Közlekedés Blog: 2022. szeptember

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3242 db
  • Videók - 2953 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 888 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3242 db
  • Videók - 2953 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 888 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3242 db
  • Videók - 2953 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 888 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Közlekedés klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 644 fő
  • Képek - 3242 db
  • Videók - 2953 db
  • Blogbejegyzések - 1018 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 888 db

Üdvözlettel,
M Imre
Közlekedés klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Régebbi hírek

Még régebbiek 

Közlekedés klub hírei - 2022. szeptember

A Budapesti Közlekedési Központ újabb fontos lépést tesz az átláthatóság, az ügyfelek tájékoztatása érdekében. Szeptember végétől egy új, nyilvánosan elérhető oldalon minden információ megtudható a társaság egykori, jelenlegi és jövőbeli fejlesztéseiről.


A Budapesti Közlekedési Központot 2010-ben azzal a céllal alapították, hogy a főváros közlekedésének szervezése mellett megálmodja, megtervezze és koordinálja a közlekedéshez kapcsolódó budapesti fejlesztéseket is, ezáltal szerethetőbbé téve a várost.

Utolsó hozzászólás

M Imre üzente 1 hónapja

Fontos fejlesztés jön a BudapestGO-ba, de némi macerával jár - 2025. június 15.

Kiszámíthatóbbá válnak a fizetési folyamatok a BudapestGO applikációban egy új fejlesztésnek köszönhetően - ígéri a BKK.

Fontos változás lép életbe június 16-án a BudapestGO alkalmazásban. A Budapesti Közlekedési Központ kiszámíthatóbbá teszi az applikációban történő fizetési folyamatokat azáltal, hogy a jelenlegi fizetési szolgáltató mellé egy tartalék szolgáltatót von be. Ez biztosítja, hogy ha és amennyiben a jövőben technikai hiba vagy lassulás akadályozza a fő szolgáltató működését, a tranzakciók sikeres feldolgozása akkor is létrejön egy másik, tartalék fizetési szolgáltatónak köszönhetően. Így a jövőben gördülékenyebben lehet bérletet vagy jegyet vásárolni.

-- A fejlesztés ideje alatt június 16-án este 22 órától másnap, június 17-e reggel körülbelül 7 óráig az ügyfelek nem fogják tudni használni a BudapestGO alkalmazást.

-- Ezután a felhasználóknak frissíteniük kell az alkalmazást (android/ios 6.3.0 verzióra),

*** újra meg kell adniuk a bankkártyaadataikat,

*** a korábban az alkalmazásban automatikus bérletmegújítást használóknak ismét be kell állítaniuk ezt a funkciót.

A BKK szerint az alkalmazást átlagosan 1,4-1,5 millió utazó használja aktívan havonta, összesen pedig már 3,3 millióan regisztráltak. Havonta 4,5-5 millió, bevezetése óta pedig összesen több mint 140 millió útvonalat terveztek az alkalmazásban a BKK ügyfelei.

Ahhoz, hogy az alkalmazásban mindig megjelenjenek a legfrissebb fejlesztések, érdemes kiválasztani a telefon beállítások menüjében az automatikus frissítést, így a jövőben mindig elérhetővé válnak az alkalmazás újdonságai.

https://infostart.hu/belfold/2025/06/15/fontos-fejlesztes-jon-a-budapestgo-ba-de-nemi-maceraval-jar
___

Vigyázunk rád! Már az appban is kérhetsz segítséget

-- Az utazási szabályok megszegésével zavarják a nyugodt utazásodat? Hívd az utasbiztonsági szolgálatot!

-- Baleset, agresszió, vagy személy-, vagyonbiztonságot érintő helyzetben inkább a 112-es segélyhívószámon kérj segítséget!

https://bkk.hu/jegyek-es-berletek/budapestgo

Nézd meg videónkon, hogyan használhatod az új funkciót!

https://www.youtube.com/shorts/vM8R58DFmlM

Tovább 

A Kerékpárosbarát minden fontos információt tartalmaz és folyamatosan bővül -
Elkészült a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) ingyenesen letölthető Kerékpárosbarát applikációja, amely tartalmazza a kerékpárosbarát vendéglátóhelyeket és szálláshelyeket, a hazai bringaparkokat, a vízvételi helyeket, a szervizpontokat, a bringás pihenőket, kezdőknek és haladóknak egyaránt izgalmas útvonalakat: mindent, ami hasznos lehet a bringások számára.

Tovább 

 

Elevenítsük fel röviden, mi is volt a gond az M3-as metró „felújításával”.


A BKV 2015-ben szerződött le az orosz Metrowagonmash-al arra, hogy az orosz cég a 3-as metróvonalon járó 222 szovjet gyártású metrókocsit felújítja, valamint modernizálja az alagútrendszert és az állomásokat is.

network.hu

 

Egy 81-717 típusú (MMZ, napjainkban Metrovagonmas) szerelvény Kőbánya-Kispest és a Határ út között  (a kép forrása: Wikipédia)

 

Azért nem új kocsikat vettek, hanem az ősrégi szovjet metrók oroszországi felújítására szerződtek, mert az új szerelvényeket a kormány drágállotta és nem is volt hajlandó kifizetni.

Utolsó hozzászólás

M Imre üzente 2 hete

A BKV szerint járműhiány nem fordulhat elő, de az oroszok spórolnak a metróalkatrészekkel | 025.07.09.

Lassan csordogál a metróper, miközben a sorozathibák egy része azóta is fennáll, az orosz gyártó pedig egy ideje nem szállítja a kért tartozékokat.

Takarékosan bánnak az M3-as metróvonal orosz cég által újragyártott szerelvényeinek alkatrészeivel. A forgóváz és a kocsiszekrény közötti kapcsolatot jelentő gömbtányérokból például most is hiány van, mivel ezek sokkal gyorsabban kopnak, mint annak idején a régi kocsikban lévők. A jelenlegi készlet jó, ha fél évig kitart – jelentette ki Sári István, a BKV 3-as metróvonalának szakszolgálat vezetője a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma előtt zajló kötbérper keddi tárgyalásán.

Az orosz metrókocsikat hivatalosan felújító, de valójában azóta beismerten újragyártó Metrowagonmash (MWM) ugyanis jogi és adminisztrációs okokra hivatkozva egy ideje nem szállítja a pótalkatrészeket. A BKV-t képviselő ügyvédek szerint az orosz cég által említett okok nem állnak fenn. Mint arról írtunk: a magyar kormánynak tavaly sikerült kiharcolnia, hogy a 3-as metró orosz szerelvényeinek karbantartását egy ideje a távolból végző orosz vállalat felmentést kapjon az Ukrajna elleni háború miatti szankciók alól, legalábbis a hármas metró esetében. Sári István a tárgyalás szünetében lapunk kérdésére azt mondta: az orosz fél arra hivatkozva, hogy garanciális kötelezettségről van szó, nem akar vámot fizetni és most ezen megy az egyezkedés.

A gömbtányérok silány minősége röviddel az első kocsik leszállítása után kiderült, a szerelvények „pattogtak” és sokkal zajosabbak voltak, mint elődeik. A szétszerelés után kiderült, hogy a gömbtányérok belső felületéről fémrészecskék szakadtak ki, amelyek azután felerősítették a kopást. A BKV jelezte a hibát a Metrowagonmash-nak, amely először azt mondta, hogy nem jól töltötték fel olajjal a két gömbtányér közötti rést, így a BKV-karbantartók az orosz kollégák kezébe adták a kannát, hogy töltsék fel ők. Megtették, de ez se segített. A gömbtányérok azóta is iszonyú gyorsan kopnak. Lukács Sándor, aki 2021-ig a BKV metrójármű műszaki főmérnöke volt (jelenleg vasútbiztonsági szakértő) tanúként elmondta, hogy hosszan levelezett erről az orosz partnerrel, aminek a végén arra jutottak, hogy anyag- és/ vagy technológiai hiba állhat a probléma mögött. Azt is ajánlotta, hogy érdemes lenne erősíteni a minőség-ellenőrzésen. Nem igazán találhatott meghallgatásra, mivel a probléma azóta is fennáll. Az új széria nem jobb az előzőnél. A két tanúként meghallgatott szakember ezeket sem találja megfelelőnek.

A BKV által még 2019-ben az orosz gyártó ellen indított, meglehetősen lassan haladó perben egymás után hallgatják meg a tanúkat. Az orosz metróbeszerzésről készült 2020-as átfogó fővárosi jelentésben feltárt 18 sorozathiba közül csak azok kerülnek terítékre, amelyek okán a BKV kötbérigényt jelentett be. A fővárosi közlekedési cég először a vállalási ár, 219,2 millió euró (akkori árfolyamon mintegy 69 milliárd) 10 százalékát és annak kamatait követelte, de azóta több mint 41 milliárd forintra – plusz kamatok – nőtt a kötbér- és a kártérítési igény. Az MWM a tanúk szerint a hibák felmerülésekor elismerte azokat, ezekről hosszas levelezések, jegyzőkönyvek tanúskodnak, fizetni azonban sem akkor, sem azóta nem hajlandó.

-- A legnagyobb gond a rozsdásodás. A kocsiszekrények szokatlan mértékű korróziójára már néhány hónappal a kocsik érkezése után felfigyeltek.

Az ajtóküszöbnél megjelent rozsdafoltokat először 2017 májusában, az első 15 kocsi beérkezése után jelezte a BKV az orosz gyártónak. Az MWM az első 13 szerelvény (darabonként hat kocsival) leszállítása után közölte, hogy a gyártó megváltoztatta a technológiát, most már nem lehet gond. De lett. A később gyártott kocsikon ugyan enyhébbek a tünetek, de a rozsdásodás azokon is megjelent. A padló ezeknél a kocsiknál sem lett tökéletes, az ajtóküszöbnél például hiányzik a vízelvezetés. A problémát az oroszok úgy próbálták kiküszöbölni, hogy lyukakat fúrtak a küszöbbe, csakhogy ezt gyakorta olyan gondatlanul végezték el, hogy a víz most egyenesen a tartószerkezetbe folyik. A padlószigetelése sem megfelelő – tette hozzá Lukács Sándor.

- Az első kocsik elbuktak a „zápor próbán” is, amikor esőt imitálva nézték, hogy befolyik-e a víz a kocsikba. Befolyt. Visszatérő hibajelenség – mondta a metró szakszolgálat vezetője. A kocsikat azóta is foltozzák, a rozsdás részek helyére új lemezt hegesztenek. A BKV abban bízik, hogy minden javításnál újraindul a kocsiszekrényekre adott 10 éves garancia számlálója. Jövőre kiderül: az első újragyártott kocsikat 2016 júniusában szállították Budapestre, 2017-ben állították forgalomba, de már másnap visszarendelték a kocsiszínbe, ajtóhiba miatt.

A tárgyaláson előkerült még a többi között a repedő konzollal, biztonsági rögzítés nélkül szállított inverterek ügye, a téves ajtónyitások, a vezetőfülke nem működő szellőztető berendezése, a segédüzemi áramellátást – például az utastéri világítást - biztosító akkumulátorok rossz fedélzeti reléje, a fékhibák, a külső menekítési kapcsoló gyengesége, a kerékcsapággyal és esélyegyenlőségi lámpákkal kapcsolatos gondok. Többször elhangzott, hogy az orosz gyártó menet közben a hibákat elismerte és konstruktívan kereste a megoldást. Most viszont vitatja a kárigényt, nem érti, miért kellett mondjuk kivonni a szerelvényeket a forgalomból, amikor összevissza nyíltak az ajtók, vagy a fékjelző nem működött. S ha ezt el is ismeri, akkor azt vitatja, hogy miért tartott ilyen hosszú ideig a hiba elhárítása, amit egyébként ők csináltak a járvány kitöréséig, azt követően pedig elméletileg az általuk karbantartással megbízott magyar vállalkozó.

A per szeptemberben a hatóság képviselőinek meghallgatásával folytatódik. Az ütemet látva nagyon messze még a vége.

A kiszámíthatatlansága súlyos teher, a BKV szerint semmi baj

Az orosz gyártó a szállító szerződésben egy teljes szerelvénnyi (hat kocsira elegendő) pótalkatrész szállítását vállalta. A főbb elemekből tételes lista is készült, meghatározott darabszámmal. Ez azonban menet közben változott, mivel a gyártó több változtatást is bejelentett az eredeti vállaláshoz képest, köztük azt is, hogy felújítás helyett újragyártja a kocsiszekrényeket és „aszinkron motort” épít be egyenáramú helyett. (Ennek örült is a BKV, mivel ezek korszerűbbek.) A leszállított alkatrészekkel már első körben is gond volt, főként a hozzájuk tartozó dokumentációval: nem volt meg a biztonsági adatlap, hiányozott a műszaki leírás, vagy ha volt is valami olyasmi, az nem felelt meg a magyar szabványoknak.

Ráadásul a leszállított pótalkatrészek sokkal gyorsabban fogynak, mint ahogy arra előzetesen számítottak a BKV-nál. A 2020-ban készült műszaki, gazdasági és jogi kérdéseket külön-külön tárgyaló jelentés már akkor felhívta a figyelmet, hogy a karbantartás költsége irreálisan megemelkedhet, mivel az orosz gyártó monopolhelyzetbe került az alkatrész utánpótlásban. Az ukrajnai háború jelenlegi és későbbi hatásait elemezve a BKV már 2022-ben arra jutott, hogy az alkatrész-utánpótlás kiszámíthatatlansága súlyos teher.

A BKV a tárgyaláson elhangzottakkal ellentétben úgy véli, nincs semmi baj. A Népszavának küldött válaszukban azt írják, hogy „az alkatrészek beszállítása a karbantartási terveknek megfelelően és ütemezetten történik. Százas nagyságrendű beszerzési szerződéssel és több ezres nagyságrendű alkatrészkészlettel rendelkezünk, így járműhiány nem fordulhat elő, és fel sem merül, hogy le kellene állítani a metrót.” A Metrowagonmash BKV-nak adott tájékoztatása szerint „a hibalistában szereplő garanciális javításokhoz az alsó- és felső gömbtányérokat a megfelelő mennyiségben beszerezte, és a szállítási ügyintézés folyamatban van”.

https://nepszava.hu/3286597_3-as-metro-per-alkatresz-oroszok-bkv

Tovább 

2022. január 1-jén módosult az adózás rendjéről szóló törvény, és a gépjárműadó bekerült azon adónemek közé, amiket kerekítés nélkül kell megfizetni. A köznyelv által csak „súlyadónak” hívott gépjárműadót idén már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szedi be. 


Fontos tudnivaló, hogy a gépjárműadó első részletének befizetésére a fizetési határidő 2022. március 15-e. A második részletet 2022. szeptember 15-ig kell befizetni a gépjárműadó-bevételi NAV-számlára.

Utolsó hozzászólás

M Imre üzente 1 éve

Frissítés! Úgy tűnik, SMS-ben már nem lehet kérni csekket.

Azt írják a honlapon
https://nav.gov.hu/ado/gepjarmuado/sms-ben-is-lehet-csekket-kerni-a-gepjarmuado-befizetesehez-februar-15-tol
a fentire, hogy: 2022.02.16. Archív oldal Figyelem, hatályon kívüli tartalom 2023.01.17. óta!

Az aktuális tartalmakhoz nyisd meg ezeket a kapcsolódó anyagokból
-- 95. A belföldi gépjárművek adója 2024.01.22.
-- Gépjárműadó
itt:
https://nav.gov.hu/ado/gepjarmuado/
___

2024-ben a gépjárműadót egy összegben kell megfizetni: április 15-ig.

Ha a gépjárműadóról szóló határozatot ezen időpont után kapja meg, akkor a határozat véglegessé válása, vagyis a fellebbezési határidő lejárta után 15 napon belül kell megfizetnie az adót. (A határozatra az átvételtől számított 15 napig lehet fellebbezést benyújtani.)

A gépjárműadó összege a befizetési határidő napját megelőzően nem látszik tartozásként az adószámlán.

Fontos, hogy ha 2025-től értesítő levelet kap, nem határozatot, akkor a befizetési határidő az átvételtől függetlenül április 15.

A természetes személy adózó – ideértve a vállalkozási tevékenységet folytató és az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett természetes személyt is – tárgyév június 30. napjáig benyújtott kérelmére az adóhatóság a tárgyévben előírt éves gépjárműadó-fizetési kötelezettségre öthavi pótlékmentes részletfizetést engedélyez.

Tovább 

Ez történt a közösségben:

M Imre 4 órája új videót töltött fel:

M Imre 4 órája új videót töltött fel:

M Imre írta 4 órája a(z) Viccek - úton, útfélen fórumtémában:

K I S Z I N: What is the problem? # döproblemizdövoar (mjúzik) ...

M Imre írta 1 napja a(z) Black Sabbath: The Wizard videóhoz:

2025. július 22-én, 76 éves korában elhunyt a metálzene ...

M Imre írta 1 napja a(z) Utólagos díjfizetések jogosultsága az úthasználati díjak kapcsán (egy órás türelmi idő) blogbejegyzéshez:

A Lázár János vezette minisztérium elismerte, a ...

M Imre írta 1 napja a(z) T34 - Semmi nincsen úgy, mint volt videóhoz:

A 40. születésnapjára újra megjelenne a HammerWorld |...

M Imre írta 2 napja a(z) A.M.D. - Nincs kontroll (Dürer Kert, 2022.) videóhoz:

UndergroundRoad 51. Kovács 'Kiskovács'...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Vasúti pályaállapotok, menetidő növekedések 2023/2024. (MÁV-Start) képhez:

Vasuti_palyaallapotok_menetido_novekedesek_20232024_mavstart_2180468_4680_s

Szabad Európa: Megkaphatja a kormány az 1 milliárd eurós ...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu