Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Régebbi a cikk, de érdemes olvasgatni, az előterjesztőtől függetlenül is - mi is valósult meg ebből?
"Zöld csomagot" készített a környezetszennyezés, ezen belül főleg a légszennyezés mérséklésére a fővárosi KDNP a BKV számára. A javaslatcsomagot Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője mutatta be a közlekedési társaság Akácfa utcai épülete előtt.
A képviselő kifejtette: manapság már nem az ipari légszennyezés a meghatározó, hiszen az a rendszerváltás óta folyamatosan csökken. Sokkal inkább a közlekedés okozta levegőszennyezés az, ami aggasztó. Ezzel összefüggésben rámutatott arra, ahhoz, hogy az embereket sikeresen lehessen ösztönözni a (levegőszennyezés csökkenésével járó) közösségi közlekedés használatára, fejleszteni kell azt.
Ezért a
KDNP elkészítette a "zöld javaslatcsomagot", amelyben többek között
arra ösztönzik a közlekedési céget, hogy helyezzen ki szelektív
hulladékgyűjtőket a metróállomásokra, kezdjen kísérleti üzemet hidrogén
hajtású buszokkal, s ne helyezzék a külvárosba a buszgarázsokat, mert a
járművek így fölöslegesen szennyezik a levegőt, amikor plusz utat
tesznek meg a garázsig - mondta Rétvári Bence. Javasolják azt is, hogy
a járművek ajtói külön is nyithatóak legyenek, használjanak
energiatakarékos fényforrásokat és a tenderek lebonyolításakor vegyék
figyelembe, hogy a beszállító mennyire környezettudatos.
Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Akácfa u. 15.
1072 Budapest
Tisztelt BKV Zrt.!
Mindnyájunk
közös felelőssége, hogy a hétköznapok során mennyire törődünk
környezetünkkel, magunk és gyermekeink jövőjével. Kicsi és nagy
dolgokban egyaránt fontos, hogy mindig olyan döntéseket hozzunk, melyek
tekintettel vannak a környezetre. Bolygónk jövője a mi kezünkben van. A
mi felelősségünk, hogy ott, ahol lakunk, közlekedünk vagy dolgozunk,
nagyobb figyelmet fordítsunk a természet védelmére.
Annak
érdekében, hogy a BKV működése évről évre környezetkímélőbb lehessen,
összeállítottunk egy ún. „zöld csomag”-ot, amely egy javaslatsor a BKV
számára. Budapesten elsősorban a légszennyezés mértékét csökkentheti a
BKV, de a zöld intézkedések más módon is javítják a környezet
állapotát.
Újságpapír szelektív gyűjtése
A
budapesti metrón utazók jó része pár megálló alatt elolvassa az utazás
előtt megvett, vagy a bejáratnál kapott ingyenes újságokat, majd azokat
egyszerűen eldobja a többi szemét közé. Elterjedt gyakorlat továbbá,
hogy hirdetők forgalmas metróállomások bejáratánál osztanak szét
nagymennyiségű szórólapot. Javasoljuk, hogy a metró újságok tartója
mellé helyezzenek ki papírgyűjtőt is, hogy az elolvasott szórólapokat,
és újságokat oda dobhassák vissza az emberek. A papírhulladék szelektív
gyűjtésével és újbóli felhasználásával nemcsak a környezetet lehetne
kímélni, de ez a szemléletformálásnak is egyik kiemelkedően jó
lehetősége.
Pillepalack gyűjtő nyáron
A
nyári hőségben általánosa szokássá vált a 0,5 literes kiszerelésű
ásványvizek vagy üdítők fogyasztása. Nagyon sok utas ilyennel a
kezében, táskájában utazik. Javasoljuk, hogy a különösen magas
hőmérsékletű időszakban a megnövekedett számú pillepalack begyűjtésére
külön tárolókat helyezzenek el a forgalmasabb megállókban.
Hidrogén hajtású buszok kísérleti üzeme
A
Budapesten üzemelő személyszállító buszok belsőégésű motorral
üzemelnek, és jelentősen hozzájárulnak a városi légszennyezettséghez,
legyen szó üvegházgázok vagy areoszol részecskék kibocsátásáról. A
felszíni szabadpályás tömegközlekedés által okozott környezeti
terhelést jelentősen csökkenteni lehetne hidrogén üzemanyag-cella
meghajtású buszok üzemeltetésével. Ezt a környezetbarát technológiát
Európa több nagyvárosában (Hamburg, London, Barcelona, Stockholm,
Porto, Stuttgart, Amsterdam, Luxemburg, Madrid stb.) sikerrel
tesztelték, Hollandiában és Norvégiában pedig üzembe is állították.
Javasoljuk hidrogén üzemanyag-cella meghajtású buszok budapesti
tesztüzembe állítását, és a hagyományos üzemű buszflotta fokozatos
lecserélését alternatív energiahordozóval üzemelő járművekre.
Fűtő-, és hűtő-berendezések környezet-, és egészségtudatos üzemeltetése
Az
utazóközönség részéről gyakoriak a jogos panaszok a klímaberendezések
helytelen üzemeltetésére a BKV járművein (pl. túlhűtött utastér,
hűtővíz elforrása miatti nyári fűtés). Javasoljuk, hogy Vállalatuk
üzemeltetési szabályzataiban nagyobb hangsúlyt fektessenek a járművek
fűtő és hűtő rendszereinek az energiatakarékosságot és az utasok
egészségét érintő aspektusára.
Megfelelés az Euro 5 szabályozásnak Budapest belvárosában
Budapest
Főváros Környezetvédelmi Programja célul tűzte ki az alacsony
emisszióval jellemzett ún. Zöld Zónák kijelölését. A nemzetközi
gyakorlatnak megfelelően, ezekbe a zónákba csak az egy adott
szennyezőanyag-kibocsátási értéket át nem lépő gépjárművek hajthatnak
be. Sajnálatos módon a Környezetvédelmi Program megvalósulása, sőt a
szabályos pontos paramétereinek meghatározása is várat magára. Ezért
javasoljuk, hogy Vállalatuk a környezettudatosság elvét felvállalva
tegyen önmagára nézve kötelező vállalást arra, hogy Budapest
legszennyezettebb levegőjű belvárosi kerületeiben és útvonalain csak az
Euro5 szabályozásnak megfelelő járműveket üzemeltet.
Buszgarázs a végállomáson
Kérjük
Önöket, hogy minden eszközzel őrizzék meg a buszgarázsokat a
végállomásokon vagy ezek közelében ne engedjék, hogy külsőbb részekre
költöztessék azokat. Ha a buszoknak a garázstól a végállomásig nagyobb
utat kell megtenni, az fölösleges légszennyezést jelent.
Külön nyitható ajtók
Kérjük,
legyenek tekintettel a későbbi járműbeszerzésekkor arra, hogy az ajtók
külön-külön is nyithatóak legyenek. Ez elsősorban a téli fűtés és a
nyári hűtés szempontjából jelenthet energia megtakarítást, illetve
nagyobb hatékonyságot. A járművezetők pedig valóban csak a szükséges
számú ajtót nyissák ki ebben az időszakban.
Füvesített villamospálya
Kérjük,
vizsgálják meg, mely villamospályákat füvesíthetnék be. Más városokban
már használt módszer, hogy a villamossínek között nem kövek vannak,
hanem fű nő. Ezzel csökkenthető a városi hősziget jelenség és kis
mértékben a levegő minősége is javítható.
Mozgásérzékelő mozgólépcső
Sokszor
- főleg éjszaka és hétvégén - hosszú percekig üresen jár a mozgólépcső
az aluljárókban. Amennyiben érzékelőkkel lenne felszerelve a
mozgólépcső, úgy az üresjáratok megtakaríthatóak lennének.
Leállított motor a várakozáskor
Kényelmi
szempontok, hanyagság vagy forgalmi viszonyok miatt gyakori eset, hogy
járművezetők járó motorral várakoztatják a buszokat, trolibuszokat. Ez
a gyakorlat energia-pazarló és növeli a környezetet érő terhelést.
Hasonló problémák kezelésére számos nyugat-európai és egyesült
államokbeli önkormányzat és közlekedési vállalat hozott várakozás
elleni rendeletet (lásd. anti-idling policy), melynek hatására 5%-os
üzemanyag-felhasználás csökkenést is tapasztaltak. Javasoljuk, hogy
Vállaltuk egészítse ki Üzemeltetési Szabályzatát a járó motorral való
huzamosabb várakozás tiltására vonatkozó rendelkezéssel, illetve kérjük
a rendelkezés szigorúbb betartatását alkalmazottaikkal. A huzamosabb
várakozás időtartamát úgy célszerű megállapítani, hogy a motor
leállítása által megtakarított üzemanyag több legyen, mint az
újraindítás során felhasznált többlet-üzemanyag. (Ez az időtartam lehet
a nyugati várakozás-elleni rendeletek mintájára 10 perc.) Javasoljuk
továbbá, hogy minden újonnan felvett járművezetőjük külön tanfolyam
keretén belül sajátítsa el az üzemanyag-takarékos vezetési technikákat.
Környezeti innováció vívmányainak alkalmazása
A
városi tömegközlekedés környezetterhelésének (ökológiai lábnyomának)
csökkentésére számos új technológia fejlesztés nyújt lehetőséget.
Sajnálatos módon az innovatív megoldások rossz hatékonysággal és nagy
késéssel épülnek be a BKV üzemeltetési gyakorlatába (ha egyáltalán
beépülnek). Javasoljuk, hogy Vállalatuk működésében nagyobb hangsúlyt
kapjon a K+F+I eredmények kiaknázása. Ilyen, a nemzetközi gyakorlatban
bevált technológiák lehetnek: metro-hálózat fékezési
energia-visszatápláló rendszerekkel való felszerelése, valós idejű
forgalomi tájékoztató és útvonaltervező rendszerek működtetése (a
tömegközlekedés népszerűségének növelésére), alternatív
energiaforrásokat kihasználó várakozóhelyek kiépítése pl. napelemek
vagy kisebb szélkerekek felszerelésével, amelyekkel ezután megoldható a
fényforrás, a tájékoztató rendszerek árammal való ellátása (lásd. még:
Eco-shelter Project).
Energiatakarékos fényforrások
Tömegközlekedési
járművek (főleg metrók) számos budapesti megállójában folyamatosan,
vagy csak éjszaka megvilágított feliratok tájékoztatják az utasokat.
Vállalatuk jelentős mennyiségű energiát takaríthatna meg, ha kijelzők
és tájékoztató táblák hagyományos fényforrásait takarékos LED égőkre
cserélné.
Kerékpár-barát tömegközlekedés
Általános
környezetvédelmi szempont a személygépjármű alapú forgalom minél
nagyobb arányú kiváltása alternatív utazási módokkal. A BKV
elősegíthetné a kerékpáros közlekedés könnyebbé tételét, ha külföldi
mintát követve, kevésbé forgalmas elővárosi járatain több kerékpár
szállítására alkalmas tartót szerelne fel. Ezek a szerkezetek általában
1-3 kerékpárt képesek szállítani, amelyeknek a tartóra való
felhelyezése és levétele gyors, tehát nem okoz késlekedést. További
segítséget jelentene, ha a forgalmasabb BKV végállomásokon - egyfajta
P+R lehetőséget biztosítva - kerékpártárolókat alakítanának ki.
Környezetbarát beszállítók
A
BKV hazánk egyik legnagyobb szolgáltatásvásárlója. Kérjük, hogy a
tenderek lebonyolításakor vegyék figyelembe, hogy a pályázók
környezetbarát technológiákat alkalmaznak-e a termék vagy szolgáltatás
nyújtásakor.
Végezetül általánosságban elmondható, hogy közös
feladatunk a közösségi közlekedés fejlesztése és népszerűsítése, mert
az sokkal környezetbarátabb az autós közlekedésnél. Az olyan
intézkedések, mely a tömegközlekedés színvonalát, területi
lefedettségét javítják, környezeti szempontból előnyösek. A közösségi
közlekedés leépítése pedig mind városüzemeltetési, mind zöld
szempontból elfogadhatatlan.
Budapest, 2008. július 2.
Tisztelettel:
dr. Rétvári Bence
fővárosi és országgyűlési képviselő
(forrás: greenfo.hu)
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ...
M Imre írta 1 napja a(z) Társadalmi kísérlet: a majdnem mindenre érvényes, olcsó, országos havibérlet (Németország) blogbejegyzéshez:
Akkor még egyszer, sokadszorra a 2025-ös HÉV...
M Imre írta 1 napja a(z) Azélet1 – életmentő összefogás a gyorshajtás ellen (BKK) képhez:
Vádat emelt a Fővárosi Főügyészség azzal a 35 éves...
M Imre írta 2 napja a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:
Sokszor gondolkodom rajta, hogyan kezdődik majd a ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) If you drive on drugs, you're out of your mind (TAC) videóhoz:
A dizájnerdrogosok elkergethetők, de a probléma ...
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Buszmegálló a Várfok utcai lakóház előtt - az egészséges környezethez való jog és a jogállamiság elvéből következő jogbiztonság követelménye
Új weboldalon böngészhető a BKK összes fejlesztése
Mosható textilmaszkokat oszt ki az utasoknak a BKK és a főváros
Tudnivalók a december 1. - január 2. közötti adventi és ünnepi időszakkal kapcsolatban (BKK)