító körülményként értékelte, hogy fontos KRESZ-szabály szegett, illetve, hogy "a járművezetők általában helytelen magatartást tanúsítanak a zebrák előtt". "A bíróság ilyen súlyú bűncselekmény esetén még a vádlott előéletére tekintettel sem hozhat felmentő ítéletet, vagy szabhat ki felfüggesztett szabadságvesztést" - jelentette ki.


Ugyancsak Pécsen született egy összesen négy éves börtönbüntetésről szóló ítélet: a sajtóban "pécsi gázolóként" emlegetett férfi 2008-ban a zebrán gázolt halálra egy babakocsit toló idős nőt, és a babakocsiban fekvő unokáját. Itt súlyosbító körülmény volt, hogy korábban kétszer is megbüntették gyorshajtás miatt, és a sofőr a lehetségesnél 4 és fél másodperccel később észlelte az előtte áthaladó gyalogosokat. (Az ügyről itt olvashat részleteket.) A zebrán átkelő gyalogos halála miatt szintén letöltendő börtön kapott Veszprémben Pásztor István kézilabdázó, aki motorral hajtva gázolt el egy idős embert. A veszprémi bíróság tavaly októberben első fokon nyolc hónap fogházbüntetésre ítélte a sportolót, aki a megengedett 50 helyett 69 kilométeres óránkénti sebességgel haladt.


A felmentéstől a három év börtönig

Az [origo] kutatási engedéllyel megtekinthette a Pécsi Városi Bíróságon az elmúlt két évben halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt született ítéleteket. Az iratcsomagok között három olyan ítélet volt, amelyben a bíró letöltendő börtönbüntetést ítélt meg, közülük az egyik utóbb nem állta meg a helyét, és felfüggesztettel ért véget.


Ez utóbbi ügy egy 2007-es balesetről szólt: az autós éjszaka, Harkány belterületén hajtott - a megengedettnél jóval gyorsabban -, amikor elütött egy idős biciklist. A vádirat szerint nem vette észre, hogy mi történt, csak pár méterrel később megállt, a kocsi leszakadt darabját a csomagtartóba tette, majd segítségnyújtás nélkül elhajtott. A 80 éves biciklis az úttesten feküdt, a helyszínen meghalt. A sofőr csak másnap jelentkezett a rendőrségen, miután felocsúdott a pánikból. A bíróság két év letöltendő börtönt szabott ki a gázolóra még úgy is, hogy enyhítő körülményként értékelte, hogy a sértett is szerepet játszott a balesetben: nem használta az út melletti bicikliutat, és nem világította ki a kerékpárt. Később az ítéletet különféle hiányosságok miatt hatályon kívül helyezték, és a végső, jogerős döntés már arról szólt, hogy a gázoló nem kerül börtönbe, mert egyéves börtönbüntetését felfüggesztették.


network.hu A miskolci gázolás áldozatának csizmája - a helyszínelők felvételei


A másik esetben a 21 éves, friss jogosítványos sofőr megállás vagy elsőbbségadás nélkül behajtott egy kereszteződésbe, és emiatt oldalról belerohant egy nyerges vontató. A Polski Fiatban összesen öt fiatal ült, egyikük meghalt, hárman súlyosan megsérültek. "A bíróság megítélése szerint a kirívó tárgyi súlyú és alapvető KRESZ-szabály durva megsértésével elkövetett bűncselekmény vonatkozásában a vádlottal szemben a büntetési célokat más büntetés, mint végrehajtandó szabadságvesztés nem szolgálná" - indokolta a bíró, hogy miért szabott ki három év fogházbüntetést (ezt másodfokon másfél évre enyhítették). Hasonló volt a harmadik szigorú ítélet is: itt egy, az anyósülésen ülő utas vesztette életét, mert az autós behajtott egy kereszteződésbe, és szintén oldalba kapta a kocsit egy vontató. Bár a sofőr is maradandó fogyatékossággal járó sérülést szerzett a balesetben, a bíró hat havi fogházat szabott ki "a cselekmény súlyára figyelemmel, és az alapvető KRESZ szabályszegésre tekintettel".


A Legfelsőbb Bíróság (LB) hasonló ügyekben született, a Birosag.hu-n nyilvánossá tett döntéseiből nem rajzolódik ki egyértelműen, hogy az emberhalállal végződő baleseteket mennyire súlyosan kell megítélni. Az ítéletekből - melyek a legtöbbször felfüggesztett szabadságvesztésről szólnak - inkább az derül ki, hogy a bírók számos körülményt vesznek figyelembe, és hol ez, hol az esik latba nagyobb súllyal. Az [origo] által megtekintett iratok között felmentő ítélet is van: egy 2002-es balesetben a sofőr a budapesti Hungária körúton ütött el egy 85 éves férfit, aki a zebrán ugyan, de piros jelzés mellett lépett ki az útra. Bár a sofőr gyorsan hajtott, az LB szerint ez nem játszott szerepet a balesetben, amely leginkább a sértett hibája volt, ezért felmentette a vád alól az autóst. Két miskolci ügy is van köztük, az LB mindkét esetben jóváhagyta a felfüggesztett szabadságvesztéses ítéleteket.


A vádlott kisgyereke is lehet enyhítő körülmény

Barabásné Birinyi Andrea, a Fővárosi Bíróság közlekedési ügyekkel foglalkozó tanácsvezető bírája az [origo]-nak azt mondta, a különböző halálos balesetek ügyében született ítéleteket egymással nemigen lehet összehasonlítani, miután minden baleset más-más okokból és körülmények miatt következik be. A tanácsvezető szerint ugyanakkor tény, hogy a bíróságok ítélkezési gyakorlata nem egységes - vidéken például szerinte inkább szigorú, mint Budapesten, ahol ugyan több a szigorú ítélet, de jóval több a baleset is -, és a hasonló ügyekben születő ítéletek is jelentősen eltérhetnek egymástól. A halálos balesetek esetében különösen, hiszen itt nem szándékos bűncselekményről van szó, hanem gondatlanság vezet a balesethez.


A bírók, jogalkotók a törvény adta keretek között egyénileg alakítják ki a saját büntetéskiszabási gyakorlatukat - mondta Barabásné, hozzátéve, hogy a bírók egy tanulási folyamat során válnak egyre magabiztosabbá az ítélkezésben, és a szakanyagok mellett a megfelelő irányba terelheti őket az is, ha egy-egy ítéletüket például másodfokon, vagy a Legfelsőbb Bíróságon felülbírálják.

 

 

network.hu

Az elgázolt miskolci nő a kórházba szállítás után meghalt - a helyszínelők felvételei

 

A bíróknak a közlekedési ügyekben számos körülményt kell figyelembe venniük Barabásné szerint. A börtönbüntetés felfüggesztését indokolhatja például a vádlott kifogástalan előélete, vagy az őszinte megbánása, de enyhítő körülmény lehet az úgynevezett sértetti közrehatás (ha például váratlanul a vádlott kocsija elé ugrik a gyalogos, és ez okozza a balesetet) és a vádlott életkörülményei, például az őt otthon váró kisgyerekek. A súlyosbító körülmények között szerepelhet például a többszörös KRESZ-szabályszegést - az ittas, gyorshajtó, figyelmetlen gázolók például nagy eséllyel börtönbe kerülnek. A tanácsvezető szerint azt is figyelembe lehet venni, hogy valóban elszaporodott az olyan balesetek száma, amelyek azért következnek be, mert az autósok nem elég figyelmesen közelítik meg a zebrákat.


A szabadságvesztés mellékbüntetése szinte minden esetben pénzbüntetés, és vezetéstől eltiltás, a tanácsvezető szerint a vádlottak ezeket is többnyire súlyosan élik meg. Barabásné szerint a gondatlan baleset okozások esetében különösen súlyos döntés a börtönbüntetés kiszabása, hiszen a vádlottak nem szándékosan okoznak bajt. A kifogástalan előéletű, hosszú ideje balesetmentesen vezető sofőrök börtönbe zárása azért is nehéz döntés, mert a börtönökbe nagyon sokan a társadalomra veszélyesség körülménye alapján kerülnek be az elítéltek, ez azonban a közlekedési balesetek okozóira csak nagyon kevéssé érvényes.


Te hogyan döntenél?


(forrás: origo.hu)

Címkék: baleset bírói gyakorlat felfüggesztett figyelmetlen gyorshajtás gázoló haláleset halálos baleset ittas joggyakorlat kékfény közlekedésbiztonság közúti baleset letöltendő megengedett sebesség miskolc miskolci városi bíróság pécs pécsi városi bíróság szabálysértés zebra ítélkezési gyakorlat

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 13 éve

Kedves Tibor!
Jó újra "látni" téged.
Sajnos igen: De ha akár 1-2 év letöltendő börtönbüntetések lennének egymás után sorozatban, akkor valószínűleg megjavulna a közlekedés biztonsága. (nem Amerikában élünk, tehát a médiaszemélyiségek -politikusok- is nyugodtan kaphatják ugyanazt, mint az átlagpolgár)

Válasz

Az utolsó években a közlekedési balesetek száma jelentősen növekedett annak ellenére, hogy több szabályozás a biztonságosabb közlekedés elérését célozta meg.

Azonban tudomásul kell venni, hogy a korlátozó szabályozások önmagukban nem hoznak eredményt. Csak a közlekedők nagyobb körültekintése, a gépjárműveket vezetők önkorlátozó magatartása és a tömegközlekedés fejlesztése segíthet a nagyobb közlekedési biztonság elérésében.
A járművek számára megengedett sebesség nem jelenti (jelentheti) azt, hogy minden járműnek a megengedett maximális sebességgel kell haladnia.

Mindemellett az eddigieknél nagyobb felelősséggel kell mindannyiunknak megközelíteni ezt a kérdéskört.
Ezért nem fogadható el, hogy az alkoholos vagy drogos állapotban balesetet okozók egy-két évi felfüggesztett büntetéssel kimeneküljenek a következmények alól. Sajnos a média egyes esetekben maga is elősegíti azt, hogy felelőtlen drogos, alkoholista autóvezetők kitérjenek a felelősségre vonás vagy a negatív társadalmi megítélés elől. Az egyik legutóbbi ilyen esetben is szinte "jutalmazták" a felelőtlen és cserbenhagyó autóvezetőt pusztán azért, mert a média által ismert személyiségekhez tartozik.

Ignéczi Tibor

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 11 órája a(z) A Nagykörút 50 év múlva Nina Kov drón-disztópiájában | Fotó: Olajos Tamás with Midjourney képhez:

A_nagykorut_50_ev_mulva_nina_kov_drondisztopiajaban__foto_olajos_tamas_with_midjourney_2180877_2621_s

Túl nagyot álmodott a szaúdi trónörökös, akadozik az ...

M Imre írta 11 órája a(z) A parkolási díjak emelésével az élhető Budapestért videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre írta 11 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Karácsony Gergely parkolási rendszerváltó csomagja | 2024...

M Imre 12 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 12 órája a(z) Parkolási ügyek Budapesten videóhoz:

Kovács Gergely: A felénél is kevesebbe kerül a Hegyvidéki ...

M Imre írta 12 órája a(z) Vannak emberek, akik képtelenek betartani a szabályokat. Megtartjuk őket? fórumtémában:

A hajnali hóesésben, az M1-es leállósávjában cserélte le egy ...

M Imre írta 12 órája a(z) Dés László - Hóesés (Dés László, Bereményi Géza | Az Éjféli Járat, 2018.) videóhoz:

Országos havazás a következő napokban már nem várható,...

M Imre 13 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 15 órája a(z) Tolvajkergetők | 1. évad (digitálisan felújítva) videóhoz:

A fényképen szereplő "úriember", aki...

M Imre 18 órája új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu