Közlekedés: Zöld javaslat - csomag a BKV-nak

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 639 fő
  • Képek - 3160 db
  • Videók - 2435 db
  • Blogbejegyzések - 1016 db
  • Fórumtémák - 31 db
  • Linkek - 857 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Régebbi a cikk, de érdemes olvasgatni, az előterjesztőtől függetlenül is - mi is valósult meg ebből?

 

"Zöld csomagot" készített a környezetszennyezés, ezen belül főleg a légszennyezés mérséklésére a fővárosi KDNP a BKV számára. A javaslatcsomagot Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője mutatta be a közlekedési társaság Akácfa utcai épülete előtt.

 

A képviselő kifejtette: manapság már nem az ipari légszennyezés a meghatározó, hiszen az a rendszerváltás óta folyamatosan csökken. Sokkal inkább a közlekedés okozta levegőszennyezés az, ami aggasztó. Ezzel összefüggésben rámutatott arra, ahhoz, hogy az embereket sikeresen lehessen ösztönözni a (levegőszennyezés csökkenésével járó) közösségi közlekedés használatára, fejleszteni kell azt.


Ezért a KDNP elkészítette a "zöld javaslatcsomagot", amelyben többek között arra ösztönzik a közlekedési céget, hogy helyezzen ki szelektív hulladékgyűjtőket a metróállomásokra, kezdjen kísérleti üzemet hidrogén hajtású buszokkal, s ne helyezzék a külvárosba a buszgarázsokat, mert a járművek így fölöslegesen szennyezik a levegőt, amikor plusz utat tesznek meg a garázsig - mondta Rétvári Bence. Javasolják azt is, hogy a járművek ajtói külön is nyithatóak legyenek, használjanak energiatakarékos fényforrásokat és a tenderek lebonyolításakor vegyék figyelembe, hogy a beszállító mennyire környezettudatos.

 

Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság

Akácfa u. 15.
1072 Budapest

 

 

 

 

Tisztelt BKV Zrt.!

Mindnyájunk közös felelőssége, hogy a hétköznapok során mennyire törődünk környezetünkkel, magunk és gyermekeink jövőjével. Kicsi és nagy dolgokban egyaránt fontos, hogy mindig olyan döntéseket hozzunk, melyek tekintettel vannak a környezetre. Bolygónk jövője a mi kezünkben van. A mi felelősségünk, hogy ott, ahol lakunk, közlekedünk vagy dolgozunk, nagyobb figyelmet fordítsunk a természet védelmére.

Annak érdekében, hogy a BKV működése évről évre környezetkímélőbb lehessen, összeállítottunk egy ún. „zöld csomag”-ot, amely egy javaslatsor a BKV számára. Budapesten elsősorban a légszennyezés mértékét csökkentheti a BKV, de a zöld intézkedések más módon is javítják a környezet állapotát.

Újságpapír szelektív gyűjtése
A budapesti metrón utazók jó része pár megálló alatt elolvassa az utazás előtt megvett, vagy a bejáratnál kapott ingyenes újságokat, majd azokat egyszerűen eldobja a többi szemét közé. Elterjedt gyakorlat továbbá, hogy hirdetők forgalmas metróállomások bejáratánál osztanak szét nagymennyiségű szórólapot. Javasoljuk, hogy a metró újságok tartója mellé helyezzenek ki papírgyűjtőt is, hogy az elolvasott szórólapokat, és újságokat oda dobhassák vissza az emberek. A papírhulladék szelektív gyűjtésével és újbóli felhasználásával nemcsak a környezetet lehetne kímélni, de ez a szemléletformálásnak is egyik kiemelkedően jó lehetősége.

Pillepalack gyűjtő nyáron
A nyári hőségben általánosa szokássá vált a 0,5 literes kiszerelésű ásványvizek vagy üdítők fogyasztása. Nagyon sok utas ilyennel a kezében, táskájában utazik. Javasoljuk, hogy a különösen magas hőmérsékletű időszakban a megnövekedett számú pillepalack begyűjtésére külön tárolókat helyezzenek el a forgalmasabb megállókban.

Hidrogén hajtású buszok kísérleti üzeme
A Budapesten üzemelő személyszállító buszok belsőégésű motorral üzemelnek, és jelentősen hozzájárulnak a városi légszennyezettséghez, legyen szó üvegházgázok vagy areoszol részecskék kibocsátásáról. A felszíni szabadpályás tömegközlekedés által okozott környezeti terhelést jelentősen csökkenteni lehetne hidrogén üzemanyag-cella meghajtású buszok üzemeltetésével. Ezt a környezetbarát technológiát Európa több nagyvárosában (Hamburg, London, Barcelona, Stockholm, Porto, Stuttgart, Amsterdam, Luxemburg, Madrid stb.) sikerrel tesztelték, Hollandiában és Norvégiában pedig üzembe is állították. Javasoljuk hidrogén üzemanyag-cella meghajtású buszok budapesti tesztüzembe állítását, és a hagyományos üzemű buszflotta fokozatos lecserélését alternatív energiahordozóval üzemelő járművekre.

Fűtő-, és hűtő-berendezések környezet-, és egészségtudatos üzemeltetése
Az utazóközönség részéről gyakoriak a jogos panaszok a klímaberendezések helytelen üzemeltetésére a BKV járművein (pl. túlhűtött utastér, hűtővíz elforrása miatti nyári fűtés). Javasoljuk, hogy Vállalatuk üzemeltetési szabályzataiban nagyobb hangsúlyt fektessenek a járművek fűtő és hűtő rendszereinek az energiatakarékosságot és az utasok egészségét érintő aspektusára.

Megfelelés az Euro 5 szabályozásnak Budapest belvárosában
Budapest Főváros Környezetvédelmi Programja célul tűzte ki az alacsony emisszióval jellemzett ún. Zöld Zónák kijelölését. A nemzetközi gyakorlatnak megfelelően, ezekbe a zónákba csak az egy adott szennyezőanyag-kibocsátási értéket át nem lépő gépjárművek hajthatnak be. Sajnálatos módon a Környezetvédelmi Program megvalósulása, sőt a szabályos pontos paramétereinek meghatározása is várat magára. Ezért javasoljuk, hogy Vállalatuk a környezettudatosság elvét felvállalva tegyen önmagára nézve kötelező vállalást arra, hogy Budapest legszennyezettebb levegőjű belvárosi kerületeiben és útvonalain csak az Euro5 szabályozásnak megfelelő járműveket üzemeltet.

Buszgarázs a végállomáson
Kérjük Önöket, hogy minden eszközzel őrizzék meg a buszgarázsokat a végállomásokon vagy ezek közelében ne engedjék, hogy külsőbb részekre költöztessék azokat. Ha a buszoknak a garázstól a végállomásig nagyobb utat kell megtenni, az fölösleges légszennyezést jelent.

Külön nyitható ajtók
Kérjük, legyenek tekintettel a későbbi járműbeszerzésekkor arra, hogy az ajtók külön-külön is nyithatóak legyenek. Ez elsősorban a téli fűtés és a nyári hűtés szempontjából jelenthet energia megtakarítást, illetve nagyobb hatékonyságot. A járművezetők pedig valóban csak a szükséges számú ajtót nyissák ki ebben az időszakban.

Füvesített villamospálya
Kérjük, vizsgálják meg, mely villamospályákat füvesíthetnék be. Más városokban már használt módszer, hogy a villamossínek között nem kövek vannak, hanem fű nő. Ezzel csökkenthető a városi hősziget jelenség és kis mértékben a levegő minősége is javítható.

Mozgásérzékelő mozgólépcső
Sokszor - főleg éjszaka és hétvégén - hosszú percekig üresen jár a mozgólépcső az aluljárókban. Amennyiben érzékelőkkel lenne felszerelve a mozgólépcső, úgy az üresjáratok megtakaríthatóak lennének.

Leállított motor a várakozáskor
Kényelmi szempontok, hanyagság vagy forgalmi viszonyok miatt gyakori eset, hogy járművezetők járó motorral várakoztatják a buszokat, trolibuszokat. Ez a gyakorlat energia-pazarló és növeli a környezetet érő terhelést. Hasonló problémák kezelésére számos nyugat-európai és egyesült államokbeli önkormányzat és közlekedési vállalat hozott várakozás elleni rendeletet (lásd. anti-idling policy), melynek hatására 5%-os üzemanyag-felhasználás csökkenést is tapasztaltak. Javasoljuk, hogy Vállaltuk egészítse ki Üzemeltetési Szabályzatát a járó motorral való huzamosabb várakozás tiltására vonatkozó rendelkezéssel, illetve kérjük a rendelkezés szigorúbb betartatását alkalmazottaikkal. A huzamosabb várakozás időtartamát úgy célszerű megállapítani, hogy a motor leállítása által megtakarított üzemanyag több legyen, mint az újraindítás során felhasznált többlet-üzemanyag. (Ez az időtartam lehet a nyugati várakozás-elleni rendeletek mintájára 10 perc.) Javasoljuk továbbá, hogy minden újonnan felvett járművezetőjük külön tanfolyam keretén belül sajátítsa el az üzemanyag-takarékos vezetési technikákat.

Környezeti innováció vívmányainak alkalmazása
A városi tömegközlekedés környezetterhelésének (ökológiai lábnyomának) csökkentésére számos új technológia fejlesztés nyújt lehetőséget. Sajnálatos módon az innovatív megoldások rossz hatékonysággal és nagy késéssel épülnek be a BKV üzemeltetési gyakorlatába (ha egyáltalán beépülnek). Javasoljuk, hogy Vállalatuk működésében nagyobb hangsúlyt kapjon a K+F+I eredmények kiaknázása. Ilyen, a nemzetközi gyakorlatban bevált technológiák lehetnek: metro-hálózat fékezési energia-visszatápláló rendszerekkel való felszerelése, valós idejű forgalomi tájékoztató és útvonaltervező rendszerek működtetése (a tömegközlekedés népszerűségének növelésére), alternatív energiaforrásokat kihasználó várakozóhelyek kiépítése pl. napelemek vagy kisebb szélkerekek felszerelésével, amelyekkel ezután megoldható a fényforrás, a tájékoztató rendszerek árammal való ellátása (lásd. még: Eco-shelter Project).

Energiatakarékos fényforrások
Tömegközlekedési járművek (főleg metrók) számos budapesti megállójában folyamatosan, vagy csak éjszaka megvilágított feliratok tájékoztatják az utasokat. Vállalatuk jelentős mennyiségű energiát takaríthatna meg, ha kijelzők és tájékoztató táblák hagyományos fényforrásait takarékos LED égőkre cserélné.

Kerékpár-barát tömegközlekedés
Általános környezetvédelmi szempont a személygépjármű alapú forgalom minél nagyobb arányú kiváltása alternatív utazási módokkal. A BKV elősegíthetné a kerékpáros közlekedés könnyebbé tételét, ha külföldi mintát követve, kevésbé forgalmas elővárosi járatain több kerékpár szállítására alkalmas tartót szerelne fel. Ezek a szerkezetek általában 1-3 kerékpárt képesek szállítani, amelyeknek a tartóra való felhelyezése és levétele gyors, tehát nem okoz késlekedést. További segítséget jelentene, ha a forgalmasabb BKV végállomásokon - egyfajta P+R lehetőséget biztosítva - kerékpártárolókat alakítanának ki.

Környezetbarát beszállítók
A BKV hazánk egyik legnagyobb szolgáltatásvásárlója. Kérjük, hogy a tenderek lebonyolításakor vegyék figyelembe, hogy a pályázók környezetbarát technológiákat alkalmaznak-e a termék vagy szolgáltatás nyújtásakor.

Végezetül általánosságban elmondható, hogy közös feladatunk a közösségi közlekedés fejlesztése és népszerűsítése, mert az sokkal környezetbarátabb az autós közlekedésnél. Az olyan intézkedések, mely a tömegközlekedés színvonalát, területi lefedettségét javítják, környezeti szempontból előnyösek. A közösségi közlekedés leépítése pedig mind városüzemeltetési, mind zöld szempontból elfogadhatatlan.

Budapest, 2008. július 2.

Tisztelettel:

dr. Rétvári Bence
fővárosi és országgyűlési képviselő

 

(forrás: greenfo.hu)


Címkék: bkv budapest fejlesztés javaslat környezetbarát közösségi közlekedés légszennyezés zöld

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Közlekedési Múzeum - 125. évforduló # Tartsatok velünk programsorozatunk első állomásán: a KLASSZIKUS JÁRMŰVEK FELVONULÁSÁN, amely a Közlekedési Múzeum útját követi a Városligetből az Északi Járműjavítóba! | 2024. május 1., 10:00, Hősök tere 2024.05.01.

M Imre írta 1 napja a(z) Társalgó fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Black Flag - Drinking and Driving (road safety) videóhoz:

Elképesztő okból úszta meg az ittas vezetést egy belga férfi | ...

M Imre írta 2 napja a(z) 10 millió Fa kezdeményezés képhez:

10_millio_fa_kezdemenyezes_2180259_4982_s

Nemzeti Faültetés Napja Az első Nemzeti Faültetés Napja:...

M Imre írta 2 napja a(z) Mit jelentenek a jogosítványban szereplő kódok? blogbejegyzéshez:

Változtatást tervez a kormány a jogosítványok...

M Imre írta 2 napja a(z) A Ferihegyi repülőtér 2024-ben - oldalnézet (terv) képhez:

A_ferihegyi_repuloter_2024ben__oldalnezet_terv_2088218_9784_s

Mitől lett ilyen drága a Budapest Airport, amit bármi áron meg ...

M Imre 3 napja új képet töltött fel:

Tehen_rendor_jelzotabla_2190952_4379_s

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu